Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR625132
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR625132/1
Regeling vervallen per 11-07-2022
Uitvoeringsbesluit dagelijks bestuur 2019
Geldend van 21-06-2019 t/m 10-07-2022
Intitulé
Uitvoeringsbesluit dagelijks bestuur 2019Het dagelijks bestuur van waterschap Brabantse Delta;
gelezen het ambtelijk advies van 4 juni 2019 met kenmerk 42950;
gelet op de artikelen 51a, 84 en 95 van de Waterschapswet;
B E S L U I T :
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
portefeuillehouder: het lid van het dagelijks bestuur aan wie bepaalde beleidsvelden van het dagelijks bestuur in het bijzonder zijn toegewezen en daarvoor de verantwoordelijkheid draagt.
Artikel 2 Collectief aandachtsgebied
De onderwerpen Klimaat, Duurzaamheid, Omgevingsgericht werken, Innovatie en Communicatie behoren tot het collectieve aandachtsgebied van de portefeuillehouders en elke portefeuillehouder is verantwoordelijk voor het geven van sturing aan de inhoudelijke beleidsvoorbereiding van deze onderwerpen voor zover het betreft de beleidsvelden van zijn eigen portefeuille en projecten. De dijkgraaf is ten aanzien van deze onderwerpen met coördinerend portefeuillehouder.
Artikel 3 Portefeuilleverdeling
- 1.
De beleidsvelden worden als volgt verdeeld:
Portefeuillehouder/dijkgraaf drs. C.J.G.M. de Vet |
Bestuur en Organisatie
|
Portefeuillehouder/1e loco-dijkgraaf Dhr. ir. C.C.F. Mureau |
Waterketen Integraal
|
Portefeuillehouder/2e loco-dijkgraaf Dhr. C.A.M. de Jong Gemeente:
|
Watersystemen en waterkwaliteit
Projecten in de in de eerste kolom genoemde gemeente over:
|
Portefeuillehouder/3e loco-dijkgraaf Dhr. drs. Th. J.J.M. Schots |
Financiën
|
Portefeuillehouder/4e loco-dijkgraaf Mevrouw drs. C.B.M.E. Franssen Gemeenten:
|
Waterveiligheid
Projecten in de in de eerste kolom genoemde gemeenten over:
|
Portefeuillehouder/5e loco-dijkgraaf Dhr. ir. H.P. Verroen Gemeenten:
|
Natuur en Ecologische verbindingszones
Projecten in de in de eerste kolom genoemde gemeenten over:
|
- 2.
De vertegenwoordiging van het waterschap vanuit het dagelijks bestuur in externe beleids- en bestuursgremia is overeenkomstig de Gremialijst dagelijks bestuur
Artikel 4 Vervanging van de dijkgraaf
- 1.
Bij afwezigheid wordt de dijkgraaf vervangen door dagelijks bestuurslid dhr. ir. C.C.F. Mureau als 1e loco-dijkgraaf.
- 2.
Bij afwezigheid van de in het eerste genoemde dagelijks bestuurslid wordt de dijkgraaf vervangen door één van de dagelijks bestuursleden als loco-dijkgraaf zoals hierna genoemd en in de daarbij aangegeven volgorde:
- a.
dagelijks bestuurslid dhr. C.A.M. de Jong
- b.
dagelijks bestuurslid dhr. drs. Th. J.J.M. Schots
- c.
dagelijks bestuurslid mevrouw drs. C.B.M.E. Franssen
- d.
dagelijks bestuurslid dhr. ir. H.P. Verroen.
- a.
Artikel 5 Onderlinge vervanging van portefeuillehouders bij afwezigheid
De onderlinge vervanging van de portefeuillehouders bij hun afwezigheid wordt als volgt geregeld, tenzij het dagelijks bestuur anders bepaalt:
- 1.
De heer ir. C.C.F Mureau wordt vervangen door de heer drs. Th.J.J.M. Schots;
- 2.
De heer C.A.M. de Jong wordt vervangen door de heer ir. C.C.F. Mureau;
- 3.
De heer drs. Th.J.J. Schots wordt vervangen door de heer C.A.M. de Jong;
- 4.
Mevrouw drs. C.B.M.E. Franssen wordt vervangen door de heer ir. H.P. Verroen en omgekeerd.
Artikel 6 Verantwoordelijkheid van de dijkgraaf en de andere portefeuillehouders
- 1.
De dijkgraaf is als voorzitter van het dagelijks bestuur verantwoordelijk voor:
- a.
de coördinatie en eenheid van het waterschapsbeleid;
- b.
het als bestuurlijk procesmanager functioneren van het dagelijks bestuur en de individuele dagelijks bestuursleden;
- c.
de kwaliteit van de bestuurlijke besluitvormingsprocessen;
- d.
de verhouding tussen bestuursorganen zowel intern als extern.
- a.
- 2.
De portefeuillehouder is verantwoordelijk voor:
- a.
het geven van sturing aan de inhoudelijke beleidsvoorbereiding;
- b.
het in een inhoudelijke koers vertalen naar de organisatie van in het dagelijks bestuur behandelde strategie en tactische keuzevraagstukken;
- c.
de coördinatie en afstemming binnen zijn portefeuille;
- d.
het bestuurlijk procesmanagement in samenspraak met de dijkgraaf;
- e.
de verdediging van de beleidsvelden uit zijn portefeuille in de vergadering van het dagelijks en het algemeen bestuur.
- a.
- 3.
De portefeuillehouder voert het vooroverleg met de programmabeheerder en overige ambtenaren die zijn betrokken bij de beleidsvoorbereiding van de beleidsvelden uit zijn portefeuille. Na dit vooroverleg draagt het programmabeheerder er zorg voor dat ten aanzien van het betrokken beleidsveld de benodigde beleidsnota's worden geagendeerd voor de vergadering van het dagelijks bestuur. De portefeuillehouder meldt voorafgaande aan de agendering de beleidsnota voor gezien te hebben aan de programmabeheerder. Na besluitvorming door het dagelijks bestuur draagt de portefeuillehouder zorg voor de verdere uitwerking van de beleidsnota.
- 4.
Indien meer dan één portefeuillehouder bij de beleidsvoorbereiding dient te worden betrokken neemt de eerstverantwoordelijke portefeuillehouder het initiatief voor gezamenlijk overleg.
Artikel 7 Intrekking oude regeling
Het Uitvoeringsbesluit dagelijks bestuur 2018 wordt ingetrokken met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit besluit.
Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Dit uitvoeringsbesluit treedt direct in werking en wordt op de voorgeschreven wijze bekendgemaakt.
- 2.
Dit uitvoeringsbesluit kan worden aangehaald als 'Uitvoeringsbesluit dagelijks bestuur 2019’.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van 11 juni 2019,
De dijkgraaf
drs. C.J.G.M. de Vet
De secretaris-directeur
dr. A.F.M. Meuleman
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl