Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR621665
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR621665/2
Regeling vervallen per 07-12-2023
Mandaatbesluit 2019
Geldend van 14-07-2020 t/m 03-08-2022 met terugwerkende kracht vanaf 15-06-2020
Intitulé
Mandaatbesluit 2019Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Urk, ieder voorzover zijn bevoegdheden betreft;
gelet op de artikelen 75, tweede lid, 166 en 232 van de Gemeentewet, alsmede de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;
besluiten:
- I.
de uitoefening van de in het bij dit besluit behorende schema vermelde bevoegdheden op te dragen aan de daarbij genoemde functionarissen en daarop de in dat schema vermelde specifieke bepalingen alsmede de onder punt III van dit besluit gestelde algemene bepalingen van toepassing te verklaren;
- II.
het tekenen van de in het bij dit besluit behorende schema vermelde stukken op te dragen aan de daarbij genoemde functionaris en daarop de onder punt III van dit besluit gestelde algemene bepalingen van toepassing te verklaren;
- III.
ten aanzien van de uitoefening van de onder punt I en punt II van dit besluit bedoelde mandaten de volgende algemene bepalingen vast te stellen.
Artikel 1
-
1. Indien bij een namens burgemeester en wethouders te nemen besluit het beleid van dit college is betrokken, legt de functionaris aan wie mandaat tot afdoening is gegeven - verder mandataris te noemen - de zaak vooraf via de manager aan de betrokken portefeuillehouder voor. Indien deze zulks nodig acht, wordt de zaak ter nadere besluitvorming aan het college van burgemeester en wethouders voorgelegd.
-
2. Voor de toepassing van het bepaalde in lid 1 wordt het beleid van burgemeester en wethouders geacht bij een te nemen besluit te zijn betrokken:
- a.
indien het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van het tot dan gevoerde beleid;
- b.
indien er behoudens in zaken met een routinematig karakter rekening mee is gehouden dat de betrokken portefeuillehouder en/of het college op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;
- c.
indien uit het te nemen besluit niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;
- d.
indien de betrokken portefeuillehouder, de burgemeester (in zijn hoedanigheid van bestuurlijk coördinator) of de gemeentesecretaris (in zijn hoedanigheid van ambtelijk coördinator) zulks heeft kenbaar gemaakt.
- a.
Artikel 2
-
1. Indien bij een namens burgemeester en wethouders te nemen besluit het beleid van de burgemeester is betrokken, legt de functionaris aan wie mandaat tot afdoening is gegeven - verder mandataris te noemen - de zaak vooraf aan de burgemeester voor.
-
2. Voor de toepassing van het bepaalde in het eerste lid wordt het beleid van de burgemeester geacht bij een te nemen besluit te zijn betrokken:
- a.
indien het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van het tot dan gevoerde beleid;
- b.
indien er behoudens in zaken met een routinematig karakter rekening mee is gehouden dat de burgemeester op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;
- c.
indien uit het te nemen besluit niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;
- d.
indien de burgemeester of de gemeentesecretaris zulks heeft kenbaar gemaakt.
- a.
Artikel 3
Indien bij een te nemen besluit een andere gemeentelijke afdeling belang heeft of de betreffende zaak het taakgebied van een andere gemeentelijke afdeling raakt, legt de mandataris de zaak vooraf aan de manager van die afdeling voor.
Artikel 4
-
1. Leidinggevenden kunnen elkaar onderling vervangen bij afdoenings-, c.q. ondertekeningsmandaat.
-
2. Indien in het Mandaatbesluit mandaat wordt verleend aan een medewerker wordt hieronder verstaan de daartoe door de manager aangewezen medewerker die het taakgebied behartigt.
Artikel 5
Ingeval van uitoefening van afdoenings- c.q. ondertekeningsmandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
" Burgemeester en wethouders van Urk,
namens dezen, "
gevolgd door de functie-aanduiding van de mandataris volgens het functieboek, zijn handtekening en zijn naam.
c. q.
"De burgemeester van Urk,
namens deze,"
gevolgd door de functie-aanduiding van de mandataris volgens het functieboek, zijn handtekening en zijn naam.
Artikel 6
Behoudens in zaken met een routinematig karakter geldt ondertekeningsmandaat niet ten aanzien van stukken gericht aan Kroon, Minister, Staatssecretaris, Hoge Colleges van Staat, Commissaris der Koningin, Gedeputeerde Staten en de Raad van de gemeente Urk.
Artikel 7
Indien tegen een krachtens mandaat genomen c.q. ondertekend besluit administratiefrechtelijke voorziening open staat, wordt daarvan in de betreffende stukken kennis gegeven onder vermelding van de instantie, tot welke men zich daartoe kan richten.
Artikel 8
In geval van afwezigheid van functionarissen, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun manager.
Ondertekening
- IV.
- a.
Het Mandaatbesluit 2015 in te trekken.
- b.
Het Mandaatbesluit 2019 met ingang van 1 januari 2019 in werking te doen treden.
- a.
Urk, 22 januari 2019
Burgemeester en wethouders van Urk,
P.C. van Maaren,
burgemeester
Drs. H. Zwart,
secretaris.
MANDAATBESLUIT 2019
Hoofdstuk 1
Eenheid Dienstverlening
Taak Bouwen, wonen en milieu (Bwm)
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
Beslissen |
Tekenen |
||||
1. |
Buiten behandeling laten van een aanvraag omgevingsvergunning alsmede het aanhouden en verdagen |
B&W |
Manager |
Manager |
|
2. |
Vaststelling hoogte bouwkosten en verschuldigd legesbedrag |
B&W |
Manager |
Medewerker Bwm |
|
3. |
Verlenen omgevingsvergunningen welke voldoen aan bestemmingsplan, bouwverordening, bouwbesluit en redelijke eisen van welstand |
B&W |
Manager |
Medewerker Bwm |
|
4. |
Verlenen (tijdelijke) omgevingsvergunningen waarvoor een ontheffing benodigd is |
B&W |
Manager |
Manager |
|
5. |
Verlenen ontheffingen op grond van art. 2.12, lid 1a onder 1e en 2e Wabo |
B&W |
Manager |
Manager |
Met uitzondering van ontheffing t.b.v. gebruik sec. Zie “’O&A’” nr. 16 |
6. |
Niet-ontvankelijk verklaren, intrekken en weigeren van omgevingsvergunningen |
B&W |
Manager |
Manager |
|
7. |
Mededelingen / (voor)aanschrijvingen die verband houden met het toezicht en de naleving van bepalingen in de Woningwet, Wet ruimtelijke ordening, de Bouwverordening, de Wet milieubeheer, de Wet Bodembescherming en de APV. |
B&W |
Manager of medewerker Bwm |
Idem |
|
8. |
(On)gegrond verklaren zienswijzen omgevingsvergunningen |
B&W |
Manager of medewerker Bwm/ R&B |
Manager of medewerker Bwm / R&B |
|
9. |
Dwangsom- en bestuursdwangprocedures A. Voornemen dwangsom / bestuursdwang B. Opleggen dwangsom –bestuursdwangaanschrijving C. Innen dwangsom |
B&W |
Manager, medewerker Bwm / R&B of juridisch medewerker Manager Manager |
Manager, medewerker Bwm/R&B of juridisch medewerker Manager Manager |
Paraaf portefeuillehouder vereist |
10. |
Verlenen subsidie stedelijke vernieuwing |
B&W |
Manager |
Manager of medewerker Bwm |
|
11. |
Verzoeken om flankerende brief bij OvJ n.a.v. controlerapport Omgevingsdienst en naleving bouwregelgeving |
B&W |
Medewerker Bwm |
Medewerker Bwm |
|
12. |
Verzoek tot het herstellen van verzuim als bedoeld in artikel 6.5 Awb |
B&W |
Medewerker Bwm |
Medewerker Bwm |
|
13. |
Ontheffingen Bouwbesluit |
B&W |
Medewerker Bwm |
Medewerker Bwm |
|
14. |
Vaststellen verweerschriften t.b.v. behandeling bezwaar/ en beroepschriften die verband houden met de Woningwet, wet ruimtelijke ordening, Bouwverordening en Wet milieubeheer |
B&W |
Manager |
Medewerker Bwm of R&B |
|
15. |
Verlengen termijn beslissing op bezwaarschrift (art. 7.10 lid 3 Awb) |
B&W |
Manager |
Medewerker Bwm of R&B |
|
16. |
(Tijdelijke) vergunning verlenen aan particulieren of particuliere instellingen (geen nutsbedrijven) voor het hebben en onderhouden van objecten verkeers- en verblijfsgebieden (reclameborden, kabels, spandoeken e.d.) |
B&W |
Manager |
Manager |
|
17. |
Nummeren bouwwerken, gebouwen etc. (Verordening straatnaamgeving en huisnummering) |
B&W |
Medewerker Bwm of R&B |
Medewerker Bwm of R&B |
|
18. |
Het aanschrijven van eigenaren inzake opheffing van belemmerend uitzicht in verband met de verkeersveiligheid (APV) |
B&W |
Manager |
Manager |
|
19. |
Tijdelijke verhuur Leegstandwet |
B&W |
Manager of juridisch medewerker Bwm |
Idem |
Hoofdstuk 2
Eenheid Dienstverlening
Taak APV, Wet op de Kansspelen, Drank- en Horecawet, Wet Kinderopvang en Verordening leerlingenvervoer
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
Beslissen |
Tekenen |
||||
1. |
Verzoek om toezending ontbrekende bescheiden ca. i.v.m. de behandeling van een aanvraag om vergunning art. 3 Drank- en Horecawet |
B&W |
Leidinggevende of medewerker Drank- en Horecawet |
Idem |
|
2. |
Standplaatsvergunningen |
B&W |
Leidinggevende of medewerker APV |
Idem |
Beleidsregels vaststellen door B&W |
3. |
Geluidsvergunningen |
B&W |
Leidinggevende of medewerker APV |
Idem |
|
4. |
Verbod tot het houden van een klein kansspel als bedoeld in art. 7c Wet op de Kansspelen |
B&W |
Leidinggevende of medewerker Wet op de Kansspelen |
Idem |
|
5. |
Loterijvergunningen |
B&W |
Leidinggevende of medewerker Wet op de Kansspelen |
Idem |
|
6. |
Vergunningen grote evenementen (art. 2.25a APV) |
BURG |
Manager of medewerker APV |
||
7. |
Vergunningen evenementen (art. 2.25 APV) |
B&W |
Medewerker APV |
||
8. |
Vaststelling jaarlijks collectenrooster |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
|
9. |
Collectevergunningen |
B&W |
Medewerker APV |
Idem |
|
10. |
Verlenen en weigeren marktstandplaatsen |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
|
11. |
Vergoedingsbeschikkingen leerlingenvervoer |
B&W |
Medewerker leerlingenvervoer |
Idem |
Negatieve beschikkingen door Manager |
12. |
Vergunningen plaatsen tentenkampen |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
|
13. |
Aanbestedingsvoorwaarden |
B&W |
Zie hfd. 6 Nota Inkoop- en aanbestedingsbeleid |
||
14. |
Beschikkingen Wet Kinderopvang |
B&W |
Medewerker Wet Kinderopvang |
Idem |
Negatieve beschikkingen door Manager |
15. |
Beschikkingen inzake verzoeken bureau gastouderopvang voor het Landelijk Register Kinderopvang |
B&W |
Medewerker Wet Kinderopvang |
Idem |
Negatieve beschikkingen door Manager |
Hoofdstuk 3
Eenheid Dienstverlening
Taak Sociaal Domein
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|||
Beslissen |
Tekenen |
||||||
Regeling Participatiewet/IOAW/IOAZ/WIJ |
|||||||
1. |
Toekenningsbeschikkingen Participatiewet/Bbz/ IOAW/WIJ |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker/ Kwaliteitsmedewerker |
|||
2. |
Afwijzings- en beëindigingsbeschikkingen Participatiewet/Bbz IOAW/IOAZ/WIJ |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
Paraaf porte-feuillehouder verreist |
||
3. |
Wijzigingsbeschikkingen Participatiewet/Bbz/ IOAW/IOAZ/WIJ |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
4. |
Toekennings-, wijzigings- en afwijzingsbeschikkingen bijzondere bijstand |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
5. |
Toestemmingen vakantie |
B&W |
Beleidsmedewerker |
Beleidsmedewerker |
|||
6. |
Afwijzingen toestemmingen vakantie |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
7. |
Hypotheekname en verlenen volmacht o.g.v. Beleidsregels krediethypotheekof Besluit zelfstandigen |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
8. |
Afsluiten overeenkomsten van geldlening in het kader van de Participatiewet |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
9. |
Afsluiten overeenkomsten van inpandgeving in het kader van de Participatiewet |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
10. |
Cessie/compensatie overeenkomsten in het kader van de Participatiewet/IOAW/IOAZ |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
11. |
Rentenota’s: krediethypotheken/Bbz-leningen en leningen in het kader van de Participatiewet |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
12. |
Terugvorderingsbeschikkingen |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|||
13. |
Verhaalsbeschikkingen |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|||
14. |
Adviesaanvraag derden |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|||
15. |
Verzoekschriften |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
Paraaf portefeuille- houder |
||
16. |
Declaraties Bbz/IOAW/IOAZ |
B&W |
Leidinggevende |
Manager |
|||
17. |
Verlagen uitkering of het afzien daarvan |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
18. |
Inkooptrajecten |
B&W |
Beleidsmedewerker |
Beleidsmedewerker |
Binnen de gestelde budgetten |
||
Wet inburgering |
|||||||
19. |
Correspondentie i.v.m. uitvoering van de WI |
B&W |
Medewerker |
Medewerker |
|||
20. |
Besluiten tot ontheffing inburgering in het kader van de WI |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker/ Kwaliteitsmedewerker |
|||
21. |
Opleggen bestuurlijke boete in het kader van de WI of het afzien daarvan |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|||
22. |
Vervallen |
||||||
Wet Maatschappelijke Ondersteuning |
|||||||
23. |
Toekenningsbeschikkingen WMO |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
24. |
Afwijzende beschikkingen WMO |
B&W |
Leidinggevende |
Leidinggevende |
Paraaf portefeuille- houder |
||
25. |
Correspondentie i.v.m. de uitvoering van de WMO |
B&W |
Medewerker |
Medewerker |
|||
26. |
Aankoop voorzieningen |
B&W |
Medewerker |
Medewerker |
|||
27. |
Bruikleenovereenkomsten |
B&W |
Medewerker |
Medewerker |
|||
28. |
Parkeervergunningen, toewijzen of afwijzen aanvragen |
B&W |
Medewerker |
Medewerker |
Negatieve beslissing paraaf portefeuille- houder |
||
29. |
Wijzigingsbeschikkingen WMO |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
Negatieve beslissing paraaf Manager |
||
30. |
Beëindigingsbeschikkingen WMO |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
Negatieve beslissing paraaf portefeuille- houder |
||
31. |
Terugvorderingsbeschikkingen |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
32. |
Verhaalsbeschikkingen |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
33. |
Declaraties |
B&W |
Leidinggevende |
Leidinggevende |
|||
34 t/m 39. |
vervallen |
||||||
Jeugdwet |
|||||||
40. |
Toekennings-, afwijzings-, wijzigings-, terugvordering- en verhaalsbeschikkingen |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
41. |
Correspondentie m.b.t. uitvoering Jeugdwet |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
42. |
Indicatiestelling |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
43. |
Aankoop voorzieningen |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
44. |
Declaraties |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
45. |
Verstrekken afschrift van de in de ESAR geregistreerde gegevens aan de wettelijk vertegenwoordiger van de geregistreerde jongere |
B&W |
Beleidsmedewerker |
Beleidsmedewerker |
|||
46. |
Verlenen toestemming aan organisaties die toe willen treden tot het ESAR-convenant |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
47. |
Vertegenwoordigen van de gemeente in de gebruikersvereniging MULTIsignaal |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
Gemeentelijk minimabeleid |
|||||||
48. |
Toekenningsbeschikkingen op grond van het minimabeleid |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|||
49. |
Afwijzingsbeschikkingen op grond van het minimabeleid |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
Paraaf portefeuille- houder |
||
50. |
Terugvorderingsbeschikkingen |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
|||
Alle regelingen |
|||||||
51. |
Fiat betalingsverkeer alle regelingen |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
52. |
Diverse verklaringen |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker |
|||
53. |
Vaststellen verweerschriften t.b.v. behandeling bezwaar- en beroepschriften die verband houden met wetgeving Sociaal Domein |
B&W |
Leidinggevende |
Leidinggevende |
|||
54. |
Aanvragen van (subsidie)regelingen e.d. bij Ministeries SZW en OCW |
B&W |
Leidinggevende |
Leidinggevende |
|||
Wet Schuldhulpverlening |
|||||||
55. |
Negatieve beschikkingen op grond van Participatiewet |
B&W |
Leidinggevende |
Beleidsmedewerker / Kwaliteitsmedewerker |
Hoofdstuk 4
Eenheid Dienstverlening
Taak Burgerzaken (BZ)
Volgnr |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
||
Beslissen |
Tekenen |
|||||
1. |
Beslissingen op aanvragen m.b.t. nationale paspoorten, Europese identiteitskaarten en reisdocumenten voor vreemdelingen c.q. vluchtelingen |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door Manager |
|
2. |
Beslissingen op aanvragen m.b.t. rijbewijzen |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door Manager |
|
3. |
Legaliseren handtekeningen |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door Manager |
|
4. |
Verklaringen Nederlanderschap |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door Manager |
|
5. |
Verklaringen omtrent het gedrag |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
||
6. |
Verzoeken om inlichtingen uit politieregister en Justitiele documentatiedienst |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door Manager |
|
7. |
Attestaties de Vita |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door Manager |
|
8. |
Kennisgeving van overlijden aan de Inspecteur registratie en successie |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
||
9. |
Beslissingen ter uitvoering van de Wet op de Lijkbezorging |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door Manager |
|
10. |
Beslissingen ter uitvoering van de Kieswet voor zover niet aan de burgemeester c.q. voorzitter van het centraal/hoofdstembureau persoonlijk opgedragen |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door Manager |
|
11. |
Advisering naturalisatie |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door Manager |
|
12. |
Advisering geslachtsnaamwijziging |
BURG |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door Manager |
|
13. |
Beslissingen op grond van de Wet GBA |
B&W |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door Manager |
|
14. |
Afschriften / uittreksel GBA |
B&W |
Medewerker BZ |
Medewerker BZ |
Negatieve beslissingen door Manager |
Hoofdstuk 5
Eenheid Dienstverlening
Taak Belastingen
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
Beslissen |
Tekenen |
||||
1. |
Beslissingen op bezwaarschriften inzake: - Graf- en begrafenisrechten - Leges - WOZ - Toeristenbelasting - Afvalstoffenheffing - Havengelden - Precariobelasting - Rioolheffing - Hondenbelasting |
Heffings-ambtenaar |
Medewerkers belastingen |
Idem |
|
2. |
Opleggen van aanslagen ingevolge de belastingverordeningen |
Heffings-ambtenaar |
Medewerkers belastingen |
Idem |
|
3. |
Besluiten ter uitvoering van de volgende Wet WOZ artikelen: 20, lid 1; 22, lid 1; 24, lid 5 sub a; 25, lid 1; 26, lid 1; 27, lid 1; 28, lid 1; 29, lid 1 en 2; 40 |
Heffings-ambtenaar |
Medewerkers belastingen |
Idem |
Hoofdstuk 6
Eenheid Dienstverlening
Taken Welzijn, onderwijs en sport /leerplicht
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
Beslissen |
Tekenen |
||||
1. |
Subsidiebeschikkingen breedtesportimpuls |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
|
2. |
Subsidiebeschikkingen op grond van Algemene Subsidieverordening gemeente Urk |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
Geldt uitsluitend voor subsidietoewijzingen. Afwijzingen worden ondertekend door B&W |
3. |
Leerplichtbeschikkingen |
B&W |
Leerplichtambtenaar |
Idem |
Vloeit voort uit Leerplichtwet en Instructie Leerplichtambtenaar |
4. |
Uitbetaling gemeentelijke bijdragen binnen het krediet t.b.v. huisvesting onderwijs |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
|
5. |
Besluitvorming tot realisering van de vernieuwbouw en renovatie zwembad binnen de kaders van het raadsbesluit 27-09-2013 |
B&W |
De aangewezen financieel beleidsmedewerker |
Idem |
Besluitvorming vindt plaats in het bouwteam zwembad en volgens het bijbehorend projectplan |
6. |
Huurovereenkomsten sportaccommodaties De Noord en Nagel |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
Hoofdstuk 7
Eenheid Ruimte & Beheer
Taak Ruimte en Ontwikkeling (RO)
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
Beslissen |
Tekenen |
||||
1. |
Beslissen op verzoeken om ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 |
B&W |
Beleidsmedewerker Verkeer |
Idem |
Paraaf manager vereist |
2. |
Het toewijzen van invalidenparkeerplaatsen |
B&W |
Beleidsmedewerker Verkeer |
Idem |
|
3. |
Subsidieaanvragen gemeente bij derden |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
|
4. |
Vaststellen verweerschriften t.b.v. behandeling bezwaar- en beroepschriften die verband houden met de Wabo, Woningwet, Wet ruimtelijke ordening, Bouwverordening en Wet milieubeheer |
B&W |
Leidinggevende |
Beleids-medewerker ruimte en ontwikkeling |
|
5. |
Digitaal waarmerken van bestemmingsplannen, projectbesluiten en beheersverordeningen (rb 23apr09) |
Raad/B&W |
Leidinggevende /jurist RO |
Idem |
|
6. |
Verkopen reststroken 2009 snippergroen (B&Wrapport 15 apr2010, nr. 0705) |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
|
7. |
Verlenen ontheffing t.b.v. wijziging gebruik op grond van art. 2.12, lid 1a onder 2e Wabo en op basis van beleidsregel werken aan huis 2008 |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
|
8. |
Verlenen ontheffing op grond van art, 2.12, lid 1a onder 3e Wabo |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
|
9. |
Verlenen ontheffing anti-speculatiebeding in notariële akten bij (door)verkopen onroerend goed |
B&W |
Directeur |
Idem |
Hoofdstuk 8
Eenheid Ruimte & Beheer
Taak Realisatie & Beheer
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
Beslissen |
Tekenen |
||||
1. |
(Tijdelijke) vergunningverlening aan particu- liere(n) instellingen (geen nutsbedrijven) voor het hebben en onderhou- den van objecten onder, op en boven openbare verkeers- en verblijfsgebieden (reclameborden, verwijsborden, kabels, spandoeken e.d.) |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
|
2. |
Ontheffingsverlening voor de opslag van bouwmaterialen op voetpaden en trottoirs of het gebruik van openbare grond voor het uitvoeren van werkzaamheden op de aangrenzende percelen |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
|
3. |
Uitvoering Wet op de Lijkbezorging / verordening op de begraafplaatsen |
B&W |
Medewerker begraafplaatsen |
Medewerker begraaf-plaatsen |
|
4. |
Verlenen en weigeren aanvragen vergunningen voorwerpen op graven |
B&W |
Medewerker begraafplaatsen |
Medewerker begraaf-plaatsen |
|
5. |
Treffen tijdelijke verkeersmaatregelen i.v.m. de uitvoering van werken |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
|
6. |
Besluiten tot plaatsen en verwijderen verkeerstekens op het wegdek als bedoeld in art. 12, onder b van het BABW |
B&W |
Leidinggevende |
Manager |
|
7. |
Sancties gebruik sportaccommodaties |
B&W |
Leidinggevende (De Vormt en speelplaatsjes) Bedrijfsleider museum/zwembad |
Idem |
|
8. |
Opdrachtverlening aan nutsbedrijf voor het instandhouden alsmede voor het uitbreiden van openbare verlichting |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
|
9. |
Aanschrijven van eigenaren inzake opheffing van belemmerend uitzicht i.v.m. de verkeersveiligheid (APV) |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
|
10. |
Vergunningen huis- en bedrijfsrioolaansluitingen |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
|
11. |
Vergunningen nutsbedrijven en derden voor het (ver)leggen van kabels en leidingen |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
|
12. |
Ontheffingsverlening voor (aanleg) in- en uitritten |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
|
13. |
Aanleveren gegevens bij het Kadaster ter uitvoering van besluiten college en raad inzake onroerende eigendommen |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
Ondermandaat aan gecertificeerde medewerkers mogelijk |
Hoofdstuk 9
Eenheid Bestuurs- en Managementondersteuning
Taak Interne Dienstverlening
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
Beslissen |
Tekenen |
||||
1. |
Verlenen opdrachten aan derden voor leveranties mits krediet aanwezig is (incl. regels aanbestedingsnota) |
B&W |
Leidinggevende |
Idem |
Voor de maximumbedragen aansluiting zoeken bij de normen zoals die vastgesteld zijn in de aanbestedingsnota |
2. |
Verlenen opdrachten aanschaf meubilair, kantoorartikelen etc. mits krediet aanwezig is (incl. regels aanbestedingsnota) |
B&W |
Leidinggevende |
Iden |
Voor de maximumbedragen aansluiting zoeken bij de normen zoals die vastgesteld zijn in de aanbestedingsnota |
3. |
Alle zaken m.b.t. beheer en exploitatie museum |
Bestuurscie museum |
Secretaris bestuurscommissie |
Idem |
Door instelling commissie heeft delegatie van beheer en exploitatie plaatsgevonden aan bestuurscommissie |
4. |
Sancties gebruik sportaccommodaties |
Beheerscie sportacc. |
- Leidinggevende (De Vormt en speelplaatsjes) -Bedrijfsleider museum/zwembad |
Idem |
|
5. |
Verwerkersovereenkomsten waarbij persoonsgegevens worden verwerkt |
B&W |
Leidinggevenden |
Idem |
|
6. |
Beslissen op een verzoek van betrokkene of over hem persoonsgegevens worden verwerkt en om inzage te verkrijgen van die persoonsgegevens (art. 15 AVG) |
B&W/Burg |
Leidinggevende |
Functionaris Gegevensbescherming |
|
7. |
Beslissen op het verzoek om persoonsgegevens te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen, te beperken of af te schermen indien deze feitelijk onjuist zijn, voor het doel of de doeleinden van de verwerking onvolledig of niet ter zake dienend zijn dan wel anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt (art. 16, 17 en 18 AVG) |
B&W/Burg |
Leidinggevende |
Tenzij: in een ander mandaat-, volmacht- of machtigingsbesluit een bijzondere regeling is getroffen voor de desbetreffende rechtshandeling |
|
8. |
Het nemen van besluiten op bezwaar in het kader van de AVG (art. 34 Uitvoeringswet AVG) |
B&W |
Functionaris gegevensbescherming |
Als betrokkene het er niet mee eens is, kan hij/zij een klacht indienen bij de AP |
|
9. |
Het ondertekenen van de verwerkersovereenkomst (art. 28 lid 3 AVG) |
B&W |
Leidinggevende |
||
10. |
Melden van een inbreuk/datalek aan de toezichthoudende autoriteit (art. 33 AVG) |
B&W |
Functionaris gegevensbescherming |
||
11. |
Het nemen van een besluit op een DPIA (art. 34 AVG) |
B&W |
Leidinggevende |
FG heeft enkel adviserende rol |
Hoofdstuk 10
Eenheid Bestuurs- en Managementondersteuning
Taak Financiën, juridische zaken en brandweer
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
Beslissen |
Tekenen |
||||
1. |
Beslissingen op verzoeken om kwijtschelding van gemeentelijke belastingen |
Invorderings-ambtenaar |
Leidinggevende |
Idem |
|
2. |
Financieringsregeling ambtenaren |
B&W |
Leidinggevende |
Manager |
|
3. |
Het voeren van correspondentie in het kader van de uitvoering van door het gemeentebestuur genomen besluiten |
B&W BURG |
Juridische medewerkers |
Corresp. ter uitvoering van raadsbesluiten inzake verwerving, verkoop, erfpacht, huur en verhuur van onroerende eigendommen, vestiging zakelijke rechten, pachtzaken, bruikleen-overeenkomsten evenals onteigening e.d. |
|
4. |
Aanvragen omgevingsvergunningen voor de activiteit gebruik grond o.g.v. art. 2.1, lid 1 onder d Wabo |
B&W |
Commandant brandweer |
Idem |
|
5. |
Uitnodigingen hoorzittingen Algemene wet bestuursrecht |
B&W |
Secr. Commissie Bezwaar |
Idem |
|
6. |
Verlengen termijn beslissing op bezwaarschrift (art. 7:10 lid 3 Awb) |
B&W |
Secr. Commissie Bezwaar |
Idem |
|
7. |
Gelegenheid tot herstel verzuim bij bezwaarschrift (art. 6:6 Awb) |
B&W |
Secr. Commissie Bezwaar |
||
8. |
Uitvoering aanpak onrechtmatig grondgebruik (b&wrapport 10jul12, nr. 2012.05919) |
B&W |
Leidinggevende |
Manager / juridisch medewerker |
|
9. |
Afhandelen lichte Wob-verzoeken inclusief nemen verdagingsbesluit |
B&W |
Leidinggevende |
Manager / juridisch medewerker |
Er is sprake van een licht verzoek als: Het niet gaat om een bestuurlijke of politiek gevoelige zaak, het een juridische kwestie betreft waarbij de vermogenspositie van de gemeente in het geding is dan wel gemeente rechten of bezit kan verliezen |
10. |
Verzekeringen |
B&W |
Medewerker verzekeringen |
Idem |
Alleen melding nieuw c.q. af te voeren objecten |
11. |
Afwikkelen schade aan gemeente-eigendommen en aan derden |
B&W |
Medewerker verzekeringen |
Idem |
|
12. |
Grondverkopen binnen goedgekeurde bestemmingsplannen, voor zover niet vallend onder Algemene Dienst |
B&W |
Leidinggevende |
Manager |
|
13. |
Uitvoeringswerkzaamheden van startersleningen o.g.v. de Verordening VROM Starterslening |
B&W |
Beleidsmedewer-ker Grondzaken |
Idem/ medewerker juridisch cluster |
|
14. |
Besluiten op aanvragen o.g.v. Bijdrageregeling zonne-energie |
B&W |
Leidinggevende /Jurist Ruimtelijke Ontwikkeling |
Medewerker juridisch cluster |
Hoofdstuk 11
Eenheid management- en Bestuursondersteuning
Taak Personeel & Organisatie
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
Beslissen |
Tekenen |
||||
1. |
Mededelingen aan diensten en afdelingen over • Vaststelling en wijziging van de rechtspositieregelingen • Nadere regelingen ter uitvoering van rechtspositieregelingen |
B&W |
Adviseur P&O |
Idem |
|
2. |
Besluiten en brieven ter uitvoering van de CAR/UWO en andere rechtspositieregelingen |
B&W |
Adviseur P&O |
||
3. |
Besluiten en brieven etc. inzake de bezoldiging en rechtspositie |
B&W |
Adviseur P&O |
||
4. |
Vertegenwoordiging gemeente bij aangaan arbeidsovereenkomsten ter uitvoering van besluiten van B&W ingevolge hoofdstuk 2 CAR/UWO |
B&W |
Adviseur P&O |
||
5. |
Pensioenaanvragen/FPU-aanvragen t.b.v. ABP |
B&W |
Adviseur P&O |
Idem |
|
6. |
- Aanvraag WAO-uitkering - Voorlopig reïntegratieplan - Volledig reïntegratieplan |
B&W |
Adviseur P&O |
Idem |
|
7. |
Formulier advies ontslagaanvraag bij UWV |
B&W |
Adviseur P&O |
Idem |
|
8. |
Aanvragen uittreksel geboorteregister/huwelijksakte etc. andere gemeenten |
B&W |
Personeelsconsulent |
Idem |
|
9. |
Informatie vorige overheidsdienst ambtenaren bij andere overheidsinstellingen |
B&W |
Personeelsconsulent |
Idem |
|
10. |
Informatie uit bevolkingsregister andere gemeenten en de gemeente Urk |
B&W |
Personeelsconsulent |
Idem |
|
11. |
Declaraties en subsidieaanvragen - loonbelasting, volksverzekeringen, premies sociale wetten, pensioenpremies, IZA-premies aan de diensten; - A&O-fonds, UWV, ABP en REA |
B&W |
Adviseur P&O |
Idem |
|
12. |
Kasstaat en mandaatoverzicht, voorschotkwitanties e.d. (alle betalingen voortvloeiende uit de salarisadministratie) |
B&W |
Personeelsconsulent |
Idem |
|
13. |
Overeenkomst fietsplan |
B&W |
Personeelsconsulent / Medewerker P&O |
Idem |
|
14. |
Loonopgaven aan uitvoeringsinstantie UWV/Belastingdienst |
B&W |
Financieel consulent |
Idem |
|
15. |
Werkgeversverklaringen: - in dienst gemeente Urk - loonopgave hypotheek - loonopgave huursubsidie |
B&W |
Personeelsconsulent / medewerker P&O |
Idem |
|
16. |
Correspondentie levensloopregeling en spaarloonregeling (aanmelding, afmelding, afrekening premie, opvragen, saldi bank enz.) |
B&W |
Personeelsconsulent/ Medewerker P&O |
Idem |
|
17. |
“Inhuren” tijdelijk personeel binnen de budgettaire ruimte (uitzendkrachten, arbeidscontracten bij ziekte, vakantie e.d.) |
B&W |
Directeur |
Adviseur P&O |
|
18. |
Correspondentie m.b.t. werving en selectie |
B&W |
Adviseur P&O / personeelsconsulent |
Idem |
|
19. |
Aangaan stage-overeenkomsten |
B&W |
Adviseur P&O / personeelsconsulent |
Idem |
|
20. |
Afsluiten leerovereenkomsten in het kader van het leerlingenstelsel |
B&W |
Adviseur P&O / personeelsconsulent |
Idem |
|
21. |
Ziek- en herstelmeldingen Arbodienst |
B&W |
Personeelsconsulent / medewerker P&O |
Idem |
|
22. |
Correspondentie in het kader van de ziektebegeleiding ambtenaar / Arbodienst |
B&W |
Adviseur P&O |
Idem |
|
23. |
Beslissen op aanvragen bijzonder verlof op grond van Wet Arbeid en Zorg |
B&W |
Betrokken leidinggevende |
Idem |
Voor zover vallend binnen de kaders van de WAZ |
24. |
Beslissen op aanvragen volgens het Verlofprotocol |
B&W |
Betrokken leidinggevende |
Idem |
Voor zover vallend binnen de regels van het Verlofprotocol |
25. |
Toekennen studiefaciliteiten |
B&W |
Betrokken leidinggevende / directeur |
Idem |
|
26. |
Afwijzingsbrief sollicitanten na benoeming gegadigde |
B&W |
Betrokken Leidinggevende / directeur |
Idem |
|
27. |
Open sollicitaties, afwijzing |
B&W |
Personeelsconsulent |
Idem |
|
28. |
Vaststellen beoordeling met behulp van beoordelingsformulier |
B&W |
Betrokken manager / directeur |
Idem |
|
29. |
Salarisinpassing na beoordeling |
B&W |
Betrokken manager |
Idem |
Alleen als wordt afgeweken van de vastgestelde regels beslist het college |
30. |
Beslissen op en aanvragen van faciliteiten vanuit het IZA-bedrijfszorgpakket |
B&W |
Betrokken manager |
Idem |
|
31. |
Ondertekenen contracten voor Groen Rijden |
B&W |
Adviseur P&O / personeelsconsulent |
Idem |
|
32. |
Verlenen opdrachten aan arbodienst voor verrichten onderzoeken |
B&W |
Betrokken manager |
Adviseur P&O |
Hoofdstuk 12
Directeur / gemeentesecretaris
Volgnr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Betrokken orgaan |
Afdoeningsmandaat (Beslissen) tenzij ondertekeningsmandaat (Tekenen) |
Specifieke bepalingen |
|
Beslissen |
Tekenen |
||||
1. |
Openbare bekendmakingen/ kennisgevingen t.a.v. krachtens verleend mandaat genomen c.q. voorgenomen besluiten |
B&W BURG |
Directeur |
Idem |
In gevallen waarin dit wettelijk is voorgeschreven |
2. |
Verzoek tot afrekening van specifieke uitkeringen, rijks- en provinciale bijdragen en andersoortige subsidies nadat “werken” zijn uitgevoerd |
B&W |
Leidinggevenden |
Idem |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl