Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR623396
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR623396/1
Regeling vervallen per 13-05-2020
Besluit van de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Vijheerenlanden houdende regels omtrent administratieve processen Regeling gebruik elektronische weg op het gebied van WOZ, belastingen, rechten en invordering
Geldend van 30-04-2019 t/m 12-05-2020
Intitulé
Besluit van de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Vijheerenlanden houdende regels omtrent administratieve processen Regeling gebruik elektronische weg op het gebied van WOZ, belastingen, rechten en invorderingDe heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Vijfheerenlanden, ieder voor de eigen bevoegdheden;
gelet op het bepaalde in artikel 2:15 lid 1 Awb en artikel 231 lid 2 onder b Gemeentewet;
overwegende de ontwikkeling dat steeds meerdere bezwaren en reacties door gemachtigden worden ingediend, dat hier meerdere media bij betrokken zijn, en dat de hieruit voortvloeiende administratieve processen moeten worden gestroomlijnd;
Besluit:
- 1.
- a.
de mogelijkheid van digitaal c.q. elektronisch bezwaar alleen open te stellen via het officiële DIGID-kanaal;
- b.
externe e-mail, fax of andere digitale media niet open te stellen voor het zenden van formele berichten zoals aanvragen, aangiften, (pro-forma) bezwaarschriften, (pro-forma) verzoeken en ingebrekestellingen in het kader van de Wet WOZ, de heffing van belastingen en rechten en de invordering (kosten van de dwanginvordering);
- c.
onder externe e-mail en fax als bedoeld in het vorige lid valt het versturen en ontvangen van elektronische post en faxberichten van en naar personen buiten de gemeente;
- d.
externe e-mail en fax met dergelijke formele berichten worden geweigerd en niet inhoudelijk in behandeling genomen;
- e.
tegen een weigering geen formeel bezwaar mogelijk te maken;
- f.
externe e-mail en fax alleen open stellen voor individuele gegevensuitwisseling over de betaling van aanslagen in het proces van de inning;
- g.
sociale media in geen enkel geval open te stellen voor individuele gegevensuitwisseling.
- a.
- 2.
Dit besluit op www.zoekofficielebekendmakingen.nl bekend te maken.
- 3.
Dit besluit treedt in werking op 30 april 2019.
- 4.
Dit besluit kan worden aangehaald als: Regeling gebruik elektronische weg op het gebied van WOZ, belastingen, rechten en invordering.
Ondertekening
Vastgesteld op 15 april 2019,
De heffingsambtenaar,
B.A.A. van Rozendaal
De invorderingsambtenaar,
K. van den Brom
Toelichting
Deze regeling stroomlijnt het berichtenverkeer tussen belastingplichtigen en de heffingsambtenaar. De regeling is kort en bondig. Externe e-mail, fax en social media worden afgesloten als communicatiemiddel voor formele procedures.
Bezwaarschriften tegen WOZ-beschikkingen, aanslagen of tegen de kosten van de invordering kunnen via de website achter DigiD of E-herkenning worden ingediend, of per post.
Voor vragen over de betaling van aanslagen (het proces van de inning) staat de weg van de externe e-mail en fax wel open. Hierbij is namelijk regelmatig sprake van een spoedeisend belang, bijvoorbeeld bij beslagleggingen. Opgemerkt wordt dat ook de landelijke Belastingdienst deze uitzondering maakt.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl