Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR623211
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR623211/1
Regeling vervallen per 01-01-2020
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Scherpenzeel houdende regels omtrent afvalstoffen Nadere regels Verordening Afvalstoffenheffing 2019
Geldend van 11-04-2019 t/m 31-12-2019
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Scherpenzeel houdende regels omtrent afvalstoffen Nadere regels Verordening Afvalstoffenheffing 2019Beleidsregels
Nadere regels Verordening Afvalstoffenheffing 2019
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- 1.
CAPD-afval: verpakkingsmaterialen die benodigd zijn bij de aandoening CAPD;
- 2.
chronisch: voortdurend, blijvend;
- 3.
incontinentiemateriaal: hulpmiddelen bij het onvermogen om ontlasting of urine op te houden;
- 4.
nierdialysemateriaal: materiaal dat vrijkomt na het dialyseren van de nieren;
- 5.
restafval: afval afkomstig uit huishoudens, niet genoemd onder artikel 2, lid 2, a t/m s van het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Scherpenzeel 2018;
- 6.
sondevoeding hulpmiddelen: slang en voedingspomp voor sondevoeding en de bijbehorende verpakkingen;
- 7.
stomamateriaal: materiaal en producten die nodig zijn ten behoeve van het verzorgen van een stoma;
- 8.
Tarieventabel: tarieventabel behorende bij de Verordening afvalstoffenheffing 2019;
HOOFDSTUK 2 VRIJSTELLING AFVALSTOFFENHEFFING WEGENS CHRONISCHE MEDISCHE AANDOENING
Artikel 2 Vrijstelling
-
1. Het tarief voor het aanbieden van huishoudelijke restafval, bedoeld in artikel 1.2.1, 1.2.2 en 1.3.1 van de Tarieventabel behorende bij de Verordening afvalstoffenheffing 2019 wordt gemaximaliseerd voor percelen die worden gebruikt of mede gebruikt door personen die chronisch ziek zijn en ingeschreven zijn op het betreffende perceel.
-
2. De vrijstelling geldt vanaf het gemiddeld aantal aanbiedingen waar bij de berekening van de tarieven vanuit is gegaan.
Artikel 3 Eisen belastingplichtigen voor vrijstelling
-
1. Om in aanmerking te komen voor de tegemoetkoming, bedoeld in artikel 2, wordt voldaan aan de volgende eisen:
- a.
een van de gebruikers van het perceel waarover afvalstoffenheffing is verschuldigd, heeft een chronisch medische aandoening;
- b.
als gevolg van de chronisch medische aandoening, bedoeld onder a, wordt meer afval in het huishouden geproduceerd;
- c.
het extra afval, bedoeld onder b, wordt tenminste een jaar of langer geproduceerd;
- d.
het afval dat wordt geproduceerd als gevolg van de chronisch medische aandoening bestaat uit:
- i.
Incontinentiemateriaal;
- ii.
Stomamateriaal;
- iii.
Nierdialysemateriaal;
- iv.
CAPD-afval;
- v.
Sondevoeding hulpmiddelen;
- i.
- a.
Artikel 4 Berekening vrijstelling
-
1. De tegemoetkoming is gelijk aan het verschil tussen:
- a.
De daadwerkelijke opgelegde afvalstoffenheffing voor het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen als bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Verordening afvalstoffenheffing 2019;
- b.
De afvalstoffenheffing voor twaalf keer het aanbieden van een 140 of een 240 liter minicontainer voor huishoudelijk restafval als bedoeld in artikel 1.2.1 en 1.2.2 van de Tarieventabel, of het 52 keer weggooien van afval in een ondergrondse container als bedoeld in artikel 1.3.1.
- a.
Artikel 5 Aanvraag vrijstelling
-
1. Een aanvraag om vrijstelling wordt ingediend door het invullen van het aanvraagformulier.
-
2. De vrijstelling wordt toegekend voor één belastingjaar.
HOOFDSTUK 3 SLOTBEPALINGEN
Artikel 6 Slotbepalingen
-
1. Dit besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.
-
2. Dit besluit wordt aangehaald als: Nadere regels Verordening Afvalstoffenheffing 2019.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 2 april 2019.
W.M. van de Werken
secretaris
H.H. de Vries
burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl