Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR622830
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR622830/2
Verordening van de gemeenteraad van Heerlen houdende regels met betrekking tot het Protocol actieve informatieplicht (Protocol actieve informatieplicht 2019)
Geldend van 20-11-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening van de gemeenteraad van Heerlen houdende regels met betrekking tot het Protocol actieve informatieplicht (Protocol actieve informatieplicht 2019)Artikel 1
Voor de uitoefening van de actieve informatieplicht, als bedoeld in de artikelen 169 en 180 Gemeentewet, gelden de volgende criteria:
- a.
Jaarmarkten en gewone marktdagen Over het instellen, afschaffen of veranderen van jaarmarkten of gewone marktdagen verschaffen burgemeester en wethouders vooraf inlichtingen.
- b.
Civiele verdediging. Over de uitoefening van de desbetreffende (nood)bevoegdheden verschaffen burgemeester en wethouders vooraf inlichtingen, tenzij burgemeester en wethouders op grond van (nood)wetgeving door andere overheden/ bestuursorganen zijn gedwongen tot een restrictieve invulling van hun informatieplicht.
- c.
Rechtsgedingen, bezwaarprocedures en administratieve beroepsprocedures. Besluiten tot het voeren van zowel strafrechtelijke, civielrechtelijke en bestuursrechtelijke procedures worden op de voor de raad ter inzage liggende besluitenlijst van burgemeester en wethouders vermeld. In het geval dat door burgemeester en wethouders in vertrouwelijkheid wordt besloten tot het voeren van gerechtelijke procedures, wordt de raad daarover zo spoedig mogelijk geïnformeerd, indien nodig onder oplegging van geheimhouding. Van arbeidsrechtelijke geschillen met algemeen directeur/gemeentesecretaris en domeinmanagers zal de raad onder oplegging van geheimhouding worden geïnformeerd.
- d.
vervallen
- e.
Overige besluiten met ingrijpende gevolgen voor de gemeente. Alle door burgemeester en wethouders te nemen besluiten die - de (actuele) bestuurlijke en politieke verhoudingen in aanmerking nemend - redelijkerwijs ingrijpende gevolgen voor de gemeente kunnen hebben, maar waarvoor in dit protocol geen regeling is getroffen, zullen ook aan de raad worden voorgelegd om zijn eventuele wensen en bedenkingen vooraf te horen.
Over de bovenstaande aangelegenheden wordt de raad als regel op hoofdlijnen geïnformeerd. Op verzoek van de raad verstrekken burgemeester en wethouders meer gedetailleerde informatie.
Artikel 2
Agendering voor de raad blijft achterwege als de raadscommissie reeds unaniem met het voorgenomen besluit instemt.
Artikel 3
- 1.
Deze verordening wordt van kracht op de dag volgend op de dag van publicatie.
- 2.
Tegelijkertijd vervalt het besluit RAAD/2003/10580 (protocol voorafgaande informatievoorziening aan de raad).
Aldus besloten tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Heerlen van 27 februari 2019.
voorzitter,
E.G.M. Roemer
griffier,
drs. T.W. Zwemmer
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl