Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR62552
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR62552/1
Regeling vervallen per 22-04-2013
Interne klachtenregeling gemeente Zederik 2001
Geldend van 08-10-2004 t/m 21-04-2013
Intitulé
Interne klachtenregeling gemeente Zederik 2001Geconsolideerde tekst va n de regelingOnderwerp:Interne klachtenregeling.De Raad der gemeente Zederik;gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 4 december 2001;gelet op het advies van de Commissie Bestuur en Cultuur d.d. 3 december 2001;gelet op het advies van de Ondernemingsraad d.d. 23 november 2001;gelet op het advies van het Managementteam d.d. 14 november 2001;gelet op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;gelet op artikel 147 jo 121 van de Gemeentewet;overwegendedat hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht sedert 1 juli 1999 voorziet in regelgevingrond klachtenbehandeling;dat daardoor de bepalingen daaromtrent in het collegebesluit van 25 januari 1994 (Instellingklachtenmeldpunt) van rechtswege zijn vervallen;dat dit voor een goede rechtsbescherming onverlet laat regels te stellen over de interneprocedure van klachtenbehandeling;b e s l u i t :vast te stellen de Interne klachtenregeling Zederik 2001
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze klachtenregeling wordt verstaan onder:
- 1.
klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon die werkzaam is onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeenteZederik zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of eenrechtspersoon heeft gedragen;
- 2.
gedraging: het in een bepaalde gelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoonhandelen of nalaten door een bestuursorgaan of een persoon, werkzaam onder deverantwoordelijkheid van een bestuursorgaan;
- 3.
klager: degene die de klacht indient.
Hoofdstuk 2 Behandeling van een schriftelijke klacht
Artikel 2 Ontvangst schriftelijke klacht
De afdeling Interne Zaken stelt allen ten gemeentehuize inkomende brieven die naar het oordeelvan een op de afdeling werkzame ambtenaar als klacht zijn aan te merken zo spoedig mogelijk,doch uiterlijk binnen twee werkdagen in handen van de door burgemeester en wethoudersaangewezen klachtencoördinator.
Artikel 3 Klachtencoördinator
De klachtencoördinator beslist, zo nodig na overleg met de gemeentesecretaris, of een brief eenklacht is in de zin van deze klachtenregeling.
Artikel 4 Ontvangstbevestiging, registratie en publicatie
-
1 De klachtencoördinator stelt een ontvangstbevestiging op, welke ondertekend dient te wordendoor het college van burgemeester en wethouders.
-
2 De klachtencoördinator draagt namens het bestuursorgaan zorg voor de registratie enjaarlijkse publicatie van klachten.
Artikel 5 Behandeling van een klacht die betrekking heeft op een gedraging van
-
1 Een klacht die betrekking heeft op de gedraging van een ambtenaar niet zijnde een sector- ofafdelingshoofd wordt aan de betreffende afdeling voorgelegd om advies. Bij deze adviseringwordt niet de persoon die bij de gedraging waarop de klacht betrekking heeft betrokken isgeweest betrokken.
-
2 Het hoofd van de sector of bij diens afwezigheid het afdelingshoofd draagt zorg voor hoor enwederhoor, maakt hiervan een schriftelijk verslag en brengt met inachtneming van determijnen zoals gesteld in artikel 9:11 van de Algemene wet bestuursrecht aan burgemeesteren wethouders een advies uit, vergezeld van een conceptantwoordbrief.
Artikel 6 Behandeling van een klacht die betrekking heeft op een gedraging van
Een klacht die betrekking heeft op de gedraging van een sectorhoofd of een afdelingshoofd, nietzijnde de gemeentesecretaris, wordt in handen gesteld van de gemeentesecretaris, die ervoorzorg draagt dat de behandeling van die klacht geschiedt overeenkomstig de in de Algemene wetbestuursrecht en deze klachtenregeling vastgestelde procedure.
Artikel 7 Behandeling van een klacht die betrekking heeft op een gedraging van de
Een klacht die betrekking heeft op een gedraging van de gemeentesecretaris, het college vanburgemeester en wethouders, de burgemeester of een wethouder wordt behandeld door hetcollege van burgemeester en wethouders.
Artikel 8 Behandeling van een klacht die betrekking heeft op een gedraging van de
Een klacht die betrekking heeft op een gedraging van de raad, de voorzitter of een lid van deraad, dan wel de raadsgriffier, wordt behandeld door de raad.
Artikel 9 Externe klachtenbehandeling
De antwoordbrief als bedoeld in artikel 5 lid 2 vermeldt in alle gevallen dat er een mogelijkheidopenstaat tot het indienen van een verzoekschrift bij de klachtencommissie tot behandeling vande klacht, indien de klager het antwoord onvoldoende acht.
Hoofdstuk 3 Behandeling van een mondelinge klacht
Artikel 10 Ontvangst mondelinge klacht
Degene bij wie een mondelinge klacht wordt ingediend verzoekt de klager een klachtenformulierin te vullen.
Artikel 11 Behandeling van de klacht
-
1 Indien de klager zijn klacht op een klachtenformulier heeft ingevuld is hoofdstuk 2 vanovereenkomstige toepassing.
-
2 Indien de klager weigert zijn klacht op een klachtenformulier in te vullen dient hetbestuursorgaan de klacht conform artikel 9:2 van de Algemene wet bestuursrecht behoorlijkte behandelen. De mondelinge klacht wordt binnen zes weken na ontvangst van de klachtmondeling of schriftelijk afgehandeld.
Hoofdstuk 4 Slotbepalingen
Artikel 12 Onvoorzien
In gevallen waarin noch de wettelijke bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht, noch dezeklachtenregeling voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van deze klachtenregeling beslist hetcollege van burgemeester en wethouders in de geest van doel en strekking van de wet en dezeklachtenregeling.
Artikel 13 Rechtspositie ambtenaar
Deze regeling laat onverlet de rechtspositie c.q. de arbeidsvoorwaarden van de ambtenaar zoalsneergelegd in de CAR/UWO, in het bijzonder artikel 15.1.14.
Artikel 14 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als Interne klachtenregeling gemeente Zederik
Artikel 15 Inwerkingtreding
Deze klachtenregeling treedt in werking op 27 december 2001
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbarevergadering van de raad van degemeente Zederik, gehouden op 17december 2001.De secretaris, De voorzitter,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl