Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR612313
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR612313/1
Regeling vervallen per 14-02-2020
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis houdende regels omtrent het beheren van informatie Aanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheer gemeente Maassluis 2018
Geldend van 24-08-2018 t/m 13-02-2020
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis houdende regels omtrent het beheren van informatie Aanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheer gemeente Maassluis 2018Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis;
in de hoedanigheid van zorgdrager voor de archiefbescheiden op basis van artikel 30 van de Archiefwet 1995;
gelet op artikelen 31 en 32, derde lid, van de Archiefwet 1995 en artikel 3a van het Archiefbesluit 1995;
besluit:
- I.
als gemeentearchivaris te benoemen:H.J. Luth-Mulders, conform artikel 5a van de Gemeenschappelijke regeling archiefbeheer Maassluis 2003;
- II.
als archiefbewaarplaats(en) aan te wijzen: Koningshoek 93050 te Maassluis en Plein Emaus 5 te Vlaardingen, conform artikel 4 van de Gemeenschappelijke regeling archiefbeheer Maassluis 2003;
- III.
een Strategisch informatieoverleg in te stellen waarin zitting hebben: het afdelingshoofd dienstverlening en diens opvolger volgens de Organisatieverordening Maassluis*, de archivaris/archiefinspecteur, de concerncontroller en de teamleider I&A;
- IV.
dat dit besluit in werking treedt op11 juli 2018, een dag na vaststelling van de Archiefverordening gemeente Maassluis 2018 en wordt aangehaald als: Aanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheer gemeente Maassluis 2018.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis gehouden op 3 juli 2018.
de secretaris,
A.L. Duijmaer van Twist
de burgemeester,
dr. T.J. Haan
*Clustermanager Bedrijfsvoering
Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na de dag van publicatie een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis, Postbus 55, 3140 AB Maassluis. Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet.
Belanghebbenden kunnen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam Bestuursrecht, o.v.v. soort zaak, postbus 50951, 3007 BM Rotterdam verzoeken een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voorwaarde is dat u ook een bezwaarschrift hebt ingediend.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:
- •
de naam en het adres van de indiener;
- •
de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;
- •
een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, en
- •
de reden(en) waarom u het niet eens bent met het besluit.
Toelichting
In artikel 30, eerste lid, van de Archiefwet 1995 (hierna: Archiefwet) is de zorgplicht voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen bij burgemeester en wethouders (zorgdrager) gelegd.
Dit besluit betreft een aantal besluiten die burgemeester en wethouders moeten nemen om aan hun zorgtaak op grond van de Archiefwet te voldoen.
Onderdeel I betreft de benoeming van de gemeentearchivaris overeenkomstig artikel 32, derde lid, van de Archiefwet. In het eerste lid van artikel 32 van de Archiefwet is bepaald dat de gemeentelijke archiefbewaarplaats wordt beheerd door een gemeentearchivaris, die in het bezit dient te zijn van een diploma archivistiek. Burgemeester en wethouders zijn eveneens bevoegd tot het benoemen, schorsen en ontslaan van voldoende deskundig personeel (artikel 160, eerste lid, aanhef en onder d, van de Gemeentewet).
Onderdeel II betreft een uitwerking van de bevoegdheid van burgemeester en wethouders om een gemeentelijke archiefbewaarplaats aan te wijzen (artikel 31 van de Archiefwet).
Onderdeel III betreft het instellen van een Strategisch informatieoverleg (SIO). Het begrip SIO is geïntroduceerd in de toelichting op het in 2012 gewijzigde Archiefbesluit 1995 (hierna: Archiefbesluit). Met het SIO wordt in elk overheidsorgaan een structureel overleg gecreëerd. In dit overleg worden vraagstukken belegd over het functioneren en de kwaliteit van de informatiehuishouding. In het SIO vindt de ketengerichte belangenafweging in de informatiehuishouding plaats. Hierdoor wordt in samenhang het beheer van informatie georganiseerd. Daarnaast heeft een SIO bij besluiten omtrent vervreemding en selectielijsten een wettelijk verplichte functie.
In artikel 2, eerste lid, van het Archiefbesluit wordt voorgeschreven dat de belangen van het bestuur en de burger alsmede historische en culturele belangen bij vervanging, selectielijsten en vervreemding moeten worden afgewogen. De verantwoordelijke voor de informatiehuishouding vertegenwoordigt het belang van het bestuur; de archivaris historie en cultuur. De onafhankelijke deskundige heeft in het bijzonder de positie van de burger als uitgangspunt. Hiertoe dient het SIO een voordracht te doen (artikel 3a, eerste lid, van het Archiefbesluit). Het Archiefbesluit stelt eisen om de deskundigheid en onafhankelijkheid van deze functionaris te borgen (artikel 3a, tweede lid).
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl