Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR622505
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR622505/2
Regeling vervallen per 01-01-2022
Mandaatregeling Gemeente Krimpenerwaard 2019
Geldend van 25-02-2020 t/m 13-01-2021
Intitulé
Mandaatregeling Gemeente Krimpenerwaard 20191. Inleiding
In de Algemene wet bestuursrecht (Awb) zijn bepalingen opgenomen over het mandaat. Een mandaat wordt in de Awb omschreven als de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Het kan gezien worden als een vorm van vertegenwoordiging van het bestuursorgaan.
In wettelijke regelingen (wet of verordening) zijn bevoegdheden toegekend aan bestuursorganen. De wettelijke regeling bepaalt dus welk bestuursorgaan bevoegd is om bepaalde besluiten te nemen. Wij kennen binnen de gemeente drie bestuursorganen, namelijk raad, college en de burgemeester. De mandatering in deze regeling beperkt zich tot het besluiten en ondertekenen in naam van het college of de burgemeester.
2. Algemene regels mandaatgebruik
De gemeente Krimpenerwaard kent een aantal regels omtrent mandatering en het gebruik daarvan.
- 1.
Vaak zijn er al regels verbonden aan het besluit om te mandateren. Hierbij kan gedacht worden aan het opleggen van standaardvoorschriften, financiële beperkingen, aanwezig zijn van positieve adviezen van derden, maar ook de plicht om periodiek te rapporteren. Als deze beperkingen een mandatering niet toelaten, dient het besluit zoals gebruikelijk te worden genomen door het verantwoordelijke bestuursorgaan.
- 2.
Een mandaatbesluit is niet geldig (d.w.z. onbevoegd genomen) indien uit de omschrijving van het mandaatbesluit blijkt dat aan de gemandateerde zelf wordt overgelaten te bepalen wat de exacte omvang van het mandaat is. Een dergelijke ruime omschrijving is in strijd met de rechtszekerheid voor degenen die bij het besluit zijn betrokken en moet dus worden voorkomen. Als voorbeelden gelden bijvoorbeeld beperkingen als (i) “het voorleggen van een besluit aan het college als de verwachting bestaat dat een besluit bestuurlijke implicaties heeft” of (ii) “de functionaris zijn mandaat uitoefent voor zover de beslissingsbevoegdheid naar zijn oordeel en verantwoordelijkheid niet door een hiërarchisch hogere functionaris behoeft te worden uitgeoefend.”
- 3.
Zaken die betrekking hebben op bestuurders of ambtenaren (vergunning aan bestuurder of ambtenaar) of op deze personen zijn gericht, dienen te allen tijde via het college te lopen.
- 4.
Indien het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester mandaat, volmacht of machtiging verleent ten aanzien van de uitvoering van een bevoegdheid, wordt daarin ook begrepen alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid horen.
- 5.
De gemandateerde, bijvoorbeeld het afdelingshoofd, kan de aan hem of haar gemandateerde bevoegdheid weer doormandateren aan een ondergeschikte. In dat geval spreken we van ondermandaat. In enkele gevallen heeft de mandaatgever rechtstreeks voorzien in ondermandaat in het mandaatregister.
Indien er in het mandaatregister (nog) niet is voorzien in ondermandaat is de gemandateerde bevoegd ondergeschikte ondermandaat, volmacht of machtiging te verlenen tot het geheel of gedeeltelijk uitvoeren van de hem behorende bevoegdheden, overeenkomstig het mandaatregister Krimpenerwaard. Indien er door de gemandateerde ondermandaat, volmacht of machtiging wordt doorgegeven wordt dit besluit schriftelijk genomen en via de reguliere wijze bekend gemaakt.
De ondertekening van besluiten dient op de volgende wijze te worden uitgevoerd:
mandaat, besluit- en ondertekening namens het college
Met vriendelijke groet,
namens het college van burgemeester en wethouders van Gemeente Krimpenerwaard,
Naam
Functie
3. Mandaat bij afwezigheid gemandateerde
Bij afwezigheid van de gemandateerde wordt (of kan) de bevoegdheid uitgeoefend worden door anderen. De volgende regel is, bij afwezigheid van gemandateerde, van toepassing:
- 1.
voor één van de directieleden wordt getekend door één van de andere directieleden;
- 2.
voor afdelingsmanagers wordt overeenkomstig de ‘Regeling vervanging en waarneming afdelingsmanagers gemeente Krimpenerwaard’ getekend door één van de andere afdelingsmanagers;
- 3.
voor de medewerker wordt getekend door het afdelingshoofd of de teamleider/ coördinator van de desbetreffende medewerker, indien het mandaatregister hierin voorziet.
4. Beslissing op bezwaar
De beslissing op een ingediend bezwaarschrift wordt uitsluitend genomen door het terzake bevoegd bestuursorgaan. Overeenkomstig het huidige mandaatregister heeft de portefeuillehouder de bevoegdheid om te besluiten op het bezwaarschrift. Dit mandaat geldt niet voor gevallen waarin contrair wordt gegaan aan het advies van de commissie bezwaarschriften.
5. Informatieverstrekking
De algemeen directeur/gemeentesecretaris kan, voor zover hij dat wenst, aangeven welke aan medewerkers gemandateerde besluiten c.q. handelingen hij periodiek ter kennis wil hebben en in welke vorm.
6. Uitbreiding mandaat
Het is te allen tijde mogelijk om tussentijds nieuwe mandatering voor te stellen aan het college. Indien blijkt dat bepaalde zaken gemakkelijk kunnen worden afgedaan door de directie of afdeling kan een voorstel tot mandatering worden gedaan aan het college of burgemeester.
Alle voorstellen tot nieuwe mandaatbesluiten (dus nog niet opgenomen in het register behorend bij deze regeling) behoren voor toetsing en inventarisatie aan het team Bestuurlijk Juridische Zaken te worden voorgelegd.
7. Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: ‘Mandaatregeling gemeente Krimpenerwaard 2019’.
8. Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.
9. Intrekking
De mandaatregeling van de gemeente Krimpenerwaard 2015, vastgesteld op 10 februari 2015 (gemeenteblad, 13 februari 2015, Nr. 12937), wordt hiermee ingetrokken.
10. Overgangsrecht
Besluiten genomen krachtens de mandaatregeling die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze regeling en waarvoor de betreffende regeling na de wijzigingen door dit besluit overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens de mandaatregeling 2019.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 22 januari 2019
Burgemeester en wethouders van gemeente Krimpenerwaard,
de secretaris, mw. mr. M. Plantinga
de burgemeester, mr. R.S. Cazemier
Burgemeester van gemeente Krimpenerwaard
mr. R.S. Cazemier
Mandaatregister (behorend bij de Mandaatregeling gemeente Krimpenerwaard 2019)
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard op 22 januari 2019
Algemeen directeur
Wettelijke basis |
Bevoegd orgaan |
Bevoegdheid gemandateerd aan de afzonderlijke directieleden |
Artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet |
college |
• Het besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen namens de gemeente. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld: het aangaan, wijzigen, verlengen, opzeggen of intrekken van een overeenkomst, het in gebreke stellen bij niet nakoming van een overeenkomst, het opvragen van offertes, opdracht geven tot het uitvoeren van werken, leveringen of inkopen van diensten (het uitvoeren van een aanbesteding), het nemen van een gunningsbesluit, het uitsluiten van een inschrijver in een aanbestedingsprocedure of het aangaan van overige privaatrechtelijke rechtshandelingen waaruit financiële verplichtingen voortvloeien. Dit alles met inachtneming van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid, de vigerende budgethoudersregeling Krimpenerwaard en de Europese aanbestedingsrichtlijnen tot een maximum van het bedrag overeenkomstig de klassieke aanbestedingsrichtlijn onder leveringen/diensten voor decentrale overheid (enkelvoudige en meervoudig onderhandse inkoop) (Voor 2020 is dit maximum € 214.000).* • De financiële inperking van het bedrag overeenkomstig de klassieke aanbestedingsrichtlijn onder leveringen/diensten voor decentrale overheid voor privaatrechtelijke rechtshandelingen is niet van toepassing op bedrijfsvoeringszaken voor wat betreft opleiding, training en coachingsdoeleinden. Mits opgenomen in een vastgesteld kader. • De bevoegdheid voor de inhuur en verlenging van personeel indien de totale opdrachtsom niet hoger is dan de bedragen overeenkomstig de wet normering topinkomens (WNT) en het Uitvoeringsbesluit WNT#. |
Opzeggen / uitvoeren Overeenkomst, artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet |
college |
Uitvoeren van alle uit de gesloten overeenkomst voortvloeiende verplichtingen en het rechtsgeldig opzeggen van de overeenkomst. |
Artikel 160 lid 1 sub a Gemeentewet |
college |
Voeren van het dagelijks bestuur van de gemeente, voor zover niet bij of krachtens de wet de raad en/of de burgemeester hiermee is belast. |
Nota reserves en voorzieningen, reserves bedrijfsvoering en personeelsbeleid, artikel 160 lid 1 sub a en b Gemeentewet |
college |
Het verrichten van incidentele uitgaven ten laste van de egalisatie reserve bedrijfsvoering en de reserve personeelsbeleid (de algemeen directeur bespreekt achteraf de uitname met de portefeuillehouder personeelszaken en rapporteert in de tussentijdse rapportages over de inzet van deze reserves). |
* Voor de volledigheid is het goed om te weten dat het mandaatregister de bevoegdheid tot privaatrechtelijke rechtshandelingen en het verstrekken van opdrachten regelt en in de budgethoudersregeling het aanwijzen van budgethouders en het beheren van de budgetten wordt geregeld.
# In 2020 geldt: Voor extern ingehuurde topfunctionarissen die geen dienstbetrekking bij de desbetreffende instelling ('interimmers') gelden afwijkende regels. De eerste 12 maanden van de functievervulling (in 2020) mag het inkomen niet meer zijn dan de som van € 26.800 per maand voor de eerste 6 maanden en € 20.300 per maand voor de volgende 6 maanden. Ook geldt een uurtarief van maximaal € 193. Na 12 maanden functievervulling geldt het algemene WNT-maximum. Voor 2020 is dit WNT maximum € 201.000.
Alle afdelingen
Wettelijke basis |
Bevoegd orgaan |
Bevoegdheid |
Mandaat |
(Onder)mandaat |
Algemene correspondentie |
college |
Algemene correspondentie voor zover het betreft het verstrekken van informatie en het vragen van (nadere) toelichting c.q. inlichtingen, offertes en ondertekenen van algemene correspondentie voor zover het geen besluiten betreft (bijv. ontvangstbevestigingen). |
Afdelingsmanager |
Alle medewerkers |
Ondertekenings-mandaat 160 Gemeentewet / 171 Gemeentewet |
college / burgemeester |
Het ondertekenen van besluiten nadat deze door het college van b&w en/of burgemeester zijn vastgesteld. |
Afdelingsmanager |
Afdeling Sociaal Domein: teammanager afdeling sociaal domein |
Verweer in gerechtelijke procedures voor zowel het privaat- als publiekrecht (artikel 160 en 171 Gemeentewet), Algemene wet bestuursrecht en Wet op de raad van state. |
college / burgemeester |
• het instemmen met het instellen van (rechtstreeks) (hoger) beroep bij de rechtbank • het voeren van verweer in bezwaar, beroep en hoger beroep; • het indienen van verweerschriften of andere relevante stukken; • vertegenwoordiging ter zitting; • indienen van pro forma bezwaarschrift en beroepschrift voor (hoger)beroep |
Afdelingsmanager |
Afdeling Sociaal Domein: teammanager afdeling sociaal domein Afdeling Sociale Zaken: beleidsmedewerker juridische zaken, Juridisch medewerker (handhaving) en alle (senior) beleidsmedewerkers, (senior) juridisch adviseur en coördinatoren*** van RO, en de medewerkers van het team BJZ van BMO |
Algemene wet bestuursrecht (Awb) |
college en burgemeester |
Bevoegdheden voortvloeiende uit titel 4.1, afdeling 3.3, 3.4, 4.4, 4.2.6, en 4.2.7 en artikel 2:3, 3:41, 7:1, 6:14, 7:15, 7:10 lid 2 t/m 5, 7:28 en 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht. O.a. het verlengen, doorzenden, verdagen, opschorten van de beslistermijn, het geven van hersteltermijnen en versturen van ontvangstbevestiging (in het kader van een bezwaarschriftenprocedure), buiten behandeling stellen en het toekennen/afwijzen dwangsom bij niet tijdige afhandeling van aanvragen. |
Afdelingsmanager |
Afdeling Sociaal Domein: teammanager afdeling sociaal domein. Juridisch medewerker (handhaving), beleidsmedewerker juridische zaken sociale zaken, (senior) (bestuurlijk) juridisch adviseur, en de medewerkers van het team BJZ van BMO |
Artikel 7:10 e.v. Awb |
college / burgemeester |
Beslissingen op bezwaar, met uitzondering van de gevallen waarin contrair wordt gegaan aan het advies van de commissie bezwaarschriften |
Portefeuillehouder |
|
Aanbestedingsbeleid en/of artikel 160 lid 1 sub e Gemeentewet
Artikel 171 Gemeentewet |
College / burgemeester |
• De bevoegdheid tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente te besluiten, oftewel de bevoegdheid tot het verstrekken van een overheidsopdracht met betrekking tot werken, leveringen en/of diensten met inachtneming van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid, de vigerende budgethoudersregeling Krimpenerwaard en de Europese aanbestedingsrichtlijnen tot een maximum van € 50.000(enkelvoudige en meervoudig onderhandse inkoop)* • De bevoegdheid voor inhuur van personeel na instemming van het directieteam volstaat met het opvragen van één offerte tot € 100.000,- voor de totale opdrachtsom • Volmacht om het aangaan van de bovenstaande privaatrechtelijke rechtshandeling te ondertekenen. |
Afdelingsmanager
Afdelingsmanager |
Afdeling Sociaal Domein: teammanager afdeling sociaal domein OW: deelbudgethouders tot € 5000,= * Projectleiders: verstrekken van meerwerkopdrachten (=< 15% van de oorspronkelijke opdracht)* |
Artikel 160 lid 1 sub a Gemeentewet |
college |
Voeren van dagelijks bestuur van de gemeente, voorzover niet een Afdelingsmanager Afdelingsmanager of krachtens de wet de raad of de burgemeester hiermee is belast en voorzover niet aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris gemandateerd |
|
Afdeling Sociaal Domein: teammanager afdeling sociaal domein |
Artikel 160 lid 1 sub f en lid 4 Gemeentewet |
college |
Besluiten om namens het college of de burgemeester rechtsgedingen, bezwaarprocedures, administratieve procedures en het nemen van conservatoire maatregelen voor te bereiden. |
Afdelingsmanager |
Afdeling Sociaal Domein: teammanager afdeling sociaal domein |
Aangifte doen bij de politie / Wetboek van Strafrecht |
burgemeester |
Het doen van aangifte bij de politie bij inbraak, vernieling, vermissing, diefstal e.d. in relatie met de gemeentelijke panden of van gemeentelijke eigendommen. |
Afdelingsmanager |
Managementassistent van alle afdelingen |
Protocol klachtenbehandeling gemeente Krimpenerwaard |
algemeen directeur |
Het behandelen van klachten volgens het protocol klachtenbehandeling over ambtenaren, voorzover de klachtbehandelaar de directeur betreft. |
Afdelingsmanager |
|
Wet openbaarheid bestuur (Wob) en Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who) |
College / burgemeester |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 3, 4, 6, 10 en 11 Wob en Who |
Afdelingsmanager |
Juridisch medewerker en (senior), (bestuurlijk) juridisch adviseur, beleidsmedewerker juridische zaken, (senior) Adviseur bestuurlijke en juridische zaken |
Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) |
college |
Bevoegdheden artikel 15 t/m 18 en 28 lid 3 AVG (recht van inzage betrokkene, recht op rectificatie, recht op gegevenswissing, recht op beperking verwerking en het ondertekenen van verwerkingsovereenkomst) |
Afdelingsmanager |
|
Gebruik voorzieningen / materialen gemeentelijke gebouwen |
college |
het beslissen inzake het in gebruik geven van voorzieningen waar onder vlaggenmasten, vlaggen, stoelen, tentoonstellingsmateriaal voor openbare doeleinden om niet. |
Afdelingsmanager |
|
* Voor de volledigheid is het goed om te weten dat het mandaatregister de bevoegdheid tot privaatrechtelijke rechtshandelingen en het verstrekken van opdrachten regelt en in de budgethoudersregeling het aanwijzen van budgethouders en het beheren van de budgetten wordt geregeld.
*** Betreffende de coördinator Beleid, Coördinator Vergunningen & Ruimtelijke ordening, Coördinator Toezicht & Handhaving of de Coördinator Projecten.
Bestuur en Management Ondersteuning
Wettelijke basis |
Bevoegd orgaan |
Bevoegdheid |
Mandaat |
(Onder)mandaat |
Algemeen |
|
|
|
|
Algemene wet bestuursrecht |
College / burgemeester |
Bevoegdheden ex hoofdstuk 3, 4, 6 en 7 Awb inzake de bezwarenprocedure (met uitzondering van artikel 7:10 lid 1 Awb, besluiten op beslissingen op bezwaar) |
Afdelingsmanager |
|
P&O |
|
|
|
|
Arbobeleidsplan / Arbowet |
algemeen directeur |
Het aanwijzen van preventiemedewerkers |
Afdelingsmanager |
|
OO&V |
|
|
|
|
Artikel 21 Verordening Afvalstoffenheffing gemeente Krimpenerwaard |
college |
het aanwijzen van ambtenaren belast met het toezicht op de Verordening Afvalstoffenheffing van de gemeente Krimpenerwaard |
Afdelingsmanager |
Coördinator openbare orde en veiligheid / consulent openbare orde en veiligheid |
Havenbeveiligingswet / Besluit mandaat Havenveiligheidsfunctionaris |
burgemeester |
Bevoegdheden op grond van artikel 2 Besluit mandaat Havenveiligheidsfunctionaris (Havenveiligheidsfunctionaris (Port Security Officer) |
Consulent openbare orde en veiligheid en aan de adviseur openbare orde en veiligheid |
|
Algemene correspondentie m.b.t klachten of melding, op het gebied van openbare orde en veiligheidsaspecten |
college / burgemeester |
Algemene correspondentie voor zover het betreft het verstrekken van informatie of inlichtingen op of naar aanleiding van meldingen of klachten over de openbare ruimte |
Afdelingsmanager |
Coördinator-, adviseur-, consulent-, en medewerker openbare orde en veiligheid |
Afdeling 5.2 en artikel 5:11 Awb, artikel 18 Marktverordening; artikel 3 Verordening winkeltijden, artikel 34 lid 2 van de Wet op de Kansspelen; |
College / burgemeester |
Het aanwijzen van ambtenaren cq. toezichthouders op grond van de Marktverordening gemeente Krimpenerwaard, Verordening winkeltijden Krimpenerwaard en de Wet op de Kansspelen. |
Afdelingsmanager |
|
Marktverordening |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 3, 5, 6, 7, 8, 9 en 10 lid 1 en 2 van de Marktverordening |
Afdelingsmanager |
Coördinator openbare orde en veiligheid |
Wegsleepverordening |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 2 en 5 van de Wegsleepverordening (onder verwijzing naar artikel 170 Wegenverkeerswet en het Besluit wegslepen Voertuigen) |
Afdelingsmanager |
BOA |
Drank- en horecawet |
|
|
|
|
Artikel 41 Drank- en Horecawet |
burgemeester |
Het aanwijzen van ambtenaren belast met het toezicht op de Drank- en Horecawet |
Afdelingsmanager |
Coördinator- en consulent openbare orde en veiligheid |
Drank- en Horecawet |
burgemeester |
het verlenen, weigeren, intrekken van reguliere vergunning |
Afdelingsmanager |
Coördinator openbare orde en veiligheid |
Artikel 35 Drank- en Horecawet |
burgemeester |
het verlenen van ontheffing zwak alcoholische dranken |
Afdelingsmanager |
Coördinator openbare orde en veiligheid |
Wet en besluit op de Justitiële Documentatie: een verklaring omtrent gedrag |
burgemeester |
het indienen van een aanvraag om inlichtingen bij de justitiële documentatie voor drank- en horecavergunning en wet op de kansspelen |
Afdelingsmanager |
Coördinator openbare orde en veiligheid |
Algemene plaatselijke verordening |
|
|
|
|
Algemene plaatselijke verordening (APV) |
College / burgemeester |
Bevoegdheden ex artikel 1:3, 1:6, 2:6, 2:9, 2:10, 2:11, 2:12, 2:25, 2:28, 2:29 2:30, 2:34b, 2:39, 2:42, 2:45, 2:59, 2:60, 2:64, 2:67, 2:72, 2:73a, 3:3, 3:9, 3:15, 4:2, 4:6, 4:11, 4:18, 4:20, 5:2, 5:3, 5:6, 5:7, 5:8, 5:11, 5:13, 5:15 lid 4, 5:18, 5:23, 5:24, 5:33, 5:34, 5:36, 6:2 APV |
Afdelingsmanager |
Coördinator openbare orde en veiligheid |
Algemene plaatselijke verordening (APV) |
College / burgemeester |
Bevoegdheden ex artikel 1:2, 2:3, 3:3 lid 3, 3:6 lid 4, 4:3 APV alsmede andere voorbereidingshandelingen (verdagen/verlengen beslistermijn, ontvangstbewijs na kennisgeving betogingen op openbare plaatsen, vragen aanvullende gegevens, afhandeling in kennis stelling incidentele festiviteit) |
Afdelingsmanager |
Coördinator openbare orde en veiligheid, (Senior) medewerker vergunningen |
Algemene Plaatselijke Verordening (APV), Algemene wet Bestuursrecht, Gemeentewet |
College / burgemeester |
• het doen van een aanschrijving – stilleggen van een evenement** of andere activiteiten in het kader van de Algemene Plaatselijke Verordening; • Het beschikken om al dan niet over te gaan tot aanschrijving bestuursrechtelijke handhaving (last onder dwangsom en/of bestuursdwang) en daarmee samenhangende besluiten, aankondigingen, machtiging tot het doen van feitelijke handelingen en correspondentie (voor beide vooraf instemming van burgemeester) |
Afdelingsmanager |
Coördinator openbare orde en veiligheid, coördinator toezicht en handhaving (afdeling RO) |
Algemene correspondentie op grond van de Wabo, Wro, APV, DHW en Awb |
College / burgemeester |
Ondertekenen van waarschuwingsbrieven voor zover het geen besluiten betreft (desgewenst vooraf overleggen met de betreffende portefeuillehouder) |
Afdelingsmanager |
BOA |
Wet op de kansspelen (kansspeelautomaten) |
burgemeester |
Bevoegdheden artikel 30b van de Wet op de kansspelen voor het aanwezig hebben van kansspelautomaten |
Afdelingsmanager |
Coördinator openbare orde en veiligheid |
Vuurwerkbesluit |
burgemeester |
het afgeven van verklaring van geen bedenkingen aan Gedeputeerde Staten t.b.v. vuurwerkevenementen |
Afdelingsmanager |
|
Verordening winkeltijden |
college |
het verlenen van vrijstelling op grond van artikel 2 (vrijstellingen voor zon- en feestdagen) |
Afdelingsmanager |
|
Wet Luchtvaart |
college / burgemeester |
Afgeven verklaring van geen bezwaar luchtvaartuigen op grond van artikel 8a.51 Wet Luchtvaart |
Afdelingsmanager |
Coördinator openbare orde en veiligheid en Adviseur openbare orde en veiligheid |
** Het stilleggen van een evenement categorie C gebeurt alleen na voorafgaande afstemming met de burgemeester.
Beheer Openbare Ruimte
Wettelijke basis |
Bevoegd orgaan |
Bevoegdheid |
Mandaat |
(Onder)mandaat |
Verordening rioolaansluiting |
college |
het beslissen op een aanvraag om toestemming voor het aansluiten op het gemeenteriool |
Afdelingsmanager |
|
Besluit melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijk afvalstoffen |
college |
Ondertekening begeleidingsformulieren ten behoeve van bouwafval en grondstoffen |
Afdelingsmanager |
|
Overig |
college |
• Het verstrekken van een prijsopgave aan burgers, als de gemeente het werk voor hen uitvoert; • Het aanvragen van vergunningen in het kader van civieltechnische werken; • Het aanvragen van subsidie in het kader van civieltechnische werken; • Het beslissen op een aanvraag om toestemming voor het leggen van kabels en leidingen van nutsbedrijven in private gemeentegrond. |
Afdelingsmanager |
|
Financiën
Wettelijke basis |
Bevoegd orgaan |
Bevoegdheid |
Mandaat |
(Onder)mandaat |
Invorderingswet 1990/ Gemeentewet Hoofdstuk XV paragraaf 4 en/of titel 5.4 Awb |
college |
• Het invorderen van publiekrechtelijke vorderingen, niet zijnde belastingvorderingen • het nemen van een besluit tot (in)vordering van publiekrechtelijke vorderingen, niet zijnde belastingvorderingen, via een gerechtelijke instantie; • het nemen van een besluit omtrent geheel of gedeeltelijk oninbaar stellen van een openstaande publiekrechtelijke vordering, niet zijnde een belastingvordering tot € 50.000,- |
Afdelingsmanager |
Senior medewerker financieel beheer (het ondermandaat geldt tot een vordering van € 5.000) |
Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, Burgerlijk Wetboek |
college |
• Het invorderen van privaatrechtelijke vorderingen • het nemen van een besluit tot (in)vordering van privaatrechtelijke vorderingen via een gerechtelijke instantie; • het nemen van een besluit omtrent geheel of gedeeltelijk oninbaar stellen van een openstaande privaatrechtelijke of publiekrechtelijke vordering niet zijnde een belastingvordering tot € 50.000,- |
Afdelingsmanager |
Senior medewerker financieel beheer (het ondermandaat geldt tot een vordering van € 5.000) |
Artikel 255, lid 5 Gemeentewet |
college |
• Het geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van een belasting |
Afdelingsmanager |
|
Treasurystatuut |
college |
• aangaan en uitlenen deposito’s; • aangaan van langlopende geldleningen en ondertekenen van de overeenkomsten; • doen van betalingen; • openen/opzeggen van bankrekeningen; • schatkistbankieren; • afgeven van garantiestellingen; • verstrekken van leningen. |
Afdelingsmanager |
|
Artikel 231, lid 1 juncto artikel 63 AWR |
college |
• Het toepassen van de hardheidsclausule (NB: bij toepassing van de hardheidsclausule wordt de betreffende portefeuillehouder vooraf geïnformeerd); |
Afdelingsmanager |
|
Gemeentelijke achtervang WSW |
college |
Afhandelen van achtervangovereenkomsten met woningbouwcorporaties |
Afdelingsmanager |
|
Schadeclaims |
college |
Het beslissen (incl. weigeren en/of schikken) inzake schadeclaims |
Afdelingsmanager |
Medewerker verzekeringen (het ondermandaat geldt tot een claim van € 25.000) |
Verzekeringen |
college |
• het aangaan, verlengen, wijzigen en opzeggen van alle verzekeringen; • het doen van aansprakelijkstellingen; • het beslissen op (incl. weigeren en/of schikking) aansprakelijkstellingen. |
Afdelingsmanager |
Medewerker verzekeringen (het ondermandaat geldt tot een bedrag van € 25.000) |
Regeling specifieke uitkering stimulering sport (SPUK Sport) |
college |
Het aanvragen van een specifieke uitkering voor gerealiseerde bestedingen i.v.m. activiteiten in het kader van sport ter compensatie van de nadelige btw-gevolgen als gevolg van de uitbreiding van de btw-sportvrijstelling. |
Afdelingsmanager |
|
Klant contactcentrum
Wettelijke basis |
Bevoegd orgaan |
Bevoegdheid |
Mandaat |
(Onder)mandaat |
Besluit op lijkbezorging artikel 11 en overeenkomsten inzake het internationale vervoer van lijken van 26-10-1973 (Trb.1975, 95) (Overeenkomst van Straatsburg) |
burgemeester |
• het afgeven van een laissez-passer voor een lijk |
Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (ABS) |
|
Wet op de Lijkbezorging |
burgemeester |
• het verlenen van een verlof tot ontleding van een lijk (artikel 68) • het verlenen van een verlof tot uitstel van begraving of crematie (artikel 17) |
ABS |
|
Paspoortwet en Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 |
burgemeester |
• het uitvoeren van de Paspoortwet |
Afdelingsmanager |
Medewerker publiekszaken en (senior) adviesmedewerker publiekszaken en (senior) medewerker Klant Contact |
Paspoortwet en Paspoortuitvoerings-regeling Nederland 2001 |
college |
• het verzorgen van de financiële verantwoording; |
Afdelingsmanager |
(senior) adviesmedewerker publiekszaken |
Wegenverkeerswet / Reglement rijbewijzen |
burgemeester |
in behandeling nemen aanvraag en afgifte rijbewijs, categorie-uitbreiding, in behandeling nemen aanvraag omwisseling buitenlands/militair rijbewijs, weigering afgifte/ongeldig verklaren rijbewijs, afgifte eigen verklaringen. Het verzorgen van de financiële verantwoording |
Afdelingsmanager |
Medewerker Publiekszaken en (senior) adviesmedewerker publiekszaken en (senior) medewerker Klant Contact |
Kieswet |
college |
het uitvoeren van de Kieswet, voor zover behorend tot het werkterrein van de Afdeling Klant Contact Centrum, o.a. valt hieronder het beslissen op aanvragen, afgeven van benoemingsbesluiten, het uitreiken van nieuwe oproepingskaarten, aanwijzen van stembureau enz. |
Afdelingsmanager |
Medewerker publiekszaken (Senior) adviesmedewerker en (senior) medewerker Klant Contact publiekszaken |
Toescheidingsovereenkomst Suriname |
college |
het afgeven van een verklaring ingevolge deze overeenkomst |
Afdelingsmanager |
Medewerker publiekszaken en (Senior) adviesmedewerker publiekszake |
Wet basisregistratie personen (GBA) |
college |
uitvoeren van de Wet basisregistratie personen (BRP) |
Afdelingsmanager |
Medewerker publiekszaken en (Senior) adviesmedewerker publiekszaken en (senior) medewerker Klant Contact |
Wet algemene bepaling Burgerservicenummer (BSN) |
college |
de uitvoering van de wet BSN, aanvulling voorraad BSN-nummers |
Afdelingsmanager |
Senior adviesmedewerker publiekszaken / (Senior) medewerker functioneel beheer |
Wet algemene bepaling Burgerservicenummer (BSN) |
college |
de uitvoering van de wet BSN, toekennen BSN-nummer |
Afdelingsmanager |
(Senior) Adviesmedewerker publiekszaken |
Diversen |
college |
het legaliseren van handtekeningen |
Afdelingsmanager |
Medewerker publiekszaken, (Senior) adviesmedewerker publiekszaken en (senior) medewerker Klant Contact |
Eenmalige ambtenaar van de burgerlijke stand |
college |
Het benoemen van eenmalige ambtenaren van de burgerlijke stand (babs) op grond van artikel 1:16 lid 2 en 3 van het Burgerlijk Wetboek |
Afdelingsmanager |
Medewerker publiekszaken en (Senior) adviesmedewerker publiekszaken |
Reglement Burgerlijke stand gemeente Krimpenerwaard |
College |
Ingevolge artikel 10 van het reglement besluiten om af te wijken van de reguliere dagen en tijdstippen voor huwelijksvoltrekkingen |
Afdelingsmanager |
Medewerker publiekszaken en (Senior) adviesmedewerker publiekszaken |
Distributiewet |
college |
het uitvoeren van handelingen vereist bij of krachtens de Distributiewet. |
Afdelingsmanager |
(senior) Adviesmedewerker publiekszaken |
Beheerregeling basisregistratie personen gemeente Krimpenerwaard 2017 |
college |
• het beslissen op een aanvraag om inzage van persoonsgegevens door een buitengemeentelijke afnemer. • het beslissen op een aanvraag om inlichtingen uit de basisregistratie personen inclusief de weigering. |
Afdelingsmanager |
Medewerker publiekszaken, (Senior) adviesmedewerker publiekszaken en (senior) medewerker Klant Contact |
Rijkswet op het Nederlanderschap |
college en burgemeester |
afleggen en uitreiken van een verklaring van verbondenheid, het uitvoeren van de RWN en besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Afdelingsmanager |
(senior) Adviesmedewerker Publiek |
Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Krimpenerwaard |
college |
• het beslissen op een aanvraag om verlening van een vergunning voor grafbedekking; • het aanschrijven van personen inzake verlenging en verwijdering/ruiming na afloop aan de termijn; • het aanschrijven van personen inzake verlenging uitsluitend recht; • beslissen op het recht van afkoop van het onderhoudsrecht; • verlenen van grafrechten, overschrijven van verleende rechten; • beslissen over het afwijken van de tijden van begraven. |
Afdelingsmanager |
Medewerker publiekszaken, (Senior) adviesmedewerker publiekszaken en (senior) medewerker Klant Contact |
Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Krimpenerwaard / Regels voor de graven, asbezorging en gedenkplaatsen |
college |
Het beoordelen van het verzoek van rechthebbende voor het herinrichten van particuliere graven (artikel 7 lid 1 onder c Regels voor de graven, asbezorging en gedenkplaatsen) |
Afdelingsmanager |
medewerker publiekszaken en (senior) adviesmedewerker |
Wetboek van Strafrecht, Aangifte doen bij de politie |
college |
het doen van aangifte bij de politie bij (bron) documentfraude, diefstal van documenten. |
Afdelingsmanager |
(senior) Adviesmedewerker publiekszaken |
Artikel 13, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, 49 en 55 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en 85 en 86 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 |
college |
Beschikken op aanvraag gehandicaptenparkeerkaart |
Afdelingsmanager |
Medewerker publiekszaken en (Senior) adviesmedewerker publiekszaken |
Wet basisregistratie personen |
college |
Het vaststellen van het Handboek burgerzaken |
Algemeen directeur |
|
Gebruiksverklaring / huurovereenkomst, vrachtwagenparkeerterrein artikel 160, lid 1 onder e Gemeentewet |
college |
het ondertekenen en het opzeggen van een gebruiksverklaring / huurovereenkomst voor een vrachtwagenparkeerterrein |
Afdelingsmanager |
(Advies)medewerker publiekszaken |
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
college |
beslissen over een gehandicaptenparkeerplaats |
Afdelingsmanager |
medewerker Publiekszaken en (senior) adviesmedewerker Publiekszaken |
Publieke laadpalen |
College / burgemeester |
het aangaan van een overeenkomst in verband met overname, beheer en onderhoud van een laadpaal |
Afdelingsmanager |
medewerker Publiekszaken en (senior) adviesmedewerker Publiekszaken |
Artikel 8 Regeling bijzonder beleid briefadres Krimpenerwaard |
college |
te besluiten over de toepassing van de hardheidsclausule op grond van artikel 8 Regeling bijzonder beleid briefadres Krimpenerwaard |
Afdelingsmanager |
|
Openbare werken
Wettelijke basis |
Bevoegd orgaan |
Bevoegdheid |
Mandaat |
(Onder)mandaat |
Verordening rioolaansluiting |
college |
het beslissen op een aanvraag om toestemming voor het aansluiten op het gemeenteriool |
Afdelingsmanager |
Medewerker beleid en beheer |
Privaatrechtelijke handelingen, artikel 160, lid 1 onder e Gemeentewet |
college |
De bevoegdheid tot het verstrekken van een overheidsopdracht met betrekking tot werken leveringen en/of diensten van die voortvloeien uit het door de raad vastgestelde Meerjaren Onderhoudsprogramma van Integraal Beleidsplan Openbare Ruimte of voortvloeien uit het Meerjaren Onderhoudsprogramma gebouwen en waarvoor de raad een besluit heeft genomen om de uitvoeringskredieten beschikbaar te stellen met inachtneming van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid, de vigerende budgethoudersregeling Krimpenerwaard en de Europese aanbestedingsrichtlijnen tot een maximum van € 1.000.000 (enkelvoudige en meervoudig onderhandse inkoop)* |
Afdelingsmanager |
|
Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten (Wion) |
college |
Verstrekken van leidinggegevens in het kader van WION |
Afdelingsmanager |
Medewerker beleid en beheer en medewerker beheer |
Artikel 160, lid 1 onder a Gemeentewet |
college |
• Het verstrekken van prijsopgave aan burgers, voor door de gemeente voor hen uit te voeren werk (bijvoorbeeld aansluiten op riool); • Het aanvragen van vergunningen in het kader van civieltechnische werken; • Het aanvragen van subsidie in het kader van civieltechnische werken; |
Afdelingsmanager |
Medewerker beleid en beheer en vakspecialist water of groen. Dit ondermandaat geldt alleen tot € 10.000,= |
Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur gemeente Krimpenerwaard |
college |
Het beslissen op een aanvraag om toestemming voor het leggen van kabels en leidingen van nutsbedrijven in private gemeentegrond overeenkomstige artikel 5 en 6 van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur gemeente Krimpenerwaard. |
Afdelingsmanager |
Medewerker beleid en beheer en medewerker beheer |
Onroerend goed (grond, gebouwen) |
|
|
|
|
Privaatrechtelijke handelingen, artikel 160, lid 1 onder e Gemeentewet (aangaan verplichting) |
college |
• Het verkrijgen, vervreemden en bezwaren van onroerende zaken (kopen, verkopen, huren, verhuren, ruilen, in gebruik nemen, in gebruik geven, belasten met een zekerheidsrecht zoals vestigen met pand, hypotheek of erfpacht); • Het vestigen, wijzigen en beëindigen van zakelijke rechten (eigendom, erfdienstbaarheid, erfpacht, opstal, vruchtgebruik, appartementsrecht, pand en hypotheek); |
Afdelingsmanager |
Teamleider accommodaties (voorwaarde ook voor afd. manager): Indien het verkoop betreft dient het college over de verkoop en de verkoopprijs een besluit te hebben genomen. |
Privaatrechtelijke handelingen, artikel 171, tweede lid, Gemeentewet (ondertekenen verplichting) |
Burgemeester |
• Het ondertekenen van documenten inzake het verkrijgen, vervreemden en bezwaren van onroerende zaken (kopen, verkopen, huren, verhuren, ruilen, in gebruik nemen, in gebruik geven, belasten met een zekerheidsrecht (zoals vestigen met pand, hypotheek of erfpacht) of het vestigen, wijzigen en beëindigen van zakelijke rechten (eigendom, erfdienstbaarheid, erfpacht, opstal, vruchtgebruik, appartementsrecht, pand en hypotheek); • Het ondertekenen van volmachten en royementen ten behoeve van medewerkers van het notariskantoor. |
Afdelingsmanager |
Teamleider accommodaties (voorwaarde ook voor afd. manager): Indien het verkoop betreft dient het college over de verkoop en de verkoopprijs een besluit te hebben genomen. |
Privaatrechtelijke handelingen, artikel 160, lid 1 onder e Gemeentewet (aangaan verplichting) / Beleidsnota snippergroen Gemeente Krimpenerwaard 2019 |
college |
Het aangaan van overeenkomsten voor de verhuur of in gebruik geven van volkstuinen snippergroen, en overige soortgelijke gronden en de opzegging daarvan |
Afdelingsmanager |
Medewerker grondzaken |
Privaatrechtelijke handelingen, artikel 171, tweede lid, Gemeentewet (ondertekenen verplichting) / Beleidsnota snippergroen Gemeente Krimpenerwaard 2019 |
Burgemeester |
het ondertekenen van overeenkomsten voor de verhuur of in gebruik geven van volkstuinen, snippergroen en overige soortgelijke gronden en de opzegging daarvan |
Afdelingsmanager |
Medewerker grondzaken |
Overige bevoegdheden |
|
|
|
|
Het inrichten en in standhouden van de Elektrotechnische Bedrijfsvoering op grond van de Arbowet / Arbeidsomstandighedenbesluit (art. 3.4 en 3.5) |
College / burgemeester |
Vaststellen van het veiligheidsbeleid (kwaliteitshandboek- Installatieverantwoordelijkheid, deel 1) ten aanzien van elektrotechnische installaties |
Afdelingsmanager |
|
Het inrichten en in standhouden van de Elektrotechnische Bedrijfsvoering op grond van de Arbowet / Arbeidsomstandighedenbesluit (art. 3.4 en 3.5) |
algemeen directeur |
Uitvoeren van het aanwijzingsbeleid (aanwijzen van werknemers in de elektrotechnische bedrijfsvoering) |
Afdelingsmanager |
|
Het inrichten en in standhouden van de Elektrotechnische Bedrijfsvoering op grond van de Arbowet / Arbeidsomstandighedenbesluit (art. 3.4 en 3.5) |
algemeen directeur |
Het niet in bedrijf nemen of het uit bedrijf nemen van onveilige elektrotechnische installaties |
Afdelingsmanager |
|
Het inrichten en in standhouden van de Elektrotechnische Bedrijfsvoering op grond van de Arbowet / Arbeidsomstandighedenbesluit (art. 3.4 en 3.5) |
algemeen directeur |
Het (laten) nemen van (ad hoc) maatregelen voor het herstel van de veilige elektrotechnische publieke omgeving |
Afdelingsmanager |
|
* Voor de volledigheid is het goed om te weten dat het mandaatregister de bevoegdheid tot privaatrechtelijke rechtshandelingen en het verstrekken van opdrachten regelt en in de budgethoudersregeling het aanwijzen van budgethouders en het beheren van de budgetten wordt geregeld.
Ruimtelijke Ontwikkeling
Wettelijke basis |
Bevoegd orgaan |
Bevoegdheid |
Mandaat |
(Onder)mandaat |
Wet ruimtelijke ordening |
college |
Bevoegdheden ex artikel 3.8 lid 1, 3, en 4 Wro, hoofdstuk 4 en afdeling 4.1 Wro |
Afdelingsmanager |
|
Afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, Wabo, Wro en Bor (zienswijze) wijzigingsplannen / uitwerkingsplannen en bestemmingsplannen |
college |
• Aanhoren mondelinge zienswijzen namens de gemeenteraad (3:15 lid 1 Awb) • Versturen en ondertekenen van een brief aan indiener van zienswijze en belanghebbende(n) met daarin de conceptbeantwoording van het college en uitnodiging voor de commissievergadering • Versturen en ondertekenen brief aan indiener van zienswijze en belanghebbenden met daarin de definitieve beantwoording van de raad of college |
Afdelingsmanager |
Juridisch medewerker, (senior) juridisch adviseur, alle (senior) beleidsmedewerkers van de afdeling RO en coördinator*** |
Wet ruimtelijke ordening |
college |
Het instemmen met het concept definitief bestemmingsplan en het opstellen van een voorstel aan de raad om het bestemmingsplan vast te stellen: - mits B&W hebben ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan; - mandaat geldt niet als er zienswijzen zijn ingediend op het ontwerp bestemmingsplan |
Portefeuillehouder Ruimtelijke Ontwikkeling |
|
Artikel 3.6, lid 1 onder a en b Wet ruimtelijke ordening |
college |
Besluiten op verzoek om toepassing te geven aan een binnenplanse wijzigings- of uitwerkingsbevoegdheid. • besluit na overleg portefeuillehouder • mandaat geldt niet als er zienswijzen zijn ingediend. |
Afdelingsmanager |
|
Wet ruimtelijke ordening / Besluit ruimtelijke ordening / Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008/012 |
college |
elektronisch ondertekenen van geleideformulieren en manifest |
Afdelingsmanager |
Coördinator***, beleidsmedewerker RO |
Inspraakverordening |
college |
Versturen en ondertekenen van brief aan indiener van een inspraakreactie en belanghebbende(n) met daarin de beantwoording van het college |
Afdelingsmanager |
Coördinator***, Juridisch medewerker, (senior) juridisch adviseur en alle (senior) beleidsmedewerkers van de afdeling RO |
Planschade |
|
|
|
|
Afdeling 6.1 Wet ruimtelijke ordening / Procedureverordening advisering tegemoetkoming in planschade |
college |
Diverse bevoegdheden voortvloeiende uit de Wro en procedureverordening planschade vanwege planschadeverzoeken: - wijzen op de verschuldigdheid van het drempelbedrag en de betalingstermijn, de aanvrager niet-ontvankelijk verklaren indien het drempelbedrag niet binnen de gestelde termijn is bijgeschreven of gestort; - het aanwijzen van een onafhankelijk, deskundig adviseur en aan de adviseur opdracht verstrekken om ter zaken van de aanvraag advies uit te brengen; - mededeling van ontvangstdatum aanvraag; - betrokken partijen schriftelijk op de hoogte stellen van aanwijzing adviseur(s); - beslissen op verzoek wraking adviseur(s); - opdrachtverstrekking om advies uit te brengen; - ter beschikking stellen van alle op de aanvraag betrekking hebbende informatie en stukken; - aanwijzen één of meer personen uit de ambtelijke organisatie die de adviseur(s) bij de uitvoering van de adviesopdracht bijstaat; - schriftelijk reageren op het conceptadvies; - instemmen met de kosten gemoeid met het verstrekken van inlichtingen of verlenen van adviezen; - verdagen van de termijn met eenmaal 4 weken waarbinnen na ontvangst advies moet worden beslist. |
Afdelingsmanager |
Coördinator***, Juridisch medewerker, (senior) juridisch adviseur, medewerker RO en alle (senior) beleidsmedewerkers van de afdeling RO |
Afdeling 6.1 en 6.4 Wet ruimtelijke ordening / Procedureverordening advisering tegemoetkoming in planschade |
college |
De bevoegdheden voortvloeiende uit de Wro en procedureverordening planschade vanwege planschadeverzoeken of anterieure overeenkomsten, namelijk: - Betrokken partij(en) schriftelijk verzoeken om de planschade- of anterieure overeenkomst te controleren en/of te ondertekenen |
Afdelingsmanager |
Coördinator***, Juridisch medewerker en alle (senior) (beleids)medewerkers van de afdeling RO |
Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade Krimpenerwaard |
college |
Het beslissen / toekennen op een aanvraag om tegemoetkoming in schade als bedoeld in artikel 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening, als er niet wordt afgeweken van het advies van de adviseur. |
Portefeuillehouder Ruimtelijke Ontwikkeling |
|
Artikel 160 lid 1 sub e Gemeentewet Artikel 6.24 lid 1 Wet ruimtelijke ordening |
college |
het besluiten tot het aangaan van anterieure of posterieure overeenkomsten ten behoeve van het verzekeren van kostenverhaal en planschade bij het ruimtelijke faciliteren van een particulier initiatief. |
Afdelingsmanager |
|
Artikel 6.24 lid 3 Wet ruimtelijke ordening |
college |
het bekend maken van het besluit tot aangaan van de anterieure/posterieure overeenkomst op de gemeentepagina, en het ter inzage leggen van de zakelijke inhoud van de overeenkomst |
Afdelingsmanager |
Medewerker RO \ Beleidsmedewerker |
Artikel 6.24 lid 3 Wet ruimtelijke ordening |
college |
Het verzenden van een ondertekende anterieure/posterieure overeenkomst |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker RO, Coördinator*** |
Wet voorkeursrecht gemeenten |
college |
bevestigen ontvangst van de opgave van het goed dat onderwerp uitmaakt van de voorgenomen vervreemding; |
Afdelingsmanager |
|
Huisvesting |
|
|
|
|
Verordening Starterslening gemeente Krimpenerwaard |
college |
Het besluiten op een aanvraag voor een starterslening |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker volkshuisvesting, Coördinator*** |
Artikel 15 en 16 Leegstandswet |
college |
het toekennen dan wel weigeren van een vergunning voor tijdelijke verhuur op grond van artikel 15 en 16 dan wel het intrekken van een vergunning voor tijdelijke verhuur op grond van artikel 15 en 16 |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker volkshuisvesting, Coördinator*** |
Huisvestingsverordening (huisvestingsvergunning) |
college |
Bevoegdheden artikel 4 Huisvestingsverordening |
Afdelingsmanager |
|
verkeer |
|
|
|
|
Wegenverkeersreglement |
college |
(besluiten tot) het plaatsen van wegafzettingen en tijdelijke verkeersmaatregelen in het kader van activiteiten (evenementen) op de openbare weg met de politie |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker verkeer en vervoer en coördinator*** |
Artikel 12 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) |
college |
Het nemen van een verkeersbesluit overeenkomstig in artikel 12 , onder a. en b. van het BABW voor het plaatsen of verwijderen van de in dat artikel genoemde verkeerstekens |
Afdelingsmanager |
Coördinator*** |
Wegenverkeerswet art. 149, lid 1 onder d juncto art. 9.1 van de Regeling Voertuigen |
college |
het verlenen van ontheffingen voor de afdelingen 7, 8 en 14 van hoofdstuk 5 van de Regeling Voertuigen, voor de eisen en voorwaarden aan de inrichting van deze voertuigen gesteld ten aanzien van het rijden met deze voertuigen waarvan de afmetingen en massa’s de wettelijke maxima overschrijden |
Afdelingsmanager |
Coördinator*** |
Art. 149a, lid 2, 3 en art. 149b, lid 2 Wegenverkeerswet Besluit ontheffing verlening exceptionele transporten Staatsblad 2005/483 |
college |
Het verlenen van toestemming voor het vervoer van exceptionele transporten |
Afdelingsmanager |
Coördinator*** |
Wet vervoer gevaarlijke stoffen |
College / burgemeester |
Het beslissen op een aanvraag om ontheffing vervoer gevaarlijke stoffen over andere wegen of weggedeelten dan die welke door B&W zijn aangewezen |
Afdelingsmanager |
|
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
college |
beslissen over een gehandicaptenparkeerplaats |
Afdelingsmanager |
|
Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 |
college |
het verlenen van een ontheffing van de maximale parkeerduur van 2 uur (blauwe zone) op grond van art. 87. |
Afdelingsmanager |
|
Publieke laadpalen |
College / burgemeester |
het aangaan van een overeenkomst in verband met overname, beheer en onderhoud van een laadpaal |
Afdelingsmanager |
|
Grondzaken |
|
|
|
|
Uitgifte, verwerven of verkrijgen onroerende zaken, artikel 160, lid 1 onder e gemeentewet |
college |
het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen inzake het aangaan of niet aangaan van overeenkomsten tot het bezwaren, in erfpacht uitgeven/nemen, (ver)huren, verkopen, aankoop, ruilen, in gebruik geven of op andere wijze vervreemden, verwerven of verkrijgen van beperkt zakelijke rechten van onroerende zaken waarbij het basis transactiebedrag (kale verkoopwaarde) niet meer bedraagt dan € 100.000,00. In geval van verhuur bedraagt de huur niet meer dan € 5000,00 per jaar en ingeval van erfpacht bedraagt de canon niet meer dan € 5000,00 per jaar; Het verwerven van onroerende zaken geschiedt op basis van een taxatierapport en voor de verwerving is een krediet beschikbaar. |
Afdelingsmanager Indien het basis transactiebedrag (kale verkoopwaarde) meer bedraagt dan € 100.000,00 is de portefeuillehouder bevoegd |
|
Gronduitgifte / verwerving / verkrijging artikel 171, tweede lid, Gemeentewet |
burgemeester |
Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen te weten het tekenen van anterieure/posterieure overeenkomsten conform afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening, het tekenen van overeenkomsten, notariële akten, (royement) volmachten aan (medewerkers van) het behandelend notariskantoor en andere privaatrechtelijke stukken conform besluit tot volmacht dan wel ter uitvoering van een besluit van het college dan wel ter uitvoering van een in mandaat genomen besluit, met betrekking tot de vestiging(beperkte) zakelijke rechten, koop en verkoop onroerende zaken, in gebruikneming dan wel -geving van onroerende zaken, het in erfpacht nemen dan wel in erfpacht geven van onroerende zaken, huur en verhuur van onroerende zaken, vestiging of beëindiging erfdienstbaarheden, kwalitatieve verplichtingen e.d. |
Afdelingsmanager |
|
Artikel 160 lid 1 sub e gemeentewet |
college |
De bevoegdheid tot het verstrekken van een overheidsopdracht met betrekking tot werken leveringen en/of diensten van die voortvloeien uit het door de raad vastgestelde grondexploitatieraming en/of anterieure overeenkomst of voortvloeien uit door de raad beschikbaar gestelde kredieten met inachtneming van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid, de vigerende budgethoudersregeling Krimpenerwaard en de Europese aanbestedingsrichtlijnen tot een maximum van € 1.000.000 (enkelvoudige en meervoudig onderhandse inkoop) |
Afdelingsmanager |
|
Subsidieregeling gemeentelijke monumenten en gemeentelijk dorpsgezicht gemeente Krimpenerwaard |
college |
Besluit tot subsidieverlening monumenten |
Afdelingsmanager |
Coördinator*** |
Artikel 3 lid 1 Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (wijzigen inschrijving monument) |
college |
Het wijzigen van ondergeschikte betekenis binnen een bestaande inschrijving in het gemeentelijke beperkingsregister voor wat betreft een monument |
Afdelingsmanager |
|
subsidies |
college |
Het aanvragen van subsidies bij organen van de Europese gemeenschap, de rijksoverheid en andere overheidsinstellingen |
Afdelingsmanager |
|
Verordening bedrijveninvesteringszone Centrum Bergambacht / De Wetering Bergambacht 2016 en Centrum Schoonhoven en de daaruit voortvloeiende Uitvoeringovereenkomsten |
College |
Het afhandelen van subsidieverzoeken en het (laten) uitbetalen van de subsidie op grond van de Verordening bedrijveninvesteringszone Centrum Bergambacht, de Verordening bedrijveninvesteringszone bedrijventerrein De Wetering Bergambacht 2016 en de Verordening bedrijveninvesteringszone BIZ Centrum Schoonhoven en alle daaruit voortvloeiende uitvoeringsovereenkomsten |
Afdelingsmanager |
|
Verordening afvalstoffenheffing |
|
|
|
|
vaststellen dagen en tijden ophalen |
college |
Het vaststellen van de dagen en tijden waarop huishoudelijk afval kan worden aangenomen op grond van artikel 9 van de verordening; |
Afdelingsmanager |
|
Aanwijzen inzameling bedrijfsafvalstoffen door inzameldienst |
college |
Het aanwijzen van bestanddelen van bedrijfsafvalstoffen die worden ingezameld door de inzameldienst als bedoeld in artikel 11 van de Verordening Afvalstoffenheffing. |
Afdelingsmanager |
|
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
|
|
|
|
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
college |
bevoegdheden voortvloeiende uit de artikelen 2.1 , 2.2, 2.5, 2.10, 2.11, 2.12 lid 1 sub c, 2.12 lid 1 onder a 1, 2, 3, 2.12 lid 2, 2.13, 2.14, 2.15, 2.16, 2.17, 2.18 en 2,19 de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht met inachtneming van de voorwaarden voor de mandaten die zien op artikel 2.12 lid 1 onder a 2° en 3° Wabo hieronder. |
Afdelingsmanager |
Coördinator*** en medewerker RO |
Artikel 2.12 lid 1 onder a 2° Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
college |
Besluiten op verzoeken om een omgevingsvergunning op basis van artikel 2.12 lid 1 onder a 2° van de Wabo (buitenplanse afwijkingsbevoegdheid op basis van ‘kruimelgevallenbeleid’).
|
Afdelingsmanager |
Coördinator*** en medewerker RO |
Artikel 2.12 lid 1 onder a 2° Wet algemene bepalingen Omgevingsrecht |
college |
Besluiten op verzoeken om een omgevingsvergunning op basis van artikel 2.12 lid 1 onder a 2° van de Wabo voor zover de hardheidsclausule genoemd in kruimelgevallenbeleid van toepassing is. De toepassing van de hardheidsclausule alleen na overleg met portefeuillehouder. |
Afdelingsmanager |
Coördinator*** |
Artikel 2.12 lid 1 onder a 3˚ Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
college |
Besluiten op verzoeken om een omgevingsvergunning op basis van artikel 2.12 lid 1 onder a 3° van de Wabo (‘projectafwijkingsbesluit’) • besluit na overleg portefeuillehouder • mandaat geldt niet als de totale bouwkosten in plan begrepen bouwwerken € 500.000,00 of meer zijn mandaat geldt niet als er zienswijzen zijn ingediend. |
Afdelingsmanager |
|
Artikel 3.9 lid 2 Wet Algemene bepalingen Omgevingsrecht |
College |
Besluit tot verlengen beslistermijn met ten hoogste zes weken |
Afdelingsmanager |
Coördinator*** en medewerker RO |
Milieu |
|
|
|
|
Milieu |
college |
Beschikken op het verzoek om een beoordeling of de bodem geschikt is voor het beoogde doel als onderdeel van een omgevingsvergunning |
Afdelingsmanager |
Coördinator*** |
Milieu |
college |
Beschikken tot het verlenen van een ontheffing tot het doen van een verkennend onderzoek naar de bodemgesteldheid (volgens NEN 5740) als onderdeel van een omgevingsvergunning |
Afdelingsmanager |
Coördinator*** |
Wet milieubeheer, Wet geluidhinder en Wet bodembescherming |
college |
Besluiten op aanvragen voor enkelvoudige omgevingsvergunningen m.b.t. de Wet milieubeheer, Wet geluidhinder, Wet bodembescherming en de op deze wetten gebaseerde uitvoeringsbesluiten, een en ander zoals omschreven in het Mandaatbesluit van de Omgevingsdienst Midden-Holland |
Afdelingsmanager Zie ook het vastgestelde mandaatbesluit ODMH |
|
Wet Verontreiniging Oppervlaktewateren |
College |
het afdoen van toegezonden stukken door het Hoogheemraadschap in het kader van de vergunningverlening ingevolge de Wet Verontreiniging Oppervlaktewateren |
Afdelingsmanager |
Coördinator*** |
Artikel 28 en 39 Wet bodembescherming / besluit uniforme saneringen |
College |
Het ondertekenen van meldingsformulieren op grond van het besluit uniforme saneringen, omdat het betreffende perceel eigendom (of in erfpacht) van de gemeente is. Deze formulieren dienen vervolgens door de verzoeker aan de provincie te worden voorgelegd ter verdere besluitvorming. |
Afdelingsmanager |
Coördinator*** en beleidsmedewerker milieu |
Toezicht en handhaving |
|
|
|
|
Afdeling 5.2 en artikel 5:11 Awb Paragraaf 5.3 Wabo Wegenverkeerswet Gemeentelijke verordeningen |
college |
Het aanwijzen van toezichthouders en het aanstellen van onbezoldigd ambtenaren op grond van de volgende regelingen: Awb, Wabo, Wegenverkeerswet en alle gemeentelijke verordeningen op grond waarvan toezichthouders kunnen worden aangewezen |
Afdelingsmanager |
Coördinator*** |
Hoofdstuk 5 Awb |
College/bgm |
Het beschikken om al dan niet over te gaan tot aanschrijving en het intrekken van bestuursrechtelijke handhaving (last onder dwangsom en/of bestuursdwang) en daarmee samenhangende besluiten, aankondigingen en correspondentie ten aanzien van omgevingsvergunningen, de Wabo en gerelateerde regelgeving zoals genoemd in 5.1 Wabo, maar ook het uitvoeren/machtigen van feitelijke handelingen in het kader van deze bepaling (zoals de verkoop van meegevoerde en/of opgeslagen goederen of zaken). |
Afdelingsmanager |
Coördinator*** |
Afdeling 2.6 Wabo / Beleidsregels intrekken omgevingsvergunning voor de activiteit ‘bouwen van een bouwwerk’ |
college |
Uitvoeren van artikel 4, 5 en 6 van de Beleidsregels intrekken omgevingsvergunning voor de activiteit ‘bouwen van een bouwwerk’ |
Afdelingsmanager |
Coördinator*** |
Artikelen 13 en 13a Woningwet Hoofdstuk 5 Wabo Awb, artikel 125 Gemeentewet |
college |
Mondelinge bevelen geven tot het staken van de bouw/gebruik/sloop dan wel dat voorzieningen worden getroffen, inclusief de bepaling dat het bevel geldt voor een rechtsopvolger |
Afdelingsmanager |
Coördinator***, (senior) medewerker toezicht & handhaving en Juridisch medewerker, (senior) juridisch adviseur , |
Artikelen 13 en 13a Woningwet Hoofdstuk 5 Wabo Awb, artikel 125 Gemeentewet |
college |
Schriftelijke bevelen geven tot het staken van de bouw/gebruik/sloop dan wel dat voorzieningen worden getroffen, inclusief de bepaling dat het bevel geldt voor een rechtsopvolger |
Afdelingsmanager |
Coördinator*** |
Algemene correspondentie op grond van de Wabo, Wro, APV, DHW en Awb. |
college |
Ondertekenen van waarschuwingsbrieven voor zover het geen besluiten betreft (desgewenst vooraf overleggen met de betreffende portefeuillehouder) |
Afdelingsmanager |
Coördinator***, juridisch medewerker en medewerker toezicht en handhaving |
Artikel 5.37 Algemene wet bestuursrecht |
college |
Het vaststellen van de invorderingsbeschikking na het opleggen van de last onder dwangsom |
Afdelingsmanager |
Coördinator*** |
Bouwbesluit |
college |
Het besluiten op meldingen (inclusief de afwijzing daarvan), bevoegdheden ex artikel 8.4 en 7.19 Bouwbesluit |
Afdelingsmanager |
Coördinator***, Medewerker Ruimtelijke Ordening |
Brandweerwet |
college |
Besluiten m.b.t. brandveiligheid op basis van de Brandweerwet |
Afdelingsmanager |
Coördinator*** |
Wet Luchtvaart |
College/ burgemeester |
Afgeven verklaring van geen bezwaar luchtvaartuigen op grond van artikel 8a.51 Wet Luchtvaart |
Afdelingsmanager |
|
Wet Primair Onderwijs |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 65, 94, 95, 96, 98, 99, 102 en 117 van de Wet Primair Onderwijs |
Afdelingsmanager |
(senior) beleidsmedewerker |
Wet voortgezet Onderwijs |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 4, 76E, 76f, 76g, 76i, 76j, 76m lid 4 van de Wet voortgezet onderwijs |
Afdelingsmanager |
(senior) beleidsmedewerker |
** Het stilleggen van een evenement categorie C gebeurt alleen na voorafgaande afstemming met de burgemeester.
*** Het (onder)mandaat welke in deze afdeling is toebedeeld aan de ‘coördinator’ betreffen de functies Coördinator Beleid, Coördinator Vergunningen & Ruimtelijke ordening, Coördinator Toezicht & Handhaving of de Coördinator Projecten
Service & Informatie
Wettelijke basis |
Bevoegd orgaan |
Bevoegdheid |
Mandaat |
(Onder)mandaat |
Aangaan en opzeggen, ondertekenen en opzeggen van (onderhouds) overeenkomsten bruikleen-overeenkomsten |
college |
Aangaan, ondertekenen en opzeggen van ICT gerelateerde (onderhouds)overeenkomsten en het binnen de overeenkomst gestelde bepalingen rechtsgeldig opzeggen van de overeenkomsten. |
Afdelingsmanager |
|
Opdracht werkplekbegeleiding |
college |
beslissen tot ondersteuning van applicatiebeheerders of systeembeheerders |
Afdelingsmanager |
Coördinator / senior medewerker systeembeheer |
Het bijhouden van een register en registratie van publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken waartoe in het bijzonder wordt gerekend: |
college |
• het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving; • het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers; • het inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie; • het plaatsen van aantekeningen op het brondocument; • het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie; • het verstrekken van een bewijs van inschrijving. |
Afdelingsmanager |
|
Wet Bag |
college |
Bevoegdheden ex artikel 6, 8, 9, 10, 11, 14, 14A, 15, 31, 32, 37, 38, 39, 40, 41 en/of het opstellen van de ‘ambtelijke verklaringen’ |
Afdelingsmanager |
|
Verordening straatnaamgeving en nummering |
college |
• toekennen van nummeraanduidingen • wijzigen en intrekken van toegekende nummeraanduidingen • het doen van kleine correcties van namen van openbare ruimten |
Afdelingsmanager |
|
Conform bijlage 1 Wet- en regelgeving, Baseline Informatiebeveiliging Overheid |
college |
Het vaststellen van alle richtlijnen en maatregelen die voortvloeien uit het Informatiebeveiligingsbeleid Krimpenerwaard en de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en andere wet- en regelgeving met betrekking tot informatiebeveiliging. |
Algemeen directeur |
|
Algemene verordening gegevensbescherming |
college |
Bevoegdheden die voortvloeien uit artikel 15 t/m 18 AVG (recht van inzage betrokkene, recht op rectificatie, recht op gegevenswissing en recht op beperking verwerking) |
Afdelingsmanager |
Adviseur I&A en Functionaris Gegevensbescherming |
Algemene verordening gegevensbescherming |
College |
Bevoegdheden die voortvloeien uit artikel 33 AVG (melding van inbreuk aan autoriteit) |
Afdelingsmanager |
Adviseur I&A, Functionaris Gegevensbescherming en Security Officer |
Archiefwet |
college |
• het beslissen inzake overdracht van archiefbescheiden in jarenblokken aan het Streekarchief Hollands Midden; • het beslissen conform het instemmend advies van de streekarchivaris tot vernietiging van archiefbescheiden. |
Afdelingsmanager |
|
Sociaal Domein
Wettelijke basis |
Bevoegd orgaan |
Bevoegdheid |
Mandaat |
(Onder)mandaat |
Wet Primair Onderwijs |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 4, 65, 94, 95, 96, 98, 99, 102, 117, 167, 168 van de Wet Primair Onderwijs |
Afdelingsmanager |
Teammanagers en -leiders Sociaal Domein |
AMvB Bekostigingsbesluit onderwijsachterstanden |
college |
Uitvoeren van subsidiebeleid en uitvoeren van het onderwijs achterstandenbeleid |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein en senior beleidsmedewerker sociaal domein |
Wet voortgezet onderwijs |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit de artikelen 4, 76E, 76f, 76g, 76i, 76j, 76m lid 4 van de Wet voortgezet onderwijs |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein en senior beleidsmedewerker sociaal domein |
art 2.3.4 Wet Educatie en Beroepsonderwijs |
college |
sluiten overeenkomst regionale opleidingscentra en de opzegging daarvan |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein en senior beleidsmedewerker sociaal domein |
art 8.3.2 Wet Educatie en Beroepsonderwijs |
college |
registratie voortijdig schoolverlaters |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein en senior beleidsmedewerker sociaal domein |
art 8.3.2 Wet Educatie en Beroepsonderwijs |
college |
aanwijzen contactgemeente RMC/ROC in een regio |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein |
art. 8.3.2. Wet Educatie en Beroepsonderwijs |
college |
opstellen streefcijfers resultaten + vaststellen jaarlijks verslag |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein en senior beleidsmedewerker sociaal domein |
Verordening materiële financiële gelijkstelling (schoolbegeleiding) |
college |
Uitwerken en uitvoeren van de bijlage bij de Verordening materiële financiële gelijkstelling (schoolbegeleiding) |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein en senior beleidsmedewerker sociaal domein |
maatschappelijke vorming en bewegingsonderwijs |
college |
Uitwerken en uitvoeren van het door de raad vastgesteld beleid |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein en senior beleidsmedewerker sociaal domein |
Verordening financiële materiële gelijkstelling onderwijs |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit de artikelen 2, 4, 5, 7, 8, 10 t/m 17, 20 van de Verordening financiële materiële gelijkstelling onderwijs |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein en senior beleidsmedewerker sociaal domein |
Verordening leerlingenvervoer |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit de artikelen 2, 4, 5, 6, 9 t/m 18 en 21 van de Verordening leerlingenvervoer |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein en senior beleidsmedewerker sociaal domein |
Algemene subsidieverordening gemeente Krimpenerwaard |
college |
1. In kennis stellen van gesubsidieerde instellingen over de wijze waarop aanvragen worden behandeld. 2. Verlenen van de mogelijkheid tot herstel van de aanvraag in het geval van onvolledigheid. 3. Verlenen van uitstel voor de indiening van een aanvraag tot subsidieverlening of tot subsidievaststelling in het geval van een gemotiveerd verzoek van de aanvrager, waarbij de indieningstermijn met maximaal 8 weken na de in de verordening genoemde indieningstermijn kan worden verlengd. 4. Subsidieaanvragen buiten behandeling stellen in het geval dat de uiterste indieningstermijn is overschreden. 5. Beslissen op aanvragen tot vaststelling van een verleende subsidie in geval van verlening tot € 50.000 en slechts in het geval dat de vaststelling conform verlening is. 6. Ondertekening van subsidiebeschikkingen. 7. Ondertekening van uitvoeringsovereenkomsten behorende bij de subsidiebeschikking |
Afdelingsmanager |
1 en 2 senior beleidsmedewerker sociaal domein 3. Medewerker bedrijfsvoering 6. Senior beleidsmedewerker sociaal domein 7. Senior beleidsmedewerker sociaal domein |
Jeugdwet |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit de artikelen 2.4, 2.7 lid 1, 3.1, 6.1.8., 6.1.12 lid 6, 8.1.1. lid 1, 8.1.4. 8.1.5 Jeugdwet |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein |
Jeugdwet |
college |
Artikel 2.3, Oordeel treffen individuele voorzieningen voor jeugdige of een ouder. |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein / Veilig thuis |
Regeling PGB jeugdhulp Krimpenerwaard / Artikel 8 Verordening Jeugdhulp |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit de artikelen 2 b, 2 c, 2 e, 3 b, 3 e en 4 c van de Regeling PGB jeugdhulp Krimpenerwaard |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein |
Artikel 2.3 Jeugdwet |
college |
Oordeel over treffen individuele voorziening inhoudende dat een voorziening op het gebied van jeugdhulp en verblijf niet zijnde verblijf bij een pleegouder nodig is o.g.v. artikel: - 1:255 lid 2 BW (n.a.v. verzoek een minderjarige onder toezicht te stellen (VOTS)); - 1:265b lid 2 BW (n.a.v. verzoek tot machtiging om de minderjarige gedurende dag en nacht uit huis te plaatsen (MUHP)); - 6.1.2 lid 5 Jeugdwet (n.a.v. verzoek tot machtiging om een jeugdige in een gesloten accommodatie op te nemen ex art. 6.1.8 Jeugdwet); - 6.1.9 lid 1 Jeugdwet (n.a.v. verzoek tot spoedmachtiging gesloten accommodatie ex art. 6.1.8 Jeugdwet); - 6.1.4 lid 3 Jeugdwet (n.a.v. verzoek tot voorwaardelijke machtiging gesloten accommodatie ex art. 6.1.8 Jeugdwet). Het intrekken van een op grond van één van de bovenstaande artikelen getroffen individuele voorziening indien het verzoek is afgewezen. |
Afdelingsmanager |
(Vervangend) Voorzitter Jeugdbeschermingstafel*1 |
Artikel 2.3 Jeugdwet |
college |
Het ten behoeve van een jeugdige die zijn woonplaats heeft binnen de gemeente treffen van individuele voorzieningen op het gebied van jeugdhulp indien en voor zover het betreft: - voorzieningen inzake preventieve jeugdbescherming; of - voorzieningen inzake preventieve drang. |
Afdelingsmanager |
(Vervangend) Voorzitter Jeugdbeschermingstafel *3 |
Artikel 6.1.8 Jeugdwet |
college |
Indienen verzoek gericht op het verkrijgen van een machtiging, een spoedmachtiging of een voorwaardelijke machtiging van de kinderrechter om een jeugdige die woonplaats in de gemeente heeft in een gesloten accommodatie te doen opnemen en te doen verblijven (plaatsing in het vrijwillig kader). |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein *4 |
Artikel 6.1.8 Jeugdwet |
college |
Het vertegenwoordigen van het college, inclusief het verrichten van handelingen ter voorbereiding daarop, in rechtszittingen naar aanleiding van het indienen van een verzoek door het college als vermeld in artikel 6.1.8 Jeugdwet. |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein |
Verordening Jeugdhulp |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit de artikelen 3 ,4, 7 lid 2 en 3 en 9 lid 2 en 3 van de Verordening jeugdhulp |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein Ondermandaat aan AMHK (veilig thuis) / crisisdienst (Crisisinterventieteam)voor wat betreft artikel 4 lid 2 van de verordening om voor spoedeisende gevallen z.s.m. voorziening of machtiging vragen gesloten jeugdhulp conform hoofdstuk 6 Jeugdwet. |
Verordening Jeugdhulp |
college |
Artikel 4 lid 2, In spoedeisende gevallen treft het college zo spoedig mogelijk een passende tijdelijke maatregel of vraagt het college een machtiging gesloten jeugdhulp als bedoeld in hoofdstuk 6 van de Jeugdwet. |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein/ Veilig thuis / crisisdienst (Crisisinterventieteam) |
Wet maatschappelijke ondersteuning |
college |
• het verlenen en wijzigen van verstrekkingen, voorzieningen en tegemoetkomingen binnen de kaders van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de regelgeving en het vastgestelde beleid; • het weigeren, beëindigen van verstrekkingen en tegemoetkomingen; |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein |
Wet maatschappelijke ondersteuning |
college |
• het bepalen van de benodigde gegevens voor het beoordelen van een aanvraag; • het opvragen van inlichtingen, onderzoek, advies en offerte; • het verlengen, verdagen, opschorten van de beslistermijnen en het geven van hersteltermijnen. |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein |
Wet maatschappelijke ondersteuning |
college |
• terugvordering financiële tegemoetkoming, Persoonsgebonden Budget of voorziening in natura; • het opleggen van een eigen bijdrage of een eigen aandeel in de kosten. |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein |
Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning en Jeugd |
college |
• Indexering ingevolge artikel 8.4 van de verordening Wmo; • Het terugvorderen van verstrekkingen en tegemoetkomingen |
Afdelingsmanager |
Teammanager en -leiders Sociaal Domein |
Wet kinderopvang |
college |
De uitoefening van de taken en bevoegdheden van het college als genoemd in artikel 1.45, 1.46 en 1.47 (aanvraag registratie), 1.65, 1.66 (gemeentelijk ingrijpen) en 1.72 (bestuurlijke boete) van de Wet kinderopvang met inachtneming van het door het college vastgestelde afwegingsmodel |
Afdelingsmanager |
(Junior) beleidsmedewerker sociaal domein |
Regionaal Samenwerkings-protocol Midden-Holland / Holland-Rijnmond en de Raad voor de Kinderbescherming |
college |
Het vaststellen van de jaarlijkse evaluatie van het Regionaal Samenwerkingsprotocol Midden-Holland/Holland-Rijnmond en de Raad voor de Kinderbescherming |
Portefeuillehouder jeugd |
|
Artikel 7:15 Awb |
college |
Het afhandelen van gevraagde proceskostenvergoeding naar aanleiding van een bezwaar of beroep |
Afdelingsmanager |
(Beleidsmedewerker) adviseur juridische zaken |
*1 Mandaat wordt verleend voor zover dat genomen wordt in het kader van:
- -
een verzoek ondertoezichtstelling (VOTS) door de Raad van de Kinderbescherming of Openbaar Ministerie als vermeld in artikel 1:255 lid 2 BW;
- -
een machtigingsverzoek (MUHP) door de Raad van de Kinderbescherming of Openbaar Ministerie als vermeld in artikel 1:265b lid 2 BW;
- -
een verzoek gericht op het verkrijgen van een machtiging als vermeld in artikel 6.1.8 Jeugdwet, zoals een verzoek (MUHP) door de Teammanager Sociaal Domein.
*2 Mandaat wordt verleend voor zowel het vrijwillig kader (er is dan sprake van instemming met de opneming en het verblijf van de wettelijke vertegenwoordiger) als het onvrijwillig kader (er is dan géén sprake van instemming).
*3 Mandaat wordt verleend voor het treffen van individuele voorzieningen tot maximaal zes maanden preventieve jeugdbescherming of preventieve hulpverlening binnen het drangkader.
*4 De machtiging wordt verleend voor zover er sprake is van het indienen van een verzoek (ex art. 6.1.8 Jeugdwet) gericht op het verkrijgen van een machtiging in het vrijwillig kader. Dit betreft de gevallen dat er sprake is van instemming met opneming en verblijf van de jeugdige door de wettelijk vertegenwoordiger.
Sociale Zaken
Wettelijke basis |
Bevoegd orgaan |
Bevoegdheid |
Mandaat |
(Onder)mandaat |
Awb (Algemene wet Bestuursrecht) |
college |
De bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 4:4 Awb (formulieren vaststellen) |
Afdelingsmanager |
Adviseur sociale dienstverlening Kwaliteitsmedewerker |
Awb |
college |
De bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 4:5 Awb (buiten behandeling stellen) |
Afdelingsmanager |
Adviseur sociale dienstverlening consulent W & I, consulent schuldhulpverlening |
Awb |
college |
De bevoegdheden voorvloeiende uit artikel 4:100 Awb (vaststellen wettelijke rente) |
Afdelingsmanager |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator en Beleidsmedewerker juridische zaken |
Hoofdstukken 4, 6 en 7 Awb |
college |
Correspondentie inzake bezwaarschriften, bevestigen ontvangst bezwaarschriften en verdagingsbesluiten, toekennen/afwijzen dwangsom bij niet tijdige afhandeling van aanvragen en bezwaarschriften. |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker juridische zaken, adviseur sociale dienstverlening / coördinator |
Artikel 4:18 en 4:20 Awb |
college |
Besluiten op dwangsom bij niet tijdige afhandeling van aanvragen Bbz2004 en IOAW |
College gemeente Rotterdam |
Concerndirecteur Werk en Inkomen, gemeente Rotterdam |
Artikel 7:15 Awb |
college |
Het behandelen van gevraagde proceskostenvergoeding naar aanleiding van een bezwaar of beroep |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker juridische zaken |
Artikelen 225, 227a, 227 b, 326, 447 c en 447 d WvSr en Aanwijzing sociale zekerheidsfraude |
college |
Het doen van aangifte van een strafbaar feit bij het Openbaar Ministerie |
Afdelingsmanager |
Consulent W & I, Adviseur sociale dienstverlening / coördinator |
Saldo-opgaven, aanmaningen, betalingsregelingen |
college |
• saldo-opgaven, aanmaningen en afbetalingsregelingen in het kader van de Pw, Ioaw, Ioaz, Bbz c.a.; |
Afdelingsmanager |
Medewerker administratie |
Wet inburgering |
college |
• het afsluiten van inburgeringscontracten (PIB) met asielzoekers en nieuwkomende geestelijk bedienaren die vóór 1 januari 2013 inburgeringsplichtig zijn geworden; • het vaststellen van handhavingstermijnen; • het vrijstellen en ontheffen van de inburgeringsplicht; • het doen van een cursusaanbod; • het opleggen van boetes. |
Afdelingsmanager |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator en consulent W&I |
Artikelen 284 en 285 Faillissementswet (Fw) |
college |
Het afgeven van een verklaring m.b.t. wettelijke schuldsanering in het kader van de WSNP en het opstellen van een verzoekschrift m.b.t. die verklaring |
Afdelingsmanager
College gemeente Rotterdam |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator, consulent schuldhulpverlening, schuldbemiddelaar gemeentelijke kredietbank Rotterdam / Concerndirecteur cluster Maatschappelijke Ontwikkeling, (onder)mandaat aan hoofd kredietbank Rotterdam |
Artikel 287 lid 4 Fw |
college |
Opstellen verzoekschrift voorlopige voorziening |
Afdelingsmanager
College gemeente Rotterdam |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator, consulent schuldhulpverlening, schuldbemiddelaar gemeentelijke kredietbank Rotterdam / Concerndirecteur cluster Maatschappelijke Ontwikkeling, (onder)mandaat aan hoofd kredietbank Rotterdam |
Artikel 287a en 287b Fw |
college |
Opstellen verzoekschrift voor dwangakkoord en moratorium |
Afdelingsmanager
College gemeente Rotterdam |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator, consulent schuldhulpverlening, schuldbemiddelaar gemeentelijke kredietbank Rotterdam / Concerndirecteur cluster Maatschappelijke Ontwikkeling, (onder)mandaat aan hoofd kredietbank Rotterdam |
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening |
college |
Bevoegdheden ex artikel 3, 6, 8, 9 Wet gemeentelijke schuldhulpverlening |
Afdelingsmanager |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator, consulent schuldhulpverlening, |
Stabilisatieovereenkomsten en schuldhulpverleningscontracten |
college |
het aangaan van stabilisatieovereenkomsten en schuldhulpverleningscontracten |
Afdelingsmanager |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator, consulent schuldhulpverlening, |
Artikel 108 Gemeentewet, Verordening maatschappelijke participatie jo. Beleidsregels Maatschappelijke Participatie |
college |
• het verstrekken van een financiële bijdrage ingevolge het minimabeleid • het weigeren en beëindigen van uitkeringen ingevolge het minimabeleid. |
Afdelingsmanager |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator, consulent W&I, |
Wet op de lijkbezorging |
college |
Zorg voor lijkbezorging ex artikel 20, 21 en 22 |
Afdelingsmanager |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator consulent W&I, |
Participatiewet (PW) jo Re-integratieverordening Verordening tegenprestatie, - individuele studietoeslag, - individuele inkomenstoeslag, afstemmingsverordening |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 6b, 7, 10, 9, 9a, 10a, 10b (beschut werk), 10c, 10d (loonkostensubsidie) , 10da, 10f, - artikel 17 18, 18 b (met ingang van 1 januari 2016), 30 t/m 34, 35, artikel 36, 36b, 40, 43, 48, 49, 50, 51, 52, 53a, 54 t/m 57, 63 t/m 68 van de Participatiewet |
Afdelingsmanager |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator consulent W&I, |
Wet tegemoetkomingen Loondomein (Wtl) |
college |
Beslissen op aanvraag doelgroepverklaring loonkostenvoordeel oudere werknemer (artikel 2.2 en 2.3 Wtl) |
Afdelingsmanager |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator consulent W&I, |
Participatiewet (PW) |
college |
Bevoegdheid voortvloeiend uit artikel 54 lid 1 van de PW om recht op bijstand op te schorten |
Afdelingsmanager |
Medewerker administratie |
Participatiewet (PW) en Awb |
college |
Bevoegdheid om de geldsom in te vorderen bij dwangbevel met betrekking tot bestuurlijke boete (5:10 lid 2 Awb) |
Afdelingsmanager |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator, consulent W&I |
Participatiewet (PW) jo Handhavingsverorderdening Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 18 a jo titel 5.4 Awb (boete) |
Afdelingsmanager |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator en consulent W&I. |
Participatiewet (PW) / Verordening Cliëntenraad Participatiewet |
college |
Het goedkeuren van de door de cliëntenraad Participatiewet ingediende kosten op grond van artikel 7 lid 2 van de verordening |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker en senior beleidsmedewerker |
Participatiewet (PW) |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 58 t/m 60c (terugvorderen en verrekenen), 61 t/m 62i (verhaal) PW |
Afdelingsmanager |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator, consulent W&I, |
Participatiewet (PW) |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 62h (indienen verzoekschrift verhaal en voeren verweer) PW |
Afdelingsmanager |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator, consulent W&I, Beleidsmedewerker juridische zaken |
Participatiewet (PW) |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 63 t/m 68 PW |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker, senior beleidsmedewerker, coördinator |
Participatiewet (PW) |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 69 t/m 78 PW |
Afdelingsmanager |
Senior medewerker administratie / coördinator |
Ioaw jo Verordening tegenprestatie, reintegratieverordening en Afstemmingsverordening |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 4b, 5 t/m 7, 13, 14,15, 17, 17a, 20, 34 t/m 37, 37a, 38, 38a, 44 t/m 49 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (hierna: Ioaw) |
Afdelingsmanager |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator en consulent W&I. |
Ioaw jo. Handhavingsverordening Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 20a, 25, 26, 27, 28, 29, 29a (boete en terugvordering) |
Afdelingsmanager |
consulent W&I en Adviseur sociale dienstverlening / coördinator |
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 46, 47, 48 van de Ioaz |
Afdelingsmanager |
Senior beleidsmedewerker, beleidsmedewerker adviseur sociale dienstverlening / coördinator en senior medewerker administratie / coördinator |
Ioaw |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 54 en 55 van de Ioaz |
Afdelingsmanager |
Senior medewerker en administratie / coördinator |
Ioaz jo Verordening tegenprestatie, re-integratieverordening, en afstemmingsverordening |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 4b, 5 t/m 7, 13, 14, 15, 17, 17a, 20, 34 t/m 37, 37a, 38, 38a, 44 t/m 49 van de Ioaz |
Afdelingsmanager
College gemeente Rotterdam |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator, consulent W&I, / Concerndirecteur Werk en Inkomen gemeente Rotterdam |
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) |
college |
Bevoegdheid voortvloeiden uit artikel 17 lid 1 om recht op uitkering op te schorten |
Afdelingsmanager |
Medewerker administratie |
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen (Ioaz) |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 20a, 25, 26, 27, 28, 29, 29a (boete en terugvordering) van de Ioaz |
Afdelingsmanager |
adviseur sociale dienstverlening / coördinator en consulent W&I. |
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 46, 47, 48 van de Ioaz |
Afdelingsmanager |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator, beleidsmedewerker senior beleidsmedewerker en senior medewerker administratie / coördinator |
Ioaz |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 54 en 55 van de Ioaz |
Afdelingsmanager |
senior medewerker administratie / coördinator |
Besluit bijstandsverlening zelfstandigen |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 2, 35, 38, 39, en hoofdstuk 3 van het besluit bijstandverlening zelfstandigen |
Afdelingsmanager
College gemeente Rotterdam |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator, Concerndirecteur Werk en Inkomen, gemeente Rotterdam |
Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 40 t/m 47 van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen |
Afdelingsmanager College gemeente Rotterdam |
Senior consulent, toetser / Concerndirecteur Werk en Inkomen, gemeente Rotterdam |
Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 en Participatiewet |
college |
Het uitvaardigen van een dwangbevel in het kader van de bevoegdheden ten aanzien van de Pw jo Bbz 2004 |
Afdelingsmanager, College gemeente Rotterdam |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator, Concerndirecteur Werk en Inkomen, gemeente Rotterdam |
Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 en Participatiewet |
college |
Het vaststellen en verstrekken van voorschotten op grond van artikel 52 Pw in het kader van het Bbz 2004 |
Afdelingsmanager, College gemeente Rotterdam |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator, Concerndirecteur Werk en Inkomen, gemeente Rotterdam |
Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 en Participatiewet |
college |
Het vaststellen en verstrekken van bijzondere bijstand op grond van de Pw aan zelfstandigen voor woonkostentoeslag en verschuldigde premie arbeidsongeschiktheidsverzekering |
Afdelingsmanager, College gemeente Rotterdam |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator, Concerndirecteur Werk en Inkomen, gemeente Rotterdam |
Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 en Participatiewet |
college |
Het opleggen van een maatregel dan wel boete op grond van de Pw in het kader van de uitvoering van de Bbz 2004 |
Afdelingsmanager, College gemeente Rotterdam |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator, Concerndirecteur Werk en Inkomen, gemeente Rotterdam |
Bijstandsbesluit zelfstandigen 2004 |
college |
De financiële verantwoording aan het CBS, met uitzondering van de re-integratiestatistiek, betreffende het Bbz 2004 |
Afdelingsmanager, College gemeente Rotterdam |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator, Concerndirecteur Werk en Inkomen, gemeente Rotterdam |
Algemene Verordening Gegevens-bescherming, Wet Basisregistratie Personen, Bbz 2004 en IOAZ |
College |
Het verwerken van persoonsgegevens van inwoners van gemeente Krimpenerwaard voor de uitvoering van de Bbz 2004 en IOAZ |
Afdelingsmanager, College gemeente Rotterdam |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator, Concerndirecteur Werk en Inkomen, gemeente Rotterdam |
Bbz 2004 en IOAZ |
College |
Het inzien van het GBA-V van gegevens van inwoners van de gemeente Krimpenerwaard voor de uitvoering van de Bbz 2004 en IOAZ |
Afdelingsmanager, College gemeente Rotterdam |
Adviseur sociale dienstverlening / coördinator, Concerndirecteur Werk en Inkomen, gemeente Rotterdam |
Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 |
college |
Bevoegdheden voortvloeiende uit artikel 48 t/m 59 van het Besluit bijstandsverlening |
Afdelingsmanager |
senior medewerker en administratie / coördinator |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl