Regeling vervallen per 01-01-2011

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

Geldend van 01-01-2010 t/m 31-12-2010

De raad van de gemeente Nijefurd,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 10 november 2009 gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet; besluit

vast te stellen de:

“Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010”.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ‘maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n–1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n–1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeente­bestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 5 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisge­ving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 6 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 5:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 7 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 8 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschre­ven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 10 Inwerkingtreding

  • 1. De “Verordening op de heffing en invordering van leges 2009” van 9 december 2008 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

Tarieventabel Leges

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2010.

Indeling tarieventabel

Titel 1

Algemene dienstverlening 2010

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Vertsrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6

Bestuursstukken

Hoofdstuk 7

Kadaster

Hoofdstuk 8

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 9

Gemeentearchief

Hoofdstuk 10

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 11

Wet op de kansspelen

Hoofdstuk 12

Wet kenbaarheid Publiekrechtilijk Beperkingen (WKPB)

Hoofdstuk 13

Telecommunicatie

Hoofdstuk 14

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 15

Diversen

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Bouwvergunning

Hoofdstuk 3

Verhogingen/aanvullende leges

Hoofdstuk 4

Slopen

Hoofdstuk 5

Aanlegvergunning

Hoofdstuk 6

Overige/administratief

Hoofdstuk 7

Overig

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3

Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 4

Exploitatie sexinrichting/escortbedrijf

Hoofdstuk 5

Recreatie

Hoofdstuk 6

Reclamevergunning

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening 2010

Hoofdstuk 1 Burgelijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

1.1.1.1

maandag en woensdag 09.00 uur - 10.00 uur kosteloos

1.1.1.2

maandag tot en met vrijdag 10.00 uur - 17.00 uur

€ 186,00

1.1.1.3

zaterdag en op de vrijdag na Hemelvaartsdag 10.00 uur - 16.00 uur

€ 744,50

1.1.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een verzoek tot het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand:

1.1.2.1

voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 8,10

1.1.3

bemiddeling

1.1.3.1

voor het ten behoeve van de belanghebbende aanvragen van inlichtingen uit de registers van de burgerlijjke stand in een andere gemeente in Nederland, alsmede van afschriften van of uittreksels uit de akten van die registers

€ 2,50

1.1.3.2

voor het ten behoeve van de belanghebbende aanvragen van inlichtingen en bescheiden betreffende de burgerlijke stand in de gemeenten en plaatsen buiten Nederland gelegen

€ 5,30

1.1.4

Het tarief bedraagt terzake van het verstrekken van:

1.1.4.1

een trouwboekje/boekje registratie partnerschap

€ 19,00

1.1.4.2

voor een duplicaat van een boekje als bedoeld onder 1.1.4.1

€ 19,00

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 50,00

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1. (zakenpaspoort)

€ 56,00

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander worden behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 50,00

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit document

€ 8,80

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 20,30

1.2.1.6

tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 8,80

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

€ 42,00

1.2.1.7.1

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) voor personen tot en met 13 jaar

€ 8,50

1.2.1.8

tot het afgeven van een reisdocument, indien de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overlegd, de ter zake verschuldigde leges verhoogd met

€ 19,80

1.2.1.9

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 41,00

1.2.1.10

Het bedrag als genoemd in 1.2.1.8 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4slechts één keer per reisdocument berekend

1.2.1.11

Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 19,50

Hoofdstuk 3 Rijbewijs

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.3.1.1

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 33,00

1.3.1.2

Het tarief genoemd in artikel 8.2.1. wordt bij spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 33,25

1.3.1.3

tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register van Rijbewijzen, per inlichting

€ 3,60

1.3.1.4

De tarieven genoemd in 1.3.1.1. en 1.3.1.2 worden bij vermissing van een rijbewijs vermeerderd met

€ 19,80

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit De Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd

1.4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 4,20

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 4,20

1.4.5

Indien op verzoek, ten gevolge van de aardvan de aanvraag tot het verstrekken van gegevens één of meer kaartverzamelingen of registers geheel of gedeeltelijk manueel moeten worden doorlopen, bedraagt het tarief naast het gevorderde ingevolge de voorgaande onderdelen, voor ieder daaraan besteed half uur of gedeelte daarvan

€ 16,90

1.4.6

Het tarief bedraagt:

1.4.6.1

ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bewijs van inschrijving in de basisadministratie persoonsgegevens

€ 6,00

1.4.6.2

ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bewijs van inschrijving in de basisadministratie persoonsgegevens van meerdere personen, per adres

€ 6,00

1.4.7

Het tarief bedraagt:

1.4.7.1

ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van gegevens ten aanzien van door aanvrager niet met namen en/of adressen aangeduide personen, waarvoor de gemeentelijke basisadministratie geheel of gedeeltelijk langs electronische weg moet worden gelezen, een basisbedrag van:

-bij selecties tot en met 100 gegevens

-bij selecties van meer dan 100 gegevens

€65,10

€159,10

1.4.8

Het tarief bedraagt:

1.4.8.1

ter zake van het verstrekken van schriftelijke informatie aan gerechtsdeurwaarders, de zgn. "no-hit verklaring" , per verstrekking

€ 2,27

1.4.9

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, zevende lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 2,90

1.4.10

ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van gegevens via een alternatief medium

€ 22,70

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

1.6.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.6.1.1

een exemplaar van de beleidsbegroting van de gemeente

€ 107,60

1.6.1.2

een exemplaar van de beheersbegroting van de gemeente

€ 118,80

1.6.1.3

een exemplaar van de gemeenterekening

€ 107,60

1.6.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.6.2.1

een exemplaar van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

€ 0,80

1.6.2.2

een exemplaar van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

€ 0,80

1.6.2.3

een exemplaar van de raadsagenda, per pagina

€ 0,80

1.6.2.2.1

Het tarief bedraagt terzake van het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.6.2.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergadering, waarbij niet inbegrepen de in lid 1.6.1 omschreven stukken

€ 47,70

1.6.3

Het tarief bedraagt:

1.6.3.1

terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.6.3.2

een exemplaar van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina

€ 0,80

1.6.3.3

een exemplaar van de agenda voor de vergadering van een raadscommissie, per pagina

€ 0,80

1.6.4

Het tarief bedraagt:

1.6.4.1

terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.6.4.2

een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 47,70

1.6.4.3

een exemplaar van de Bouwverordening

€ 40,60

1.6.4.4

een exemplaar van de Toelichting op de Bouwverordening

€ 40,60

1.6.4.5

een exemplaar van één der andere verordeningen, per pagina

€ 0,80

Hoofdstuk 7 Kadaster

1.7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het raadplegen van de bij het gemeentebestuur berustende kadastrale stukken:

1.7.1.1

indien daarbij de bijstand van een ambtenaar van de gemeente is verkregen: per kwartier of gedeelte daarvan

€ 18,80

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een schriftelijke opgave van gegevens uit de in 1.7.1 bedoelde stukken: per perceel inclusief fotokopie van de perceelskaart

€ 11,60

1.7.3

Het tarief bedraagtvoor het verstrekken van een fotokopie van de perceelskaart A4 of A3 per kopie

€ 2,20

1.7.4

Het tarief bedraagtvoor het verstrekken van een lichtdruk

€ 5,90

1.7.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een digitale plot van de grootschalige basiskaart Nederland:

-A4 formaat

-A3 formaat

€ 14,80

€ 29,40

Hoofdstuk 8 overige publiekszaken

1.8.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag, welke in het bijzonder belang van betrokken personen worden opgemaakt, per stuk

€ 30,05

1.8.1.2

tot het verkrijgen van verklaringen, van gegoedheid, inwoning, in leven zijn, oorsprong, bewijzen van Nederlanderschap en alle andere, niet overigens in deze verordening genoemde stukken of verklaringen, welke in het bijzonder belang van betrokken personen worden opgemaakt, per stuk

€ 6,00

1.8.2

Het tarief terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.2.1

tot legalisatie van handtekening, per legalisatie

€ 6,00

1.8.2.2

tot het ter legalisatie opzenden van een stuk

€ 6,00

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

1.9.1

Het tarief bedraagt terzake van het doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in de in gemeentearchief berustende stukken door een ambtenaar van het gemeentearchief, per kwartier

€ 18,40

1.9.2

Onverminderd het in 1.9.1 bepaalde, bedraagthet tarief terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: een afschrift van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

€ 0,70

Hoofdstuk 10 Winkeltijdenwet

1.10.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.10.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet

€ 13,50

1.10.1.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 13,50

1.10.1.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.10.1.1 bedoelde ontheffing

€ 7,10

Hoofdstuk 11 Kansspelen

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, welke geldt voor een tijdvak van 12 maanden, als bedoeld in artikel 30 van de Wet op de Kansspelen:

1.11.1.1

voor één speelautomaat

€ 56,50

1.11.1.2

voor elke volgende speelautomaat

€ 34,00

1.11.1.3

tot het verkrijgen van een andere vergunning als bedoeld in de Wet op de Kansspelen

€ 13,50

Hoofdstuk 12 Wet kenbaarheid Publiekrechtelijk Beperkingen (WKPB)

1.12.1

Voor het verstrekken van:

1.12.1.1

een uittreksel uit het WKPB-beperkingenregister, per uitreksel

€ 5,20

1.12.1.2

een uittreksel uit de WKPB-registratie, per uittreksel

€ 5,20

1.12.1.3

een onbelastverklaring uit het WKPB-beperkingenregister

€ 5,20

1.12.1.4

Voor het in behandeling nemen: van een verzoek om informatie uit het Kadastraal Register via "Kadaster On-line":

1.12.1.5

a. de door het Kadaster in rekening gebrachte legeskosten

1.12.1.6

b. een toeslag voor het verstrekken van informatie uit en over de niet-gemeentelijke beperkingen, per kwartier

van een verzoek om toelichting op het ter inzage verleende dossier, per kwartier

€ 18,90

€ 18,90

Hoofdstuk 13 Telecommunicatie

1.13.1

a. Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid, van de Telecommunicatiewet

b. Het onder a. genoemde bedrag wordt: indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen de gemeente en andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met € 127,90

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedragvan de voorafgaandaan het in behandeling nemen van de melding aan de melder neegedeelde kosten blijkende uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. indien een begroting als hiervoor bedoeld is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde dag schriftelijk is ingetrokken

€ 510,50

Hoofdstuk 15 Diversen

1.15.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van:

1.15.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voorzover daar niet elders in deze tabel of een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 2,20

1.15.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,80

1.15.1.3

een beschikking op aanvraag, zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 13,50

1.15.1.4

stukken of uittreksel, welke op aanvraag van de aanvragermoeten worden opgemaak, voorzover daarvoorniet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 4,20

Beschikkingen en dergelijke

1.15.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraagtot het verkrijgen van een gunstige beschikking op verzoekschriften:

1.15.2.1

van een vergunning of ontheffing, danwel van elk ander stukin het persoonlijk belang van de aanvrager opgemaakt, voorzover deze stukken niet afzonderlijk en met name in de overige artikelen van deze tabel of in een andere belastingverordening van deze gemeente, danwel in andere rechtsregels zijn genoemd

€ 13,50

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Algemeen

2.1.1

De bouwgerelateerde leges worden voor zoveel mogelijk geheven in overeenstemming met het zogenaamde Model transparantie bouwgerelateerde leges. De gemeente heeft dit model aangepast aan de nieuwe Wet ruimtelijke ordening. Het model heeft alleen betrekking op leges in relatie tot bouwen en slopen, opgenomen in de hoofdstukken 2 tot en met hoofdstuk 6. Dit betreft leges die de gemeente kan heffen voor aanvragen in het kader van de:

a. Woningwet;

b. Wet ruimtelijke ordening;

c. gemeentelijke bouwverordening;

d. Monumentenwet en de gemeentelijke monumentenverordening.

Voor zover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de gehanteerde begrippen hetgeen daaronder wordt verstaan in deze wettelijke bepalingen. De legesheffing in dit hoofdstuk wordt toegepast op de volgende hoofdcategorieën:

1. legesheffing aanvraag bouwvergunning (zie hoofdstuk 2);

2. verhogingen/aanvullende leges (zie hoofdstuk 3);

3. legesheffing slopen (zie hoofdstuk 4);

4. legesheffing aanlegvergunning (zie hoofdstuk 5);

5. legesheffing overig en voor administratieve kosten (zie hoofdstuk 6);

6. legesheffing gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid (zie hoofdstuk 7). Binnen deze hoofdcategorieën geleden nader aangeduide sub. indelingen.

Ook is nog een restcategorie opgenomen (zie hoofdstuk 7).

Hoofdstuk 2 Bouwvergunningen

2.2.1

Algemeen

Op grond van hoofdstuk 2 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een:

1. schetsplan;

2. lichte bouwvergunning;

3. reguliere bouwvergunning;

4. bouwvergunning eertse fase;

5. bouwvergunning tweede fase;

6. wijziging bouwvergunning eerste fase.

Wanneer de gemeente deze aanvragen in behandeling neemt, toetst zijn ondermeer op criteria die geformuleerd staan in het bestemmingsplan, de bouwverordening en het Bouwbesluit. Ook zijn bij deze leges standaard de kosten inbegrepen die samenhangen met een reguliere toets aan welstandscriteria. Voor extra toetsing aan welstandscriteria geldt de verhoging van leges. Genoemd in onderdeel 2.3.1

2.2.2

Begripsbepaling bouwkosten

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraagbetrekking heeft.

2.2.3

Aanvraag beoordeling schetsplan/vooroverleg

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een op basis van een schetsplan uitgewerkt bouwplan:

€ 43,60

2.2.4

Aanvraag lichte bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een lichte bouwvergunning:

wanneer de bouwkosten van het werk waartoe de vergunning wordt verleend, de gehele afwerking inbegrepen, exclusief de wettelijk geldende omzetbelasting:

a. niet meer bedragen dan € 19.000,00, voor elke som van € 380,00 of een deel daarvan: € 43,60

met een minimum van € 346,10

b. meer bedragen dan € 19.000,00, vermeerderd met voor elke som van € 380,00 of een deel daarvan, € 4,60

waarmee de kosten het bedrag van €19.000,00 overschrijden

2.2.5

Aanvraag reguliere bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning: wanneer de bouwkosten van het werk waartoe de vergunning wordt verleend, de gehele afwerking inbegrepen, exclusief de wettelijk geldende omzetbelasting:

a. niet meer bedragen dan € 19.000,00, voor elke som van € 380,00 of een deel daarvan € 6,90 met een minimum van € 43,60

b. meer bedragen dan € 19.000,00 maar niet meer dan € 95.000,00: € 346,10 vermeerderd met voor elk som van € 380,00 of een deel daarvan, waarmee de kosten het bedrag van € 19.000,00 overschrijden € 4,60

c. meer bedragen dan € 95.000,00: € 1.261,60 vermeerderd met voor elke som van € 380,00 of een deel daarvan, waarmee de kosten het bedrag van € 95.000,00 overschrijden € 2,70

2.2.6

Aanvraag wijziging verleende bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een wijziging van een verleende bouwvergunning: 50% van het bedrag berekend volgens 2.2.5

2.2.7

Aanvraag bouwvergunning eerste fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning eerste fase: 75% van het bedrag berekend volgens 2.2.5

2.2.8

Aanvraag bouwvergunning tweede fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning tweede fase : 50% van het bedrag berekend volgens 2.2.5.

2.2.9

Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een wijziging van een verleende bouwvergunning eerste fase: 50% van het bedrag berekend volgens 2.2.6

Hoofdstuk 3 Verhogingen/aanvullende leges

2.3.1

Algemeen

Wanneer de gemeente bij de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden de leges genoemd in hoofdstuk 2 verhoogd, dan wel worden aanvullend leges geheven. Het gaat hierbij om de volgende extra toetsingen:

art. 2. Beoordeling bodemrapport;

art. 3. Achteraf ingediende aanvraag;

art. 4. Projectbesluit/besluit toepassingverklaring

art. 5. Wijzging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan; Vaststelling bestemmingsplan op aanvraag;

art. 6. Ontheffing of toetsing exploitatieplan;

art.7. Constructietoets.

2.3.2

Beoordeling bodemrapport

Het verschuldigde bedrag op grond van hoofdstuk 2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer:

2.3.2.1

een miliekundig bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met

€145,10

2.3.2.2

een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met

€ 145,10

2.3.3

Achteraf ingediende aanvraag

Het verschuldigde bedrag op grond van hoofdstuk 2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouw verhoogd met 20%

2.3.4

Projectbesluit/ buiten toepassingverklaring

Het verschuldigde bedrag op grond van hoofdstuk 2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€ 420,20

2.3.5

Wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan

2.3.5.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan anders dan door het verkrijgen van een projectbesluit als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder f, van de Wet ruimtelijke ordening, worden ter bestrijding van de hieraan verbonden kosten, de werkelijke kosten in rekening gebracht met een maximum van € 10.000,00

Dit tarief vindt geen toepassing wanneer de met deze bestemmingsplanprocedure

gepaard gaande kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald

2.3.5.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 286,20

2.3.5.3

Het tarief bedraagt voor het verlenen van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan of beheersverordening als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c, artikel 3.38, vierde lid (Ontheffing binnen beheersverordening), artikel 3.22 (Tijdelijke ontheffing) en 3.23 (Ontheffing bestemmingsplan voor in amvb genoemde gevallen) en artikel 6.12 zesde lid (Ontheffing binnen exploitatieplan van verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren totdat uitwerkingsplan is vastgesteld) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplanwaarvoor een bouwvergunning als bedoeld in hoofdstuk 2 is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist als bedoeld in 5.5.2

€ 286,20

2.3.6

Ontheffing of toetsing exploitatieplan

Het tarief bedraagt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan:

2.3.6.1

toetsing aan een exploitatieplan dient plaats te vinden, verhoogd met:

€ 155,30

2.3.6.2

een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet rimtelijke ordening wordt verleend

€ 155,30

2.3.6.3

artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met

€ 155,30

2.3.7

Toetsing constructieberekeningen

De leges bedoeld onder hoofdstuk 2 worden verhoogd met de kosten voor de controle van constructieberekeningen en tekeningen door een extern bureau.

Hoofdstuk 4 Slopen

2.4.1

Begripsbepaling sloopkosten

Onder sloopkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsomexclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Wanneer het slopen geheel os gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.4.1.1

Sloopvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1.1 van de Bouwverordening

€ 164,40

2.4.1.2

Sloopmelding

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

€ 80,20

Hoofdstuk 5 Aanlegvergunning

2.5.1

Begripsbepaling aanlegkosten

Onder aanlegkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Wanneer de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in dit hoofdstuk onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeerzou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.5.2

Aanvraag aanlegvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning).

indien de kosten van het werk, waartoe vergunning wordt verleend, de gehele afwerking inbegrepen, exclusief de wettelijk geldende omzetbelasting:

a. niet meer bedragen dan € 19.000,00, voor elke som van € 380,00 of een gedeelte daarvan: € 6,90

met een minimum van: € 43,60

b. meer bedragen dan € 19.000,00 doch niet meer dan € 95.000,00 € 346,10 vermeerderd met: € 4,60

voor elke som van € 380,00 of gedeelte daarvan, waarmee de kosten het bedrag van € 19.000,00 overschrijden.

c. indien de kosten meer bedragen dan € 95.000,00 € 1.261,60 vermeerderd met: € 2,70 voor elke som van € 380,00 of gedeelte daarvan, waarmee de kosten het bedrag van € 95.000,00 overschrijden.

Hoofdstuk 6 Overige/administratief

2.6.1

Algemeen

Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die doorgaans een relatie heeft met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen. Tot slot komt de teruggaaf van een deel van de leges aan de orde.

2.6.2

Overschrijven vergunnningen of ontheffingen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigenvan de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning of ontheffing

€ 43,60

2.6.3

Aanvraag wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplan

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het bouwplan

€ 43,60

2.6.4

Bestemmingswijzigingen

2.6.4.1

Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c, 3.22, of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

2.6.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

€ 286,20

2.6.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplanals bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

€ 286,20

2.6.5

Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 155,30

2.6.6

Toetsen bepaalde werken of werkzaamheden aan exploitatieplan

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag te toetsen of voorgenomen werken of werkzaamheden voor het bouwrijp maken van het exploitatiegebied, de aanleg van nutsvoorzieningen of het inrichten van de openbare ruimte in het exploitatiegebied voldoen aan de eisen en regels van een exploitatieplan

€ 155,30

2.6.7

Monumentenvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning tot het wijzigenvan een rijks- of gemeentelijk beschermd monument als bedoeld in de Monumentenwet 1988 of de Monumentenverordening

€ 83,20

2.6.8

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag bouw- sloop- of aanlegvergunning

Wanneer een aanvrager zijn aanvraag bouw- sloop- of aanlegvergunning intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges teruggegeven. de teruggaaf bedraagt:

2.6.8.1

75% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges, indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijnvan 4 weken na het in behandeling nemen ervan;

2.6.8.2

50% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges, indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan; Een bedrag minder dan € 20,00 wordt niet teruggegeven

2.6.9

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende bouw- sloop- of aanlegvergunning

Wanneer de gemeente een verleende bouw- sloop- of aanlegvergunning intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, wordt een deel van de leges teruggegeven, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden ma verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 35% van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 2.2.4 tot en met 2.2.8, onderscheidenlijk 2.4.1.1 of 2.5.2, met dien verstande dat een bedrag van minder dan € 20,00 niet wordt teruggegeven.

2.6.10

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouw-, sloop- of aanlegvergunning

Wanneer de gemeente een bouw-, sloop- of aanlegvergunning weigert, wordt een deel van de verschuldigde leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt 35% van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 2.2.4 tot en met 2.2.8, onderscheidenlijk 2.4.1.1 of 2.5.2, met dien verstande dat een bedrag minder dan € 20,00 niet wordt teruggegeven.

Hoofdstuk 7 Overig

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor

€ 43,60

Titel 3 Dienstverlening vallen onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het verstrekken van alcoholvrije drank (ontheffing Art. 35 Drank en Horecawet)

€ 23,20

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, 1e lid van de Drank en Horecawet

€ 53,10

Hoofdstuk 2 Vent- of standplaatsvergunning

3.2.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.2.1.1

tot het verkrijgen van een vent- of standplaatsvergunning, geldig voor:

-een dag

-een maand of korter, doch langer dan één dag

-een jaar of korter, doch langer dan één maand

€13,50

€21,10

€61,90

Hoofdstuk 4 Exploitatie sexinrichting/escortbedrijf

3.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.4.1

tot het verkrijgen van een geschiktheidsverklaring ingevolge de op grond van artikel 3.1.3 van de Algemene plaatselijke verordening vastgestelde nadere regels prostitutiebedrijven

3.4.2

tot het verkrijgen van vergunning voor de exploitatie van een sexinrichting of escortebedrijf op grond van artikel 3.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 241,60

Hoofdstuk 5 Recreatie

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het in gebruik nemen van een woning voor recreatie

€ 81,20

Hoofdstuk 6 Reclamevergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: tot het verkrijgen van een reclamevergunning als bedoeld in artikel 4.7.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening vermeerderd met kosten van advies van de Commisssie Welstandszorg "Hûs en Hiem"

€ 72,10

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 13,50