Regeling vervallen per 17-11-2023

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Ede houdende regels omtrent mandaat Mandaatbesluit raad Ede 2018

Geldend van 26-07-2018 t/m 16-11-2023

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Ede houdende regels omtrent mandaat Mandaatbesluit raad Ede 2018

De raad van de gemeente Ede;

gelet op artikel 32a van de Gemeentewet en de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit:

Artikel 1 Toepassingsbereik

  • 1. Waar in dit besluit wordt gesproken over mandaat wordt daaronder ook verstaan volmacht en machtiging.

  • 2. De bevoegdheid om besluiten te nemen omvat tevens het verrichten van alle noodzakelijke voorbereidings- en uitvoeringshandelingen en de ondertekening van stukken.

Artikel 2 Verlening mandaat, volmacht en machtiging

  • 1. De uitoefening van de in bijlage 1 van dit besluit genoemde bevoegdheden wordt opgedragen aan de daarin genoemde gemandateerden.

  • 2. De gemandateerden mogen andere functionarissen mandaat verlenen tot het geheel of gedeeltelijk namens hen uitoefenen van bevoegdheden (ondermandaat), voor zover uit bijlage 1 blijkt dat dat is toegestaan. Hierbij kunnen nadere voorwaarden worden vastgesteld.

  • 3. Aan de griffier wordt de bevoegdheid verleend om bijlage 2 te wijzigen.

  • 4. De vertegenwoordiging van de raad in juridische procedures wordt opgedragen aan de functionarissen genoemd in bijlage 3 van dit besluit. Aan de griffier wordt de bevoegdheid verleend om bijlage 3 te wijzigen.

Artikel 3 Voorwaarden uitoefening bevoegdheden

  • 1. Bij de uitoefening van de bevoegdheden bedoeld in artikel 1, eerste lid, wordt gehandeld overeenkomstig de geldende wet- en regelgeving en het beleid dat is vastgesteld door de bestuursorganen die onderdeel uitmaken van de gemeente Ede.

  • 2. Instemming van de griffier voor de bevoegdheidsuitoefening is vereist indien een andere gemeentelijke afdeling of een gemeentelijk adviesorgaan advies heeft gegeven en er een voornemen bestaat om af te wijken van dit advies.

Artikel 4. Plaatsvervanging

In geval van afwezigheid een afdelingsmanager worden de aan hem opgedragen bevoegdheden uitgeoefend door de andere afdelingsmanagers die werkzaam zijn binnen hetzelfde cluster.

Artikel 5. Afhandeling van klachten

  • 1. Klachtafhandeling in het kader van titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht wordt als volgt gemandateerd:

    • a.

      klachten over de griffie en de plaatsvervangend griffier worden behandeld door de griffier;

    • b.

      klachten over de griffier worden behandeld door de voorzitter van de raad;

    • c.

      klachten over de raad worden behandeld door de voorzitter van de raad;

    • d.

      klachten over de burgemeester als voorzitter van de raad worden behandeld door de plaatsvervangend voorzitter van de raad.

  • 2. Indien de klacht over meerdere personen of organen gaat en daardoor volgens het eerste lid meerdere klachtbehandelaars zijn aangewezen, dan zijn zij allen bevoegd voor het behandelen van de volledige klacht.

Artikel 6. Slotbepaling

  • 1. Dit besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

  • 2. Het Mandaatbesluit raad Ede 2015 wordt ingetrokken met ingang van 1 september 2018.

  • 3. Dit besluit kan worden aangehaald als: Mandaatbesluit raad Ede 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering 12 juli 2018, zaaknummer 94561,

De raad voornoemd,

dr. G.H. Hagelstein,

de griffier,

mr. L.J. Verhulst,

de voorzitter.

Bijlage 1. Bevoegdhedenoverzicht

In dit overzicht wordt verstaan onder:

AD

gemeentesecretaris/algemeen directeur

C

concerndirecteur

AM

afdelingsmanager of teammanager van een afdeling of team dat is opgenomen in bijlage 2 van dit besluit

AM JIS

afdelingsmanager Juridische Zaken, Inkoop en Subsidies

Medewerkers JIS

alle medewerkers die werkzaam zijn voor de afdeling Juridische Zaken, Inkoop en Subsidies

Medewerkers RO

alle medewerkers die werkzaam zijn voor de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling

Gemachtigden

de functionarissen genoemd in bijlage 3 van dit besluit

Secretaris

secretaris van de commissie voor de bezwaarschriften

Bevoegdheid

Mandaat

Onder-

mandaat

Voorwaarden

Wet openbaarheid van bestuur en Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

 

Het nemen van besluiten op grond van de:

a. Wet openbaarheid van bestuur;

b. Wet hergebruik overheidsinformatie; en

c. Algemene verordening gegevensbescherming.

 

 

De griffier wordt geïnformeerd over ieder ontvangen Wob-verzoek, voordat een besluit wordt genomen over toe- of afwijzing.

 

AD & C

AM

Ingeval het gaat om beslissingen van de raad met welker voorbereiding of uitvoering het college is belast gelet op artikel 160, eerste lid, onder b van de Gemeentewet

 

Griffier

 

In alle overige gevallen

Algemene wet bestuursrecht (algemeen)

 

 

 

Doorzending van geschriften naar ander bestuursorgaan en terugzending naar afzender (artikel 2:3 Awb)

AD & C

AM

 

Weigeren elektronisch verschafte gegevens en bescheiden (2:15 Awb)

AD & C

AM

 

Besluiten over verlenging van de beslistermijn (3:18 Awb)

AD & C

AM

 

Het stellen van een redelijke termijn en het weigeren een aanvraag in behandeling te nemen (4:5 Awb)

AD & C

AM

 

Het nemen van een besluit tot het afwijzen van een aanvraag omdat er geen sprake is van nieuwe feiten of omstandigheden (4:6 Awb)

AD & C

AM

 

Het doen van een mededeling binnen welke termijn op de aanvraag zal worden beslist indien er geen wettelijke termijn is vastgesteld (4:14, derde lid, Awb)

AD & C

AM

 

Het besluiten over opschorting (4:15 Awb)

AD & C

AM

 

Het vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom (4:18 Awb)

AD & C

AM

 

Het nemen van een besluit op een verzoek om in te stemmen met rechtstreeks beroep (7:1a van de Awb)

AD & C

AM

 

Het voeren van verweer in bestuursrechtelijke procedures en het verrichten van proceshandelingen waaronder het indienen van een verweerschrift als bedoeld in artikel 8:42 en 8:73a van de Awb

AD & C

Gemachtigden

 

Awb (bezwaarschriften)

 

 

 

Besluiten over verzuimherstel (artikel 6:6 Awb)

AD & C

AM JIS + Secretaris

 

Verzenden van ontvangstbevestiging (artikel 6:14 Awb)

AD & C

AM JIS + Secretaris

 

Besluiten over doorzending (artikel 6:15 Awb)

AD & C

AM JIS + Secretaris

 

Het stellen van een redelijke termijn voor het verklaren of gebruik wordt gemaakt van het recht op horen (artikel 7:3 Awb)

AD & C

AM JIS + Secretaris

 

Het nemen van een verdagingsbesluit (artikel 7:10, derde lid, Awb)

AD & C

AM JIS + Secretaris

 

Besluit over verder uitstel (artikel 7:10, vierde lid, Awb)

AD & C

AM JIS + Secretaris

 

Mededeling over advies commissie voor de bezwaarschriften (artikel 7:13, tweede lid, Awb)

AD & C

AM JIS + Secretaris

 

Diversen

 

 

 

Het incidenteel machtigen van medewerkers van de gemeente Ede tot het vertegenwoordigen van de raad in bestuursrechtelijke procedures, waaronder in ieder geval begrepen bezwaar-, administratief beroep of (hoger) beroepsprocedures.

AD & C

AM

 

Besluiten tot het toekennen en afwijzen van verzoeken om schadevergoeding wegens een onrechtmatige daad (6:162 BW) of onrechtmatig bestuurshandelen (titel 8.4 van de Awb)

AD & C

AM

1. Toekenning tot een maximumbedrag van €5.000,-

2. Afdeling JIS wordt geïnformeerd elke afgewezen of toegekende schadevergoeding (ivm accountantscontrole)

3. Afdeling JIS levert een overzicht aan van toegekende en afwezen verzoeken om schadevergoeding aan de raad

Openbare bekendmaking/kennisgeving van door of namens de raad in mandaat genomen besluiten

AD & C

AM + medewerkers JIS en medewerkers RO

+ medewerkers bureau Daadkracht

Medewerkers bureau Daadkracht alleen na opdracht tot publicatie van medewerkers afdeling JIS

Bijlage 2. Organisatieoverzicht

Cluster

Afdeling

Team

Beleid en Regie

 

 

 

Beleid Sociaal Domein

 

 

Beleid, Wonen, Economie, Sport en Cultuur

 

 

Strategie en Regie

 

 

 

Wijkwerk

 

Bestuur en Communicatie

 

 

Advies en Interim Management

 

 

 

 

Werk, Participatie en Inkomen

 

 

 

Ontwikkeling en Kwaliteit

 

 

Administratie, Terugvordering en Verhaal

 

 

Inkomen en Schulddienstverlening

 

 

Zorg

 

 

Werk en Participatie

 

 

Sociaal Team en Jeugd

 

 

 

 

Ruimtelijke Ontwikkeling en Grondzaken

 

 

 

Beleid, Infrastructuur en Milieu

 

 

Ruimtelijke Ontwikkeling

 

 

Ruimtelijke Projecten

 

 

Grondzaken en Vastgoed

 

 

 

 

Leefomgeving en Veiligheid

 

 

 

Veiligheid

 

 

Programmering

 

 

Onderhoud

 

 

 

Wijkbeheer

 

 

Wijkuitvoering

 

Ingenieursbureau

 

 

Geo-Informatie en Ondersteuning

 

 

Toezicht

 

 

 

 

Dienstverlening en Bedrijfsvoering

Archief

 

 

Bedrijfsadministraties

 

 

Belastingen

 

 

Burgerzaken en Receptiebalies

 

 

Concerncontrol

 

 

Financiën en Control

 

 

Huisvesting en Services

 

 

Informatie en communicatietechnologie

 

 

Informatie, project- en procesmanagement

 

 

Juridische zaken, Inkoop en Subsidies

 

 

Klantcontactcentrum

 

 

Personeel en Organisatie

 

 

 

Management-

assistenten

Overige organisatieonderdelen

Griffie

Afdeling Mobiliteit & Ontwikkeling

Bijlage 3. Lijst van gemachtigden

De navolgende personen worden aangewezen als gemachtigden (tot wederopzegging) tot het vertegenwoordigen van de raad in bestuursrechtelijke geschillen, waaronder in bezwaar-, administratief beroep-, (hoger) beroep, verzet- en voorlopige voorzieningenprocedures als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht

Afdeling

Naam

Taakgebied

Beleid, Infrastructuur en Milieu

Campen, ing. H.C.

Zaken op het gebied van verkeer, parkeren en openbaarheid van wegen

Beleid, Infrastructuur en Milieu

Jacobs, drs. K.

Zaken op het gebied van verkeer, parkeren en openbaarheid van wegen

Beleid Sociaal Domein

Blanc, A.W.

Zaken op het gebied van onderwijs, onderwijshuisvesting en onderwijsvoorzieningen

Beleid Sociaal Domein

Brull, R.

Zaken op het gebied van onderwijs, onderwijshuisvesting en onderwijsvoorzieningen

Geo-informatie en ondersteuning

Wal, mr. G.J.O van der

Zaken op het gebied van openbaarheid van wegen

Griffie

Brakel, F.W.

Alle de raad aangaande zaken

Griffie

Hagelstein, dr. G.H.

Alle de raad aangaande zaken

Informatie, Project en Procesmanagement

Weersink, P.

Zaken op het gebied van informatiebeveiliging en persoonsgegevens

Juridische Zaken, Inkoop en Subsidies

Dijk, C. van

Alle de raad aangaande zaken

Juridische Zaken, Inkoop en Subsidies

Hoos, mr. N.

Alle de raad aangaande zaken

Juridische Zaken, Inkoop en Subsidies

Knibbe, mr. H.J.

Alle de raad aangaande zaken

Juridische Zaken, Inkoop en Subsidies

Rödel, mr. L.

Alle de raad aangaande zaken

Juridische Zaken, Inkoop en Subsidies

Wolters, mr. M.

Alle de raad aangaande zaken

Ruimtelijke Ontwikkeling

Bovenkamp, mr. J.W. van den

Zaken op het gebied van ruimtelijke ordening

Ruimtelijke Ontwikkeling

Buliga, mr. J.A.

Zaken op het gebied van ruimtelijke ordening

Ruimtelijke Ontwikkeling

Doorakkers, mr. R.

Zaken op het gebied van ruimtelijke ordening

Ruimtelijke Ontwikkeling

Laar, mr. H. van

Zaken op het gebied van ruimtelijke ordening

Ruimtelijke Ontwikkeling

Leeuw, mr. J.F. de

Zaken op het gebied van ruimtelijke ordening

Ruimtelijke Ontwikkeling

Scheffer, mr. W.

Zaken op het gebied van ruimtelijke ordening

Ruimtelijke Ontwikkeling

Wassenaar, mr. R.

Zaken op het gebied van ruimtelijke ordening

Ruimtelijke Ontwikkeling

Wolters, L.E.H.

Zaken op het gebied van ruimtelijke ordening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 12 juli 2018, zaaknummer 94561,

De raad voornoemd,

dr. G.H. Hagelstein,

de griffier,

mr. L.J. Verhulst,

de voorzitter.

Toelichting

Algemeen

Dit mandaatbesluit heeft betrekking op de bevoegdheden van de gemeenteraad. Mandaat draagt bij aan praktische en flexibele besluitvorming. De feitelijke bevoegdheidsuitoefening (het nemen van de beslissing) komt te liggen bij de mandaatontvanger (mandataris). De mandaatgever (mandans) blijft zelf volledig verantwoordelijk.

Uitoefening van mandaat

Mandaat vraagt om verstandig en zorgvuldig gebruik Er is geen continu-controle op de uitoefening van mandaat. Het is binnen de interne verhoudingen de verantwoordelijkheid van degene die gebruik maakt van een (vermeend) mandaat. Het mandaat vindt zijn grens in de goede taakvervulling door de mandaatontvanger. De bevoegdheid reikt zover als nodig is voor het eigen werkterrein, de eigen taak, de opgedragen opgave, het betreffende project. De mandaatontvanger is in zoverre bevoegd en kan ook in zoverre de gemeente binden.

Goed omgaan met mandaat houdt in dat er soms juist geen gebruik van een bevoegdheid wordt gemaakt.

Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan de volgende situaties:

  • mediagevoelige onderwerpen

  • ingrijpende gevolgen voor grote groepen mensen

  • (groot) financieel risico voor de gemeente

  • precedentwerking

  • bestuurlijk afbreukrisico

  • de politieke gevoeligheid van het moment

  • voorgenomen afwijking van een extern advies

  • afdelingsoverstijgende aangelegenheid, waarbij er geen overeenstemming is tussen die afdelingen

  • niet-routinematige zaken die andere bestuursorganen betreffen, bijvoorbeeld de Kroon (de Koning), minister, Commissaris van de Koning of Gedeputeerde Staten.

De mandaatontvanger handelt namens en voor rekening van de mandaatgever. Daarom kan de mandaatgever altijd het mandaat terugnemen, aangeven dat het in een specifieke situatie zelf wil beslissen, algemene of specifieke instructies geven en om informatie over de uitoefening van het mandaat vragen. Een goede uitoefening van het mandaat houdt ook in dat de mandaatontvanger in bepaalde gevallen actief en vooraf informatie verstrekt en overlegt alvorens gebruik te maken van een bevoegdheid.

Toelichting per artikel

Artikel 1 Toepassingsbereik

Mandaat is de bevoegdheid om namens een ander besluiten te nemen.

Volmacht is de bevoegdheid om een ander te vertegenwoordigen bij privaatrechtelijke rechtshandelingen.

Machtiging is de bevoegdheid tot het verrichten van feitelijke handelingen (bijvoorbeeld het kennisgeven van een door de raad genomen besluit).

Het mandaat ziet op zowel het nemen van besluiten als op het verrichten van noodzakelijke uitvoerings- en voorbereidingshandelingen. Hierbij is te denken aan:

  • het nemen van een ontwerpbesluit

  • het ter inzage leggen

  • het horen van belanghebbenden

  • het nemen van voorbereidingsbeslissingen

  • het verdagen van de beslissingstermijn

  • het verzoeken om nadere inlichtingen en het aanvullen van een aanvraag

  • het stellen van voorschriften en beperkingen

  • het intrekken van een besluit

  • het bekendmaken van genomen besluiten

Tenslotte betreft het mandaat ook feitelijke handelingen, zoals het voeren van correspondentie, het verstrekken van informatie, het uitnodigen voor gesprekken, het opstellen van verslagen, het invullen en ondertekenen van formulieren.

Ondertekening

Uitdrukkelijk omvat het mandaat ook de bijbehorende ondertekening. In de praktijk valt het nemen van een besluit en het ondertekenen ervan vaak samen: door ondertekening van een stuk, wordt het desbetreffende besluit genomen.

Gebruik van mandaat moet controleerbaar zijn. Dit betekent:

  • dat altijd wordt vermeld namens wie wordt gehandeld

  • dat bij ondertekening altijd de naam en functie van de daadwerkelijke ondertekenaar wordt vermeld (dus niet ‘bij afwezigheid’ zonder aanduiding van wie als plaatsvervanger optreedt of ‘per opdracht’ zonder ondertekeningsmandaat en vermelding wie tekent en wie het besluit heeft genomen).

Het bestaan van het mandaat zelf hoeft daarbij overigens niet ongevraagd te worden aangetoond - vermelding van het mandaatbesluit als grondslag is niet nodig.

Het is toegestaan om gebruik te maken van een digitale handtekening, mits deze voldoende betrouwbaar is gelet op de aard van het uitgaande stuk.

Artikel 5 Klachtafhandeling

Volgens artikel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht is het mogelijk om te klagen over gedragingen van een bestuursorgaan. Gedragen van personen die werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het betreffende bestuursorgaan, worden daarbij aangemerkt als gedragingen van dit bestuursorgaan. Dit is de reden dat geen regeling is getroffen voor het indienen van klachten over raadsleden. Raadsleden zijn onafhankelijk en derhalve niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van de raad. Het is daarom niet mogelijk om een klacht in de zin van titel 9.1 in te dienen over raadsleden.

In dit besluit is opgenomen dat klachten over de burgemeester in zijn rol van voorzitter van de raad worden behandeld door de plaatsvervangend voorzitter van de raad. Klachten over de burgemeester als zelfstandig bestuursorgaan of als collegelid worden behandeld door de locoburgemeester (zie mandaatbesluit van burgemeester en wethouders en de burgemeester).