Verordening werkgeverscommissie griffie Alphen-Chaam

Geldend van 10-07-2019 t/m heden

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie griffie Alphen-Chaam

De raad van de gemeente Alphen-Chaam;

gelezen het voorstel van het presidium van 1 april 2019;

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 85 en 86, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUIT:

vast te stellen de navolgende Verordening werkgeverscommissie griffie Alphen-Chaam. 

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    Er is een werkgeverscommissie.

  • 2.

    De gemeenteraad delegeert bij dezen aan de werkgeverscommissie de bevoegdheden die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107e, eerste lid van de Gemeentewet, behoudens het vaststellen van de wijzigingen in de arbeidsvoorwaardenregeling1.

  • 3.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van de overige op de griffie werkzame ambtenaren mandateren aan de griffier.

1 Dus met uitzondering van benoeming, schorsing en ontslag griffier, de vaststelling van de instructie griffier, de vervanging van de griffier en de vaststelling van de organisatieverordening.

 

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit de fractievoorzitters uit de raad.

  • 2.

    De plaatsvervangend voorzitter van de raad is voorzitter van de werkgeverscommissie.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

  • a. op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

  • b.indien het lid aftreedt als lid van de raad;

  • c.indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De werkgeverscommissie kan in voorkomende gevallen de voorzitter van de raad uitnodigen om in de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel op te treden als adviseur/informant.

  

Artikel 3. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier.

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de gemeentesecretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 5. Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2 lid 3.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

 

Artikel 6. Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

 

Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    Indien een raadslid de vergaderstukken als bedoeld in het eerste lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang.

 

Artikel 8. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

 

Artikel 9. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, slechts op verzoek van de raad verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

 

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

   

Artikel 11. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening werkgeverscommissie griffie Alphen-Chaam.

  • 2.

    De Toelichting op de Verordening werkgeverscommissie maakt onderdeel uit van de verordening.

  • 3.

    De verordening treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

 

 Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Alphen-Chaam in zijn openbare vergadering van 18 april 2019

     

, de voorzitter

     

, de griffier

  

Toelichting verordening werkgeverscommissie

 

Algemeen

De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.

 

Artikelsgewijs

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

Artikel 1 verwoordt dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Wat betreft de arbeidsvoorwaarden en de rechtspositieregelingen van het griffierpersoneel besloot de raad in zijn vergadering van 4 februari 2016 deze van het personeel van de ABG-organisatie van overeenkomstige toepassing te verklaren. Voor verdere informatie: zie het betreffende raadsvoorstel: Voorstel tot het van overeenkomstige toepassing verklaren van de arbeidsvoorwaarden en rechtspositieregelingen van het personeel van de ABG-organisatie op het griffiepersoneel van de gemeente Alphen-Chaam.

De commissie buigt zich over de voorstellen aan de raad voor zo ver die voortvloeien uit het werkgeverschap. Voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak van de werkgeverscommissie zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.

 

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. Overigens is de burgemeester wel lid van het college en stuurt hij dus rechtstreeks de secretaris aan. De griffier is echter níet aan hem ondergeschikt. De burgemeester is echter wel ‘technisch’ voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen in de vergaderingen van de werkgeverscommissie als adviseur/informant.

 

Artikel 3. Taken voorzitter

De voorzitter krijgt in dit artikel verantwoordelijkheid voor de algemene zaken van de werkgeverscommissie. Het ligt niet voor de hand deze werkzaamheden aan de griffier te laten, omdat daarmee de verhouding werkgever/griffier geweld wordt aangedaan (al zal de praktijk weerbarstiger zijn en zal de griffier de voorzitter in zijn taken ondersteunen).

 

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie

In de ondersteuning van de in artikel 3 genoemde taken kan de voorzitter zich laten ondersteunen door bijvoorbeeld de afdeling P&O.

 

Artikelen 5 en 6: Besluitvorming en Verslaglegging

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.

 

Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen

Wanneer in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan bod komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, voor de overige raadsleden, aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.

 

Artikel 8. Vergaderfrequentie

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 9. Verantwoording

De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de raad ook vaak een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen. Ook uit het oogpunt dat het de raad is die een aanstellingsbesluit neemt en eventuele arbeidsvoorwaardenregelingen vaststelt, waarop de werkgeverscommissie de personele besluiten baseert, is een belangrijk argument om deze verantwoording te regelen.

 

Artikelen 10 en 11: Onvoorziene omstandigheden, Inwerkingtreding en Citeertitel

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.