Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR621015
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR621015/1
Regeling vervallen per 25-08-2022
Mandaatregeling FUMO gemeente Terschelling 2017
Geldend van 04-02-2019 t/m 24-08-2022
Intitulé
Mandaatregeling FUMO gemeente Terschelling 2017Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling;
gelet op de artikelen 59a en 160 van de Gemeentewet en de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wetbestuursrecht;
BESLUIT:
vast te stellen de navolgende Mandaatregeling FUMO gemeente Terschelling 2017.
Artikel 1: definities
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
mandaat: de bevoegdheid om in naam van college van burgemeester en wethouders besluiten te nemen.
- b.
mandaatgever: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling.
- c.
de mandaatnemer: het Dagelijks Bestuur van de FUMO;
- d.
de ondermandaatnemer: de functionarissen in dienst bij de FUMO;
- e.
machtiging: bevoegdheid tot verrichten feitelijke handelingen.
- f.
de mandaatregeling: mandaatregeling FUMO gemeente Terschelling 2017.
Artikel 2:mandaatnemer
De uitoefening van de bevoegdheden van de mandaatgever in de bijlage genoemd, wordt opgedragen aan het Dagelijks Bestuur van de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (hierna: FUMO).
Artikel 3:machtiging
De (onder)mandaatnemer is voor de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in artikel 2, tevens gemachtigd tot:
- a.
het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen;
- b.
het verrichten van alle benodigde handelingen na het nemen van het besluit;
- c.
het voeren van correspondentie;
- d.
het verstrekken van informatie.
Artikel 4:ondermandaat
- 1.
Het Dagelijks Bestuur van de FUMO verleent voor de gemandateerde bevoegdheden in de bijlage genoemd, ondermandaat aan de functionarissen in dienst bij de FUMO.
- 2.
Een aan een functionaris verleend ondermandaat wordt schriftelijk vastgelegd in een afzonderlijk ondermandaatbesluit. De mandaatgever ontvangt daarvan een afschrift.
Artikel 5 : instructies voor de (onder)mandaatnemer
- 1.
De (onder)mandaatnemer registreert de genomen besluiten in een mandaatregister.
- 2.
Halfjaarlijks geeft de (onder)mandaatnemer aan mandaatgever een overzicht van de genomen besluiten.
- 3.
Van een (onder)mandaat wordt geen gebruik gemaakt, indien de mandaatgever te kennen heeft gegeven de bevoegdheid zelf te willen uitoefenen.
- 4.
Van een (onder)mandaat wordt geen gebruik gemaakt dan na voorafgaand overleg met, en verzoek om nadere instructie aan, het lid van het college wiens portefeuille het betreft, indien het te nemen besluit:
- a.
(aanmerkelijke) politieke of bestuurlijke gevolgen heeft;
- b.
leidt tot afwijking van vastgesteld beleid of van een bestendige bestuurlijke praktijk;
- c.
tot ingrijpende financiële gevolgen leidt, bijvoorbeeld in de vorm van meerjarenverplichtingen of overschrijding van het budget;
- d.
volgens extern ingewonnen advies tot voor de gemeente ongunstige gevolgen leidt;
- e.
leidt tot afwijking van een extern ingewonnen advies;
- f.
samenhangt met (onder)mandaat aan meerdere medewerkers en daarbij geen onderlinge overeenstemming bestaat.
- a.
Artikel 6:gestempelde ondertekening
Ondertekening van enig document door middel van een (stempel)afdruk van een zogeheten handtekeningenstempel of door middel van een ingescande handtekening is slechts toegestaan:
- a.
op bijlagen behorende bij een besluit, zoals tekeningen en kaarten, indien het besluit zelf is voorzien van de vereiste originele handtekening(en);
- b.
bij een mailing of correspondentie aan een (on)bepaalde groep van adressanten. De mailing of correspondentie mag echter geen besluit bevatten als bedoeld in artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht;
- c.
op ontvangstbevestigingen;
- d.
in alle gevallen waarin originele ondertekening door de (onder)mandaatnemer niet of niet tijdig mogelijk is en de functionaris die bevoegd is het betreffende document te ondertekenen hiervoor uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven. Die toestemming mag echter niet worden gegeven indien het te ondertekenen document een besluit betreft als bedoeld in artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 7: ondertekening
- 1.
Uitoefening van een (onder)gemandateerde bevoegdheid blijkt, voor zover mogelijk, uit de ondertekening van het besluit of stuk.
- 2.
In geval van de uitoefening van (onder)mandaat worden documenten als volgt ondertekend:
“Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,
(persoonlijke ondertekening)
(naam en functie van de gemandateerde)”.
Artikel 8:slotbepalingen
- 1.
Deze regeling, eerder vastgesteld op 24 oktober 2017, treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 18 januari 2018; gelijktijdig vervallen alle eerder vastgestelde besluiten tot verlening van mandaat en ondermandaat aan het Dagelijks Bestuur van de FUMO, hoe genaamd ook.
- 2.
Dit besluit wordt aangehaald als: “Mandaatregeling FUMO gemeente Terschelling 2017”.
Ondertekening
Vastgesteld op 24 oktober 2017.
Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Terschelling
H.M. de Jong J.B. Wassink,
Secretaris/directeur burgemeester.
Bijlage gemandateerde bevoegdheden aan het Dagelijks Bestuur van de FUMO |
||
Bevoegdheid |
Grondslag |
|
1 |
Beslissen op aanvragen om een omgevingsvergunning Beslissen op aanvragen tot (gedeeltelijke) intrekking van een omgevingsvergunning Ambtshalve (gedeeltelijk) intrekken van een omgevingsvergunning Wijziging van een omgevingsvergunning Wijzigen van verbonden voorschriften aan een omgevingsvergunning Verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning Actualiseren van vergunningvoorschriften Vragen van een verklaring van geen bedenkingen aan het vvgb-orgaan Vragen van een advies aan het adviesorgaan |
Hoofdstuk 2 en 3 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
2 |
Nemen van procedurele (voorbereidings)besluiten zoals: verlengen beslistermijn opschorten beslistermijn met instemming van de aanvrager aanvullen van de aanvraag of melding |
Algemene wet bestuursrecht: Afdelingen 3.4, 4.1.1 en 4.1.2, § 4.1.3.1 en artikel 4:20c |
3 |
Onverwijld van kracht verklaren omgevingsvergunning |
Artikel 6.2 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
4 |
Stilleggen illegale werkzaamheden gecombineerd met last onder dwangsom tot een maximum van € 30.000 ineens |
Hoofdstuk 5 Awb en artikel 125 Gemeentewet |
5 |
Het opmaken van proces-verbaal van constatering Het opmaken van schriftelijke verklaringen dat een wijziging in de feitelijke situatie waargenomen is. Deze wijziging is van invloed op gegevens die opgenomen zijn in de gebouwenregistratie. De wijziging vloeit niet voort uit een krachtens de Wet basisregistraties adressen & gebouwen aangewezen brondocument |
Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen |
6 |
Beoordelen en afhandelen meldingen Activiteitenbesluit Opstellen, aanvullen en wijzigingen maatwerkvoorschriften Het beslissen over de gelijkwaardigheid van andere maatregelen Beslissen op aanvragen om een ontheffing van het verbod tot stort van afval buiten de inrichting, anderszins op of in de bodem te brengen of te verbranden |
Wet milieubeheer Activiteitenbesluit |
7 |
Het beslissen over het uitvoeren en het overleggen van een onderzoek |
Wet milieubeheer |
8 |
Vaststellen van een hogere waarde voor maximaal toelaatbare geluidsbelasting |
Wet geluidhinder |
9 |
Opstellen van brieven waarin staat: de controlebevinding; de mededeling dat de overtreding binnen een bepaalde termijn moet zijn beëindigd; zo niet dat dan een handhavingstraject wordt gestart (het gaat hier niet om een voorgenomen handhavingsbesluit maar om een waarschuwing dat een voorgenomen handhavingsbesluit wordt genomen als de overtreding voortduurt). |
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht Wet milieubeheer |
10 |
Beoordelen meldingen en geven van toestemmingen |
Besluit bodemkwaliteit |
Beslissen op aanvragen om een toestemming omvat: het niet-ontvankelijk verklaren van een aanvraag en het verlenen of weigeren van de toestemming. |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl