Regeling vervallen per 28-06-2022

Verordening vertrouwenscommissie benoemingsprocedure burgemeester gemeente Druten 2019

Geldend van 02-05-2019 t/m 27-06-2022 met terugwerkende kracht vanaf 01-12-2018

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie benoemingsprocedure burgemeester gemeente Druten 2019

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    circulaire: de circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties betreffende benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeesters d.d. 29 september 2017, kenmerk 2017-0000479534;

  • b.

    commissaris: de commissaris van de Koning in Gelderland;

  • c.

    commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde een raadscommissie, die is belast met de voorbereiding van de aanbeveling tot vervulling van de vacature van burgemeester;

  • d.

    minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • e.

    secretaris: de secretaris van de commissie.

Artikel 2 Instelling, taak en bevoegdheden

  • 1. De gemeenteraad stelt uit haar midden een commissie samen die belast is met de beoordeling van kandidaten.

  • 2. De commissie heeft tot taak de geschiktheid van kandidaten te beoordelen en daarover een schriftelijk en gemotiveerd verslag van bevindingen uit te brengen aan de gemeenteraad en aan de commissaris. Het verslag wordt voorzien van een beredeneerde volgorde van de kandidaten op de conceptaanbeveling.

  • 3. De commissie voert, ter uitvoering van haar taak als bedoeld in het tweede lid, gesprekken met kandidaten die gesolliciteerd hebben naar de functie van burgemeester van Druten.

  • 4. De commissie brengt haar in het tweede lid bedoelde bevindingen uit op basis van de namen en eventuele verdere gegevens die de commissaris haar verstrekt en op basis van de gesprekken met kandidaten, na weging van een en ander.

  • 5. Bij de beoordeling van de kandidaten laten de leden van de commissie zich leiden door de profielschets, zoals deze vooraf door de gemeenteraad is vastgesteld.

Artikel 3 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit 8 leden, van elke fractie één, te benoemen door en uit de gemeenteraad.

  • 2. De voorzitter van de commissie, tevens lid van de commissie, wordt rechtstreeks benoemd door de gemeenteraad. De commissie kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3. Het lidmaatschap van de commissie is niet overdraagbaar. Plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

  • 4. De griffier fungeert als secretaris van de commissie en verleent waar nodig ambtelijke bijstand. Hij is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

  • 5. Vanuit het college van burgemeester en wethouders wordt één wethouder in de gelegenheid gesteld aan de beraadslagingen van de commissie deel te nemen als adviseur. De wethouder is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

  • 6. De gemeentesecretaris is plaatsvervangend secretaris van de commissie en wordt in de gelegenheid gesteld aan de beraadslagingen deel te nemen als adviseur. Zij is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 4 Contactpersoon

  • 1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

  • 2. Alle stukken bestemd voor de commissie worden, onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de enveloppe en boven de ingesloten stukken, gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé-adres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden, onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de enveloppe en boven de ingesloten stukken, door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privé-adres van de secretaris verzonden.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten en het behandelde tijdens een vergadering is geheim.

  • 2. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of minimaal twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 3. De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering.

  • 4. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste 24 uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, behoudens de situaties waarin sprake is of dient te zijn van spoedberaad.

  • 5. De commissie vergadert niet als geen meerderheid van het aantal leden aanwezig is, zijnde vijf van de acht stemgerechtigde leden.

  • 6. Van de vergaderingen wordt een besluitenlijst opgesteld, die niet openbaar wordt gemaakt.

  • 7. De commissie kan gebruik maken van externe deskundige ondersteuning in de voorbereiding op de sollicitatieprocedure.

  • 8. De commissie kan gebruik maken van externe deskundige ondersteuning voor het beoordelen van kandidaten door een assessment ten aanzien van persoonskenmerken en bestuursstijl kenmerken. De externe deskundige is niet aanwezig ten tijde van de gesprekken en de daadwerkelijke beoordeling van de kandidaten.

Artikel 6 Gesprekken en inlichtingen

  • 1. De commissie verschaft zich slechts door tussenkomst van de commissaris de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten. Een uitzondering hierop kan zijn het verkrijgen van informatie via externe deskundige ondersteuning voor het beoordelen van kandidaten ten aanzien van persoonskenmerken en bestuursstijl kenmerken.

  • 2. De commissie kan de in artikel 2 bedoelde kandidaten uitnodigen voor een gesprek.

  • 3. Als de commissie ook andere kandidaten die op de voorgeschreven wijze hebben gesolliciteerd en die niet behoren tot de selectie van de commissaris, wil beoordelen, stelt zij de commissaris hiervan in kennis.

  • 4. De commissie brengt haar in artikel 2 tweede lid genoemde bevindingen uit op basis van de gegevens die de commissaris haar verstrekt, op basis van mondelinge en schriftelijke informatie die de door haar ontvangen kandidaten haar geven, op basis van de bevindingen van de met kandidaten gevoerde gesprekken en op basis van de informatie die zij eventueel heeft verkregen via externe deskundige ondersteuning voor het beoordelen van kandidaten ten aanzien van persoonskenmerken en bestuursstijl kenmerken, zulks na weging van een en ander.

  • 5. De commissie kan desgewenst aan de commissaris om nadere informatie over de kandidaten verzoeken, maar wint noch mondeling, noch schriftelijk inlichtingen over de kandidaten in bij derden. Een uitzondering hierop kan zijn het verkrijgen van informatie via externe deskundige ondersteuning voor het beoordelen van kandidaten ten aanzien van persoonskenmerken en bestuursstijl kenmerken.

Artikel 7 Mondelinge toelichting

De commissie kan de commissaris vragen zijn opvattingen mondeling toe te lichten.

Artikel 8 Gesprekken met de kandidaten

  • 1. De secretaris nodigt op verzoek van de commissie de kandidaten schriftelijk uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2. De plaats en het tijdstip van een gesprek worden zodanig gekozen, dat wordt voorkomen dat de kandidaten hierdoor aan anderen bekend raken of tijdens het bezoek aan de commissie met elkaar in contact komen.

Artikel 9 Geheimhouding

  • 1. De leden van de commissie, alsook de secretaris en de adviseurs van de commissie, hebben volstrekte geheimhoudingsplicht omtrent hetgeen direct of indirect mondeling of schriftelijk ter kennis is gebracht.

  • 2. De commissie legt in elke vergadering overeenkomstig het bepaalde in artikel 86 van de Gemeentewet geheimhouding op omtrent de inhoud van stukken en omtrent het verhandelde tijdens de vergadering.

  • 3. De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het eerste en tweede lid wordt voldaan. De geheimhouding geldt ook tegenover de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders.

  • 4. De leden van de commissie, alsook de secretaris, en de adviseurs van de commissie verstrekken noch inzage in stukken, noch informatie over de stukken en over het behandelde in haar vergadering, aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 4, tweede lid.

  • 5. Noch de leden van de commissie, noch de secretaris en de adviseurs van de commissie, noch de gemeenteraad zal de geheimhouding, waartoe het tweede lid oproept, opheffen.

  • 6. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 7. Schending van de geheimhoudingsplicht is strafbaar op grond van artikel 272 van het Wetboek van Strafrecht.

Artikel 10 Verslag

  • 1. Het verslag aan de raad en de commissaris, bedoeld in artikel 2, wordt bij meerderheid van stemmen vastgesteld. De commissie streeft naar unanimiteit bij de besluitvorming.

  • 2. In dit verslag kan een lid van de commissie van een minderheidsstandpunt blijk geven.

  • 3. Bij het staken van de stemmen over dit uit te brengen verslag, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering.

  • 4. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden in het verslag de verschillende meningen binnen de commissie opgenomen. Dit verslag wordt ter kennis van de gemeenteraad en de commissaris gebracht.

  • 5. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de Commissaris van de Koningin door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie en de volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling gemotiveerd;

    • c.

      de conceptaanbeveling bevat twee kandidaten, in volgorde van voorkeur.

Artikel 11 Onvoorziene aangelegenheden

In alle gevallen waarin deze verordening, dan wel de circulaire, niet voorziet, beslist de commissie zo nodig in overleg met de commissaris.

Artikel 12 Ontbinding commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

Artikel 13 Archivering van stukken

  • 1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip als bedoeld in artikel 12, alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwetdoor de raad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, eerste lid, sub a. en c., van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

Artikel 14 Inwerkingtreding en vervaldatum

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag na de dag van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 december 2018.

  • 2. Deze verordening vervalt op de dag volgend op die waarop aan het gemeentebestuur bekend is gemaakt wie als burgemeester van Druten is benoemd. Het bepaalde in artikel 9, zesde lid, blijft ook na het vervallen van deze verordening van toepassing.

Artikel 15 Ter kennisbrenging aan commissaris

Deze verordening wordt aan de Commissaris ter kennis gebracht.

Artikel 16 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening vertrouwenscommissie benoemingsprocedure burgemeester.

Ondertekening

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 18 april 2019.

DE RAAD VOORNOEMD,

de plv. griffier,

Dhr. H.W.G.M. Vreman

de voorzitter,

Mw. C.A.A. van Rhee-Oud Ammerveld