Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR607943
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR607943/1
VERORDENING OP HET BURGERINITIATIEF
Geldend van 13-03-2018 t/m heden
Intitulé
VERORDENING OP HET BURGERINITIATIEFDe raad van de gemeente Venray;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;
B E S L U I T:
vast te stellen de navolgende
Verordening op het burgerinitiatief
Artikel 1
In deze verordening wordt verstaan onder een burgerinitiatiefvoorstel: een voorstel van een initiatiefgerechtigde een onderwerp op de agenda van de vergadering van de raad te plaatsen.
Artikel 2
-
1. De raad plaatst een burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van zijn vergadering indien daartoe door een initiatiefgerechtigde een geldig verzoek is ingediend.\
2. Ongeldig is het verzoek dat:
- a.
niet door ten minste 100 initiatiefgerechtigden wordt ondersteund;
- b.
een onderwerp als bedoeld in artikel 4 bevat, of
- c.
niet voldoet aan de voorwaarden, gesteld in artikel 5.
Artikel 3
-
1. Initiatiefgerechtigd zijn degenen die kiesgerechtigd zijn voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad.
-
2. Voor de beoordeling of aan de vereisten voor initiatiefgerechtigdheid is voldaan, is de toestand op de dag van indiening van het verzoek bepalend.
Artikel 4
Een burgerinitiatiefvoorstel houdt niet in:
- a.
een onderwerp dat niet behoort tot de bevoegdheid van de raad;
- b.
een vraag over het gemeentelijk beleid;
- c.
een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht over een gedraging van het gemeentebestuur;
- d.
een bezwaar- of (hoger) beroepschrift in de zin van hoofdstuk 6 tot en met 8 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur; of
- e.
een onderwerp dat in strijd is met hogere wet- en regelgeving of de uitvoering van een besluit van een hoger bestuursorgaan betreffen waaromtrent de raad geen beleidsvrijheid heeft;
- f.
onderwerpen betrekking hebbende op privébelangen;
- g.
een onderwerp met betrekking tot een fiscale aangelegenheid;
- h.
een onderwerp met betrekking tot de interne (gemeentelijke) bedrijfsvoering en gemeentelijke arbeidsvoorwaarden;
- i.
een onderwerp waarover korter dan twee jaar geleden voor indiening van het burgerinitiatief door het gemeentebestuur een besluit is genomen, tenzij nieuwe feiten en/of argumenten tot een nieuwe afweging zouden kunnen leiden.;
- j.
de benoeming van personen.
Artikel 5
-
1. Het verzoek ter plaatsing van een burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van de vergadering van de raad wordt schriftelijk ingediend bij de voorzitter van de raad.
-
2. Het verzoek bevat ten minste:
- a.
een nauwkeurige omschrijving van het burgerinitiatiefvoorstel;
- b.
een toelichting op het burgerinitiatiefvoorstel;
- c.
de achternaam, de voornamen, het adres, de geboortedatum en de handtekening van de verzoeker en zijn plaatsvervanger, en
- d.
een lijst met de voornamen, achternamen, adressen, geboortedata en handtekeningen van de initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen.
-
3. Voor de indiening van het verzoek wordt gebruik gemaakt van het in bijlage 1 van deze verordening opgenomen model.
Artikel 6
-
1. De raad beslist in de eerstvolgende vergadering na de datum van indiening van het verzoek of het verzoek voldoet aan de geldigheidsvereisten als bedoeld in artikel 2, tweede lid, met dien verstande dat ten minste twee weken is gelegen tussen de dag van indiening van het verzoek en de dag van de vergadering waarin op het verzoek wordt beslist.
-
2. Indien de raad het verzoek toewijst, dan agendeert hij het burgerinitiatiefvoorstel voor de eerstvolgende informatieve vergadering van de raad.
-
3. De voorzitter van de raad nodigt de verzoeker schriftelijk uit voor de vergadering waarvoor het burgerinitiatiefvoorstel is geagendeerd. De verzoeker of zijn plaatsvervanger heeft tijdens deze vergadering de gelegenheid om zijn burgerinitiatiefvoorstel mondeling nader toe te lichten.
-
4. Zo spoedig mogelijk nadat de raad over het burgerinitiatiefvoorstel een besluit heeft genomen wordt dit besluit op gebruikelijke wijze openbaar bekend gemaakt.
-
5. Tegelijkertijd met de bekendmaking wordt van het besluit schriftelijk mededeling gedaan aan verzoeker.
Artikel 7
-
1. Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening burgerinitiatief gemeente Venray”.
-
2. Deze verordening treedt in werking na zes weken gerekend vanaf de dag waarop deze is vastgesteld.
Ondertekening
Aldus besloten door de raad voornoemd in zijn openbare vergadering van 30 januari 2018.
De griffier, S.A. Boere De voorzitter, J.J.P.M Gilissen
Bijlage 1: Verzoek burgerinitiatiefvoorstel
Ondergetekende verzoekt hierbij het volgende voorstel/onderwerp op de agenda van de gemeenteraad te plaatsen:
......................................................................................................................................……
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
Toelichting op voorstel/onderwerp:
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
Naam: .........................................................................................................................…….
Eerste voornaam en verdere voorletters: .........................................................................…
Geboortedatum: ............................................................................................................…...
Adres: .............................................................................................................................….
Postcode: ................................... Woonplaats: .........................................................………
Handtekening:
Plaatsvervanger:
Naam: ..........................................................................................................................…...…
Eerste voornaam en verdere voorletters: ..............................................................................
Geboortedatum: ............................................................................................................…….
Adres: .............................................................................................................................…....
Postcode: ...................................Woonplaats: ...................................................................…..
Handtekening:
Het verzoek gaat vergezeld van een lijst met de namen, adressen, geboortedata en handtekeningen van.............. Initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen.
Bijlage 2: Ondersteuningsverklaringen burgerinitiatiefvoorstel
Ondergetekenden verklaren hierbij het verzoek tot het plaatsen van het volgende onderwerp/voorstel op de agenda van de gemeenteraad te ondersteunen:
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
Naam, eerste voornaam en voorletters |
Adres |
Geboortedatum |
Handtekening |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl