Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden houdende regels omtrent het Uitvoeringsprogramma 2019 (WABO-bouwen) Vergunningen Toezicht en Handhaving

Geldend van 06-09-2019 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden houdende regels omtrent het Uitvoeringsprogramma 2019 (WABO-bouwen) Vergunningen Toezicht en Handhaving 

Samenvatting

Dit document bevat het uitvoeringsprogramma en een reeks productbladen die hierop betrekking hebben. In dit document worden de VTH taken uiteen gezet. Deze taken beperken zich uit tot bouwen en ruimtelijke ontwikkeling. Voor de uitvoering van deze taken wordt samengewerkt met partners zoals de Provincie Utrecht, Omgevingsdienst Regio Utrecht (Odru) de Veiligheidsregio Utrecht (Vru), en het waterschap Rivierenlanden.

Allereerst worden een aantal belangrijke ontwikkelingen geschetst voor dit domein en deze samenwerkingsverbanden. Tot de belangrijkste ontwikkeling behoort voor de gemeente Vijfheerenlanden om van drie afzonderlijke VTH-organisaties, één VTH-organisatie te maken die voldoet aan de kwaliteitscriteria zoals gesteld in de VTH-wet.

De doelstellingen voor het uitvoeringsprogramma van dit jaar zijn naast het op een zo adequaat mogelijke wijze uitvoeren van de reguliere werkzaamheden, ook het opstellen van een nieuw VTH-beleid benoemd. Dit betreft één van de vijf benoemde thema’s.

De reguliere werkzaamheden in dit uitvoeringsprogramma en de benoemde thema’s zijn terug te vinden in de productbladen.

1 Inleiding

1.1 Waarom een uitvoeringsprogramma?

Dit uitvoeringsprogramma is een uitwerking van de wettelijke verplichting zoals bedoeld in artikel 5.3. van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en artikel 7.3. van het Besluit omgevingsrecht (Bor). Daarin is de basis gelegd hoe de gemeente Vijfheerenlanden haar rol ziet en die van haar inwoners als het gaat om taken op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH).

De gemeente wil hiermee bereiken dat het voor iedereen helder en duidelijk is hoe de gemeente uitvoering geeft aan haar VTH-beleid. Duidelijkheid en transparantie over het beleid en de uitvoering dragen namelijk bij aan meer begrip bij diegenen die hiermee te maken krijgen.

Procescriteria

In het omgevingsrecht zijn er regels waar overheden zich aan moeten houden bij het uitvoeren van VTH-taken. Deze regels zijn er om de veiligheid en gezondheid van mens en natuur binnen de fysieke leefomgeving te beschermen.

Eisen aan de inrichting van deze processen zijn wettelijk vastgelegd in de Wabo en de daarbij behorende algemene maatregelen van bestuur (Bor en Ministeriele regeling omgevingsrecht, Mor). Dit zijn de zogenaamde procescriteria. De procescriteria bevatten de eisen die gesteld worden aan een sluitende beleidscyclus: de zogenaamde en bekende ´BIG-8´-cyclus.

De provincie beoordeelt of gemeenten het uitvoeren van de wettelijke VTH-taken adequaat uitvoert. Het VTH-beleid en het uitvoeringsprogramma vormen hiervoor de basis. Met dit uitvoeringsprogramma wordt invulling gegeven aan deze wettelijke verplichting en vormt de start van de beleidscyclus voor de gemeente Vijfheerenlanden.

1.2 Leeswijzer

Dit uitvoeringsprogramma bestaat uit een algemene beschrijving van wat de gemeente wil gaan doen aan de uitvoering van haar VTH-taken.

Anderzijds bestaat het uit ‘Productbladen’ waarin per ‘product’ toelichting wordt gegeven op vragen als ‘Wat doen we? Waarom doen we het? Wat vinden we belangrijk?’ etc.

De productbladen zijn tot stand gekomen vanuit de provincie brede samenwerking op VTH-gebied. Er is een ‘menukaart’ ontwikkeld van alle VTH-taken. Per gemeente wordt bepaald welke productbladen in de gemeente van toepassing zijn. Deze productbladen worden jaarlijks ‘gekozen’. De opzet en opbouw van de productbladen is altijd hetzelfde en wordt als zodanig door alle gemeenten gebruikt. Hiermee is bereikt dat per product inzichtelijk is hoe voor de betreffende taak/activiteit invulling is/wordt gegeven aan de beleids- en uitvoeringscyclus. Ook wordt de inhoud van de productbladen zoveel mogelijk met elkaar afgestemd. Dit is voor de komende jaren nog werk in uitvoering. Aan de andere kant staat het gemeenten vrij om een eigen invulling te geven aan de inhoud van de productbladen. Er moet ruimte zijn en blijven om maatwerk mogelijk te maken en lokale nuances aan te brengen.

2 Algemeen

2.1 Welke taken voeren we uit?

De uitvoering van de VTH-taken komen voort uit de bevoegdheid, dan wel verplichting die de gemeente heeft op basis van bepaalde wetten en regelgeving. De verplichting om uitvoering te geven aan de beleids- en uitvoeringscyclus ligt vast in de Wabo en is nader uitgewerkt in het Bor. Dit betekent dat in ieder geval de VTH-taken voortkomende uit de Wabo voor alle gemeenten binnen het kader vallen.

Welke VTH-taken de gemeente Vijfheerenlanden precies uitvoert en hoe hieraan concreet invulling wordt gegeven valt op te maken uit de Productbladen (Hoofdstuk 4).

2.2 Wie voeren de VTH-taken uit?

De VTH-taken worden niet alleen door de gemeente zelf uitgevoerd, maar er wordt samengewerkt met meerdere VTH-partners.

Uitvoeringsorganisatie gemeente Vijfheerenlanden

De gemeente Vijfheerenlanden heeft de uitvoering van haar VTH-taken georganiseerd binnen het team Vergunningen en het team Toezicht en Handhaving (Wabo). Daarbij zijn er VTH-taken op het gebied van milieu ondergebracht bij de Omgevingsdienst regio Utrecht (Odru). Op het gebied van brandveiligheid wordt nauw samengewerkt met de Veiligheidsregio Utrecht (Vru).

Binnen het team Vergunningverlening en het team Toezicht en Handhaving zijn vergunningverlening, toezicht en handhaving functioneel en per medewerker gescheiden. Hiermee wordt voorkomen dat een bedrijf een vergunning én daarna een controle krijgt van dezelfde medewerker.

Beschikbare capaciteit 2019

De beschikbare capaciteit bij de teams Vergunningen en Toezicht en Handhaving voor de uitvoering van de VTH-taken over 2019 zijn als volgt opgebouwd:

Formatie Team Vergunningen

Fte *

Vergunningverleners/casemanagers

6,31

Beleidsadviseur VTH

1

Administratieve ondersteuning

1,33

Totaal

8,64

Formatie Team Toezicht en Handhaving

Fte *

Toezichthouder A

3

Toezichthouder B

2,88

Juridisch adviseur VTH

3

Beleidsadviseur VTH

1

Administratieve ondersteuning

0,66

Totaal

10,54

*1 fte = 1400 uur

De beschikbare capaciteit kan gedurende het jaar fluctueren door het aan- of vertrekken, dan wel

inhuren van medewerkers

Financiële Borging

De financiële borging voor de inzet van de beschikbare capaciteit en de nodige middelen ligt vast in de gemeentelijke jaarlijkse begroting. Zie onderstaande overzichten.

Onderdeel / team Vergunningen

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Onderdeel / team Toezicht en Handhaving

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Samenwerkingspartners

Een deel van de gemeentelijke VTH-taken wordt uitgevoerd door Vru en de Odru. De gemeente blijft het bevoegd gezag voor deze taken, maar de uitvoering ervan wordt verzorgd door deze partners.

afbeelding binnen de regeling

De Odru voert voor de gemeente Vijfheerenlanden de milieutaken uit. De samenwerkingsafspraken tussen deze dienst en de gemeente Vijfheerenlanden liggen vast in een dienstverleningsovereenkomst (hierna: Dvo). De Odru rapporteert ieder kwartaal en ook jaarlijks over de voortgang van de uitvoering van haar taken voor de gemeente. Ook stelt de dienst jaarlijks een uitvoeringsplan op.

De navolgende taken heeft de gemeente Vijfheerenlanden ondergebracht bij de Odru.

  • Afvalwater

  • Archeologie

  • Asbest

  • Slopen

  • Bodem

  • Duurzaamheid

  • Ecologie

  • Externe veiligheid

  • Geluid

  • Lucht

  • Milieu (toezicht en handhaving)

  • Milieu (vergunningen en meldingen)

afbeelding binnen de regeling

De Vru adviseert de gemeente Vijfheerenlanden in het kader van de vergunningverlening op het gebied van brandveilig gebruik. Ook voert de Vru op dit gebied het toezicht uit in de realisatie- en gebruiksfase bij bouwwerken. De samenwerkingsafspraken tussen de Vru en de gemeente Vijfheerenlanden liggen vast in een Dvo. De Vru rapporteert jaarlijks over de uitgevoerde werkzaamheden en stelt jaarlijks in overleg met de gemeente een jaarplan op.

afbeelding binnen de regeling

De provincie Utrecht heeft de (wettelijke) taak om de samenwerking tussen bestuursorganen op het gebied van de VTH-taken te coördineren. In de provincie Utrecht is al jaren een breed samengesteld Provinciaal Samenwerkingsoverleg (PSO) operationeel. Hiermee wordt invulling gegeven aan de formele eisen uit de Wabo/Wet VTH. Naast de overheden (gemeenten, provincie, waterschappen, politie, Openbaar Ministerie), landelijke inspectiediensten (NVWA, RWS, Belastingdienst, SZW, ILT) en de Veiligheidsregio, nemen ook een aantal beherende instanties (Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Utrechts Landschap) en belangenorganisaties, zoals Utrechts Particulier Grondbezit deel aan het overleg. Daarnaast nemen de Odru en de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD Utrecht) als adviseurs ook deel aan het overleg.

Interbestuurlijk Toezicht (hierna: IBT)

Daarnaast ziet de Provincie Utrecht toe of en in hoeverre gemeenten voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen, onder andere op het gebied van het omgevingsrecht. Het IBT richt zich zowel op de taken vergunningenverlening, toezicht en handhaving, als op ruimtelijke ordening, milieu, externe veiligheid en erfgoed/monumenten.

In de provinciale verordening systematische toezichtinformatie is vastgelegd welke informatie de provincie van de gemeenten jaarlijks wil ontvangen op de onderdelen van het omgevingsrecht. Op basis van de aangeleverde informatie vindt de beoordeling plaats. Hierbij kan het oordeel uitkomen op ‘adequaat’, ‘redelijk adequaat’ of ‘niet adequaat’.

De gemeente Vijfheerenlanden is nog niet eerder beoordeeld. Met de Interbestuurlijk toezichthouder zijn in februari 2019 afspraken gemaakt over de beleidscyclus voor 2019 en volgende jaren. Voorts zijn er afspraken gemaakt over het opstellen van een Implementatieplan zodat de VTH-organisatie met betrekking tot de bouwtaken gaat voldoen aan de wettelijke kwaliteitscriteria.

2.3 Ontwikkelingen en actualiteiten in 2019

Wet- en regelgeving is nodig om de fysieke leefomgeving op orde te houden. Op dit gebied zijn een aantal ontwikkelingen gaande, waarbij de meest in het oog springende hieronder kort worden beschreven.

Omgevingswet

In lijn met het geschetste veranderingsproces in de samenleving zal naar verwachting in 2021 de Omgevingswet in werking treden. De toekomstige Omgevingswet wordt één van de grootste wijzigingen in de wetgeving betreffende het fysieke domein van de afgelopen decennia. De uitgangspunten van deze wet zijn participatie en integrale aanpak op basis van vertrouwen, met als doelen minder en overzichtelijkere regels, meer ruimte voor initiatieven van inwoners en bedrijven en lokaal maatwerk.

Deze wet bundelt 26 wetten, 120 sectorale Algemene Maatregelen van Bestuur (AMvB’s) en honderden ministeriële regelingen. Gemeenten zijn verplicht een omgevingsvisie en een omgevingsplan op te stellen. Het gemeentelijk omgevingsplan legt algemene regels en vergunningplichten vast voor het gehele grondgebied. Daarmee worden de bestemmingsplannen vervangen.

Er zijn vier AMvB’s ontwikkeld, waaronder het ‘Omgevingsbesluit’ (Ob) met daarin algemene en procedurele bepalingen en het ‘Besluit kwaliteit leefomgeving’ (Bkl) met daarin inhoudelijke normen die zich richten tot bestuursorganen en twee AMvB’s met uitvoeringsregels (waaronder het huidige Activiteitenbesluit en het Bouwbesluit).

De gemeente Vijfheerenlanden heeft een kernteam samengesteld dat het proces rondom de implementatie van de Omgevingswet bij de gemeente Vijfheerenlanden verzorgt. Zij zorgt onder andere voor kennisoverdracht.

Actualisatie van het VTH-beleid

In 2019 gaat de gemeente Vijfheerenlanden ook een actualisatieslag maken als het gaat om het VTH-beleid. Vooralsnog bestaat het huidige beleid hoofdzakelijk uit beleid op de toezicht- en handhavingstaken. Het is echter ook wettelijk vereist om beleid te ontwikkelen op de vergunningentaken.

In dat kader is het ook gewenst om het VTH-beleid te actualiseren en te bepalen of en in hoeverre prioriteiten en strategieën nog genoeg aansluiten bij de bestuurlijke visie.

In samenwerking met de netwerkgroep “De Waarden” wordt daarom in 2019 het VTH-beleid verder ontwikkeld en geactualiseerd.

Harmonisatie Welstandsbeleid

Op 1 januari 2021 is het nodig dat de huidige welstandsnota’s van de samengevoegde gemeentes zijn geharmoniseerd. De bestaande welstandsnota’s zullen, zo is wettelijk bepaald, per 1 januari 2021 komen te vervallen.

Het onderdeel ruimtelijke kwaliteit wordt onderdeel van een op te stellen omgevingsplan. In 2020 zal een begin gemaakt worden met het consolideren, actualiseren en vernieuwen van de welstandsnota’s naar een nota ruimtelijke kwaliteit die breder en integraal invulling geeft aan de doelen ten aanzien van ruimtelijke inpassing (bebouwing, openbare ruimte, erfgoed en landschap etc.).

Kwaliteitscriteria Vergunning, Toezicht en Handhaving (VTH)

Om de kwaliteit van de uitvoering van de VTH-taken te optimaliseren en borgen,

is de Wet VTH in het leven geroepen. Het doel van deze wet is een veilige en gezonde leefomgeving, door het bevorderen van de kwaliteit en samenwerking bij de uitvoering en handhaving van het omgevingsrecht.

afbeelding binnen de regeling

De wet regelt de randvoorwaarden voor gemeenten om tot een hogere kwaliteit van handhaving te komen. Zo is het basistakenpakket van de omgevingsdiensten wettelijk vastgelegd en zijn gemeenten verplicht een ‘verordening Kwaliteit VTH’ te hebben. Voor de bestuurlijke fusie hadden de afzonderlijke gemeenten Leerdam, Vianen en Zederik de VTH-taken op verschillende manieren georganiseerd. Met de provincies Utrecht en Zuid-Holland in de rol van Interbestuurlijk Toezichthouder is destijds afgesproken dat de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden bij de bestuurlijke samenvoeging een Implementatieplan zal opstellen zodat de VTH-organisatie voldoet aan de wettelijke criteria. Ook zal in 2019 hiertoe een verordening aan de gemeenteraad ter vaststelling worden voorgelegd.

Wet private kwaliteitsborging ( Wkb )

Private kwaliteitsborging is het technisch toetsen van bouwplannen en het houden van toezicht op de realisatie van de bouw door private partijen in plaats van door de overheid. De bouwsector wordt zelf verantwoordelijk voor de bouwkwaliteit.

afbeelding binnen de regeling

Het voorstel om te komen tot private kwaliteitsborging is op 14 mei 2019 door de Eerst Kamer aangenomen. De verantwoordelijk minister heeft in december 2018 een akkoord op hoofdlijnen weten te bereiken met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. In het akkoord zijn afspraken opgenomen over invoering, implementatie en de informatievoorziening aan gemeenten. Het is de verwachting dat deze wet tegelijk met de Omgevingswet in 2021 in werking zal treden.

3 Wat gaan we doen?

3.1. Algemeen

Uit praktische overwegingen is in december 2018 het Handhavingsbeleid Vianen 2016-2018 d.d. 28 juni 2015 voor de gemeente Vianen verlengd en van toepassing verklaard voor de gemeenten Leerdam en Zederik. Ingevolge de wet Arhi is dit beleid nu van toepassing voor de gemeente Vijfheerenlanden. Zoals vermeld in paragraaf 2.3. wordt in 2019 gestart met het maken van nieuw VTH-beleid voor de Wabo (bouw)taken. In dit beleid wordt vastgelegd wat we belangrijk vinden als het gaat om de uitvoering van de VTH-taken. Om in het jaar 2019 programmatisch te kunnen werken is voor de gemeente Vijfheerenlanden gestart met het maken van dit pragmatische VTH-uitvoeringsprogramma. Hierbij is het goed om in het algemeen en ook specifiek (per productblad) aan te geven wat we belangrijk vinden.

3.2. Prioriteiten/thema’s

De prioriteiten van de uit te voeren TH-taken voor het reguliere werk zijn bepaald op grond van de resultaten van de risicoanalyse die is uitgevoerd in het kader van het Handhavingsbeleid. De diepgang voor de toets van het Bouwbesluit bij vergunningverlening en het toezicht op de bouw is vastgesteld in het Toets- en toezichtsprotocol Vijfheerenlanden.

In de verschillende productbladen worden de Wabo-thema’s en het reguliere werk concreet uitgewerkt.

In ieder geval wordt bij de uitvoering van de VTH-taken naast de reguliere taken specifiek aandacht besteed aan de volgende thema’s:

  • 1.

    Opstellen en implementeren Implementatieplan kwaliteitseisen (zie paragraaf 2.3.);

  • 2.

    Opstellen nieuw VTH-beleid Toezicht- en Handhaving (Wabo) (zie paragraaf 2.3.);

  • 3.

    Tegengaan permanente bewoning op camping ‘Everstein’ in Hagestein;

  • Illegale bewoning is planologisch geen gewenste situatie en kan gepaard gaan met en leiden tot (brand) gevaarlijke situaties. Daarbij zijn de meeste ruimtes niet ingericht om er te kunnen wonen. De gemeente Vianen heeft dit project in 2017 uitbesteed aan een extern bureau. Het doel is om de illegale bewoning van recreatiewoningen te (laten) beëindigen. waardoor een beheerssituatie ontstaat die vanaf 2020 binnen de reguliere handhavingsinspanningen kan worden opgenomen.

  • 4.

    Aanpak portiekontsluitingen;

  • Bij brand moet iedereen veilig een gebouw kunnen verlaten. Daarom staan in het Bouwbesluit 2012 regels die betrekking hebben op vluchtroutes bij bestaande bouw- en nieuwbouw. Voor 1992 golden er minder strenge regels. Er mochten toen landelijk portiekwoningen worden gebouwd waarbij een gemeentelijk redvoertuig (brandweerauto als gelijkwaardig alternatief) de tweede vluchtweg zou moeten verzorgen bij brand. Dit is naar de huidige maatstaven niet meer toegestaan. Om die reden is in 2017 – 2018 een eerste inventarisatie uitgevoerd naar de huidige situatie van portiekflats in de gemeente Vijfheerenlanden, voorzover gebouwd vóór 1992. Uit deze eerste inventarisatie blijkt dat ca. 11 gebouwen nader onderzocht moeten worden. Deze gebouwen voldoen mogelijk niet aan het Bouwbesluit 2012 omdat men deze flats bij brand niet veilig kan verlaten via een tweede vluchtweg.

  • 5.

    Intrekken ‘slapende’ omgevingsvergunningen;

  • Door de gemeente Vijfheerenlanden worden jaarlijks veel omgevingsvergunningen voor bouw- en sloop verleend, zowel aan particulieren als aan bedrijven. De meeste van deze vergunningen, worden vrij snel gerealiseerd nadat de vergunning is verleend. Het komt echter ook voor dat er geen gebruik wordt gemaakt van de vergunning. Wettelijk kunnen deze vergunningen na een bepaalde periode worden ingetrokken. In beginsel heeft een verleende omgevingsvergunning een onbeperkte geldigheidsduur. Hiermee ontstaat een zogenaamde "slapende vergunning", waarin de feitelijke situatie anders is dan de vergunde of planologische situatie. “Slapende vergunningen” zijn vergunningen die tot in het oneindige kunnen blijven voortbestaan, zonder dat de vergunde rechten gebruikt worden. Dit is een ongewenste situatie, met name vanwege de volgende planologische, stedenbouwkundige en administratieve belangen:

    • voorkomen moet worden dat (nieuwe) planologische en stedenbouwkundige inzichten worden doorkruist door bouw- of aanlegwerken die in het verleden zijn vergund, maar nog niet gerealiseerd;

    • aan de nieuwste technische eisen wordt met het oprichten van een bouwwerk en/of gebouw op basis van een oude vergunning vaak niet meer voldaan;

    • vanuit administratief oogpunt is het gewenst dat het gemeentelijke bouwarchief zoveel mogelijk overeenstemt met de feitelijke situatie buiten;

    • een verschil van de feitelijke - en planologische situatie zorgt voor problemen bij taxaties in het kader van de WOZ;

    • het actueel aanvullen en beheren van de Basisregistraties voor Adressen en Gebouwen (BAG) en daarmee eenduidige informatie kunnen bieden;

    • voorkomen van onzekerheid bij de omwonenden. Op een gegeven moment kunnen zij geconfronteerd worden met bouwwerken waarvan zij geen weet (meer) hebben.

3.3. Productbladen

De productbladen vormen ‘de kern’ van zowel het toekomstige Jaarverslag 2019, als het Uitvoeringsprogramma 2019. In de toekomst kan men concreet opmaken wat de gemeente Vijfheerenlanden had geprogrammeerd, wat hiervan is uitgevoerd. In 2020 zal voor de gemeente Vijfheerenlanden over het jaar 2019 een jaarverslag worden gemaakt, omdat de gemeente Vijfheerenlanden vanaf 2019 bestaat en dit document het eerste uitvoeringsprogramma is. Dit uitvoeringsprogramma is de feitelijke start voor de gemeente Vijfheerenlanden van de beleidscyclus.

Hieronder staat toegelicht hoe u de Productbladen kunt ‘lezen’ en wat u hierin terug kunt vinden. De groene kleur is gerelateerd aan vergunnings- en toezichtsactiviteiten. De gele productbladen hebben betrekking op beleidsmatige werkzaamheden. De blauwe kleur heeft tenslotte betrekking op overige activiteiten.

Uitleg Productblad

Naam product

Omschrijving taak –

Wat doen we?

 

Korte taakbeschrijving. Wat houdt de taak in?

Relatie TH-beleid.

Wat vinden we belangrijk?

 

Beschrijving van de relatie tussen de (deel-)taak, die hieronder beschreven doelstellingen en het overkoepelende (V)TH-beleid. Welke plek heeft deze (deel-)taak binnen het (V)TH-beleid en/of risicoanalyse (prioritering)?

Doelstellingen.

Welke doel(en) willen we bereiken?

 

Verwijzing naar het (V)TH-beleid en/of taakdoelstellingen. Wat wil de gemeente dit jaar bereiken met deze taak?

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

Weergave van de indicatoren (kwantitatief/kwalitatief) waarmee we kunnen meten of we de doelstellingen kunnen bereiken.

Wie voert dit uit?

Beschrijving van degene die de taak uitvoeren, bijvoorbeeld gemeente (team en/of externen en/of samenwerkingspartners).

Hoe gaan we dit doen?

Welke strategie(ën) passen we toe?

Jaarverslag 2019

Verslaglegging vanaf 2019 of en in hoeverre de doelstellingen uit het Uitvoeringsprogramma van het voorgaande jaar zijn behaald?

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Scherpe uitwerking en ‘waarom’. De link tussen doelstelling, resultaat en bijsturing is erg belangrijk. In hoeverre wordt de inzet bijgesteld? Worden doelstellingen aangevuld/aangepast/gehandhaafd t.o.v. het vorige jaar?

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

Beschrijving van de te programmeren activiteit voor het nieuwe jaar.

4 Productbladen

Taakveld Bouwen en RO

1

Advies en informatieverstrekking

2

Principeverzoek (vooroverleg)

3

Omgevingsvergunning bouw, RO, aanleg en monument

4

Toezicht omgevingsvergunning bouw, RO, aanleg en monument

5

Thema: Tegengaan permanente bewoning op camping “Everstein” in Hagestein

6

Thema: Aanpak portiekontsluitingen

7

Thema: Intrekken ‘slapende’ vergunningen

8

Schriftelijke verzoeken om handhaving

9

Juridische ondersteuning/vertegenwoordiging in bezwaar- en (hoger) beroepszaken

10

Bouwen en gebruiken zonder omgevingsvergunning

11

Bouwstop

12

Project: Beoordeling bestaande gebouwen met breedplaatvloeren

13

Project: Inventarisatie en onderzoek brandveiligheid gevels

 

 

Taakveld Beleid

14

Thema: Opstellen nieuw VTH-beleid

15

Thema: Opstellen en implementeren Implementatieplan VTH-kwaliteitseisen

16

Opstellen VTH-kwaliteitseisenverordening

17

Plan van aanpak Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)

18

VTH jaarverslag 2019 en VTH uitvoeringsprogramma 2020 (gedeeltelijk, vaststelling 2020)

 

 

Taakveld Overig

19

Implementatie / optimalisatie registratiesysteem SquitXO

 

 

Taakveld Bouwen en RO

1. Advies en Informatieverstrekking

Omschrijving taak –Wat doen we?

Informatieverstrekking en advies over wet- en regelgeving m.b.t. bestemmingsplan/ vergunningverlening/vergunningsvrij bouwen.

 

Betreft balie, telefoon, email etc, niet gekoppeld aan een concrete vergunningaanvraag;

 

Het verstrekken van informatie uit het archief.

 

Een belangrijke trend van de afgelopen jaren is dat de wetgever het vergunning vrij bouwen steeds verder uitbreidt, maar de regelgeving hierdoor steeds complexer wordt. De gemeente ziet zich hierdoor in toenemende mate geconfronteerd met allerlei vragen en informatie over regelgeving die tijdrovend zijn, maar waar geen legesinkomsten tegenover staan. De rijksoverheid verwijst voor uitleg over de regelgeving nadrukkelijk naar de gemeente.

 

Als eerste overheid voor de inwoners en bedrijven van de gemeente Vijfheerenlanden wil de gemeente graag dienstbaar zijn. Hierdoor wordt verhoudingsgewijs echter steeds meer tijd aan advisering en informatieverstrekking besteed.

 

Relatie TH-beleid.

Wat vinden we belangrijk?

Onderhavige activiteit is niet concreet benoemd in het TH-beleid, maar vloeit voort uit de algemene doelstelling om klantgericht vergunningen af te handelen.

Doelstellingen.

Welke doel(en) willen we bereiken?

Goed informeren van inwoners en bedrijven.

Met de behandeling van een bouwinformatieverzoek worden veel voordelen behaald. Zo wordt er bijvoorbeeld enerzijds preventief informatie gegeven over het al dan niet vergunningsvrij bouwen of gebruiken, wat vervolgens weer scheelt in repressief toezicht en handhaving door de gemeente. Het streven is om de veel voorkomende verzoeken binnen een termijn van circa twee werkweken te behandelen (in tegenstelling tot een reguliere aanvraagprocedure van acht weken).

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

Het instrument van Burgerpeiling kan hiervoor worden ingezet.

Wie voert dit uit?

Team Vergunningen

Hoe gaan we dit doen?

Vaak is nader onderzoek nodig. Om mensen beter van dienst te zijn, wordt gewerkt op afspraak. De informatie opvragen of een afspraak maken, gaat per e-mail. Zo kan relatief snel antwoord gegeven worden op vragen en komen klanten (inwoners en bedrijven) niet voor niets naar het Gemeentehuis. Als de vraag eenvoudig te beantwoorden is kan dit zelfs via e-mail. Zo maken we het onze klanten graag gemakkelijk, door deze laagdrempelige mogelijkheid voor het indienen van een informatieverzoek.

Jaarverslag 2019

 

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

 

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

 

Taakveld Bouwen en RO

2. Principe verzoek (vooroverleg)

Omschrijving taak – Wat doen we?

De Gemeente Vijfheerenlanden biedt mogelijkheden tot vooroverleg in de vorm van een principe verzoek. Een dergelijk verzoek resulteert niet in een besluit, maar geeft de initiatiefnemer een voorlopig oordeel over de haalbaarheid van een plan.

Principeverzoek: een initiatiefnemer kan er voor kiezen om vooraf aan het indienen van een formele aanvraag, eerst een principeverzoek in te dienen. Naast een planologische toets wordt het plan ook voorgelegd aan de commissie ruimtelijke kwaliteit en erfgoed.

Relatie TH-beleid – Wat vinden we belangrijk?

Onderhavige activiteit is niet concreet benoemd in het TH-beleid, maar vloeit voort uit de algemene doelstelling om klantgericht vergunningen af te handelen. In het nieuw op te stellen VTH beleid zal dit onderdeel wel worden meegenomen.

Doelstellingen - Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

Behandelen 100% van de verzoeken tot vooroverleg.

Prognose 2019 gebaseerd op aantallen van de 3 afzonderlijke gemeenten: 200 stuks

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

Aantallen worden in VTH-registratiesysteem bijgehouden

Aantal principe verzoeken tot vooroverleg.

Wie voert dit uit?

Team Vergunningen i.s.m. o.a. team Ruimtelijke ontwikkeling.

Hoe gaan we dit doen?

Vergunningen worden behandelt conform de vergunningenstrategie (toets- en toezicht protocol).

Jaarverslag 2019

 

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

 

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

 

Taakveld Bouwen en RO

3. Omgevingsvergunning bouw, RO, aanleg en monument

Omschrijving taak – Wat doen we?

Het behandelen van aanvragen omgevingsvergunning (casemanagen) voor de activiteiten:

bouw, RO, aanleg, monument, kap, inrit, brandveilig gebruik en overige.

De taak vangt aan met de ontvangst van de aanvraag en wordt afgerond door:

  • -

    het verlenen van de vergunning;

  • -

    het weigeren van de vergunning;

  • -

    het buiten behandeling laten van de aanvraag;

  • -

    het intrekken van de aanvraag op verzoek van de aanvrager.

 

 

De processtappen, checklists, termijnbewaking en standaardbrieven zijn vastgelegd in het vakspecifieke zaaksysteem SquitXO.

 

 

 

Proces:

  • Voeren van vooroverleg met de aanvrager en/of adviseurs

  • Uitvoeren van een check inzake de juiste grondslag

  • Uitvoeren van een check inzake het bevoegde gezag

  • Beoordelen of de aanvrager belanghebbende is

  • Beoordelen van onlosmakelijkheid met andere activiteiten

  • Inhoudelijke plantoets

  • Raadplegen van adviseurs

  • Opstellen van het definitieve besluit

 

 

 

Inhoudelijke toetsing:  

  • Planologische inpasbaarheid Toets of het plan past in het bestemmingsplan. Als er sprake is van omgevingsvergunningen die niet in het bestemmingsplan passen en waarvoor het tevens niet mogelijk is via afwijking hieraan planologische medewerking te verlenen, dan is er een intensieve samenwerking met de afdeling RO.

  • Uiterlijke vormgeving Toets of het plan voldoet aan redelijke eisen van welstand.

  • Veiligheid Toets aan het Bouwbesluit 2012 en de bouwverordening.

  • Gezondheid Toets aan het Bouwbesluit 2012 en de bouwverordening

  • Bruikbaarheid Toets aan het Bouwbesluit 2012 en de bouwverordening

  • Energiezuinigheid en Milieu Toets aan het Bouwbesluit 2012.

  • Installaties Toets aan het Bouwbesluit 2012 en de bouwverordening

Gebruik bouwwerken, open erven en terreinen Toets aan het Bouwbesluit 2012 en de bouwverordening

Relatie TH-beleid – Wat vinden we belangrijk?

Eén van de algemene doelstellingen van het TH-beleid is het risico gestuurd uitvoeren van VTH-taken. De Toetsingsstrategie bepaalt dat hoe hoger de risico’s zijn, hoe diepgaander de toetsing van een vergunningaanvraag wordt uitgevoerd. Deze strategie is uitgewerkt in het Toets- en Toezichtsprotocol 5HL.

Doelstellingen - Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

Behandelen van 100% van de aanvragen omgevingsvergunningen voor de activiteiten bouw, RO, aanleg en monument.

 

Toetsing van aanvragen omgevingsvergunning ‘bouw’ overeenkomstig het Toetsprotocol.

 

Alle aanvragen worden binnen de wettelijke termijn afgehandeld.

 

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

Om na te kunnen gaan of de doelstelling is behaald worden de volgende aspecten gemonitord:

  • aantal ontvankelijke aanvragen om vergunning waarop tijdig en niet tijdig is beschikt;

  • aantal malen dat een beslistermijn op een vergunning is verlengd.

 

Aantallen en termijnen worden in VTH-registratiesysteem (SquitXO) bijgehouden.

Wie voert dit uit?

Team Vergunningen

Hoe gaan we dit doen?

Vergunningen worden behandelt conform het Toets- en Toezichtsprotocol:

De Toetsingsstrategie bepaalt dat hoe hoger de risico’s zijn, hoe diepgaander de toetsing van een vergunningaanvraag wordt uitgevoerd. Deze strategie is uitgewerkt in het Toets- en Toezichtsprotocol 5HL. Per bouwwerktype is voor de verschillende onderdelen het toetsniveau vastgelegd. Hoe groter het risico, hoe diepgaander de toetsing, zie bijlage 1.

 

  • De inhoudelijke toetsing aan het Bouwbesluit wordt uitgevoerd door extern bureau.

  • De inhoudelijke toetsing op constructieve veiligheid wordt uitgevoerd door een externe constructeur (Ingenieursburo Rabouw Kuyf en Vrieling Bouw Engineering). De inhoudelijke toetsing op brandveiligheid wordt uitgevoerd door Vru.

  • Wat betreft de activiteiten RO, aanleg en monument worden aanvragen op alle onderdelen van het toepasselijke toetsingskader (bestemmingsplan / welstandsbeleid / monumentenbeleid) getoetst.

 

Jaarverslag 2019

 

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

 

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

 

Taakveld Bouwen en RO

4. Toezicht omgevingsvergunning bouw, RO, aanleg en monument

Omschrijving taak –

Wat doen we?

Deze taak betreft het ter plaatse controleren of de werkzaamheden/activiteiten overeenkomstig de omgevingsvergunning worden uitgevoerd. Wanneer de uitvoering gereed is en de eindinspectie is afgerond, is ook het toezichtproces gereed. De vergunning wordt gereed gemeld en verdwijnt daarmee uit de werkvoorraad van de toezichthouder.

Relatie TH-beleid.

Wat vinden we belangrijk?

In paragraaf 7.2. van het Handhavingsbeleid is een toezichtstrategie opgenomen. Met ingang van 1 januari 2019 is voor de gemeente Vijfheerenlanden een nieuw toets- en toezichtsprotocol vastgesteld.

Doelstellingen.

Welke doel(en) willen we bereiken?

Voorkomen dat in afwijking van de vergunning wordt gebouwd of gebruikt.

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

Om na te kunnen gaan of de doelstelling is behaald worden de volgende aspecten gemonitord:

  • Aantal gestarte en afgeronde bouwwerkzaamheden voor de activiteit bouwen;

  • Aantal (her)controles;

  • Aantal overtredingen;

  • Aantal opgelegde bestuurlijke herstelsancties

  • Aantal opgelegde bouwstops.

Wie voert dit uit?

Team Toezicht- en handhaving

Hoe gaan we dit doen?

Het toezicht zal worden uitgevoerd conform de toezichtstrategie. De toezichtstrategie maakt inzichtelijk volgens welke normen er op dit terrein wordt getoetst.

Jaarverslag 2019

 

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

 

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

 

Taakveld Bouwen en RO

5.Thema: Tegengaan permanente bewoning op camping “Everstein” in Hagestein

Omschrijving taak –

Wat doen we?

Structureel toezicht houden op camping “Everstein” aangaande bouw- en gebruik.

Relatie TH-beleid.

Wat vinden we belangrijk?

Voldoen aan de algemeen geformuleerde doelstellingen in het Handhavingsbeleid en de hiervoor specifiek opgestelde beleidsregels Vijfheerenlanden permanente bewoning recreatiewoningen.

Doelstellingen.

Welke doel(en) willen we bereiken?

Camping in de voormalige gemeente Vianen (Hagestein) laten voldoen aan de wet- en regelgeving. Leerervaring opdoen zodat vanaf 2020 alle recreatieparken in Vijfheerenlanden op een zelfde wijze aangepakt worden. In de voormalige gemeenten Zederik liggen twee recreatieparken waar in het verleden tegen overtredingen is opgetreden. Vanaf 2020 worden deze parken weer opgepakt.

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

  • Aantal geconstateerde overtredingen

  • Aantal beëindigde overtredingen

  • Aantal handhavingsprocedures

  • Aantal/fase waarin overtreding is beëindigd

Wie voert dit uit?

Extern bureau doet de inventarisatie en controles en de bestuursrechtelijke handhavingsprocedure.

Hoe gaan we dit doen?

Volgens de vastgestelde beleidsregels Vijfheerenlanden permanente bewoning.

Jaarverslag 2019

 

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

 

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

 

Taakveld Bouwen en RO

6. Thema: Aanpak portiekontsluitingen

Omschrijving taak –

Wat doen we?

Bij brand moet iedereen veilig een gebouw kunnen verlaten. Daarom staan in het Bouwbesluit 2012 regels die betrekking hebben op vluchtroutes bij bestaande bouw- en nieuwbouw. Voor 1992 golden er minder strenge regels. Er werden toen landelijk portiekwoningen gebouwd waarbij brandweerauto’s de tweede vluchtweg zouden moeten verzorgen bij brand. Dat is naar de huidige maatstaven niet meer toegestaan. Om die reden zal er een inventarisatie gemaakt worden hoe de huidige situatie is van portiekflats in de gemeente Vijfheerenlanden, voor zover die gebouwd zijn vóór 1992.

Relatie TH-beleid.

Wat vinden we belangrijk?

Onderhavige activiteit is niet concreet benoemd in het TH-beleid, maar vloeit voort uit thematische aanpak/doelstellingen.

Doelstellingen.

Welke doel(en) willen we bereiken?

  • Inzage in welke situatie (specifiek welke woningen/adressen) niet wordt voldaan aan de huidige regelgeving v.w.b. het vluchten bij brand.

  • Daar waar niet wordt voldaan i.o.m. eigenaar maatregelen laten treffen zodat wel wordt voldaan en veilig kunnen vluchten bij brand.

  • Borgen voor een adequaat niveau van brandveiligheid t.a.v. vluchten, door te zorgen voor een goede naleving van de brandveiligheidsvoorschriften zoals vastgelegd in het Bouwbesluit 2012.

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

  • Resultaten beoordelen die de eigenaar heeft getroffen.

  • Aantal handhavingsprocedures

  • Aantal gelijkwaardige oplossingen

 

Wie voert dit uit?

Team vergunningen / team Toezicht en Handhaving

Hoe gaan we dit doen?

Door de Vru is een eerste inventarisatie uitgevoerd, deze inventarisatie zal de basis zijn voor verder archiefonderzoek. Op basis van archiefstukken zal beoordeeld worden of wordt voldaan aan de criteria voor een 2e vluchtweg. Wanneer niet wordt voldaan zal pand-eigenaar aanschreven worden om een veilige 2e vluchtweg te realiseren of met gelijkwaardige oplossing te komen en uiteindelijk te realiseren.

Jaarverslag 2019

 

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

 

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

 

Taakveld Bouwen en RO

7. Thema: Intrekken slapende vergunningen

Omschrijving taak –

Wat doen we?

Wanneer er geruime tijd geen gebruik is gemaakt van omgevingsvergunning voor het bouwen wordt deze vergunning ingetrokken.

Relatie TH-beleid.

Wat vinden we belangrijk?

In het Handhavingsbeleid is opgenomen dat er jaarlijks in het Uitvoeringsprogramma taken nader uitgewerkt worden via Productbladen.

Doelstellingen.

Welke doel(en) willen we bereiken?

Een zo actueel mogelijk vergunningen bestand.

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

  • Inventariseren aantal slapende vergunningen

  • Aantal ingetrokken vergunningen

  • Aantal alsnog uitgevoerde vergunningen

  • Aantal bezwaarschriften

Wie voert dit uit?

Team Vergunningen trekken op voordracht van Team Toezicht en Handhaving de ‘slapende vergunningen’ in.

Hoe gaan we dit doen?

Nagaan welke omgevingsvergunningen van de drie voormalige gemeenten voor bouwen nog niet gestart zijn. Er vindt een gesprek plaats met de vergunninghouder. Wanneer er geen voornemen bestaat om op korte termijn te starten met bouwen dan wordt de procedure tot het intrekken van de omgevingsvergunning opgestart.

Jaarverslag 2019

 

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

 

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

 

Taakveld Bouwen en RO

8. Schriftelijke verzoeken om handhaving

Omschrijving taak –

Wat doen we?

Behandelen van schriftelijke verzoeken om handhaving die betrekking hebben op bouw en/of gebruik in strijd met het bestemmingsplan en bouw/gebruik zonder omgevingsvergunning.

Relatie TH-beleid.

Wat vinden we belangrijk?

Het betreft een aanbod gestuurde activiteiten. Op grond van vaste jurisprudentie heeft de gemeente een beginselplicht tot handhaving.

Doelstellingen.

Op alle schriftelijke handhavingsverzoeken wordt binnen de daartoe wettelijk gestelde termijn besloten.

Welke doel(en) willen we bereiken?

Illegale situaties die niet kunnen worden gelegaliseerd worden beëindigd.

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

  • Aantal schriftelijke verzoeken om handhaving

  • Aantal overtredingen

  • Onderzoeken oorzaak verzoek (burenruzies?)

  • Resultaten mediation

  • Aantal handhavingsprocedures

  • Aantal beëindigde overtredingen

  • Soort overtredingen

  • Afdoeningstermijn schriftelijke handhavingsverzoeken

Wie voert dit uit?

Team Toezicht en Handhaving

Hoe gaan we dit doen?

Schriftelijke handhavingsverzoeken worden, ongeacht de prioriteit van de overtreding, altijd opgepakt (wettelijke plicht).

Jaarverslag 2019

 

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

 

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

 

Taakveld Bouwen en RO

9. Juridische ondersteuning/vertegenwoordiging in bezwaar- en (hoger) beroepszaken

Omschrijving taak –

Wat doen we?

Het juridisch adviseren in omgevingsrechtelijke vraagstukken.

Tegen handhavingsbesluiten en omgevingsvergunningen of het weigeren/intrekken daarvan kunnen belanghebbenden bezwaar, beroep, hoger beroep indienen. Het gemeentebestuur wordt in rechtsbeschermingsprocedures vertegenwoordigd.

Relatie TH-beleid.

Wat vinden we belangrijk?

Besluiten voldoen aan de wettelijke regelgeving en kaders van het Handhavingsbeleid.

Doelstellingen.

Welke doel(en) willen we bereiken?

Voorkomen van bezwaar- en (hoger)beroepszaken (mediation).

Het primaire besluit in stand houden en/of kwaliteit toekomstige besluiten verbeteren.

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

  • Aantal bezwaar- en (hoger) beroepschriften

  • Aantal gegronde en ongegronde zaken

  • Reden onderzoeken waarom besluiten niet in stand zijn gebleven

Wie voert dit uit?

VTH-juristen van het team Toezicht en Handhaving.

Hoe gaan we dit doen?

Aanbod gestuurde activiteit.

Wanneer een besluit niet in stand kan blijven onderzoeken waarom dit is en dit in organisatie terugkoppelen.

Jaarverslag 2019

 

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

 

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

 

Taakveld Bouwen en RO

10.Bouwen en gebruiken zonder omgevingsvergunning

Omschrijving taak –

Wat doen we?

  • Opsporen van niet-vergunningsvrije bouwwerken en gebruik waarvoor geen vergunning is verleend;

  • Nagaan in hoeverre vergunningverlening (legalisatie) alsnog mogelijk is;

  • Indien legalisatie niet mogelijk is, handhavend optreden.

Relatie TH-beleid.

Wat vinden we belangrijk?

  • Overtredingen worden conform prioritering in beleid opgepakt;

  • Handhaving wordt opgepakt conform de strategie in het beleid.

Doelstellingen.

Welke doel(en) willen we bereiken?

Terugdringen van het aantal illegale bouwwerken en gebruik. Hierbij gaat het ook om gedragsbeïnvloeding van de inwoners door afschrikkende werking van handhavingstrajecten.

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

  • Aantallen geconstateerde overtredingen

  • Aantallen ingezette handhavingstrajecten

  • Resultaten legalisaties en einde overtredingen

  • Aantal vooraankondigingen, lasten onder dwangsom/bestuursdwang, invorderingsbeschikkingen

  • Ontvangen verbeurde dwangsommen

Wie voert dit uit?

Team Toezicht en Handhaving, team Financiële Administratie

Hoe gaan we dit doen?

Als de strijdigheden niet worden opgeheven of gelegaliseerd wordt overgegaan tot het opstarten van een handhavingstraject en wordt dit traject tot en met de laatste stap (inning verbeurde dwangsom) afgedaan.

Jaarverslag 2019

 

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

 

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

 

Taakveld Bouwen en RO

11. Bouwstop

Omschrijving taak –

Wat doen we?

Wanneer er tijdens een reguliere controle ronde geconstateerd wordt dat er gebouw wordt zonder of in afwijking van de benodigde omgevingsvergunning bestaat de mogelijkheid om de bouwer te verplichten om met onmiddellijke ingang (gedeeltelijk) te laten stoppen met de bouwwerkzaamheden. Deze mondelinge stillegging dient op zeer korte termijn schriftelijk bevestigd te worden aan de overtreder.

Relatie TH-beleid.

Wat vinden we belangrijk?

Eventueel in handhavingsprocedure op te leggen sanctie is conform het handhavingsbeleid.

Doelstellingen.

Welke doel(en) willen we bereiken?

Voorkomen dat zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning (verder) wordt gebouwd. Indien blijkt dat de vergunning alsnog niet (gewijzigd) verleend kan worden wordt door de bouwstop de schade beperkt.

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

  • Aantal opgelegde bouwstops

  • Aantal legalisaties

  • Aantal handhavingstrajecten

  • Resultaten handhavingstrajecten.

Wie voert dit uit?

Toezichthouders van het Team Toezicht en Handhaving.

Hoe gaan we dit doen?

Vaak worden dergelijke illegale werkzaamheden opgemerkt tijdens reguliere controles en dan is het zaak om meteen op te treden. Na de stillegging wordt dit schriftelijk bevestigd in een besluit. Als de strijdigheden niet worden opgeheven of gelegaliseerd wordt overgegaan tot het opstarten van een handhavingstraject.

Jaarverslag 2019

 

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

 

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

 

Taakveld Bouwen en RO

12. Project: Beoordeling bestaande gebouwen met breedplaatvloeren

Omschrijving taak –Wat doen we?

Het komende jaar wordt de aandacht gevestigd op de constructieve veiligheid van bepaalde type gebouwen. Aanleiding is het instorten van een deel van een in aanbouw zijnde parkeergarage van Eindhoven Airport. Het betreft met name meerlaagse constructies voor parkeergarages en winkelpanden e.d. gebouwd na 1999, waar breedplaatvloeren zijn gebruikt.

Eerder is in de drie gemeenten een inventarisatie en beoordeling gedaan op basis van het toen beschikbare voorlopige stappenplan van adviesbureau Hageman.

In de brief van de minister van BZK van 22 mei 2019 (Kamerstuk 28 325, nr. 199) wordt verwezen naar nieuwe rekenregels en een Stappenplan, waarmee gebouwen met breedplaatvloeren definitief beoordeeld kunnen worden. Met deze rekenregels kunnen de gebouwen die eerder op basis van het informatiedocument uit 2017 als risicovol (rood/oranje) waren beoordeeld, definitief worden beoordeeld. Het nieuwe stappenplan leidt er toe dat bij meer gebouwen een beoordeling nodig is om zeker te stellen dat de betreffende gebouwen voldoen aan het veiligheidsniveau dat het Bouwbesluit voorschrijft. Dat meer gebouwen moeten worden onderzocht, betekent overigens niet dat er aanwijzingen zijn van direct onveilige situaties.

Relatie TH-beleid.

Wat vinden we belangrijk?

Geen directe relatie met beleid. Het betreft een verzoek van de minister, een landelijk thema - ontwikkeling

Doelstellingen.

Welke doel(en) willen we bereiken?

Duidelijkheid over de stand van zaken met betrekking tot de constructieve veiligheid breedplaatvloeren.

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

Vaststellen of onderzoek wordt uitgevoerd conform stappenplan.

Vaststellen of memo met onderzoeksresultaten en eventuele vervolgstappen is opgesteld.

Nagaan of vervolgstoppen nodig zijn en zijn opgevolgd.

Wie voert dit uit?

Team Toezicht en Handhaving

Hoe gaan we dit doen?

Gezien de te verwachte grote opgave wordt conform het voorstel in het rapport (nieuw stappenplan) de verdere beoordeling van de gebouwen gefaseerd plaats te laten vinden en daarbij aan te sluiten op de gevolgklasse-indeling van gebouwen volgens de NEN 8700.

Jaarverslag 2019

 

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

 

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

 

Taakveld Bouwen en RO

13. Project: Thema Project inventarisatie en onderzoek brandveiligheid gevels

Omschrijving taak –

Wat doen we?

Op 30 november 2018 heeft de Minister van Binnenlandse Zaken een brief naar de gemeenten gestuurd over het onderzoek van brandveiligheid van gevels van risicovolle gebouwen. Aanleiding hiervoor vormt de brand in de Grenfell Towers in Londen, dat op 14 juni 2017 plaatsvond. Bij deze brand was sprake van een snelle branduitbreiding langs de gevel. Omdat er ook in Nederland maatschappelijke zorgen zijn over de brandveiligheid van gevels, heeft de Minister in afstemming met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) besloten om gemeenten te vragen om bij de meest risicovolle gebouwen onderzoek in gang te zetten. De Minister verzoekt gemeenten om de meest risicovolle gebouwen te inventariseren en om er vervolgens op toe te zien dat eigenaren van deze gebouwen onderzoek uitvoeren naar de brandveiligheid van de gevels en indien noodzakelijk maatregelen nemen om de veiligheid te waarborgen. Deze selectie betreft hoge gebouwen met minder zelfredzame personen (o.a. ziekenhuizen en zorginstellingen) en andere hoge gebouwen waarin wordt geslapen (woongebouwen en hotels). Aannemelijk is dat bij deze gebouwen de meeste risico’s zijn te verwachten. Dit betekent echter niet dat er in ieder afzonderlijk gebouw daadwerkelijk een risico is, maar dat dit onderzoek hierover helderheid moet geven.

Relatie TH-beleid.

Wat vinden we belangrijk?

Onderhavige activiteit is niet concreet benoemd in het TH-beleid, maar vloeit voort uit het verzoek van de minister.

Doelstellingen.

Welke doel(en) willen we bereiken?

Inzichtelijk maken en voorkomen van mogelijke risico’s vanwege brandveiligheid gevels van risicovolle gebouwen.

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

Om na te kunnen gaan of de doelstelling is behaald worden de volgende aspecten gemonitord:

  • aantal onderzochte risicovolle gebouwen;

  • aantal en aard van mogelijk geconstateerde brandgevaarlijke gevels risicovolle gebouwen;

  • nagaan of door de eigenaren van de gebouwen, waar nodig, voldoende maatregelen zijn getroffen.

Wie voert dit uit?

Team Toezicht en Handhaving.

Hoe gaan we dit doen?

Alle gebouwen die in aanmerking komen conform de lijsten van de minister worden digitaal geïnventariseerd en bekeken. Daarna worden deze locaties bezocht en beoordeeld waaruit de gevels bestaan.

Jaarverslag 2019

 

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

 

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

 

Taakveld Beleid

14. Thema: Opstellen nieuw VTH-beleid

Omschrijving taak –

Wat doen we?

Voor de gemeente Vijfheerenlanden zal een nieuw VTH-beleid opgesteld worden. Om pragmatische redenen is op 1 januari 2019 voor de gemeente Vijfheerenlanden het TH-beleid van de voormalige gemeente Vianen in werking getreden. Het TH-beleid van de gemeenten Leerdam en Zederik is daarmee komen te vervallen. Het beleid van Vianen is niet opgesteld voor het gehele grondgebied van Vijfheerenlanden. Het nieuwe beleid moet passen bij de nieuwe gemeente.

Relatie TH-beleid.

Wat vinden we belangrijk?

Vastleggen in beleid om te komen tot een veilige en gezonde leefomgeving.

Doelstellingen.

Welke doel(en) willen we bereiken?

Actueel VTH-beleid voor de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden

  • voldoen aan wettelijke kwaliteitscriteria

  • professionalisering van de VTH organisatie

  • efficiënte en effectieve inzet van mensen en middelen

  • beoordeling ‘adequaat’ op basis van IBT

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

Wettelijke kwaliteitseisen uit Bor en Mor (beleidscyclus).

Wie voert dit uit?

Beleidsadviseurs VTH

Hoe gaan we dit doen?

Er is in het PSO afgesproken dat er in een samenwerkingsverband voor de Utrechtse gemeenten een VTH-beleid zal worden opgesteld waarbij ruimte blijft voor de ‘colour locale’. De gemeente Vianen heeft hier bestuurlijk mee ingestemd. In verband met de bestuurlijke fusie van 1 januari 2019 is in overleg met het gemeentebestuur en de Inter Bestuurlijk Toezichthouder afgesproken dat er gestart wordt met het maken van een VTH-uitvoeringsprogramma 2019 (uvp)zodat in 2020 een eerste evaluatie op het uvp kan plaatsvinden. In 2019 zal een start gemaakt worden met het opstellen van het VTH-beleid. De beleidsadviseurs VTH participeren actief in het Utrechtse samenwerkingsverband.

Jaarverslag 2019

 

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

 

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

 

Taakveld Beleid

15. Thema: Opstellen en implementeren Implementatieplan VTH-kwaliteitseisen

Omschrijving taak –

Wat doen we?

De wet VTH en bijbehorende Bor zijn in werking getreden. Hierin staan duidelijk aan welke kwaliteitseisen het bevoegde gezag moet voldoen. De gemeenten Vianen, Leerdam en Zederik voldeden niet aan de wettelijke eisen. Met de Provincies Utrecht en Zuid-Holland is afgesproken dat de afzonderlijke gemeenten ook niet meer aan deze eisen zouden hoeven te voldoen en dat bij de VTH-organisatie van de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden een Implementatieplan zal opstellen op welke manier voldaan gaat worden.

Relatie TH-beleid.

De VTH-kwaliteitscriteria zijn in het Handhavingsbeleid (Vianen 2016-2018) genoemd als ontwikkeling in de komende jaren.

Wat vinden we belangrijk?

Het college vindt het belangrijk dat de VTH-organisatie voldoet aan de wettelijke kwaliteitseisen.

Doelstellingen.

Welke doel(en) willen we bereiken?

De VTH-organisatie voldoet aan de kwaliteitscriteria 2.2.

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

Uitkomsten Implementatieplan en resultaten van de vervolgstappen.

Jaarverslag van het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad.

Wie voert dit uit?

Het onderzoek en opstellen van het Implementatieplan wordt uitgevoerd door een extern bureau. De VTH-beleidsadviseurs begeleiden het proces. De daadwerkelijke implementatie zal worden opgepakt door de VTH-beleidsadviseurs.

Hoe gaan we dit doen?

Analyse uitvoeren. Verbeterplan/implementatieplan opstellen waarin concreet inzicht wordt gegeven welke stappen de gemeente Vijfheerenlanden dient te nemen om te kunnen voldoen aan de relevante kwaliteitseisen, mocht dit (nog) niet het geval zijn. Over de naleving van de kwaliteitscriteria doen burgemeester en wethouders jaarlijks mededeling aan de gemeenteraad. Voorzover de kwaliteitscriteria niet zijn of konden worden nageleefd, doen burgemeester en wethouders daarvan gemotiveerd opgave.

Jaarverslag 2019

 

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

 

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

 

Taakveld Beleid

16. Opstellen VTH-kwaliteitseisenverordening

Omschrijving taak –

Wat doen we?

Door invoering van een nieuw hoofdstuk Vergunningverlening , toezicht en handhaving in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo ) zijn gemeenten verplicht een verordening vast te stellen waarin kwaliteitseisen zijn vastgelegd voor de uitvoering en handhaving op basis van de Wabo. De verordening vormt het kader voor de kwaliteit van de Wabo-taken door de gemeenten en provincie en de in opdracht daarvan handelende regionale uitvoeringsdienst. De verordening drukt het commitment uit van de gemeenteraad aan kwaliteit.

Wettelijk gezien geldt de verplichting om bij verordening regels te stellen over de uitvoering en handhaving van taken die verplicht binnen de regionale uitvoeringsdienst dienen te worden uitgevoerd, het zogenaamde 'basistakenpakket '. Voor de overige Wabo-taken (bouw , kap , sloop , ruimtelijke ordening , natuur , etc. ) geldt een zorgplicht ten aanzien van het borgen van de kwaliteit van de uitvoering en handhaving. De inhoud en wijze van borging staat vrij .

Relatie TH-beleid.

Wat vinden we belangrijk?

De navolgende doelen/onderwerpen dienen opgenomen te worden in een kwaliteits-verordening:

  • Uitvoeringskwaliteit

  • Dienstverlening

  • Financiën

 

De uitwerking van deze doelen/onderwerpen vormen een belangrijk element in VTH-beleid.

Doelstellingen.

Welke doel(en) willen we bereiken?

Een kwaliteitsverordening VTH waarmee de kwaliteit van uitvoering van taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor zowel de basistaken (uitvoering door de ODRU / RUD) als de “thuistaken” wordt geborgd.

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

Nagaan of in 2019 door de gemeenteraad een kwaliteitsverordening is vastgesteld. Over de naleving van de kwaliteitscriteria doen burgemeester en wethouders jaarlijks mededeling aan de gemeenteraad.

Wie voert dit uit?

Beleidsadviseurs VTH

Hoe gaan we dit doen?

De gemeenteraad zal voorgesteld worden een kwaliteitsverordening vast te stellen.

Jaarverslag 2019

 

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

 

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

 

Taakveld Beleid

17. Plan van aanpak Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)

Omschrijving taak –

Wat doen we?

Op 14 mei 2019 is de Wkb aangenomen door de Eerste Kamer. Het is bedoeling dat deze wet gelijktijdig met de Omgevingswet in 2021 in werking treedt.

Relatie TH-beleid.

Wat vinden we belangrijk?

Deze wet is benoemd in het Handhavingsbeleid onder Ontwikkelingen in de komende jaren. Lang is onduidelijk geweest of deze zou worden aangenomen.

Doelstellingen.

Welke doel(en) willen we bereiken?

Een goede implementatie, planning, uitvoering van de vereiste proefprojecten onder gevolgklasse 1. Van de Wkb zodat de gemeente Vijfheerenlanden op het moment van inwerkingtreden van de Wkb op de nieuwe manier kan werken.

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

De proefprojecten zullen een goede indicatie / monitor vormen in hoeverre de organisatie is ingericht op de Wkb

Wie voert dit uit?

VTH-beleidsadviseurs

Hoe gaan we dit doen?

De wijzigingen en gevolgen voor de gemeente inzichtelijk maken, een plan van aanpak maken n zodat tijdig met de noodzakelijke voorbereidingen gestart kan worden.

Jaarverslag 2019

 

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

 

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

 

Taakveld Beleid

18. VTH jaarverslag 2019 en VTH uitvoeringsprogramma 2020 (gedeeltelijk, vaststelling 2020)

Omschrijving taak –

Wat doen we?

  • Een programma opstellen waarin concreet wordt beschreven welke VTH-taken in het komende kalenderjaar worden uitgevoerd (geprogrammeerd).

  • Verslaglegging van het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad van de uitgevoerde VTH-taken met de resultaten van het afgelopen kalenderjaar.

Relatie TH-beleid.

Wat vinden we belangrijk?

Maakt onderdeel uit van het VTH-beleidscyclus.

Doelstellingen.

Welke doel(en) willen we bereiken?

  • voldoen aan wettelijke kwaliteitscriteria

  • professionalisering van de VTH organisatie

  • efficiënte en effectieve inzet van mensen en middelen

  • uitvoering VTH

  • taken conform beleid

  • beoordeling ‘adequaat’ op basis van IBT

  • het uitvoeringsprogramma van het komende jaar uiterlijk in het 1e kwartaal van het lopende jaar vastgesteld hebben door het college

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

Resultaten vergelijken met het Uitvoeringsprogramma

Wie voert dit uit?

VTH-beleidsadviseurs

Hoe gaan we dit doen?

 

Jaarverslag 2019

 

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

 

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

 

Taakveld Overig

19.Invoeren werkprocessen, standaardbrieven & SquitXO

Omschrijving taak –

Wat doen we?

Implementatie / optimalisatie registratiesysteem:

Vanaf 1 januari 2019 is de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden op het gebied van vergunningverlening en toezicht & handhaving gaan werken met de applicatie SquitXO. De initiële inrichting van het onderdeel vergunningen is grotendeels afgerond, voor het onderdeel Toezicht en Handhaving dient de standaard inrichting verder afgestemd te worden op de situatie van Vijfheerenlanden.

 

In 2019 zullen daar waar gewenst verdere inrichting, aanpassingen en verbeteringen doorgevoerd moeten worden.

Relatie TH-beleid.

Wat vinden we belangrijk?

In het Handhavingsbeleid is aangegeven dat digitalisering een steeds belangrijkere plek in gaat nemen. Voor de nieuwe VTH-organisatie is een nieuw automatiseringssysteem aangeschaft. Het is belangrijk dat de verschillende systemen binnen de gemeente waar nodig aan elkaar gekoppeld zijn/worden en er een goede aansluiting is met het Olo.

Doelstellingen.

Welke doel(en) willen we bereiken?

  • gestroomlijnde digitale werkprocessen

  • voldoen aan wettelijke kwaliteitscriteria

  • professionalisering van de VTH-organisatie

  • efficiënte en effectieve inzet van mensen en middelen

  • uitvoering VTH-taken conform beleid

  • koppeling met alle relevante basisregistratie systemen en het zaaksysteem

Monitorings-indicatoren – Hoe meten we dit?

Wanneer alle geregistreerde zaken in juiste systemen komen en er goede management rapportages komen.

Wie voert dit uit?

Functioneel beheerders applicatie

Hoe gaan we dit doen?

Per team is er een functioneel applicatiebeheerder, die de taak vervult naast z‘n reguliere taken. Daarnaast is de beleidsadviseur VTH (Vergunningen) als projectleider belast met de implementatie.

Jaarverslag 2019

 

Evaluatie en bijsturen.

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

 

Planning 2020.

Wat gaan we in het nieuwe jaar doen?

 

Ondertekening