Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR61309
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR61309/1
Regeling vervallen per 01-01-2012
Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011
Geldend van 29-12-2010 t/m 31-12-2011
Intitulé
Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011Nummer: 671c/BBO
De raad der gemeente Veendam;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 23 november 2010;
gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;
b e s l u i t :
vast te stellen de volgende:
Verordening op de heffing en invordering van leges 2011
luidende als volgt:
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
a dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
b week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;
c maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n–1)e dag in de volgende kalendermaand;
d jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n–1)e dag in het volgende kalenderjaar;
e kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.
Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam leges worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Artikel 3 Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.
Artikel 4 Vrijstellingen
Leges worden niet geheven voor:
- 1.
attestaties de vita strekkende tot betaling van pensioenen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen;
- 2.
de stukken en legalisaties van handtekeningen op stukken betreffende militaire zaken;
- 3.
het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort of een bijschrijving van kinderen zoals bedoeld in artikel 1.2.1, 1.2.1.4 en 1.2.1.5 van de Tarieventabel behorende bij deze verordening, bij het succesvol doorlopen van een optie- of naturalisatieprocedure (artikel 60a en 60b van het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap);
- 4.
diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;
- 5.
diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven
-
1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.
-
2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
-
3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 6 Wijze van heffing
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7 Termijn van betaling
-
1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving genoemd in artikel 6:
a mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
b schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
-
2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 8 Kwijtschelding
Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend als bedoeld in artikel 26 van de Invorderingswet 1990.
Artikel 9 Vermindering of teruggaaf
-
1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
-
2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.
Artikel 10 Nadere regels
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
De Legesverordening 2010 van 27 september 2010, nummer 472/BBO, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
- 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
- 3.
In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.
- 4.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.
- 5.
Deze verordening wordt aangehaald als "Legesverordening 2011".
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 13 december 2010
De voorzitter, A.Meijerman
De griffier, R. Brekveld
Tarieventabel behorende bij de legesverordening 2011
Tarieventabel, behorende bij de legesverordening 2011
Indeling tarieventabel
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het kiezersregister
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet
Hoofdstuk 12 Leegstandswet
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 16 Kansspelen
Hoofdstuk 17 Kinderopvang
Hoofdstuk 18 Telecommunicatie
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 20 Diversen
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijving
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4 Vermindering
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 9 Sloopmelding
Hoofdstuk 10 In deze titel niet genoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1 Horeca
Hoofdstuk 2 Organiseren van evenementen of markten
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening
Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Algemeen
In de tarieventabel wordt onder G.B.A. verstaan Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
1.1.1 |
Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap, of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de raadzaal van het gemeentehuis op: |
||
1.1.1.1 |
maandag tot en met vrijdag |
€ |
226,60 |
1.1.1.2 |
zaterdag, zondag, algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet |
€ |
591,20 |
1.1.2 |
Het tarief bedraagt ter zake van de registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in de gemeentewinkel |
€ |
39,15 |
1.1.2.1 |
De huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie of omzettingen, in de com-missiekamer van het gemeentehuis, op maandagmorgen om 8.30 en 9.00 uur geschieden kostenloos |
||
1.1.3 |
Huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap op een andere locatie dan bedoeld in 1.1.2: |
||
1.1.3.1 |
het tarief genoemd in 1.1.2.1. wordt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op werkdagen tijdens kantooruren (08.00 tot 17.00 uur) verhoogd met een toeslag van |
€ |
88,60 |
1.1.3.2 |
het tarief genoemd in 1.1.2.1. wordt voor de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap op maandag tot en met vrijdag na 17.00 uur en op zaterdag, zondag, algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet verhoogd met een toeslag van |
€ |
177,15 |
1.1.4 |
Het tarief bedraagt voor het gebruik maken tijdens een huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap: |
||
1.1.4.1 |
van de ter plaatse aanwezige muziekinstallatie |
€ |
13,40 |
1.1.4.2 |
op een andere locatie dan bedoeld in 1.1.1, van een door de gemeente ter beschikking gesteld spreekgestoelte |
€ |
39,15 |
1.1.5 |
Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouw- of registratieboekje: |
||
1.1.5.1 |
voor een standaard uitvoering |
€ |
26,80 |
1.1.5.2 |
voor een luxe uitvoering |
€ |
42,25 |
1.1.6 |
Het tarief bedraagt voor: |
||
1.1.6.1 |
het doen van naspeuringen in de registers van de Burgerlijke stand voor ieder daaraan besteed kwartier |
€ |
18,00 |
1.1.6.2 |
een fotokopie of een daarmee gelijk te stellen afdruk van stukken uit de registers van de Burgerlijke stand per pagina |
€ |
3,60 |
1.1.6.3 |
een kopie uit het microfilmarchief uit de registers van de Burgerlijke stand per pagina |
€ |
0,50 |
1.1.6.4 |
bemiddeling bij het verkrijgen van een uittreksel uit de registers van de Burgerlijke stand uit een andere gemeente, inclusief portokosten |
€ |
7,70 |
1.1.6.5 |
voor een gewaarmerkt afschrift of uittreksel uit de registers van de Burgerlijke stand (wettelijk tarief) |
€ |
11,50 |
1.1.6.6 |
de afgifte van een verklaring voor huwelijksbevoegdheid (wettelijk tarief) |
€ |
20,70 |
1.1.7 |
Het tarief voor een incidentele benoeming tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand bedraagt |
€ |
88,60 |
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten
1.2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot: |
||
1.2.1.1 |
het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen |
€ |
52,10 |
1.2.1.2 |
verstrekken van een nationaal paspoort (zakenpaspoort), met een groter aantal pagina’s dan een nationaal paspoort genoemd in1.2.1.1 |
€ |
58,20 |
1.2.1.3 |
het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt aangemerkt (faciliteitenpaspoort) |
€ |
52,10 |
1.2.1.4 |
het direct bij de aanvraag van een reisdocument genoemd in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 bijschrijven van een kind |
€ |
9,20 |
1.2.1.5 |
het in een reeds uitgegeven reisdocument genoemd in 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1. 2.1.3 bijschrijven van een kind |
€ |
21,50 |
1.2.1.6 |
het aanbrengen van een wijziging in een reisdocument anders dan bedoeld in 1.2.1.5 als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 |
€ |
9,20 |
1.2.1.7 |
Het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen tot en met 13 jaar: |
€ |
9,20 |
1.2.1.8 |
Het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen van 14 jaar en ouder |
€ |
43,85 |
1.2.1.9 |
de teruggave van een ongeldig gemaakt reisdocument |
€ |
2,05 |
1.2.2 |
De tarieven als genoemd in 1.2.1 worden bij een spoedprocedure verhoogd voor: |
||
1.2.2.1 |
een aanvraag als genoemd in 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3, 1.2.1.7.of 1.2.1.8 |
€ |
45,00 |
1.2.2.2 |
een aanvraag als genoemd in 1.2.1.5 |
€ |
21,40 |
1.2.3 |
Indien de aanvraag zoals genoemd in 1.2.1 in behandeling moet worden genomen naar aanleiding van vermissing van één van de in 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3 en 1.2.1.7 genoemde documenten, wordt het bedrag verhoogd met |
€ |
29,85 |
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
1.3.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot: |
||
1.3.1.1 |
het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs |
€ |
44,30 |
1.3.1.2 |
het verkrijgen van een eigen verklaring |
€ |
25,75 |
1.3.2 |
indien de aanvraag zoals genoemd in 1.3.1 in behandeling moet worden genomen naar aanleiding van vermissing van een overeenkomstig 1.3.1.1 afgegeven document wordt het in 1.3.1.1 genoemde bedrag verhoogd met |
€ |
29,85 |
1.3.3 |
Het tarief als genoemd in 1.3.1.1 wordt bij een spoedprocedure verhoogd met |
€ |
33,50 |
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de G.B.A.
1.4.1 |
Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van 1.4.3, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de G.B.A. moet worden geraadpleegd. |
||
1.4.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot: |
||
1.4.2.1 |
het verstrekken van gegevens per verstrekking, mits afgehaald |
€ |
8,75 |
1.4.2.2 |
het verstrekken van gegevens per verstrekking, toegestuurd |
€ |
12,35 |
1.4.2.3 |
het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: |
||
1.4.2.3.1 |
voor 100 verstrekkingen |
€ |
63,35 |
1.4.2.3.2 |
voor 500 verstrekkingen |
€ |
288,40 |
1.4.2.3.3 |
voor 1.000 verstrekkingen |
€ |
518,10 |
1.4.2.3.4 |
voor 5.000 verstrekkingen |
€ |
1.731,40 |
1.4.2.3.5 |
voor 10.000 verstrekkingen |
€ |
2.309,25 |
1.4.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot: |
||
1.4.3.1 |
het verstrekken van gegevens per verstrekking, mits afgehaald |
€ |
8,75 |
1.4.3.2 |
het verstrekken van gegevens per verstrekking, toegestuurd |
€ |
12,35 |
1.4.3.3 |
het verstrekken van gegevens per verstrekking op een andere gegevensdrager dan papier Tenzij de werkelijke kosten minder bedragen, dan worden de werkelijke kosten in rekening gebracht. |
€ |
88,60 |
1.4.3.4 |
Voor de toepassing van 1.4.3.1, 1.4.3.2 en 1.4.3.3 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet is opgenomen in de G.B.A.. |
||
1.4.3.5 |
het verzenden van afstemmingsberichten via alternatieve media aan G.B.A. afnemers (wettelijk tarief) |
€ |
22,70 |
1.4.3.6 |
het verstrekken van gegevens na een no-hit (zogenaamde transportkosten) (wettelijk tarief) |
€ |
2,27 |
1.4.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
||
1.4.4.1 |
een uittreksel uit de G.B.A |
€ |
8,75 |
1.4.4.2 |
een internationaal uittreksel uit de G.B.A |
€ |
17,00 |
1.4.4.3 |
een gezinsuittreksel uit de G.B.A |
€ |
17,00 |
1.4.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van een persoonslijst, (wettelijke tarieven): |
||
1.4.5.1 |
Indien het afschrift ten hoogste bestaat uit 100 pagina’s, per pagina met een maximum van: |
€ € |
0,23 4,50 |
1.4.5.2 |
indien het afschrift bestaat uit meer dan 100 pagina’s |
€ |
22,50 |
1.4.5.3 |
indien het afschrift bestaat uit een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking |
€ |
22,50 |
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
N.v.t |
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
N.v.t. |
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
1.7.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
||
1.7.1.1 |
een afschrift van de gemeentebegroting met toelichting |
€ |
58,20 |
1.7.1.2 |
een afschrift van de gemeenterekening |
€ |
80,60 |
1.7.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: |
||
1.7.2.1 |
op de raadsagenda |
€ |
8,85 |
1.7.2.2 |
op de raadsagenda met de daarbij behorende raadsstukken en raadsnotulen per jaargang, mits afgehaald |
€ |
119,40 |
1.7.2.3 |
op de raadsagenda met de daarbij behorende raadsstukken en raadsnotulen per jaargang, toegestuurd |
€ |
145,60 |
1.7.2.4 |
op een raadscommissieagenda, mits afgehaald |
€ |
6,10 |
1.7.2.5 |
op een raadscommissieagenda, toegestuurd |
€ |
17,30 |
1.7.2.6 |
op een raadscommissievergadering met de daarbij behorende voorstellen van het college van burgemeester en wethouders en de verslagen, mits afgehaald |
€ |
33,55 |
1.7.2.7 |
op een raadscommissievergadering met de daarbij behorende voorstellen van het college van burgemeester en wethouders en de verslagen, toegestuurd |
€ |
56,00 |
1.7.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
||
1.7.3.1 |
een exemplaar van een raadscommissieagenda met de daarbij behorende voorstellen van het college van burgemeester en wethouders |
€ |
3,30 |
1.7.3.2 |
voor een exemplaar van het verslag van een raadscommissievergadering |
€ |
3,30 |
1.7.4.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van informatie in het kader van de Wet Openbaarheid Bestuur: |
||
voor ieder besteed half uur of gedeelte daarvan (geldt niet voor kopieertijd) |
€ |
27,00 |
|
1.7.4.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
||
1.7.4.2.1 |
inlichtingen in de vorm van een zwart-wit kopie levering per afdruk |
||
A4 formaat |
€ |
0,37 |
|
A3 formaat |
€ |
1,58 |
|
A2 formaat |
€ |
5,27 |
|
A1/A0 formaat |
€ |
7,91 |
|
1.7.4.2.2 |
inlichtingen in de vorm van een kleuren kopie levering per afdruk: |
||
A3/A4 formaat |
€ |
3,16 |
|
A0/A1/A2 formaat |
€ |
18,47 |
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
1.8.1 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag het verstrekken van inlichtingen omtrent de administratieve kadastrale aanduiding, dan wel de geometrische kadastrale aanduiding, per inlichting |
€ |
8,50 |
1.8.2 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan voor: |
||
1.8.2.1 |
het verkrijgen en het verstrekken van inlichtingen omtrent vastgoedinformatie |
€ |
8,50 |
1.8.2.2 |
het extra verstrekken van inlichtingen omtrent vastgoedinformatie in de vorm van een zwart-wit kopie |
||
levering per afdruk A3/A4-formaat (tariefopbouw aangepast) |
|||
Voor de 1e kopie |
€ |
5,00 |
|
Voor iedere daaropvolgende kopie |
€ |
0,25 |
|
levering per afdruk in groot formaat (tariefopbouw aangepast) |
|||
Voor de 1e kopie |
€ |
8,50 |
|
Voor iedere daaropvolgende kopie |
€ |
5,00 |
|
1.8.3 |
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan voor : |
||
1.8.3.1 |
het verkrijgen en het verstrekken van inlichtingen omtrent vastgoed-geoinformatie |
€ |
8,50 |
1.8.3.2 |
het extra verstrekken van inlichtingen omtrent vastgoed-geoinformatie in de vorm van een grafische situatie in kleur: |
||
levering per afdruk A3/A4-formaat (tariefopbouw aangepast) |
|||
Voor de 1e kopie |
€ |
7,00 |
|
Voor iedere daaropvolgende kopie |
€ |
1,50 |
|
levering per afdruk in groot formaat (tariefopbouw aangepast) |
|||
Voor de 1e kopie |
€ |
20,00 |
|
Voor iedere daaropvolgende kopie |
€ |
12,50 |
|
1.8.4 |
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van digitale inlichtingen omtrent vastgoedinformatie in de vorm van een geografische situatie: |
||
levering digitaal (100x100m) 1 hectare |
€ |
95,00 |
|
bebouwd gebied: per extra hectare |
€ |
12,50 |
|
landelijk gebied : per extra hectare |
€ |
5,00 |
|
1.8.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken, per kadastraal perceel of gemeentelijk adres, van: |
||
1.8.5.1 |
een afschrift of uittreksel van een in het gemeentelijke beperkingenregister ingeschreven beperkingenbesluit, beslissing in administratief beroep of rechterlijke uitspraak, dan wel vervallenverklaring van een publiekrechtelijke beperking, mits afgehaald |
€ |
9,15 |
1.8.5.2 |
een afschrift of uittreksel van een in het gemeentelijke beperkingenregister ingeschreven beperkingenbesluit, beslissing in administratief beroep of rechterlijke uitspraak, dan wel vervallenverklaring van een publiekrechtelijke beperking, toegestuurd |
€ |
11,20 |
1.8.5.3 |
een afschrift of uittreksel van een in de gemeentelijke beperkingenadministratie opgenomen gegeven, mits afgehaald |
€ |
9,15 |
1.8.5.4 |
een afschrift of uittreksel van een in de gemeentelijke beperkingenadministratie opgenomen gegeven, toegestuurd |
€ |
11,20 |
1.8.5.5 |
een schriftelijke verklaring dat er blijkens de in de gemeentelijke beperkingen-administratie opgenomen gegevens geen publiekrechtelijke beperking van kracht is ten aanzien van de daarbij aangegeven onroerende zaak of zaken, mits afgehaald |
€ |
9,15 |
1.8.5.6 |
een schriftelijke verklaring dat er blijkens de in de gemeentelijke beperkingen-administratie opgenomen gegevens geen publiekrechtelijke beperking van kracht is ten aanzien van de daarbij aangegeven onroerende zaak of zaken, toegestuurd |
€ |
11,20 |
1.8.6 |
Het tarief bedraagt voor het waarmerken van afschriften of uittreksels uit de gemeentelijke beperkingenadministratie, per kadastraal perceel of gemeentelijk adres |
€ |
2,95 |
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
1.9.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot |
||
1.9.1.1 |
het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijging van een verklaring omtrent het gedrag |
€ |
30,05 |
1.9.1.2 |
het verkrijgen van een andere, niet in deze tarieventabel genoemde, verklaring die in het bijzonder belang van de aanvrager wordt opgemaakt |
€ |
17,00 |
1.9.1.3 |
het verkrijgen van een attestatie de vita anders dan genoemd in artikel 4, eerste lid van de legesverordening |
€ |
8,75 |
1.9.1.4 |
het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening |
€ |
8,75 |
1.9.1.5 |
het verkrijgen van een Europees medisch paspoort |
€ |
6,20 |
1.9.1.6 |
het ter legalisatie opsturen van een stuk inclusief portokosten |
€ |
11,85 |
1.9.1.6 |
Het verkrijgen van een adresverklaring met vermelding van het waardegegeven |
€ |
8,75 |
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
N.v.t. |
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet
N.v.t. |
Hoofdstuk 12 Leegstandswet
1.12.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 15 van de leegstandswet, |
€ |
116,15 |
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie
N.v.t. |
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen
N.v.t. |
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet
1.15.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot ontheffing van: |
||
1.15.1.1 |
Sluitingstijden |
€ |
117,85 |
Hoofdstuk 16 Kansspelen
1.16.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning genoemd in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: |
||
1.16.1.1 |
voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat |
€ |
61,25 |
1.16.1.2 |
voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat |
€ |
61,25 |
en voor iedere volgende speelautomaat |
€ |
35,90 |
|
1.16.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning genoemd in artikel 3 van de Wet op de Kansspelen (loterijvergunning) |
€ |
29,40 |
Hoofdstuk 17 Kinderopvang
1.17 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
|||
1.17.1 |
een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel |
€ |
9,40 |
|
1.17.2 |
inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per verstrekking |
€ |
9,40 |
Hoofdstuk 18 Telecommunicatie
N.v.t. |
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer
1.19.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: |
||
1.19.1.1 |
een gehandicaptenparkeerkaart |
€ |
41,20 |
Hoofdstuk 20 Diversen
1.20.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
||
1.20.1.1 |
afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina |
€ |
1,37 |
1.20.1.2 |
gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina |
€ |
3,20 |
1.20.1.3 |
geoptimaliseerde en niet gecomprimeerde grafische bestanden in digitale vorm per megabyte |
€ |
4,20 |
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
2.1.1 |
Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: |
|
2.1.1.1 |
aanlegkosten: |
|
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; |
||
2.1.1.2 |
bouwkosten: |
|
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; |
||
2.1.1.3 |
sloopkosten: |
|
de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; |
||
2.1.1.4 |
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. |
|
2.1.2 |
In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. |
|
2.1.3 |
In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. |
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag
2.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
||
2.2.1 |
om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is |
€ |
0,00 |
2.2.2 |
Om de beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning: 5% van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld met een minimum van € 100,00. |
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
2.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. |
||
2.3.1 |
Bouwactiviteiten |
||
2.3.1.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||
2.3.1.1.1 |
indien de bouwkosten minder dan € 200.000 bedragen: |
2,0% |
|
van de bouwkosten, vermeerderd met: |
€ |
102,50 |
|
2.3.1.1.2 |
indien de bouwkosten € 200.000 of meer bedragen: |
1,55% |
|
van de bouwkosten boven de €200.000, vermeerderd met ; |
€ |
3.792,50 |
|
2.3.1.1.3 |
De leges voor artistieke kunstwerken (zonder functioneel nut) worden gebaseerd op de hoogte van de bouwsom voor de benodigde bouwkundige constructies (bijvoorbeeld fundering). De kosten van het kunstwerk vallen daarmee buiten de legesberekening; |
||
2.3.1.2 |
Welstandstoets |
||||
Indien het advies van de Stichting Provinciale Groningse Welstandszorg wordt ingewonnen, worden de op grond van 2.3.1.1 verschuldigde leges verhoogd. Het tarief hiervoor bedraagt voor bouwwerken waarvan de bouwkosten bedragen: |
|||||
a.€ 3.000 en meer doch minder dan € 5.000,- |
€ |
25,00 |
|||
b.€ 5.000,- en meer doch minder dan € 230.000,- vermeerderd met 2,5 promille van de bouwkosten boven de € 5.000,- |
€ |
25,00 |
|||
c.€ 230.000,- en meer doch minder dan € 460.000,- vermeerderd met 1,0 promille voor het gedeelte van de bouwkosten boven de € 230.000,- |
€ |
587,50 |
|||
d.€ 460.000,- en meer doch minder dan € 700.000,- vermeerderd met 0,5 promille voor het gedeelte van de bouwkosten boven € 460.000,- |
€ |
817,50 |
|||
e.€ 700.000,- en meer doch minder dan € 1.200.000,- vermeerderd met 0,25 promille voor het gedeelte van de bouwkosten boven € 700.000,- |
€ |
937,50 |
|||
f.€ 1.200.000,- en meer vermeerderd met 0,125 promille voor het gedeelte van de bouwkosten boven € 1.200.000,- |
€ |
1.062,50 |
|||
2.3.1.2.1 |
Voor woningen van hetzelfde type welke in één complex worden uitgevoerd bedraagt het tarief: |
||||
a.voor complexen van 1 tem 4 gelijke woningen het in 2.3.1.2 genoemde tarief |
|||||
b.voor 5 tem 10 gelijke woningen het in 2.3.1.2 genoemde tarief waarbij de tariefberekening plaatsvindt over de bouwkosten van 5 woningen |
|||||
c.Voor complexen met meer dan 10 woningen wordt vanaf 10 gelijke woningen voor elke eenheid van 10 woningen het in 2.3.1.2. genoemde tarief gerekend verhoogd met het tarief voor 2 extra woningen, beginnend bij 6 woningen voor complexen van 11 tem 20 gelijke woningen. |
|||||
2.3.1.3 |
Verplicht advies agrarische commissie |
||||
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld: |
€ |
100,00 |
|||
2.3.1.4 |
Achteraf ingediende aanvraag |
||||
Indien de aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit wordt het tarief zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.1 verhoogd (tenzij de extra kosten van de legalisering redelijkerwijs niet ten laste van de aanvrager kunnen worden gebracht) met: |
50% |
||||
2.3.1.5 |
Bouwveiligheidsplan |
||||
Het tarief voor het beoordelen van een bouwveiligheidsplan bedraagt |
€ |
65,00 |
|||
2.3.2 |
Aanlegactiviteiten |
||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
317,75 |
|||
2.3.4 |
Planologisch strijdig gebruik |
||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|||||
2.3.4.1 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): |
€ |
205,00 |
||
2.3.4.2 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): |
€ |
317,75 |
||
2.3.4.3 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): |
€ |
1.312,00 |
||
2.3.4.4 |
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) |
€ |
317,75 |
||
2.3.4.5 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): |
€ |
317,75 |
||
2.3.4.6 |
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): |
€ |
1.312,00 |
||
2.3.4.7 |
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): |
€ |
1.312,00 |
||
2.3.4.8 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): |
€ |
317,75 |
||
2.3.4.9 |
Voor het voeren van een ontheffings- of wijzigingsprocedure kan het noodzakelijk zijn om onderzoeken, plannen of adviezen te laten verrichten/opstellen door externen. Hierbij moet gedacht worden aan bijvoorbeeld: beeldkwaliteitplan; flora & fauna onderzoek, bodemonderzoek, geluidsonderzoek (meting /berekening), planologisch kader / bestemmingsplan / wijzigingsplan of een stedenbouwkundige onderbouwing. De gemeente is in de praktijk (in overleg met de aanvrager) veelal opdrachtgever voor deze activiteiten waarvoor de aanvrager primair verantwoordelijk is. De kosten worden dan ook verhaald op de aanvrager, naast de andere leges. Over de werkzaamheden en de hiermee samenhangende kosten zal vooraf een begroting worden opgesteld door de betrokken partijen. |
Variabel |
|||
2.3.5 |
In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid |
||||
2.3.5.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor: |
||||
2.3.5.2 |
een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.11 van het besluit brandveiliggebruik bouwwerken |
€ |
216,55 |
||
2.3.5.3 |
het wijzigen, aanvullen of intrekken van de voorwaarden, waaronder de vergunning als bedoeld in artikel 2.11 van het besluit brandveiliggebruik bouwwerken zijn verleend |
€ |
64,05 |
||
2.3.5.4 |
De overeenkomstig het in 2.3.5.2 genoemde tarief geheven leges, worden vermeerderd met de bedragen genoemd in 2.3.5.5, indien en voor zover deze op het bouwwerk, waarop de verleende vergunning betrekking heeft, van toepassing zijn |
||||
2.3.5.5 |
De opslag als bedoeld in 2.3.5.4 bedraagt voor: |
||||
a.bouwwerken waarin aan meer dan tien personen bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft; |
|||||
b.bouwwerken waarin aan meer dan tien kinderen jonger dan twaalf jaar of aan meer dan tien lichamelijk en/of geestelijk gehandicapten dagverblijf zal worden verschaft; |
|||||
met een oppervlakte van: |
|||||
minder dan 100 m2 |
€ |
145,75 |
|||
100 tot |
200 m2 |
€ |
219,30 |
||
200 tot |
300 m2 |
€ |
365,60 |
||
300 tot |
500 m2 |
€ |
585,75 |
||
500 tot |
1.000 m2 |
€ |
877,50 |
||
1.000 tot |
2.000 m2 |
€ |
1.261,35 |
||
2.000 tot |
3.000 m2 |
€ |
1.727,20 |
||
3.000 tot |
4.000 m2 |
€ |
1.910,55 |
||
4.000 tot |
5.000 m2 |
€ |
2.093,05 |
||
5.000 tot |
6.000 m2 |
€ |
2.393,85 |
||
6.000 tot |
7.000 m2 |
€ |
2.589,25 |
||
7.000 tot |
8.000 m2 |
€ |
2.716,60 |
||
8.000 tot |
9.000 m2 |
€ |
2.762,50 |
||
9.000 tot |
10.000 m2 |
€ |
3.000,40 |
||
10.000 tot |
15.000 m2 |
€ |
3.499,20 |
||
15.000 tot |
20.000 m2 |
€ |
3.682,95 |
||
20.000 tot |
30.000 m2 |
€ |
4.604,05 |
||
30.000 tot |
40.000 m2 |
€ |
4.911,70 |
||
40.000 tot |
50.000 m2 |
€ |
5.221,60 |
||
50.000 m2 of |
meer |
€ |
5.526,30 |
2.3.6 |
Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten |
||
2.3.6.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening 1994 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: |
||
2.3.6.1.1 |
voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: |
€ |
215,25 |
2.3.6.1.2 |
voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: |
€ |
512,50 |
2.3.6.2 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of het op grond van de Monumentenverordening 1994 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: |
€ |
102,50 |
2.3.7 |
Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht |
||
2.3.7.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: |
||
2.3.7.1.1 |
in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: |
€ |
158,85 |
2.3.7.1.2 |
in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo. |
€ |
158,85 |
2.3.7.2 |
Asbesthoudende materialen |
||
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is: |
€ |
56,35 |
|
2.3.7.3 |
Sloopveiligheidsplan |
||
Het tarief voor het beoordelen van een sloopveiligheidsplan bedraagt |
€ |
158,85 |
|
2.3.8 |
Aanleggen of veranderen weg |
||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
56,35 |
|
2.3.9 |
Uitweg/inrit |
||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief voor die vergunning/ontheffing: |
€ |
41,00 |
|
2.3.10 |
Kappen |
||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ |
41,00 |
|
2.3.11 |
Opslag van roerende zaken |
||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: |
|||
2.3.11.1 |
indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo: |
€ |
358,75 |
2.3.11.2 |
indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo: |
€ |
358,75 |
2.3.12 |
Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 |
||
2.3.12.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: |
€ |
158,85 |
2.3.12.2 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 |
€ |
158,85 |
2.3.13 |
Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet |
||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief |
€ |
317,75 |
|
2.3.15 |
Omgevingsvergunning in twee fasen |
||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|||
2.3.15.1 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; |
||
2.3.15.2 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. |
||
2.3.16 |
Beoordeling bodemrapport inzake milieuhygiënische bodemkwaliteit |
||
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: |
|||
2.3.16.1 |
voor de beoordeling bodemrapport inzake milieuhygiënische bodemkwaliteit alsmede het opstellen van een beoordeling bodemgeschiktheid: |
||
2.3.16.1.1 |
bij aanlevering digitaal (in SIKB protocol 0101, versie 5.0 of hoger) |
€ |
78,90 |
2.3.16.1.2 |
bij aanlevering analoog |
€ |
133,25 |
2.3.16.2 |
Het tarief bedraagt voor het leveren van digitale bestanden met bodeminformatie per informatiedrager CD/DVD: |
€ |
1,05 |
Vermeerderd met: voor ieder besteed kwartier aan het vervaardigen van de bestanden |
€ |
15,35 |
|
2.3.16 |
Historisch bodemonderzoek |
||
2.3.16.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het leveren van informatie ten behoeve van historisch bodemonderzoek voor: |
||
2.3.16.3.1 |
Particuliere terreinen |
€ |
107,60 |
2.3.16.3.2 |
Bedrijventerreinen met een oppervlakte: |
||
Tot 500 m2 |
€ |
107,60 |
|
Van 500 m2 tot 1000 m2 |
€ |
210,10 |
|
Van 1000 m2 of meer |
€ |
210,10 |
|
Waarbij voor elke m2 vanaf 1000 m2 het bedrag wordt verhoogd met |
€ |
0,42 |
|
Tot een maximum bedrag van |
€ |
522,75 |
|
2.3.16.4. |
Het tarief bedraagt voor het opzoeken en klaarleggen van dossiers met relevante bodeminformatie: |
€ |
76,90 |
2.3.16.5 |
Het tarief bedraagt voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport: |
€ |
107,60 |
2.3.17 |
Advies |
||
2.3.17.1 |
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning |
€ |
512,50 |
2.3.18 |
Verklaring van geen bedenkingen |
||
2.3.18.1 |
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: |
||
2.3.18.1.1 |
indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: |
€ |
966,55 |
2.3.18.1.2 |
indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
||
2.3.18.2 |
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
Hoofdstuk 4 Vermindering
N.v.t.
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
2.5.1 |
Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten |
||
Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De hierbij toegepaste tariefsberekening wordt als volgt uitgevoerd: |
|||
2.5.1.1 |
indien de aanvraag wordt ingetrokken, worden de leges verminderd naar het overeenkomstig artikel 2.2.2 geldende tarief, met dien verstande dat reeds gemaakte kosten voor bijvoorbeeld externe adviezen blijven verschuldigd. |
||
2.5.2 |
Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten |
||
Indien de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. De hierbij toegepaste tariefsberekening wordt als volgt uitgevoerd: |
|||
2.5.2.1 |
Indien binnen één jaar na verlening van de vergunning deze door de houder schriftelijk wordt ingetrokken onder indiening van de originele vergunning, wordt: |
||
a.Regulier teruggaaf van 50 % van de geheven leges verleend,met dien verstande dat minimaal € 100,- verschuldigd blijft; b.bij intrekken van de niet uitgevoerde meerwerkopties bij de seriematige bouw teruggaaf verleend van 100% van geheven leges m.u.v. de op basis van 2.3.1.2 geheven leges en met dien verstande dat: a.het verzoek tot intrekking binnen 26 weken na oplevering wordt ingediend; b.een minimum van € 100,00 verschuldigd blijft. |
|||
2.5.2.2 |
Indien na één jaar, maar binnen twee jaar na verlening van de vergunning deze door de houder schriftelijk wordt ingetrokken onder indiening van de originele vergunning, wordt teruggaaf van 25 % van de geheven leges verleend, met dien verstande dat minimaal € 100,00 verschuldigd blijft. |
||
2.5.2.3 |
In afwijking van hetgeen is bepaald in 2.5.2.2 kan de gemeente op verzoek restitutie geven tot 50% van de bouwleges voor bouwvergunningen die zijn verleend voor de peildatum van 1 januari 2004 |
||
2.5.3 |
Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten |
||
2.5.3.1 |
Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 50%. van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges waarbij minimaal € 100.,00 verschuldigd blijft |
||
2.5.3.2 |
Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. |
||
2.5.4 |
Minimumbedrag voor teruggaaf |
||
Een bedrag minder dan € 25,00 wordt niet teruggegeven. |
|||
2.5.5 |
Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen |
||
Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend. |
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
N.v.t
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
2.7 |
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project wordt het tarief bepaald als bedoeld in 2.2.2. |
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
2.8.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening |
€ |
1.312,00 |
2.8.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening |
€ |
522,75 |
Hoofdstuk 9 Sloopmelding
N.v.t.
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
2.10 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: |
€ |
112,75 |
Hoofdstuk 11 overig
1.11 |
Overige |
||
1.11.1 |
Reproductiekosten De reproductiekosten voor een aanvraag om omgevingsvergunning bedragen per: |
||
1.11.1.1 |
A4 of A3 formaat |
€ |
1,55 |
1.11.1.2 |
A2 formaat |
€ |
5,10 |
1.11.1.3 |
A1 formaat of groter |
€ |
7,70 |
1.11.2 |
Ligplaats |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning zoals bedoeld in artikel 6 van de ligplaatsenverordening 2009, per half uur |
€ |
27,65 |
|
met een maximum van |
€ |
112,75 |
|
1.11.3 |
Informatie ten behoeve van vastgoedtaxaties (makelaars) |
||
Het tarief voor het verstrekken van informatie voor vastgoedtaxaties indien de gevraagde informatie wordt verzonden |
€ |
56,35 |
|
1.11.4 |
Ontheffing geluidhinder |
||
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing hogere grenswaarde geluid bedraagt |
|||
1.11.4.1 |
Voor gevallen van enkelvoudige aard (1 woning, 1 soort geluidhinder) |
€ |
240,40 |
1.11.5.2 |
Voor overige gevallen |
€ |
459,90 |
TITEL 3 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN
Hoofdstuk 1 Drank- en Horecawet
3.1.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: |
||
3.1.1.1 |
een vergunning genoemd in artikel 3 van de Drank- en Horecawet |
€ |
355,10 |
3.1.1.2 |
een geringe wijziging van een geldende vergunning |
€ |
120,85 |
3.1.1.3 |
een ontheffing genoemd in artikel 35 van de Drank- en Horecawet |
€ |
55,15 |
3.1.2 |
Indien een vergunning als in 3.1.1.1 niet wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de leges verleend. |
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
3.2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft: |
||
3.2.1.1 |
het organiseren van een publieksevenement |
€ |
225,50 |
3.2.1.2 |
ontheffing genoemd in art. 4.6.2 voor het produceren van geluid |
€ |
41,00 |
3.2.1.3 |
het organiseren van activiteiten door verenigingen, scholen, buurthuizen, e.d |
€ |
41,00 |
3.2.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van snuffelmarkten als bedoeld in artikel 5.23, van de Algemene plaatselijke verordening |
€ |
41,00 |
3.2.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een: |
||
3.2.3.1 |
vergunning genoemd in art. 2.10 en 4.16 van de Algemene plaatselijke verordening voor het plaatsen van driehoeksreclameborden |
€ |
41,00 |
3.2.3.2 |
vergunning genoemd in art. 5.23 van de Algemene plaatselijke verordening voor het organiseren van beurzen |
€ |
41,00 |
3.2.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een: |
||
3.2.4.1 |
vergunning genoemd in art. 5.13 van de Algemene plaatselijke verordening voor het houden van een collecte of een kledinginzameling |
€ |
56,35 |
3.2.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een: |
||
3.2.5.1 |
vergunning genoemd in art. 2.10 en 4.16 van de Algemene plaatselijke verordening voor het plaatsen van voorwerpen ten behoeve van reclame |
€ |
117,85 |
3.2.5.2 |
vergunning genoemd in art. 5.15 en 5.18 van de Algemene plaatselijke verordening voor het venten of het innemen van standplaats |
€ |
117,85 |
3.2.5.3 |
vergunning genoemd in art. 2.10 en 2.28 van de Algemene plaatselijke verordening voor het plaatsen van terrassen en uitstallingen op of aan de openbare weg |
€ |
117,85 |
3.2.6 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een: |
||
3.2.6.1 |
een exploitatievergunning genoemd in artikel 2.8 van de Algemene plaatselijke verordening |
€ |
117,85 |
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
3.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: |
||
3.3.1 |
een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2: |
||
3.3.1.1 |
voor een seksinrichting |
€ |
574,00 |
3.3.1.2 |
voor een escortbedrijf |
€ |
574,00 |
3.3.2 |
Wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening: |
||
3.3.2.1 |
voor een seksinrichting |
€ |
112,75 |
3.3.2.2 |
voor een escortbedrijf |
€ |
112,75 |
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte
3.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet |
€ |
307,50 |
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening
N.v.t. |
Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening
Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid
3.6.11 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van: |
|||
3.6.11.1 |
een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het in gebruik hebben of houden van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1. van de brandbeveiligingsverordening, niet zijnde een vergunning als bedoeld onder 3.6.11.2 |
€ |
190,95 |
|
3.6.11.2 |
een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het in gebruik hebben of houden van een tijdelijke inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1. van de brandbeveiligingsverordening voor een periode van: |
|||
maximaal 3 dagen |
€ |
227,35 |
||
4 t/m 7 dagen |
€ |
373,75 |
||
meer dan 7 dagen |
€ |
373,75 |
||
vermeerderd met per week of een gedeelte daarvan |
€ |
72,35 |
||
3.6.11.3 |
De overeenkomstig het in 3.6.11.1 genoemde tarief geheven leges, worden vermeerderd met de bedragen genoemd in 3.6.11.4, indien en voor zover deze op de inrichting, waarop de verleende vergunning betrekking heeft, van toepassing zijn |
|||
3.6.11.4 |
De opslag als bedoeld in 3.6.11.3 bedraagt voor: |
|||
c.inrichtingen waarin aan meer dan tien personen bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden verschaft; |
||||
d.inrichtingen waarin aan meer dan tien kinderen jonger dan twaalf jaar of aan meer dan tien lichamelijk en/of geestelijk gehandicapten dagverblijf zal worden verschaft; |
||||
met een oppervlakte van: |
||||
minder dan 100 m2 |
€ |
145,75 |
||
100 tot |
200 m2 |
€ |
219,30 |
|
200 tot |
300 m2 |
€ |
365,60 |
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking.
N.v.t. |
Behorende bij het raadsbesluit van 13 december 2010.
De griffier, R. Brekveld
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl