Verordening op de Rekenkamer 2019

Geldend van 05-07-2019 t/m heden

Intitulé

Verordening op de Rekenkamer 2019

De raad van de gemeente Oude IJsselstreek,

gelezen het voorstel van de Auditcommissie d.d. 1 april 2019

gelet op artikel 81oa, 84, 182-185 van de Gemeentewet en gezien het advies van de commissie AFE van 13 mei 2019

overwegende dat de complexiteit van financieel beleid en financieel inhoudelijke vraagstukken vraagt om een toegankelijke en begrijpelijke voorbereiding;

B E S L U I T:

Over te gaan tot vaststelling van de volgende verordening:

Verordening op de Rekenkamer 2019

Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

- Rekenkamer: een commissie ingesteld op grond van artikel 84 van de Gemeentewet en zoals bedoeld in art. 81oa van de Gemeentewet

- voorzitter: de voorzitter van de Rekenkamer;

- Doelmatigheid of efficiëntie: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;

- Doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken;

- Rechtmatigheid: de mate waarin het gemeentelijk beleid voldoet aan de wettelijke kaders en regelgeving.

Hoofdstuk 2. Doel en taken van de Rekenkamer

Artikel 2 Taak en doel van de Rekenkamer

1. De Rekenkamer onderzoekt:

a. de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid;

b. de doelmatigheid en rechtmatigheid van het gemeentelijk beleid en het gemeentelijk beheer;

c. doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.

2. Een door de rekenkamer ingesteld onderzoek naar de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur bevat geen controle van de jaarrekening als bedoeld in artikel 213, tweede lid.

3. Het doel van een onderzoek is dat de bevindingen van de Rekenkamer bijdragen aan:

a. de controlerende taak van de raad in het bewaken het gevoerde beleid, de inzet van de daarbij benodigde middelen;

b. de besluitvorming van de raad door de verwerking van verbeterpunten in toekomstige beleidsontwikkeling.

4. De commissie AFE evalueert jaarlijks op basis van een rapport van de griffier of het beoogde doel zoals opgenomen in lid 3 is gerealiseerd.

Hoofdstuk 3. Uitvoering van onderzoeken door de Rekenkamer en daarbij toegekende bevoegdheden voor de Rekenkamer

Artikel 3 Onderwerp van onderzoek van de Rekenkamer

1. De Rekenkamer kiest het onderwerp voor haar onderzoek, formuleert de probleemstelling, de onderzoeksvragen en de onderzoeksopzet en legt dit vast in een onderzoeksopdracht.

2. De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopdracht stuurt de Rekenkamer ter kennisneming aan de raad.

3. De raad kan de Rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De Rekenkamer bericht de raad binnen een maand in hoeverre zij aan het verzoek voldoet. Indien de Rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, voert zij daarvoor goede gronden aan.

Artikel 4 Bevoegdheden van de Rekenkamer

1. De Rekenkamer is bevoegd alle documenten en andere informatiedragers die bij het gemeentebestuur berusten te onderzoeken voor zover zij dat ter vervulling van haar taak nodig acht.

2. De leden van de raad, het college en medewerkers van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de Rekenkamer gestelde termijn te verstrekken en daarop op verzoek van de Rekenkamer een mondelinge toelichting te geven.

3. De Rekenkamer heeft de in de vorige leden vermelde bevoegdheden ten aanzien van de volgende instellingen en over de volgende periode indien en voor zover de gemeente uit anderen hoofde over deze bevoegdheden beschikt:

a. Openbare lichamen en gemeenschappelijke organen, ingesteld krachtens de Wet gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt over de jaren dat de gemeente deelneemt in de regeling.

b. Privaatrechtelijke rechtspersonen waaraan de gemeente of een derde voor rekening en risico van de gemeente rechtstreeks of middellijk een subsidie, lening of garantie heeft verstrekt ten bedrage van ten minste 50 % van de baten van deze instelling, over de jaren waarop deze subsidie, lening of garantie betrekking heeft.

4. De Rekenkamer beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

Artikel 5 Uitvoeren van en rapporteren over onderzoeken

5. De Rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopdracht.

1. De Rekenkamer legt de resultaten van haar onderzoek vast in een concept-onderzoeksrapport.

2. De Rekenkamer stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door de Rekenkamer te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, aan de Rekenkamer kenbaar te maken of en zo ja, welke feitelijke onjuistheden in het concept-onderzoeksrapport staan vermeld.

3. Betrokkenen zoals bedoeld in lid 2 zijn zij van wie de taakuitoefening (mede) voorwerp van onderzoek is geweest. De Rekenkamer bepaalt verder wie nog meer als betrokkenen worden aangemerkt.

4. Na het verstrijken van de reactietermijn zoals bedoeld in lid 2 corrigeert de Rekenkamer gebleken feitelijke onjuistheden in het concept-onderzoeksrapport. Vervolgens legt zij het definitieve onderzoeksrapport inclusief conclusies en aanbevelingen voor aan het college voor een bestuurlijke reactie.

5. Na vaststelling door de Rekenkamer biedt zij het rapport aan de gemeenteraad aan. Hierbij voegt zij de reacties van de betrokkenen en het college toe voor zover dit niet heeft geleid tot aanpassing van het rapport conform de reacties.

6. De rapporten van de Rekenkamer zijn in principe openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de Rekenkamer bijlagen en andere documenten als geheim aanmerken.

Hoofdstuk 4. Samenstelling en werking van de Rekenkamer

Artikel 6 Samenstelling

1. De Rekenkamer telt vijf leden.

2. De raad benoemt leden vanuit de kring van raadsleden of aangestelde fractie-assistenten waarvan twee namens de coalitie en twee namens de oppositie.

3. De raadsleden en/of fractie-assistenten worden benoemd voor een periode gelijk aan de (resterende) zittingsduur van de raad.

4. De raad stelt een externe voorzitter aan voor een periode van vier jaar.

5. Voor de leden van de Rekenkamer voor zover geen al raadslid is artikel 12 en artikel 81g van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

6. De raad kan een lid van de rekenkamer tijdelijk op non-actief stellen

7. Het lidmaatschap van een lid van de rekenkamer eindigt:

a. aan het einde van een zittingsperiode dan wel benoemingsperiode;

b. op eigen verzoek;

c. in geval van de raadsleden door verlies van de hoedanigheid van raadslid;

d. in geval van fractie-assistenten door het verlies van hoedanigheid als fractie-assistent;

e. indien een lid een functie aanvaardt die naar de mening van de raad onverenigbaar is met het lidmaatschap van de Rekenkamer;

f. indien een lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel hem bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

g. indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, instaat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

h. door ontslag door de raad indien het lid naar het oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt aan het in hem/haar gestelde vertrouwen.

Artikel 7 Vergoeding

1. De vergoeding voor de voorzitter bedraagt € 300 netto per maand, exclusief reiskosten. De vergoeding voor reiskosten wordt gebaseerd op de hiervoor geldende regeling van de ambtelijke organisatie.

2. Een intern lid, zijnde raadslid dan wel fractieassistent, ontvangt een toelage van 5% op zijn raadsvergoeding op grond van artikel 14, lid 4a van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

3. De in het 1e lid genoemde vergoedingen komen ten laste van het budget van de Rekenkamer.

4. De in het 2e lid genoemde vergoedingen komt ten laste van het budget van de raad.

Artikel 8 De voorzitter en ondersteuning

1. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de Rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopdracht en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming.

2. Bij ontstentenis van de voorzitter treedt een door de Rekenkamer aan te wijzen lid op als voorzitter.

3. De griffie ondersteunt de Rekenkamer bij de uitvoering van haar taken.

Artikel 9 Reglement van orde en vergaderingen

4. De Rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. De raad ontvangt het reglement ter kennisname.

5. De Rekenkamer vergadert zoveel als zij nodig acht voor een goede uitoefening van haar taak. De vergaderingen van de Rekenkamer zijn niet openbaar tenzij de Rekenkamer anders bepaalt.

6. De Rekenkamer kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

Artikel 10 Budget

1. De Rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

2. De Rekenkamer brengt ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget de kosten voor:

a. onderzoeksmedewerkers;

b. externe deskundigen die volgens de Rekenkamer voor onderzoeken nodig zijn;

c. overige uitgaven die de Rekenkamer nodig acht voor de uitvoering van haar taak.

3. De Rekenkamer is voor de besteding van het budget verantwoording verschuldigd aan de gemeenteraad.

4. De griffier treedt op als budgethouder van het budget van de Rekenkamer.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 11 Inwerkingtreding

1. Deze verordening treedt in werking op na publicatie in de Staatscourant.

2. De verordening Rekenkamercommissie Gemeente Oude IJsselstreek 2013 komt te vervallen.

3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de Rekenkamer 2019

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Oude IJsselstreek in zijn openbare vergadering d.d. 27 juni 2019

De Raad voornoemd,

De griffier, M.B.J. Looman

De voorzitter, O.E.T. van Dijk