Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR620876
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR620876/1
Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Westerkwartier 2019
Geldend van 02-02-2019 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2019
Intitulé
Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Westerkwartier 2019De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Westerkwartier;
ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel van de raadsgroep herindeling van 18 juli 2018;
gelet op artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
besluiten vast te stellen de volgende verordening:
B E S L U I T :
vast te stellen de Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Westerkwartier 2019.
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
Verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen.
- b.
Commissie: vaste commissie van advies voor bezwaarschriften.
Artikel 2. Inleidende bepaling commissie
-
1. Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.
-
2. De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:
- a.
het Algemeen Ambtenaren Reglement en andere rechtspositieregelingen.
- b.
Gemeentelijke belastingverordeningen en de Wet onroerende zaakbelasting.
- a.
Artikel 3. Samenstelling van de commissie
-
1. De commissie bestaat uit een voorzitter en tenminste twee leden.
-
2. De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.
-
3. Het college benoemt een aantal plaatsvervangende leden.
-
4. De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.
Artikel 4 Secretaris
- 1.
De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar.
- 2.
Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.
Artikel 5. Zittingsduur
-
1. De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van 4 jaar. Het is mogelijk één keer herbenoemd te worden.
-
2. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.
-
3. De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.
Artikel 6. Ingediend bezwaarschrift
-
1. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.
-
2. Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.
Artikel 7. Bemiddeling
De commissie onderzoekt of de zaak in de minne kan worden geschikt alvorens de zaak in behandeling wordt genomen. De secretaris verricht daartoe de nodige handelingen.
Artikel 8. Uitoefening bevoegdheden
De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:
- a.
artikel 2:1, tweede lid;
- b.
artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;
- c.
artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;
- d.
artikel 7:4, tweede lid;
- e.
artikel 7:6, vierde lid.
Artikel 9. Vooronderzoek
-
1. De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten winnen.
-
2. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.
Artikel 10. Hoorzitting
-
1. De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.
-
2. De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb.
-
3. Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.
Artikel 11. Uitnodiging hoorzitting
-
1. De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.
-
2. Binnen 3 dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.
-
3. De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.
-
4. De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijn genoemd in het eerste tot en met het derde lid.
Artikel 12. Quorum
Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger aanwezig is.
Artikel 13. Niet deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun partijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.
Artikel 14. Openbaarheid zitting
-
1. De zitting van de commissie is openbaar.
-
2. De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.
-
3. Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats achter gesloten deuren.
Artikel 15. Schriftelijke verslaglegging
-
1. Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.
-
2. Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.
-
3. Indien de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.
-
4. Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.
-
5. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.
Artikel 16. Nader onderzoek
-
1. Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.
-
2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.
-
3. De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op het verzoek.
-
4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.
Artikel 17. Raadkamer en advies
-
1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.
-
2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.
-
3. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de voorzitter.
-
4. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien de minderheid dat verlangt.
-
5. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.
-
6. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.
Artikel 18. Uitbrengen advies en verdaging
-
1. Het advies wordt, onder medezending van het verslag, bedoeld in artikel 15 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.
-
2. Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van 12 weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.
-
3. Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.
Artikel 19. Overgangsrecht
Bezwaarschriften die zijn ingediend voor het inwerking treden van deze verordening worden tot 1 juli 2019 overeenkomstig de verordeningen als bedoeld in artikel 20 behandeld.
Artikel 20. Inwerkingtreding
-
1. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking ervan.
-
2. Deze verordening werkt terug tot en met 1 januari 2019.
-
3. Gelijktijdig met het in werking treden van deze verordening worden de volgende verordeningen vervallen verklaard:
- a.
Verordening inzake de behandeling van bezwaar- en beroepschriften gemeente Grootegast.
- b.
Verordening Commissie Bezwaarschriften 2010 (gemeente Leek).
- c.
Verordening Commissie Bezwaarschriften 2011(gemeente Marum).
- d.
Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Zuidhorn.
- e.
Verordening intergemeentelijke commissie bezwaarschriften gemeente Bedum, de Marne en Winsum 2011.
- a.
Artikel 21. Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Westerkwartier 2019.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare vergadering
van de raad van de gemeente Westerkwartier,
d.d. 2 januari 2019.
F.H. Wiersma, voorzitter, J.L. de Jong, griffier
Aldus besloten in de vergadering van
burgemeester en wethouders
van de gemeente Westerkwartier,
d.d. 15 januari 2019.
F.H. Wiersma, burgemeester A. Schulting, secretaris
Aldus besloten door de burgemeester
van de gemeente Westerkwartier,
d.d. 15 januari 2019.
F.H. Wiersma, burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl