Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR613305
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR613305/1
Regeling vervallen per 01-01-2019
Mandaatbesluit De Zuidhoek 2018
Geldend van 16-10-2018 t/m 31-12-2018
Intitulé
Mandaatbesluit De Zuidhoek 2018Burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester van de gemeente Schouwen-Duiveland, ieder voorzover het de eigen bevoegdheden betreft;
gelet op de Gemeentewet en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat het om redenen van doelmatigheid en slagvaardig bestuur wenselijk is hun daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren aan aan hen ondergeschikte ambtenaren;
b e s l u i t e n :
de uitoefening van de publiekrechtelijk bevoegdheden, zoals vermeld in de bij dit besluit behorende bijlagen, met inbegrip van de ondertekening van stukken, in naam en onder verantwoordelijkheid van het bevoegde bestuursorgaan op te dragen (te mandateren) aan de daarbij vermelde functionaris (gemandateerde) en daarop de in de bijlagen vermelde specifieke bepalingen van toepassing te verklaren, een en ander met inachtneming van de volgende bepalingen en bedingen:
Artikel 1
Onder mandaat wordt in dit besluit verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen en deze besluiten te ondertekenen. In de bijlagen wordt in beginsel geen onderscheid gemaakt tussen beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid.
Artikel 2
Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.
Artikel 3
Het mandaat wordt verleend binnen het kader van het door het bestuursorgaan te stellen algemeen beleid en binnen de toegekende budgetten en de begroting.
Artikel 4
De besluitvormings- en ondertekeningsbevoegdheid wordt in onderstaande gevallen niet gemandateerd en is derhalve voorbehouden aan het bestuursorgaan, indien:
a. er sprake is van het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, het stellen van nadere regels, het vaststellen van beleidsregels en het aanwijzen van gebieden;
b. het een besluit betreft tot het toepassen van bestuursdwang, dan wel tot het opleggen van een dwang-som;
c. door of namens het bestuursorgaan te kennen is gegeven dat de besluitvormings- en ondertekeningsbevoegdheid niet wordt opgedragen;
d. de afdoening van een zaak naar redelijkerwijs mag worden aangenomen grote politieke/bestuurlijke en/of grote financiële consequenties met zich zal brengen dan wel tot ongewenste precedentwerking zal leiden;
e. het besluit zou leiden tot afwijkingen van en/of strijdigheid met ingezet beleid, richtlijnen of voorschriften dan wel tot overschrijding van het budget;
f. de over de zaak ingewonnen adviezen en/of ingenomen standpunten niet eensluidend zijn;
g. reeds tijdens de voorbereidingsfase duidelijk is geworden dat tegen de te nemen beslissing bezwaar zal worden aangetekend of beroep zal worden ingesteld;
h. er sprake is van een negatieve beslissing tenzij dit uitdrukkelijk anders is bepaald;
i. de beslissing op een bezwaarschrift.
Artikel 5
Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Een ter uitvoering van het mandaat opgemaakt stuk wordt dan ook als volgt ondertekend:
Namens burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland,
of
Namens de burgemeester van Schouwen-Duiveland,
(functie)
(handtekening)
(naam)
Artikel 6
Indien een medewerker gemandateerd is, geldt dat mandaat ook voor alle medewerkers, inclusief de directeur en de gemeentesecretaris, die hiërarchisch boven deze medewerker staan.
Artikel 8
De gemandateerde stelt de uitvoering van dit besluit regelmatig aan de orde tijdens overleg met de gemeentesecretaris en maakt melding van bijzonderheden.
Artikel 9
De bevoegdheid tot het uitoefenen van mandaat vervalt door een daartoe strekkende instructie van het bestuursorgaan of de gemeentesecretaris, zowel in een incidenteel geval als in het algemeen.
Artikel 10
Het bestuursorgaan kan zowel in incidentele gevallen als in het algemeen nadere instructies geven aan de gemandateerde.
Artikel 11
Dit besluit kan worden aangehaald als ‘mandaatbesluit De Zuidhoek 2017. Het treedt in werking op de dag na bekendmaking. Op dat moment vervallen alle mandaatbesluiten die de bestuurscommissie heeft vastgesteld en die het college heeft overgenomen. Het algemene mandaatbesluit van de gemeente Schouwen-Duiveland is van af dat moment niet meer van toepassing op De Zuidhoek, met uitzondering van de bevoegdheden van de gemeentesecretaris.
Regelingsluiting
Vastgesteld door burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland in hun vergadering van <datum>.
de secretaris, de burgemeester,
M.K. van den Heuvel G.C.G.M. Rabelink
Vastgesteld door de burgemeester van Schouwen-Duiveland op <datum>.
de burgemeester,
G.C.G.M. Rabelink
Ondertekening
Bijlage Mandatenlijst De Zuidhoek
Nr. |
Omschrijving/bevoegdheid |
Gemandateerde |
Specifieke bepalingen |
1 |
Aanbrengen van verschuivingen binnen de door de raad geautoriseerde budgetten |
directeur of gemeentesecretaris |
m.u.v. rente en afschrijving en herstructureringsgelden die op element 66111200 geboekt zijn. |
2 |
Besluiten tot periodieke herziening van huren |
directeur |
Toepassen indexering op basis van kadernota begroting. Voor ondertekening: zie volmachten |
3 |
Machtigen van ambtenaren om de bestuursorganen te vertegenwoordigen voor rechterlijke instanties (incl. de commissie bezwaarschriften), alsmede het voeren van verweer |
directeur of gemeentesecretaris |
Waar mogelijk doorlopende machtigingen verstrekken |
4 |
Voeren van correspondentie over de voortgang van een dossier (zowel voorbereiding als uitvoering), inclusief het opvragen van aanvullende informatie |
medewerker |
Het gaat hierbij nadrukkelijk om correspondentie die geen rechtsgevolg heeft |
5 |
Verstrekken van feitelijke gegevens en informatie aan derden |
medewerker |
Met inachtneming persprotocol |
6 |
Vaststellen van formulieren voor indienen van aanvragen en verstrekken van gegevens (art. 4:4 Awb) |
directeur |
|
7 |
Beslissen over - en verstrekken van informatie op verzoek als bedoeld in de Wob over bestuurlijke aangelegenheden, waarvan voorbereiding c.q. uitvoering aan De Zuidhoek is opgedragen |
directeur |
Zonodig in overleg met Bedrijfsvoering 1 – jur. zaken |
8 |
Desgevraagd geven van algemene voorlichting over onder De Zuidhoek ressorterende aangelegenheden |
directeur |
Geldt niet t.a.v. zaken, waarvoor in voorlichting op centraal niveau is voorzien |
9 |
Deelnemen aan enquêtes en onderzoeken |
medewerker |
|
10 |
Besluiten een aanvraag niet te behandelen (art. 4:5 Awb) |
Directeur |
|
11 |
Uitstel tot betaling, geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van vorderingen < € 5.000 en het invorderen van vorderingen bij niet-tijdige betaling, zowel privaatrechtelijke vorderingen als vorderingen o.g.v. 4e tranche Awb, inclusief het voeren van gerechtelijke procedures om tot invordering te komen. |
directeur |
-bij vorderingen > € 5.000 college informeren -oninbaar verklaarde vorderingen opnemen in debiteurenrapportage en overleggen aan college |
12 |
Het aansprakelijk stellen van derden inzake aangelegenheden die De Zuidhoek betreffen |
directeur |
Na overleg met de medewerker aansprakelijkstelling van de gemeente. |
13 |
Verzenden ontvangstbevestiging |
medewerker |
Geldt niet voor bezwaar- of klaagschrift |
14 |
Verdagen van beslissing op bezwaarschriften Awb in gevallen waarin de commissie bezwaarschriften al advies heeft uitgebracht aan het bestuursorgaan |
directeur |
|
15 |
Horen van aanvrager resp. belanghebbende als bedoeld in de artt. 4:7 resp. 4:8 Awb |
medewerker |
|
16 |
Toekennen subsidies tot een bedrag van € 2.500 voor zover het bevoegdheid van het college betreft |
directeur |
|
16a |
Toekennen van loonkostensubsidie, begeleidingssubsidie en subsidie begeleid werken |
directeur |
Mits passend in het beleid en voor zover passend binnen de begroting |
17 |
Correspondentie terzake van bestellingen, leveringen, e.d. |
-directeur -coördinator |
|
18 |
Besluiten tot het aangaan van een overeenkomst t.b.v. de interne bedrijfsvoering en het dagelijks functioneren van het bestuurs- en ambtelijk apparaat |
-directeur
|
Onverminderd het door b. en w. vastgestelde inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de door de raad beschikbaar gestelde kredieten of budgetten. Geen overeenkomsten met een looptijd langer dan 31 december 2018. |
19 |
Het doen van uitgaven en verwerven van inkomen in de exploitatiesfeer op basis van de begroting en het beleidsplan |
directeur |
Beslissing omtrent verschuivingen in de begroting zijn mogelijk tot een bedrag van € 25.000,- |
20 |
Het doen van investeringen |
directeur |
Voor zover passend binnen de begroting. Investeringen mogen niet langer lopen dan de periode waarvoor de begroting is goedgekeurd. |
21 |
Besluiten op een ingebrekestelling |
directeur |
|
|
|
|
|
Mandaten personele aangelegenheden: |
|||
22
|
Toekennen verlof conform hoofdstuk 6 CAR/UWO |
-directeur -coördinator |
Binnen geldende regeling |
23
|
Toekennen verlof, al dan niet met behoud van bezoldiging om andere redenen dan genoemd in hoofdstuk 6 CAR/UWO |
gemeentesecretaris |
|
24
|
Benoemen vast en tijdelijk personeel, niet zijnde afdelingshoofden |
directeur |
Na expliciete goedkeuring door de gemeentesecretaris |
25 |
Bevordering afdelingshoofden naar functionele schaal |
gemeentesecretaris |
Binnen regeling bewust belonen en bezoldigingsregeling |
26 |
Bevordering personeel, niet zijnde afdelingshoofden, naar functionele schaal |
directeur |
Binnen regeling bewust belonen en bezoldigingsregeling |
27 |
Bewust belonen afdelingshoofden |
gemeentesecretaris |
Binnen regeling bewust belonen |
28 |
Bewust belonen personeel, niet zijnde afdelingshoofden |
directeur |
Na expliciete goedkeuring door de gemeentesecretaris |
29 |
Besluiten op verzoek deelname aan cursus, seminar, symposium, e.d. |
directeur |
Mits passend binnen opleidingsplan/-budget |
30 |
Besluiten tot inhuur van uitzendkrachten, detacheringen en tijdelijke inhuur van capaciteit anderszins, inclusief inhuur of detachering via de eigen B.V.’s |
directeur |
Na expliciete goedkeuring door de gemeentesecretaris |
31 |
Uitvoeren hoofdstuk 17 CAR/UWO (persoonlijk ontwikkelingsplan) |
directeur |
Na expliciete goedkeuring door de gemeentesecretaris |
32 |
Besluiten op aanvraag om stage |
directeur |
Binnen geldende regeling |
33 |
Verlenen eervol ontslag op eigen verzoek vast en tijdelijk personeel |
directeur |
|
34 |
Toekennen seniorenmaatregelen |
directeur |
Na expliciete goedkeuring door de gemeentesecretaris |
35 |
Toekennen waarnemingstoelage conform art. 3:1:2 CAR/UWO |
directeur |
Na expliciete goedkeuring door de gemeentesecretaris |
36 |
Uitbetaling overuren en toeslag onregelmatige dienst |
afdelingshoofd |
Binnen vastgesteld budget |
37 |
Toekennen gratificatie i.v.m. ambtsjubileum |
directeur |
|
38 |
Besluiten tot herplaatsing in andere functie binnen De Zuidhoek |
directeur |
Na expliciete goedkeuring door de gemeentesecretaris |
39 |
Besluiten tot herplaatsing in andere functie binnen de organisatie |
gemeentesecretaris |
|
40 |
Besluiten op verzoek vermindering of vermeerdering arbeidsduur |
directeur |
Binnen door b. en w. toegestane formatie |
41 |
Toekennen inconveniëntenvergoeding |
directeur |
Na expliciete goedkeuring door de gemeentesecretaris |
42 |
Toekennen reis- en verblijfkosten |
directeur |
Binnen geldende regeling |
43 |
Uitbetaling vakantie-uren en overschrijving restanturen |
directeur |
|
44 |
Aan- en verkoop verlofuren in het kader van het cafetariamodel |
directeur |
Binnen geldende regeling |
45 |
Opleggen verbod tot of het opleggen van nadere voorwaarden aan het verrichten van nevenwerkzaamheden door medewerkers, niet zijnde afdelingshoofden (art. 15:1e CAR/UWO |
directeur |
|
46 |
Besluiten tot loondoorbetaling tijdens ziekte |
directeur |
|
47 |
Ten aanzien van WSW-werknemers: De bevoegdheden die op grond van de Wet Sociale Werkvoorziening en de daarvoor geldende cao aan het college toekomen |
Directeur; hoofd van dienst voor zover het niet betreft een besluit tot het sluiten of beëindigen van een arbeidsovereenkomst, het besluit tot het aangaan of uitbreiden van gehonoreerde nevenfuncties en het onthouden van een periodieke verhoging |
Indien de adviesraad sociaal domein Schouwen-Duiveland advies heeft uitgebracht over een onderwerp, geldt dit mandaat slechts voor zover conform dit advies wordt besloten. |
48 |
Besluiten tot afwijking in bijzondere gevallen voor overwerk of onregelmatige dienst, zoals omschreven staat in artikel 35, 36 en 37 van de CAO |
directeur |
|
N.B. 1:
Voor zover de omschrijving van de bevoegdheid betrekking heeft op de directeur wordt voor “directeur” in de kolom gemandateerde gelezen: “gemeentesecretaris”.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl