Verordening instructie voor de griffier

Geldend van 24-06-2004 t/m heden

Intitulé

Verordening instructie voor de griffier

Artikel 1 Ondersteuning en informatie

  • 1. De griffier draagt, in samenwerking met gemeentelijke organisatie, zorg voor een doelmatige ondersteuning van de raad en zijn leden.

  • 2. Hij (v/m) draagt er desgevraagd of uit eigen beweging zorg voor dat de leden van de raad de informatie wordt verstrekt die zij behoeven.

  • 3. De griffier adviseert raad en raadsleden over procedures, gebruik van instrumenten, werkwijze en effectiviteit.

  • 4. Hij draagt er zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd de nodige bijstand krijgen bij het in de juiste vorm gieten van moties, amendementen en voorstellen, het voorbereiden van interpellaties en overige in het Reglement van orde voor de raad voorziene bevoegdheden en initiatieven van de raadsleden.

  • 5. De griffier ondersteunt de raad bij de planning van werkzaamheden.

  • 6. De griffier ondersteunt in samenwerking met gemeentesecretaris de raad en het college van burgemeester en wethouders in het realiseren van transparante bestuurlijke besluitvorming, waarin de raad op effectieve en efficiënte wijze zijn kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol kan spelen.

Artikel 2 Voorbereiding vergaderingen

  • 1. De griffier draagt zorg voor een goede voorbereiding van de vergaderingen van de raad en zijn commissies. Hij draagt zorg voor tijdige aanlevering van agenda en beschikbare stukken.

  • 2. Hij ondersteunt de voorzitter en de leden t.b.v. duidelijke en ordelijke besluitvorming in raad en commissies;

  • 3. Hij zorgt voor verslaglegging.

  • 4. Hij bevordert effectieve en efficiënte werkwijze raadscommissies.

Artikel 3 Voorbereiding vergaderingen presidium

De griffier draagt zorg voor de voorbereiding en verslaglegging van de vergaderingen van het presidium.

Artikel 4 Verantwoordelijkheid voor griffie

De griffier heeft de verantwoordelijkheid voor:

  • a.

    goed functioneren griffiemedewerkers;

  • b.

    kwaliteit van de advisering en ondersteuning door de bij de griffie werkzame ambtenaren;

  • c.

    planning van activiteiten en de uitvoering daarvan;

  • d.

    ondersteuning van de secretaris van de rekenkamercommissie.

Artikel 5 Coördinatie ambtelijke bijstand en ondersteuning

De griffier draagt er, in samenwerking met de gemeentesecretaris, zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd ambtelijke bijstand verkrijgen. Voorschriften hierover zijn gesteld in de Verordening op de ambtelijke bijstand.

Artikel 6 Communicatie

De griffier structureert en regelt de communicatie over de gemeenteraad.

Artikel 7 Faciliteiten

De griffier regelt faciliteiten voor de gemeenteraad, fracties en raadsleden. Hij regelt en beheert de budgetten van de raad.

Artikel 8 Capaciteit en budget

De intensiteit van de invulling van de in deze instructie opgenomen taken wordt mede bepaald door de beschikbare formatie en budget. Prioriteitstelling gebeurt in samenspraak met het raadspresidium.

Artikel 9 Afwezigheid

De raad wijst een plaatsvervangend griffier aan, die hem bij afwezigheid vervangt.

Artikel 10 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet pleegt de griffier voor zover nodig overleg met het presidium.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze instructie treedt in werking met ingang van de dag na de dag van vaststelling.

Artikel 12 Citeertitel

Deze instructie wordt aangehaald als: Instructie voor de griffier.

Ondertekening

Vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 10 september 2003, nr. 180/2003.