Evenementenbeleid gemeente Wijchen

Geldend van 11-03-2022 t/m heden

Intitulé

Evenementenbeleid gemeente Wijchen

Leeswijzer

Dit evenementenbeleid is een uitwerking van de ‘Visie op evenementen gemeente Wijchen 2021’.

In dit evenementenbeleid staat onder welke voorwaarden we evenementen toestaan. Aanvragen voor vergunningen en ontheffingen worden hier aan getoetst. (Dit zijn beleidsregels als bedoeld in artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht.)

Het kan gaan om een aanvraag voor de volgende vergunningen/ontheffingen:

  • -

    evenementenvergunning;

  • -

    ontheffing geluidhinder;

  • -

    ontheffing sluitingsuur;

  • -

    ontheffing Zondagswet;

  • -

    ontheffing Alcoholwet;

  • -

    ontheffing toegang centrum;

  • -

    ontheffing parkeren blauwe zone.

Als in het beleid wordt gesproken over ‘we’ dan wordt daarmee het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester bedoeld, afhankelijk van het onderwerp en de bevoegdheidsverdeling uit de diverse wet- en regelgeving. Voor de leesbaarheid maken we dit onderscheid hier niet. Concrete besluiten worden altijd wel door het bevoegde orgaan genomen.

Artikel 1 Wat is een evenement?

  • 1. In artikel 2:24 van de Algemene plaatselijke verordening (hierna: Apv) staat wat een evenement is in de zin van de Apv en dit beleid.

  • 2. Een activiteit is een evenement indien:

    • a.

      het gaat om een verrichting van vermaak, en

    • b.

      voor publiek toegankelijk.

  • 3. Besloten activiteiten zijn geen evenement.

  • 4. Een schoolfeest is geen evenement indien:

    • a.

      het feest op school binnen of op het eigen terrein wordt gehouden, en

    • b.

      het feest alleen toegankelijk is voor leerlingen en personeel.

  • 5. Een activiteit in een inrichting is geen evenement indien:

    • a.

      het gaat om een inrichting in de zin van het Activiteitenbesluit milieubeheer, en

    • b.

      de activiteit past binnen de normale bedrijfsvoering van de inrichting, dit is afhankelijk van de milieumelding.

  • 6. Als bij een activiteit zoals genoemd in lid 5 de geluidsnorm wordt overschreden, dan noemen we dit een festiviteit. Artikel 4:3 Apv heeft een regeling voor festiviteiten.

  • 7. We zien niet als evenement: ‘sportactiviteiten en daaraan gerelateerde activiteiten in of op een sportaccommodatie tussen 7:00 uur en 23:00 uur met uitzondering van vechtevenementen’. (artikel 2:24 eerste lid sub g Apv)

  • 8. Een sportgerelateerde activiteit is: een activiteit waarbij op enig moment daadwerkelijk een sport wordt beoefend en er een doorlopend verband bestaat tussen het uitoefenen van de sportactiviteit en de latere activiteit die niet-sportgerelateerd is. Dit betekent ook dat de hoofdactiviteit bestaat uit de uitoefening van de sportactiviteiten en dat eventuele latere niet-sportgerelateerde activiteiten bijzaak zijn.

Toelichting

In lid 3 staat dat besloten activiteiten geen evenement zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om een verjaardagsfeest in de eigen tuin. Hiervoor is dus geen evenementenvergunning nodig. Besloten activiteiten op openbare grond zijn niet toegestaan.

Artikel 2 Meldingsplichtige evenementen en categorieën

  • 1. Voor sommige evenementen is geen vergunning nodig, dan geldt alleen een meldingsplicht. De voorwaarden hiervoor staan in de Nadere regels kleine evenementen.

  • 2. We maken bij ieder evenement een risicoscan. Ieder evenement wordt ingedeeld in een categorie; A, B of C. Deze verdeling is gebaseerd op de risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu. Dit is afhankelijk van de aard en omvang van het evenement, en de impact of overlast die het op de omgeving heeft.

Artikel 3 Samenloop evenementen

  • 1. Het uitgangspunt is dat er geen maximum is aan het aantal evenementen dat op een bepaalde locatie of in de directe omgeving kan plaatsvinden in een jaar.

  • 2. We kunnen hiervan afwijken en een aanvraag weigeren indien door het grote aantal evenementen op een bepaalde locatie:

    • a.

      de overlast voor de omgeving onevenredig is, en/of

    • b.

      de openbare orde en veiligheid niet gewaarborgd kan worden.

    Dit is afhankelijk van het type evenementen dat plaatsvindt en de samenloop/clustering van evenementen in een bepaalde periode.

  • 3. Het uitgangspunt is dat er geen maximum is aan het aantal evenementen dat gelijktijdig in de gemeente Wijchen kan plaatsvinden.

  • 4. We kunnen hiervan afwijken en een aanvraag weigeren indien door de samenloop van diverse evenementen:

    • a.

      de overlast voor de omgeving onevenredig is, en/of

    • b.

      de openbare orde en veiligheid niet gewaarborgd kan worden.

    Dit is afhankelijk van het type evenementen en de locaties.

  • 5. We beoordelen aanvragen op volgorde van binnenkomst.

Toelichting

Het aantal evenementen in Wijchen is de afgelopen jaren toegenomen. Over het algemeen zien we dat als een positieve ontwikkeling. Maar dit roept ook de vraag op ‘waar ligt de grens?’ Hier is geen eenduidig antwoord op omdat veel factoren spelen; het type evenementen, de omvang van een evenement, de geluidsproductie, de locatie of locaties etc. Daarom noemen we geen concrete aantallen.

Voor recreatiegebied de Berendonck gelden ook beperkingen vanuit het bestemmingsplan. Ook op iedere andere locatie moet aan het bestemmingsplan worden voldaan (eventueel met een omgevingsvergunning om hiervan af te wijken).

Artikel 4 Meerjarige of meervoudige vergunning

  • 1. Een meerjarige vergunning is een vergunning voor een evenement dat jaarlijks plaats vindt.

  • 2. Een meervoudige vergunning is een vergunning voor één evenement dat meerdere keren per jaar plaats vindt.

  • 3. We kunnen een meerjarige of meervoudige vergunning verlenen voor evenementen die aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • a.

      Het gaat niet om een categorie C-evenement.

    • b.

      Het evenement heeft eerder plaats gevonden.

    • c.

      Bij de vergunningverlening, uitvoering en toezicht zijn bij de eerdere edities geen problemen geweest.

    • d.

      Het evenement is iedere keer hetzelfde; op dezelfde locatie, hetzelfde aantal maximum bezoekers, dezelfde organisatie en dezelfde activiteiten.

    • e.

      Een meerjarige of meervoudige vergunning kan voor maximaal drie jaar worden verleend.

    • f.

      De organisatie meldt iedere keer dat het evenement gaat plaats vinden, minimaal acht weken van tevoren.

    • g.

      De organisator kan alleen hele ondergeschikte wijzigingen melden. Bij andere wijzigingen is een nieuwe vergunning nodig.

    • h.

      We kunnen altijd de vergunning wijzigen of intrekken als dit nodig is in het belang van de openbare orde en veiligheid of de volksgezondheid en de bescherming van het milieu.

Toelichting

Voordeel van een meerjarige of meervoudige vergunning is dat organisaties niet iedere keer een vergunning hoeven aan te vragen. Dit beperkt de administratieve lasten voor de organisatie.

Een vergunning kan voor maximaal drie jaar worden verleend. Een langere periode vinden we niet wenselijk, omdat de kans dat er iets aan de situatie verandert dan te groot wordt. Het kan gaan om veranderingen aan het evenement of de organisatie. Maar het kan ook gaan om veranderingen in wet- en regelgeving of nieuwe inzichten van onze zijde. De brandveiligheidseisen bij evenementen bijvoorbeeld, die zijn de afgelopen jaren strenger geworden. Dan is het onwenselijk als voor evenementen een verouderde vergunning blijft gelden.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg en de Inspectie Veiligheid en Justitie adviseren geen meervoudige vergunningen te verlenen (bron: Rapport ‘Meer aandacht nodig voor veiligheid en gezondheid bij publieksevenementen’ door Inspectie voor de Gezondheidszorg en de Inspectie Veiligheid en Justitie, februari 2016). De reden is dat de risico’s voor de veiligheid en gezondheid van een nieuwe editie van een evenement dan niet opnieuw afgewogen kunnen worden en er niet geleerd kan worden van eerdere edities.

We onderkennen dit risico. Daarom is ook zeker niet ieder evenement geschikt voor een meerjarige vergunning. Alleen evenementen die telkens hetzelfde zijn en in het verleden geen problemen hebben opgeleverd, kunnen een meerjarige vergunning krijgen. Bovendien kunnen we altijd een vergunning intrekken of wijzigen, mocht dit toch nodig zijn. Daarom vinden we meerjarige vergunningen wel aanvaardbaar, voor maximaal 3 jaar.

Artikel 5 Start- en eindtijden

  • 1. De starttijd van een evenement is niet vóór 07.00 uur.

  • 2. Op zon- en feestdagen is de starttijd van een evenement niet vóór 13.00 uur. De Zondagswet geldt. De burgemeester kan een ontheffing verlenen voor een starttijd voor 13.00 uur. We nemen als voorschrift op dat vóór 13.00 uur alleen noodzakelijk geluid gemaakt mag worden.

  • 3. De eindtijd van een evenement is:

    Dag

    Eindtijd muziek

    Eindtijd evenement

    Zondag t/m donderdag

    00:00 uur

    01:00 uur

    Vrijdag en zaterdag

    01:00 uur

    01:00 uur

    Dag gevolgd door een nationale feestdag, carnaval en kermis

    01:00 uur

    01:00 uur

  • 4. We kunnen toestaan dat een evenement buiten de hierboven genoemde start- en eindtijden plaats vindt. Dit doen we alleen als de tijden inherent zijn aan het type evenement en er geen onevenredige overlast voor de omgeving is.

  • 5. We kunnen toestaan dat de opbouw- en afbouwwerkzaamheden van een evenement buiten de hierboven genoemde start- en eindtijden plaatsvinden, onder de volgende voorwaarden:

    • a.

      Het is in het belang van de omgeving (omwonenden, bedrijven of het verkeer) dat de werkzaamheden ’s nachts plaats vinden. Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat wegen zo snel mogelijk weer begaanbaar zijn of dat verwijzingsborden, hekken en afval zo snel mogelijk opgeruimd worden.

    • b.

      In plaats van sub a: De organisatie heeft een groot belang bij het uitvoeren van werkzaamheden ’s nachts. Bijvoorbeeld om kostbare apparatuur te verwijderen. In dat geval nemen we voorschriften op zodat alleen noodzakelijke werkzaamheden plaatsvinden en de overlast zoveel mogelijk beperkt wordt.

    • c.

      De organisatie informeert de omgeving over welke werkzaamheden ’s nachts gaan plaats vinden.

Artikel 6 Geluid

  • 1. Voor een evenement gelden de volgende geluidsnormen:

    Categorie evenement

    dB(A)

    dB(C)

    A1 en A2

    70 dB(A)

    85 dB(C)

    B1 en B2

    75 dB(A)

    90 dB(C)

    C

    85 dB(A)

    100 dB(C)

  • 2. In afwijking van het bepaalde in lid 1, kunnen we voor A1 en A2 evenementen een geluidsnorm van 75 dB(A) en 90 dB(C) hanteren. Dit doen we alleen als de geluidsveroorzakende activiteiten passen bij het type evenement en er geen onevenredige overlast voor de omgeving is.

  • 3. De in lid 1 en lid 2 genoemde geluidsnormen gelden op de gevel van het dichtstbijzijnde geluidgevoelige gebouw.

  • 4. Een geluidgevoelig gebouw is:

    • a.

      een woning;

    • b.

      een onderwijsgebouw;

    • c.

      een kinderdagverblijf;

    • d.

      een ziekenhuis, verpleeghuis, verzorgingshuis of psychiatrische inrichting.

  • 5. In afwijking van het bepaalde in lid 3 kunnen we bepalen dat de geluidsnormen gelden op door ons vastgestelde referentiepunten.

  • 6. De organisatie informeert nabijgelegen bewoners en bedrijven minimaal één week voor het evenement schriftelijk over het evenement. De organisatie noemt:

    • a.

      het tijdstip van het evenement;

    • b.

      mogelijk overlast veroorzakende activiteiten;

    • c.

      een telefoonnummer waarop bewoners en bedrijven meer informatie kunnen krijgen en waar klachten kunnen worden ingediend.

  • 7. De luidsprekers moeten zo opgesteld worden dat de geluidsproductie zoveel mogelijk van de gevels van de dichtstbijzijnde geluidgevoelige gebouwen af gericht is.

  • 8. De luidsprekers moeten zo dicht mogelijk bij het publiek opgesteld worden.

  • 9. Een geluidsmeting vindt plaats op 2 meter afstand van de gevel van het dichtstbijzijnde geluidgevoelige gebouw en op 1,5 meter hoogte.

  • 10. De effectieve meettijd (zonder pauzes voor stoorgeluid) is minimaal vijf minuten.

  • 11. We corrigeren de gemeten waarde niet voor bedrijfsduurcorrectie, gevelcorrectie, muziek strafcorrectie, tonaal strafcorrectie, impuls strafcorrectie of meteocorrectie.

Toelichting

Bij het bepalen van de geluidsnormen moeten we een belangenafweging maken. Geluid is meestal een onlosmakelijk onderdeel van een evenement. Het draagt bij aan de beleving en sfeer. Bij sommige evenementen is muziek de hoofdactiviteit. We moeten de geluidsnorm niet zo laag stellen dat de beleving weg is. Aan de andere kant hoeven omwonenden niet onbeperkt hinder te accepteren.

Bij het bepalen van de geluidsnormen is het uitgangspunt dat in de woning, bij gesloten ramen en deuren, een normaal gesprek mogelijk moet zijn. In de dag- en avondperiode mag daarom het geluidsniveau door het evenement in de woning niet hoger te zijn dan 50 dB(A). De gemiddelde gevelisolatie van een woning is 25-30 dB(A). Dit betekent dat de maximale gevelbelasting 80 dB(A) is. Bij categorie A en B evenementen is de norm zelfs lager.

Alleen bij categorie C evenementen is de norm hoger. Deze categorie is zeldzaam. Bijvoorbeeld bij dance-festival Emporium op recreatieterrein de Berendonck. We realiseren ons dat dit voor omwonenden tot geluidsoverlast kan leiden. Maar dit is slechts één dag per jaar en de eindtijd is 0.00 uur (op een zaterdag). Daarom vinden we het acceptabel dat dan een hogere geluidsnorm geldt.

In de nachtperiode gaat het niet om het voeren van een normaal gesprek. Dan is belangrijk het wel of niet kunnen slapen. Gezien de aard van het geluid (herkenbaarheid van teksten bij muziek en/of het ritme) ervaren veel mensen al bij een geringe verstaanbaarheid van het geluid slaapproblemen. We vinden het wel verdedigbaar de nachtperiode bij evenementen later te laten ingaan dan gebruikelijk (23.00 uur). We hebben er voor gekozen om geen aparte geluidsnorm op te nemen voor de nachtperiode, maar de eindtijd van muziek vast te leggen. De eindtijd van muziek is op doordeweekse dagen 00.00 uur. Op andere dagen is de eindtijd 01.00 uur. Dat is dus alleen op vrijdag, zaterdag, dagen gevolgd door een nationale feestdag, carnaval en kermis (zie artikel 4).

Bij bepaalde typen elektrisch versterkte muziek spelen de lage tonen een grote rol, bijvoorbeeld bij housemuziek. Lage frequenties verzwakken weinig bij de voortplanting door de buitenlucht en bij gevels van gebouwen. Daarom treden deze lage frequenties bij de omgeving, bijvoorbeeld in een woning, sterk op de voorgrond.

De gebruikelijke maat voor geluidbelasting is het A-gewogen geluidniveau, uitgedrukt in dB(A). Door de A-weging, die ongeveer de gevoeligheid van het menselijk oor representeert bij een geluidsterkte van 80 dB, worden de lage frequenties niet sterk meegenomen. Lage frequenties worden sterker meegenomen in een andere wegingscurve, de dB(C). Door het verschil tussen de waarden in dB(A) en dB(C) bij de normstelling mee te nemen, wordt een grens gesteld aan de hoeveelheid laagfrequent geluid. Het verschil mag maximaal 15 dB zijn. Dit is verwerkt in de dB(C) norm.

De geluidsnormen worden gemeten op de gevel van de dichtstbijzijnde geluidgevoelige bestemming (vaak een woning). Het geluidsniveau op het evenement zelf kan dus veel hoger zijn.

We passen geen correcties toe. Mocht een meting niet representatief zijn door omstandigheden buiten het evenement om (bijvoorbeeld harde wind) dan gebruiken we de meting niet. De andere correcties worden gehanteerd bij bedrijfssituaties met een continue karakter. Bij evenementen gaat het om een kortdurende, incidentele situatie. Daarom zijn de correcties niet bruikbaar bij evenementen.

Voor kermissen gelden afwijkende geluidsvoorschriften, zie artikel 13.

Artikel 7 Gezondheid, toegankelijkheid en inclusiviteit

  • 1. De organisatie moet zorgen voor adequate medische voorzieningen. In iedere evenementenvergunning staat welke maatregelen dit zijn. Bij grotere of risicovolle evenementen (categorie B1, B2 en C) kan de geneeskundige hulpverleningsorganisatie extra voorwaarden stellen. Deze nemen we als voorschriften in de evenementenvergunning op.

  • 2. De organisatie moet voldoen aan de van toepassing zijnde algemene voorschriften Technische hygiënezorg. Deze staan in www.vrgz.nl -> GHOR-> Evenementen -> bijlage 9 van de handreiking publieksevenementen GHOR Gelderland-Zuid

  • 3. Voor het aantal aanwezige EHBO-ers geldt:

    • a.

      bij minder dan 1.000 gelijktijdige bezoekers:

      de organisatie maakt zelf een inschatting van de risico’s en of aanwezigheid van EHBO gewenst is, gezien de doelgroep en het type activiteiten;

    • b.

      bij meer dan 1.000 gelijktijdige bezoekers:

      één EHBO-er per 1.000 gelijktijdige bezoekers, met een minimum van twee EHBO-ers voor de hele duur van het evenement.

  • 4. We kunnen voorwaarden opnemen over de toegankelijkheid van een evenement voor mindervaliden, afhankelijk van de locatie en het type evenement, waaronder in ieder geval het zorgen voor beschikbaarheid van een integraal toegankelijke toiletruimte.

  • 5. Discriminerende en racistische uitingen zijn verboden.

Toelichting

Lid 4 en 5 zijn toegevoegd naar aanleiding van de Visie op Evenementen gemeente Wijchen 2021. In deze Visie staat dat als een van de kernwaarden: evenementen zijn inclusief en niet discriminerend. De nieuwe voorwaarden zijn een uitwerking van deze kernwaarde.

Artikel 8 Veiligheid

  • 1. De organisatie zorgt voor minimaal één persoon als aanspreekpunt voor ons en de hulpdiensten tijdens het hele evenement. Deze persoon is telefonisch bereikbaar in geval van vragen of calamiteiten. De naam en het telefoonnummer van het aanspreekpunt nemen we op in de evenementenvergunning.

  • 2. Als de organisatie meer dan 500 gelijktijdige bezoekers verwacht, dan moet bij de aanvraag een calamiteitenplan en een programma inclusief draaiboek zitten.

  • 3. Een evenement moet voldoen aan eisen voor brandveiligheid. Voor evenementen in een gebouw geldt het Bouwbesluit 2012. Voor evenementen buiten een gebouw geldt het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen. Een aanvraag is ook een melding in de zin van dit Besluit.

  • 4. Voor tijdelijke bouwwerken waarvoor geen normen zijn opgesteld geldt dat de organisatie verantwoordelijk is voor de deugdelijkheid en veiligheid van deze bouwwerken.

  • 5. Bij categorie B en C evenementen eisen we dat buiten en in tenten geen gebruik wordt gemaakt van glaswerk.

  • 6. Bij categorie B en C evenementen eisen we dat de organisatie de particuliere beveiliging inschakelt. Deze beveiliging moet voldoen aan de NTA 8020-30 ‘Evenementenbeveiliging en publieksbeveiligingsdiensten’.

Artikel 9 Verkeer en parkeren

  • 1. Bij een aanvraag dient een organisatie een verkeersplan in. In het verkeersplan staat:

    • a.

      hoe bezoekers/deelnemers/organisatie bij het evenement komen (welke vervoersmiddelen, welke routes, openbaar vervoer etc.);

    • b.

      hoe bezoekers/deelnemers/organisatie bij het evenement vertrekken (welke vervoersmiddelen, welke routes, openbaar vervoer etc.);

    • c.

      waar bezoekers/deelnemers/organisatie parkeren;

    • d.

      welke wegen worden afgesloten;

    • e.

      welke omleidingsroutes worden ingesteld;

    • f.

      waar welke borden worden neergezet voor omleidingen, afzettingen en parkeergelegenheden;

    • g.

      de inzet van evenementenverkeersregelaars;

    • h.

      bij grote en/of risicovolle evenementen: calamiteitenroutes. Deze routes zijn minimaal 4,5 meter breed (waarvan 3,25 meter verhard) en minimaal 4,2 meter hoog.

  • 2. De inhoud van het verkeersplan is afhankelijk van de omvang en aard van het evenement.

  • 3. Verkeersmaatregelen en omleidingsroutes moeten voldoen aan de CROW 96b richtlijnen te worden opgenomen (CROW: Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water-, en Wegenbouw en de Verkeerstechniek).

  • 4. Bij evenementen waarbij wegen worden afgesloten en/of grote verkeersstromen plaats vinden zijn evenementenverkeersregelaars vereist.

  • 5. De organisatie doet een voorstel voor het aantal en de plaatsing van evenementenverkeersregelaars. Wij bepalen of dit voldoende is.

  • 6. De organisatie is verantwoordelijk voor het werven en opleiden van evenementenverkeersregelaars.

  • 7. Evenementenverkeersregelaars moeten voldoen aan de Regeling verkeersregelaars 2009.

  • 8. Evenementenverkeersregelaars moeten een fluorescerende jas of hes dragen met aan beide zijden het woord ‘verkeersregelaar’. Bij werkzaamheden in het donker moeten evenementenverkeersregelaars in het bezit zijn van een zaklamp en oranje kegels.

  • 9. De organisatie van een evenement zorgt voor voldoende parkeergelegenheid voor bezoekers/deelnemers.

  • 10. Bij parkeergelegenheden die speciaal voor een evenement worden ingericht, kan het nodig zijn evenementenverkeersregelaars in te zetten om het parkeren in goede banen te leiden.

  • 11. Omwonenden mogen gedurende het evenement geen overmatige overlast ondervinden van geparkeerde auto's van bezoekers.

  • 12. De organisatie moet maatregelen nemen om te voorkomen dat in groenstroken/bermen geparkeerd wordt.

  • 13. In het voetgangersgebied centrum Wijchen mag niet geparkeerd worden. Tijdens de venstertijden mag in het voetgangersgebied gereden worden ten behoeve van laden en lossen. De organisatie kan eventueel een ontheffing toegang centrum aanvragen om buiten de venstertijden in het voetgangersgebied te rijden en/of om in het voetgangersgebied te parkeren bij het evenemententerrein. De organisatie moet aantonen dat het voertuig noodzakelijk aanwezig moet zijn.

  • 14. In het centrum van Wijchen geldt op diverse parkeerterreinen een blauwe zone. Een organisatie kan een ontheffing aanvragen om langdurig te parkeren in de blauwe zone. De organisatie moet aantonen dat dit noodzakelijk is.

  • 15. Grote voertuigen mogen alleen geparkeerd worden op de daarvoor aangewezen wegvakken op het bedrijventerrein Wijchen-oost en bij Nijol op Bijsterhuizen.

Artikel 10 Milieu en duurzaamheid

  • 1. De organisatie is verantwoordelijk voor het verzamelen en afvoeren van afval tijdens het evenement en na afloop. De locatie en de directe omgeving van het evenement moeten in schone en oorspronkelijk staat worden achtergelaten.

  • 2. Afvalwater dat ontstaat tijdens het evenement mag niet op of in de bodem of het oppervlaktewater worden geloosd. De organisatie moet afvalwater lozen in het vuilwaterriool of opvangen en afvoeren naar een daartoe bestemde verwerker of verwerkingsinstallatie.

  • 3. Bij evenementen die plaatsvinden in de directe nabijheid van bomen kunnen we voorwaarden in de vergunning opnemen om de bomen te beschermen.

  • 4. De organisatie moet zorgen voor veilige opslag en afgifte van dieselolie.

  • 5. Voor categorie A1 en A2 evenementen geldt:

    • a.

      De organisatie moet voorzieningen treffen om afval gescheiden in te zamelen en te (laten) verwerken.

  • 6. Voor categorie B1, B2 en C evenementen geldt:

    • a.

      De organisatie moet voorzieningen treffen om afval gescheiden in te zamelen en te (laten) verwerken.

    • b.

      De organisatie moet maatregelen treffen om zo min mogelijk afval te produceren.

  • 7. Voor commerciële evenementen met meer dan 5.000 bezoekers geldt:

    • a.

      De organisatie moet voorzieningen treffen om afval gescheiden in te zamelen en te (laten) verwerken.

    • b.

      De organisatie moet maatregelen treffen om zo min mogelijk afval te produceren.

    • c.

      De organisatie moet maatregelen treffen om het gebruik van diesel-generatoren te verminderen.

Toelichting

In lid 5 tot en met 7 staan voorwaarden ten aanzien van duurzaamheid. In de Visie op evenementen gemeente Wijchen 2021 staat dat we willen dat organisatoren stappen zetten om hun evenement duurzaam te maken. Afhankelijk van het soort en de grootte van het evenement verwachten we meer of minder inzet.

Bij maatregelen om zo min mogelijk afval te produceren gaat het bijvoorbeeld om het gebruik van herbruikbare materialen of statiegeld op drinkbekers.

Bij maatregelen om het gebruik van diesel-generatoren te verminderen gaat het bijvoorbeeld om het HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) of een andere groene stroomvoorziening zoals (tijdelijke) zonnepanelen.

De ontwikkelingen gaan snel, daarom schrijven we niet precies voor welke maatregelen moeten worden genomen.

Deze voorwaarden gelden in ieder geval voor 2022 en 2023. Daarna kunnen de voorwaarden strenger worden.

Artikel 11 Ontheffing voor alcohol buiten inrichting (artikel 35 Alcoholwet)

  • 1. We kunnen in ieder geval de volgende voorschriften verbinden aan een ontheffing:

    • a.

      Bij categorie B2 en C evenementen moet iedere leidinggevende in het bezit zijn van een verklaring sociale hygiëne.

    • b.

      Bij ieder tappunt moet een leidinggevende aanwezig zijn.

    • c.

      Barpersoneel of barvrijwilligers moeten minimaal 18 jaar oud zijn.

Artikel 12 Circus

  • 1. We verlenen per kalenderjaar maximaal één vergunning voor een circus.

  • 2. Het maximum aantal speeldagen voor een circus is zeven dagen.

  • 3. Het circus mag plaats vinden op het terrein aan de Pauwstraat in Wijchen. Voor het stallen van de circuswagens wordt buiten het hoogseizoen en in overleg met de eigenaar van recreatiegebied de Berendonck een parkeerterrein aangewezen.

  • 4. In afwijking van het bepaalde in artikel 4 geldt voor aanvragen voor circussen de hieronder genoemde procedure.

  • 5. De aanvraag voor een vergunning voor een circus moet vóór 31 oktober van het jaar voorafgaande aan het jaar waarin de optredens plaatsvinden zijn ingediend. We kiezen een circus uiterlijk 1 januari van het jaar waarin het circus plaatsvindt.

  • 6. Een aanvraag bestaat uit:

    • a.

      een volledig ingevuld aanvraagformulier evenementenvergunning van de gemeente Wijchen;

    • b.

      een complete speellijst van de afgelopen drie jaar;

    • c.

      een circusboek met alle technische gegevens van de tent, de muziekinstallatie, een stoelenplan, het aantal stoelen en indien van toepassing een lijst van dieren;

    • d.

      een calamiteitenplan in verband met circustent;

    • e.

      het gewenste aantal speeldagen.

  • 7. We beoordelen de aanvragen die aan alle hierboven genoemde vereisten voldoen na 31 oktober.

  • 8. De selectie vindt plaats op basis van de volgende criteria:

    • a.

      het ingediende circusboek, calamiteitenplan en veiligheidsplan moeten positief zijn beoordeeld door brandweer en politie;

    • b.

      er mag in de afgelopen 5 jaar zowel binnen de gemeente Wijchen, als bij andere gemeenten, geen sprake zijn geweest van niet naleving van wettelijke- en vergunningvoorschriften.

  • 9. Wanneer na beoordeling meerdere aanvragers voor vergunningverlening in aanmerking komen, dan komt het circus waarvoor nog niet eerder een vergunning werd verleend het eerst in aanmerking. Is daarvan geen sprake dan komt de aanvrager in aanmerking van het circus waarvoor het langst geleden een vergunning is verleend.

  • 10. Het circus moet een waarborgsom van € 1.000,00 betalen aan de gemeente. Deze moet uiterlijk 14 dagen voordat het circus komt zijn betaald. De kosten die we moeten maken voor schoonmaak, afvalverwerking, reparatie of andere werkzaamheden worden ingehouden op de waarborgsom. Om onenigheid over mogelijke schade te voorkomen legt de wijkbeheerder vooraf de toestand van het terrein vast. Na afloop controleert de wijkbeheerder de staat van het terrein. We vragen de organisatie aanwezig te zijn bij de twee controles van de wijkbeheerder.

Artikel 13 Kermissen

  • 1. We staan per kalenderjaar één kermis toe op de volgende plekken:

    het centrum van Wijchen;

    Bergharen;

    Hernen;

    Balgoij;

    Batenburg;

    Niftrik.

  • 2. De dorpen Batenburg, Hernen, Balgoij en Niftrik organiseren zelf een kermis en vragen daarvoor een vergunning aan.

  • 3. De gemeente organiseert de kermis in het centrum van Wijchen en in Bergharen.

  • 4. De organisatie is uitbesteed aan Bureau de Kermisgids. Deze verpacht de standplaatsen op de kermissen namens de gemeente aan kermisexploitanten. Aan de verpachting worden voorwaarden verbonden.

  • 5. Met de opbouw mag niet eerder worden begonnen dan 2 dagen voor start van de kermis.

  • 6. Voor de kermis in Bergharen, Hernen, Balgoij, Batenburg en Niftrik:

    De exploitanten moeten gebruik maken van één gezamenlijke muziekinstallatie voor de diverse attracties.

  • 7. Het is verboden gebruik te maken van sirenes, hoorns en dergelijke geluidsapparaten anders dan voor het begin en einde van een rit.

  • 8. In afwijking van artikel 5 gelden de volgende geluidsnormen: 90 dB(A) en 100 dB(C).

  • 9. De hierboven genoemde geluidsnormen gelden:

    • a.

      op 1 meter voor de luidsprekers; of

    • b.

      in geval van meerdere luidsprekers: tussen de luidsprekers in.

  • 10. De effectieve meettijd (zonder pauzes voor stoorgeluid) is minimaal vijf minuten. Metingen worden altijd in tweevoud uitgevoerd.

  • 11. De gemeten waarde wordt niet gecorrigeerd voor bedrijfsduurcorrectie, gevelcorrectie, muziek strafcorrectie, tonaal strafcorrectie, impuls strafcorrectie of meteocorrectie.

  • 12. Iedere kermis heeft minimaal één prikkelarm uur.

Toelichting

Lid 12 is toegevoegd naar aanleiding van de Visie op Evenementen gemeente Wijchen 2021. In deze Visie staat als een van de kernwaarden: evenementen zijn inclusief en niet discriminerend. De nieuwe voorwaarde voor een prikkelarm uur is een uitwerking van deze kernwaarde.

Artikel 14 Niet-sportgerelateerde evenementen in sportaccommodaties

  • 1. In of op een sportaccommodatie zijn maximaal drie niet-sportgerelateerde evenementen per kalenderjaar toegestaan.

  • 2. In afwijking van het bepaalde hierboven geldt voor sportcentrum Arcus:

    • a.

      hier zijn maximaal zes niet-sportgerelateerde evenementen per kalenderjaar toegestaan.

    • b.

      De volgende niet-sportgerelateerde evenementen zijn toegestaan:

      • scholierengala

      • jubileumfeest stichting

      • ondernemersgala

      • Wijchen sport present - sportfair

      • sportwedstrijden kijken voor breder publiek dan alleen eigen leden

    • c.

      De volgende niet-sportgerelateerde evenementen zijn niet toegestaan:

      • muziekfestival

      • dancefeest, optreden DJ e.d.

      • stuifinn voor jeugd of senioren

      • taptoe

      • thema-avonden Halloween, 80/90, ladies

      • voorstellingen zoals film, muziek, theater en dans

      • bedrijfsdagen, bedrijfsfeesten

    • d.

      Als een type evenement hierboven niet genoemd is bepalen wij of het evenement wel of niet is toegestaan.

    • e.

      Het aanbiedingen van overnachtingen aan wandelaars tijdens de Nijmeegse Vierdaagse telt niet mee als niet-sportgerelateerd evenement.

Toelichting

Sportactiviteiten en daaraan gerelateerde activiteiten in of bij een sportaccommodatie tussen 7:00 uur en 23:00 uur worden niet aangemerkt als evenement (met uitzondering van vechtevenementen). Hier vallen dus ook sportgerelateerde evenementen onder. Deze zijn onbeperkt toegestaan.

Niet-sportgerelateerde evenementen zijn meestal in strijd met het bestemmingsplan. Dan moet ook een omgevingsvergunning voor afwijking van het bestemmingsplan aangevraagd worden.

De Alcoholwet geldt. Voor het schenken van alcohol tijdens een niet-sportgerelateerd evenement kan een ontheffing nodig zijn.

Artikel 15 Overnachten in of bij sportaccommodaties

  • 1. Overnachten in sportaccommodaties of op het terrein van een sportaccommodatie is toegestaan onder de volgende voorwaarden:

    • a.

      Overnachten mag maximaal twee keer per kalenderjaar.

    • b.

      Overnachten mag maximaal twee aaneengesloten nachten per evenement.

    • c.

      Het overnachten is direct gerelateerd aan een toegestaan sportactiviteit op die locatie.

    • d.

      Er mag alleen overnacht worden door mensen die aan de sportactiviteit deelnemen, niet door toeschouwers.

Toelichting

Het aanbiedingen van overnachtingen aan wandelaars tijdens de Nijmeegse Vierdaagse telt niet mee bij het overnachten als bedoeld in dit artikel.

De organisatie moet een melding brandveilig gebruik indienen.

Een sporthal is niet bestemd voor het aanbieden van logies. Incidenteel overnachten tijdens evenementen in of bij een sportaccommodatie zien we als zo incidenteel en kortdurend dat dit niet in strijd is met het bestemmingsplan.

Artikel 16 Nijmeegse Vierdaagse

  • 1. Voor stands en kraampjes langs of nabij de vierdaagse route is een standplaatsvergunning nodig.

  • 2. De aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld.

  • 3. We kunnen een standplaatsvergunning verlenen voor onbepaalde tijd.

Artikel 17 Specifieke evenementen

  • 1. Evenementen moeten voldoen aan de landelijke richtlijnen voor veiligheid.

  • 2. We staan uitsluitend sportevenementen toe die onder toezicht staan van koepelorganisaties die zijn aangesloten bij NOC*NSF (indien van toepassing).

  • 3. We hebben één locatie die geschikt is voor een dance-event, dat is recreatiegebied De Berendonck. Daar mag op grond van het bestemmingsplan één dance-event per jaar plaatsvinden.

  • 4. We kunnen op een andere locatie een dance-event toegestaan. De organisatie moet inzichtelijk maken dat aan deze beleidsregels wordt voldaan. De locatie moet geschikt zijn voor het evenement en de overlast voor de omgeving mag niet onevenredig zijn.

  • 5. Evenementen moeten voldoen aan de landelijke wetgeving en richtlijnen voor dierenwelzijn.

Toelichting

Lid 5 is toegevoegd naar aanleiding van de Visie op Evenementen gemeente Wijchen 2021. In deze Visie staat als een van de kernwaarden: We willen geen dieronvriendelijke evenementen. Hierbij houden we ons aan de landelijke regels.

De nieuwe voorwaarde is een uitwerking van deze kernwaarde.

Artikel 18 Slotbepalingen

  • 1. We kunnen in bijzondere gevallen afwijken van deze beleidsregels, indien toepassing tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

  • 2. Deze beleidsregels treden in werking op 1 januari 2019.

  • 3. Het lokaal evenementenbeleid gemeente Wijchen wordt ingetrokken.

  • 4. De Beleidsregel ontheffing artikel 4 lid 4 en 35 Drank- en Horecawet wordt ingetrokken.

  • 5. De Factsheet paracommercie wordt ingetrokken.

  • 6. Op een aanvraag die is ingediend vóór inwerkingtreding van deze beleidsregels zijn de op het tijdstip van indiening geldende beleidsregels van toepassing.

  • 7. Deze beleidsregels worden aangehaald als ‘Evenementenbeleid gemeente Wijchen’.

Aldus vastgesteld door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft,

Ondertekening

burgemeester en wethouders

drs. R. Boer

secretaris

mr. J. Th. C. M. Verheijen

burgemeester

de burgemeester

mr. J. Th. C. M. Verheijen