Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR610320
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR610320/1
Regeling vervallen per 01-01-2020
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende regels omtrent kleding Kledingreglement
Geldend van 29-05-2018 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2018
Intitulé
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende regels omtrent kleding KledingreglementGedeputeerde Staten van Fryslân, gelet op artikel 125 Ambtenarenwet en artikel 9.2 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling provincies besluiten vast te stellen een Kledingreglement
Artikel 1
Afdelingshoofden zijn bevoegd hun personeelsleden, met inachtneming van de bepalingen van dit reglement, voor de uitoefening van de dienst kosteloos uniform- en/of werkkleding te verstrekken, indien en voor zover zij de verstrekking noodzakelijk vinden en na overleg met de Ondernemingsraad.
Artikel 2
Onder uniformkleding wordt verstaan: de kleding, die voor het representatief karakter van de functie nodig wordt geacht. Model en uitmonstering van deze kleding worden door de betreffende sectordirecteur vastgesteld.
Onder werkkleding wordt verstaan: de kleding, die bij het uitoefenen van de dienst nodig is ter bescherming van persoon en/of goed en die voldoet aan de veiligheidsvoorschriften, voortvloeiende uit de bepalingen van de Arbowet. Uitmonstering van deze kleding wordt door de betreffende sectordirecteur vastgesteld.
Artikel 3
Met inachtneming van de aard van de functie van degene aan wie de verstrekking plaats vindt en de duurzaamheid van de stof van de kleding, wordt bij de verstrekking een systeem van draagtijden, te bepalen door de leidinggevende, gehanteerd.
Artikel 4
Aan het personeel, werkzaam in tijdelijke dienst of op arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht, wordt geen uniform- en/of werkkleding verstrekt, tenzij uit veiligheidsoverwegingen het dragen er van verplicht is gesteld, dan wel het zich laat aanzien, dat het dienstverband niet zal eindigen binnen het drievierde gedeelte van de als draagtijd van de betreffende kleding vastgestelde periode.
Artikel 5
Werkkleding voor algemeen gebruik kan worden verstrekt in die gevallen, dat personeelsleden incidenteel (vuile) werkzaamheden moeten verrichten en waarvoor het dragen van beschermde kleding wenselijk of verplicht is.
Artikel 6
De verstrekte kleding blijft eigendom van de provincie. Bij beëindiging van het dienstverband dient de kleding in principe te worden ingeleverd.
Artikel 7
De leden van het personeel, aan wie uniform- en/of werkkleding is verstrekt, zijn verplicht de kleding tijdens de uitoefening van de dienst te dragen, tenzij dit met het oog op het seizoen en de weersgesteldheid ondoenlijk wordt geacht, dan wel het dragen er van volgens medisch advies niet wenselijk is, een en ander ter beoordeling van het afdelingshoofd.
Artikel 8
De leden van het personeel zijn verplicht er voor te zorgen, dat de aan hen verstrekte kleding steeds in een behoorlijke staat verkeert. Zij zijn zonodig verplicht de kleding aan een inspectie te laten onderwerpen.
Artikel 9
Het is verboden de verstrekte kleding buiten de diensturen en/of voor andere werkzaamheden dan waarvoor zij werd verstrekt, te gebruiken, dan wel de kleding door anderen te laten gebruiken, te vervreemden of de daarin aangebrachte merktekens of initialen te verwijderen.
Artikel 10
Bij gebleken verwaarlozing, vermissing of vernietiging, welke naar het oordeel van de betreffende directeur aan opzet of onachtzaamheid is te wijten, wordt de daardoor ontstane schade en/of waardevermindering aan het personeelslid in rekening gebracht en wordt het bedrag er van op zijn salaris ingehouden, dan wel wordt de kleding voor diens rekening hersteld of vernieuwd.
Artikel 11
-
1. Dit reglement treedt in werking na publicatie in het provincieblad en werkt terug tot 1 januari 2018.
-
2. Dit reglement wordt aangehaald als “kledingreglement”
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl