Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR618438
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR618438/1
Regeling vervallen per 25-11-2021
Reglement basisregistratie personen gemeente Waalwijk
Geldend van 28-12-2018 t/m 24-11-2021
Intitulé
Reglement basisregistratie personen gemeente WaalwijkHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waalwijk,
gelet op de:
Wet basisregistratie personen (BRP),
Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Waalwijk,
Algemene verordening gegevensbescherming en de
Uitvoeringswet algemene verordening gegevensbescherming
besluit vast te stellen:
Reglement basisregistratie personen gemeente Waalwijk
Artikel 1 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Waalwijk worden verstrekt, voor zover die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de taak van de betreffende organen;
2. Een verstrekking als bedoeld in het eerste lid, kan ad hoc (rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen), spontaan (mutatieverstrekking) en door middel van een selectie plaatsvinden;
3. In bijlage 1 van dit reglement zijn de gegevens opgenomen die door de gemeente Waalwijk bij een persoon kunnen worden vastgelegd naast de gegevens welke verplicht worden bijgehouden volgens de wet BRP.
4. In bijlage 2 van dit reglement zijn de organen van de gemeente Waalwijk vermeld die rechtstreekse toegang kunnen hebben tot het systeem van de basisregistratie personen.
5. In bijlage 3 van dit reglement zijn de autorisatiegroepen vermeld aan wie gegevens worden verstrekt via de gegevensmakelaar (Civision Makelaar Gegevens). Deze bijlage bevat informatie over welke autorisatiegroepen in dit systeem zijn opgenomen, op welke wettelijk taak deze groep is gebaseerd en wat de naam is van het profiel in de applicatie.
6. In bijlage 5 van dit reglement is een overzicht opgenomen van periodieke verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers.
Artikel 2 Verstrekkingen aan derden
1. Op verzoek van een derde kunnen aan hem overeenkomstig artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen gegevens worden verstrekt over ingezetenen van de gemeente Waalwijk, voor zover de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;
2. Op verzoek van een derde kunnen aan hem overeenkomstig artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen gegevens worden verstrekt over ingeschrevenen van de gemeente Waalwijk, voor zover de derde behoort tot een aangewezen categorie van derden, als bedoeld in artikel 3;
3. De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden;
4. Er worden geen gegevens verstrekt als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid van de Wet basisregistratie personen.
Artikel 3 Aanwijzing werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden
1. De in bijlage 4 van dit reglement opgenomen werkzaamheden worden aangewezen als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang;
2. De in bijlage 4 van dit reglement opgenomen categorieën van derden worden aangewezen als derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren.
3. In bijlage 6 van dit reglement is een overzicht opgenomen van periodieke verstrekkingen aan derden.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
Dit besluit treedt in werking één dag na bekendmaking en vervangt het reglement dat is vastgesteld door het college van Waalwijk op 20 september 2016.
Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen gemeente Waalwijk (Reglement BRP Waalwijk).
Aldus besloten in de vergadering van het college van Waalwijk 4 december 2018
Het college van Waalwijk,
de secretaris, de burgemeester,
J.H Lagendijk , drs. A.M.P. Kleijngeld
Bijlage 1
Aangehaakte gegevens zijn:
- Persoonslijsten van vertrokken personen m.u.v. de verwijsgegevens
- Adreshistorie van vóór de “datum adreshistorie aaneengesloten”
- Burgerlijke staat
- Gezinsrelatie/gezinsverhouding
- Interne aantekenvakken en –soorten (zulks ter beoordeling van de beheerder)
Bijlage 2
Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een rechtstreekse raadpleegmogelijkheid in de BRP
De volgende dienstonderdelen van de gemeente Waalwijk hebben rechtstreeks toegang tot de basisregistratie:
Organisatie onderdeel |
Wettelijk kader |
Gegevensset
|
|
||
Team Publiekszaken: - Medewerkers klantcontact (balie) - Medewerkers Publiekszaken (BS-BRP) - Senior medewerkers Publiekszaken - Manager team Publiekszaken |
Wet BRP, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen.
|
Alle gegevens op PL , verwijsgegevens en de aangehaakte gegevens |
|
|
|
Team WijZ (alleen de medewerkers die moeten beschikken over gegevens die niet te raadplegen zijn in de Makelaar Gegevens).
|
Wmo en Jeugdwet, Regeling Gehandicaptenparkeerkaart en Regeling Schuldhulpverlening |
Persoonsgegevens, kindgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, gerelateerden verblijfplaatsgegevens, gegevens over gezagsverhouding, verwijsgegevens en verblijfstitel, aangehaakte gegevens (aantekeningen) |
Team ICT
|
Beheer en bijhouding van de basisregistratie personen en het testen van programmawijzigingen
|
Persoonsgegevens, kindgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, gerelateerden verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens en verblijfstitel |
De verantwoordelijke (= het College) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage. Dit kan zijn doordat er een technische datakoppeling is tussen de Basisregistratie Personen en de applicatie waar een medewerker zijn taak uitvoert of door in te loggen op het raadpleegportaal Makelaar Gegevens.
Bijlage 3
Overzicht van autorisatiegroepen in de gegevensmakelaar (Civision Makelaar Gegevens). Deze autorisatie is gebaseerd op de wettelijke taken opgenomen in het autorisatiebesluit (GABA) 510290 Gemeente Waalwijk BRP van 1-8-2018.
|
Wettelijke taak |
Profiel |
⃝ |
Alle taken Dit is een minimaal profiel voor personen die de onderstaande wettelijke taken niet uitvoeren. Met dit profiel kun je gegevens over persoon, huwelijk, datum overlijden, indicatie geheim en actueel adres raadplegen. |
AVG Alle taken spontaan |
⃝ |
Gemeente belastingen / wet WOZ / Invordering belastingen |
AVG Gem. belasting |
⃝ |
Wet WOZ / Invordering belastingen |
AVG WOZ |
⃝ |
Gemeentelijke opsporingsambtenaren |
AVG BOA |
⃝ |
Winkeltijdenwet |
AVG Winkeltijden |
⃝ |
Drank- en horecabedrijf |
AVG Drank en horeca |
⃝ |
Kansspelen |
AVG Kansspelen |
⃝ |
Omgevingsvergunning |
AVG Omgevingsvergunning |
⃝ |
APV |
AVG APV |
⃝ |
Gehandicaptenparkeerkaart |
AVG Gehand. Parkeerkaart |
⃝ |
Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen |
AVG Opn. Psych. Ziekenh. |
⃝ |
Rampenbestrijding |
AVG Rampenbestrijding |
⃝ |
Gevonden voorwerpen |
AVG Gevonden voorwerpen |
⃝ |
Volmachtverlening Kieswet |
AVG Volmachtverl. Kieswet |
⃝ |
Naturalisatie |
AVG Naturalisatie |
⃝ |
Pensioenen raadsleden en wethouders |
AVG Pensioen raad en weth |
⃝ |
Wachtgelden gemeentepersoneel |
AVG Wachtg. Gemeentepers. |
⃝ |
Burgerlijke stand |
AVG Burgerlijke stand |
⃝ |
Jeugd |
AVG Jeugd |
⃝ |
Leerplicht |
AVG Leerplicht (ouders) |
⃝ |
Wet op de lijkbezorging |
AVG Lijkbezorging |
Een overzicht welke medewerkers zijn opgenomen in de verschillende autorisatiegroepen en welke gegevens in de verschillende groepen beschikbaar worden gesteld is op elk moment op te vragen bij de applicatiebeheerder CMG van team ICT.
Bijlage 4
Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Waalwijk en categorieën van derden die in aanmerking komen voor verstrekking van persoonsgegevens.
Voor een groot aantal derden is de verstrekking van gegevens uit de BRP al voorzien in de Wbrp.
Op lokaal niveau kunnen werkzaamheden worden aangewezen met een gewichtig maatschappelijk belang, dat samenvalt met het gemeentelijk belang. Op verzoek van een derde, die behoort tot een van de aangewezen categorieën van derden, kunnen gegevens worden verstrekt over ingeschrevenen van de gemeente Waalwijk voor zover zij de genoemde werkzaamheden uitvoeren.
De verordening gegevensverstrekking BRP Waalwijk stelt in artikel 2, lid 3:
Het college van burgemeester en wethouders wijst aan:
- 1.
de werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Waalwijk ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie personen kunnen worden verstrekt; en
- 2.
de categorieën van derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie.
In verband met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevenen
schrijft de Wbrp in artikel 3.9, tweede lid, voor dat de gemeentelijke verordening de verstrekking van gegevens over hen slechts mag toestaan voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde. Ook is het van belang dat de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene (waaronder ook diens recht op privacy moet worden begrepen) niet aan de verstrekking in de weg staan. Daarnaast kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op een aantal in de Wbrp met name genoemde gegevens (zie artikel 3.9, vierde lid).
Bij het aanwijzen van de werkzaamheden en categorieën zal steeds een afweging gemaakt moeten worden tussen deze belangen en de doeleinden waarvoor verstrekking wordt toegestaan.
Vanwege werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang mogen persoonsgegevens verstrekt. Dit zijn onder andere:
- 1.
Kabinetswerkzaamheden burgemeester (zie bijlage 3, CSTR)
- 2.
Bevorderen lezen / bestrijden alfabetisme
- 3.
Fondsenwerving goede doelen
- 4.
Jeugd-welzijn
- 5.
Ouderenzorg
- 6.
Gehandicaptenzorg
- 7.
Maatschappelijk werk
In de tabel hierna worden de categorieën van derden genoemd die werkzaamheden meteen gewichtig maatschappelijk belang uitvoeren benoemd.
Categorieën van derden die in aanmerking komen voor verstrekking vangegevens uit de basisregistratie:
Bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente) |
Bevorderen culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners |
Buitenlandse EU overheidsorganen (met toestemming van de ingeschrevene) |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse niet EU overheidsorganen (met toestemming van de ingeschrevene) |
Uitvoering van een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van de gegevens voorziet. |
Buitenlandse rechtspersonen (o.a. instellingen voor sociale zorg en zekerheid)(met toestemming van de ingeschrevene) |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Overheidsorganen van de bijzondere landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en de bijzondere gemeenten (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke) |
Bijhouden begraafplaatsadministratie en uitvoering Wet op de Lijkbezorging |
Culturele organisaties |
Bevorderen cultuur en behoud cultureel erfgoed |
Fondsverwervende organisaties |
Ondersteunen organisaties met een doelstelling die ten goede komt aan de inwoners |
Instellingen of organisaties die werkzaamheden verrichten op deze terreinen |
Werkzaamheden op het terrein van: Maatschappelijke dienstverlening, Algemene/geestelijke gezondheidszorg, Kinderopvang, Jeugdwelzijnswerk, Ouderenzorg, Gehandicaptenzorg, Sociale werkvoorziening, Reclassering/verslaafdenzorg etc. |
Kredietbank (privaatrechtelijk, bijv. een stichting) |
Schuldhulpverlening |
Migrantenorganisaties (bijv. Stichting Vluchtelingenwerk) |
Hulp aan migranten |
Rechtspersonen die niet in de gemeentelijke verordening benoemd zijn (met toestemming van de ingeschrevene / gezaghouder) |
Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, waarbij het doel verschillend van aard kan zijn per aanvrager |
Onderwijsinstellingen |
Een juiste registratie in de leerlingenadministratie |
Ouderenorganisaties |
Het geven van hulp en voorlichting aan ouderen |
Patiëntenverenigingen |
Het geven van hulp en voorlichting en het organiseren van lotgenotencontact |
Pensioenfondsen |
Bijhouding administratie |
Plaatselijke afdelingen van politieke partijen |
Het juist functioneren van de parlementaire democratie |
Sportorganisaties en -verenigingen |
Stimuleren sport en beweging |
Thuiszorgorganisaties |
Bevorderen van zelfredzaamheid |
Vakorganisaties |
Behartiging van de belangen van de aangesloten (ex)werknemers |
Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel |
Maatschappelijke of filantropische doelen (bijv.: Rode Kruis, Astmafonds, Lilianefonds, Nierstichting, Bloedbank) |
Vrouwenorganisaties |
Bevordering vrouwenwelzijn |
Woningbouwvereniging en woningcorporaties |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan illegale (spook)bewoning |
Ziekenhuizen |
Patiëntenzorg, verlenen medische zorg, innen rekeningen i.v.m. verleende zorg |
Gemeente Waalwijk |
Kabinetszaken |
Instellingen of organisaties werkzaam op het gebied van fraudebestrijding |
Handhaven van de Nederlandse wet |
Bijlage 5
Overzicht van periodieke verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers
Nummer |
Mutaties op catg |
Lijsten |
Rubriek / Selectie |
Frequentie / vorm |
Doel verstrekking en aan wie |
001 – inwonerspanel |
Overlijden |
507 mutatieberichtg overlijden 532 Categoriewijziging overlijden |
060810 |
Maandelijks per email |
Controle bestand inwonerspanel op overleden personen Verstrekking aan THRM. |
007 |
Binnenverhuizing Overlijden Vertrek |
515,516,517 gehandicapten parkeerplaats |
161 |
Maandelijks per email |
Controle bestand personen met gehandicaptenparkeerplaats. Verstrekking aan TVVB. |
010 |
Binnenverhuizing Overlijden Emigratie Vertrek Persoon |
600, 605, 610, 615 Mut.ber. Loket Zorg |
007 016110 |
Wekelijks op papier |
Controle bestand van personen bekend bij team Wijz op mutaties. Verstrekking aan TWIJZ. |
011 |
Binnenverhuizing Overlijden Vertrek |
513, 518, 519 Mutatieber. (gepens) |
060 |
Maandelijks per email |
Controle bestand gepensioneerden. Verstrekking aan THRM. |
012 |
Vestiging Verblijfplaats |
961 hervestiging |
961 081420 |
Wekelijks op papier |
Eigen gebruik TPUB voor toezenden persoonslijst naar personen die zijn (her)gevestigd in de BRP |
014 |
Verblijfplaats |
260 Pers.zonder nederlandse nation |
260 088610 |
Maandelijks op papier |
Eigen gebruik TPUB voor controle grootouder-artikel Rijkswet op het Nederlanderschap |
017 |
Vertrek |
553 Mutatiebericht. met vertrek |
- |
Wekelijks op papier |
Bepalen of er een VOA-indicatie geplaatst moet worden in de gegevens in de gegevensmakelaar als iemand uit gemeente vertrokken is. Verstrekking aan TICT. |
Bijlage 6
Overzicht van periodieke verstrekkingen aan derden
Nummer |
Mutaties op catg |
Lijsten |
Rubriek / Selectie |
Frequentie / vorm |
Doel verstrekking |
060 – nieuwkomers in Waspik |
Binnenverhuizing Vestiging
|
142 |
142 |
Maandelijks per email aan Platform Waspik, contactpersoon Jeanette Revet |
Bevordering leefbaarheid in Waspik. Collegebesluit Z14-001664, besloten op 10-11-2015. |
Gegevensverstrekking bij verzoeken om schriftelijke gegevensverstrekking uit de BRP
Voor de toetsing van verzoeken om gegevensverstrekking wordt het schema verzoeken om schriftelijke gegevensverstrekking uit de basisregistratie uit de BRP gebruikt. Dit schema wordt beschikbaar gesteld door de werkgroep schriftelijke verstrekkingen van de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (Nvvb) op de website van de Nvvb:
https://nvvb.nl/nl/producten/handreikingen/schema-gegevensverstrekking/
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl