Nadere regels stimulering leefbaarheid en economische en duurzame kansen op en rondom Lelystad Airport

Geldend van 01-11-2023 t/m heden

Intitulé

Nadere regels stimulering leefbaarheid en economische en duurzame kansen op en rondom Lelystad Airport

Gedeputeerde Staten maken gelet op het bepaalde in artikel 136, eerste lid van de Provinciewet bekend dat zij in hun vergadering van 16 januari 2018 het volgende besluit hebben genomen:

Gedeputeerde Staten van Flevoland,

Overwegende dat:

Provinciale Staten in hun vergadering van 8 februari 2017 financiële middelen beschikbaar hebben gesteld ten behoeve van initiatieven die de leefbaarheid, duurzaamheid en economische netwerkvorming op en rondom Lelystad Airport bevorderen;

Gedeputeerde Staten in hun vergadering van 27 maart 2017, nummer 2040674 hebben ingestemd met criteria voor de inzet van deze provinciale middelen ter stimulering van de leefbaarheid en de economische en duurzame kansen op en rondom Lelystad Airport;

de provincie Flevoland, N.V. Luchthaven Lelystad en de gemeente Lelystad in juni 2017 een ‘Samenwerkingsovereenkomst Luchthavenfonds’ zijn aangegaan waarin onder andere afspraken zijn neergelegd om gezamenlijk financiële middelen in te zetten voor initiatieven die leiden tot een versterking van de leefbaarheid, duurzaamheid en economische netwerkvorming op en in de directe omgeving van Lelystad Airport;

daarbij ook is aangegeven dat deze financiële middelen door de provincie en/of gemeente kunnen worden verstrekt in de vorm van subsidie ;

uitgangspunt van de Algemene wet bestuursrecht is dat subsidiering plaatsvindt op grond van een subsidieverordening;

de Algemene Subsidieverordening Flevoland 2023 een procedureel kader geeft voor subsidiering van activiteiten die passen in het provinciaal beleid;

in deze Algemene Subsidieverordening Flevoland 2023 aan Gedeputeerde Staten de bevoegdheid is toegekend om nadere regels vast te stellen die onder meer betrekking hebben op de subsidiecriteria;

het wenselijk is om voor de beschikbaarstelling van financiële middelen ten behoeve van initiatieven die de leefbaarheid, duurzaamheid en economische netwerkvorming op en rondom Lelystad Airport bevorderen, deze nadere regels vast te stellen,

BESLUITEN:

de volgende nadere regels vast te stellen:

“Nadere regels stimulering leefbaarheid en economische en duurzame kansen op en rondom Lelystad Airport”

Artikel 1. Begripsomschrijvingen.

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • a.

    ASF 2023: Algemene Subsidieverordening Flevoland 2023;

  • b.

    Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidie op grond van deze nadere regels;

  • c.

    Nadere regels: nadere regels stimulering leefbaarheid en economische en duurzame kansen op en rondom Lelystad Airport;

  • d.

    aanvrager: rechtspersoon of natuurlijke persoon die voor de realisatie van een initiatief in aanmerking wil komen voor subsidie;

  • e.

    projectsubsidie: een subsidie voor een activiteit of samenhangend geheel van activiteiten die naar hun aard een eenmalig karakter hebben;

  • f.

    initiatief: een project of projectontwikkeling, een activiteit die economische netwerkvorming, duurzaamheid of leefbaarheid bevordert, een haalbaarheidsonderzoek, adviesopdracht of businesscase ontwikkeling.

  • g.

    leefbaarheid:

    • i.

      het beperken van hinder in relatie tot ruimtelijke beperkingen voor inwoners binnen de geluidscontour van 48 dB(A)Lden (zie bijlage kaart 1);

    • ii.

      beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer voor woningen in het gebied buiten de 40 Ke-contour en in het gebied op of binnen de 56 dB(A)Lden-contour van Lelystad Airport (zie bijlage kaart 2);

    • iii.

      het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer buiten de 56 dB(A)Lden-contour, mits gelegen binnen de bepaalde grens van het VFR-oefencircuit van Lelystad Airport (zie bijlage kaart 3 en kaart 4);

  • h.

    Value for Money: de mate waarin een initiatief/activiteit effectief en efficiënt is in relatie tot de kosten alsmede de mate waarin het initiatief/activiteit voldoet aan de kwaliteitscriteria van de partijen die de samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten.

  • i.

    Woning: een in het woningbestand van gemeente Lelystad opgenomen object, waarop één of meerdere bewoners staan ingeschreven;

  • j.

    Woning categorie 2: een woning in het gebied buiten de 40 Ke-contour en in het gebied op of binnen de 56 dB(A)Lden-contour van Lelystad Airport;

  • k.

    Woning categorie 3: een woning buiten de 56 dB(A)Lden-contour, mits gelegen in het beïnvloedingsgebied van het VFR-oefencircuit van Lelystad Airport;

  • l.

    Subsidie voor het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer: subsidie voor maatregelen voor woningen in het gebied buiten de 40 Ke-contour en in het gebied op of binnen de 56 dB(A)Lden-contour van Lelystad Airport en woningen buiten de 56 dB(A)Lden-contour in het beïnvloedingsgebied van het VFR-circuit van Lelystad.

  • m.

    Samenwerkingsovereenkomst: de per 22 juni 2023 tussen de provincie Flevoland, N.V. Luchthaven Lelystad en de gemeente Lelystad gesloten Samenwerkingsovereenkomst Luchthavenfonds.

Artikel 2. Reikwijdte nadere regels

Deze nadere regels zijn van toepassing op subsidies die Gedeputeerde Staten kunnen verstrekken ter stimulering van de leefbaarheid en economische en duurzame kansen op en rondom Lelystad Airport.

Artikel 3. Doel nadere regels

Deze nadere regels hebben tot doel aan potentiele subsidieaanvragers duidelijkheid te verschaffen over de inhoudelijke criteria waaraan subsidieaanvragen worden getoetst .

Artikel 4. Subsidieaanvrager

Subsidie kan worden aangevraagd door een rechtspersoon of een natuurlijk persoon.

Artikel 5. Subsidievorm

Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze nadere regels een incidentele subsidie voor activiteiten met een eenmalig karakter in de vorm van een projectsubsidie.

Artikel 6. Subsidieplafond

Het maximaal beschikbare bedrag voor deze nadere regels bedraagt € 1.525.000 waarvan:

  • a.

    € 150.000 beschikbaar is als deelplafond voor het project ‘duurzame waterketen’.

  • b.

    € 225.000 beschikbaar is als deelplafond voor het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer voor categorie 2 woningen.

  • c.

    € 500.000 beschikbaar is als deelplafond voor het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer voor categorie 3 woningen.

  • d.

    € 250.000 voor overige Initiatieven die de leefbaarheid, duurzaamheid en economische netwerkvorming op en rondom Lelystad Airport bevorderen.

  • e.

    Voor 2023 en 2024 wordt in totaal een subsidieplafond van € 400.000 vastgesteld voor activiteiten die de biodiversiteit in het gebied op en rondom Lelystad Airport vergroten.

Artikel 7. Weigeringsgronden

  • 1. Een subsidieaanvraag wordt in ieder geval geweigerd indien:

    • a.

      de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd niet passen binnen de reikwijdte van deze nadere regels;

    • b.

      de gevraagde subsidie minder bedraagt dan € 5.000;

    • c.

      de aanvraag niet voldoet aan de subsidiecriteria;

    • d.

      door honorering van de subsidieaanvraag het subsidieplafond wordt overschreden;

    • e.

      de subsidie moet worden beschouwd als ontoelaatbare staatssteun;

    • f.

      de aanvrager niet aannemelijk heeft gemaakt dat met inbegrip van de gevraagde subsidie, de benodigde financiële middelen beschikbaar zijn om de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd, te realiseren.

  • 2. Een aanvraag om subsidie kan worden geweigerd indien de aanvrager de activiteiten ook zonder de gevraagde subsidie kan verrichten.

  • 3. Voor een subsidieaanvraag voor het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer gelden naast de in lid 1 genoemde weigeringsgrond, als weigeringsgronden dat:

    • a.

      de subsidie wordt geweigerd wanneer voor subsidiëring van het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer als reeds eerder een beroep is gedaan op deze regels;

    • b.

      Vaststaat dat woning onteigend maar nog bewoond is, dan wel de verwachting bestaat dat de woning binnen vijf jaar na de bekendmaking van de nadere regels zal worden of zijn onteigend of dat de bewoning om andere redenen binnen die termijn zal worden gestaakt;

    • c.

      Vaststaat dat de woning onbewoonbaar is verklaard, dan wel een procedure tot onbewoonbaarverklaring, bedoeld in hoofdstuk III, afdeling 3, van de Woningwet, aanhangig is gemaakt;

    • d.

      Vaststaat dat de woning niet voor permanente bewoning geschikt of bestemd is of daar niet voor wordt gebruikt;

    • e.

      Vaststaat dat de woning behoort tot de categorieën woonschepen of woonwagens.

  • 4. Voor een subsidieaanvraag voor activiteiten die de biodiversiteit vergroten in het gebied op en rondom Lelystad Airport geldt, naast de in lid 1 genoemd weigeringsgronden, de weigeringsgrond dat per aanvrager één aanvraag kan worden ingediend, tenzij er gegronde redenen zijn om hiervan af te wijken.

Artikel 8. Algemene subsidiecriteria

Om voor subsidie op grond van deze nadere regels in aanmerking te kunnen komen moeten de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd, voldoen aan de volgende criteria:

  • a.

    algemene criteria als bedoeld in artikel 11 van de ASF;

  • b.

    er moet sprake zijn van een duidelijke relatie met het provinciaal beleid en betrekking hebben op een van de vijf thema’s als benoemd in de duurzaamheidsnotitie, te weten:

    • A.

      klimaatvriendelijke luchtvaart;

    • B.

      grondstofschaarste;

    • C.

      Omgeving en geluid, waaronder mede wordt verstaan: Activiteiten die worden aangevraagd om de biodiversiteit in het gebied op en rondom Lelystad Airport te vergroten;

    • D.

      duurzame werkgelegenheid;

    • E.

      bereikbaarheid;

    • F.

      leefbaarheid.

  • c.

    de resultaten van de activiteiten moeten effect hebben in het gebied op en rond Lelystad Airport;

  • d.

    Activiteiten op het gebied van leefbaarheid, met uitzondering maatregelen voor het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer, moeten vallen binnen de 48 dB(A)Lden contour.

  • e.

    de activiteiten op het gebied van duurzaamheid en/of economische kansen zijn (nog) niet economisch rendabel en/of zijn innovatief, zodat zij niet zonder subsidie kunnen worden uitgevoerd.

  • f.

    voor uitvoeren van de activiteiten moet draagvlak zijn bij de partijen waarmee de provincie de samenwerkingsovereenkomst heeft gesloten

  • g.

    voor de subsidiering van deze activiteiten kan geen beroep worden gedaan op andere subsidieregelingen – met uitzondering van de subsidieregeling die burgemeester en wethouders van de gemeente Lelystad voor hetzelfde doel als onderhavige nadere regels heeft vastgesteld - omdat:

    • I.

      Het initiatief te klein is om de procedure van deze subsidieregelingen te rechtvaardigen;

    • II.

      Het initiatief niet kansrijk is binnen deze subsidieregelingen;

    • III.

      Andere subsidieregelingen een (te) langdurig aanvraagtraject kennen, waardoor het niet past binnen het ontwikkeltempo van het gebied;

    • IV.

      Er om andere zwaarwegende redenen geen beroep op andere fondsen kan orden gedaan;

  • h.

    de activiteiten leveren aantoonbare value for money op.

  • i.

    de aanvrager levert een cofinancieringsbijdrage aan de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd, met uitzondering van de activiteiten op het gebied van leefbaarheid. De hoogte van de cofinancieringsbijdrage wordt in deze nadere regels niet op een vast percentage gesteld, maar maakt deel uit van het beoordelingscriterium value for money.

  • j.

    Activiteiten die worden aangevraagd om de biodiversiteit in het gebied op en rondom Lelystad Airport te vergroten, moeten bovendien voldoen aan alle volgende voorwaarden:

    • -

      Activiteiten moeten aansluiten bij de doelen van het Actieplan biodiversiteit van provincie Flevoland.

    • -

      Activiteiten moeten aansluiten bij het Gebiedsplan biodiversiteit zuid-oost Lelystad, als beschreven in het rapport van Altenburg en Wymenga, 2021.

    • -

      Activiteiten moeten ecologisch passend zijn binnen het gebied, zulks ter beoordeling door de subsidieverstrekker.

    • -

      Activiteiten moeten worden gerealiseerd in het doelgebied, dat ten oosten van de A6 ligt en dat Lelystad Airport, Lelystad Airport Businesspark, het grondgebied van de agrariërs behorende bij Stichting de Lelystadse Boer, het grondgebied van de WUR, de clusters agrarisch natuurbeheer Vogelweg en Zeeasterweg, de natuurgebieden van Flevolandschap die binnen het gebied vallen (inclusief Afvalzorg) en de wegen en watergangen beslaat.

Artikel 8a Subsidiecriteria geluidisolatie

[vervallen]

Artikel 8b Bij de subsidieaanvraag geluidisolatie in te dienen gegevens

[vervallen]

Artikel 9. Subsidiecriteria biodiversiteit

  • 1. Indien een aanvraag wordt ingediend voor het treffen van maatregelen die de biodiversiteit in het gebied op en rondom Lelystad Airport vergroten wordt deze aanvraag altijd aangemerkt als een activiteit op het gebied van het thema Omgeving en geluid en moet in aanvulling op artikel 8 voldaan worden aan de volgende criteria:

    • a.

      Activiteiten moeten aansluiten bij de doelen van het Actieplan biodiversiteit van provincie Flevoland.

    • b.

      Activiteiten moeten aansluiten bij het Gebiedsplan biodiversiteit zuidoost Lelystad, als beschreven in het rapport van Altenburg en Wymenga, 2021.

    • c.

      Activiteiten moeten ecologisch passend zijn binnen het gebied.

    • d.

      Activiteiten moeten worden gerealiseerd in het doelgebied, dat ten oosten van de A6 ligt. Onder dit doelgebied vallen: Lelystad Airport, Lelystad Airport Businesspark, het grondgebied van de agrariërs behorende bij Stichting De Lelystadse Boer, het grondgebied van de WUR, de clusters agrarisch natuurbeheer Vogelweg en Zeeasterweg, de natuurgebieden van Flevolandschap (inclusief Afvalzorg) en de wegen en watergangen.

Artikel 10. Subsidiecriteria voor het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer

Indien een aanvraag wordt ingediend voor het treffen van maatregelen voor het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer wordt deze aanvraag altijd aangemerkt als een activiteit op het gebied van leefbaarheid en moet in aanvulling op artikel 8 tevens voldaan worden aan de volgende criteria:

  • a.

     De aanvrager is eigenaar van deze woning; of, in het geval van een huurder, deze een verklaring van geen bezwaar van de eigenaar van deze woning kan overleggen.

  • b.

     Deze woning valt in categorie 2 of categorie 3.

  • c.

    De aanvrager moet aangeven hoe de maatregelen een geluidsisolerende werking hebben in de woning of een structurele bijdrage leveren aan het verbeteren van de privacy ten opzichte van overvliegend vliegverkeer.

Artikel 11. Bij de subsidieaanvraag voor het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer in te dienen gegevens

In aanvulling op de in te dienen gegevens op grond van artikel 15 (m.u.v. lid 2 en 3) van de ASF 2023 worden bij de aanvragen op grond van artikel 10 de volgende gegevens overlegd:

  • a.

    een kopie van de eigendomsakte van de woning;

  • b.

    een overzicht van de te treffen maatregelen;

  • c.

    offertes of andere bewijsstukken waaruit de kosten blijken voor de te treffen maatregelen;

  • d.

    een kopie van een bankafschrift of bankpas waaruit het bankrekeningnummer en de te naamstelling blijkt van de aanvrager.

Artikel 12. Subsidiabele kosten.

Als subsidiabele kosten worden aangemerkt alle kosten die als redelijkerwijs

noodzakelijk kunnen worden beschouwd voor de realisatie van de activiteiten en hieraan

direct toegerekend kunnen worden.

Artikel 13. Niet subsidiabele kosten

Niet voor subsidie in aanmerking komen :

  • a.

    de reguliere exploitatiekosten van de aanvrager;

  • b.

    de kosten zoals benoemd in artikel 9 van de ASF 2023;

  • c.

    kosten in de projectvoorbereiding en -uitvoering die voortvloeien uit dan wel te maken hebben met de inzet van personele capaciteit van overheden;

  • d.

    debetrente, financiële sancties, gerechtskosten en soortgelijke kosten.

Artikel 14. Hoogte van de subsidie

  • 1. De subsidie voor het treffen van maatregelen voor het beperken van overlast en (geluid)hinder door vliegverkeer bedraagt 100% van de daarmee gemoeide kosten met een minimum van € 5.000 en een maximum van € 25.000 per woning.

  • 2. De subsidie voor de overige activiteiten bedraagt ten minste € 5.000 en ten hoogste € 150.000.

Artikel 15. Wijze van verdeling

  • 1. Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschieden in volgorde van indiening bij Gedeputeerde Staten, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2. Alleen volledige subsidieaanvragen worden in behandeling genomen. Indien een onvolledige aanvraag is ingediend, wordt de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht een redelijke hersteltermijn geboden om de aanvraag te completeren. Wordt binnen de hersteltermijn het gevraagde niet aangeleverd, dan wordt de aanvraag niet in behandeling genomen

  • 3. Indien de aanvrager met toepassing van het tweede lid van dit artikel de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, is bepalend voor het tijdstip van ontvangst, het moment waarop de complete aanvraag is ontvangen.

Artikel 16. Verplichtingen subsidieontvanger, start uitvoering

  • 1. Bij een aanvraag op grond van artikel 8 geldt in aanvulling op subsidieverplichtingen die zijn vermeld in de ASF dat de subsidieontvanger verplicht is om binnen 1 jaar na dagtekening van de subsidiebeschikking te starten met de uitvoering van de activiteit en deze uiterlijk 31 december 2025 te hebben afgerond.

  • 2. Bij een aanvraag op grond van artikel 10 en 11 geldt in aanvulling op de subsidieverplichtingen die zijn vermeld in deze subsidieregeling en in de ASF 2023 de verplichting voor de subsidieontvanger om:

    • a.

      Zelf advies in te winnen over de effectiviteit van de uit te voeren werkzaamheden;

    • b.

      Zelf de werkzaamheden uit te voeren of zelf een aannemer te selecteren om de werkzaamheden te laten uitvoeren;

    • c.

      De subsidieaanvraag niet later dan 31 maart 2025 in te dienen;

    • d.

      De werkzaamheden uiterlijk 30 september 2025 volledig te hebben afgerond;

    • e.

      Uiterlijk 31 oktober 2025 online te bevestigen dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd in overeenstemming met de aanvraag.

Artikel 17. Inwerkingtreding en looptijd

Deze nadere regels treden in werking met ingang van de dag na de dagtekening van het Provinciaal Blad waarin de nadere regels worden geplaatst en geldt tot en met 30 juni 2025.

Artikel 18. Citeertitel.

Dit besluit kan worden aangehaald als “Nadere regels stimulering leefbaarheid en economische en duurzame kansen op en rondom Lelystad Airport”.

Artikel 19. Contact vóór de aanvraag

De aanvrager is verplicht om vóór het indienen van een subsidieaanvraag contact op te nemen met de gebiedspartners via subsidieaanvragen@flevoland.nl om het projectidee met de gebiedspartners af te stemmen.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten van 16 januari 2018.

Gedeputeerde Staten van provincie Flevoland,

de secretaris,

de voorzitter,

De secretaris van Gedeputeerde Staten van Flevoland

TOELICHTING

Algemeen

1. Waarom deze nadere regels.

Deze nadere regels vloeien voort uit:

  • a.

    het besluit van Provinciale Staten van 8 februari 2017 om financiële middelen beschikbaar te stellen ten behoeve van initiatieven die de leefbaarheid, duurzaamheid en economische netwerkvorming op en rondom Lelystad Airport bevorderen;

  • b.

    het besluit van Gedeputeerde Staten van 27 maart 2017, nummer 2040674 om in te stemmen met criteria voor de inzet van deze provinciale middelen ter stimulering van economische en duurzame kansen op en rondom Lelystad Airport.

Deze stimulering kan plaatsvinden via subsidiëring;

De Algemene Subsidieverordening Flevoland 2012 geeft een procedureel kader voor subsidiering van activiteiten die passen in het provinciaal beleid.

In deze Algemene Subsidieverordening Flevoland 2012 is aan Gedeputeerde Staten de bevoegdheid toegekend om nadere regels vast te stellen die onder meer betrekking hebben op de subsidiecriteria.

Omdat het wenselijk is om voor de beschikbaarstelling van financiële middelen ten behoeve van initiatieven die de leefbaarheid, duurzaamheid en economische netwerkvorming op en rondom Lelystad Airport bevorderen, deze nadere regels vast te stellen, zijn Gedeputeerde Staten hiertoe overgegaan.

2. Waarom nadere regels nodig als er al een Algemene Subsidieverordening Flevoland is.

Een bestuursorgaan mag op grond van de subsidietitel van de Algemene wet bestuursrecht slechts subsidie verstrekken op grond van een wettelijk voorschrift dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Binnen de provincie Flevoland is dit de Algemene Subsidieverordening Flevoland (ASF 2012). Hierin zijn in aanvulling op de subsidiespelregels die in de subsidietitel van de Awb zijn opgenomen nadere subsidiespelregels opgenomen die bij subsidiering in acht moeten worden genomen. De ASF 2012 schrijft voor dat subsidie slechts wordt verstrekt indien de activiteit past binnen de beleidsdoelstellingen van de provincie en door de aanvrager aannemelijk is gemaakt dat hieraan kan worden voldaan. In aanvulling op de ASF 2012 kunnen GS nog nadere regels vaststellen, waarin beleid specifieke voorwaarden op maat worden gesteld. In deze nadere regels worden de beleid specifieke voorwaarden (subsidiespelregels) vermeld. Omdat de subsidietitel van de Awb een gedetailleerde regeling geeft van het proces van subsidieverstrekking, zijn veel bepalingen die in de Awb staan niet nog een keer in de verordening opgenomen. Dit houdt in dat er wanneer sprake is van subsidiering niet alleen rekening moet worden gehouden met het bepaalde in de ASF 2012, maar ook met de wettelijke bepalingen van de subsidietitel van de Awb. DE BASISSPELREGELS VOOR SUBSDIERING ZIJN OPGENOMEN IN DE ASF 2012 EN DE SUBSIDIETITEL VAN DE AWB. De beleid specifieke spelregels zijn opgenomen in de nadere regels.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Begripsbepalingen.

Bij sub f is gedefinieerd wat onder het begrip initiatief wordt verstaan”: activiteit of samenhangend geheel van activiteiten met als doel de economische en duurzame kansen op en rondom Lelystad Airport te stimuleren”. Hiervoor kan dan een projectsubsidie worden gegeven.

Artikel 6.Weigeringsgronden

In dit artikel zijn in verplichte weigeringsgronden opgenomen. Wanneer deze weigeringsgronden zich voordoen, moet de aanvraag om subsidie worden afgewezen. Een van de gronden waarop een aanvraag om subsidie moet worden afgewezen is een overschrijding van het subsidieplafond. Het kan in de praktijk voorkomen dat een aanvraag om subsidie, gelet op het beschikbare subsidieplafond, alleen gedeeltelijk kan worden gehonoreerd. Wanneer deze situatie zich voordoet moet worden beoordeeld of de activiteit waarvoor subsidie wordt gevraagd niet zodanig door de subsidie-aanvrager kan worden uitgevoerd dat het ook met minder geld kan. Daarvoor moet nadere informatie worden gevraagd aan de aanvrager. Wanneer uit deze nadere informatie blijkt dat de activiteit niet met minder geld kan worden uitgevoerd, dan moet de aanvraag worden afgewezen. Blijkt dat de activiteit wel met minder kan worden uitgevoerd, dan moet de aanvraag gedeeltelijk worden afgewezen, namelijk voor het bedrag waarmee het subsidieplafond wordt overschreden.

Artikel 8. Subsidiabele kosten

Dit artikel gaat over de kosten die redelijkerwijs als noodzakelijk kunnen worden beschouwd voor de realisatie van het project en over het financiële tekort.

Het financiële tekort wordt vastgesteld door de gemaakte (subsidiabele) kosten te verminderen met de opbrengsten (cofinanciering door of financiële bijdrage van andere partijen dan de provincie). Voorbeelden daarvan zijn subsidie van andere organisaties, sponsorbijdragen dan wel de eigen bijdragen aan het project.

Met uitzondering van activiteiten op het gebied van leefbaarheid, wordt een cofinancieringsbijdrage gevraagd van de aanvrager zelf en/of van samenwerkingspartijen. Het percentage van deze cofinancieringsbijdrage is niet vastgesteld in de nadere regels, maar wordt meegewogen in het criterium value for money. Een hogere cofinancieringsbijdrage leidt hierbij tot een hogere waardering.

Bijlage

Kaart 1

afbeelding binnen de regeling

Geluidcontouren 70dB(A)Lden, 56 dB(A)Lden en 48 dB(A)Lden

Kaart 2

afbeelding binnen de regeling

40 Ke-contour en 56 dB(A)Lden-contour

Kaart 3

afbeelding binnen de regeling

Vliegpatronen VFR-oefencircuit

Kaart 4

afbeelding binnen de regeling

Grens VFR-oefencircuit en 56 dB(A)Lden contour