Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR617677
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR617677/1
Regeling vervallen per 01-01-2021
Subsidieregeling stimulering aanpak woninginbraken 2019 en 2020
Geldend van 01-01-2019 t/m 31-12-2020
Intitulé
Subsidieregeling stimulering aanpak woninginbraken 2019 en 2020Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van de concerndirecteur Directie Veiligheid van 11 december 2018, kenmerk DV-HIC, nr. 11122018;
gelet op de artikelen 3, 4, 6, 7 en 15 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
overwegende, dat het noodzakelijk is om nadere regels te stellen in het kader van subsidieverlening ten behoeve van de stimulering van preventieve maatregelen met als einddoel de reductie van het aantal woninginbraken;
besluit vast te stellen:
Subsidieregeling stimulering aanpak woninginbraken 2019 en 2020
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
- a.
college: college van burgemeester en wethouders;
- b.
corporaties: woningbouwcorporaties Havensteder, Woonstad, Vestia en SOR;
- c.
DAEB: Dienst van Algemeen Economisch Belang;
- d.
speerpuntwijken: Vreewijk, Lombardijen, Pendrecht-Zuidwijk, Tarwewijk, Bloemhof, Oud-Charlois, Feijenoord, Schiebroek, Beverwaard, Hoogvliet Zuid, Hillesluis, Ommoord en Zevenkamp;
- e.
buitenruimte: ruimte die door het ontbreken van uitwendige bouwkundige scheidingsconstructies permanent in open verbinding staat met de bodem en/of de buitenlucht.
Artikel 2 Doel en reikwijdte van de subsidieregeling
-
1. Het doel van deze regeling is om corporaties te stimuleren te investeren in het voorkomen van inbraak in de eigen woningen gelegen in de speerpuntwijken door het aanbrengen van inbraak werende middelen in of aan woningen of door het nemen van inbraak werende maatregelen in de buitenruimte. Uitsluitend voor de corporatie SOR geldt deze regeling voor alle wijken in Rotterdam.
-
2. Het bepaalde in deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
-
1. Op grond van deze regeling wordt subsidie verstrekt voor de kosten van het aanschaffen en aanbrengen van inbraak werende middelen in of aan woningen of het nemen van inbraak werende maatregelen in de buitenruimte ten behoeve van woningen in de speerpuntwijken. Deze middelen dienen gebaseerd te zijn op een risicoanalyse door de corporatie en gemeente, met advies van politie.
-
2. Er wordt geen subsidie verstrekt voor het aanschaffen en aanbrengen van inbraak werende maatregelen in ruimten die geen woningen zijn, zoals garages, bergingen, tuinhuisjes, vakantiehuisjes. Een uitzondering is mogelijk indien uit een onderbouwing blijkt dat de uitzondering een reducerend effect zal hebben op inbraken in woningen.
-
3. De subsidie wordt gezien als een DAEB. De subsidie wordt alleen verleend voor DAEB woningen (huurwoningen in het segment tot € 720,42, prijspeil 2019).
-
4. Voorwaarde is dat de inbraak werende maatregelen niet zullen leiden tot een huurverhoging door de corporatie.
Artikel 4 Subsidieplafond
-
1. Voor deze stimuleringsregeling geldt een totaal subsidieplafond van jaarlijks € 365.000 over de jaren 2019 en 2020.
-
2. Het subsidieplafond bedraagt per corporatie over de jaren 2019 en 2020 jaarlijks:
Woonstad
€ 156.000
Vestia
€ 86.000
Havensteder
€ 108.000
SOR
€ 15.000
-
3. De verdeling van de subsidie geschiedt, met inachtneming van het subsidieplafond en artikel 6, op basis van de volgorde van ontvangst van de aanvragen.
Artikel 5 Aanvragen
-
1. Een corporatie maakt een analyse van het eigen woningbezit in de speerpuntwijken en stelt in overleg met gemeente en na advies van de politie vast welke inbraak werende maatregelen nodig zijn.
-
2. Elke corporatie dient het overzicht van de voorgenomen inbraak werende maatregelen en werkzaamheden uiterlijk 31 maart van het kalenderjaar waarin de investeringen worden gedaan in bij het college. Voor het daadwerkelijk uitvoeren van de werkzaamheden geldt per corporatie dat circa 50% voor 1 juli gerealiseerd moet zijn en het overige deel voor 1 december van het desbetreffende kalenderjaar.
-
3. Aanvragen voor subsidie worden uiterlijk zes weken na realisatie van de werkzaamheden doch niet na 1 december van het betreffende kalenderjaar bij het college ingediend.
-
4. De subsidie wordt aangevraagd nadat de inbraak werende middelen zijn aangeschaft en aangebracht of de maatregelen zijn genomen.
-
5. De subsidie wordt aangevraagd door de corporatie. De adressen van de woningen waarop de aanvraag betrekking heeft worden in de aanvraag benoemd.
-
6. Alleen volledige aanvragen worden in behandeling genomen. Een aanvraag om subsidie is volledig indien:
- a.
de adressen waarvoor de aanvraag bestemd is zijn benoemd op het door of namens het college vastgestelde aanvraagformulier;
- b.
alle in het aanvraagformulier gevraagde gegevens en bescheiden bij de aanvraag zijn bijgevoegd.
- a.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt 50 procent van de subsidiabele kosten, bedoelt in artikel 3.
Artikel 7 Subsidievaststelling
Het college beslist op een aanvraag binnen vier weken na ontvangst van de aanvraag.
Artikel 8 Inwerkingtreding
Deze subsidieregeling wordt geplaatst in het Gemeenteblad en treedt in werking op 1 januari 2019 en vervalt op 1 januari 2021.
Artikel 9 Citeertitel
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling stimulering aanpak woninginbraken 2019 en 2020.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 december 2018.
De secretaris,
V.J.M. Roozen
De burgemeester,
A. Aboutaleb
Dit gemeenteblad 2018, nummer 166, is uitgegeven op 12 december 2018 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl