Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR624015
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR624015/1
Regeling vervallen per 01-01-2020
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent wachtdienstregeling (Wachtdienstregeling gemeente Beekdaelen 2019)
Geldend van 09-05-2019 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2019
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent wachtdienstregeling (Wachtdienstregeling gemeente Beekdaelen 2019)Het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen,
besluit:
- •
gelet op artikel 160 van Gemeentewet;
- •
gelet op artikel 3:13 CAR-UWO;
- •
na overeenstemming met de commissie voor Bijzonder Georganiseerd Overleg;
tot het vaststellen van de navolgende regeling:
Wachtdienstregeling buitendienst gemeente Beekdaelen 2019
Artikel 1 Begripsbepaling
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
medewerker:
De werknemer buitendienst met een aanstelling of arbeidsovereenkomst naar Burgerlijk Recht bij de gemeente Beekdaelen op grond van artikel 1:1 lid 1 sub a van de CAR-UWO.
- b.
college:
Het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen.
- c.
calamiteiten wachtdienst openbare ruimte:
Het buiten de voor hem of haar geldende vastgestelde werktijden in opdracht van de werkgever verplicht bereikbaar en inzetbaar zijn van de ambtenaar, om zo nodig arbeid te verrichten.
Artikel 2 Doelstelling van de calamiteiten wachtdienst openbare ruimte
Het doel van de wachtdienst is:
-
1. het voldoen aan de verplichting zoals opgenomen in het Burgerlijk wetboek;
-
2. in het kader van de verdere professionalisering van de organisatie, noodzakelijke dienstverlening in de openbare ruimte buiten reguliere werktijd te garanderen.
Toelichting:
De gemeente Beekdaelen moet in geval van een calamiteit in de openbare ruimte, zowel tijdens als buiten reguliere werktijd een beroep kunnen doen op een adequate dienst die de situatie minimaal veilig kan stellen en daarmee erger kan voorkomen. Binnen de kantooruren wordt die garantie geleverd door de buitendienst, daarbuiten zal een wachtdienst de verantwoordelijkheid moeten waarborgen. Voldoet de wegbeheerder niet aan haar verplichting, dan wordt dit de organisatie aangerekend.
Er wordt een wachtdienst met twee medewerkers gelijktijdig gedraaid. Een persoon is eerste aanspreekpunt (1e pool) en de tweede persoon (2e pool) assisteert indien dit noodzakelijk is bijvoorbeeld bij grotere klussen en werkzaamheden aan riolering/rioolontstoppingen (gassen/dampen) of bij zaagwerkzaamheden met een motorkettingzaag.
Bij sommige werkzaamheden zal de 2e persoon het verkeer moeten regelen rondom de werkzaamheden.
Artikel 3 Algemene bepalingen
Lid 1 Beschikbaarheid
De medewerker is verplicht om zich buiten de voor zijn betrekking vastgestelde werktijden beschikbaar te houden als de werkgever dit uit dienstbelang noodzakelijk vindt.
Lid 2 Verplicht gehoor
De medewerker die beschikbaarheidsdienst heeft, is verplicht om gehoor te geven aan een oproep om werkzaamheden te verrichten. Het is niet noodzakelijk dat deze werkzaamheden op de werkplek worden verricht; in voorkomende gevallen kunnen de werkzaamheden ook vanuit huis worden verricht.
Artikel 4 Hoogte van de vergoeding
Lid 1 Vergoeding
De wachtdienstmedewerker uit de 1e pool ontvangt per wachtdienstperiode van 1 week een bruto vergoeding van 8,5% over het maximum van schaal 5. In dit bedrag zijn feestdagen en (bijzondere) verlofdagen gelijkgesteld aan niet-feestdagen. Als de wachtdienst in genoemde situatie korter dan wel langer dan een week duurt, wordt de toelage berekend door het bedrag per dag vast te stellen en dit te vermenigvuldigen met het aantal dagen dat de ambtenaar beschikbaar is geweest om zo nodig arbeid te verrichten. Voor elke werkelijk verrichte dienst door de wachtdienstambtenaar, wordt een vergoeding verleend conform de overwerkpercentages van de CAR-UWO.
De wachtdienstmedewerker uit de 2e pool ontvangt per wachtdienstperiode van 1 week een vergoeding conform artikel 3.13 toelage beschikbaarheidsdienst van de CAR/UWO.
Lid 2 Urencompensatie bij oproep
Het aanvangstijdstip van arbeid wegens oproep tijdens wachtdienst is het moment van vertrek vanaf het huisadres c.q. het verblijfadres bij oproep. De arbeid eindigt op het moment van terugkomst op dit adres. De wachtdienstmedewerker noteert deze tijdstippen zelf op het hiervoor bestemde formulier dat hij aantreft in het wachtdienstkoffer. De hoogte van de overwerkvergoeding is conform de CAR/UWO.
Artikel 5 Voor wie geldt de wachtdienstregeling
De regeling geldt voor alle medewerkers van de buitendienst. Medewerkers in de leeftijd van 60 jaar en ouder worden niet meer verplicht aan de wachtdienst deel te nemen.
Voor de gladheidbestrijding geldt een afzonderlijke regeling, die van toepassing is op de gladheidcoördinatoren. Zij hebben hiervoor een cursus gevolgd en indien nodig sturen zij derden aan. Dat laat overigens onverlet dat de wachtdienstmedewerker – evenals de rest van de buitendienst – bij calamiteiten kan worden opgeroepen om werkzaamheden te verrichten.
Artikel 6 Beperkingen tijdens de wachtdienst
Lid 1 Tijdens de gehele wachtdienstperiode is het de wachtdienstmedewerker verboden om alcoholische dranken c.q. stimulerende middelen te gebruiken.
Lid 2 Het aanspreekpunt moet zich gedurende de dienst binnen 60 minuten op de plaats van de calamiteit bevinden.
Lid 3 De medewerker in de 2e lijn moet gedurende de dienst eveneens binnen 60 minuten de plaats van de calamiteit kunnen bereiken.
Artikel 7 Gebruik auto/dienstauto bespreken
Tijdens de wachtdienstweek krijgt het eerste aanspreekpunt die wachtdienst heeft een voertuig van de buitendienst ingericht voor de wachtdienst ter beschikking gesteld.
Mocht dit niet mogelijke zijn dan ontvangt de wachtdienstmedewerker conform de regeling “werken buiten reguliere werktijd” een kilometervergoeding voor het gebruik van zijn voertuig gerekend vanaf zijn thuisadres tot aan de werf en terug. Tijdens de feitelijke werkzaamheden om de klacht te verhelpen, maakt de medewerker gebruik van een dienstvoertuig.
Artikel 8 Mogelijke werkzaamheden tijdens de wachtdienst
De wachtdienstmedewerker voert alle voorkomende werkzaamheden uit die noodzakelijk zijn om de veiligheid in de openbare ruimte te waarborgen. Indien hij de werkzaamheden niet zelfstandig kan uitvoeren (bijvoorbeeld bij een rioolverstopping of zaagwerkzaamheden) roept hij de hulp in van de collega die ook wachtdienst heeft. In het uiterste geval schakelt hij een extern bedrijf in.
Artikel 9 Ziekte en verlof
Lid 1 Ziekte
Indien een wachtdienstmedewerker ziek wordt tijdens zijn wachtdienst stelt hij de opzichter buitendienst hiervan onverwijld in kennis. Deze zal op zijn beurt een andere medewerker van de buitendienst aanwijzen om de dienst over te nemen.
Lid 2 Verlof
De wachtdienstmedewerker is verantwoordelijk voor de invulling van de wachtdienst. Indien hij verlof wil tijdens zijn wachtdienst, moet hij zelf een collega bereid vinden zijn dienst over te nemen. De wachtdienstmedewerker stelt de coördinator onverwijld in kennis van de verandering.
Artikel 10 Vaststellen rooster
Het dienstrooster wordt opgesteld door de opzichter van de buitendienst. Het rooster geldt normaliter voor de periode van 1 jaar. De opzichter kan, het wachtdienstrooster wijzigen. Het rooster wordt minimaal 1 maand voor de inwerkingtreding schriftelijk uitgereikt aan de betrokkenen.
Artikel 11 Duur van de wachtdienst
De wachtdienst gaat in op maandag 8:00 uur en eindigt de week daarop op maandag 8.00 uur. Indien de maandag een feestdag is, voorziet het rooster hierin. In geval van zomerrooster dan wel tropenrooster wijzigen de begin- en eindtijden conform de bij deze regeling behorende vastgestelde reguliere werktijden.
Artikel 12 Afbouwregeling
Conform artikel 3:16 van de CAR/UWO.
Artikel 13 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet kan het college een bijzondere voorziening treffen.
Artikel 14 Citeertitel en inwerkingtreding
Deze regeling kan worden aangehaald als de ‘Wachtdienstregeling gemeente Beekdaelen 2019’ en treedt in werking met ingang van 1 januari 2019. Vanaf de inwerkingtredingdatum van deze regeling vervallen:
- -
de wachtdienstregeling gemeente Nuth
- -
de wachtdienstregeling gemeente Onderbanken,
- -
de wachtdienstregeling gemeente Schinnen,
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van het college van Burgemeester en wethouders van Beekdaelen van 30 april 2019.
Het college van Burgemeester en wethouders voornoemd,
De secretaris,
Mevr. Mr. N.M.A. Ramaekers
De burgemeester,
Dhr. Mr. Drs. G.A.A. Verkerk
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl