Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR60775
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR60775/1
Regeling vervallen per 01-01-2011
Verordening op de heffing en invordering van leges
Geldend van 13-10-2010 t/m 31-12-2010
Intitulé
Verordening op de heffing en invordering van legesDe raad der gemeente Putten;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 24 augustus 2010, nr. 191530;
gelet op het bepaalde in artikel 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h. en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b. van de Gemeentewet;
besluit:
vast te stellen de derde wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Leges.
VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES
Vastgesteld bij besluit van de raad van 6 november 2009 nr. 171219 en gewijzigd bij besluit van 18 februari 2010 nr. 178359 (1e wijziging), 18 februari 2010 nr. 178358 (2e wijziging) en 7 oktober 2010 nr. 191357 (3e wijziging)
Artikel 1
Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
dag:
de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
- b.
week:
een aaneengesloten periode van zeven dagen;
- c.
maand:
het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;
- d.
jaar:
het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;
- e.
kalenderjaar:
de periode van 1 januari tot en met 31 december.
Artikel 2
Belastbaar feit
Onder de naam 'leges' worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Artikel 3
Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.
Artikel 4
Vrijstellingen
Leges worden, voor zover daarvan niet reeds krachtens wettelijke bepalingen vrijstelling bestaat, niet geheven voor:
- a.
het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;
- b.
raads-, commissie- en begrotingsstukken aan redacties van nieuwsbladen, radio en televisie, mits deze stukken voor geen andere doeleinden worden gebruikt dan voor de berichtgeving in de door hen uitgegeven en gebruikte media; aan de kandidaat raadsleden van de in de raad vertegenwoordigde politieke partijen met een minimum van 1 exemplaar en een maximum van 4 exemplaren per fractie, afhankelijk van het aantal leden van elke fractie, alsmede aan de leden van de commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften;
- c.
het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen;
- d.
het verstrekken van informatie uit de gemeentelijke basisadministratie aan het Advies en Meldpunt Kindermishandeling;
- e.
het afgeven van beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften ter zake van de plaatselijke belastingen;
- f.
het afgeven van vergunningen voor het houden van collecten;
- g.
het afgeven van een (aanleg)vergunning voor de aanleg van paddenpoelen.
- h.
diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.
Artikel 5
Maatstaven van heffing en tarieven
- 1.
De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
- 2.
Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 6
Wijze van heffing
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7
Termijnen van betaling
- 1.
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
- a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
- b.
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen vier weken na de dagtekening van de kennisgeving.
- a.
- 2.
De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 8
Leges bij abonnementen over gedeelten van een kalenderjaar
Indien voor een dienst een abonnement wordt afgesloten in de loop van het kalenderjaar, wordt het tarief, behoudens dat van de abonnementen als bedoeld in de tarieventabel onder 1.4.2.2. en 1.4.2.3., voor het resterende gedeelte van het kalenderjaar, vastgesteld op zoveel twaalfde gedeelten van het jaartarief als er na de datum van de aanvraag van de dienstverlening nog volle kalendermaanden overblijven.
Artikel 9
Restitutie bij tussentijdse beëindiging van abonnementen
- 1.
Indien de heffing van leges geschiedt ter zake van het verstrekken van gegevens of het verlenen van diensten bij wijze van abonnement, wordt bij tussentijdse beëindiging van het abonnement - op schriftelijk verzoek van de houder - gedeeltelijk restitutie van leges verleend.
- 2.
Deze restitutie wordt verleend over zoveel twaalfde gedeelten van het jaartarief als na het tijdstip van de beëindiging van de belastingplicht nog volle kalendermaanden overblijven.
Artikel 10
Teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 11
Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:
- a.
van zuiver redactionele aard zijn;
- b.
een tariefsverlaging betreffen;
- c.
een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van dat kalenderjaar in werking treedt en het de volgende hoofdstukken en onderdelen betreft:
- 1.
onderdeel 1.1.8. (akten burgerlijke stand)
- 2.
hoofdstuk 2 (reisdocumenten)
- 3.
hoofdstuk 3 (rijbewijzen)
- 4.
hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens)
- 5.
onderdeel 1.9.1. (verklaring omrent het gedrag)
- 6.
hoofdstuk 16 (kansspelen).
- 1.
Artikel 12
Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
Artikel 13
Kwijtschelding
Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 14
Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel
- 1.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.
- 2.
Deze verordening wordt aangehaald als "Legesverordening".
Tarieventabel, behorende bij de 3e wijziging van de Legesverordening
Indeling tarieventabel
Titel 1 |
Algemene dienstverlening |
|
Hoofdstuk 1 |
Burgerlijke stand |
|
Hoofdstuk 2 |
Reisdocumenten |
|
Hoofdstuk 3 |
Rijbewijzen |
|
Hoofdstuk 4 |
Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
|
Hoofdstuk 5 |
Huisnummering |
|
Hoofdstuk 6 |
Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens |
|
Hoofdstuk 7 |
Bestuursstukken |
|
Hoofdstuk 8 |
Vastgoedinformatie |
|
Hoofdstuk 9 |
Overige publiekszaken |
|
Hoofdstuk 10 |
Gemeentearchief |
|
Hoofdstuk 11 |
Huisvestingswet |
|
Hoofdstuk 12 |
Woonruimteverdeling |
|
Hoofdstuk 13 |
Geluidhinder |
|
Hoofdstuk 14 |
Standplaatsen |
|
Hoofdstuk 15 |
Winkeltijdenwet |
|
Hoofdstuk 16 |
Kansspelen |
|
Hoofdstuk 17 |
Kinderopvang |
|
Hoofdstuk 18 |
Telecommunicatie |
|
Hoofdstuk 19 |
Verkeer en vervoer |
|
Hoofdstuk 20 |
Bijzondere begraafplaats |
|
Hoofdstuk 21 |
Diversen |
Titel 2 |
Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning |
|
Hoofdstuk 1 |
Begripsomschrijvingen |
|
Hoofdstuk 2 |
Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag |
|
Hoofdstuk 3 |
Omgevingsvergunning |
|
2.3.1 |
Bouwactiviteiten |
|
2.3.1.2 |
Welstandstoezicht |
|
2.3.1.3 |
Kosten welstandsnota |
|
2.3.1.4 |
Kennisgevingskaartjes omgevingsvergunning bouwen |
|
2.3.1.5 |
Verplicht advies agrarische commissie |
|
2.3.1.6 |
Achteraf ingediende aanvraag |
|
2.3.1.7 |
Leges niet-ontvankelijke aanvraag |
|
2.3.2 |
Aanlegactiviteiten |
|
2.3.3 |
Planologisch strijdig gebruik |
|
2.3.4 |
In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid |
|
2.3.5 |
Sloopactiviteiten |
|
2.3.6 |
Kennisgevingskaartjes omgevingsvergunning slopen |
|
2.3.7 |
Sloopmelding |
|
2.3.8 |
Uitweg/inrit |
|
2.3.9 |
Kappen |
|
2.3.10 |
Omgevingsvergunning in twee fasen |
|
2.3.11 |
Beoordeling bodemrapport |
|
2.3.12 |
Geluidsonderzoek |
|
2.3.13 |
Advies |
|
2.3.14 |
Verklaring van geen bedenkingen |
|
Hoofdstuk 4 |
Vermindering |
|
Hoofdstuk 5 |
Teruggaaf |
|
Hoofdstuk 6 |
Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project |
|
Hoofdstuk 7 |
Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten |
|
Hoofdstuk 8 |
In deze titel niet benoemde beschikking |
Titel 3 |
Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn |
|
Hoofdstuk 1 |
Horeca |
|
Hoofdstuk 2 |
Organiseren evenementen |
|
Hoofdstuk 3 |
Prostitutiebedrijf |
|
Hoofdstuk 4 |
Ventvergunning |
|
Hoofdstuk 5 |
Afvalstoffeninzameling |
Titel 1 |
Algemene dienstverlening |
Hoofdstuk 1 |
Burgerlijke stand |
Euro |
1.1.1 |
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op: |
|
1.1.1.1 |
Maandag van 10.00 tot 17.00 uur en dinsdag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur |
267,75 |
1.1.1.2 |
andere tijdstippen, met uitzondering van maandag 9.00 tot 10.00 uur (waarin het huwelijk of de registratie van een partnerschap, dan wel de omzetting daarvan kosteloos kan worden voltrokken), almede op met algemeen erkende feestdagen gelijkgestelde dagen |
535,50 |
1.1.2 |
Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij geen gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte |
80,50 |
1.1.3 |
Indien de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaatsvindt in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, wordt een toeslag berekend van |
67,25 |
1.1.4 |
Indien voor de huwelijksvoltrekking c.q. partnerschapregistratie een toetsing moet plaatsvonden voor een nieuwe locatie bedraagt de toeslag |
255,00 |
1.1.5 |
Het tarief bedraagt voor het door de gemeente leveren van één of meer getuigen bij een huwelijksvoltrekking c.q. partnerschapregistratie, per getuige |
18,50 |
1.1.6 |
Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: |
|
1.1.6.1 |
een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering |
9,50 |
1.1.6.2 |
een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering |
26,50 |
1.1.7 |
Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier |
7,00 |
1.1.8 |
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand |
Hoofdstuk 2 |
Reisdocumenten |
1.2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.2.1.1 |
tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen |
50,90 |
1.2.1.2 |
tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) |
56,90 |
1.2.1.3 |
tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) |
50,90 |
1.2.1.4 |
tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument |
8,95 |
1.2.1.5 |
tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 |
20,90 |
1.2.1.6 |
tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar |
8,95 |
1.2.1.7 |
tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder |
42,85 |
1.2.2 |
De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van |
41,00 |
1.2.3 |
Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend. |
|
1.2.4 |
Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van |
19,50 |
1.2.5 |
Indien reeds eerder reisdocument is verstrekt dat bij de nieuwe aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de verschuldigde leges verhoogd met |
18,00 |
Hoofdstuk 3 |
Rijbewijzen |
1.3.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs |
38,75 |
1.3.2 |
Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met |
33,50 |
1.3.3 |
Indien reeds eerder een rijbewijs is afgegeven dat bij de nieuwe aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de verschuldigde leges verhoogd met |
18,00 |
1.3.4 |
Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een formulier aan de aanvrager van een rijbewijs ter verklaring van de lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorvoertuigen |
24,25 |
Hoofdstuk 4 |
Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
1.4.1 |
Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. |
|
1.4.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.4.2.1 |
tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking |
5,30 |
1.4.2.2 |
tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: |
|
1.4.2.2.1 |
voor 100 verstrekkingen |
340,00 |
1.4.2.2.2 |
voor 500 verstrekkingen |
1.656,50 |
1.4.2.2.3 |
voor 1.000 verstrekkingen |
3.092,00 |
1.4.2.3 |
tot het afsluiten van een abonnement op het periodiek verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente, vestigingen in de gemeente, geboorten, huwelijken of overlijden |
191,25 |
1.4.3 |
In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
2,27 |
1.4.4 |
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier |
7,00 |
Hoofdstuk 5 |
Huisnummering |
1.5 |
Het tarief bedraagt voor het op verzoek aanbrengen van een huisnummer, wanneer het vanwege de gemeente aangebrachte nummer ernstig is beschadigd of weggeraakt |
29,00 |
Hoofdstuk 6 |
Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens |
1.6.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens: |
|
1.6.1.1 |
bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit: |
|
1.6.1.1.1 |
pagina's, per ten hoogste 100 pagina |
0,25 |
met een maximum per bericht van |
5,15 |
Hoofdstuk 7 |
Bestuursstukken |
1.7.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
|
1.7.1.1 |
een afschrift van de meerjarenbegroting, inclusief jaarbegroting en beleidstoelichting |
13,75 |
1.7.1.2 |
een afschrift van de toelichting op de gemeentebegroting (beheersdeel) |
23,75 |
1.7.1.3 |
een afschrift van de gemeenterekening |
13,75 |
1.7.1.4 |
een afschrift van de toelichting op de gemeenterekening (beheersdeel) |
23,75 |
De hiervoor genoemde stukken zijn om niet verkrijgbaar voor inwoners van de gemeente Putten |
Hoofdstuk 8 |
Vastgoedinformatie |
1.8.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kadastrale informatie: |
|
1.8.1.1 |
uittreksel uit de kadastrale registratie, per object, inclusief een afdruk van die registratie |
14,80 |
1.8.1.2 |
uittreksel uit de hypothecaire registratie, per object |
14,80 |
1.8.1.3 |
afdruk van een kadastrale kaart op A3 of A4 formaat |
10,50 |
1.8.1.4 |
faxkosten, per pagina |
0,50 |
1.8.1.5 |
digitale kaart, verstrekt per email |
26,00 |
1.8.1.6 |
afdruk van een GBKN-kaart (A3 of A4-formaat) |
10,50 |
1.8.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift of uittreksel uit: |
|
1.8.2.1 |
de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
14,80 |
Hoofdstuk 9 |
Overige publiekszaken |
1.9 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.9.1 |
tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag |
30,05 |
1.9.2 |
tot het verkrijgen van een attestatie de vita |
5,20 |
1.9.3 |
tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening |
3,70 |
1.9.4 |
tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap |
5,20 |
Hoofdstuk 10 |
Gemeentearchief |
1.10.1 |
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier |
7,00 |
1.10.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: |
|
1.10.2.1 |
een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op: |
|
A4-formaat (zwart-wit) |
0,30 |
|
A4-formaat (kleur) |
1,50 |
|
A3-formaat (zwart-wit) |
0,40 |
|
A3-formaat (kleur) |
2,50 |
|
Bij dubbelzijdige bedrukking worden de tarieven verdubbeld. |
||
A2-formaat en groter (zwart-wit) |
18,00 |
|
A2-formaat en groter (kleur) |
21,00 |
|
1.10.2.2 |
Foto's tot maximaal A4-formaat, per pagina |
5,00 |
Hoofdstuk 11 |
Huisvestingswet |
1.11 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.11.1 |
tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet |
22,50 |
Hoofdstuk 12 |
Woonruimteverdeling |
1.12 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.12.1 |
tot het verkrijgen van besluit tot toewijzing van een nieuwbouwkoopwoning of woningbouwkavel volgens de Inschrijvings- en toewijzingsregel nieuwbouwkoopwoningen en woningbouwkavels van de gemeente Putten |
32,50 |
Van legesheffing worden uitgezonderd degenen aan wie bij inschrijving in het register van woningzoekenden reeds leges in rekening zijn gebracht. |
Hoofdstuk 13 |
Geluidhinder |
1.13 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.13.1 |
tot het verstrekken van een ontheffing als bedoeld in artikel 4.1.7, lid 2 van de Algemene plaatselijke verordening (ontheffing geluidhinder) |
30,50 |
Hoofdstuk 14 |
Standplaatsen |
1.14 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: |
|
1.14.1 |
een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5.2.3 van de Algemene plaatselijke verordening, geldig voor: |
|
1.14.2 |
één dag of gedeelte daarvan |
3,20 |
1.14.3 |
seizoensgebonden en op recreatie gerichte activiteiten voor één jaar |
29,50 |
1.14.4 |
Bij weigering van een standplaatsvergunning wordt een tarief in rekening gebracht conform de tariefstelling in de tabel, met een maximum van |
45,00 |
Hoofdstuk 15 |
Winkeltijdenwet |
1.15 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.15.1 |
voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet |
27,50 |
Hoofdstuk 16 |
Kansspelen |
1.16.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: |
|
1.16.1.1 |
voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat |
56,50 |
1.16.1.2 |
voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat |
56,50 |
en voor iedere volgende speelautomaat |
22,50 |
|
1.16.1.3 |
voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd |
226,50 |
1.16.1.4 |
voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat |
226,50 |
en voor iedere volgende speelautomaat |
90,50 |
|
1.16.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) |
45,00 |
1.16.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning) |
45,00 |
Hoofdstuk 17 |
Kinderopvang |
1.17 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
|
1.17.1 |
een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel |
5,30 |
Hoofdstuk 18 |
Telecommunicatie |
1.18.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet |
1.122,00 |
1.18.1.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor het op, aan, in, over of boven de weg brengen of hebben van een kabel of leiding, indien artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet niet van toepassing is |
1.122,00 |
1.18.1.2 |
indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met |
727,00 |
1.18.1.3 |
indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
|
1.18.2 |
Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
Hoofdstuk 19 |
Verkeer en vervoer |
1.19 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.19.1 |
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten |
31,00 |
1.19.2 |
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen |
31,00 |
1.19.3 |
tot het verkrijgen van een verkeersontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 |
20,00 |
Hoofdstuk 20 |
Bijzondere begraafplaats |
1.20.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.20.1.1 |
tot het verkrijgen van een vergunning voor het inrichten van een bijzondere begraafplaats |
1.938,00 |
Hoofdstuk 21 |
Diversen |
1.21.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
|
1.21.1.1 |
gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina |
1,50 |
1.21.1.2 |
afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: |
|
1.21.1.2.1 |
per pagina op papier van A4-formaat (zwart-wit) |
0,10 |
1.21.1.2.2 |
per pagina op papier van A3-formaat (zwart-wit) |
0,20 |
1.21.1.2.3 |
per pagina op papier van A3-formaat (kleur) |
2,00 |
Bij dubbelzijdige bedrukking worden de tarieven verdubbeld. |
||
1.21.1.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gewaarmerkt register als bedoeld in artikel 2.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening (helingsregister) |
45,00 |
1.21.1.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken van een aansluiting op de openbare riolering, als bedoeld in artikel 2, lid 2 van de Verordening aansluitvoorwaarden riolering gemeente Putten |
45,00 |
1.21.1.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.1.4.3 van de Algemene plaatselijke verordening (straatmuzikanten, -artiesten, -fotografen en dergelijke): |
|
voor elke maand of gedeelte daarvan |
16,00 |
|
1.21.1.6 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.1.3.1 van de Algemene plaatselijke verordening (verkoop daklozenkrant en dergelijke): |
|
per dag of gedeelte daarvan |
3,20 |
|
voor elke maand of gedeelte daarvan |
16,00 |
|
1.21.1.7 |
een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen |
45,00 |
Titel 2 |
Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning |
Hoofdstuk 1 |
Begripsomschrijvingen |
2.1.1 |
Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: |
|
2.1.1.1 |
aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; |
|
2.1.1.2 |
bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onderbouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; |
|
2.1.1.3 |
sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; |
|
2.1.1.4 |
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. |
|
2.1.2 |
In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. |
|
2.1.3 |
In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld |
Hoofdstuk 2 |
Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag |
2.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
2.2.1 |
om overleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is |
50,00 |
Hoofdstuk 3 |
Omgevingsvergunning |
2.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. |
2.3.1 |
Bouwactiviteiten |
|
2.3.1.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
|
2.3.1.1.1 |
Indien de bouwkosten minder dan € 50.000,00 bedragen |
100,00 |
vermeerderd met: |
2,50% |
|
van de bouwkosten; |
||
2.3.1.1.2 |
Indien de bouwkosten € 50.000,00 tot € 250.000,00 bedragen |
1.250,00 |
vermeerderd met: |
1,50% |
|
van de bouwkosten; |
||
2.3.1.1.3 |
Indien de bouwkosten € 250.000,00 of meer bedragen |
3.750,00 |
vermeerderd met: |
1,33% |
|
van de bouwkosten; |
||
2.3.1.1.4 |
Voor de op grond van dit artikel in rekening gebrachte leges, geldt een maximum van € 100.000,00 per object, voor zover de aanvraag geen betrekking heeft op bouwwerken voor woondoeleinden. |
2.3.1.2 |
Welstandstoezicht |
|
Van de aanvrager worden de kosten van adviezen, uitgebracht in verband met de toepassing van voorschriften omtrent de welstand als bedoeld in artikel 48 van de Woningwet, geheven tot het bedrag dat de Gelderse Welstandscommissie, uitgaande van het Gelders Genootschap tot bevordering en instandhouding van de schoonheid van stad en land, aan de gemeente conform haar tariefregeling in rekening brengt. Deze kosten worden als volgt berekend: |
||
2.3.1.2.1 |
In geval van geraamde bouwkosten van € 1,00 tot en met € 500.000,00 |
1,9‰ |
met een minimum van € 43,00 |
||
plus over het gedeelte van de bouwsom van € 500.001,00 tot en met € 2.500.000,00 |
0,6‰ |
|
plus over het gedeelte van de bouwsom van € 2.500.001,00 tot en met € 5.000.000,00 |
0,25‰ |
|
plus over het gedeelte van de bouwsom van € 5.000.001,00 en meer |
0,11‰ |
|
2.3.1.2.2 |
voor woningbouw van één en hetzelfde type, welke in één complex worden uitgevoerd Complexen van 1 t/m 5 gelijke woningen tarief volgens 2.3.1.2.1 Complexen van 6 t/m 10 gelijke woningen tarief over bouwsom 5 woningen Complexen van 11 t/m 20 gelijke woningen tarief over bouwsom 6 woningen Complexen van 21 t/m 30 gelijke woningen tarief over bouwsom 8 woningen Complexen van 31 t/m 40 gelijke woningen tarief over bouwsom 10 woningen Complexen van 41 t/m 50 gelijke woningen tarief over bouwsom 12 woningen Complexen van 51 t/m 60 gelijke woningen tarief over bouwsom 14 woningen en zo vervolgens etage- en galerijwoningen e.d. worden als één bouwblok beschouwd. Het tarief wordt dan berekend naar de totale bouwsom van het bouwblok. |
|
2.3.1.2.3 |
Integrale advisering |
|
2.3.1.2.3.1 |
welstand + 1 extra discipline: 1,8 x regulier tarief |
|
2.3.1.2.3.2 |
welstand + meerdere extra disciplines: 2,2 x regulier tarief |
|
2.3.1.2.4 |
Reclameobjecten per adviesaanvraag |
43,00 |
2.3.1.2.5 |
Illegale bouwwerken: 1,5 x regulier tarief |
|
2.3.1.2.6 |
Formele behandeling en verslaglegging adviezen (vooroverleg) |
100,00 |
2.3.1.2.7 |
Overige adviezen: afhankelijk van het soort advisering, per uur |
87,00 |
of |
107,00 |
2.3.1.3 |
Kosten welstandsnota |
|
Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.3.1 wordt verhoogd met de kosten verband houdend met de welstandsnota: |
||
2.3.1.3.1 |
indien de bouwkosten niet hoger zijn dan € 25.000,00: 0,3‰ met een minimum van € 2,00; |
|
2.3.1.3.2 |
indien de bouwkosten hoger zijn dan € 25.000,00: 0,3‰ over de eerste € 25.000,00 en 0,25‰ van het bedrag waarmee die bouwkosten € 25.000,00 te boven gaan |
2.3.1.4 |
Kennisgevingskaartjes omgevingsvergunning bouwen |
|
2.3.1.4.1 |
Indien bij de verleende bouwvergunning het kaartje "kennisgeving aanvang werkzaamheden" en het kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden"is gevoegd wordt het op grond van onderdeel 2.3.1 berekende bedrag verhoogd met |
100,00 |
2.3.1.4.2 |
Indien het bij de verleende vergunning gevoegde kaartje "kennisgeving aanvang werkzaamheden" tenminste vijf werkdagen voor de aanvang van de werkzaamheden ingevuld is ontvangen door het bevoegd gezag, wordt het geheven legesbedrag van € 50,00 teruggegeven. |
|
2.3.1.4.3 |
Indien het bij de verleende vergunning gevoegde kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden" uiterlijk vijf werkdagen na beëindiging van de werkzaamheden ingevuld is ontvangen door het bevoegd gezag, wordt het geheven legesbedrag van € 50,00 teruggegeven. |
2.3.1.5 |
Verplicht advies agrarische commissie |
|
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld. |
495,00 |
2.3.1.6 |
Achteraf ingediende aanvraag |
|
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit, van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. |
125% |
2.3.1.7 |
Leges niet-ontvankelijke aanvraag |
|
Het tarief voor een aanvraag als bedoeld in onderdeel 2.3.1, waarvan op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht is besloten om deze niet in behandeling te nemen, bedraagt. |
45,00 |
2.3.2 |
Aanlegactiviteiten |
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief |
435,00 |
2.3.3 |
Planologisch strijdig gebruik |
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||
2.3.3.1 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1° van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): |
150,00 |
2.3.3.2 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2° van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): |
150,00 |
2.3.3.3 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3° van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): |
|
2.3.3.3.1 |
voor de bouw of uitbreiding van één woning en/of overige gebouwen tot maximaal 100 m² oppervlakte |
4.440,00 |
2.3.3.3.2 |
meer dan één woning tot maximaal vijf woningen en/of overige gebouwen tussen 100 en 500 m² oppervlakte |
6.885,00 |
2.3.3.3.3 |
meer dan vijf woningen tot maximaal tien woningen en/of overige gebouwen tussen 500 en 800 m² oppervlakte |
8.887,50 |
2.3.3.3.4 |
meer dan tien woningen en/of overige gebouwen met meer dan 800 m² oppervlakte |
11.100,00 |
2.3.3.3.5 |
Voor zover het projectbesluit of de buiten toepassing-verklaring niet gerelateerd is aan een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit waarvoor een omgevingsvergunning benodigd is, is de tariefstelling gelijk aan die van een herziening of uitwerking van een bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 2.7.1 e.v. van de tarieventabel. |
|
2.3.3.3.6 |
Bij het niet verkrijgen van de vergunning, behoudens intrekking van het verzoek door of namens de aanvrager, wordt 75% van de voor dit onderdeel betaalde leges teruggegeven: |
2.3.3.4 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit) |
150,00 |
2.3.3.5 |
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking). |
150,00 |
2.3.4 |
In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid |
|
2.3.4.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief. |
312,00 |
2.3.4.2 |
Indien een aanvraag als bedoeld in artikel 2.3.4 wordt ingetrokken vóór de datum waarop op de aanvraag wordt beslist, wordt op verzoek 50% van de geheven leges teruggegeven. |
|
2.3.4.3 |
Indien een aanvraag als bedoeld in artikel 2.3.4 wordt geweigerd, wordt op verzoek 25% van de geheven leges teruggegeven. |
2.3.5 |
Sloopactiviteiten |
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||
2.3.5.1 |
bij een bouwmassavolume tot 200 m³ |
100,00 |
2.3.5.2 |
bij een bouwmassavolume tot 700 m³ |
225,00 |
2.3.5.3 |
bij een bouwmassavolume boven 700 m³ |
340,00 |
2.3.6 |
Kennisgevingskaartjes omgevingsvergunning slopen |
|
2.3.6.1 |
Indien bij de verleende vergunning het kaartje "kennisgeving aanvang werkzaamheden" en het kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden" is gevoegd, wordt het overeenkomstig 2.3.5 berekende bedrag verhoogd met |
100,00 |
2.3.6.2 |
Indien het bij de verleende vergunning gevoegde kaartje "kennisgeving aanvang werkzaamheden" tenminste vijf werkdagen voor de aanvang van de werkzaamheden ingevuld is ontvangen door het bevoegd gezag, wordt het geheven legesbedrag van € 50,00 teruggegeven. |
|
2.3.6.3 |
Indien het bij de verleende vergunning gevoegde kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden" uiterlijk vijf werkdagen na beëindiging van de werkzaamheden ingevuld is ontvangen door het bevoegd gezag, wordt het geheven legesbedrag van € 50,00 teruggegeven. |
2.3.7 |
Sloopmelding |
|
2.3.7.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de gemeentelijke Bouwverordening. |
15,75 |
2.3.8 |
Uitweg/inrit |
|
2.3.8.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van gebruik van een uitweg, waarvoor op grond van artikel 2.1.5.3 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
45,00 |
2.3.9 |
Kappen |
|
2.3.9.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van artikel 4.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
28,50 |
2.3.10 |
Omgevingsvergunning in twee fasen |
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||
2.3.10.1 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; |
|
2.3.10.2 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor ene beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. |
2.3.11 |
Beoordeling bodemrapport |
|
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief: |
||
2.3.11.1 |
voor een ontheffing van de wettelijke verplichting om een bodemonderzoeksrapport te overleggen |
217,00 |
2.3.11.2 |
voor beoordeling van een bodemonderzoeksrapport, inclusief vooronderzoek |
50,00 |
2.3.11.3 |
voor beoordeling van een rapport betreffende een nader bodemonderzoek, een bodemsaneringsonderzoek of een bodemsaneringsevaluatie |
100,00 |
2.3.11.4 |
voor levering van gegevens uit het digitale bodeminformatiesysteem en/of het bodemarchief, per kwartier of gedeelte daarvan. |
15,00 |
2.3.12 |
Geluidsonderzoek |
|
2.3.12.1 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitvoeren van een akoestisch onderzoek op grond van de Wet op de geluidhinder: |
650,00 |
2.3.12.2 |
Indien de aanvraag dient tot het verkrijgen van een hogere grenswaarde op grond van de Wet op de geluidhinder: |
950,00 |
2.3.13 |
Advies |
|
2.3.13.1 |
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: Het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
|
2.3.13.2 |
Indien een begroting als bedoeld in artikel 2.3.13.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag vóór deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
2.3.14 |
Verklaring van geen bedenkingen |
|
2.3.14.1 |
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: |
|
2.3.14.1.1 |
indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
2.3.14.2 |
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.14.1.1 is uitgebracht , wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag vóór deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
Hoofdstuk 4 |
Vermindering |
2.4.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.13 en 2.3.14. De vermindering bedraagt: |
|
2.4.1.1 |
bij 5 tot 10 activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges; |
10% |
2.4.1.2 |
bij 10 tot 15 activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges; |
15% |
2.4.1.3 |
bij 15 of meer activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges. |
20% |
Hoofdstuk 5 |
Teruggaaf |
2.5.1 |
Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevings-vergunning voor bouw-, aanleg- en sloopactiviteiten |
|
Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevings-vergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.5 intrekt, terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: |
||
2.5.1.1 |
indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan, een percentage van de op grond van dat onderdeel voor de betreffende activiteit verschuldigde leges |
75% |
2.5.1.2 |
indien de aanvraag wordt ingetrokken op een later tijdstip, doch vóór het verlenen van de vergunning een percentage van de op grond van dat onderdeel voor de betreffende activiteit verschuldigde leges |
50% |
2.5.2 |
Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevings-vergunning voor bouw-, aanleg- en sloopactiviteiten |
|
Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.5, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: |
||
2.5.2.1 |
indien de aanvraag is ingediend binnen 24 maanden na de datum van vergunningverlening en van de vergunning geen gebruik is gemaakt een percentage van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges |
50% |
2.5.2.2 |
indien de aanvraag is ingediend na 24 maanden na de datum van vergunningverlening en van de vergunning geen gebruik is gemaakt een percentage van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges |
25% |
2.5.3 |
Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten |
|
2.5.3.1 |
Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.5 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt een percentage van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges |
25% |
2.5.3.2 |
Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. |
|
2.5.4 |
Minimumbedrag voor teruggaaf |
|
Een bedrag minder dan € 50,00 wordt niet teruggegeven. |
||
2.5.5 |
Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.13 en 2.3.14 wordt geen teruggaaf verleend. |
Hoofdstuk 6 |
Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project |
2.6 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project. |
50,00 |
Hoofdstuk 7 |
Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten |
2.7.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een herziening of uitwerking van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening: |
|
2.7.1.1 |
voor de bouw of uitbreiding van één woning en/of overige gebouwen tot maximaal 100 m² oppervlakte |
2.960,00 |
2.7.1.2 |
bij meer dan één woning tot maximaal vijf woningen en/of overige gebouwen tussen 100 en 500 m² oppervlakte |
4.590,00 |
2.7.1.3 |
bij meer dan vijf woningen tot maximaal tien woningen en/of overige gebouwen tussen 500 en 800 m² oppervlakte |
5.925,00 |
2.7.1.4 |
bij meer dan tien woningen en/of overige gebouwen met meer dan 800 m² oppervlakte |
7.400,00 |
2.7.1.5 |
indien de aanvraag een herziening of uitwerking van een bestemmingsplan betreft, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist. |
2.960,00 |
2.7.1.6 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een herziening of uitwerking van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a en b van de Wet ruimtelijke ordening (binnenplans). |
990,00 |
2.7.1.7 |
Bij het niet verkrijgen, behoudens intrekking van het verzoek door of namens de aanvrager, van een herziening of een uitwerking als hiervoor bedoeld, wordt 75% van de betaalde leges teruggegeven. |
Hoofdstuk 8 |
In deze titel niet benoemde beschikking |
2.8 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking |
45,00 |
Titel 3 |
Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn |
Hoofdstuk 1 |
Horeca |
|
3.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot: |
|
3.1.1 |
het verkrijgen van een vergunning voor het uitoefenen van een horecabedrijf of slijterbedrijf, als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet (commercieel horecabedrijf) |
110,00 |
3.1.2 |
het verkrijgen van een vergunning voor het uitoefenen van een horecabedrijf, als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet (paracommercieel horecabedrijf) |
220,00 |
3.1.3 |
wijziging van de leidinggevende in het horecabedrijf, als bedoeld in artikel 8 van de Drank- en Horecawet. |
60,00 |
3.1.4 |
Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of een verklaring als bedoeld in de artikelen 37 tot en met 44 en 74 van de Drank- en Horecawet, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Algemeen uitvoeringsbesluit Drank- en Horecawet (Besluit van 13 juli 1967, Stb. 404) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd. |
|
3.1.5 |
Het vervangen van een vergunning voor het exploiteren van een horecabedrijf als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de Algemene plaatselijke verordening. |
493,00 |
3.1.6 |
Ontheffing sluitingsuur |
|
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.1.5 of op grond van artikel 2.3.1.6 van de Algemene plaatselijke verordening. |
56,50 |
Hoofdstuk 2 |
Organiseren evenementen |
|
3.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
3.2.1 |
tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.2.2 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementen) |
28,50 |
3.2.2 |
als bij 3.2.1, voor evenementen met een commercieel karakter. |
45,00 |
Hoofdstuk 3 |
Prostitutiebedrijf |
|
3.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
3.3.1 |
tot het verstrekken van een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening (vergunning seksinrichting). |
771,00 |
Hoofdstuk 4 |
Ventvergunning |
|
3.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
3.4.1 |
tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.2 van de Algemene plaatselijke verordening (venten), per aanvraag, geldig voor: |
|
elke dag of gedeelte daarvan |
3,20 |
Hoofdstuk 5 |
Afvalstoffeninzameling |
|
3.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
3.5.1 |
tot het verkrijgen van een vergunning voor het inzamelen van afvalstoffen door anderen dan de inzameldienst, als bedoeld in artikel 4.2.2.1, lid 2 van de Algemene plaatselijke verordening |
22,50 |
3.5.2 |
tot het verkrijgen van een ontheffing voor het inzamelen van afvalstoffen door anderen dan de inzameldienst, als bedoeld in artikel 4.4.1 van de Algemene plaatselijke verordening. |
22,50 |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl