Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR6112
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR6112/1
Regeling vervallen per 01-12-2009
Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009
Geldend van 01-01-2009 t/m 30-11-2009
Intitulé
Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009“Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009 “
Artikel 1
Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
- b.
‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;
- c.
‘maand’: het tijdvak dat loopt van n-e dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;
- d.
‘jaar’: het tijdvak dat loopt van de n-e dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;
- e.
‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.
Artikel 2
Belastbaar feit
Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verleende diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Artikel 3
Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.
Artikel 4
Vrijstellingen
- 1.
Leges worden niet geheven voor:
- a.
beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften met betrekking tot de plaatselijke belastingen;
- b.
het in behandeling nemen van aanvragen voor het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 5.2.1 van de A.P.V. voor het openbaar inzamelen van geld of goederen (collecte-vergunningen voor “het goede doel”) ;
- c.
het in behandeling nemen van aanvragen voor het verkrijgen van vergunningen als bedoeld in de Wet milieubeheer en artikel 2 van de Lozingsverordening riolering;
- d.
kosten die reeds verhaald worden via de afdeling 6.4. betreffende de grondexploitatie.
- a.
- 2.
Leges worden niet geheven van:
- a.
de openbare besturen voorzover het nasporingen, stukken, inlichtingen of andere diensten, niet zijnde vergunningen, betreft, die door hen in het openbaar belang zijn gedaan/gevraagd;
- b.
de besturen van de stichtingen of instellingen, welke het gemeentebestuur van advies dienen, voor zover het nasporingen, stukken, inlichtingen of andere diensten betreft, die in verband met hun adviserende taak worden gevraagd.
- a.
Artikel 5
Tarieven
- 1.
De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
- 2.
Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 6
Wijze van heffing
De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.
Artikel 7
Termijnen van betaling
- 1.
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald in geval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
- a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
- b.
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
- a.
- 2.
De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 8
Teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 9
Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
Artikel 10
Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel
- 1.
De ‘’Legesverordening 2008” van 4 december 2007, wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
- 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2009, welke datum tevens de datum van ingang van de heffing is.
- 3.
Deze verordening wordt aangehaald als “Legesverordening Heerlen 2009”.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Heerlen van 2 december 2008,
griffier, voorzitter,
TARIEVENTABEL 2009 behorende bij de LEGESVERORDENING 2009
INHOUD TARIEVENTABEL
Hoofdstuk:
1. Algemeen
- 1.
1 beschikkingen, gedrukte stukken, afschriften e.d. (algemeen)
- 1.
2 diensten (algemeen)
2. Bestuursstukken
- 2.
1 financiële stukken
- 2.
2 raadsstukken
3. Burgerlijke stand
- 3.
1 huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap c.a.
- 3.
2 nasporingen burgerlijke stand
4. Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
- 4.
1 verstrekkingen uit Gemeentelijke basisadministratie
- 4.
2 nasporingen Gemeentelijke basisadministratie
- 4.
3 uittreksel uit de Gemeentelijke basisadministratie
5. Identiteitsbewijzen, reisdocumenten, rijbewijzen, e.d.
- 5.
1 legalisatie
- 5.
2 waarmerken stukken
- 5.
3 verklaring omtrent personen e.d.
- 5.
4 reisdocumenten
- 5.
5 rijbewijs
6. Bouwvergunningen c.a.
- 6.
1 definitie bouwkosten
- 6.
2 beoordeling bouwplan door de commissies Welstand en Ruimtelijke kwaliteit
- 6.
3 bouwen
- 6.
4 toepassing Wet Ruimtelijke Ordening
- 6.
5 toepassing Woningwet
- 6.
6 ontheffing bouwverordening
- 6.
7 slopen
- 6.
8 controle rookgaskanaal ten behoeve van opheffen stookverbod
- 6.
9 teruggaaf
7. Kadaster e.d.
7.1 inzage in de kadastrale registratie
8. Overige stukken
- 8.
1 automaten, uitstallingen e.d.
- 8.
2 brandveilig gebruik
- 8.
3 drank- en Horecawet e.d.
- 8.
4 smart-, head- en growshops
- 8.
5 gemeentegaranties op leningen
- 8.
6 opslag, verkoop en gebruik van vuurwerk
- 8.
7 wet op de Kansspelen
- 8.
8 speelhallen
- 8.
9 logementvergunning
- 8.
10 opkopersvergunning
- 8.
11 pachtwet
- 8.
12 wegenverkeersregeling
- 8.
13 winkeltijdenwet
- 8.
14 verkoopregister
- 8.
15 terrassen
- 8.
16 telecommunicatiewet
- 8.
17 vergunningen seksinrichtingen en escortbedrijven
- 8.
18 bodemgesteldheidonderzoek.
- 8.
19 kapvergunning
- 8.
20 ontheffing/vergunning leefmilieuverordening Heerlen 2003-2008
- 8.
21 tijdelijk gebruik gemeentegrond
- 8.
22 verspreiden van gedrukte stukken
- 8.
23 evenementen
- 8.
24 spandoeken
- 8.
25 containers
- 8.
26 tijdelijke reclame (2.1.5.1 A.P.V)
- 8.
27 reclame (4.7.2 A.P.V)
Hoofdstuk 1 Algemeen |
|||
1.1 |
Beschikkingen, gedrukte stukken, afschriften e.d. |
||
(algemeen) |
|||
Het tarief bedraagt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel |
|||
of in andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, ter zake |
|||
van het in behandeling nemen van een aanvraag voor: |
|||
1.1.1 |
de afgifte van een beschikking op een aanvraag |
€ |
7,00 |
1.1.2 |
de afgifte van kopieën van stukken, ongeacht de gegevensdrager, |
||
per pagina met dien verstande dat deze bepaling niet van toepassing is |
|||
voor de afgifte van fotokopieën uit Rijckheyt |
€ |
0,10 |
|
1.1.3 |
de afgifte van stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de |
||
aanvrager moeten worden opgemaakt, per pagina |
€ |
1,65 |
|
1.1.4 |
de afgifte van kopieën van terugvergrotingen van micro- |
||
beelden in het Din A4-formaat, per kopie met dien verstande |
|||
dat deze bepaling niet van toepassing is voor de afgifte van kopieën |
|||
uit Rijckheyt |
€ |
0,10 |
|
1.1.5 |
de afgifte van kaarten, technische tekeningen en bestemmingsplannen, al dan niet behorende bij de in 1.1.1 t/m 1.1.4 genoemde stukken, dan wel kopieën of lichtdrukken daarvan, per kaart, tekening, lichtdruk of fotokopie, per m2 |
€ |
7,00 |
1.2 |
Diensten (algemeen) |
||
Het tarief bedraagt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of |
|||
in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, voor het |
|||
verlenen van diensten, per kwartier |
€ |
7,00 |
|
Hoofdstuk 2 Bestuursstukken |
|||
2.1 |
Financiële stukken |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|||
aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van: |
|||
2.1.1 |
de programmabegroting |
€ |
20,50 |
2.1.2 |
het jaarverslag en de jaarrekening |
€ |
20,50 |
2.1.3 |
de voorjaars- of de zomer- of de najaarsnota |
€ |
15,40 |
2.2 |
Raadsstukken |
||
Het tarief bedraagt voor: |
|||
2.2.1 |
het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken |
||
van een exemplaar van het raadsvoorstel en bijlagen, per pagina |
€ |
0,10 |
|
2.2.2 |
het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op de |
||
de raadsvoorstellen en bijlagen |
€ |
21,20 |
|
Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand |
|||
3.1 |
Huwelijksvoltrekking/registratie partnerschap c.a. |
||
Het tarief bedraagt voor: |
|||
3.1.1 |
het in behandeling nemen van een aanvraag tot het sluiten van |
||
een huwelijk of het registreren van een partnerschap |
|||
op een andere tijd dan ingevolge artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 |
|||
(Stbl. 72) voor kosteloze huwelijksvoltrekking is bepaald: |
|||
a.op maandag tot en met donderdag op de daarvoor aangewezen uren: |
|||
1.in de daarvoor aangewezen lokaliteiten, met uitzondering van |
|||
de lokaliteiten Kasteel Hoensbroek, Kasteel Terworm en Auberge de Rousch |
€ |
190,30 |
|
2.in een lokaliteit van Kasteel Hoensbroek |
€ |
299,30 |
|
3.in de Oranjerie in de tuin van Kasteel Terworm en Auberge de Rousch |
€ |
316,30 |
|
b.Op vrijdag op de daarvoor aangewezen uren: |
|||
1.in de daarvoor aangewezen lokaliteiten, met uitzondering van |
|||
de lokaliteiten Kasteel Hoensbroek, Kasteel Terworm en Auberge de Rousch |
€ |
245,00 |
|
2.in een lokaliteit van Kasteel Hoensbroek |
€ |
354,00 |
|
3.in de Oranjerie in de tuin van Kasteel Terworm en Auberge de Rousch |
€ |
371,00 |
|
c.Op zaterdag, niet zijnde een feestdag of daarmee gelijkgestelde |
|||
dag, op de daarvoor aangewezen uren: |
|||
1.In een lokaliteit van Kasteel Hoensbroek |
€ |
531,00 |
|
2.In de Oranjerie in de tuin van Kasteel Terworm en Auberge de Rousch |
€ |
548,00 |
|
3.1.2 |
de omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap, dan wel |
||
de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk als |
|||
lokethandeling en zonder enig decorum, op een andere tijd dan ingevolge |
|||
artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 (Stbl 72) voor kosteloze |
|||
huwelijksvoltrekking is bepaald: |
€ |
35,40 |
|
3.1.3 |
Indien het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een |
||
partnerschap wordt afgezegd: |
|||
a.binnen een termijn korter dan een maand vóór de |
|||
oorspronkelijk geplande datum, bestaat aanspraak op teruggaaf |
|||
van 50% van de overeenkomstig 3.1.1 geheven leges. |
|||
b.langer dan een maand vóór de oorspronkelijk geplande datum, |
|||
bestaat aanspraak op teruggaaf van 100% van de overeenkomstig |
|||
3.1.1 geheven leges. |
|||
3.1.4 |
Het onder 3.1.1 a, b, of c vermelde bedrag wordt, voor een |
||
huwelijkvoltrekking of de registratie van een partnerschap in een |
|||
bijzonder huis als bedoeld in artikel 64, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, |
|||
vermeerderd met |
€ |
56,40 |
|
3.1.5 |
Getuigen |
||
het leveren door de gemeente van getuigen bij een huwelijksvoltrekking of |
|||
registratie van een partnerschap, per getuige (maandag t/m vrijdag) |
€ |
31,20 |
|
3.1.6 |
Trouwboekje/partnerschapsboekje |
||
het afgeven van een trouwboekje of een partnerschapsboekje inclusief |
|||
omslag: |
|||
a.eenvoudige uitvoering |
€ |
11,30 |
|
b.luxe uitvoering |
€ |
28,30 |
|
3.2 |
Nasporingen burgerlijke stand |
||
Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de niet |
|||
volgens de Archiefwet 1995 overgedragen registers van de burgerlijke |
|||
stand, voor ieder daaraan besteed kwartier |
€ |
11,30 |
|
3.2.1 |
elke categorie inlichtingen |
€ |
71,40 |
3.2.2 |
alle (drie) categorieën inlichtingen |
€ |
172,40 |
3.2.3 |
alle (drie) categorieën inlichtingen, alsmede |
||
alle (drie) categorieën inlichtingen als bedoeld onder 4.3.2 |
€ |
323,30 |
|
Bij het gelijktijdig afsluiten van meerdere abonnementen van |
|||
dezelfde soort, is daarvoor verschuldigd: |
|||
3.2.4 |
bij twee abonnementen |
€ |
125,60 |
bij drie abonnementen |
€ |
168,60 |
|
bij vier abonnementen |
€ |
200,80 |
|
voor elk volgend abonnement |
€ |
21,90 |
|
Hoofdstuk 4 Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
|||
4.1 |
Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie |
||
persoonsgegevens |
|||
Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking |
|||
verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor |
|||
de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet |
|||
worden geraadpleegd. |
|||
4.1.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen |
||
van een aanvraag: |
|||
4.1.1.1 |
tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking |
€ |
7,00 |
4.1.1.2 |
tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van |
||
gegevens gedurende de periode van één jaar: |
|||
4.1.1.3 |
voor 25 inlichtingen |
€ |
159,70 |
4.1.1.4 |
voor 100 inlichtingen |
€ |
560,60 |
4.1.1.5 |
voor 500 inlichtingen |
€ |
2.576,00 |
4.1.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen |
||
van een aanvraag voor het vervaardigen van incidentele |
|||
overzichten en selecties uit de gemeentelijke basisadministratie |
|||
persoonsgegevens (GBA), indien gebruik wordt gemaakt |
|||
van standaard selectieprogrammatuur: |
|||
4.1.2.1 |
op basis van voorcalculatie, per manuur |
€ |
56,00 |
4.1.2.2 |
voor het afdrukken op etiket, per etiket |
€ |
0,02 |
4.2 |
Nasporingen Gemeentelijke basisadministratie |
||
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag |
|||
voor de afgifte van een uittreksel of verklaring, welke niet langs |
|||
geautomatiseerde weg uit de Gemeentelijke basisadministratie |
|||
kan worden gemaakt, voor ieder daaraan besteed kwartier bedraagt |
€ |
11,30 |
|
4.3 |
Uittreksel uit de Gemeentelijke basisadministratie |
||
4.3.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
||
aanvraag voor de afgifte van een uittreksel uit de Gemeentelijke |
|||
basisadministratie |
€ |
7,00 |
|
4.3.1.1 |
indien de gevraagde gegevens aangeleverd moeten worden |
||
op papier: |
|||
4.3.1.2 |
voor vaste voorbereidingskosten per opdracht |
€ |
133,20 |
4.3.1.3 |
per printregel |
€ |
0,02 |
4.3.1.4 |
per geselecteerd persoon |
€ |
0,05 |
4.3.1.5 |
voor het afdrukken op etiketten, per etiket |
€ |
0,02 |
4.3.1.6 |
per manuur voor het systeemgebruik |
€ |
36,00 |
4.3.2 |
indien de gevraagde gegevens aangeleverd moeten worden op |
||
diskette: |
|||
4.3.2.1 |
voor vaste voorbereidingskosten per opdracht |
€ |
133,20 |
4.3.2.2 |
per geselecteerd persoon |
€ |
0,05 |
4.3.2.3 |
per diskette |
€ |
1,80 |
4.3.2.4 |
per manuur voor het systeemgebruik |
€ |
36,00 |
4.3.3 |
indien de gevraagde gegevens aangeleverd moeten worden op |
||
tapestreamer: |
|||
4.3.3.1 |
voor vaste voorbereidingskosten per opdracht |
€ |
133,20 |
4.3.3.2 |
per geselecteerd persoon |
€ |
0,05 |
4.3.3.3 |
per tape-streamer |
€ |
40,80 |
4.3.3.4 |
per manuur voor het systeemgebruik |
€ |
36,00 |
4.3.4 |
Wanneer door de aard van de opdracht geen gebruik kan |
||
worden gemaakt van de standaard selectieprogrammatuur |
|||
worden de in 4.3.2.1 genoemde bedragen verhoogd met: |
|||
4.3.4.1 |
een bedrag aan extra voorbereidingskosten |
€ |
26,30 |
4.3.4.2 |
het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen |
||
van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten die |
|||
de gemeente voor de uitvoering c.a. van de opdracht aan de |
|||
softwareleverancier is verschuldigd. |
|||
Hoofdstuk 5 Identiteitsbewijzen, reisdocumenten, rijbewijzen, e.d. |
|||
5.1 |
Legalisatie |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|||
aanvraag tot het afgeven van een legalisatie van een handtekening |
|||
anders dan voor de inning van pensioenen uit het buitenland |
€ |
7,00 |
|
5.2 |
Waarmerken stukken |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|||
aanvraag tot het waarmerken van een door belanghebbende te |
|||
overleggen stuk |
€ |
1,00 |
|
5.3 |
Verklaring omtrent personen e.d. |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|||
aanvraag tot: |
|||
5.3.1 |
Attestatie de vita |
||
het afgeven van een attestatie de vita |
€ |
7,00 |
|
5.3.2 |
Verklaring omtrent nationaliteit |
||
het afgeven van een verklaring omtrent nationaliteit anders |
|||
dan ten behoeve van het aanvragen van grensdocument |
€ |
7,00 |
|
5.3.3 |
het afgeven van ieder(e) ander(e) niet afzonderlijk genoemde |
||
verklaring of bewijsstuk |
€ |
7,00 |
|
5.4 |
Reisdocumenten |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot: |
|||
5.4.1 |
het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor |
||
vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen: |
€ |
49,60 |
|
5.4.2 |
het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal |
||
bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in |
|||
(zakenpaspoort): |
€ |
55,40 |
|
5.4.3 |
het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon |
||
die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als |
|||
Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort): |
€ |
49,60 |
|
5.4.4 |
het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 5.4.1, |
||
5.4.2 en 5.4.3. direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument: |
€ |
8,70 |
|
5.4.5 |
het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een |
||
reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 5.4.1, 5.4.2 en 5.4.3: |
€ |
20,30 |
|
5.4.6 |
het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK) |
€ |
41,70 |
5.4.7 |
De tarieven als genoemd in de onderdelen 5.4.1 tot en met 5.4.3 |
||
alsmede in 5.4.6 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een |
|||
bedrag van |
€ |
41,00 |
|
5.4.8 |
Het tarief als genoemd in 5.4.7 wordt bij een gecombineerde spoed- |
||
levering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 5.4.1, 5.4.2 en |
|||
5.4.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 5.4.4, |
|||
slechts één keer per reisdocument berekend. |
|||
5.4.9 |
Het tarief als genoemd in onderdeel 5.4.5 wordt bij een spoedlevering |
||
vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van: |
€ |
19,50 |
|
5.4.10 |
Indien de aanvrager van een reisdocument reeds eerder een dergelijk |
||
document werd verstrekt, welk document bij de aanvraag – anders dan |
|||
als gevolg van een de aanvrager overkomen misdrijf - niet kan worden overgelegd: |
|||
5.4.10.1 |
wordt het overeenkomstig 5.4.1, 5.4.2, 5.4.3 verschuldigde bedrag |
||
verhoogd met: |
€ |
24,80 |
|
5.4.10.2 |
wordt het overeenkomstig 5.4.6 verschuldigde bedrag verhoogd met: |
€ |
20,80 |
5.5 |
Rijbewijs |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan- |
|||
vraag tot: |
|||
5.5.1 |
het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs |
€ |
37,00 |
5.5.2 |
het overeenkomstig 5.5.1 verschuldigde bedrag wordt verhoogd, |
||
indien aan de aanvrager van een rijbewijs reeds eerder een rijbewijs |
|||
werd verstrekt, welk document bij de aanvraag - anders dan als gevolg |
|||
van een de aanvrager overkomen misdrijf - niet kan worden overgelegd, |
|||
met: |
€ |
18,50 |
|
5.5.3 |
Het tarief genoemd in onderdeel 5.5.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd |
||
met een bedrag van |
€ |
30,00 |
|
Hoofdstuk 6 Bouwvergunningen c.a. |
|||
6.1 |
Definitie bouwkosten |
||
Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom als bedoeld |
|||
in paragraaf 1, lid 1 van de "Uniforme administratieve voorwaarden voor de uit- |
|||
voering van werken” (UAV) voor het uit te voeren werk, of voorzover deze ontbreekt |
|||
een raming van de bouwkosten c.q. aanlegkosten als bedoeld in het normblad |
|||
NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd, |
|||
met uitsluiting van de in dit normblad genoemde omzetbelasting. Indien een gewijzigd bouwplan wordt ingediend waarvoor reeds eerder een nog geldige bouwvergunning wordt verleend, worden de bouwkosten beschouwd als het verschil tussen de bouwkosten van het gewijzigd plan minus de bouwkosten van het oorspronkelijk vergund plan, met dien verstande dat dit verschil nimmer minder dan € 0,00 kan bedragen. |
|||
6.2 |
Beoordeling bouwplan door de commissies Welstand/Ruimtelijke kwaliteit |
||
6.2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling |
||
van een bouwplan uit een oogpunt van welstand/ruimtelijke kwaliteit € 22,60 |
|||
vermeerderd met € 0,50 voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte daarvan met een |
|||
maximum van € 500,00 alleen voorzover het een eerste beoordeling van een bouw- |
|||
plan betreft en de bouwkosten groter of gelijk zijn aan € 25.000,00 |
|||
6.2.2 |
Brandpreventiecommissie |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling |
|||
van een bouwplan in de brandpreventiecommissie: |
€ |
113,00 |
|
vermeerderd met € 0,50 voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte |
|||
daarvan met een maximum van € 500,00 alleen voorzover het een |
|||
eerste beoordeling van een bouwplan betreft. |
|||
6.3 |
Bouwen |
||
6.3.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen |
||
van een bouwvergunning dan wel behandeling van een bouwplan als bedoeld in |
|||
in artikel 42 van de Woningwet : |
€ |
102,75 |
|
Dit bedrag wordt vermeerderd |
|||
a.met |
€ |
3,85 |
|
voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte daarvan indien de |
|||
bouwkosten kleiner zijn dan € 25.000,00; |
|||
b.en tevens met |
€ |
7,70 |
|
voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte daarvan voor het gedeelte aan bouwkosten dat groter of gelijk is aan € 25.000,00 en kleiner is dan € 250.000,00; |
|||
c.en tevens met |
€ |
11,55 |
|
voor elke € 500,00 bouwkosten of gedeelte daarvan voor het gedeelte aan bouwkosten dat groter of gelijk is aan € 250.000,00. |
|||
d.Voor zover de bouwkosten hoger zijn dan € 10.000.000,--, is over het bedrag van € 10.000.000,-- leges verschuldigd overeenkomstig het bepaalde in sub a. tot en met c., en – uitsluitend – voor wat betreft de legesberekening over het deel van de bouwkosten dat het bedrag van € 10.000.000,-- overstijgt, worden de meerdere leges vastgesteld door burgemeester en wethouders op basis van de te verwachten reële daadwerkelijke kosten voor de gemeente Heerlen. |
|||
6.4 |
Toepassing Wet Ruimtelijke Ordening |
||
Het overeenkomstig onderdeel 6.3 berekende bedrag wordt verhoogd: |
|||
a.met |
€ |
300,00 |
|
indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor |
|||
vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van |
|||
artikel 3.6 lid 1, sub a en b van de Wet ruimtelijke ordening; |
|||
b.met |
€ |
150,00 |
|
indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor |
|||
vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van |
|||
artikel 3.6 lid 1, sub c en d van de Wet ruimtelijke ordening; |
|||
c.met |
€ |
150,00 |
|
indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor |
|||
vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van |
|||
artikel 3.3 of artikel 3.38 derde lid van de Wet ruimtelijke ordening; |
|||
d.met |
€ |
300,00 |
|
indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor |
|||
vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van |
|||
artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening; |
|||
e.met |
€ |
150,00 |
|
indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor |
|||
vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van |
|||
artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening en 4.1.1 Besluit ruimtelijke ordening; |
|||
f.met |
€ |
550,00 |
|
indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor |
|||
vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van |
|||
artikel 3.10 van de Wet ruimtelijke ordening. |
|||
Dit bedrag wordt vermeerderd met € 0,50 voor elke € 500,00 |
|||
Bouwkosten of gedeelte daarvan; |
|||
g.met |
€ |
550,00 |
|
indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor |
|||
vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van |
|||
artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening. |
|||
Dit bedrag wordt vermeerderd met € 0,40 voor elke € 500,00 |
|||
Bouwkosten of gedeelte daarvan; |
|||
h.met |
€ |
300,00 |
|
indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor |
|||
vergunning moet worden verleend met toepassing van |
|||
artikel 3.38 vierde lid van de Wet ruimtelijke ordening |
|||
i.met |
€ |
150,00 |
|
indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor |
|||
vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van |
|||
artikel 50a derde lid van de Woningwet; |
|||
j.met |
€ |
300,00 |
|
indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor |
|||
vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van |
|||
artikel 6.12 zesde lid van de Wet ruimtelijke ordening; |
|||
6.5 |
Toepassing Woningwet |
||
Het overeenkomstig artikel 6.3 berekende bedrag wordt verhoogd |
|||
indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor |
|||
vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van artikel |
|||
50.5 van de Woningwet zonder toepassing van artikel 3.10 van de |
|||
Wet ruimtelijke ordening met : |
€ |
462,00 |
|
Dit bedrag wordt vermeerderd met € 0,50 voor elke € 500,00 |
|||
bouwkosten of gedeelte daarvan. |
|||
6.6 |
Ontheffing bouwverordening |
||
Het overeenkomstig artikel 6.3 berekende bedrag wordt verhoogd |
|||
indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor |
|||
vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van enige |
|||
vrijstellingsmogelijkheid in de bouwverordening met |
€ |
46,20 |
|
6.7 |
Slopen |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|||
aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning of sloopmelding als bedoeld in de bouwverordening |
€ |
102,75 |
|
de bouwverordening: |
|||
Dit bedrag wordt vermeerderd met € 0,50 voor elke m3-inhoud van |
|||
het te slopen gebouw of deel daarvan. |
|||
6.8 |
Teruggaaf |
||
Indien na het indienen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning deze |
|||
vergunning niet wordt verleend, bestaat aanspraak op teruggaaf van 50% van de |
|||
de overeenkomstig dit hoofdstuk geheven leges |
|||
6.9 |
Wijziging tenaamstelling vergunning |
||
6.9.1 6.9.2 |
Het tarief voor het wijzigen van de tenaamstelling van een vergunning als bedoeld in art. 10.3 Bouwverordening Heerlen 2008 bedraagt Indien de vergunning eerder op naam was gesteld van een instelling die geen leges is verschuldigd, en degene op wiens naam de vergunning tenaam wordt gesteld niet bij wet is vrijgesteld van leges, is deze laatste bovendien de overige leges verschuldigd als ware de aanvraag om wijziging tenaamstelling een aanvraag om bouwvergunning. In dat geval wordt uitgegaan van de legesgrondslag zoals deze geldt ten tijde van het verzoek tot wijzigen tenaamstelling. |
€ |
60,00 |
6.10 |
Wijziging bestemming |
||
Het tarief voor het wijzigen van de bestemming van een (deel van een) gebouw, zonder dat er bouwvergunningplichtige bouwwerkzaamheden plaatsvinden, bedraagt |
€ |
250,00 |
|
Hoofdstuk 7 Kadaster e.d. |
|||
7.1 |
Inzage in de kadastrale registratie |
||
Het tarief voor: |
|||
7.1.1 |
het verlenen van inzage van de kadastrale registratie bedraagt, |
||
indien sprake is van: |
|||
a.objectgegevens, per perceel of appartementsrecht |
€ |
4,50 |
|
b.subjectgegevens, per rechthebbende |
€ |
4,50 |
|
vermeerderd indien sprake is van méér dan één perceel, |
|||
per vermeld perceel of appartementsrecht met |
€ |
0,65 |
|
7.1.2 |
Telefonische inlichtingen |
||
het telefonisch verstrekken van inlichtingen is gelijk aan het tarief |
|||
voor het verlenen van inzage als bedoeld onder 7.1.1 met dien |
|||
verstande dat bovendien per telefoongesprek is verschuldigd |
€ |
4,50 |
|
Hoofdstuk 8 Overige stukken |
|||
8.1 |
Automaten, uitstallingen e.d. |
||
8.1.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag |
||
tot de afgifte van een vergunning tot het plaatsen van of hebben van een |
|||
verkoopautomaat, etalagekast, uitstallingen e.d. |
€ |
36,85 |
|
8.2 |
Brandveilig gebruik |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag |
|||
8.2.1 |
tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit Brandveilig gebruik bouwwerken |
€ |
168,25 |
te vermeerderen met: |
|||
a.voor een bouwwerk met een oppervlakte van: |
|||
-minder dan 100 m2 |
€ |
112,95 |
|
-100 - 500 m2, per m2 |
€ |
1,13 |
|
-500 - 2.000 m2 |
€ |
365,30 |
|
verhoogd met € 0,35 voor elke m2 |
|||
- 2.000 - 5.000 m2 |
€ |
933,20 |
|
verhoogd met € 0,15 voor elke m2 |
|||
- 5.000 - 50.000 m2 |
€ |
1.301,20 |
|
verhoogd met € 0,04 voor elke m2 |
|||
-50.000 m2 of meer |
€ |
1.827,00 |
|
verhoogd met € 0,03 voor elke m2 |
|||
8.2.2 |
Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het |
||
verkrijgen van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit Brandveilig gebruik bouwwerken: |
|||
a.deze aanvraag wordt ingetrokken alvorens de vergunning is |
|||
verleend, bestaat aanspraak op teruggaaf van 60% van de |
|||
overeenkomstig artikel 8.2.1 geheven leges; |
|||
b.de gebruiksvergunning niet wordt verleend, bestaat aan- |
|||
spraak op teruggaaf van 60% van de overeenkomstig 8.2.1 |
|||
geheven leges; |
|||
c.van een verleende gebruiksvergunning geen gebruik wordt |
|||
gemaakt en de houder van de vergunning of zijn rechts- |
|||
verkrijgende verzoekt binnen zes maanden na de ver- |
|||
lening van de gebruiksvergunning deze in te trekken en |
|||
de vergunning wordt deswege ingetrokken, bestaat aanspraak |
|||
op teruggaaf van 60% van de overeenkomstig 8.2.2 |
|||
geheven leges. |
|||
8.2.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag |
||
tot een overschrijving, resulterend in een gewijzigde tenaamstelling, |
|||
van een verleende gebruiksvergunning |
€ |
60,00 |
|
8.3 |
Drank- en Horecawet e.d. |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan- |
|||
vraag tot de afgifte van: |
|||
8.3.1 |
Drank- en Horecawet |
||
a.een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- |
|||
en Horecawet |
€ |
620,40 |
|
b.een gewijzigde vergunning als bedoeld in artikel 30 van de |
|||
Drank- en Horecawet |
€ |
250,65 |
|
c.Een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en |
|||
Horecawet |
€ |
103,15 |
|
d.het wijzigen van de onder a genoemde vergunning (wijziging |
|||
leidinggevend(en) |
€ |
292,80 |
|
8.3.2 |
Drank- en Horecaverordening |
||
een ontheffing als bedoeld in de artikel 13 van de Drank- en Horeca- |
|||
verordening |
€ |
41,00 |
|
8.3.3 |
Verlenging sluitingsuur |
||
een ontheffing tot het na het algemeen sluitingsuur geopend houden |
|||
van cafés, restaurants en dergelijke inrichtingen voor het eerste |
|||
uur verlenging |
€ |
6,00 |
|
voor ieder volgend uur verlenging |
€ |
12,40 |
|
8.3.4 |
een ontheffing tot het na het algemeen sluitingsuur geopend houden |
||
van een nachtgelegenheid, per dag |
€ |
12,40 |
|
8.3.5 |
Exploitatie horeca-inrichting |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag |
|||
tot de afgifte: |
|||
a.een vergunning tot het exploiteren van een horeca-inrichting als |
|||
bedoeld artikel 3.2.1.2 sub a lid 1 van de A.P.V. (exploitatie met |
|||
alcohol) o.g.v. artikel 3.2.1.3. van de A.P.V. |
€ |
73,65 |
|
b.een vergunning tot het exploiteren van een horeca-inrichting als |
|||
bedoeld artikel 3.2.1.2 sub a lid 2 van de A.P.V. (alcoholvrije |
|||
exploitatie) o.g.v. artikel 3.2.1.3. van de A.P.V. |
€ |
620,40 |
|
respectievelijk (coffeeshop) |
€ |
1.179,70 |
|
c.een vergunning tot het exploiteren van een horeca-inrichting als |
|||
bedoeld artikel 3.2.1.2 sub a lid 3 van de A.P.V. (afhaalcentrum) |
|||
o.g.v. artikel 3.2.1.3. van de A.P.V. |
€ |
367,60 |
|
d.het wijzigen van de onder b genoemde vergunning (wijziging |
|||
leidinggevend(en) |
€ |
292,80 |
|
e.een ontheffing van de inrichtingseisen als bedoeld in artikel 3.2.3.3 |
|||
van de A.P.V. |
€ |
36,75 |
|
8.3.6 |
Teruggaaf |
||
Indien de aanvrager na het in behandeling nemen van een aanvraag tot |
|||
het verkrijgen van een Drank- en horecavergunning en/of een horeca |
|||
expliotatievergunning binnen 5 weken na datum van indiening van de |
|||
aanvraag deze schriftelijk intrekt, bestaat aanspraak op teruggaaf van |
|||
50% van de overeenkomstig de onderdelen 8.3.1 en 8.3.5 geheven leges. |
|||
8.4 |
Smart-, head- en growshops |
||
8.4.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot |
||
Afgifte van een vergunning voor het exploiteren van een smart-, head- of |
|||
Growshop als bedoeld in artikel 3.5.3 lid 1 sub a A.P.V. |
€ |
1.179,70 |
|
8.4.2 |
Teruggaaf |
||
Indien de aanvrager na het in behandeling nemen van een aanvraag tot |
|||
Het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een smart-, |
|||
Head- of growshop binnen 5 weken na datum van indienen van de aanvraag |
|||
Deze schriftelijk intrekt, bestaat aanspraak op teruggaaf van 50% van de |
|||
Overeenkomstig artikel 8.4.1 geheven leges. |
|||
8.5 |
Gemeentegaranties op leningen |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag |
|||
om gemeentelijke garantie op een lening voor aankoop van |
|||
een woning c.q. een aanvraag om in te stemmen met een wijzi- |
|||
ging dan wel omzetting van een door de gemeente gegarandeerde |
|||
lening |
€ |
67,80 |
|
8.6 |
Opslag, verkoop en gebruik van vuurwerk |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan- |
|||
vraag tot de afgifte van: |
|||
8.6.1 |
een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 8 van |
||
het Reglement Gevaarlijke Stoffen, tot het binnen de gemeente |
|||
brengen en opslaan van vuurwerk |
€ |
6,15 |
|
8.6.2 |
een vergunning als bedoeld in artikel 18 van het Reglement |
||
Gevaarlijke Stoffen, voor het neerleggen van ontploffings- |
|||
gevaarlijke stoffen |
€ |
6,15 |
|
8.6.3 |
een vergunning voor het verkopen van vuurwerk als bedoeld in artikel |
||
2.6.2 van de A.P.V. |
€ |
73,65 |
|
8.7 |
Wet op de Kansspelen |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan- |
|||
vraag tot: |
|||
8.7.1 |
de afgifte van een vergunning tot het aanleggen van een kansspel |
||
als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de Kansspelen (loterij) |
€ |
36,80 |
|
8.7.2 |
de afgifte van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b |
||
van de Wet op de Kansspelen: |
|||
a.voor een periode van 12 maanden, voor één speelautomaat |
€ |
59,50 |
|
b.voor een periode van 12 maanden, voor twee of meer speel- |
|||
automaten, voor de eerste speelautomaat |
€ |
59,50 |
|
voor iedere volgende speelautomaat |
€ |
35,75 |
|
8.7.3 |
het wijzigen van de onder 8.7.2 vermelde vergunning, anders |
||
dan voor het uitbreiden van het aantal speelautomaten |
€ |
36,75 |
|
8.7.4 |
de afgifte door de gemeente van een mededelingsformulier als |
||
bedoeld in artikel 7c van de Wet op de Kansspelen |
€ |
11,35 |
|
8.8. |
Speelhallen |
||
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot: |
|||
8.8.1 |
de afgifte van een vergunning tot het exploiteren van een speel- |
||
automatenhal als bedoeld in artikel 3 lid 1 van de verordening |
|||
Speelautomaten 2000 |
€ |
1.548,40 |
|
8.9 |
Logementenvergunning |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan- |
|||
vraag tot: |
|||
8.9.1 |
de afgifte van een op grond van de "Verordening op de verblijfs- |
||
gebouwen" te verlenen vergunning tot het exploiteren van een |
|||
verblijfsgebouw |
€ |
119,45 |
|
8.9.2 |
het wijzigen van de onder 8.9.1 bedoelde vergunning |
€ |
17,40 |
8.10 |
Opkopersvergunning |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag |
|||
tot het verkrijgen van een vergunning voor het inzamelen van oude |
|||
materialen en afval van levensmiddelen, voor de periode van een jaar |
€ |
9,95 |
|
8.11 |
Pachtwet |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag |
|||
tot het verkrijgen van een verklaring als bedoeld in artikel 56f |
|||
van de Pachtwet |
€ |
7,65 |
|
8.12 |
Wegenverkeersregeling |
||
8.12.1 |
Ontheffingen e.d. |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag |
|||
tot: |
|||
ontheffing als bedoeld in artikel 148, lid 1, sub b, van de Wegenver- |
|||
keerswet 1994 |
€ |
34,85 |
|
8.12.1.1 |
het verkrijgen van een ontheffing ingevolge het Reglement verkeers- |
||
regels en verkeerstekens 1990 ten behoeve van het berijden van het |
|||
voetgangers- en uitgaansgebied |
€ |
12,60 |
|
8.12.1.2 |
het verkrijgen van elke andere vergunning of ontheffing, verleend |
||
op grond van de Wegenverkeerswet, het Wegenverkeersreglement, |
|||
het Reglement verkeersregels en verkeerstekens of een daarop |
|||
steunende regeling met een geldigheidsduur van: |
|||
a.één maand |
€ |
12,60 |
|
b.meer dan 1 maand en ten hoogste 6 maanden |
€ |
24,15 |
|
c.meer dan 6 maanden en ten hoogste een jaar |
€ |
52,80 |
|
8.12.1.3 |
Gehandicapten Parkeer Kaart |
||
het afgeven van een Gehandicapten Parkeer Kaart als bedoeld in artikel |
|||
49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, |
|||
indien: |
|||
a.een geneeskundig onderzoek is vereist |
€ |
73,70 |
|
b.géén geneeskundig onderzoek is vereist |
€ |
34,25 |
|
8.12.1.4 |
Reservering parkeerplaats |
||
het reserveren van een invaliden-parkeerplaats op kenteken |
€ |
175,75 |
|
8.12.1.5 |
Afsluiting weg |
||
het afsluiten van (een gedeelte van) een weg door het plaatsen van |
|||
verkeerstekens voor de voor de duur van een op die weg plaatsvin- |
|||
dende activiteit |
€ |
16,70 |
|
8.13 |
Winkeltijdenwet |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|||
8.13.1 |
Waarmerken aankondigingen |
||
tot het waarmerken van de aankondiging "toegestane openings- |
|||
tijden" als bedoeld in artikel 2, 1e lid, van de Winkeltijdenwet |
€ |
8,55 |
|
8.13.2 |
Vrijstelling/Ontheffing |
||
om vrijstelling als bedoeld in de artikelen 3, 4, 6 en 7 van de |
|||
Winkeltijdenwet en om ontheffing van de artikelen 6, 7 en 10 van de |
|||
Verordening winkeltijden gemeente Heerlen. |
€ |
15,00 |
|
8.14 |
Verkoopregister |
||
Het tarief bedraagt voor de afgifte en het waarmerken van een |
|||
register als bedoeld in artikel 2.5.2 van de APV |
€ |
4,20 |
|
8.15 |
Terrassen |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag |
|||
tot de afgifte van: |
|||
8.15.1 |
een vergunning tot het in gebruik nemen van een gedeelte van de |
||
openbare weg als bedoeld in artikel 1.1, sub a, van de A.P.V. ingevolge |
|||
artikel 2.3.1.6a van de A.P.V. |
€ |
103,20 |
|
een vergunning tot het in gebruik nemen van grond - geen eigendom |
|||
van de gemeente grenzend aan de openbare weg als bedoeld in |
|||
artikel 1.1, sub a, van de A.P.V. ingevolge d artikel 2.3.16a van de |
|||
A.P.V. |
€ |
73,70 |
|
8.16 |
Telecommunicatiewet |
||
8.16.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in |
||
verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en |
|||
werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4 |
|||
eerste lid van de Telecommunicatiewet ongeacht de aard van de |
|||
bestrating/groenvoorziening en exclusief beheerskosten |
€ |
240,25 |
|
8.16.2 |
Het in 8.16.1 genoemde bedrag wordt, indien met betrekking tot een |
||
melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd |
|||
met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van |
|||
de melding aan de melder meegedeelde werkelijke kosten, blijkend uit |
|||
een begroting die terzake door de gemeente is opgesteld. |
|||
8.16.3 |
Indien een begroting als bedoeld in 8.16.2 is uitgebracht, wordt een melding in |
||
behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting |
|||
de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag |
|||
schriftelijk is ingetrokken. |
|||
8.17 |
Vergunningen seksinrichtingen en escortbedrijven |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot: |
|||
8.17.1 |
het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.4.2.1 van de |
||
A.P.V. voor: |
|||
a.prostitutiebedrijven (zoals bordelen/privé-huizen, erotische |
|||
massagesalons en sexsclubs) en parenclubs |
€ |
1179,70 |
|
b.bedrijfsmatige thuisprostitutie |
€ |
1032,25 |
|
c.seksbioscopen, seksautomatenhallen en sekstheaters |
€ |
1032,25 |
|
d.escortbedrijven |
€ |
1032,25 |
|
8.17.2 |
Het wijzigen van een onder 8.17.1 bedoelde vergunning voor: |
||
a.prostitutiebedrijven (zoals bordelen/privéhuizen, erotische |
|||
massagesalons en seksclubs) en parenclubs |
€ |
294,90 |
|
b.bedrijfsmatige thuisprostitutie |
€ |
294,90 |
|
c.seksbioscopen, seksautomatenhallen en sekstheaters |
€ |
294,90 |
|
d.escortbedrijven |
€ |
294,90 |
|
8.18 |
Bodemgesteldheidsonderzoek |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
|||
Onderzoek inzake de gesteldheid van de bodem voor: |
|||
8.18.1 |
een vooronderzoek / historisch onderzoek volgens de |
||
NVN 5725, naar de bodemgesteldheid. |
€ |
220,95 |
|
8.18.2 |
het beoordelen van een chemisch bodemonderzoek |
||
ten behoeve van het vaststellen van de bodemkwaliteit. |
|||
per uur |
€ |
73,65 |
|
8.18.3 |
het verstrekken van informatie en/of afgifte van een |
||
verklaring betreffende de gesteldheid van de bodem |
|||
en/of het aanwezig zijn van opslagtanks. |
€ |
36,75 |
|
8.19 |
Kapvergunning |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot |
|||
het verkrijgen van een kapvergunning zoals bedoeld in de bomenverordening |
€ |
39,05 |
|
8.20 |
Ontheffing/Vergunning Leefmilieuverordening Heerlen 2003-2008 |
||
8.20.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een |
||
aanvraag om ontheffing danwel een aanvraag om vergunning als |
|||
bedoeld in hoofdstuk 2 van de Leefmilieuverordening Heerlen |
|||
2003-2008: |
€ |
626,65 |
|
8.20.2 |
Indien de aanvraag door de aanvrager schriftelijk wordt ingetrokken |
||
voordat ambtelijk advies is uitgebracht aan het college van |
|||
burgemeester en wethouders omtrent de inhoud van de beslissing op |
|||
de aanvraag, bedraagt het tarief: |
€ |
368,60 |
|
8.20.3 |
Indien de aanvraag buiten behandeling wordt gelaten op grond |
||
van art. 4:5 Algemene wet bestuursrecht, bedraagt het tarief: |
€ |
221,15 |
|
8.21 |
Tijdelijk gebruik gemeentegrond |
||
8.21.1 |
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een verzoek |
||
voor het tijdelijk in gebruik geven van gemeentegrond: |
€ |
12,60 |
|
8.22 |
Verspreiden van gedrukte stukken |
||
8.22.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot de |
||
afgifte van een vergunning dan wel ontheffing voor: |
|||
a.het verspreiden en aanbieden van gedrukte of geschreven stukken als |
|||
bedoeld in artikel 2.1.3.1 lid 1 van de A.P.V. |
€ |
36,85 |
|
b.het zich op de weg bevinden met reclameborden, reclamewagens dan |
|||
wel met andere reclamemiddelen, bedoeld voor onmiddellijke |
|||
verspreiding (flyeren) als bedoeld in artikel 2.1.3.3 lid 1 van de A.P.V. |
€ |
36,85 |
|
8.23 |
Evenementen |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot de |
|||
afgifte van een vergunning voor het organiseren van een (binnen) evenement |
|||
in een horeca-inrichting als bedoeld in artikel 2.2.2 van de A.P.V. |
€ |
73,70 |
|
8.24 |
Spandoeken |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot |
|||
de afgifte van een vergunning voor het aanbrengen van spandoeken als |
|||
bedoeld in artikel 2.1.5.1 van de A.P.V. |
€ |
73,70 |
|
8.25 |
Containers |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot de |
|||
afgifte van een vergunning voor het plaatsen van een container als bedoeld |
|||
in artikel 2.1.5.1 van de A.P.V. |
€ |
73,70 |
|
8.26 |
Tijdelijke reclame |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het |
|||
verkrijgen van een reclamevergunning voor het plaatsen van tijdelijke reclame- |
|||
borden (driehoeksborden) als bedoeld in artikel 2.1.5.1 van de A.P.V. |
€ |
73,70 |
|
8.27 |
Reclame |
||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag |
|||
tot het verkrijgen van een reclamevergunning als bedoeld in artikel 4.7.2 |
|||
van de A.P.V.: |
€ |
113,00 |
|
Behoort bij het besluit van de raad d.d. 2 december 2008, registratienummer 2008/26823
De grffier,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl