Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR621026
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR621026/1
Regeling vervallen per 04-08-2022
Ondermandaatregeling team Juridisch Control gemeente Terschelling 2018
Geldend van 04-02-2019 t/m 03-08-2022
Intitulé
Ondermandaatregeling team Juridisch Control gemeente Terschelling 2018De gemeentesecretaris/directeur;
gelet op de mandaatregeling team Juridisch Control gemeente Terschelling 2018, vastgesteld op 23 oktober 2018;
BESLUIT:
vast te stellen de navolgende Ondermandaatregeling team Juridisch Control gemeente Terschelling 2018
Artikel 1: definities
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
ondermandaat: de bevoegdheid om in naam van college van burgemeester en wethouders en in naam van de burgemeester besluiten te nemen en deze bevoegdheid verder te mandateren aan specifieke medewerkers.
- b.
de mandaatnemer/ ondermandaatgever: de gemeentesecretaris/ directeur van de gemeente Terschelling
- c.
de ondermandaatnemer: de adjunct-directeur van de gemeente Terschelling en de medewerkers juridisch control;
- d.
machtiging: bevoegdheid tot verrichten feitelijke handelingen.
- e.
de ondermandaatregeling : ondermandaatregeling Wob en Who Terschelling 2018.
- f.
Wob: Wet openbaarheid van bestuur.
- g.
Who : Wet hergebruik van overheidsinformatie.
Artikel 2:ondermandaatnemer
- 1.
De uitoefening van de bevoegdheden, genoemd in de bijlage, van de ondermandaatgever wordt opgedragen aan de ondermandaatnemer.
- 2.
De ondermandaatgever kan het ondermandaat geheel of gedeeltelijk intrekken als zij voortzetting van het ondermandaat niet wenselijk vindt.
Artikel 3:machtiging
- 1.
De ondermandaatnemer is voor de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in artikel 2, lid 1, tevens gemachtigd tot:
- a.
het verrichten van alle benodigde handelingen ter voorbereiding van een besluit;
- b.
het verrichten van alle benodigde handelingen na het nemen van het besluit;
- c.
het voeren van correspondentie rondom het besluit;
- d.
het verstrekken van informatie rondom het besluit.
- a.
Artikel 4 : instructies voor de ondermandaatnemer
- 1.
De ondermandaatnemer registreert de genomen besluiten in een mandaatregister.
- 2.
Halfjaarlijks geeft de ondermandaatnemer aan ondermandaatgever een overzicht van de genomen besluiten.
- 3.
Van een ondermandaat wordt geen gebruik gemaakt, indien de ondermandaatgever te kennen heeft gegeven de bevoegdheid zelf te willen uitoefenen.
- 4.
Van een ondermandaat wordt geen gebruik gemaakt dan na voorafgaand overleg met, en verzoek om nadere instructie aan, de ondermandaatgever, indien het te nemen besluit:
- a.
(aanmerkelijke) politieke of bestuurlijke gevolgen heeft;
- b.
leidt tot afwijking van vastgesteld beleid of van een bestendige bestuurlijke praktijk;
- c.
tot ingrijpende financiële gevolgen leidt, bijvoorbeeld in de vorm van meerjarenverplichtingen of overschrijding van het budget;
- d.
volgens extern ingewonnen advies tot voor de gemeente ongunstige gevolgen leidt;
- e.
leidt tot afwijking van een extern ingewonnen advies;
- f.
samenhangt met (onder)mandaat aan meerdere medewerkers en daarbij geen onderlinge overeenstemming bestaat.
- a.
Artikel 6: ondertekening
- 1.
Uitoefening van een ondergemandateerde bevoegdheid blijkt, voor zover mogelijk, uit de ondertekening. van het besluit of stuk.
- 2.
Bij de uitoefening van ondermandaat worden documenten als volgt ondertekend:
“Namens de secretaris/directeur van de gemeente Terschelling,
(persoonlijke ondertekening)
naam en functie van de ondergemandateerde”.
Artikel 7: slotbepalingen
- 1.
Deze regeling, eerder vastgesteld op 3 december 2018, treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 10 januari 2019.
- 2.
Dit besluit wordt aangehaald als: “Ondermandaatregeling team Juridisch Control gemeente Terschelling 2018”.
Vastgesteld in directievergadering van 3 december 2018
De secretaris/directeur van de gemeente Terschelling,
H.M. de Jong,
secretaris/ directeur.
Bijlage: bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de secretaris/directeur zoals bedoeld in artikel 2, lid 1 van de mandaatregeling |
||
Bevoegdheid |
Grondslag |
|
Wet openbaarheid van bestuur (Wob) |
||
Ambtshalve verstrekken van informatie |
Artikel 2 Wob |
|
1 |
Verzoek tot precisering van het Wob-verzoek |
Artikel 3, lid 4 en artikel 11b, lid 4 Wob |
2 |
Wob-verzoek doorverwijzen naar ander bestuursorgaan |
Artikel 4 Wob |
3 |
Voorgenomen Wob besluit op het Wob-verzoek Besluit nemen op het Wob-verzoek Besluit op het Wob-verzoek verdagen |
Artikel 6, lid 3 Wob Artikel 6, lid 1 Wob Artikel 6, lid 2 Wob |
4 |
Mededeling aan verzoeker einde opschorting beslistermijn |
Artikel 6, lid 4 Wob |
5 |
Informatie verstrekken |
Artikel 7 Wob |
Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who) |
||
6 |
Verzoek tot precisering van het Who-verzoek |
Artikel 3, lid 4 Who |
7 |
Who-verzoek doorverwijzen naar ander bestuursorgaan |
Artikel 4, lid 1 Who |
8 |
Besluit op het nemen van een Who-verzoek |
Artikel 4, lid 4 Who |
9 |
Verdagen besluit op een Who-verzoek |
Artikel 4, lid 5 Who |
10 |
Voorgenomen Who besluit op het Who-verzoek |
Artikel 4, lid 6 Who |
11 |
Mededeling aan verzoeker einde opschorting beslistermijn |
Artikel 4, lid 7 Who |
Algemene wet bestuursrecht (Awb) |
||
12 |
Verlangen van een schriftelijke machtiging |
Artikel 2:1, lid 2 Awb |
13 |
Doorsturen stukken naar bevoegd bestuursorgaan Stukken terugsturen naar afzender |
Artikelen 2:3 en 6:15 Awb |
14 |
Buiten behandeling laten van het Wob-verzoek |
Artikel 4:5 Awb |
15 |
Wob-verzoek afwijzen met verwijzing naar het eerdere verzoek |
Artikel 4:6 Awb |
16 |
Gelegenheid geven zienswijze bij voorgenomen Wob-besluit |
Artikel 4:7 en 4:8 Awb |
17 |
Achterwege laten zienswijze bij voorgenomen Wob-besluit |
Artikel 4:11 en 4:12 Awb |
18 |
Vaststellen verschuldigdheid en hoogte dwangsom |
Artikel 4:18 Awb |
19 |
Terugvorderen onverschuldigd betaalde dwangsom |
Artikel 4:20 Awb |
20 |
Ontvangstbevestiging bezwaarschrift |
Artikel 6:14, lid 1 Awb |
21 |
Stukken sturen naar de gemachtigde |
Artikel 6:17 Awb |
22 |
Sowieso afwijzen verzoek rechtstreeks beroep |
Artikel 7:1a, lid 2 Awb |
23 |
Instemmen / afwijzen verzoek rechtstreeks beroep |
Artikel 7:1a, lid 3, 4, 5 en 6 Awb |
24 |
Achterwege laten ter inzage leggen stukken |
Artikel 7:4, lid 5 Awb |
25 |
Meedelen gegevens/feiten, ingekomen nadat hoorzitting is geweest |
artikel 7:9 Awb |
26 |
Verdagen beslistermijn op bezwaar |
Artikel 7:10, lid 3, lid 4 en lid 5 Awb |
27 |
Meedelen dat commissie bezwaarschriften adviseert |
7:13, lid 2 Awb |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl