Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR626835
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR626835/1
Regeling vervallen per 13-03-2024
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena houdende regels omtrent gegevensverstrekking basisregistratie personen (Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Altena 2019)
Geldend van 02-08-2019 t/m 12-03-2024 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2019
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena houdende regels omtrent gegevensverstrekking basisregistratie personen (Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Altena 2019)Burgemeester en wethouders van Altena
Gelet op de
- •
Artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (BRP)
- •
Algemene verordening Gegevensbescherming (AVG, Verordening EU 2016/679
- •
artikel 156 Gemeentewet
- •
Verordening Basisregistratie Personen Altena 2019
BESLUITEN:
vast te stellen de volgende:
Regeling Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Altena 2019
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Altena worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie;
-
3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Altena en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Altena was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;
-
2. Over een ingezetene van de gemeente Altena kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;
-
3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;
-
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
-
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belangen worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze regeling;
-
2. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2019.
-
2. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Altena 2019.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 2 juli 2019
De burgemeester,
de heer M. Fränzel
de secretaris,
mevrouw A. van der Werf-Bramer
Bijlage 1
Deze bijlage behoort bij artikel 1 van de Regeling gevensverstrekking Basisregistratie Personen Altena 2019 en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Organisatie |
Taak |
Doelomschrijving |
Categorie(ën) van betrokkenen |
Rechtmatige grondslag |
Soort verstrekking |
Gegevens |
l |
||||||
Team Bestuursondersteuning, Bestuurssectretariaat/communicatie |
Jubilea overzichten: 50, 60 |
Felicitaties van |
Personen die aan jubilea criteria voldoen |
Lokale taak |
Periodieke selectie en adhoc -controle gegevens |
NAW; huwelijks- datum en plaats; aanwezigheid categorie 06 |
en 70 jarige huwelijken, |
burgemeester via brief of persoonlijk bezoek |
|||||
100 en 100+ jarigen |
||||||
Team Bestuursondersteuning, Bestuurssectretariaat/ communicatie |
Gedecoreerden |
Uitnodigen gedecoreerden Koningsdag |
Gedecoreerden |
Lokale taak |
Jaarlijkse selectie |
A-nummer, NAW, aanwezigheid categorie 06 |
Team Publiek, Bureau verkiezingen |
Stembureauleden |
Benoeming leden stembureaus, instructie, indeling en uitbetaling vergoeding |
Kandidaat stembureauleden |
Kieswet (E4) |
Ad hoc |
NAW, BSN |
Team WMO |
Bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ) |
Opname personen in psychiatrisch ziekenhuis |
Op te nemen personen |
Wet BOPZ |
Ad hoc |
NAW |
Team WMO |
Aanvragen op grond van WMO |
WMO |
Aanvragers, inwonenden, relaties |
Wet maatschappelijke ondersteuning |
Ad hoc |
NAW; Naamgebruik; curatelegegevens |
Team 3D-ondersteuning |
Gehandicapten-parkeerkaarten |
Behandelen aanvragen gehandicapten-parkeerkaarten |
Aanvragers |
Gehandicapten parkeerregeling |
Ad hoc |
NAW |
Team 3D-ondersteuning |
Leerlingenvervoer |
Vergoeding kosten leerlingenvervoer en regelen van vervoer |
Ouders, voogden, verzorgers van leerlingen |
Wet op het primair onderwijs |
Ad hoc |
NAW |
Leerling |
||||||
Team Omgeving en Vastgoed |
Tijdelijke verhuurvergunning |
Behandelen van aanvragen voor tijdelijke verhuur-vergunningen, heffen van leges |
Aanvrager en gemachtigden van aanvragers |
Leegstandswet |
Ad hoc |
NAW |
Naast bovenstaande verstrekkingen worden er binnengemeentelijke verstrekkingen gedaan via de applicatie Key2informatie. Voor verstrekkingen aan deze applicatie wordt aangesloten bij het besluit Autorisaties van BZK. Gegevens die aan deze applicatie worden verstrekt worden alleen verstrekt ingevolge artikel 3, 5 en 6 van dit besluit en alleen de gegevens die genoemd worden in de bijlagen 2 tot en met 24b van dit besluit mogen alleen op grond van de taken behorende bij de bijlagen worden verstrekt aan de afnemer via deze apllicatie.
Bijlage 2
Deze bijlage behoort bij artikel 3 regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Altena 2019
(Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wbrp verzocht heeft om geheimhouding).
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Categorie derde BRP |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme |
Bibliotheken |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente |
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed |
Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen |
Ondersteunen van organisaties in de gemeente die goede doelen voor de inwoners nastreven |
Fondsverwervende organisaties met erkenning van het CBF |
Maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Kinderopvangwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Ouderenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Gehandicaptenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociale werkvoorziening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociaal - Juridische zorgverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Geestelijke en maatschappelijke zorg |
Kerken in de gemeente die geen gegevens ontvangen via de SILA |
Schuldhulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties |
Bevorderen inburgering |
Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus |
Migrantenhulp |
Migrantenorganisaties in de gemeente |
Ouderenondersteuning |
Ouderenorganisaties |
Onderlinge hulp patiënten |
Patiëntenverenigingen |
Bevorderen van sportgezondheid |
Sportverenigingen en organisaties |
Bevorderen van de zelfredzaamheid |
Thuiszorgorganisaties |
Maatschappelijke of filantropische doelen |
Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen |
Bevordering vrouwenwelzijn |
Vrouwenorganisaties |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Woningcorporaties |
Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg |
Ziekenhuizen |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl