Regeling vervallen per 01-01-2007

Verordening cliëntenraad integraal gemeentelijke gehandicaptenbeleid 2005

Geldend van 04-01-2006 t/m 31-12-2006

Intitulé

Verordening cliëntenraad integraal gemeentelijke gehandicaptenbeleid 2005

Hoofdstuk 1 Begrippen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    cliëntenraad: de realisatie en de vormgeving van de cliëntenparticipatie zoals bedoeld in artikel 1a van de Wet voorzieningen gehandicapten;

  • b.

    bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders;

  • c.

    gemeentelijk beleid: beleid van de gemeente Bronckhorst op het terrein van Wet voorzieningen gehandicapten en het Integraal gemeentelijke gehandicaptenbeleid, te weten de samenhangende wijze waarop de gemeente in al haar beleid en verantwoordelijkheden, werkt aan de verbetering van de mogelijkheden tot gelijkwaardige maatschappelijke deelname van alle mensen met een functiebeperking of chronische aandoening.

  • d.

    beleidsmedewerker: een beleidsmedewerker van de afdeling werk, inkomen en zorg.

Hoofdstuk 2 Taak van de cliëntenraad

  • 1.

    De cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd geven van adviezen en signalen aan het bestuursorgaan over het gemeentelijke beleid.

  • 2.

    Het bestuursorgaan vraagt op een zodanig tijdstip advies, dat het advies van wezenlijke invloed kan zijn op nieuw vast te stellen beleid dan wel evaluatie van bestaand beleid.

  • 3.

    Tot de in het vorige lid 1 bedoelde aangelegenheden behoren niet:a. klachten en bezwaarschriften die op individuele cliënten betrekking hebben; b. de verplichte uitvoering van wettelijke voorschriften door gemeentelijke organen, indiendaarbij geen ruimte is gelaten voor het ontwikkelen van een zelfstandig gemeentelijk beleid.

Hoofdstuk 3 Samenstelling

  • 1.

    In de cliëntenraad hebben zitting personen die deskundig geacht kunnen worden met betrekking tot het gemeentelijke beleid of die actief betrokken zijn bij, of affiniteit hebben met de uitvoering van het gemeentelijke beleid.

  • 2.

    De cliëntenraad is samengesteld uit leden die op persoonlijke titel zitting hebben en uit leden, afkomstig uit belangenorganisaties. Het streven is tot een evenredige samenstelling qua leden te komen en de cliëntenraad een afspiegeling te laten zijn van de samenleving, met aandacht voor een evenwichtige verdeling naar de vijf voormalige gemeenten. Verordening cliëntenraad integraal gemeentelijke gehandicaptenbeleid

  • 3.

    De belangenorganisaties, als bedoeld in het eerste lid, moeten aan de volgende voorwaarden voldoen: a. zij begeven zich op het gemeentelijke beleidsterrein; b. er dient sprake te zijn van de mogelijkheid van terugkoppeling door de vertegenwoordiger naar de leden van de desbetreffende organisatie; c. de vertegenwoordiger moet door het bestuur en de leden van de vertegenwoordigde organisatie kunnen worden aangesproken en teruggeroepen.

  • 4.

    De leden die zitting hebben op persoonlijke titel, moeten direct belang hebben bij het gemeentelijke beleid.

Hoofdstuk 4 Benoeming en zittingsduur

  • 1.

    De leden en de plaatsvervangend leden van de cliëntenraad worden benoemd door het bestuursorgaan.

  • 2.

    De voorzitter van de raad is de wethouder die in zijn/haar portefeuille heeft: Werk, inkomen zorg. Plaatsvervangend voorzitter is de portefeuillehouder met in zijn/haar portefeuille: Welzijn en/of maatschappelijke ondersteuning. Zowel de voorzitter als plaatsvervangend voorzitter is ad interim tot het moment waarop het bestuursorgaan concludeert dat de cliëntenraad voldoende is opgestart. De cliëntenraad kiest dan uit zijn midden een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter.

  • 3.

    Een beleidsmedewerker van de afdeling WIZ is secretaris. De beleidsmedewerker zorgt bij verhindering voor een plaatsvervangende secretaris.

  • 4.

    Leden worden benoemd voor een periode van vier jaar en zijn herbenoembaar voor ten hoogste eenzelfde periode.

  • 5.

    Leden kunnen tussentijds aftreden. Zij blijven hun functie waarnemen, totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden.

  • 6.

    Indien er sprake is van beëindiging van de hoedanigheid waaraan een lid, afkomstig uit een belangenorganisatie, zijn lidmaatschap van de cliëntenraad ontleent, houdt het lidmaatschap terstond op.

  • 7.

    In een vacature wordt zo spoedig mogelijk na het ontstaan ervan voorzien.

Hoofdstuk 5 Taken van de voorzitter en de secretaris

  • 1.

    Tot de taken van de voorzitter behoort het volgende:a. het vaststellen van de agenda voor de vergaderingen van de cliëntenraad; b. het bepalen van dag en uur van de vergaderingen; c. het leiden van de vergaderingen; d. het handhaven van de orde tijdens de vergaderingen; e. het zo nodig schorsen van een vergadering; f. het peilen van meningen; g. het vertegenwoordigen van de cliëntenraad naar buiten.

  • 2.

    Tot de taken van de secretaris behoort het volgende: a. het openbaar maken van de vergaderingen; b. het formuleren en bewaren van de notulen, met daarin: - de namen van de aan- en afwezige leden; - een beknopte weergave van de inhoud van de ingekomen stukken en van de gedane mededelingen; - een beknopte omschrijving van de gedane voorstellen en kennisgevingen; - een beknopt verslag van de gevoerde beraadslagingen en van de genomen besluiten; c. het mede zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten; Verordening cliëntenraad integraal gemeentelijke gehandicaptenbeleid d. het zorg dragen voor een goede ondersteuning van de cliëntenraad, opdat deze zijn taakstelling op een juiste wijze kan uitvoeren.

Hoofdstuk 6 Vergaderingen

  • 1.

    De cliëntenraad vergadert minimaal tweemaal per jaar. De najaarsvergadering is gekoppeld aan de programmabegroting, de voorjaarsvergadering heeft een evaluatief karakter.

  • 2.

    De cliëntenraad vergadert zoveel vaker als waartoe hij besluit. Over onderwerpen van belang zal gezamenlijk vergaderd worden met de cliëntenraad Wet werk en bijstand.

  • 3.

    Voorafgaande aan de vergadering stellen voorzitter en secretaris een agenda op van te bespreken punten. Zowel de voorzitter als de secretaris kunnen agendapunten inbrengen. Ieder lid heeft het recht schriftelijk bij de secretaris agendapunten in te dienen. De agenda wordt tenminste twee weken voor de vergadering naar de leden van de cliëntenraad toegezonden.

  • 4.

    De secretaris draagt zorg voor een goede informatievoorziening aan de cliëntenraad.Desgewenst kan hij zich tijdens de vergadering laten bijstaan door andere ambtenaren.

  • 5.

    Jaarlijks wordt vóór 1 maart door de cliëntenraad een jaarverslag opgesteld en aan het bestuursorgaan toegezonden.

  • 6.

    De vergaderingen zijn openbaar. De cliëntenraad kan besluiten in daartoe aangewezen gevallen een besloten vergadering te houden. De toehoorders bij de openbare vergaderingen hebben geen spreekrecht.

  • 7.

    Ieder lid heeft het recht een voorstel betreffende de orde van de vergadering te doen.

  • 8.

    De cliëntenraad kan derden of één of meer ambtenaren, na overleg met de voorzitter, uitnodigen de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies.

  • 9.

    Op basis van de agenda of anderszins kunnen de portefeuillehouders van aangrenzende beleidsterreinen, na overleg met de voorzitter, worden uitgenodigd de vergadering bij te wonen.

  • 10.

    De notulen van een vergadering worden tijdens de eerstvolgende vergadering ter vaststelling aangeboden.

  • 11.

    De cliëntenraad mag geen besluiten nemen indien minder dan vier leden aanwezig zijn, waaronder in elk geval de voorzitter of de plaatsvervangende voorzitter. Alle besluiten worden bij meerderheid van stemmen van de aanwezige leden genomen.

  • 12.

    Bij staking van stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag. De secretaris heeft een raadgevende stem.

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

  • 1.

    Bij verschil van mening over de toepassing van deze verordening en in gevallen waarin deze niet of in onvoldoende mate voorziet, beslist het bestuursorgaan.

  • 2.

    Aan het beschikken over gegevens kunnen voorwaarden worden verbonden, waaronder de verplichting tot geheimhouding.

  • 3.

    Een lid van de cliëntenraad is verplicht te zwijgen over wat hem onder de voorwaarde van geheimhouding ter kennis komt.

  • 4.

    Faciliteiten die nodig zijn voor het goed functioneren van de cliëntenraad worden in overleg met het bestuursorgaan vastgesteld.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als Verordening cliëntenraad integraal gemeentelijke gehandicaptenbeleid 2005.

  • 6.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag volgend op de dag van publicatie.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeente Bronckhorst op 22 december 2005  
griffier          voorzitter