Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR624236
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR624236/1
Regeling vervallen per 23-11-2021
Besluit van het hoofd Sociale Zaken van de gemeente Sittard-Geleen houdende regels omtrent het verlenen van ondermandaat aan de medewerker terugvordering en verhaal van het cluster Sociale Zaken
Geldend van 17-05-2019 t/m 22-11-2021
Intitulé
Besluit van het hoofd Sociale Zaken van de gemeente Sittard-Geleen houdende regels omtrent het verlenen van ondermandaat aan de medewerker terugvordering en verhaal van het cluster Sociale ZakenHet Hoofd Sociale Zaken, J.A.M. Heesen
Gelet op het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2013-II;
Gezien:
- -
het Besturings- en Managementconcept, waarin de besturings- en managementfilosofie van de gemeente Sittard-Geleen is beschreven;
- -
het Organisatiebesluit gemeente Sittard-Geleen 2013, waarin de structuur van de organisatie, alsmede taken van de organisatiedelen zijn uitgewerkt en vastgelegd;
- -
de Budgetregeling gemeente Sittard-Geleen, waarin budgetten aan taken en functies worden toegekend;
- -
het P&C-besluit gemeente Sittard-Geleen, waarin sturing, beheersing, verantwoording en controle is vastgelegd;
Overwegende dat het doelmatig en doeltreffend is dat het Hoofd Sociale Zaken, conform het bepaalde in artikel 3 van het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2013-II, gebruik maakt van ondermandaat bij de uitoefening van de aan hem gemandateerde bevoegdheden;
BESLUIT
Artikel 1. Ondermandaat
-
1. De medewerker terugvordering en verhaal heeft mandaat ten aanzien van het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 1 van het Mandaatbesluit en het afdoen van daarmee verband houdende stukken betreffende de volgende aangelegenheden
-
- •
nemen van besluiten krachtens de Participatiewet en het Tweede Boek van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering inzake het verhalen, terugvorderen, invorderen, beslaglegging en buiten invordering stellen van kosten van bijstand;
- •
-
- •
nemen van besluiten krachtens de Participatiewet, inzake het invorderen van onverschuldigde (teveel) betaalde loonkostensubsidiebedragen (verrekenen);
- •
-
- •
nemen van besluiten krachtens de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en het Tweede Boek van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering inzake het invorderen, beslagleggen en buiten invordering stellen;
- •
-
- •
nemen van besluiten krachtens de Participatiewet, inclusief bijzondere bijstand, IOAW (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkeloze werknemers), Wgs (Wet gemeentelijke schuldhulpverlening), Wet aanscherping handhaving- en sanctiebeleid SZW-wetten (Fraudewet), Boetebesluit socialezekerheidswetten;
- •
-
- •
opleggen van bestuurlijke boetes in het kader van de Participatiewet, Wet aanscherping handhaving- en sanctiebeleid SZW-wetten (Fraudewet), Boetebesluit socialezekerheidswetten, IOAW (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkeloze werknemers), IOAZ (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen), WI (Wet inburgering);.
Hieronder wordt begrepen het verrichten van alle handelingen ter voorbereiding en uitvoering van de besluiten tot het opleggen van een boete;
- •
-
- •
voeren van correspondentie in het kader van de voorbereiding en uitvoering van te nemen respectievelijk genomen besluiten, alsmede de afdoening van overige correspondentie van eenvoudige en uitvoerende aard;
- •
uitvoering geven aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Wet SUWI) en de Regeling SUWI.
- •
het tekenen van akten tot het verlenen van bijstand in de vorm van geldleningen onder verband van hypotheek c.q. verpanding, alsmede het geven van volmacht inzake algehele of gedeeltelijke doorhaling van hypothecaire inschrijvingen t.b.v. de gemeente, die verband houden met de verlening van bijstand;
- •
het ter zitting vertegenwoordigen van de gemeente in rechtsgedingen, alsmede het opstellen van ambtsberichten, verzoek- en verweerschriften in het kader van gerechtelijke procedures;
- •
verlangen van schriftelijke machtiging (artikel 2:1 lid 2 Awb);
- •
doorzenden van geschriften naar het bevoegde bestuursorgaan, het daarvan mededeling doen aan de afzender en waar nodig terugzenden van geschriften aan de afzender (artikel 2:3 Awb);
- •
stellen van een termijn aan een adviseur (artikel 3:6 Awb);
- •
in de gelegenheid stellen van aanvrager en/of belanghebbende zijn zienswijze naar voren te brengen (artikel 4:7, 4:8, 4:11 en 4:12 Awb);
- •
stellen van een redelijke termijn waarbinnen de beschikking tegemoet kan worden gezien (artikel 4:14 Awb);
- •
tenzij bij wet anders is bepaald.
- •
-
2. Het hoofd kan ten aanzien van de uitoefening van het mandaat nadere richtlijnen geven.
Artikel 2. Ondertekening
De ondertekening van uitgaande stukken zal luiden als volgt:
“Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen”, respectievelijk “De Burgemeester van Sittard-Geleen”,
“namens deze,”
gevolgd door de functienaam van de(onder)gemandateerde,
de handtekening van deze (onder)gemandateerde,
en onder vermelding van naam van deze (onder)gemandateerde.
Artikel 3. Verantwoording
De ondergemandateerde functionaris legt (vooraf en/of achteraf) verantwoording af over de uitvoering van de aan hem opgelegde taken en het gebruik van verleende bevoegdheden op de navolgende wijze:
- •
Regulier overleg tussen teammanager en in artikel 1 genoemde functionaris;
- •
Ad hoc overleg tussen teammanager en in artikel 1 genoemde functionaris (bij spoedeisende zaken).
Artikel 4. Bekendmaking, inwerkingtreding en intrekking
-
1. Bekendmaking vindt plaats door publicatie in het elektronisch gemeenteblad en op internet.
-
2. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de dag van bekendmaking in het elektronisch gemeenteblad.
-
3. Op het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit wordt het ondermandaat van 05-12-2016 ingetrokken.
Ondertekening
Sittard-Geleen, 01-05-2019
Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen/de Burgemeester van Sittard-Geleen,
Namens deze(n),
Hoofd Sociale Zaken
J.A.M. Heesen
Goedkeuring:
Voor akkoord
Sittard-Geleen,
De gemeentesecretaris van Sittard-Geleen,
Mr. G.J.C. Kusters
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl