Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR612696
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR612696/2
Regeling vervallen per 01-01-2021
Besluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 11 september, nr. 1098062/1121901, tot vaststelling van de uitvoeringsregeling subsidie Fietsknelpunten Noord-Holland 2018
Geldend van 21-02-2019 t/m 31-12-2020
Intitulé
Besluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 11 september, nr. 1098062/1121901, tot vaststelling van de uitvoeringsregeling subsidie Fietsknelpunten Noord-Holland 2018Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;
Overwegende dat het gewenst is om een regeling vast te stellen voor de subsidiering van maatregelen om fietsknelpunten in Noord-Holland weg te nemen;
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Holland 2011;
Besluiten vast te stellen:
Uitvoeringsregeling subsidie Fietsknelpunten Noord-Holland 2018
Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
fietsinfrastructuur: de fundering en de verhardingen van fietspaden, fietsstroken en fietsstraten met de daarbij behorende kunstwerken, zoals bruggen, duikers, viaducten, aquaducten en tunnels en verkeersvoorzieningen;
- b.
verkeersregelinstallaties: verkeerslichten met de daarbij behorende techniek;
- c.
project: geheel van activiteiten die samenhangen met een infrastructureel project;
- d.
aanbesteden: het gehele aanbestedingsproces inclusief de gunning of de voorlopige gunning;
- e.
verkeersvoorziening: fysieke voorziening, bestemd voor de geleiding van het verkeer;
- f.
knelpuntenlijst: de als bijlage 1 bij deze regeling gevoegde lijst met fietsknelpunten in de provincie Noord-Holland alsmede de daarbij gevoegde typeringen van deze knelpunten.
Artikel 2
Op deze regeling is titel 4.2. van de Algemene wet bestuursrecht van overeenkomstige toepassing.
Artikel 3
-
1. Subsidie kan worden verstrekt voor de uitvoering een project dat voorziet in de oplossing van een fietsknelpunt in de provincie Noord-Holland, dat vermeld is in de knelpuntenlijst.
-
2. De te subsidiëren projecten, als bedoeld in lid 1, omvatten de aanleg, plaatsing, uitbreiding of aanpassing van fietsinfrastructuur of verkeersvoorzieningen.
-
3. De te subsidiëren projecten, als bedoeld in lid 1, worden onderscheiden in de volgende categorieën:
- A.
nieuwe infrastructuur groot: projecten die hoofdzakelijk bestaan uit de aanleg of aanpassing van een brug of tunnel;
- B.
nieuwe infrastructuur klein: projecten die hoofdzakelijk bestaan uit de aanleg of aanpassing van één of meer fietspaden, fietsstroken en fietsstraten;
- C.
aanpassing bestaande infrastructuur en verkeersvoorzieningen: projecten die hoofdzakelijk bestaan uit installatie of aanpassing van verkeersregelinstallaties, belijning, inrichting van wegen en kruispunten of de vervanging van bestaand wegdek.
- A.
Artikel 4
Subsidie wordt verstrekt aan gemeenten in de Provincie Noord-Holland.
Artikel 5
Gedeputeerde Staten verstrekken geen subsidies van minder dan € 5.000,-.
Artikel 6
Bij subsidies van minder dan € 10.000,- gaat geen subsidieverlening aan de subsidievaststelling vooraf.
Artikel 7
Een aanvraag om subsidie bevat in elk geval:
- a.
een inhoudelijke beschrijving van het project;
- b.
een situatieschets en schetsontwerp van het project;
- c.
een gespecificeerde begroting van de kosten van het project;
- d.
een financieringsplan van de kosten van het project;
- e.
de uitvoeringsplanning.
Artikel 8
-
1. Gedeputeerde Staten kunnen jaarlijks een subsidieplafond vaststellen.
-
2. Gedeputeerde Staten kunnen jaarlijks een periode vaststellen, waarbinnen subsidieaanvragen kunnen worden ingediend.
Artikel 9
-
1. Een aanvraag om subsidie is tijdig ingediend indien de aanvraag in de in artikel 8 lid 2 genoemde periode is ontvangen.
-
2. Een aanvraag om subsidie die buiten de in het vorig lid genoemde periode wordt ontvangen, wordt niet in behandeling genomen.
-
3. Gedeputeerde Staten beslissen uiterlijk 13 weken na afloop van de in het eerste lid genoemde periode.
Artikel 10
Subsidie wordt geweigerd indien:
- a.
een project is aanbesteed voor 1 januari 2018;
- b.
een project financieel niet haalbaar is;
- c.
activiteiten al gesubsidieerd zijn door de provincie Noord-Holland;
- d.
het project onvoldoende bijdraagt aan de oplossing van het desbetreffende fietsknelpunt.
Artikel 11
-
1. Subsidie wordt verstrekt voor de kosten genoemd in artikel 3, tweede lid van deze uitvoeringsregeling, voor zover noodzakelijk voor de oplossing van het betreffende fietsknelpunt.
-
2. Voorbereidingskosten zijn, in aanvulling op het bepaalde in het eerste lid, subsidiabel tot ten hoogste 10% van de op basis van het eerste lid en artikel 18 vastgestelde subsidiabele kosten.
-
3. Subsidie wordt niet verstrekt voor de kosten van:
- a.
vervanging, beheer of onderhoud;
- b.
grondverwerving;
- c.
saneringskosten.
- d.
de kosten van de eigen organisatie van de aanvrager.
- a.
Artikel 12
-
1. De subsidie voor de in artikel 3 lid 3 gecategoriseerde projecten bedraagt:
- a.
50 % van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 2.000.000,- voor de uitvoering van de projecten in categorie A;
- b.
50 % van de subsidiabele kosten tot een maximum van €1.000.000,- voor de uitvoering van de projecten in categorie B;
- c.
50 % van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 500.000,- voor de uitvoering van de projecten in categorie C;
- a.
-
2. indien de kosten genoemd in het eerste lid gedeeltelijk anderszins worden gesubsidieerd, wordt een zodanig subsidiebedrag vastgesteld, dat het totale subsidiepercentage niet meer bedraagt dan 50 % van de subsidiabele projectkosten;
Artikel 13
-
1. Aanvragen om subsidie worden behandeld op volgorde van ontvangst.
-
2. Wanneer een aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag, de datum waarop de aanvraag is aangevuld.
-
3. Indien meerdere aanvragen op dezelfde dag worden ontvangen en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de aanvraag met de laagste projectkosten als eerste in behandeling genomen.
-
4. Indien toepassing van het vorige lid er toe leidt dat aanvragen gelijk eindigen, wordt rangschikking van die aanvragen bepaald door loting.
Artikel 14
De subsidieontvanger is verplicht om:
- a.
het logo of de naam van de provincie op alle publiciteitsuitingen te plaatsen die betrekking hebben op de gesubsidieerde activiteit;
- b.
het project gedurende 10 jaar in stand te houden.
Artikel 15
-
1. De subsidieontvanger is verplicht om:
- a.
binnen 3 weken na aanbesteding van het project hiervan schriftelijk melding te maken bij Gedeputeerde Staten;
- b.
bij verkoop of teniet doen binnen 10 jaar van het gesubsidieerde project, hiervan per ommegaande melding te maken bij Gedeputeerde Staten.
- a.
-
2. Gedeputeerde Staten kunnen in de subsidieverlening een termijn stellen waarbinnen het project moet zijn aanbesteed.
Artikel 16
-
1. 1.Gedeputeerde Staten kunnen na ontvangst van de melding, bedoeld in artikel 15, eerste lid, onder a, een voorschot verlenen van ten hoogste 80% van het verleende subsidiebedrag.
-
2. Gedeputeerde Staten kunnen het in lid 1 bedoelde voorschot gespreid betalen door betalingen te koppelen aan de uitvoeringsplanning.
Artikel 17
-
1. Bij verkoop of teniet doen van het project binnen de in artikel 14, onder b. omschreven instandhoudingstermijn van 10 jaar, kunnen Gedeputeerde Staten in een zo nodig gewijzigde subsidievaststelling als bedoeld in artikel 4:49, lid 1 onder c, Awb, de subsidie verlaagd vaststellen.
-
2. De in lid 1 genoemde verlaging bedraagt ten hoogste 10 procent van de verstrekte subsidie, vermenigvuldigd met het aantal resterende jaren van de in lid 1 genoemde termijn.
Artikel 18
-
1. De aanvraag tot vaststelling van de subsidie wordt ingediend binnen 8 weken na voltooiing van de activiteit.
-
2. Gedeputeerde Staten stellen voor de aanvraag als bedoeld in het eerste lid een formulier vast.
-
3. Gedeputeerde Staten beslissen binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag als bedoeld in lid 1 tot vaststelling van de subsidie.
Artikel 19
-
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin zij is geplaatst.
-
2. Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2021.
-
3. Deze regeling wordt aangehaald als de Uitvoeringsregeling subsidie Fietsknelpunten Noord-Holland 2018.
Ondertekening
Haarlem, 11 september 2018
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,
J.W. Remkes,
voorzitter
R.M. Bergkamp,
provinciesecretaris
Bijlage 1: knelpuntenlijst als bedoeld in artikel 1, onderdeel f van de regeling
GSnota 1098062/1173310: knelpunten op gemeentelijk areaal
Nr |
Knelpunt code |
Typering knelpunt |
Omschrijving knelpunt |
gemeente |
1 |
NKL16 |
Kruispunt, verkeersveiligheid |
Gevaarlijke VRI-oversteek van 8 rijbanen. |
Alkmaar |
2 |
NKL19 |
Wegvak, vervoerswaarde |
Deze woonstraten behoren tot de belangrijke school/woon-werkroutes tussen NS-station en Bergermeer/Bergen |
Alkmaar |
3 |
Nkop25 |
Wegvak, comfort |
Te smalle fietsstrook voor gebiedsontsluitingsweg. |
Den Helder |
4 |
ZKL254 |
Kruispunt, verkeersveiligheid |
Onnodige en onveilige fietsoversteken |
Bloemendaal |
5 |
ZKL252 |
Ontbrekende schakel, bereikbaarheid |
ontbrekende schakel tussen Heemstede/Vogelenzang en Zandvoort |
Bloemendaal |
6 |
GeV20 |
Kruispunt, verkeersveiligheid |
Geen eigen fietsoversteken over drukke Brinklaan. Extra gevaarlijk vanwege vrachtverkeer van/naar bedrijventerrein |
Gooise Meren - Bussum |
7 |
GeV22 |
Kruispunt, verkeersveiligheid |
Geen of weinig zicht komende van rotonde met Nieuwe Raadhuisstraat |
Gooise Meren - Bussum |
8 |
GeV19 |
Kruispunt, verkeersveiligheid |
Geen eigen fietsoversteken over drukke Brinklaan. |
Gooise Meren - Naarden |
9 |
GeV8 |
Kruispunt, comfort |
Te lange wachttijd en in noordoosthoek te smalle fietsvoorziening (en VRI-paal staat óp het fietspad) |
Gooise Meren - Naarden |
10 |
ZKL1 |
Ontbrekende schakel, bereikbaarheid |
Aanleg fietsbrug: >10.000 fietsers Haarlem-Noord ? Station ? Centrum. Ontvlecht bus- ,auto- en fietsstromen. Opgenomen in prioriteit regionaal fietsnetwerk. |
Haarlem |
11 |
ZKL10 |
Wegvak, bereikbaarheid, verkeersveiligheid |
Drukke fietsroute door centrum; drukke busroute |
Haarlem |
12 |
ZKL19 |
Wegvak, bereikbaarheid, verkeersveiligheid |
Fietsvoorziening ontbreekt |
Haarlem |
13 |
ZKL2 |
Wegvak, bereikbaarheid, vervoerswaarde. |
Aanleg fietsstraat Kennemerstraat: >10.000 fietsers Haarlem-Noord ? Station ? Centrum. Ontvlecht bus- ,auto- en fietsstromen. Opgenomen in prioriteit regionaal fietsnetwerk. |
Haarlem |
14 |
ZKL21 |
Wegvak, comfort. |
Vanwege te smal profiel zitten fiets- en autoverkeer elkaar in de weg. |
Haarlem |
15 |
ZKL22 |
Wegvak, comfort. |
Fietspaden te smal |
Haarlem |
16 |
ZKL23 |
Wegvak, verkeersveiligheid. |
Onveilige 50 km. weg vlakbij station vanwege fietsstroken en parkeervakken. |
Haarlem |
17 |
ZKL24 |
Kruispunt, comfort |
Lange wachttijden VRI |
Haarlem |
18 |
ZKL263 |
Wegvak, bereikbaarheid, verkeersveiligheid |
50km weg zonder fietsvoorziening |
Haarlem |
19 |
ZKL278 |
Wegvak, bereikbaarheid, verkeersveiligheid |
50km-weg zonder fietsvoorziening |
Haarlem |
20 |
ZKL28 |
Ontbrekende schakel, bereikbaarheid. |
Ontbrekende schakel tussen Garenkokerskade en Julianalaan |
Haarlem |
21 |
ZKL294 |
Wegvak, bereikbaarheid, verkeersveiligheid |
Ontbreken van geschikt fietspad voor twee richtingsfietsverkeer |
Haarlem |
22 |
ZKL296 |
Wegvak, bereikbaarheid, verkeersveiligheid. |
Paden structuur biedt te weinig capaciteit, mijdingsgedrag verkeerslichten. |
Haarlem |
23 |
ZKL297 |
Wegvak, bereikbaarheid, verkeersveiligheid |
Te smal fietspad voor tweerichtingsverkeer. Veel spookfietsgedrag en misbruik van VRI. |
Haarlem |
24 |
ZKL307 |
Kruispunt, comfort |
Lange wachttijden voor overstekende fietsers |
Haarlem |
25 |
ZKL4 |
Wegvak, bereikbaarheid. |
Fietsvoorziening ontbreekt. Drukke fietsroute van/naar centrum |
Haarlem |
26 |
ZKL5 |
Wegvak, bereikbaarheid, verkeersveiligheid |
Te smal voor auto en fiets. Ook voetganger heeft geen ruimte. |
Haarlem |
27 |
ZKL8 |
Wegvak, verkeersveiligheid |
Onveilige weg door te smalle fietsstroken naast te smalle parkeerhavens |
Haarlem |
28 |
ZKL204 |
Kruispunt, comfort |
Lange wachttijden bij zeer druk VRI-kruispunt. Belangrijke woon-werk/school en recreatieve verbinding. |
Heemstede |
29 |
ZKL206 |
Wegvak, verkeersveiligheid |
Tussen Aerdenhout, Vogelpark en Leidsevaartweg noordzijde twee maal zeer drukke N201 oversteken |
Heemstede |
30 |
ZKL207 |
Wegvak, comfort, verkeersveiligheid |
Fietsers naar station vermijden lange wachttijden bij kruispunt met Leidsevaartweg door aan zuidzijde fietspad te nemen. |
Heemstede |
31 |
ZKL208 |
Kruispunt, verkeersveiligheid |
Schoolroute. Gevaarlijke en complexe oversteek aan oostzijde van zeer drukke N201; complex vanwege ook nog eens in- en uitrijdend autoverkeer van Adriaan Pauwlaan. |
Heemstede |
32 |
ZKL213 |
Wegvak, comfort |
Zeer slecht tegelfietspad |
Heemstede |
33 |
GeV13 |
Kruispunt |
Zeer onveilige rotonde fietsoversteken over drukke Diependaalselaan, vooral vanwege 2 uitgaande rijstroken met optrekkend verkeer en daardoor afdekzicht; opstelruimtes zijn veel te krap (bijna 180 graden achterom kijken) en aan westzijde is midden eiland ook nog eens te klein om in twee fasen te kunnen oversteken. |
Hilversum |
34 |
GeV14 |
Wegvak |
Smalle, aanliggende tegelfietspaden (matig alternatief voor Diependaalselaan/Oostereind) |
Hilversum |
35 |
GeV27 |
Wegvak |
Voor 50 km. regime te smalle fietsstroken, zeker in combinatie met veel scholieren. |
Hilversum |
36 |
WFr1 |
Wegvak |
Fietsvoorziening ontbreekt |
Hoorn |
37 |
WFr11 |
Kruispunt |
Lange VRI-wachttijden bij oversteken |
Hoorn |
38 |
WFr13 |
Kruispunt |
Zeer lange VRI-wachttijden |
Hoorn |
39 |
Nkop21 |
Ontbrekende schakel |
ontbrekende schakel N245-Veilingweg is voor de betreffende gemeentes wel een actuele doelstelling |
Schagen |
Toegevoegde knelpunten openstelling 2019 |
||||
40 |
Wfr 18 |
Ontbrekende Schakel |
Aanleg van een fietsverbinding tussen Risdam-noord en bedrijventerrein Westfrisia zorgt voor een veel veiligere en snellere route, met name voor woonwerk fietsers. |
Hoorn |
41 |
NKL 15 |
Ontbrekende Schakel |
Geen fietsvoorziening |
Alkmaar |
42 |
NKL 117 |
Wegvak, verkeersveiligheid |
Gebiedsontsluitingsweg zonder fietspad |
Langedijk |
43 |
NKL 30 |
Ontbrekende Schakel |
Langs Uitvalsweg ontbreekt 80 meter fietspad tussen Dorpstraat en fietspad van/naar Broekhornbrug. Op deze cruciale verbinding tussen Heerhugowaard (o.a. NS-station) en Langedijk is het voor fietsers nu 450 meter. |
Langedijk |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl