Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR622085
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR622085/1
Verordening op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen voor de gemeente Maasdriel
Geldend van 06-03-2019 t/m heden
Intitulé
Verordening op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen voor de gemeente MaasdrielDe raad van de gemeente Maasdriel;
Gezien het voorstel van het college van 4 december 2018;
Gelet op artikel 35 van de Wet op de lijkbezorging en artikel 149 van de Gemeentewet;
besluit vast te stellen de volgende:
Verordening op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke begraafplaatsen voor de gemeente Maasdriel
Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
begraafplaats(en):
- -
de gemeentelijke begraafplaats aan de Kerkstraat in Hedel;
- -
de gemeentelijke begraafplaats aan de Heerewaardensestraat in Heerewaarden;
- -
de gemeentelijke begraafplaats aan de Dorpsstraat in Hurwenen;
- -
de gemeentelijke begraafplaats aan de Burg. van Randwijckstraat in Rossum;
- -
de gemeentelijke begraafplaats aan de H.C. de Jonghweg in Rossum.
- -
- b.
graf: een zandgraf;
- c.
grafkelder: een betonnen of gemetselde constructie waarin een of meerdere lijken worden begraven of asbussen worden bijgezet. Grafkelders kunnen onderdeel zijn van een bovengrondse muur of wand;
- d.
keldergraf: een betonnen of gemetselde of kunststofconstructie waarin een of meerdere lijken worden bijgezet in een algemeen graf;
- e.
asbus: een bus ter berging van as van een overledene;
- f.
urn: een voorwerp ter berging van een of meer asbussen;
- g.
particulier graf: een graf waarvoor aan een natuurlijk persoon of rechtspersoon het uitsluitend recht is verleend tot:
- 1.
het doen begraven en begraven houden van lijken;
- 2.
het doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen met of zonder urn;
- 3.
het doen verstrooien van as.
- 1.
- h.
particulier kindergraf: een graf waarvoor aan een natuurlijk persoon of rechtspersoon het uitsluitend recht is verleend tot het doen begraven van lijken van kinderen beneden 12 jaar;
- i.
algemeen graf: een graf bij de gemeente in beheer waarin gelegenheid wordt geboden tot het doen begraven van lijken;
- j.
particulier urnengraf; een graf waarvoor aan een natuurlijk persoon of rechtspersoon het uitsluitend recht is verleend tot:
- 1.
het doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen met of zonder urnen;
- 2.
het doen verstrooien van as.
- 1.
- k.
algemeen urnengraf: een graf bij de gemeente in beheer waarin gelegenheid wordt geboden tot het doen bijzetten van een asbus met of zonder urn;
- l.
particuliere urnennis; een nis waarvoor aan een natuurlijk persoon of rechtspersoon het uitsluitend recht is verleend tot het doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen met of zonder urnen;
- m.
urnenmuur (colombarium): een bovengrondse constructie met particuliere nissen waarin urnen of asbussen kunnen worden bijgezet;
- n.
urnentuin: een gedeelte van de begraafplaats bestemd tot het doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen in een particulier urnengraf;
- o.
particuliere gedenkplaats: een plaats waarvoor aan een natuurlijk persoon of rechtspersoon het uitsluitend recht is verleend om overledenen te gedenken;
- p.
verstrooiingsplaats: een plaats op de begraafplaats waarop as wordt verstrooid;
- q.
grafbedekking: gedenkteken, belettering, grafbeplanting op een graf, urnengraf, urnennis, gedenkplaats of verstrooiingsplaats;
- r.
beheerder: ambtenaar die belast is met de dagelijkse leiding van de begraafplaats(en) of degene die hem vervangt;
- s.
rechthebbende: natuurlijk persoon of rechtspersoon aan wie een uitsluitend recht is verleend op een particulier graf, een particulier urnengraf, een particuliere urnennis of een particuliere gedenkplaats, dan wel degene die redelijkerwijze geacht kan worden in diens plaats te zijn getreden;
- t.
belanghebbende: natuurlijk persoon of rechtspersoon aan wie een recht tot gebruik van een ruimte in een algemeen graf of een algemeen urnengraf is verleend, dan wel degene die redelijkerwijze geacht kan worden in diens plaats te zijn getreden;
- u.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maasdriel.
Hoofdstuk 2. Openstelling, orde en rust op de begraafplaats
Artikel 2. Openstelling begraafplaatsen
-
1. De begraafplaatsen zijn voor eenieder dagelijks toegankelijk gedurende door het college bij nadere regels vast te stellen tijden. Het college maakt deze tijden openbaar bekend.
-
2. Ter handhaving van de orde en rust op de begraafplaatsen kunnen de toegangen tijdelijk worden gesloten.
-
3. Het is verboden gedurende de tijd dat de begraafplaatsen niet voor het publiek geopend zijn, zich daarop te bevinden, anders dan voor het bijwonen van een begrafenis of de bezorging van as.
Artikel 3. Ordemaatregelen
-
1. Bezoekers, personeel van uitvaartondernemers en personen die werkzaamheden op de begraafplaatsen hebben te verrichten, zijn verplicht zich in het belang van de orde, rust en netheid te houden aan de aanwijzingen van de beheerder.
-
2. De beheerder kan personen die zich niet aan de in het eerste lid bedoelde aanwijzing houden van de begraafplaats verwijderen of laten verwijderen.
-
3. Het is verboden met motorrijtuigen op de begraafplaats te rijden:
- a.
elders dan op de daartoe aangewezen rijwegen; motorrijtuigen zijn buiten de rijwegen (slechts) toegestaan voor begrafenissen of voor het vervoer van materialen;
- b.
sneller dan 10 km per uur;
- c.
het is verboden op de begraafplaatsen: zich op hinderlijke wijze te gedragen, te colporteren of goederen voor verkoop aan te bieden, op enige wijze reclame te maken voor handel of bedrijf, op de graven te lopen of de begraafplaats te verontreinigen, dieren te begraven, iets te doen of na te laten dat in strijd is met de eerbied van de nagedachtenis van de overledene.
- a.
Artikel 4. Plechtigheden
-
1. Herdenkingsbijeenkomsten, onthullingen van gedenktekens en dergelijke plechtigheden op de begraafplaats kunnen slechts plaatsvinden nadat deze tenminste zes werkdagen tevoren zijn gemeld aan de beheerder. Datum en uur van de plechtigheid en de wijze waarop deze zal plaatsvinden worden in overleg met de aanvrager door de beheerder vastgesteld.
-
2. De deelnemers aan de plechtigheid, bedoeld in het eerste lid zijn verplicht zich in het belang van de orde, rust en netheid te houden aan de aanwijzingen van de beheerder.
Artikel 5.Opgravingen en ruimen
Bij het opgraven van lijken en de ruiming van graven zijn geen andere personen aanwezig dan degenen die door de beheerder met deze werkzaamheden zijn belast.
Hoofdstuk 3. Voorschriften voor lijkbezorging
Artikel 6. Kennisgeving begraven en asbezorging, openen en sluiten van het graf
-
1. Degene die wil doen begraven, as wil doen bijzetten of as wil doen verstrooien, geeft daarvan uiterlijk twee dagen voorafgaande aan die waarop de begraving, bijzetting of verstrooiing zal plaatsvinden, schriftelijk kennis aan de beheerder. De zaterdag, zon- en feestdagen gelden voor toepassing van de bepaling niet als werkdag. Indien de burgemeester toestemming heeft gegeven om het lijk binnen 36 uur na het overlijden te begraven moet de kennisgeving aan de beheerder zo tijdig mogelijk worden gedaan.
-
2. Het openen van een graf ter begraving of voor het bezorgen van as, en het daarna sluiten van een graf, alsmede het bedienen van de hulpmiddelen mag uitsluitend geschieden door gespecialiseerd personeel op aanwijzing namens of onder toezicht van de beheerder. De nabestaanden kunnen deze werkzaamheden onder toezicht van de beheerder geheel of gedeeltelijk zelf verrichten indien zij hun wens daartoe uiterlijk om 12.00 uur van de voorafgaande werkdag mondeling of schriftelijk aan de beheerder kenbaar hebben gemaakt. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Zij dienen bij deze werkzaamheden de aanwijzingen van de beheerder te volgen.
-
3. Het bedienen van de graflift geschiedt door de uitvaartondernemer. Onder toezicht van de uitvaartondernemer mogen nabestaanden de graflift bedienen.
-
4. Wanneer nabestaanden een bijzetting of verstrooiing zonder tussenkomst van een uitvaartondernemer willen regelen, dan is een medewerker namens de beheerder aanwezig. Zijn aanwijzingen moeten worden opgevolgd.
Artikel 7. Geluidsinstallatie
Tijdens plechtigheden is het gebruik van een geluidsinstallatie toegestaan.
Artikel 8. Over te leggen stukken
-
1. Tot begraving wordt niet overgegaan dan nadat het verlof tot begraven is overgelegd aan de beheerder.
-
2. Indien de begraving of de bezorging van as in een particulier graf zal plaatsvinden, dient een machtiging daartoe aan de beheerder te worden overgelegd, ondertekend door de rechthebbende of, indien deze is overleden, door degene die in de uitvaart voorziet.
-
3. Begraving of bijzetting in een particulier graf waarvan de uitgiftetermijn binnen de wettelijke minimum grafrusttermijn afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn met een zodanige periode dat de alsdan resterende uitgiftetermijn ten minste gelijk is aan de wettelijke grafrusttermijn. De verlenging dient te worden aangevraagd door de rechthebbende.
-
4. De in het vorige lid bedoelde periode van verlenging wordt naar boven toe afgerond op gehele jaren. Verlenging vindt plaats met een termijn van tien jaren.
-
5. De beheerder onderzoekt of de overgelegde stukken toereikend zijn.
Artikel 9. Tijden van begraven en asbezorging
-
1. De tijd van begraven en het bezorgen van as is op werkdagen en op zaterdagen van 08.00 tot 16.00 uur.
-
2. Voor het begraven op buitengewone uren wordt een toeslag in rekening gebracht.
-
3. Het college kan in bijzondere gevallen van deze tijden afwijken.
Hoofdstuk 4. Indeling en uitgifte van de graven
Artikel 10. Indeling graven en asbezorging
-
1. Op de begraafplaatsen kunnen worden uitgegeven:
- a.
algemene graven;
- b.
particuliere graven;
- c.
particuliere kindergraven;
- d.
particuliere urnengraven;
- e.
particuliere urnennissen;
- f.
particuliere gedenkplaatsen.
- a.
-
2. Het college bepaalt bij nader vast te stellen regels hoeveel lijken en hoeveel asbussen met of zonder urn er kunnen worden bijgezet in de particuliere graven en hoeveel verstrooiingen van as er op de particuliere graven kunnen plaatshebben. Het college bepaalt tevens de afmetingen en de uitgifteduur van de particuliere en de algemene graven. De uitgifteduur kan niet korter zijn dan de minimumtermijn vastgesteld in de Wet op de lijkbezorging.
Artikel 11. Aantal overledenen in de algemene graven
In de algemene graven kan een door het college te bepalen aantal lijken worden begraven.
Artikel 12. Volgorde van uitgifte
-
1. De particuliere graven, urnengraven en urnennissen worden slechts voor directe begraving en in volgorde van ligging uitgegeven.
-
2. Het college kan een particulier graf of grafkelder toewijzen, anders dan voor directe begraving en buiten de volgorde van uitgifte, indien dit wegens de situatie op de begraafplaatsen niet bezwaarlijk is.
-
3. Het college zorgt er voor dat er een gewaarmerkte plattegrondtekening is, waarop de grafruimten genummerd zijn aangegeven.
Artikel 13. Categorieën
Het college kan bij nader vast te stellen regels de algemene en particuliere graven onderverdelen in categorieën. Het college bepaalt voor de verschillende categorieën de situering en oppervlakte.
Artikel 14. Termijnen particuliere graven
-
1. Het college verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaatsen dat toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag, voor de tijd van twintig jaar recht op een particulier graf. De termijn begint te lopen op de datum waarop het graf is uitgegeven.
-
2. Het in het eerste lid van dit artikel bedoelde recht wordt op aanvraag van de rechthebbende verlengd telkens met een termijn van tien jaar, mits de aanvraag voor het verstrijken van de lopende termijn wordt ingediend.
Artikel 15. Grafkelder
Het college kan aan de rechthebbende op een particulier graf vergunning verlenen tot het daarin voor eigen rekening doen aanbrengen van een grafkelder overeenkomstig de door het college te stellen voorwaarden.
Artikel 16. Overschrijving van verleende rechten
-
1. Het recht op een particulier graf kan op aanvraag van de rechthebbende worden overgeschreven op naam van een ander natuurlijk persoon of rechtspersoon.
-
2. Na het overlijden van de rechthebbende kan het recht op een particulier graf worden overgeschreven op naam van een natuurlijk persoon of rechtspersoon, indien de aanvraag daartoe wordt gedaan binnen zes maanden na het overlijden van de rechthebbende. Indien de overleden rechthebbende in het graf dient te worden begraven, of indien de asbus met zijn resten in het graf dient te worden bijgezet, dient het verzoek tot overschrijving daaraan voorafgaand te worden gedaan.
-
3. Indien na het overlijden van de rechthebbende de aanvraag tot overschrijving aan het college niet wordt gedaan binnen de in het tweede lid van dit artikel gestelde termijn van zes maanden, is het college bevoegd het recht op het particuliere graf te doen vervallen.
-
4. Na het verstrijken van de in het tweede lid genoemde termijn van zes maanden kan het college het particuliere graf alsnog op naam stellen van een nieuwe rechthebbende, tenzij dit recht betrekking heeft op een particulier graf dat inmiddels is geruimd.
Artikel 17. Afstand doen van graven
Zonder aanspraak te kunnen maken op enige vergoeding kan de rechthebbende schriftelijk afstand doen ten behoeve van de gemeente van het recht op het particuliere graf. Van de ontvangst van zodanige verklaring doet het college schriftelijk mededeling aan de rechthebbende.
Hoofdstuk 5. Grafbedekkingen
Artikel 18. Plaatsing grafbedekking
Het plaatsen van een grafbedekking is toegestaan, indien:
- a.
Deze voldoet aan de door het college vastgestelde regels omtrent de aard en de afmetingen van de grafbedekking en;
- b.
Van de plaatsing minimaal twee weken van te voren melding is gedaan bij de beheerder door middel van een meldingsformulier dat voorzien is van een werktekening die voldoet aan de door het college vastgestelde nadere regels;
- c.
Het college kan toestemming weigeren indien:
- a.
niet voldaan wordt aan de vastgestelde nadere regels, genoemd in het eerste lid;
- b.
de grafbedekking afbreuk doet aan het aanzien van de begraafplaats;
- c.
de duurzaamheid van de materialen onvoldoende is;
- d.
de constructie van de grafbedekking ondeugdelijk is.
- a.
Artikel 19. Onderhoud door de rechthebbende
-
1. Het (doen) plaatsen, aanbrengen, herstellen, vernieuwen of verwijderen van de grafbedekking geschiedt, voor rekening van en voor risico van de rechthebbende.
-
2. De rechthebbende is verplicht de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen.
-
3. Indien de rechthebbende nalaat de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen, kan het college de hiervoor in aanmerking komende voorwerpen of zo nodig de gehele grafbedekking doen verwijderen. Het verwijderde blijft gedurende dertien weken ter beschikking van de rechthebbende en vervalt daarna aan de gemeente, zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is.
-
4. De verwijdering vindt niet plaats dan nadat het college de rechthebbende door middel van een verklaring schriftelijk op de hoogte heeft gesteld van de toestand van de grafbedekking en de rechthebbende maximaal één jaar de gelegenheid te hebben geboden de grafbedekking te herstellen. Wanneer het adres van de rechthebbende niet bekend is maakt het college de verklaring bij de ingang van de begraafplaats op het mededelingenbord bekend. Bij het graf wordt een verwijzing naar de mededeling aangebracht.
-
5. Het college kan de rechthebbende per aanschrijving verplichten een beschadiging aan de grafbedekking te herstellen binnen de door het college gestelde termijn indien de beschadiging zodanig is dat deze naar het oordeel van het college het uiterlijk aanzien van de begraafplaats schaadt of indien de beschadiging van de grafbedekking gevaar oplevert voor derden.
Artikel 20. Grafbeplantingen
Beplanting op een graf, die in een verwaarloosde staat verkeert of buiten de afmetingen van het graf komt, kan door de beheerder worden verwijderd zonder dat aanspraak kan worden gemaakt op schadevergoeding. Losse bloemen, planten, kransen en dergelijke kunnen, wanneer zij verwelkt zijn, door de beheerder worden verwijderd. Linten, vazen en dergelijke voorwerpen worden gedurende dertien weken ter beschikking gehouden van de rechthebbende of wanneer het een algemeen graf betreft, van de belanghebbende indien deze daartoe tevoren een aanvraag heeft ingediend bij de beheerder.
Artikel 21. Verwijdering grafbedekking na verstrijken van de termijn
-
1. De grafbedekking kan na het verstrijken van de termijn van uitgifte van het graf door het college worden verwijderd.
-
2. Het voornemen tot verwijdering van de grafbedekking maakt het college ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop de grafbedekking zal worden verwijderd per brief aan de rechthebbende bekend. Wanneer het adres van de rechthebbende niet bekend is, maakt het college het voornemen tot verwijdering van de grafbedekking gedurende ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop de grafbedekking zal worden verwijderd door middel van een bij het graf te plaatsen bordje en bij de ingang van de begraafplaats bekend.
-
3. De rechthebbende kan binnen de in het tweede lid genoemde termijn bij het college ingediende schriftelijke verklaring aangeven, dat hij de grafbedekking weghaalt. Het college bevestigt schriftelijk dat de grafbedekking maximaal dertien weken na deze bevestiging verwijderd moet zijn, tenzij de rechthebbende met redenen omkleed om een later tijdstip verzocht heeft.
-
4. Indien de grafbedekking niet binnen dertien weken na de verwijdering is afgehaald, vervalt deze aan de gemeente, zonder dat de gemeente tot enige vergoeding verplicht is.
Hoofdstuk 6. Ruiming van graven, urnengraven en urnennissen
Artikel 22. Ruiming, bezorging van overblijfselen en as
-
1. Het voornemen van het college om een graf te ruimen wordt ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop het graf geruimd zal worden per brief aan de rechthebbende of, wanneer het een algemeen graf betreft, aan de belanghebbende bekend gemaakt. Wanneer het adres van de rechthebbende of belanghebbende niet bekend is maakt het college het voornemen tot ruiming van het graf gedurende ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip van ruiming door middel van een bij het graf te plaatsen bordje en bij de ingang van de begraafplaats op het mededelingenbord bekend.
-
2. De beheerder draagt er zorg voor dat met de bij de ruiming van het graf nog aanwezige menselijke resten te allen tijde respectvol wordt omgegaan en dat bezoekers van de begraafplaats niet met menselijke resten worden geconfronteerd.
-
3. De bij de ruiming van het graf nog aanwezige menselijke resten worden begraven en de as wordt verstrooid op een van de daartoe bestemde gedeelten van de begraafplaats(en).
-
4. Nabestaanden van een overledene die begraven is in een algemeen graf kunnen gedurende de in het eerste lid bedoelde termijn bij de beheerder een aanvraag indienen om bij ruiming de menselijke resten, indien mogelijk, bijeen te doen brengen voor crematie of voor herbegraving elders. Nabestaanden van een overledene waarvan een asbus al of niet met een urn is bijgezet in een algemeen graf kunnen bij de beheerder een aanvraag indienen om deze ter beschikking te houden voor herbegraving of verstrooiing elders.
-
5. De rechthebbende van een particulier graf kan bij de beheerder een aanvraag indienen om de menselijke resten te doen verzamelen om deze opnieuw in dezelfde ruimte te doen plaatsen mits de geomorfologische omstandigheden dit toelaten en er sprake is van een minieme hoeveelheid stoffelijke resten dan wel om deze te cremeren of elders opnieuw te doen begraven. De rechthebbende op een particulier urnengraf of particuliere urnenis kan bij de beheerder een aanvraag indienen de asbus ter beschikking te houden om elders bij te zetten of om de as te doen verstrooien.
Hoofdstuk 7. In stand houden historische graven en opvallende grafbedekking
Artikel 23. Lijst
-
1. Het college houdt een lijst bij van graven die van historische betekenis zijn of waarvan de grafbedekking een opvallende kwaliteit heeft.
-
2. Alvorens tot ruiming van graven wordt overgegaan onderzoekt het college of er graven zijn die in aanmerking komen om op de lijst te worden bijgeschreven.
-
3. De gemeenteraad beslist over het ruimen van graven en het verwijderen van grafbedekkingen die op de in het eerste lid bedoelde lijst staan.
Hoofdstuk 8. Inrichting register
Artikel 24. Voorschriften
-
1. Het college stelt voorschriften vast voor het register van de begraven lijken;
-
2. Het register wordt bijgehouden door of namens het college.
Hoofdstuk 9. Slotbepalingen
Artikel 25. Hardheidsclausule
Het college kan bepalingen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover strikte toepassing daarvan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 26. Intrekking oude regeling
De Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen 2010, vastgesteld op 16 december 2010, wordt ingetrokken op de datum van inwerkingtreding van deze verordening.
Artikel 27. Overgangsbepaling
-
1. Besluiten van het college die genomen zijn krachtens de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen 2010 gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.
-
2. Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een aanvraag om ontheffing op grond van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen 2010 is ingediend en voor het tijdstip van inwerkintreding van deze verordening niet op deze aanvraag is beslist, wordt deze verordening toegepast.
Artikel 28. Strafbepaling
-
1. Hij die handelt in strijd met de artikelen 2 of 3 wordt gestraft met een geldboete van de eerste categorie.
-
2. Overtreding van de artikelen 2 en 3 van de verordening kan worden gestraft met openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.
Artikel 29. Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de dag van bekendmaking.
Artikel 30. Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Beheersverordening begraafplaatsen gemeente Maasdriel 2019.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 februari 2019.
De griffier,
mevr. drs. H.P. van Ommeren
de voorzitter,
H. van Kooten
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl