Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR607602
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR607602/2
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waadhoeke houdende regels omtrent mandaat Mandaatbesluit Waadhoeke 2018
Geldend van 02-02-2018 t/m 27-09-2018
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waadhoeke houdende regels omtrent mandaat Mandaatbesluit Waadhoeke 2018Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waadhoeke, en de burgemeester van de gemeente Waadhoeke, een ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
Gelet op de Gemeentewet en op Hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht;
Besluiten:
- A.
de bevoegdheden zoals vermeld in het bij dit besluit behorende register, uitgeoefend namens en onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders, dan wel de burgemeester, bij wijze van mandaat/volmacht/machtiging op te dragen aan de in dat register genoemde functionarissen, met inbegrip van ondertekening van stukken;
- B.
over de uitoefening van de bevoegdheden genoemd in het bij dit besluit behorende register de volgende regels vast te stellen;
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
- a.
bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders, of de burgemeester; tezamen in dit besluit genoemd ‘bestuursorganen’;
- b.
mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;
- c.
ondermandaat: mandaatverlening door een reeds gemandateerde aan een ander, waarbij de toestemming van de oorspronkelijke mandaatgever noodzakelijk is;
- d.
volmacht: de bevoegdheid privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
- e.
machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan handelingen te verrichten, geen besluiten en/of privaatrechtelijke rechtshandelingen zijnde;
- f.
mandaatgever: het bestuursorgaan dat aan een bij functie in het mandaatregister genoemde functionaris de bevoegdheid geeft om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen;
- g.
gemandateerde: de functionaris die van de mandaatgever de bevoegdheid heeft gekregen om in naam van de mandaatgever besluiten te nemen;
- h.
mandaatregister: een overzicht van door de mandaatgever aan de gemandateerde opgedragen bevoegdheden, met inbegrip van volmachten en machtigingen.
- i.
functionaris: elke ambtelijke medewerker van, of ambtelijke functie binnen de gemeente.
- j.
directie: de algemeen directeur/gemeentesecretaris en de directeur/loco-secretaris tezamen.
Artikel 2 Algemene bepalingen
-
1. Op elke verlening van mandaat door de bestuursorganen is dit Mandaatbesluit van toepassing.
-
2. Mandaat wordt verleend aan de functionarissen die zijn genoemd in het bij dit Mandaatbesluit behorende mandaatregister.
-
3. De uitoefening van het mandaat vindt plaats met inachtneming van vastgestelde beleidsregels, vaste gedragslijnen, instructies, aanwijzingen, richtlijnen en voorschriften, hoe ook genaamd.
-
4. Een algemeen (onder)mandaat wordt schriftelijk verleend en wordt bekendgemaakt conform de Algemene wet bestuursrecht.
-
5. Van elke verlening van een algemeen (onder)mandaat of een wijziging daarvan wordt Juridische Zaken in kennis gesteld. Juridische Zaken bewaakt de actualiteit van het mandaatregister en past deze zo nodig aan.
-
6. De bepalingen in dit Mandaatbesluit zijn, voor zover relevant, van overeenkomstige toepassing op ‘volmacht’ en ‘machtiging’.
Artikel 3 Directieleden
-
1. De directieleden zijn gemandateerde met betrekking tot alle in het mandaatregister opgenomen bevoegdheden waarvoor mandaat is verleend, ongeacht of eveneens aan een andere functionaris niet zijnde een directielid mandaat is verleend. Een afzonderlijke vermelding per bevoegdheid is daarvoor niet benodigd.
-
2. Het eerste lid geldt niet als in het mandaatregister een specifiek voorbehoud is gemaakt waarbij het mandaat slechts is verleend aan een in het mandaatregister genoemde functionaris.
-
3. De directieleden stellen, gelet op het eerste lid, in onderlinge afstemming een verdeling vast van mandaten die binnen hun portefeuille vallen. De directieleden zijn, onverminderd het gestelde in de eerste volzin van dit lid, elkaars vervanger bij afwezigheid, tenzij een voorbehoud geldt.
-
4. De directieleden wijzen voor hen een vervanger aan voor het geval de beide leden afwezig zijn. Zij kunnen meerdere vervangers aanwijzen. De vervanging wordt geregeld in de regeling die is bedoeld in het eerste lid van artikel vier. De directie kan in deze regeling tevens bevoegdheden voorbehouden aan leden van de directie.
-
5. Een mandaat wordt, als een niet-directielid als gemandateerde is vermeld in het mandaatregister bij de betreffende bevoegdheid, bij voorrang uitgeoefend door de gemandateerde die niet tot de directie behoort, tenzij uit het mandaatregister anders volgt. Dit laat onverlet dat een directielid als gemandateerde plaatsvervangend mag handelen als daarvoor, vanwege ziekte of een andere reden van afwezigheid, een noodzaak bestaat.
Artikel 4 Afdelingsmanagers
-
1. Afdelingsmanagers kunnen in alle gevallen elkaar horizontaal vervangen bij afwezigheid. De directie stelt nader daartoe een vervangingsregeling op die geldt voor horizontale vervanging.
-
2. Een afdelingsmanager treedt op als de plaatsvervanger van een onder hem ressorterende onder-gemandateerde als niet anderszins bij ondermandaat in een plaatsvervanging is voorzien.
Artikel 5 Ondermandaat
-
1. Een gemandateerde kan voor een bepaald geval ter uitoefening van een aan hem gemandateerde bevoegdheid mondeling ondermandaat verlenen, tenzij de aard van de mandaatverlening vanuit het oogpunt van rechtszekerheid zich daarvoor niet leent.
-
2. De directieleden en de afdelingsmanagers zijn bevoegd om voor de uitoefening van de aan hen toebedeelde bevoegdheden schriftelijk een algemeen ondermandaat te verlenen, tenzij dat in het mandaatregister is uitgesloten. Een afdelingsmanager kan alleen ondermandaat verlenen aan de functionarissen binnen de eigen afdeling.
-
3. De afdelingen leggen jaarlijks een lijst met ondermandaten ter goedkeuring voor aan het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, voor zover in het bij dit besluit behorende mandaatregister niet is voorzien in het ondermandaat.
-
4. Het bepaalde in dit Mandaatbesluit over mandaat is, voor zover relevent, tevens van toepassing op ondermandaat.
Artikel 6 Omvang mandaat
Het mandaat omvat naast het nemen en het ondertekenen van de besluiten, tevens het verrichten van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen die bij het uitoefenen van de bevoegdheid behoren, tenzij daartoe in het mandaatregister een uitzondering is opgenomen.
Artikel 7 Uitzonderingen
-
1. De (onder)gemandateerde is niet bevoegd om te beslissen ingevolge de aan hem opgedragen bevoegdheden als zich een volgende situatie voordoet:
- a.
er is advies nodig van een andere afdeling en het advies en het eigen standpunt van de (onder)gemandateerde sluiten evident niet op elkaar aan;
- b.
na overleg met de portefeuillehouder blijkt dat de portefeuillehouder het voorstel aan het ter zake bevoegde bestuursorgaan wil voorleggen ter beslissing;
- c.
het besluit zou een niet voorziene overschrijding van budgetten of kredieten inhouden;
- d.
het bestuursorgaan heeft vooraf te kennen gegeven de beslissing te willen nemen.
- a.
-
2. Indien zich één of meer van de vorengenoemde situaties voordoet, besluit het ter zake bevoegde bestuursorgaan zelf, tenzij in het mandaatregister uitdrukkelijk een uitzondering is gemaakt.
Artikel 8 Financieel kader
Indien het mandaat de bevoegdheid omvat tot aangaan van financiële verplichtingen, gelden naast de algemene regels voor het mandaat de navolgende regels:
- a.
financiële verplichtingen mogen slechts worden aangegaan nadat de gemandateerde of de gevolmachtigde heeft geconstateerd dat het budget toereikend is en dat het aangaan van die verplichtingen direct verband houdt met realisering van de budgettaakstelling;
- b.
betalingen van de gemeente aan derden vinden plaats binnen dertig dagen nadat de betaling opeisbaar is geworden.
Artikel 9 Ondertekening
Bij het uitoefenen van (onder)mandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
Hoogachtend,
namens
burgemeester en wethouders van Waadhoeke ,
[handtekening]
[naam]
[functienaam]
OF
Hoogachtend,
namens
de burgemeester van Waadhoeke ,
[handtekening]
[naam]
[functienaam]
Artikel 10 Wijziging in wetgeving
In het geval een wettelijk voorschrift waarop een mandaat berust wijzigt, wordt het mandaat geacht te zijn verleend op grond van de corresponderende bepaling in de gewijzigde wetgeving. De betreffende wijziging wordt zo spoedig mogelijk in het mandaatregister verwerkt.
Artikel 11 Vastlegging
De (onder)gemandateerde draagt zorg voor de deugdelijke vastlegging van de in mandaat genomen besluiten. Het bevoegde bestuursorgaan kan de (onder)gemandateerde verzoeken te rapporteren over de uitoefening van het mandaat.
Artikel 12 Actualisatie
Dit besluit en het bijbehorende register worden, indien daarvoor aanleiding is, jaarlijks geactualiseerd.
Artikel 13 Mandaatregeling vakantieperiode college
Het college machtigt elk van zijn leden om in een vakantieperiode de bevoegdheden van het college uit te oefenen voor zover: het zaken betreft die tot het dagelijks bestuur van de gemeente behoren, die niet kunnen wachten tot na de vakantie, en de wettelijke grondslag zich niet tegen uitoefening van het mandaat verzet. De aanwezige collegeleden dienen in te stemmen en voor akkoord te paraferen. Na de vakantieperiode worden de in mandaat genomen besluiten door het college bekrachtigd (besluitenlijst).
Artikel 14 Inwerkingtreding
-
1. Dit besluit treedt in werking op de dag nadat dit besluit op de voorgeschreven wijze middels een kennisgeving daarvan is bekendgemaakt en werkt terug tot 1 januari 2018.
-
2. Met de inwerkingtreding van dit besluit als vermeld in het eerste lid vervalt: ‘het Mandaatbesluit 2014/Mandaatregister Franekeradeel’, het ‘Mandaatbesluit 2016/Mandaatregister het Bildt’ en de ‘Regeling mandaat e.a. Menameradiel 2014/Mandaatregister’. Tevens vervallen alle overige besluiten van de bestuursorganen van de rechtsvoorgangers van Waadhoeke over mandaat, vol-macht en machtiging voor zover zij niet in de vorengenoemde besluiten/registers zijn verwerkt.
Artikel 15 Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Mandaatbesluit Waadhoeke 2018’.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Waadhoeke van 16 januari 2018, en door de burgemeester van Waadhoeke op 16 januari 2018,
Het college van burgemeester en wethouders,
H.H. Apotheker, burgemeester.
mw. A. Doesburg, secretaris.
De burgemeester van Waadhoeke,
H.H. Apotheker.
Bijlage 1: Mandaatregister
ALGEMEEN |
|||||
Nr: |
Bevoegdheid: |
Wettelijke grondslag |
Mandataris |
Gemandateerde |
Ondermandaat |
A.01 |
Het nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 2 tot en met 18 CAR/UWO. Met uitzondering van: - mandatering m.b.t. eigen functie - mandatering m.b.t. griffier - mandatering t.a.v. art. 4:2 lid 1 |
CAR/UWO |
College |
Afdelingsmanagers. Indien besluit afdelingsmanager of staf betreft dan is de directeur bevoegd. |
|
A.02 |
Aannemen stagiaires en afsluiten stageovereenkomst |
Burgerlijk wetboek |
College |
Afdelingsmanagers |
|
A.03 |
Externe inleen. Inhuren tijdelijke medewerkers, via uitzendbureau, ZZP-constructie, detachering, payroll |
Burgerlijk wetboek |
College |
Afdelingsmanagers |
|
A.04 |
Door- of terugzending van geschriften ex art. 2:3 van de Awb. |
Art. 2:3 Awb |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanagers |
|
A.05 |
Verdagen van het nemen van een besluit met een redelijke termijn ex artikel 4:14 Awb. |
Awb |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanagers |
|
A.06 |
Verdagen van het nemen van een beslissing op bezwaar ingevolge artikel 7:10, lid 3, Awb. |
Awb |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanagers |
|
A.07 |
Verdagen van beslissing op aanvraag voor een vergunning of een ontheffing ingevolge de APV. |
APV |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanagers |
|
A.08 |
Het stellen van een termijn voor aanvulling van een onvolledige of in een vreemde taal gestelde aanvraag en het besluiten tot niet-behandeling als de aanvullingstermijn ongebruikt is gelaten. |
Awb |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanagers |
|
A.09 |
Besluit tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag als niet is voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag. |
Awb |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanagers |
|
A.10 |
Vragen van schriftelijke machtiging van een gemachtigde ingevolge artikel 2:1, lid 2, Awb |
Awb |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanagers |
secretaris bezwarencommissie |
A.11 |
Beslissen over het horen van aanvrager of niet-aanvrager voor het nemen van de beschikking. |
Awb |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanagers |
|
A.12 |
Het vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom bij beschikking in het geval van niet-tijdig beslissen ex art. 4:17 Awb. |
Awb |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanagers |
|
A.13 |
Beslissen op bezwaar, niet gericht tegen WOZ-besluit of besluit vanwege belastingregelgeving. |
Awb |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanagers |
|
A.14 |
Besluiten op verzoek tot rechtstreeks beroep bij een bezwaarschrift ex artikel 7:1a Awb. |
Art. 7:1a Awb |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanagers,Heffingsambtenaar |
|
A.15 |
Besluiten tot het voeren van rechtsgedingen of tot het instellen van (hoger) beroep namens de gemeente of het gemeentebestuur, of tot het namens de gemeente indienen van bezwaar. |
Art. 160, lid 1, sub f, Gemeentewet |
College |
Gemeentesecretaris |
|
A.16 |
Vertegenwoordigen van de gemeente of van het gemeentebestuur in een bezwaar- of een beroepsprocedures, bij hoger beroep, en bij voorlopige voorzieningen, kort-gedingen, e.d. |
Art. 160, lid 1, sub f, Gemeentewet, art. 171 Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Ambtenaar annex met kwestie, ondersteuning JuZa |
|
A.17 |
Het opstellen en ondertekenen van verweerschriften en pleitnota’s bij bezwaar en beroep. |
Awb |
College en Burgemeester |
Ambtenaar annex met kwestie, ondersteuning JuZa |
|
A.18 |
Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot: huur en verhuur, koop en verkoop alsmede ruiling en het in bruikleen geven van roerende en onroerende zaken. |
Gemeentewet |
College |
Afdelingsmanagers |
|
A.19 |
Besluiten tot aanbesteden van werken, en de gunning daarvan. |
Gemeentewet |
College |
Afdelingsmanagers |
|
A.20 |
Besluiten tot het inkopen en aanbesteden van leveringen en diensten en de gunning daarvan. |
Gemeentewet |
College |
Afdelingsmanagers |
|
A.21 |
Het opvragen van offertes |
Gemeentewet |
College |
Afdelingsmanagers |
|
A.22 |
Mededeling tot niet-gunning van een opdracht. |
Gemeentewet |
College |
Afdelingsmanagers |
|
A.23 |
Het ondertekenen van overeenkomsten bij de inkoop en aanbesteding van werken, diensten en leveringen. |
Gemeentewet |
Burgemeester |
Afdelingsmanagers |
|
A.24 |
Het bij dwangbevel invorderen van een geldsom bij een bestuurlijke sanctie ex artikel 5:10 Awb |
Art. 5:10 Awb |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanagers |
|
A.25 |
Het vertegenwoordigen van de gemeente, het college en de burgemeester in mediationtraject. |
Artikel 160 & 171 Gemeentewet |
College en burgemeester |
Afdelingsmanagers |
|
A.26 |
De civielrechtelijke vertegenwoordiging bij RB Leeuwarden in kantonzaken. |
Artikel 160 & 171 Gemeentewet |
College en burgemeester |
Afdelingsmanagers |
|
A.27 |
Aanbieden mediationtraject met (externe) partijen. |
Artikel 160 & 171 Gemeentewet |
College en burgemeester |
Afdelingsmanagers |
|
A.28 |
Het toekennen en afwijzen van gelden ten behoeve van jubilea en verjaardagen, van burgers, verenigingen, ambtenaren, collegeleden en brandweer alsmede relatiegeschenken voor zakelijke relaties voor zover in overeenstemming met de Richtlijn. |
|
College |
Afdelingsmanagers |
|
A.29 |
Benoeming van afdelingsmangers en leden van de Staf |
CAR/UWO |
College |
directeur |
|
BEDRIJFSVOERING |
|||||
Nr: |
Bevoegdheid: |
Wettelijke grondslag |
Mandataris |
Gemandateerde |
Ondermandaat |
B.01 |
Het (geheel) toewijzen, dan wel het (deels) afwijzen van een Wob-verzoek. |
Wet openbaarheid van bestuur (Wob) |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager Bedrijfsvoering; Heffingsambtenaar bij Wob-verzoek i.v.m. belastingen |
Juridisch consulent |
B.02 |
Verzoek tot precisering Wob-verzoek. |
Wet openbaarheid van bestuur (Wob) |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager Bedrijfsvoering; Heffingsambtenaar bij Wob-verzoek i.v.m. belastingen |
Juridisch consulent |
B.03 |
Verdagen van een besluit op een Wob-verzoek met vier weken ex art. 6, lid 2, Wob. |
Wet openbaarheid van bestuur (Wob) |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager Bedrijfsvoering; Heffingsambtenaar bij Wob-verzoek i.v.m. belastingen |
Juridisch consulent |
B.04 |
Besluit tot het niet in behandeling nemen van een Wob-verzoek wegens het niet specificeren van het te algemeen gesteld Wob-verzoek. |
Art. 3, lid 4, Wob jo. art. 4:5 Awb |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager Bedrijfsvoering; Heffingsambtenaar bij Wob-verzoek i.v.m. belastingen |
Juridisch consulent |
B.05 |
Niet in behandeling nemen digitaal ingediend Wob-verzoek, en berichtgeving daartoe. |
Art. 2:15, lid 1, jo. art. 4:5 Awb; Wet openbaarheid van bestuur (Wob) |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager Bedrijfsvoering; Heffingsambtenaar bij Wob-verzoek i.v.m. belastingen |
Juridisch consulent |
B.06 |
Verzoek tot precisering Wob-verzoek. |
Wet openbaarheid van bestuur (Wob) |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager Bedrijfsvoering; Heffingsambtenaar bij Wob-verzoek i.v.m. belastingen |
Juridisch consulent |
B.07 |
Verdagen van een besluit op een Wob-verzoek met vier weken ex art. 6, lid 2, Wob. |
Wet openbaarheid van bestuur (Wob) |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager Bedrijfsvoering; Heffingsambtenaar bij Wob-verzoek i.v.m. belastingen |
Juridisch consulent |
B.08 |
Besluit tot het niet in behandeling nemen van een Wob-verzoek wegens het niet specificeren van het te algemeen gesteld Wob-verzoek. |
Art. 3, lid 4, Wob jo. art. 4:5 Awb |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager Bedrijfsvoering; Heffingsambtenaar bij Wob-verzoek i.v.m. belastingen |
Juridisch consulent |
B.09 |
Niet in behandeling nemen digitaal ingediend Wob-verzoek, en berichtgeving daartoe. |
Art. 2:15, lid 1, jo. art. 4:5 Awb; Wet openbaarheid van bestuur (Wob) |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager Bedrijfsvoering; Heffingsambtenaar bij Wob-verzoek i.v.m. belastingen |
Juridisch consulent |
B.10 |
De doorzending van bezwaarschriften of beroepschriften ex artikel 6:15 van de Awb. |
Art. 6:15 Awb |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Juridisch consulent |
B.11 |
De schriftelijke bevestiging van ontvangst van een bezwaarschrift gericht tegen een besluit over functiewaardering. |
Awb |
College |
Afdelingsmanager |
|
B.12 |
Behandelen van klachten tegen gedragingen van ambtenaren. |
Awb |
College en Burgemeester |
|
|
B.13 |
Verdagen van wettelijke klachtbehandelings-termijn met vier weken ex artikel 9:11 Awb. |
Awb |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
B.14 |
Afgifte werkgeversverklaring |
|
College |
Afdelingsmanager |
|
B.15 |
De aankoop, huur en onderhoud van kantoorbehoeften (meubilair, stoffering, kantoorapparaten en alle mogelijke gebruiks- en verbruiksartikelen), alsmede inruil/verkoop van het hiermee te vervangen materiaal. |
Gemeentewet |
College en Burgmeester |
Afdelingsmanager |
|
B.16 |
De opdrachtverlening voor het plegen van klein onderhoud en het doen van kleine aankopen. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Inkoopadviseur |
B.17 |
Uitvoering rechtspositieregelingen (CAR, UWO, verordeningen en andere regelingen). |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
B.18 |
Verlenen van voorschotten op salaris, vakantie- of andere toelagen of uitkeringen. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
B.19 |
Accordering Arbo dienstverleningsplan. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
BEHEER OPENBARE RUIMTE |
|||||
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Mandataris |
Gemandateerde |
Ondermandaat |
B.01 |
Het geven van aanwijzingen ten aanzien van aansluitingen op het rioleringssysteem. |
Bouwbesluit |
College |
Afdelingsmanager |
|
B.02 |
Vergunning rioolaansluiting |
|
College |
Afdelingsmanager |
|
B.03 |
Het zorgdragen voor aan- en afsluiting gemeentelijke gebouwen op electriciteits-, gas-, water-, riool- en telefoonnet. |
Gemeentewet + Bouwverordening |
College van Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
B.04 |
Het doen van aanzeggingen en naleven van het uitvoeringsbesluit gemeentelijke begraafplaats Franeker 2007 alsmede het openen en sluiten van graven, kelders urnen. |
Uitvoeringsbesluit gemeentelijke begraafplaats |
College |
Afdelingsmanager |
|
B.05 |
Het verlenen van toestemming c.q. het aangaan van overeenkomsten met kabel- en leidingbeheerders voor het (ver)leggen van kabels en leidingen. |
Gemeentewet |
College |
Afdelingsmanager |
|
B.06 |
Beslissen op meldingen met betrekking tot het aanleggen etc. van kabels ten dienst van een openbaar elektronisch communicatienetwerk in of op openbare gronden. |
Telecommunicatieverordening |
College |
Afdelingsmanager |
|
B.07 |
Het aanhouden van een beslissing omtrent het aanleggen etc. van kabels ten dienst van een openbaar elektronisch communicatienetwerk in of op openbare gronden indien er een vergunning benodigd is de zin van de wet milieubeheer de woningwet of een kapvergunning benodigd is. |
Telecommunicatieverordening |
College |
Afdelingsmanager |
|
B.08 |
Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen en de uitvoering hiervan. |
BABW |
College |
Afdelingsmanager |
|
B.09 |
Bevoegdheid tot het nemen van kleine verkeerstechnische maatregelen. |
BABW |
College |
Afdelingsmanager |
|
B.10 |
Het nemen van kleine technische (verkeers)maatregelen in het kader van de uitvoering van werkzaamheden. |
BABW |
College |
Afdelingsmanager |
|
B.11 |
Het aangaan van opdrachten met derden (diensten, leveringen en werken), mits opgenomen in geaccordeerde financiële planning. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
B.11 |
Het opvragen van offertes |
Gemeentewet |
College |
Afdelingsmanager |
Toezichthouder A en B en medewerker ontwikkeling en voorbereiding A |
FINANCIËN |
|||||
Nr: |
Bevoegdheid: |
Wettelijke grondslag |
Mandataris |
Gemandateerde |
Ondermandaat |
F.01 |
Het aangaan en beëindigen van verzekeringen en het aanmelden en afwikkelen van schadegevallen. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Medew.verzekeringen en belastingen A en B |
F.02 |
Het gesloten verklaren van dossiers bijv. bij aansprakelijkstelling van of door de gemeente. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Medew.verzekeringen en belastingen A en B |
F03 |
Beslissen inzake een civiele aansprakelijkstelling van de gemeente door een derde. |
Gemeentewet |
College |
Afdelingsmanager |
Medew.verzekeringen en belastingen A en B |
F.04 |
Beslissen inzake civiele aansprakelijkstelling van een derde namens de gemeente, waaronder het staken van vruchteloos gebleken pogingen tot het innen van civielrechtelijke vorderingen en het oninbaar verklaren van vorderingen. |
Gemeentewet |
College |
Afdelingsmanager |
Medew.verzekeringen en belastingen A en B |
F.05 |
Het doen van aangiften voor rijksbelastingen. |
|
College |
Afdelingsmanager |
Adviseur A en B |
F.06 |
Declararen bij het rijk en de provincie en vragen van voorschotten |
|
College |
Afdelingmanager |
Adviseur A en B |
INFORMATIEBEHEER |
|||||
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Mandataris |
Gemandateerde |
Ondermandaat |
I.01 |
Het houden en beheren van een adressenregister en een geautomatiseerde adressenregistratie alsmede een gebouwen-register en een geautomatiseerde gebouwenregistratie. |
Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder |
I.02 |
Het opstellen van ambtelijke verklaringen en het toetsen van brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving. |
Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder |
I.03 |
Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers. |
Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder |
I.04 |
Het inschrijven van brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister. |
Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder |
I.05 |
Het op basis van brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en in de gebouwenregistratie. |
Wet Basisregistraties Adressen en gebouwen |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder |
I.06 |
Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen, inclusief de verwerking daarvan. |
Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder |
I.07 |
Het onderhouden van berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistratie adressen en gebouwen. |
Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder, Functioneel beheerder |
I.08 |
Het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens. |
Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder, Medewerker DMA |
I.09 |
Het vaststellen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten. |
Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder |
I.10 |
Het opmaken van processen-verbaal van constatering. |
Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder, Medewerker Handhaving |
I.11 |
Het opmaken van schriftelijke verklaringen, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op een of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een krachtens de wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen aangewezen brondocument. |
Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen, Besluit Basisregistraties Adressen en Gebouwen |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder, Medewerker Handhaving |
I.12 |
Het toetsen van brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving. |
Wkpb, Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder |
I.13 |
Het uitgeven van inschrijven van documenten in het register en het openen van gegevens daarover in de registratie. |
Wkpb |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder |
I.14 |
Het inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie. |
Wkpb |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder |
I.15 |
Het plaatsen van aantekeningen op het brondocument. |
Wkpb |
College |
Afdelingsmanager |
Gegegevensbeheerder |
I.16 |
Het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie. |
Wkpb |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder |
I.17 |
Het verwerken van een bewijs van inschrijving. |
Wkpb |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder |
I.18 |
Het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd. |
Wkpb |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder |
I.19 |
Het herstellen van fouten en het doorvoeren van correcties. |
Wkpb |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder |
I.20 |
Het doen verstrekken van berichten aan de landelijke voorziening |
Wkpb |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder |
I.21 |
Het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en de registratie. |
Wkpb |
College |
Afdelingsmanager |
|
I.22 |
Het verstrekken van een verklaring dat uit het register blijkt dat op het betreffende perceel geen publiekrechtelijke betrekkingen rusten |
Wkpb |
College |
Afdelingsmanager |
|
I.23 |
Het aankopen, huren, leasen, reparaties, onderhoud van automatiseringsapparatuur. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
I.24 |
Het gebruik maken van computeruitwijk. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
I.25 |
Het aankoopen van boeken en tijdschriften e.d. en het sluiten van abonnementen. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
I.26 |
Het verrichten van alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen in het kader van de wet Basisregistratie Adressen en Gebouwen. |
|
Medewerkers afdeling ruimte |
|
|
I.27 |
Het toekennen van naam letter en nummeraanduidingen. |
Verordening naamgeving en nummering 2005 |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder |
I.28 |
Het opmaken van processen-verbaal van constatering. |
wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen |
College |
Afdelingsmanager |
|
I.29 |
Het opstellen van ambtelijke verklaringen, uitgezonderd het opmaken van schriftelijke verklaringen, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op één of meerin de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeid uit een krachtens de Wet BAG aangewezen brondocument |
Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder |
I.30 |
Verlenen van e-Herkenningsmiddelen aan medewerkers om digitaal zaken doen namens de gemeente mogelijk te maken. |
|
College |
Afdelingsmanager |
|
I.31 |
Uitvoering Wet onroerende zaakbelastingen (Wet WOZ) anders dan de werkzaamheden genoemd in de artikelen 20 en 22 WOZ |
WOZ |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
I.32 |
De schriftelijke bevestiging van ontvangst van een bezwaarschrift gericht tegen een besluit genomen op grond van de WOZ |
Awb |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
I.33 |
Het inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet BAG aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister |
Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen |
College |
Afdelingsmanager |
Gegevensbeheerder |
I.34 |
Verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregsiter en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is. |
Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen |
College |
Afdelingsmanager |
Medewerker DMA |
I.35 |
Het zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie |
Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen |
College |
Afdelingsmanager |
Functioneel beheer |
I.36 |
Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet BAG, met inbegrip van de inrichting van processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan het college |
Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen |
College |
Afdelingsmanager |
|
OMGEVING |
|||||
Nr: |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Mandataris |
Gemandateerde |
Ondermandaat |
O.01 |
Bekendmaking en kennisgeving verlenging bestemmingsplan met 10 jaar. |
Wro |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner |
O.02 |
Bekendmaking en kennisgeving vastgesteld plan. |
Wro en Awb |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner |
O.03 |
Elektronisch waarmerken van Wro plannen en andere wettelijke documenten als bedoeld in de Wro |
Wro |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner |
O.04 |
Toezending gewijzigd vastgesteld bestemmingsplan aan provincie/Vrom inspectie. |
Wro |
College |
Afdelingsmanager |
|
O.05 |
Bekendmaking voorbereidingsbesluit. |
Wro en Awb |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner |
O.06 |
Bekendmaking en kennisgeving wijziging- en uitwerkingsplan. |
Wro en Awb |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner |
O.07 |
Bevoegdheid tot het aangaan van een (planschadeverhaal)overeenkomst. |
Wro |
College |
Afdelingsmanager |
|
O.08 |
Verzorgen van ontvangst van het verschuldigde drempelbedrag van € 300,-- en het al dan niet retourneren daarvan na afloop van de procedure bij besluit toekenning planschade(vergoeding). |
Wro |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner |
O.09 |
Vergoeden van kosten rechtsbijstand en andere deskundige bijstand, evenals wettelijke rente na afloop van de procedure bij besluit toekenning planschade(vergoeding). |
wro |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner |
O.10 |
Digitaal beschikbaar stellen ruimtelijke plannen. |
Bro |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner |
O.11 |
Voorbereiding structuurvisie (vooroverleg en inspraak). |
Bro |
College |
Afdelingsmanager |
|
O.12 |
Voorbereiding bestemmingsplan (vooroverleg en inspraak). |
Bro |
College |
Afdelingsmanager |
|
O.13 |
Verzorgen van administratieve werkzaamheden omtrent een aanvraag. |
Bro |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner, medewerker omgeving |
O.14 |
Aanvraag retourneren als niet aan de indieningsvereisten als genoemd in artikel 2 van de verordening planschade, artikel 6.4 lid 1 Wro en artikel 6.1.2.2 Bro wordt voldaan. |
Bro |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner |
O.15 |
Onder opgaaf van redenen de beslissing op het verzoek om planschadevergoeding met ten hoogste vier weken verdagen |
Bro |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner |
O.16 |
Vaststellen van een indieningsformulier. |
|
College |
Afdelingsmanager |
|
O.17 |
Opdrachtverstrekking adviseurs om advies uit te brengen. |
|
College |
Afdelingsmanager |
|
O.18 |
Aanwijzing adviseur (planschade) |
|
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner |
O.19 |
Aanwijzing tweede adviseur (planschade) |
|
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner |
O.20 |
Beoordeling deskundigheid adviseur |
|
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner |
O.21 |
Aanvrager op de hoogte stellen van de aangewezen adviseurs. |
|
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner |
O.22 |
Beslissen op wrakingsverzoek. |
|
College |
Afdelingsmanager |
|
O.23 |
Het ter beschikking stellen van alle informatie. |
|
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner, medewerker omgeving |
O.24 |
Aanwijzing ambtelijke bijstand adviseur/commissie. |
|
College |
Afdelingsmanager |
|
O.25 |
Het toekennen of weigeren van een verkeersbesluit m.b.t. het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen in het kader van de uitvoering van werkzaamheden tot herstel of reconstructie van wegen of straten. |
BABW & Wvw 1994 |
College |
Afdelingsmanager |
|
O.26 |
Uitvoering van het Besluit Woninggebonden Subsidies (BWS) voor de nieuwbouw en verbouw van woningen in de sociale huur- en koopsector, voorover in overeenstemming met de door B&W vastgestelde contingentsverdeling. |
Besluit Woninggebonden Subsidies |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B, en C |
O.27 |
Het uitkeren van gelden in het kader van stads- en dorpsvernieuwing voor zover passend binnen het beschikbare budget. |
|
College |
Afdeligsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C |
O.28 |
Het besluiten tot verkoop van bouwterreinen van in exploitatie zijnde bestemmingsplannen. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C |
O.29 |
Grondtransacties ten aanzien van onroerende zaken die een waarde vertegenwoordigen van minder dan €25.000,-. Deze grondtransacties kunnen ook tegen symbolische bedragen gedaan worden. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C |
O.30 |
Het vervroegd in gebruik geven van reeds verkochte bouwterreinen. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner |
O.31 |
Onderhandelingen over aan- en verkoop van onroerende zaken binnen door B&W aangegeven grenzen. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C |
O.32 |
Correspondentie inzake het afhandelen van besluiten (en de goedkeuring daarvan), inzake van onroerende zaken transacties, incl. het laten opmaken van de eventueel noodzakelijke notariële akten. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner, medewerker omgeving |
O.33 |
Het doen van aanbiedingen inzake verhuur, verpachting of verkoop van onroerende zaken, evenals het afhandelen van aanbiedingen tot huur, pacht of aankoop van onroerende zaken. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner |
O.34 |
Besluiten tot huur en verhuur, pacht of verpachting of anderszins het in gebruik nemen of geven van onroerende zaken. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner |
O.35 |
Dagen en tijden inzameling en afwijking. |
Afvalstoffenverordening gemeente Waadhoeke |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker C |
O.36 |
Aanwijzen inzameldienst |
Afvalstoffenverordening gemeente Waadhoeke |
College |
Afdelingsmanager |
|
O.37 |
Nadere regels voorbereiding aanwijzing en inzameling |
Afvalstoffenverordening gemeente Waadhoeke |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker C |
O.38 |
Ontheffing voor het in of op de bodem brengen, storten, achterlaten of anderszins plaatsen van afvalstoffen |
Afvalstoffenverordening gemeente Waadhoeke |
College |
Afdelingsmanager |
|
O.39 |
Aanwijzen andere inzamelaars |
Afvalstoffenverordening gemeente Waadhoeke |
College |
Afdelingsmanager |
|
O.40 |
Nadere regels vrijstelling inzamelaars |
Afvalstoffenheffing gemeente Waadhoeke |
College |
Afdelingsmanager |
|
O.41 |
Aanwijzen inzamelplaats |
Afvalstoffenverordening gemeente Waadhoeke |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker C |
O.42 |
Regels afvalscheiding, inzamelfrequentie en locaties |
Afvalstoffenverordening gemeente Waadhoeke |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker C |
O.43 |
Nadere regels gescheiden aanbieden en vrijstelling |
Afvalstoffenverordening gemeente Waadhoeke |
College |
Afdelingsmanager |
|
O.44 |
Regels gebruik inzamelmiddelen |
Afvalstoffenverordening gemeente Waadhoeke |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker C |
O.45 |
Nadere regels vrijstelling voor percelen |
Afvalstoffenverordening gemeente Waadhoeke |
College |
Afdelingsmanager |
|
O.46 |
Het verlenen, weigeren, wijzigen en intrekken van ontheffingen in het kader van de wegenverkeerswet. |
Wvw 1994 |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C |
O.47 |
Het toekennen of weigeren van een verkeersbesluit m.b.t. het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen in het kader van de uitvoering van werkzaamheden tot herstel of reconstructie van wegen of straten. |
BABW Wvw 1994 |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C |
O.48 |
Het verlenen, weigeren, wijzigen en intrekken van ontheffingen in het kader van exponentieel transport. |
WVW 1994 |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C |
O.49 |
Het verlenen, weigeren, wijzigen en intrekken van ontheffingen voor incidentele transporten. |
RVV 1990 |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C |
O.50 |
verlenen van ontheffingen parkeerverboden |
RVV 1990 |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner |
O.51 |
Het opvragen van offertes |
Gemeentewet |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker A1, A2, B en C, beleidsondersteuner |
PUBLIEKSCENTRUM |
|||||
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Mandataris |
Gemandateerde |
Ondermandaat |
P.01 |
Aangifte geboorte wanneer de tot de aangifte bevoegde of verplichte personen ontbreken of nalaten de aangifte te doen, geschiedt deze door of vanwege de burgemeester van de gemeente alwaar de geboorteakte moet worden opgemaakt. |
Burgerlijk Wetboek |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
P.02 |
Aangifte van overlijden wanneer tot de aangifte bevoegde personen ontbreken of nalaten binnen de in de Wet op de lijkbezorging gestelde termijn voor de begraving of verbranding de aangifte te doen, geschiedt deze door of vanwege de burgemeester alwaar de akte van overlijden moet worden opgemaakt. |
Burgerlijk Wetboek |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
P.03 |
Advisering na horen inzake verzoek om geslachtsnaamwijziging |
Burgerlijk Wetboek, Besluit geslachtsnaamwijziging |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken |
P.04 |
Het opnemen van een verklaring onder ede of belofte. |
Wet BRP |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken Medewerker burgerzaken |
P.05 |
Beslissen over: a. Het niet of niet geheel gevolgen geven aan een aangifte. B. Het afwijken van gegevens betreffende de burgerlijke staat als mede het niet aanmerken van een document als akte. c. Het niet opnemen gegevens nationaliteit. d. Het doen van ambtshalve aangiften. e. Onjuiste gegevens of strijd met de openbare orde. f. Het niet voldoen aan een verzoek als bedoeld in artikelen 79 tot en met 82. g. Verzoeken verwijdering gegevens, geheimhouding, verbetering, afscherming, verzet, naamgebruik, inzage. |
Wet BRP en Wbp |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken |
P.06 |
Het wijzigen van bijlagen Regeling gegevensverstrekking BRP (verbanden met andere gemeentelijke registraties, rechtstreekse toegang tot de BRP, verstrekking gegevens uit de BRP aan binnengemeentelijke afnemers en (vrije) derden). |
Wet BRP, Verordening gegevensverstrekking BRP en de Regeling gegevensverstrekking BRP |
College |
Afdelingsmanager |
Medewerker kwaliteitszorg/Specialist Burgerzaken |
P.07 |
Uitvoeren van alle besluiten omtrent het bijhouden van de Basisregistratie Personen. |
Wet BRP, Verordening gegevensverstrekking BRP en de Regeling gegevensverstrekking BRP |
College |
Afdelingsmanager |
Verstrekken: Specialist burgerzaken, medewerker burgerzaken/medewerker servicebalie en burgerzaken Weigeren: medewerker kwaliteitszorg/specialist burgerzaken |
P.08 |
De afgifte van gewaarmerkte afschriften uit de BRP persoonsgegevens/verstrekkingen van gegevens uit de BRP. |
Regeling gegevensverstrekking BRP |
College |
Afdelingsmanager |
Verstrekken: Specialist burgerzaken, medewerker burgerzaken/medewerker servicebalie en burgerzaken Weigeren: medewerker kwaliteitszorg/specialist burgerzaken |
P.09 |
Het legaliseren van handtekeningen en gewaarmerkte kopieën. |
Algemene wetgeving |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Verstrekken: Specialist burgerzaken, medewerker burgerzaken/medewerker servicebalie en burgerzaken Weigeren: medewerker kwaliteitszorg/specialist burgerzaken |
P.10 |
Het in ontvangst nemen van aanvragen, verstrekken, ongeldigheidsverklarin en weigering tot afgifte van rijbewijzen en uitvoeren van besluiten dienaangaande. |
Wvw, Reglement Rijbewijzen Wvr |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Verstrekken: Specialist burgerzaken, medewerker burgerzaken/medewerker servicebalie en burgerzaken Weigeren: medewerker kwaliteitszorg/specialist burgerzaken |
P.11 |
Het in ontvangst nemen, toetsen en doorzenden van een aanvraag om afgifte van een verklaring omtrent het gedrag |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens. |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken, medewerker burgerzaken/medewerker servicebalie en burgerzaken |
P.12 |
In ontvangst nemen van aanvragen voor nationale paspoorten, reisdocumenten voor vluchtelingen en reisdocumenten voor vreemdelingen. |
Paspoortwet |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken, medewerker burgerzaken/medewerker servicebalie en burgerzaken |
P.13 |
Verstrekken van nationale paspoorten, reisdocumenten voor vluchtelingen en reisdocumenten voor vreemdelingen. |
Paspoortwet |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken, medewerker burgerzaken/medewerker servicebalie en burgerzaken |
P.14 |
Het vaststellen van de identiteit van de aanvrager van het reisdocument. |
Paspoortwet |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken, medewerker burgerzaken/medewerker servicebalie en burgerzaken |
P.15 |
Het uitreiken van reisdocumenten en termijnverstrekking voor reisdocumenten. |
Paspoortwet |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken, medewerker burgerzaken/medewerker servicebalie en burgerzaken |
P.16 |
Het weigeringen of vervallenverklaring van reisdocumenten. |
Paspoortwet |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Medewerker kwaliteitszorg/Specialist Burgerzaken |
P.17 |
Het inhouden van reisdocumenten. |
Paspoortwet |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken, medewerker burgerzaken/medewerker servicebalie en burgerzaken |
P.18 |
Het in ontvangst nemen van zendingen reisdocumenten |
Paspoortuitvoeringsregeling Nederland |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken, medewerker burgerzaken/medewerker servicebalie en burgerzaken |
P.19 |
Afgifte bewijs van Nederlanderschap |
Rijkswet op het Nederlanderschap |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Verstrekken: Specialist burgerzaken, medewerker burgerzaken/medewerker servicebalie en burgerzaken Weigeren: medewerker kwaliteitszorg/specialist burgerzaken |
P.20 |
Het in ontvangst nemen van een verzoek tot een verklaring omtrent het gedrag. |
Rijkswet op Nederlanderschap / Besluit verkrijging- en verlies |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken |
P.21 |
Inwinning van gegevens uit de algemene documentatieregisters i.v.m. een verzoek tot verkrijging van het Nederlanderschap |
Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken/medewerker burgerzaken |
P.22 |
Het in ontvangst nemen van optieverklaringen, naturalisatieverzoeken en verklaringen van afstand i.v.m. verkrijging en verlies van het Nederlanderschap. |
Rijkswet op Nederlanderschap / Besluit verkrijging- en verlies Nederlanderschap |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken/medewerker burgerzaken |
P.23 |
Het afgeven van Laissez-passer voor lijken. |
Int. Ovk. Vervoer lijken 26-10-1973, Trb 1975,95, Besluit op de Lijkbezorging |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken/medewerker burgerzaken |
P.24 |
Het besluiten tot afwijking van de termijn voor lijkbezorging. |
Wet op de lijkbezorging |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken/medewerker burgerzaken |
P.25 |
Het nemen van een besluit tot lijkbezorging van gemeentewege. |
Wet op de lijkbezorging/Beleidsregels uitvoering art. 20 t/m 22 Wet op de Lijkbezorging/Algemene wet op het binnentreden |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken/medewerker burgerzaken |
P.26 |
Het besluiten tot verhaal van de kosten van lijkbezorging op de nalatenschap van de overledene en op de aangewezen verwanten, alsook het verrichten van de werkzaamheden ter uitvoering daarvan. |
Wet op de lijkbezorging, Gemeentewet, Beleidsregels uitvoering art. 20 t/m 22 Wet op de Lijkbezorging/Algemene wet op het binnentreden |
College |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken/medewerker burgerzaken |
P.27 |
Het doen van aanschrijvingen i.v.m. wijzigingen in de tenaamstelling van graven. |
Wet op de Lijkbezorging/Beheerverordening/Uitvoeringsverordening |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Medewerker burgerzaken/medewerker servicebalie en burgerzaken |
P.28 |
Het afgeven van verloven tot ontleding. |
Wet op de Lijkbezorging |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken/medewerker burgerzaken |
P.29 |
Het uitgeven, verlenen en overboeken van grafrechten op grond van de Beheersverordening Begraafplaats. |
Beheersverordening Begraafplaats |
College |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken/medewerker burgerzaken |
P.30 |
Verlenen en weigeren van vergunningen voor het plaatsen van gedenktekens op de algemene begraafplaats. |
Beheersverordening Begraafplaats |
College |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken/medewerker burgerzaken |
P.31 |
Alle andere bevoegdheden die in de beheersverordening Begraafplaats genoemd worden. |
Beheersverordening Begraafplaats |
College |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken/medewerker burgerzaken |
P.32 |
De (ééndaagse) benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand op schriftelijk verzoek van het paar. |
Reglement burgerlijke stand/Burgerlijk Wetboek |
College |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken/medewerker burgerzaken |
P.33 |
Het in bijzondere gevallen kunnen besluiten tot afwijking van de aangegeven openstellingsuren |
Reglement burgerlijke stand/Burgerlijk Wetboek |
College |
Afdelingsmanager |
|
P.34 |
Het aanwijzen van incidentele of permanente locaties als gemeentehuis |
Reglement burgerlijke stand/Burgerlijk Wetboek |
College |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken/medewerker burgerzaken |
P.35 |
De organisatie van verkiezingen en alle daarbij voorkomende werkzaamheden waaronder de indeling van stemdistricten en aanwijzen van stemlokalen. De benoeming van leden van het (hoofd)stembureau vallen buiten het mandaat. |
Kieswet en Kiesbesluit |
College |
Afdelingsmanager |
Specialist burgerzaken, medewerker burgerzaken/medewerker servicebalie en burgerzaken |
P.36 |
Afgeven/weigeren gehandicapten parkeerkaarten en intrekken van gehandicapten parkeerkaarten |
BABW , Regeling Gehandicaptenparkeerkaart |
College |
Afdelingsmanager |
Verstrekken: medewerker burgerzaken/medewerker servicebalie en burgerzaken Weigeren: medewerker kwaliteitszorg/specialist burgerzaken |
P.37 |
verlenen, weigeren of intrekken gehandicaptenparkeerplaatsen zowel de algemene als die op kenteken |
RVV 1990 & WVW 1994 |
College |
Afdelingsmanager |
Verlenen: medewerker servicebalie en burgerzaken. Weigeren of intrekken: specialist burgerzaken |
P.38 |
Bestellen van waardepapieren (gehandicaptenparkeerkaarten en gewaarmerkt papier) |
Gemeentewet |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Medewerker kwaliteitszorg/Specialist Burgerzaken |
P.39 |
Het beslissen op aanvragen voor parkeervergunningen |
Parkeerverordening |
College |
Afdelingsmanager |
Medewerker servicebalie en burgerzaken |
SAMENLEVING |
|||||
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Mandataris |
Gemandateerde |
Ondermandaat |
S.01 |
Aangaan contracten busvervoer (incl. vragen offertes) ten behoeve van het bewegingsonderwijs van de basisscholen overeenkomstig het aanbestedingsbeleid. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Medewerker bedrijfsvoering IV |
S.02 |
Het uitvoeren van de leerplichtwet alsmede het verlenen, weigeren intrekken van ontheffingen in het kader van deze wet en controle leerplicht. |
Leerplichtwet |
College |
Afdelingsmanager |
Leerplichtambtenaar |
S.03 |
Het toewijzen en beëindigen en afwijzen van vergoedingen leerlingenvervoer in het kader van de verordening leerlingenvervoer. |
Verordening Leerlingenvervoer |
College |
Afdelingsmanager |
Medewerker bedrijfsvoering III |
S.04 |
Het toewijzen en afwijzen van verzoeken tot registratie van kindercentrum of gastouderbureau of voorzieningen voor gastouderopvang alsmede het wijzigen van de registratie LRK. |
Wet op de kinderopvang |
College |
Afdelingsmanager |
Medewerker bedrijfsvoering IV |
S.06 |
Het nemen van besluit tot het al dan niet geven van een aanwijzing op basis van de bevindingen van de toezichthouder (de GGD) welke gedaan zijn na het uitvoeren van een onderzoek bij een kinderdagverblijf (KDV), een Buitenschoolse Opvang (BSO), een Gastouderbureau (GOB) of een Voorziening Gastouderopvang (VGO). |
Wet op de kinderopvang |
College |
Afdelingsmanager |
Medewerker beleidsuitvoering III |
S.07 |
Het opleggen van een boete, bestuursdwang of last onder dwangsom aan een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, gastouderbureau of voorziening gastouderopvang. |
Wet op de kinderopvang |
College |
Afdelingsmanager |
|
S.08 |
Beschikking voor verlenen en vaststellen incidentele of structurele subsidie < € 5.000,00 |
Awb |
College |
Afdelingsmanager |
Medewerkers ontwikkeling I t/m IV + medewerkers beleidsuitvoering II en III |
S.09 |
Het ondertekenen van subsidiebeschikkingen < € 5.000,- en beschikkingen aan instellingen, die zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma subsidies. |
Subsidieverordening |
College |
Afdelingsmanager |
|
S.10 |
Beslissen tot het sluiten van een uitvoeringsovereenkomst met een subsidieontvanger ter uitvoering van het besluit tot subsidieverlening. |
Gemeentewet & Awb |
College |
Afdelingsmanager |
|
S.11 |
Ondertekening van uitvoeringsovereenkomsten in het kader van subsidieverlening. |
Gemeentewet & Awb |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
S.12 |
Aanschaf en vervanging van gymmaterialen volgens de raambegroting. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Medewerker ontwikkeling III |
S.13 |
Het verhuren van sportvelden en sportaccommodaties. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Medewerker bedrijfsvoering IV |
S.14 |
Vaststelling van verhuurprijzen van de accommodaties. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Medewerker bedrijfsvoering IV |
S.15 |
Verpachten horeca alsmede afstemmingsafspraken maken. |
Gemeentewet |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
Veiligheid & VTH |
|||||
Nr: |
Bevoegdheid: |
Wettelijke grondslag |
Mandataris |
Gemandateerde |
Ondermandaat |
V.01 |
Het beslissen op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor zover geen zienswijzen zijn ingediend met betrekking tot het ontwerpbesluit en de aanvraag voor een omgevingsvergunning niet (gedeeltelijk) wordt afgewezen. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.02 |
Het beslissen op een aanvraag om een omgevingsvergunning in fasen voor zover geen zienswijzen zijn ingediend met betrekking tot het ontwerpbesluit en de aanvraag voor een omgevingsvergunning niet (gedeeltelijk) wordt afgewezen. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.03 |
Het intrekken van een omgevingsvergunning eerste fase, indien niet tijdig een aanvraag om een omgevingsvergunning tweede fase is ingediend. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.04 |
Het intrekken van een omgevingsvergunning eerste of tweede fase, indien op de aanvraag met betrekking tot de andere fase negatief is beslist en niet tijdig een nieuwe aanvraag is ingediend. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.05 |
Het wijzigen van de beschikking met betrekking tot de eerste fase bij de beschikking met betrekking tot de tweede fase, voor zover dit nodig is met het oog op het verlenen van de omgevingsvergunning. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.06 |
Het verlenen van toestemming voor het overdragen van een omgevingsvergunning door een rechtspersoon aan een andere rechtspersoon. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.07 |
Het wijzigen van de voorschriften van een omgevingsvergunning. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.08 |
Het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.09 |
Het verbinden van voorschriften aan een beschikking tot het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning in een geval behorende tot een krachtens artikel 4.1 Wabo aangewezen categorie. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.10 |
Het bepalen dat een voorschrift als bedoeld in artikel 2.33a lid 1 Wabo of een anderszins aan de omgevingsvergunning verbonden voorschrift gedurende een daarbij aan te geven termijn blijft gelden. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.11 |
Het verlenen van een omgevingsvergunning in afwijking van artikel 3.3 lid 1 Wabo (eerste volzin), indien een activiteit niet in strijd is met het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan (doorbreken aanhoudingsplicht bij bestemmingsplan in voorbereiding). |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.12 |
Het verlenen van een omgevingsvergunning in afwijking van artikel 3.3 lid 4 Wabo, indien een activiteit niet in strijd is met het in voorbereiding zijnde ter bescherming van het beschermde stads- of dorpsgezicht strekkende bestemmingsplan, nadat onze Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is gehoord (doorbreken aanhoudingsplicht bij besluit tot aanwijzing als beschermd stads- of dorpsgezicht dat nog niet is opgenomen in een bestemmingsplan of beheersverordening) |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.13 |
Het aanhouden van de beslissing op een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g of h van de Wabo, indien voor een bouwwerk dat zal worden gebouwd in plaats van het te slopen bouwwerk, een omgevingsvergunning is aangevraagd, maar op die aanvraag nog niet is beslist. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.14 |
Het verlenen van een omgevingsvergunning in afwijking van artikel 3.5 lid 1Wabo, indien een ingesteld beroep geen gevolgen kan hebben voor de beoordeling van de aangevraagde activiteit of de aan de omgevingsvergunning voor die activiteit te verbinden voorschriften, dan wel indien deze gevolgen niet opwegen tegen het belang dat met verlening van de omgevingsvergunning is gediend (doorbreken aanhoudingsplicht bij een exploitatieplan dat nog niet onherroepelijk is. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.15 |
Het verlengen van de termijn als bedoeld in artikel 3.9 lid 1 Wabo, waarbinnen een beslissing wordt genomen op een aanvraag om een omgevingsvergunning |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.16 |
Het verlengen van de termijn waarbinnen een beslissing wordt genomen op een aanvraag om een omgevingsvergunning. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.17 |
Het opnemen van een gelijke bepaling in de omgevingsvergunning, indien in een vergunning krachtens de Waterwet een bepaling wordt opgenomen als bedoeld in artikel 2.23 Wabo over de termijn waarvoor zij geldt. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.18 |
Het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning indien een krachtens artikel 6.2 van de Waterwet verleende vergunning geheel of gedeeltelijk wordt ingetrokken. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.19 |
Het zorg dragen voor de bestuursrechtelijke handhaving, in spoedeisende gevallen, van de op grond van het bepaalde bij of krachtens de betrokken wetten (zoals genoemd in artikel 5.1 Wabo) voor degene die het project uitvoert, geldende voorschriften. Gebruik van dit mandaat moet onverwijld aan het college worden gemeld. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.20 |
Het verzamelen en registreren van gegevens die met het oog op de uitoefening van de taak als bedoeld in artikel 5.2 lid 1 sub a Wabo van belang zijn. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
Medewerker Handhaving, Beleidsmedewerker VTH A, Beleidsmedewerker VTH B, Vergunningverlener A, Vergunningverlener B, |
V.21 |
Het behandelen van klachten die betrekking hebben op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de betrokken wetten (zoals genoemd in artikel 5.1 Wabo) met betrekking tot het uitvoeren van het betrokken project. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
Medewerker Handhaving, Beleidsmedewerker VTH A, Beleidsmedewerker VTH B, Vergunningverlener A, Vergunningverlener B |
V.22 |
Het opleggen van een last onder bestuursdwang ter handhaving van artikel 5:20, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, voor zover het betreft de verplichting tot het verlenen van medewerking aan de krachtens artikel 5.10 Wabo aangewezen ambtenaren. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
Medewerker Handhaving, Beleidsmedewerker VTH A, Beleidsmedewerker VTH B, Vergunningverlener A, Vergunningverlener B |
V.23 |
Bepalen dat een besluit tot het opleggen van een last onder bestuursdwang of een last tot het opleggen van een last onder dwangsom mede geldt jegens de rechtsopvolger alsmede jegens iedere volgende rechtsopvolger. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker VTH A |
V.24 |
Het geheel of gedeeltelijk intrekken van een vergunning of ontheffing indien de vergunning of ontheffing ten gevolgen van een onjuiste of onvolledige opgave is verleend, indien niet overeenkomstig de vergunning of ontheffing is of wordt gehandeld of indien de voor de houder van de vergunning of ontheffing als zodanig gestelde regels niet zijn of worden nageleefd. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.25 |
Het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning in gevallen als bedoeld in artikel 2.25 lid 3 Wabo, indien het project niet overeenkomstig het krachtens dat artikellid bepaalde wordt uitgevoerd door een ander dan degene aan wie de vergunning is verleend of in het geval en onder de voorwaarden als bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.26 |
Het schriftelijk verklaren dat burgemeester en wethouders een verzoek tot oplegging van een last onder bestuursdwang, oplegging van een last onder dwangsom of intrekking van een vergunning in behandeling willen nemen in het geval een ander bestuursorgaan eveneens bevoegd is tot handhaving. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.27 |
Het zorg dragen voor het beheer van de in de landelijke voorziening opgenomen gegevens en bescheiden en de verstrekking daarvan aan bestuursorganen die zijn betrokken bij de beslissing omtrent de verlening van een omgevingsvergunning. |
Wabo |
College |
Afdelingsmanager |
Medewerker Handhaving, Beleidsmedewerker VTH A, Beleidsmedewerker VTH B, Vergunningverlener A, Vergunningverlener B, Adviseur OOV, Medewerker OOV |
V.28 |
Afwijken van het advies van de welstandscommissie |
|
College |
Afdelngsmanager |
|
V.29 |
Aanschrijvingen in het kader van gebruiksmeldingen brandveiligheid bedrijven |
|
College |
Afdelingsmanager |
|
V.30 |
Het beslissen op een verzoek tot het niet uitvoeren van een bodemonderzoek NEN 5740 |
|
College |
Afdelingsmanager |
|
V.31 |
Het verlenen, weigeren en intrekken van een vergunning inhoudende de toestemming voor het aangaan van overeenkomsten van huur, en verhuur van woonruimte in het kader van de leegstandswet. |
Leegstandwet |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.32 |
Het verbinden van voorschriften aan een van rechtswege verleende vergunning. |
Leegstandwet |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.33 |
Het intrekken van de vergunning ex. Artikel 14 Erfgoedverordening |
Erfgoedverordening |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.34 |
Het bevoegd gezag zendt onmiddellijk een afschrift van de ontvankelijke aanvraag om vergunning voor een beschermd monument aan de monumentencommissie |
Erfgoedverordening |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.35 |
Indien en voor zover blijkt dat een belanghebbende schade lijdt of zal lijden, die redelijkerwijze niet of niet geheel te zijnen laste behoort te blijven, kent het bevoegd gezag hem op zijn aanvraag een naar billijkheid te bepalen tegemoetkoming toe, indien de schade in relatie tot de regels en aanwijzingen als bedoeld in art Artikel 19 Erfgoedverordening. |
Erfgoedverordening |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.36 |
Het in de gelegenheid stellen van belanghebbenden zich te doen horen en het plegen van overleg. |
Erfgoedwet |
College |
Afdelingsmanager |
Medewerker Handhaving, Beleidsmedewerker VTH A, Beleidsmedewerker VTH B, Vergunningverlener A, Vergunningverlener B, Adviseur OOV, Medewerker OOV |
V.37 |
Het bekendmaken van de aanwijzing van de minister. |
Erfgoedwet |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.38 |
Het beslissen op een aanvraag voor een monumentenvergunning |
Erfgoedwet |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, vergunningverlener B |
V.39 |
Het verlenen van een vergunning om een beschermd archeologisch monument te slopen, verplaatsen, verstoren, herstellen, te gebruiken of laten gebruiken. |
Erfgoedwet |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.40 |
Het doorzenden van de naar voren gebrachte zienswijzen aan de minister. |
Erfgoedwet |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.41 |
Het vragen van adviezen van de commissie monumentencommissie. |
Erfgoedwet |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.42 |
Het doorzenden van de aanvraag om een beschermd archeologisch monument te slopen, verplaatsen, verstoren, herstellen, te gebruiken of laten gebruiken aan de minister. |
Erfgoedwet |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.43 |
Het bijhouden van een openbaar register ten aanzien van het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een beschermd monument of het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht. |
Erfgoedwet |
College |
Afdelingsmanager |
Medewerker Handhaving, Beleidsmedewerker VTH A, Beleidsmedewerker VTH B, Vergunningverlener A, Vergunningverlener B, |
V.44 |
Het beslissen op een aanvraag voor een sloopvergunning binnen een beschermd stads- en dorpsgezicht |
Erfgoedwet |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, vergunningverlener B |
V.45 |
Het accepteren en het afgeven van het bewijs van een sloopmelding als bedoeld in par. 1.7 van het Bouwbesluit 2012 |
Bouwbesluit 2012 |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker VTH A, Beleidsmedewerker VTH B, Vergunningverlener A, Vergunningverlener B, |
V.46 |
Het accepteren en het afgeven van het bewijs van een gebruiksmelding als bedoeld in par. 1.5 van het Bouwbesluit 2012 |
Bouwbesluit 2012 |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker VTH A, Beleidsmedewerker VTH B, Vergunningverlener A, Vergunningverlener B, |
V.47 |
Het doen van een verzoek aan GS tot het aanwijzen van een depot. |
Erfgoedwet |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, vergunningverlener B |
V.48 |
Het beslissen op een aanvraag om een leegstaande woning tijdelijk te verhuren |
Leegstandwet |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, vergunningverlener B |
V.49 |
Het opleggen van nadere voorwaarden alsmede het wijzigen van de voorwaarden aan het gebruik na een gedane gebruiksmelding. |
Bouwbesluit 2012 |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.50 |
Het opleggen van nadere voorwaarden alsmede het wijzigen van de voorwaarden aan de sloop. |
Bouwbesluit 2012 |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, vergunningverlener B |
V.51 |
Het mededelen van bouwvalligheid |
Bouwbesluit 2012 |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, vergunningverlener B |
V.52 |
Het geven van aanwijzing m.b.t. bouw- of sloopveiligheidsplan. |
Bouwbesluit 2012 |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, vergunningverlener B |
V.53 |
Verlenen ontheffingen voor het overtreden van de geluidsnorm of het overtreden van de trillingsterktenorm |
Artikel 8.4, lid 2 en 8.5, lid 2 Bouwbesluit 2012 |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlener B, |
V.54 |
Het aanwijzen van gebieden waar niet mag worden samengeschoold |
APV |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
V.55 |
Het in ontvangst nemen van kennisgevingen op grond van de APV betreffende optochten, betogingen & vertoningen op de weg. |
APV |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
V.56 |
Het verlenen, weigeren en intrekken van ontheffingen voor het hebben van terrassen en uitstallingen. |
APV |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.57 |
Het verlenen van ontheffingen op grond van de APV voor het gebruik van de weg of een weggedeelte ander dan overeenkomstig de publieke functie ervan, met uitzondering van terrassen. |
APV |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlener B, |
V.58 |
Het nemen van een besluit op een melding of het bevestigen van een melding van een klein evenement. |
APV |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlener B, |
V.59 |
Het verlenen, weigeren en intrekken van vergunningen voor het houden van evenementen. |
APV |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
V.60 |
Het aanmerken van honden als hinderlijk of gevaarlijk. |
APV |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.61 |
Het verlenen van ontheffingen voor het houden van bijen. |
APV |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.62 |
Het verlenen, weigeren en intrekken van ontheffingen aan paracommerciële instellingen. |
Drank- en Horecawet |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlener B, |
V.63 |
Het verlenen, weigeren en intrekken van standplaatsvergunningen. |
APV |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlener B, |
V.64 |
Het verlenen, weigeren en intrekken van een vergunning voor de uitoefening van een horecabedrijf, slijtersbedrijf en het verbinden van voorschriften of beperkingen daaraan. |
Drank- en Horecawet |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
V.65 |
Bevestigen van het ontvangst van een aanvraag voor de wijziging van het aanhangsel. |
Drank- en Horecawet |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlener B, |
V.66 |
Het wijzigen en het weigeren van wijzigen van het aanhangsel. |
Drank- en Horecawet |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlener B, |
V.67 |
De verlening, weigering en intrekking van een ontheffing voor het verstrekken van zwak alcoholische drank bij bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard. |
Drank- en Horecawet |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlener B, |
V.68 |
Aanschrijvingen gericht op de naleving van aan de vergunning en ontheffing e.d. verbonden voorschriften in het kader van de uitvoering van wetten en verordeningen. |
APV, Drank en Horecawet, Drank en horeca verordening Winkeltijden wet, winkeltijdenverordening |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
V.69 |
Het toekennen en afwijzen van een verzoek om handhaving in het kader van de uitvoering van wetten en verordeningen. |
APV, Drank en Horecawet |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker VTH A |
V.70 |
Inschrijving en doorhaling van kandidaat-standplaatshouders op wachtlijst voor de weekmarkt. |
Marktverordening |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlener B, |
V.71 |
Het toewijzen, afwijzen en intrekken van standplaatsvergunningen alsmede het overschrijven of weigeren een standplaatsvergunning over te schrijven. |
Marktverordening |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.72 |
Het verlenen, weigeren en intrekken van vergunningen en ontheffingen verleend in verband met vervanging wegens met ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden. |
Marktvervordening |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlener B, |
V.73 |
De verlening, weigering en intrekking vergunning voor kansspel waarvan de opbrengst enig algemeen belang dient tot een bedrag van € 4.500. |
Wet op de Kansspelen |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.74 |
Het verlenen, weigeren en intrekken van vergunningen voor het plaatsen van speelautomaten in horecabedrijven. |
Wet op de Kansspelen |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
V.75 |
Het aanvragen van inlichtingen uit registers Justitiële documentatiedienst/strafregisters, t.b.v. uitvoering Drank- en Horecawet. |
Besluit inlichtingen Justitiële documentatie |
Burgemeester |
Afdeliingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlener B, |
V.76 |
Het besluiten tot het niet in behandeling nemen van aanvragen die niet binnen de gestelde termijn als bedoeld in Art. 5 lid 4 Beleidsregels evenementen |
Artikel 5 lid 4 Beleidsregels evenementen |
burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
V.77 |
Vrijstelling en ontheffingen ingevolge de Winkeltijdenwet en op die wet gebaseerde verordening. |
Winkeltijdenwet en Winkeltijdenverordening |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlener B, |
V.78 |
Het opleggen van een huisverbod indien uit feiten en omstandigheden blijkt dat deze persoon een gevaar oplevert voor aanwezigen in een woning. |
Wet tijdelijk Huisverbod |
Burgemeester |
Hulp Officier van Justitie |
|
V.79 |
Het plegen van overleg met Bureau Jeugdzorg ingeval van kindermishandeling of een ernstig vermoeden daarvan, alvorens te besluiten tot het wel of niet opleggen van een huisverbod. |
Wet tijdelijk huisverbod |
Burgemeester |
Hulp officier van Justitie |
|
V.80 |
Het mondeling aanzeggen van het huisverbod aan de uit huis te plaatsen persoon in een dermate spoedeisende situatie dat het huisverbod niet tevoren op schrift gesteld kan worden. |
Wet tijdelijk huisverbod |
Burgemeester |
Hulp officier van Justitie |
|
V.81 |
Het mededelen van het huisverbod en de consequentie van niet naleven, aan de huisgenoten van de uithuisgeplaatste, de aangewezen instantie voor advies en/of hulpverlening en Bureau Jeugdzorg (ingeval van kindermishandeling of een vermoeden daarvan). |
Wet tijdelijk huisverbod |
Burgemeester |
Hulp officier van Justitie |
|
V.82 |
Het binnen 24 uur regelen van juridische bijstand voor de uithuisgeplaatste nadat hij/zij hiertoe de eventuele wens te kennen heeft gegeven en wel voor de duur van de behandeling van het verzoek voor een voorlopige voorziening bij de rechtbank. |
Wet tijdelijk huisverbod |
Burgemeester |
Hulp officier van Justitie |
|
V.83 |
Het geven van verklaringen van geen bezwaar in verband met vuurwerk. |
Vuurwerkbesluit |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
|
V.84 |
Uitvoering Wet op de Dierenbescherming, alsmede Honden- en Kattenbesluit. |
Wet op de Dierenbescherming, Honden- en Kattenbesluit |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.85 |
Het doen van een verzoek om advies aan het landelijk bureau Bibob, |
Wet Bibob |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlener B, |
V.86 |
Het doen van verzoeken voor de verkrijging van politiegegevens. |
Wet politiegegevens |
Burgemeester |
Afdelingsmanager |
Adviseur OOV, medewerker OOV |
V.87 |
In naam en onder verantwoordelijkheid van het bevoegd bestuursorgaan besluiten te nemen en rechtshandelingen te verrichten welke direct gerelateerd zijn aan het incident in de getroffen gemeente zoals het alarmeren van taakorganisaties en het uitvoeren van gemeentelijke taken. |
Gemeentewet, Algemene wet bestuursrecht en art. 3:60 Burgerlijk Wetboek |
College |
OvD-BZ |
|
V.88 |
In naam en onder verantwoordelijkheid van het bevoegd bestuursorgaan rechtshandelingen tot en met het bedrag van € 6.000,00 verrichten die in het kader van het incident noodzakelijk zijn en een spoedeisend karakter hebben |
Gemeentewet, Algemene wet bestuursrecht en art. 3:60 Burgerlijk Wetboek |
College |
OvD-BZ |
|
V.89 |
In naam en onder verantwoordelijkheid van het bevoegd bestuursorgaan en na akkoord van de (dienstdoende) burgemeester dan wel de (dienstdoende) gemeentesecretaris van de getroffen gemeente rechtshandelingen hoger dan een bedrag van € 6.000,00 te verrichten die in het kader van het incident noodzakelijk zijn en een spoedeisend karakter hebben. |
Gemeentewet, Algemene wet bestuursrecht en art. 3:60 Burgerlijk Wetboek |
College |
OvD-BZ |
|
V.90 |
Het beslissen over de gelijkwaardigheid van een maatregel. |
Besluit lozen buiten inrichtingen |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.91 |
Het vragen van gegevens over stoffen en preparaten en producten waarin stoffen of preparaten zijn verwerkt. |
Besluit lozen buiten inrichtingen |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.92 |
Het stellen van maatwerkvoorschriften als aanvulling ten aanzien van alle lozingen. |
Besluit lozen buiten inrichtingen |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.93 |
Het opleggen van voorschriften ter bescherming van het milieu |
Activiteitenbesluit, Besluit Landbouw en het besluit Installaties en Voorzieningen |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.94 |
Het vaststellen en wijzigen van een hogere waarde. |
Wet geluidshinder |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.95 |
Het verrichten van alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen in het kader van de Ligplaatsverordening. |
|
|
|
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.96 |
Het verlenen, weigering en intrekking van een ontheffing voor het innemen van een ligplaats |
Ligplaatsverordening |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.97 |
Het verlenen, weigering en intrekking van een ontheffing voor het aanleggen van vaartuigen in een rietkraag of een krachtens artikel 14 aangewezen plaats. |
Ligplaatsverordening |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.98 |
Het verlenen, weigering en intrekking van een ontheffing voor het ankeren binnen 5 meter van de rietkraag of een krachtens artikel 14 aangewezen plaats. |
Ligplaatsverordening |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.99 |
Het verlenen, weigering en intrekking van een ontheffing voor het varen door een rietkraag. |
Ligplaatsverordening |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.100 |
Het verlenen, weigering en intrekking van een ontheffing voor het voor andere doeleinden dan laden en lossen in nemen van een ligplaats in beheer en onderhoud van de gemeente die is bestemt voor het laden en lossen van vaartuigen. |
Ligplaatsverordening |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.101 |
Het verrichten van alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen in het kader van de besluitvorming omtrent meldingen en aanvragen in het kader van de Apv. |
|
Medewerkers afdeling ruimte |
|
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.102 |
Omgevingsvergunning i.v.m. het aanleggen beschadigen en veranderen van wegen. |
Apv |
College |
Afdelingsmanager |
|
V.103 |
Het beslissen op een melding maken of veranderen van een uitweg. |
Apv |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.104 |
Kennisgeven van incidentele festiviteiten. |
Apv |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.105 |
Het toewijzen, afwijzen en intrekken van een ontheffing voor het parkeren van voertuigen in het openbaar groen. |
Apv |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.106 |
Het ex. Art 5.2 Apv toewijzen, afwijzen en intrekken van een ontheffing voor het parkeren van meerdere auto's. |
Apv |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.107 |
Het toewijzen, afwijzen en intrekken van een ontheffing voor het parkeren van een voertuig met het doel tot verkoop. |
Apv |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, Beleidsmedeweker VTH A, Beleidsmedewerker VTH B |
V.108 |
Het toewijzen, afwijzen en intrekken van een vergunning voor het stallen van recreatievoertuigen. |
Apv |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, Beleidsmedeweker VTH A, Beleidsmedewerker VTH B |
V.109 |
Het toewijzen, afwijzen en intrekken van ontheffingen voor het parkeren van reclamevoertuigen |
Apv |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, Beleidsmedeweker VTH A, Beleidsmedewerker VTH B |
V.110 |
Het toewijzen, afwijzen en intrekken van ontheffingen voor het parkeren van grote voertuigen. |
Apv |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
V.111 |
Het beslissen op een melding tot de aanleg van een steiger. |
Apv |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, Beleidsmedeweker VTH A, Beleidsmedewerker VTH B |
V.112 |
Het geven van aanwijzingen met betrekking tot de ligplaats |
Apv |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, Beleidsmedeweker VTH A, Beleidsmedewerker VTH B |
V.113 |
Het toewijzen, afwijzen en intrekken van een ontheffing voor het verbranden van afval. |
Apv |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, Beleidsmedeweker VTH A, Beleidsmedewerker VTH B |
V.114 |
Aanschrijvingen gericht op de naleving van aan de vergunning en ontheffing e.d. verbonden voorschriften in het kader van de uitvoering van wetten en verordeningen. |
Apv & Wvw |
College |
Afdelingsmanager |
Beleidsmedewerker VTH A |
V.115 |
De bevoegdheid besluiten te nemen op grond van en ter uitvoering van de handhaving van:
een en ander , voor zover het college van burgemeester en wethouders bevoegd gezag is. |
|
College |
Afdelingsmanager |
|
V.116 |
De bevoegdheid om op grond van de onder a genoemde wetten en verordeningen, personen aan te wijzen belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze wetten en verordeningen, gelet op hetgeen daaromtrent is bepaald in afdeling 5.2 van de Algemene wet bestuursrecht en een en ander voor zover die wetten en verordeningen een zodanige bevoegdheid aan het college van burgemeester en wethouders geven. |
|
College |
Afdelingsmanager |
|
V.117 |
Verdagen van beslissing op aanvraag voor een vergunning of een ontheffing ingevolge de APV. |
APV |
College en Burgemeester |
Afdelingsmanagers |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, Beleidsmedeweker VTH A, Beleidsmedewerker VTH B |
V.118 |
Het verlenen, weigeren, wijzigen, intrekken van een ontheffing voor het zichtbaar opslaan van afvalstoffen in de buitenlucht. |
Afvalstoffenverordening gemeente Waadhoeke |
College |
Afdelingsmanager |
Vergunningverlener A, Vergunningverlner B, |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl