Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR620202
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR620202/1
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Altena houdende regels omtrent reserves en voorzieningen Nota Reserves en voorzieningen Altena 2019
Geldend van 15-01-2019 t/m heden
Intitulé
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Altena houdende regels omtrent reserves en voorzieningen Nota Reserves en voorzieningen Altena 2019De raad van de gemeente Altena,
gelezen het voorstel van de Altenacolleges;
besluit
1. Vast te stellen de Nota Reserves en voorzieningen Altena 2019.
1. Inleiding
Artikel 10 van de Financiële verordening Altena 2019 regelt dat de raad de nota Reserves en voorzieningen vaststelt. In de nota Reserves en voorzieningen worden in ieder geval spelregels opgenomen inzake (a) de vorming en besteding van reserves en (b) de vorming en besteding voor voorzieningen. Deze nota geeft invulling aan dit artikel.
2. Wettelijk kader
De basis voor het reserve- en voorzieningenbeleid is gelegen in het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV). Binnen de kaders is het aan de raad om te bepalen hoe hij invulling wil geven aan het beleid.
2.1 Reserves
Reserves behoren tot het eigen vermogen van een gemeente. In artikel 43, lid 1 van het BBV wordt onderscheid gemaakt tussen twee typen reserves:
- 1.
De algemene reserve. De algemene reserve vormt het vrij besteedbare eigen vermogen van de gemeente. De algemene reserve kan ingezet worden als buffer voor financiële tegenvallers en onvoorziene risico’s, en is dan ook een belangrijk onderdeel van het weerstandsvermogen;
- 2.
De bestemmingsreserves. Een bestemmingsreserve is een reserve, waaraan de raad een bepaalde bestemming heeft gegeven. Een bestemmingsreserve moet besteed worden aan het doel waarvoor deze door de raad is ingesteld. De raad kan de bestemming wijzigen.
Reserves kunnen de volgende functies vervullen:
- a.
Bufferfunctie
- b.
Inkomensfunctie
- c.
Bestedingsfunctie
- d.
Egalisatiefunctie
Ad a. De bufferfunctie van reserves
Van deze functie is sprake wanneer een reserve is gevormd voor het opvangen van onvoorziene zaken. Als de onvoorziene zaak zich voordoet hoeft voor het bedrag dat wordt onttrokken aan de reserve geen beslag gelegd te worden op de exploitatie.
Ad b. De inkomensfunctie van reserves
De bespaarde rente kan als resultaatbestemming aan het vermogen worden toegevoegd of (deels) als structureel dekkingsmiddel worden ingezet. Als bespaarde rente wordt ingezet als structureel dekkingsmiddel ontstaat bij het aanwenden van de reserves een dekkingstekort ter grootte van de vervallenrentebaten. De gemeente Altena houdt rekening met bespaarde rente.
Ad c. De bestedingsfunctie van reserves
Bestemmingsreserves worden gevormd voor door de raad bepaalde specifieke bestemmingen en worden gevoed vanuit de exploitatie of vanuit de algemene reserve. Die reserves hebben een bestedingsfunctie.
Ad d. De egalisatiefunctie van reserves
Reserves kunnen worden gevormd om tarieven of baten en lasten over de jaren heen gelijkmatig te verdelen. Pieken en dalen in de exploitatie kunnen zodoende worden vermeden.
Regels voor (bestemmings)reserves
De belangrijkste spelregels voor het omgaan met (bestemmings)reserves zijn als volgt:
- •
Reserves mogen geen negatief saldo hebben.
- •
Voor geraamde stortingen en onttrekkingen is een voor 31 december van het verslagjaar genomen raadsbesluit nodig.
- •
De gemeenteraad kan te allen tijde het doel of de bestemming wijzigen. Voor een dergelijke wijziging is dus altijd een raadsbesluit nodig.
- •
Instellen/ opheffen van een bestemmingsreserve is een raadsbevoegdheid.
- •
Bij het instellen van een reserve wordt minimaal het volgende bepaald: doel – voeding – maximale en minimale omvang – beschikkingsbevoegdheid – eventuele bijzonderheden.
- •
Wanneer het doel op basis waarvan een bestemmingsreserve is gevormd op enig moment vervalt, dan dient de reserve door middel van een raadsbesluit te worden opgeheven;
- •
Er wordt bespaarde rente toegerekend.
- •
Er wordt geen rente toegevoegd aan reserves;
- •
De minimale omvang van een reserve is € 100.000, uitgezonderd dekkingsreserves en specifieke raadsbesluiten.
2.2 Voorzieningen
Voorzieningen behoren tot het vreemd vermogen (artikel 44 BBV). Voorzieningen worden gevormd voor:
- a.
verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs te schatten;
- b.
op de balansdatum bestaande risico's ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is te schatten;
- c.
kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren;
- d.
de bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven als bedoeld in artikel 35, eerste lid, onder b (BBV).
Ad a en b. Voor de onderwerpen benoem bij lid a en b is het vormen van een voorziening verplicht. Hierbij gaat het bijvoorbeeld juridische claims in afwachting van een uitspraak van de rechter of om voorzieningen die een (beste) schatting betreffen van de lasten voortvloeiend uit risico’s die samenhangen met de bedrijfsvoering, zoals rechtsgedingen of reorganisaties.
Ad c. Bij lid c gaat het om kostenegalisatie. Aan het vormen van deze voorziening zijn twee eisen gesteld, te weten:
- •
er moet sprake zijn van kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, maar waarvan de oorsprong wel (mede) ligt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar;
- •
de voorziening moet strekken tot gelijkmatige verdeling van de lasten over een aantal begrotingsjaren. Hierbij het vooral om het onderhoud van kapitaalgoederen zoals wegen, waterwegen, riolering en gebouwen.
Het vormen van een voorziening is in dit geval niet verplicht; er kan ook voor gekozen worden de ongelijkmatig gespreide lasten in de komende begrotingsjaren voor de te verwachten bedragen in de meerjarenraming op te nemen of hiervoor een reserve te hanteren.
Voorzieningen die worden gevormd om de lasten van (groot) onderhoud van een kapitaalgoed over een aantal jaren te egaliseren kunnen alleen worden ingesteld en gevoed op basis van een beheerplan van het desbetreffende kapitaalgoed. Dit beheerplan dient periodiek 1 te worden geactualiseerd en financieel te zijn getoetst.
Ad d. Bij lid d gaat het onder andere om investeringen in riolering.
Het is niet toegestaan om voorzieningen te vormen voor jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een vergelijkbaar volume (bijvoorbeeld vakantiegeld van de medewerkers).
Regels voor voorzieningen
De belangrijkste spelregels voor het omgaan met voorzieningen zijn als volgt:
- •
De hoogte van de voorziening heeft een directe relatie met het risico en/of met de toekomstige verplichting.
- •
De best mogelijke schatting wordt gebruikt bij het vormen van de voorziening. Als geen meest waarschijnlijke variant kan worden aangegeven, maar slechts een reeks van mogelijke uitkomsten dan wordt de voorziening gesteld op het gemiddelde van de reeks van mogelijke uitkomsten.
- •
Toevoegingen (stortingen) aan voorzieningen of het vormen van een nieuwe voorziening worden conform de vastgestelde (meerjaren)begroting als last bij de taakvelden c.q. programma’s opgenomen en door vaststelling van de programma’s geautoriseerd.
- •
Een voorziening wordt opgeheven als een verplichting of een risico waarvoor een voorziening is ingesteld, is weggevallen. Voor het opheffen van de voorziening geen raadsbesluit nodig. Voor voorzieningen ter egalisatie van kosten geldt dat deze na besluitvorming door de gemeenteraad worden opgeheven. Het saldo van een op te heffen voorziening komt ten gunste van de exploitatie (algemene middelen).
3. Relatie met weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen is bedoeld om financiële tegenvallers op te vangen zodra risico’s werkelijkheid worden. Het weerstandsvermogen is in artikel 11 van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) als volgt gedefinieerd:
Het weerstandsvermogen bestaat uit de relatie tussen:
- a.
de weerstandscapaciteit, zijnde de middelen en mogelijkheden waarover de provincie onderscheidenlijk gemeente beschikt of kan beschikken om niet begrote kosten te dekken;
- b.
alle risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie.
Bij het bepalen van de weerstandscapaciteit wordt onderscheid gemaakt tussen incidentele en structurele weerstandscapaciteit. De weerstandscapaciteit wordt als volgt berekend:
Begroting / Rekening |
||
Incidenteel |
Structureel |
|
Vrij aanwendbaar deel algemene reserve Stille reserves Onbenutte belastingcapaciteit Onvoorzien Structurele begrotingsruimte |
X X |
X X X |
Totaal weerstandscapaciteit |
0 |
0 |
Om de weerstandscapaciteit te beoordelen wordt gebruik gemaakt van de door het Nederlands Adviesbureau voor Risicomanagement opgestelde tabel inzake waardering van risico’s.
Deze is als volgt:
Waarderingscijfer |
Ratio |
Betekenis |
A B C D E F |
> 2,0 1,4-2,0 1,0-1,4 0,8-1,0 0,6-0,8 < 0,6 |
Uitstekend ruim voldoende Voldoende Matig Onvoldoende ruim onvoldoende |
De weerstandsratio wordt als volgt bepaald: ·
Door de gemeente Altena wordt een ratio van minimaal 1,0 (waarderingscijfer C of hoger) gehanteerd. Nadere informatie is opgenomen in de Nota Risicomanagement Altena 2019.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Altena van 8 januari 2019
De voorzitter,
M.A. Fränzel MSc
de raadsgriffier,
Drs. S.J. Peet
Bijlage A. Overzicht reserves
Hieronder worden de reserves van de drie gemeenten weergegeven. In de cijferoverzichten is uitgegaan van de bestaande reserves en voorzieningen bij de drie voormalige gemeenten ultimo 2017 (stand Jaarrekening 2017).
In 2019 zal na de opstelling van de Jaarrekening 2018 op basis van de cijfers ultimo 2018 nader bekeken worden welke reserves en voorzieningen de gemeente Altena zou moeten hebben en wat de wenselijke omvang daarvan is.
Altena |
Stand 31-12-2017 |
|
Algemene reserve |
10.678.680 |
|
Algemene reserve bufferfunctie |
PM |
|
Reserve grondexploitatie |
3.514.042 |
|
Totaal algemene reserves |
|
14.192.722 |
|
|
|
Landschapsfonds |
504.226 |
|
Dekkingsreserve kapitaallasten |
13.950.357 |
|
Sociaal Domein |
5.014.058 |
|
Duurzaamheid |
389.680 |
|
Reserve onderhoud graven |
1.732.407 |
|
Reserve ROB |
291.025 |
|
Reserve automatisering |
910.665 |
|
Verkeersveiligheid |
600.000 |
|
Reserve conventionele explosieven |
150.000 |
|
Reserve onderliggend wegennet A27 |
1.209.519 |
|
Reserve huisvesting M.F.A.'s (v.h. huisv. ond.) |
10.750.881 |
|
Reserve renov. / verv. Kleedlok. Sportaccomm. |
496.037 |
|
Reserve Monumentenfonds |
172.372 |
|
Reserve openbare verlichting |
119.246 |
|
Reserve verplichtingen Zuidrand Eethen |
197.635 |
|
Onderhoud gebouwen |
1.517.414 |
|
Onderhoud wegen |
264.944 |
|
Naar algemene reserve? |
1.742.680 |
|
Reserves < 100 k |
451.405 |
|
Loopt af in 2018 |
602.864 |
|
Totaal bestemmingsreserves |
|
41.067.415 |
|
|
|
TOTAAL RESERVES |
|
55.260.137 |
De beschikkingsbevoegdheid van onderstaande reserves ligt in beginsel bij de gemeenteraad. Bij een herijkingsmoment of bij het aanvragen van een nieuwe reserve kan hier een uitzondering op voorgesteld worden.
In de navolgende tabellen wordt de onderbouwing per reserve weergegeven.
Algemene reserve |
||
Doel van de reserve |
het sluitend maken van de begroting, voor zover er op basis van de meerjarenbegroting sprake is van niet structurele tekorten; afwikkelen van rekeningresultaten. |
|
Voeding |
Jaarrekening / Begroting |
|
Min / max omvang |
n.v.t. |
|
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Algemene reserve bufferfunctie |
||
Doel van de reserve |
Vormen van weerstandsvermogen |
|
Voeding |
Jaarrekening / Begroting |
|
Min / max omvang |
n.v.t. |
|
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Reserve grondexploitatie |
||
Doel van de reserve |
Bufferfunctie in het kader van de grondexploitatie. |
|
Voeding |
Saldo grondexploitaties(verlies en winst) |
|
Min / max omvang |
Het benodigde weerstandsvermogen van de gemeente Altena wordt bepaald aan de hand van de berekening van de risico’s. Er is een ondergrens ingesteld, die wordt berekend aan de hand van de norm van de Inspectie Financiën Lagere Overheden methode (hierna: IFLO methode). De reserve grondbedrijf moet gelijk zijn aan het laagste van de twee bedragen van of de IFLO norm of de risicoberekening op basis van Monte Carlo, zodat financiële tegenvallers zoveel mogelijk binnen het grondbedrijf zelf kunnen worden opgevangen. |
|
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Bij het MPG, de paragraaf grondbeleid in de begroting en het jaarverslag wordt u jaarlijks geïnformeerd over de ontwikkelingen in de grondexploitaties, tevens worden bij het MPG de calculaties geactualiseerd. |
Landschapfonds |
||
Doel van de reserve |
Met bijdragen vanuit ontwikkelgebieden groen compenseren binnen de gemeente |
|
Voeding |
Bijdragen van exploitatiegebieden |
|
Min / max omvang |
n.v.t. |
|
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Dekkingsreserve kapitaalslasten |
||
Doel van de reserve |
Deze reserve dient ter jaarlijkse dekking van de kapitaalslasten van enkele activa op de gemeentelijke balans. |
|
Voeding |
Begroting / algemene reserve |
|
Min / max omvang |
Minimaal omvang is gelijk aan de nog te realiseren kapitaalslasten |
|
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Sociaal domein |
||
Doel van de reserve |
Beschikbaar houden van gelden voor risico’s decentralisaties sociaal domein. |
|
Voeding |
Resultaten binnen het sociaal domein |
|
Min / max omvang |
€ 5.042.546 |
|
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Duurzaamheid |
||
Doel van de reserve |
Beschikbaar houden van gelden voor investeringen in duurzaamheid. |
|
Voeding |
||
Min / max omvang |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Reserve onderhoud graven |
||
Doel van de reserve |
Gelden beschikbaar houden voor ontwikkeling regionaal bedrijventerrein |
|
Voeding |
Grafrechten |
|
Min / max omvang |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
ROB (Regionaal Ontwikkel Bedrijf) |
|
Doel van de reserve |
De jaarlijks verkregen onderhoudsrechten worden in deze reserve gestort; vrijval geschiedt overeenkomstig de periode waar de stortingen betrekking op hebben. |
Voeding |
Grafrechten |
Min / max omvang |
|
Omvang per 1-1-2019 |
|
Bijzonderheden |
Automatisering |
||
Doel van de reserve |
Deze reserve dient als dekking voor de uitvoering van het ICT-beleidsplan. |
|
Voeding |
||
Min / max omvang |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
||
Verkeersveiligheid |
||
Doel van de reserve |
Investeringen in het kader van verkeersveiligheid |
|
Voeding |
Begroting / algemene reserve |
|
Min / max omvang |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Reserve conventionele explosieven |
||
Doel van de reserve |
Uit deze reserve kunnen dan uitgaven voor werkzaamheden worden gedekt die betrekking hebben op conventionele explosieven. |
|
Voeding |
||
Min / max omvang |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Reserve onderliggend wegennet A27 |
||
Doel van de reserve |
Vanwege de toekomstige capaciteitsuitbreiding van de A27 zullen in de periode tussen 2021 en 2028 maatregelen getroffen worden op het onderliggend wegennet. Door de aantrekkende werking van de verbrede snelweg en te verplaatsen afritten zal de verkeerscirculatie veranderen. Met maatregelen als fietspaden zal de verslechtering van de verkeersveiligheid gecompenseerd worden. Ook zullen bestaande problemen op het onderliggende wegennet met dat werk opgelost worden. |
|
Voeding |
Algemene reserve |
|
Min / max omvang |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Reserve huisvesting M.F.A.'s (v.h. huisv. ond.) |
||
Doel van de reserve |
De reserve is ingesteld voor het mogelijk maken van investeringen in de toekomst op het gebied van onderwijs en Multi Functionele Accommodaties door het “sparen van financiële middelen” en de jaarlijkse lasten hieruit te dekken. |
|
Voeding |
Begroting |
|
Min / max omvang |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Reserve renov. / verv. Kleedlok. Sportaccomm. |
||
Doel van de reserve |
De reserve dient voor de instandhouding van de kleedlokalen van de veldsportverenigingen op de sportcomplexen Zuideveld te Dussen, de Schiethoek te Hank, de Zwaaier te Werkendam, de Roef te Sleeuwijk en Altena te Nieuwendijk. |
|
Voeding |
||
Min / max omvang |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
||
Reserve Monumentenfonds |
||
Doel van de reserve |
De reserve dient te ondersteuning van het gemeentelijk monumentenbeleid en richt zich met name op een drietal punten: verhinderen/ontmoedigen dat waardevolle panden verloren gaan of verstoord worden; creëren van draagvlak voor monumentenzorg en cultuurhistorie bij (potentiële) eigenaren en inwoners stimuleren dat de eigenaren van waardevolle panden hun bezit goed onderhouden. |
|
Voeding |
||
Min / max omvang |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Reserve openbare verlichting |
||
Doel van de reserve |
Egalisatie kosten van openbare verlichting in relatie tot de jaarlijkse raming voor openbare verlichting |
|
Voeding |
Exploitatie resultaten |
|
Min / max omvang |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Reserve verplichtingen Zuidrand Eethen |
||
Doel van de reserve |
Verplichting af te ronden in het kader van het project Zuidrand Eethen |
|
Voeding |
Algemene reserve |
|
Min / max omvang |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Reserve onderhoud gebouwen |
||
Doel van de reserve |
Buffer en egalisatie kosten wegen in relatie tot de jaarlijkse raming voor onderhoud gemeentelijke accommodaties |
|
Voeding |
Exploitatie resultaten |
|
Min / max omvang |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Reserve onderhoud wegen |
||
Doel van de reserve |
Buffer en egalisatie kosten wegen in relatie tot de jaarlijkse raming voor (klein) onderhoud wegen. |
|
Voeding |
Exploitatie resultaten |
|
Min / max omvang |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
De volgende reserves kunnen naar verwachting in 2019 vrijvallen ten gunste van de algemene reserve:
Reserve |
Stand 31-12-2017 |
Kunst- en cultuurfonds |
10.550 |
Reserve aandelen N.V. Waterleidingmij NWB (6%) |
52.185 |
Reserve gymnastiekmaterialen |
12.874 |
Reserve Lokaal personeelsbeleid |
43.138 |
Reserve opleidingen rampenbestrijding |
33.553 |
Reserve organisatie ontwikkeling |
67.211 |
Reserve studiekosten |
97.233 |
Reserve verhoogde asielinstroom |
77.100 |
Starterslening |
7.741 |
Reserve Seniorenbeleid |
112.004 |
Reserve Woonomgeving |
1.027.930 |
Reserve recreatieve voorzieningen |
75.467 |
Reserve planschade |
89.976 |
Reserve organisatiekosten |
35.719 |
Totaal |
1.742.680 |
De volgende reserves kunnen naar verwachting in 2019, gezien de omvang, vrijvallen ten gunste van de algemene reserve:
Reserve |
Stand 31-12-2017 |
Handhaving Veense Put |
95.000 |
Lokaal onderwijsbeleid/VVE |
35.229 |
Reserve baggeren |
50.722 |
Reserve expl.tractie etc.OW (excl.gladheidsbestr.) |
89.149 |
Reserve koopsom MFC (5%) |
85.806 |
Reserve speeltuinen/ -plaatsen |
95.499 |
Totaal |
451.405 |
De volgende reserves worden naar verwachting volledig benut in 2018:
Reserve |
Stand 31-12-2017 |
Reserve BTW- compensatiefonds |
35.000 |
Reserve Samen Doen |
61.812 |
EBR: technisch oh onderwijs |
162.336 |
DBR: Groen voor Rood |
6.060 |
DBR: Nieuwe initiatieven |
33.065 |
DBR: Risico’s zwembad |
94.000 |
DBR: Innovaties Sociaal Domein |
210.591 |
Totaal |
602.864 |
Bijlage B. Overzicht voorzieningen
Voor onderstaand overzicht zijn de bestaande voorzieningen van de drie gemeenten geïnventariseerd. Ultimo 2017 (stand Jaarrekening 2017) is sprake van de volgende voorzieningen in de gemeente Altena.
Altena |
Stand 31-12-2017 |
Pensioen wethouders |
5.408.654 |
ROB |
4.557.380 |
Grex |
4.919.374 |
Riolering |
5.867.767 |
Afval |
1.525.018 |
Begraven |
220.169 |
Voorziening onderhoud havens |
1.347.314 |
Onderhoud gemeentelijke gebouwen |
1.405.770 |
Onderhoud Wegen |
3.996.845 |
Debiteuren |
336.369 |
Frictiekosten Bibliotheek |
39.500 |
Voorz. onderh. Zwembaden |
817.221 |
Voorziening nazorg stortplaatsen |
118.000 |
Voorziening onderhoud infrastructuur Noordwaard |
5.601.887 |
Voorz. niet voorziene organisatorische ontwikkelingen |
240.374 |
VZ: Afrondende kosten afgesloten grexen |
190.271 |
Onderhoud civiele kunstwerken |
193.914 |
Naar algemene reserve? / overig |
1.118 |
|
|
Totaal voorzieningen |
36.786.946 |
Toelichting per voorziening is als volgt:
Pensioen wethouders |
||
Doel |
Dekking toekomstige pensioenverplichtingen (gewezen) wethouders |
|
Motivatie |
Bepaald op basis van jaarlijkse actuariële berekening (bij jaarrekening) |
|
Storting |
Exploitatie |
|
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
ROB (Regionaal Ontwikkel Bedrijf) |
||
Doel |
Opvangen gecalculeerde verliezen het regionaal bedrijventerrein |
|
Motivatie |
Verwacht exploitatieverlies |
|
Storting |
Exploitatie bij de jaarrekening |
|
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
||
Grex |
||
Doel |
Opvangen gecalculeerde verliezen binnen de grondexploitaties |
|
Motivatie |
Verliesgevende exploitaties |
|
Storting |
Exploitatie bij de jaarrekening |
|
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Riolering |
||
Doel |
Opvang van schommelingen in lasten voor de toekomstige vervangingsinvesteringen riolering door egalisatie van kosten |
|
Motivatie |
||
Storting |
Exploitatieresultaten |
|
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Afval |
||
Doel |
Opvang van schommelingen in de lasten voor de toekomstige vervangingsinvesteringen afval door egalisatie van kosten |
|
Motivatie |
||
Storting |
Exploitatieresultaten |
|
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Begraven |
||
Doel |
Egalisatie kosten en opbrengsten begravingen en begraafplaatsen |
|
Motivatie |
||
Storting |
Exploitatieresultaten |
|
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Voorziening onderhoud havens |
||
Doel |
Het doel van deze voorziening is het uitvoeren van grote onderhoudswerkzaamheden in de havens. Hierbij valt te denken aan in- en uitpeilen van de waterbodem, baggeren en aanbrengen van stortsteen. |
|
Motivatie |
||
Storting |
Exploitatie |
|
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Onderhoud gemeentelijke gebouwen |
||
Doel |
Onderhoud gemeentelijke accommodaties |
|
Motivatie |
Meerjaren onderhoudsplan |
|
Storting |
Exploitatie |
|
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
||
Onderhoud Wegen |
||
Doel |
Deze voorziening dient ter dekking van het planmatig onderhoud van de gemeentelijke wegen. |
|
Motivatie |
Meerjaren onderhoudsplan |
|
Storting |
Exploitatie |
|
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Debiteuren |
||
Doel |
Dubieuze debiteuren |
|
Motivatie |
kredietwaardigheid debiteuren |
|
Storting |
Exploitatie |
|
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Frictiekosten Bibliotheek |
||
Doel |
Dekking verwachte frictiekosten bibliotheek. |
|
Motivatie |
||
Storting |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Wordt naar verwachting afgerond in 2018 |
Onderhoud zwembaden |
||
Doel |
Deze voorziening dient ter dekking van het planmatig onderhoud van de gemeentelijke zwembaden. |
|
Motivatie |
||
Storting |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Voorziening nazorg stortplaatsen |
||
Doel |
In verband met de (eeuwigdurende) nazorg van afgesloten stortplaatsen is deze voorziening gevormd. |
|
Motivatie |
||
Storting |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Voorziening onderhoud infrastructuur Noordwaard |
||
Doel |
Ten laste van deze voorziening worden bedragen gebracht in het kader van klein en groot onderhoud m.b.t. de nieuwe infrastructuur in de Noordwaard. |
|
Motivatie |
||
Storting |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
||
Voorz. niet voorziene organisatorische ontwikkelingen |
||
Doel |
Reorganisatie voorziening |
|
Motivatie |
||
Storting |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Afrondende kosten afgesloten grexen |
||
Doel |
||
Motivatie |
||
Storting |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Onderhoud civiele kunstwerken |
||
Doel |
Deze voorziening dient ter dekking van het planmatig onderhoud van de civiele kunstwerken. |
|
Motivatie |
||
Storting |
||
Omvang per 1-1-2019 |
||
Bijzonderheden |
Noot
1Onder een recent beheerplan wordt een beheerplan verstaan van maximaal vijf jaar oud ten opzichte van het verslagleggingsjaar. Deze vijf jaar dient te worden gehanteerd als richttermijn waar gemotiveerd van kan worden afgeweken. Een gemotiveerde afwijking houdt in dat deze motivatie is geautoriseerd door de raad en verantwoord is in de paragraaf ‘Onderhoud kapitaalgoederen’ van de begroting en de jaarstukken. Tussentijdse bijstelling van het beheerplan binnen de vijf jaar is verplicht, indien een belangrijke afwijking is opgetreden in de staat van het onderhoud (Notitie Materiële vaste activa - Commissie BBV).
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl