Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR617101
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR617101/1
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Roerdalen houdende regels omtrent de auditcommissie Verordening auditcommissie gemeente Roerdalen 2018
Geldend van 20-12-2018 t/m heden
Intitulé
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Roerdalen houdende regels omtrent de auditcommissie Verordening auditcommissie gemeente Roerdalen 2018De raad van de gemeente Roerdalen heeft;
gezien het voorstel van het raadspresidium van 22 oktober 2018;
gelet op het bepaalde in artikel 84 van de Gemeentewet;
het volgende besluit genomen:
Besluit
Vast te stellen de “Verordening auditcommissie gemeente Roerdalen 2018”.
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
de commissie: de auditcommissie;
- b.
de raad: de gemeenteraad;
- c.
het college: het college van burgemeester en wethouders;
- d.
de voorzitter: de voorzitter van de auditcommissie of diens plaatsvervanger;
- e.
de accountant: de accountant aangewezen conform het bepaalde in artikel 213 van de Gemeentewet;
Artikel 2. Doel
-
1. De commissie heeft als doel ten behoeve van de raad de afstemming te bevorderen van alle activiteiten in de gemeente op het gebied van auditing, financieel beheer en aangrenzende gebieden en het overleg daarover tussen de raad, accountant, het college, de rekenkamercommissie en de ambtelijke organisatie.
-
2. De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad, college en rekenkamercommissie.
Artikel 3. Taken
De commissie:
- 1.
is, na afloop van het contract met de accountant, belast met het mede voorbereiden van het aanbestedingstraject ten behoeve van de selectie van de accountant;
- 2.
is het formele aanspreekpunt voor de door de raad aangewezen accountant;
- 3.
kan de raad adviseren over de door de accountant uitgebrachte rapportages;
- 4.
is belast met het mede voorbereiden van de door de raad vast te stellen verordeningen ex artikel 212, 213 en 213a van de Gemeentewet, alsmede van het door de raad vast te stellen controleprotocol voor de controle van de jaarrekening;
- 5.
participeert in het overlegplatform over controle- en onderzoeksactiviteiten binnen de gemeente tussen accountant, rekenkamercommissie en college;
- 6.
kan de raad gevraagd en ongevraagd adviseren over aangelegenheden als bedoeld in artikel 2, eerste lid van deze verordening.
Artikel 4. Samenstelling
-
1. De raad benoemt de leden van de commissie, waaronder de voorzitter.
-
2. De commissie bestaat uit minimaal 3 leden en maximaal één afgevaardigd lid per fractie.
-
3. De griffie(r) verzorgt het secretariaat van de commissie.
-
4. De commissie kan interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering van de commissie bij te wonen en van advies te dienen.
Artikel 5. Voorzitter
-
1. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie en het leiden van de vergaderingen.
-
2. Bij afwezigheid of ontstentenis van de voorzitter fungeert een lid van de commissie als plaatsvervangend voorzitter.
Artikel 6. Zittingsduur
-
1. De zittingsperiode van een lid eindigt met het einde van de zittingsperiode van de raad.
-
2. Een lid kan schriftelijk ontslag nemen.
-
3. De raad kan een lid tussentijds ontslaan.
-
4. Indien een fractie niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van het lid dat op voordracht van die fractie is benoemd.
Artikel 7. Vergaderingen
-
1. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie.
-
2. Vergaderingen vinden alleen plaats indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
-
3. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.
-
4. De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.
-
5. Van iedere vergadering wordt een beknopt verslag gemaakt dat de eerstvolgende vergadering wordt vastgesteld.
Artikel 8. Informeren raad
De commissie informeert de raad gevraagd en ongevraagd over aangelegenheden betreffende de taakstelling van de commissie.
Artikel 9. Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening auditcommissie gemeente Roerdalen 2018”.
Artikel 10. Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeenteraad van Roerdalen op 13 december 2018
De griffier
R.J.J. Notermans
De voorzitter
mr. M.D. de Boer-Beerta
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl