Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zandvoort houdende regels omtrent inrichting weekmarkt Grote Krocht Inrichtingsplan weekmarkt Grote Krocht Zandvoort 2018

Geldend van 07-05-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zandvoort houdende regels omtrent inrichting weekmarkt Grote Krocht Inrichtingsplan weekmarkt Grote Krocht Zandvoort 2018

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zandvoort:

gelet op artikel 160 Gemeentewet en artikel 3 van de Marktverordening Zandvoort 2017

besluit het volgende reglement, inclusief toelichting, vast te stellen

INRICHTINGSPLAN WEEKMARKT GROTE KROCHT ZANDVOORT 2018

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van dit inrichtingsplan wordt verstaan onder

  • a.

    branche artikelgroep of assortiment

  • b.

    college het college van burgemeester en wethouders van Zandvoort

  • c.

    handelswaren producten of artikelen voor het uitstallen, verkopen, afleveren en/of in voorraad hebben op de markt

  • d.

    losse marktplaats een marktplaats dat per marktdag ter beschikking wordt gesteld aan een vergunninghouder, omdat deze niet als vaste marktplaats is toegewezen of ingenomen

  • e.

    markt een door het college aangewezen gedeelte van de openbare weg bestemd voor een door het college ingestelde warenmarkt

  • f.

    markthandel het verhandelen van handelswaren op een marktplaats

  • g.

    marktmeester de persoon die als zodanig is aangewezen door het college

  • h.

    marktplaats plaats op de markt, bestemd voor het uitoefenen van markthandel

  • i.

    marktterrein de gehele openbare of publiek toegankelijke oppervlakte grond die op de bijbehorende kaart is aangewezen voor het uitoefenen van markthandel

  • j.

    ontheffing een officieel, schriftelijk stuk waaruit blijkt dat door of namens het college toestemming is verleend om in een individueel geval een uitzondering te maken op een verbod of gebod

  • k.

    vergunning officieel, schriftelijk stuk waaruit blijkt dat door of namens het college toestemming is verleend voor het innemen van een marktplaats in een bepaalde branche

  • l.

    vergunninghouder een handelingsbekwaam, natuurlijk persoon aan wie door het college een vergunning is verleend voor het innemen van een marktplaats

  • m.

    vaste marktplaats een marktplaats dat voor de gehele tijdsduur van de vergunning ter beschikking is gesteld aan een vergunninghouder

  • n.

    warenmarkt verzameling van kramen, (verkoop)wagens alsmede grondplaatsen van waaruit toegelaten marktondernemers hun handelswaren verkopen

Artikel 2 Plaats en markttijden

  • 1. De markt vindt elke woensdag plaats aan de Grote Krocht te Zandvoort van 08.00 uur tot 16.00 uur.

  • 2. De grenzen van het marktterrein zijn aangegeven op de bijbehorende kaart in bijlage 1.

  • 3. In afwijking van het eerste lid kan het college op grond van onvoorziene- en bijzondere omstandigheden bepalen dat de markt niet zal plaatsvinden of tijdelijk zal plaatsvinden op een andere locatie, dag en/of tijd en, indien nodig, aan vergunninghouders een andere marktplaats toewijzen dan die waarvoor zij vergunning hebben.

Artikel 3 Branchering

Het maximum aantal toegestane marktplaatsen per branche is aangegeven in de bijbehorende branchelijst in bijlage 2.

Artikel 4 Afgelasting markt

Indien bij aanvang van de markt, of gedurende de tijdsperiode waarop de markt gehouden wordt, weersinvloeden, calamiteiten en dergelijke de orde op of bij de markt verstoren of kunnen verstoren, er direct gevaar is of dreigt voor personen en/of objecten op of bij de markt waardoor de openbare orde in gevaar is of komt dan wel schade is of kan worden toegebracht aan personen en/of objecten op of bij de markt, kan de marktmeester besluiten

  • a.

    de vergunninghouder te verplichten de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen te treffen;

  • b.

    de markt anders op te stellen of in te richten;

  • c.

    de markt niet te laten aanvangen;

  • d.

    de markt onmiddellijk te beëindigen.

Artikel 5 Inrichting markt

  • 1. De afmeting van een marktplaats is minimaal 4 meter, of een veelvoud daarvan, met een maximum van 12 meter en een maximale diepte van 4 meter.

  • 2. Het college kan bij de toewijzing van een marktplaats afwijken van de maten in het eerste lid van dit artikel.

  • 3. Het is vergunninghouder niet toegestaan eerder dan 2 uur voor aanvang van de markt en/of later dan 1 uur na afloop van de markt ruimte in te nemen met vervoermiddelen, handelswaren en/of andere goederen op het marktterrein.

  • 4. Het is vergunninghouder niet toegestaan eerder dan 2 uur voor aanvang van de markt en/of later dan 1 uur na afloop van de markt handelswaren en/of andere goederen aan- en/of af te voeren op het marktterrein.

  • 5. Het is vergunninghouder toegestaan tijdens de markt één vervoermiddel te stallen bij de marktplaats.

  • 6. De vergunninghouder maakt alleen gebruik van de marktkraam die van de door het college aangewezen kramenverhuurder kan worden gehuurd.

  • 7. Op aanvraag kan aan een vergunninghouder van een vaste marktplaats ontheffing worden verleend om met eigen materiaal de marktplaats in te nemen.

  • 8. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid van artikel 5 van de “marktverordening Zandvoort 2017”, bevat de in het vorige lid vermelde aanvraag in ieder geval

    • a.

      een opgave van de lengte, hoogte en breedte van het eigen materiaal;

    • b.

      een gedetailleerde tekening of foto’s van het eigen materiaal; én

    • c.

      een bewijs van veiligheid van het te gebruiken eigen materiaal en/of de te gebruiken apparatuur, indien het eigen materiaal is voorzien van installaties waarin gekookt, gebakken, gebraden, gefrituurd en/of verwarmd kan worden.

  • 9. Het in het vorige artikel, onder sub c, genoemde bewijs, wordt jaarlijks opnieuw overlegd waarbij de laatste keuring van het materiaal niet langer dan één jaar geleden plaats heeft gevonden.

  • 10. Onverminderd het bepaalde in artikel 6 van de “marktverordening Zandvoort 2017” wordt de ontheffing in ieder geval geweigerd, indien het eigen materiaal de door het college vastgestelde maximumafmeting van de marktplaats overschrijdt of technisch niet inpasbaar is binnen de beschikbare ruimte op het marktterrein zoals aangegeven op de in het tweede lid van artikel 2 genoemde kaart. Het college kan nadere voorschriften verbinden aan de ontheffing met betrekking tot het te gebruiken materiaal en het aanzien daarvan.

  • 11. De vergunninghouder mag tijdens de markt geen andere handelswaren en/of andere goederen uitstallen, verkopen, afleveren en/of in voorraad hebben dan die waarvoor vergunning is verleend.

  • 12. De vergunninghouder mag tijdens de markt geen handelswaren en/of andere goederen uitstallen, verkopen of afleveren op een andere plaats dan de marktplaats waarvoor vergunning is verleend.

  • 13. Het is mogelijk borden, vlaggen en dergelijke aan de luifels van de marktkramen aan te brengen, zolang de veiligheid en/of het functioneren van de markt daar niet op een of andere wijze door belemmerd worden. Dit ter beoordeling van de marktmeester.

Artikel 6 Inhoud vergunning

In zoverre van toepassing, bevat een vergunning in ieder geval de volgende gegevens van of voor vergunninghouder

  • a.

    naam en voornamen, geboortedatum en –plaats alsmede het adres en de woonplaats van het hoofdverblijf;

  • b.

    nummer en inhoud geldig identificatiebewijs;

  • c.

    bewijs van inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel;

  • d.

    een duidelijke omschrijving van de toegewezen marktplaats en de afmetingen daarvan;

  • e.

    de marktkraam of andere verkoopmaterialen die zijn toegestaan bij het innemen van de marktplaats;

  • f.

    de branche die van toepassing is;

  • g.

    de datum waarop voor het eerst vergunning is verleend;

  • h.

    de wijze waarop elektriciteit wordt betrokken;

  • i.

    welke geluidsapparatuur is toegestaan; en

  • j.

    welke kook-, bak- en verwarmingsapparatuur zijn toegestaan.

Artikel 7 Gebruik marktplaats

Het is de vergunninghouder verboden

  • a.

    voor de verlichting van de marktplaats gebruik te maken van andere dan elektrische verlichting;

  • b.

    de marktplaats als opslagruimte te gebruiken

  • c.

    meer ruimte in te nemen dan op grond van de vergunning is toegestaan dan wel door de marktmeester is toegewezen;

  • d.

    de uitstalling op de marktplaats voor sluitingstijd van de markt te ontruimen, af te breken en/of te verplaatsen, behoudens toestemming van de marktmeester door weersinvloeden of om een andere dringende reden;

  • e.

    zich aan de voorzijde van de marktplaats op te houden voor het uitstallen, aanprijzen, verkopen en/of afleveren van handelswaren en/of andere goederen;

  • f.

    de marktplaats langer dan 30 minuten onbeheerd te laten, behoudens toestemming van de marktmeester;

  • g.

    gebruikte of tweedehands handelswaren en/of goederen uit te stallen, aan te prijzen, te en/of af te leveren op de markt en/of marktplaats.

Artikel 8 Het gebruik van parasols

Het gebruik van parasols op een marktplaats, ter bescherming van handelswaren en/of andere goederen tegen weersinvloeden, is toegestaan, mits de doorgang van de wandelpaden niet daardoor belemmerd wordt en/of de veiligheid op de markt niet wordt geschaad.

Artikel 9 Geluidsapparatuur

  • 1. Het is vergunninghouder verboden op de marktplaats gebruik te maken van luidsprekers of andere geluidversterkende apparatuur, dienend om handelswaren aan te prijzen en/of consumenten naar de marktplaats te bewegen.

  • 2. De vergunninghouder is verplicht instructies van de marktmeester over het geluidsniveau van de op de marktplaats aanwezige radio’s, cd-spelers en andere geluidsapparatuur onmiddellijk en strikt op te volgen.

Artikel 10 Naleving voorschriften

  • 1. Het is vergunninghouder verboden een marktplaats in een staat te brengen, te laten komen en/of te houden die niet voldoet aan de op de staat van die marktplaats van toepassing zijnde voorschriften, bedoeld in het “Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen”.

  • 2. Het is vergunninghouder verboden een marktplaats in gebruik te nemen, te gebruiken of te laten gebruiken, anders dan in overeenstemming met de op die ingebruikneming of dat gebruik van toepassing zijnde voorschriften, bedoeld in het “Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen”.

Artikel 11 Beperking van uitbreiding van brand

  • 1. Een marktplaats is zodanig, dat de kans op een snelle uitbreiding van brand voldoende wordt beperkt.

  • 2. In zoverre van toepassing, wordt aan het eerste lid van dit artikel voldaan door naleving van de betreffende voorschriften in het “Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen”.

Artikel 12 Opslag van brandgevaarlijke stoffen

  • 1. Een voorziening voor het opslaan van brandgevaarlijke stoffen op een marktplaats, dient veilig te zijn.

  • 2. In zoverre van toepassing, wordt aan het eerste lid van dit artikel voldaan door naleving van de betreffende voorschriften in het “Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen”.

Artikel 13 Voorziening voor het afnemen en gebruiken van energie

  • 1. Een voorziening voor het afnemen van energie op een marktplaats, dient veilig te zijn.

  • 2. In zoverre van toepassing, wordt aan het eerste lid van dit artikel voldaan door naleving van de betreffende voorschriften in het “Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen”.

Artikel 14 Installatievoorzieningen voor gas

  • 1. Een gasinstallatie op een marktplaats, dient veilig te zijn.

  • 2. In zoverre van toepassing, wordt aan het eerste lid van dit artikel voldaan door naleving van de betreffende voorschriften in het “Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen”.

Artikel 15 Bestrijden van brand

  • 1. Een marktplaats heeft zodanige voorzieningen voor de bestrijding van brand, dat brand binnen redelijke tijd kan worden bestreden.

  • 2. In zoverre van toepassing, wordt aan het eerste lid van dit artikel voldaan door naleving van de betreffende voorschriften in het “Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen”.

Artikel 16 Bereikbaarheid voor hulpverleningsdiensten

  • 1. Het marktterrein is zodanig bereikbaar voor hulpverleningsdiensten, dat tijdig bluswerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd en hulp kan worden geboden.

  • 2. In zoverre van toepassing, wordt aan het eerste lid van dit artikel voldaan door naleving van de betreffende voorschriften in het “Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen”.

Artikel 17 Zorgplicht installaties

Een installatie, toestel of voorziening op een marktplaats

  • a.

    functioneert overeenkomstig de op die installatie van toepassing zijnde voorschriften;

  • b.

    wordt adequaat beheerd, onderhouden en gecontroleerd, en

  • c.

    wordt zodanig gebruikt, dat geen gevaar voor de gezondheid of de veiligheid ontstaat dan wel voortduurt.

Artikel 18 Voorkomen van brandgevaar en ontwikkeling van brand

  • 1. Het gebruik van een marktplaats is zodanig, dat het ontstaan van een brandgevaarlijk situatie en de ontwikkeling van brand wordt voorkomen.

  • 2. In zoverre van toepassing, wordt aan het eerste lid van dit artikel voldaan door naleving van de betreffende voorschriften in het “Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen”.

Artikel 19 Veilig gebruik van bakkramen en bakwagens

  • 1. De opstelling van een voorziening ten behoeve van kook-, bak-, braad- of frituuractiviteiten op een marktplaats, dient veilig te zijn.

  • 2. In zoverre van toepassing, wordt aan het eerste lid van dit artikel voldaan door naleving van de betreffende voorschriften in het “Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen”.

Artikel 20 Veilig vluchten bij brand

  • 1. Het gebruik van een marktplaats is zodanig, dat bij brand veilig kan worden gevlucht.

  • 2. In zoverre van toepassing, wordt aan het eerste lid van dit artikel voldaan door naleving van de betreffende voorschriften in het “Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen”.

Artikel 21 Belemmeringen en hinder

Onverminderd het in dit inrichtingsplan bepaalde is het verboden in, op, aan of nabij een marktplaats voorwerpen of stoffen te plaatsen, te werpen of te hebben, handelingen te verrichten of na te laten, werktuigen, middelen of voorzieningen te gebruiken of niet te gebruiken of anderszins belemmeringen op te werpen of hinder te veroorzaken waardoor

  • a.

    brandgevaar wordt veroorzaakt;

  • b.

    bij brand een gevaarlijke situatie wordt veroorzaakt;

  • c.

    melding van, alarmering bij of bestrijding van brand wordt belemmerd;

  • d.

    het gebruik van vluchtmogelijkheden bij brand wordt belemmerd, of

  • e.

    het redden van personen of dieren bij brand wordt belemmerd.

Artikel 22 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als “Inrichtingsplan weekmarkt Grote Krocht Zandvoort 2018”.

Artikel 23 Inwerkingtreding

Dit inrichtingsplan treedt in werking op 1 januari 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 28 november 2017

Burgemeester

Gemeentesecretaris

TOELICHTING

Algemeen

Op 21 maart 2017 heeft de gemeenteraad van Zandvoort de (nieuwe) “Marktverordening Zandvoort 2017” vastgesteld. De (wettelijke) kaders voor warenmarkten in Zandvoort zijn daarmee in grote lijnen vastgelegd.

Als uitvoerend orgaan dient het college voorschriften vast te stellen ter bevordering van een goed functioneren van de markt. Het gaat dan om “huishoudelijke” regels die voor een goed dagelijks beheer van de markt van belang zijn. Het inrichtingsplan is bij uitstek het instrument daarvoor. Het inrichtingsplan biedt flexibiliteit in de uitvoering en inrichting van de markt aan de Grote Krocht. Daarnaast is het inrichtingsplan bedoeld om de markt aantrekkelijk te houden voor zowel marktondernemers als consumenten. Door de komst van het inrichtingsplan is het voor elke marktondernemer ook duidelijk aan welke “spelregels” voldaan dient te worden. Daarmee wordt de verantwoordelijkheid vergroot en de kansen, rechten en verplichtingen zijn voor elke marktondernemer gelijk. Dit leidt tot meer uniformiteit en mogelijke willekeur wordt daarmee uitgesloten. Door de komst van het inrichtingsplan wordt de kwaliteit, veiligheid en de continuïteit van de markt gewaarborgd.

Branchering

Voor de markt geldt een branchelijst (bijlage 2). In deze lijst is per artikelgroep of assortiment het maximaal toegestaan aantal vergunninghouders aangegeven. Door deze regulering wenst het college de kwaliteit van de markt te waarborgen. Het is voor de kwaliteit en continuïteit van de markt van belang, dat alleen branches worden toegelaten die een meerwaarde bieden en dat er per branche niet meer marktondernemers worden toegelaten dan noodzakelijk is om te voorzien in de behoefte van de consument. Het vaststellen en/of wijzigen van de branchelijst is een bevoegdheid van het college.

Wat betreft het maximum aantal te verlenen vergunningen wordt er geen onderscheid gemaakt tussen vaste- of losse marktplaatsen. Ook een vergunning voor een losse marktplaats kan dus worden geweigerd als (onder andere) redelijkerwijs te verwachten is dat het verzorgingsniveau voor de consument ter plaatse in gevaar komt, omdat een marktondernemer in een branche actief is waarin het maximum al bereikt is volgens de branchelijst. Bij een aanvraag voor een vergunning voor een marktplaats, houdt het college of de marktmeester (in geval van mandaat voor losse marktplaatsen) voor wat betreft de te voeren branche dus rekening met de kwaliteit (hygiëne, uitstraling, inrichting, status, enzovoort) en het maximum aantallen vergunningen die voor een of meer branches kunnen worden verleend.

Verantwoordelijkheid vergunninghouder

Vergunninghouder dient zich te houden aan alle ge- en verboden in dit inrichtingsplan. Met ge- en verboden wordt bedoeld, dat vergunninghouder bepaalde handelingen (gebruik, afleveren, inname, aan- en/of afvoeren, uitstallen, verkopen, in voorraad hebben, afbreken, verplaatsen, ontruimen, aanbrengen, aanprijzen, enzovoort) uit dient te voeren of na te laten.

Vergunninghouder overtreedt eveneens een ge- of verbod als diens levenspartner, vervanger, personeel of andere personen die hem op een of andere wijze bijstaan, bepaalde handelingen niet uitvoeren of nalaten. In lid 3 van artikel 5 van dit inrichtingsplan is bijvoorbeeld bepaald dat vergunninghouder gedurende een periode vóór en ná de markt, geen ruimte mag innemen met vervoermiddelen en dergelijke op het marktterrein.

Dergelijke bepalingen moeten dus gelezen worden als een verbod voor vergunninghouder om gedurende die periode zowel geen ruimte in te nemen als in te laten innemen met voertuigen en dergelijke op het marktterrein. Ter bevordering van de leesbaarheid is niet gekozen om dit als zodanig op te nemen in de van toepassing zijnde artikelen van het inrichtingsplan.

“Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen”.

Besluit van 4 oktober 2017, houdende regels inzake brandveilig gebruik van overige plaatsen en de basishulpverlening op die plaatsen.

Dit besluit geeft regels over het brandveilig gebruik van voor mensen toegankelijke plaatsen (bijvoorbeeld markten) voor zover daarin niet bij of krachtens enige andere wet is voorzien.

Tevens bevat dit besluit regels over de basishulpverlening op die plaatsen. De grondslag voor dit besluit is artikel 3, derde lid, van de Wet veiligheidsregio’s. Dit besluit ziet dus vooral op het gebruik van plaatsen in de open lucht en op de constructies die met het oog op het gebruik van die plaatsen daar tijdelijk aanwezig zijn (bijvoorbeeld een marktplaats).

Veel van de regels in dit besluit hebben betrekking op plaatsen waar groepen mensen in een georganiseerd verband bij elkaar zijn. Daar kunnen immers risico’s ontstaan, onder meer wat betreft de brandveiligheid. Als algemeen uitgangspunt geldt dat burgers zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen veiligheid en in de praktijk zijn de meeste burgers zelfredzaam. Maar ook de overheid heeft verplichtingen. Als op dergelijke plaatsen brand zou uitbreken, vormt die omstandigheid een extra veiligheidsrisico en daarmee een rechtvaardiging om ten aanzien van het brandveilig gebruik van dergelijke plaatsen regels te stellen.

De Wet veiligheidsregio’s bepaalt in artikel 2 onder meer dat het college van burgemeester en wethouders is belast met de organisatie van de brandweerzorg. Tot de brandweerzorg behoort onder meer het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, beperken van brandgevaar, voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen dat daarmee verband houdt. Regels daarover worden door de gemeenteraad gesteld in een brandbeveiligingsverordening. Daarnaast bepaalt de Wet veiligheidsregio’s in artikel 3, lid 3, dat er bij of krachtens maatregel van bestuur regels worden gesteld over het brandveilig gebruik van voor mensen toegankelijke plaatsen, voor zover daarin niet bij of krachtens enige andere wet is voorzien, en dat er regels worden gesteld over de basishulpverlening op die plaatsen.

Onverminderd het bepaalde in het “Inrichtingsplan weekmarkt Grote Krocht Zandvoort 2018”, dienen marktondernemers, in zoverre van toepassing is, de voorschriften in het “Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen” na te leven en na te laten leven.

Deze voorschriften hebben rechtstreekse werking. Dat wil zeggen dat het college op grond van artikel 125 van de Gemeentewet en artikel 5:32 van de Algemene wet bestuursrecht, door het opleggen van een last onder bestuursdwang of een last onder dwangsom, direct handhavend kan optreden tegen overtredingen van de betreffende voorschriften.

Wettelijke kaders

Landelijke voorschriften over bijvoorbeeld de (brand)veiligheid en gezondheid op de markt, zijn te vinden in bepaalde wetten en Algemene Maatregelen van Bestuur zoals de Warenwet (voedsel en waren), Arbeidsomstandighedenwet (arbeidsomstandigheden) en het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (brandveilig gebruik).

Landelijke regels op de markt gaan vóór lokale regels (marktverordening en inrichtingsplan). Voor zover op het gebied van de veiligheid landelijke regels van toepassing zijn, gelden die als uitputtend en dan is het niet mogelijk deze onderwerpen in lokale regels te vatten.

BIJLAGE 1 KAART

Op de kaart is zichtbaar waar het marktterrein gesitueerd is. De huidige, vaste marktplaatsen (kramen en verkoopwagens) zijn afgebeeld op de kaart.

afbeelding binnen de regeling

BIJLAGE 2 BRANCHELIJST

maximum aantal

vergunninghouders

aanwezig aantal

vergunninghouders

Aardappelen, groente, fruit

2

2

Bijouterie (sieraden, horloges, haarmode)

1

Bloemen (planten en aanverwante artikelen)

2

2

Brood, banket en koek

1

1

Dierbenodigdheden en/of voeders

1

1

Drogisterijartikelen en cosmetica

1

Gereedschappen (inclusief elektrisch)

1

Hobbyartikelen en speelgoed

1

Huishoudelijke artikelen

1

Huishoudtextiel

1

Kaas- en zuivelproducten

1

1

Noten en zuidvruchten

1

1

Poelierswaren, eieren en gegrilde kip

1

1

Reformproducten, biologische noten /vruchten

1

1

Schoeisel en aanverwante artikelen

1

Snacks (loempia’s en aanverwante artikelen)

1

1

Snoep

1

1

Stroopwafels en oliebollen

1

1

Sushi

1

1

Textiel (dames-, heren- en kinderkleding)

2

2

Vis (gebakken, bewerkt en onbewerkt)

2

2

Vlees en vleeswaren

1

1

BIJLAGE 3 PARTICIPATIE EN INSPRAAK

Een van de speerpunten in het beleid van Zandvoort is de betrokkenheid van de burgers te vergroten. Zandvoort hecht veel waarde aan participatie. Het is een instrument bij uitstek om relevante partijen (burgers, bedrijven, deskundigen, enzovoort) te betrekken bij het tot stand komen van nieuwe regelgeving en/of beleid. Voor de procedure van een participatietraject is de “Inspraak- en participatieverordening Zandvoort 2013” van toepassing. Bij het starten van een participatietraject wordt bepaald welk participatieproces van toepassing is. Gekozen kan worden voor raadplegen, adviseren, coproduceren en meebeslissen. Voor de totstandkoming van dit inrichtingsplan is gekozen voor het participatieproces “raadplegen”.

Bij “raadplegen” worden de deelnemers verzocht te reageren (ideeën, wensen, voorkeur of mening) op onderwerpen en/of bepalingen die deel gaan uitmaken van de nieuwe regelgeving en/of het beleid. In dit geval dus het inrichtingsplan. Het doel van het proces is het benutten van de kennis en het aanboren van de creativiteit van het deelnemersveld, het peilen van het draagvlak voor bepaalde opties, het vernemen van adviezen over keuzes of bepalingen en het vergaren van informatie. Alle belanghebbenden en/of belangstellenden die aan de participatie hebben deelgenomen, hebben een schriftelijk antwoord ontvangen in de vorm van een verslag waarin is onderbouwd of de ingebrachte reactie wel of niet is gevolgd.

Voor deelname aan het proces zijn marktondernemers en eigenaren/gebruikers van winkels en woningen op, rond of bij de markt aan de Grote Krocht, als belanghebbenden aangemerkt.

De “Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel” is, als overkoepelend orgaan, betrokken in het participatieproces. Voor deze “schriftelijke” variant is gekozen, omdat in het verleden is gebleken dat het moeilijk is om een bijeenkomst te organiseren waarbij alle marktondernemers aanwezig zijn. De marktondernemers komen namelijk uit verschillende delen van het land en zij zijn beperkt aanwezig in Zandvoort.

Op 30 augustus 2017 zijn de betrokkenen geraadpleegd om hun ideeën, wensen, voorkeur of mening kenbaar te maken binnen een termijn van vier weken. Een bijbehorende vragenlijst maakte onderdeel uit van deze brief. Betrokkenen zijn voor de keuze gesteld om met naam en adres vermeld te worden in het eindverslag of anoniem.

Als kader is gesteld dat reacties

  • passen binnen de bestaande wet- en regelgeving

• ruimte laat voor een goed ondernemerschap

• waar mogelijk bijdragen aan minder regels

• niet in strijd zijn met (het beleid op het gebied van) de openbare orde, veiligheid en ruimtelijke ordening

• de eigen verantwoordelijkheid van de ondernemers versterkt

De vragenlijst betrof de volgende onderwerpen

A De markt vindt elke woensdag plaats van 08.00 uur ´s ochtends tot 16.30 uur ´s middags. Het is niet toegestaan om eerder dan 2 uur voor aanvang van de markt of later dan 1.5 uur na afloop van de markt, “uitstallingen, voertuigen, goederen of waren” aanwezig te hebben op het marktterrein.

Vraag 1

Heeft u ideeën, wensen, over het tijdstip waarop de markt plaatsvindt en/of over de tijden waarop het niet is toegestaan om uitstallingen etcetera op het marktterrein aanwezig te hebben?

B Tot op heden worden er geen eisen gesteld voor de maatvoering, vorm en materialen van de marktkramen en verkoopwagens. In een aantal gemeenten is bepaald dat een vergunninghouder gebruik dient te maken van een marktkraam die gehuurd wordt van een door het college aangewezen (kramen)verhuurder.

Vraag 2

Wat vindt u van het idee alleen marktkramen toe te staan die afkomstig zijn van een door het college aangewezen, professionele verhuurder? Heeft u andere suggesties inzake de vorm en/of materialen van een marktkraam?

C Er zijn in Zandvoort geen minimale- en/of maximale maten vastgelegd waaraan marktkramen en/of verkoopwagens moeten voldoen. Voor veel markten in Nederland is bepaald dat de marktplaats een lengte heeft van minimaal 4 meter (of een veelvoud daarvan) met een maximum van 12 meter en een maximale diepte van 4 meter.

Vraag 3

Heeft u ideeën of een voorkeur voor minimale- en maximale afmetingen voor marktkramen en/of verkoopwagens?

D Voor kleinere markten zoals Zandvoort bestaat de behoefte om zo groot mogelijke verscheidenheid van waren aan te kunnen bieden. Het voordeel is dat een consument, ondanks de beperkte opzet van de markt, toch een grote verscheidenheid aan goederen zal aantreffen. Als voorwaarde wordt wel gesteld dat het moet gaan om het waarborgen van een aantrekkelijke en goedlopende markt.

Vraag 4

Wat is uw mening hierover?

E In bijlage II van deze brief vindt u een toelichting op de inhoud van het inrichtingsplan.

Vraag 5

Wilt u ook nog reageren op andere onderwerpen die worden opgenomen in het inrichtingsplan?

Verslag naar aanleiding van ingekomen vragen

Er zijn zes reacties ontvangen. In het vervolg van deze bijlage zijn de reacties samengevat gevolgd door een reactie van het college. Het verslag is voorafgaand aan de vaststelling van het inrichtingsplan aan de betrokkenen toegezonden.

I Zandvoortse Apotheek (Raadhuisplein 8 te Zandvoort)

Reactie op vraag 2

De enige maatvoering die niet gewenst is zijn de stoepborden. Indien het druk is op de markt en er staan stoepborden, ontstaat een opstopping waardoor mensen met kinder- en invalide- wagens en dergelijke er niet (meer) langs kunnen.

Antwoord

Stoepborden en andere uitstallingen mogen niet hinderlijk binnen 1 meter van de marktplaats geplaatst worden en daar zal toezicht op worden gehouden door de marktmeester.

Reactie op vraag 3

Indien de maatvoering van een marktplaats langer wordt dan bijvoorbeeld 10 meter, kan deze te “dominant” aanwezig zijn. De toekomstige ontwikkelingen zijn betrokkene niet bekend, maar veel groter dan deze maatvoering is niet gewenst. Minimale afmetingen zijn wel goed. Als de ambulante handel slechts 2 meter nodig heeft, dan is 2 meter voldoende.

Antwoord

Juist om te voorkomen dat bepaalde marktplaatsen niet al te dominant aanwezig zijn op het marktterrein, wordt de maximale lengte daarvan bepaald op 12 meter.

Reactie op vraag 4

Dit is een belangrijk punt. In het inrichtingsplan dient het maximum aantal vergunninghouders in een bepaalde branche, te worden opgenomen. Belangrijk is om kopers te trekken en dat er veel (dag)producten zijn (AGF, vis, vlees, brood, kaas en zuivel, bloemen en luxe eetwaar zoals snoep of nootjes). Dus niet slechts sieraden, kleding of zonnebrillen. De (dag)producten moeten de ruime meerderheid vormen op de markt.

Antwoord

Om de kwaliteit van de markt te waarborgen, zal een branchelijst worden opgenomen in het inrichtingsplan. Alleen worden branches toegestaan die een meerwaarde bieden voor de markt en per branche worden niet meer marktondernemers toegelaten dan noodzakelijk is om in de behoefte van de consument te voorzien.

II Marktondernemer Venavo (voedingssupplementen, thee, kruiden en natuurvoeding)

Reactie op vraag 1

Tijdstip van de markt mag iets aangepast worden; van 08.00 uur tot 16.00 uur 's middags.

Veel marktondernemers komen van ver en rond 16.00 uur of 16.30 uur wegrijden is nog te doen wat betreft de files. Deze tijden dienen dan ook gehandhaafd te worden. Er zijn nu marktondernemers die structureel om 14.30 wegrijden. Cliënten die na die tijd komen bij de betreffende marktondernemer en hem niet aantreffen, komen de volgende keer rond die tijd helemaal niet meer naar de markt met als gevolg dat zij dan ook niet meer bij betrokkene kopen.

Antwoord

Het is inderdaad niet de bedoeling dat marktondernemers eerder de markt verlaten dan 16.00 uur. Om dit te waarborgen zal in het inrichtingsplan worden bepaald, dat het vergunninghouder niet is toegestaan eerder dan 2 uur voor aanvang van de markt en/of later dan 1 uur na afloop van de markt ruimte in te nemen met vervoermiddelen, handelswaren en/of andere goederen op het marktterrein. Deze tijden zullen ook worden bepaald voor het aan- en/of afvoeren van handelswaren en/of andere goederen op het marktterrein.

Reactie op vraag 2

Dit punt is achterhaald. Veel marktondernemers hebben een verkoopwagen en kunnen niet met een marktkraam uit de voeten. De gemeenten die deze regel nog hanteren lopen jaren achter en zij dienen deze regelgeving te herzien. Dus afzien van deze regel.

Antwoord

Een bepaling dat slechts marktkramen worden toegestaan die afkomstig zijn van een door het college aangewezen, professionele verhuurder, is niet van toepassing op marktondernemers die een marktplaats innemen met een verkoopwagen. Een dergelijke bepaling heeft betrekking op de marktondernemers die de marktplaats innemen met een marktkraam. Indien de kraam dan alleen bij een door het college aangewezen kramenverhuurder kan worden gehuurd, is de uniformiteit (kleur en samenstelling) en (brand)veiligheid van de materialen gewaarborgd.

Bovendien is bekend dat kramenverhuurders niet bereid zijn om één of enkele marktkramen te verhuren. Zij (de)monteren de marktkramen ter plaatse en voor één of enkele marktkramen is dat niet rendabel. Marktondernemers kunnen dan mogelijk geen marktkraam meer huren of tegen (veel) hogere tarieven dan nu het geval is.

Reactie op vraag 3

In Zandvoort zijn veel obstakels te vinden op het marktterrein, bijvoorbeeld lantaarnpalen en bomen. Elke marktondernemer heeft nu zijn vaste plaats gekregen aan de Grote Krocht en het is allemaal precies ingemeten. Het is niet zinvol om een vaste afmeting aan te houden voor een marktkraam of verkoopwagen. De marktondernemers passen precies in het “plaatje” en bij de komst van nieuwe marktondernemers dient per geval te worden bekeken of het nog steeds allemaal past. Indien een goede marktondernemer met een prachtige uitstalling zich aandient, moet deze met open armen te worden ontvangen. Het is daarbij niet belangrijk of diegene dan een uitstalling heeft van 4 of 12 meter. Ook is er veel ophef over voertuigen (auto’s) van de marktondernemers op het marktterrein. Indien het past mogen deze voertuigen blijven staan, omdat marktondernemers vaak handel in de voertuigen opslaan en dan is het praktisch dat het voertuig bij de marktplaats staat. Indien deze voertuigen verwijderd moeten worden, is de kans groot dat deze meestal geparkeerd worden in de buurt van de markt en dat is weer belastend voor de inwoners van Zandvoort en/of marktbezoekers.

Antwoord

Het hanteren van voorgeschreven afmetingen voor marktkramen, verkoopwagens en/of ander materiaal, is om te voorkomen dat bepaalde marktplaatsen niet te dominant aanwezig zijn op het marktterrein. Zeker verkoopwagens worden steeds groter en luxer en het is niet gewenst dat de markt uiteindelijk wordt bezet door enkele verkoopwagens met zeer grote afmetingen.

Vanuit praktische overwegingen zal in het inrichtingsplan worden toegestaan dat één voertuig per vergunninghouder bij de marktkraam gestald mag worden, ongeacht of deze bestemd is voor (directe) verkoopactiviteiten. Meerdere voertuigen zijn niet toegestaan, omdat het risico op het dichtslibben van het marktterrein dan vrij groot is.

Reactie op vraag 4

Er dient inderdaad een divers aanbod te zijn, daarbij rekening houdend met de (sub)branches die nu al vertegenwoordigd zijn op de markt. Dus geen marktondernemers toestaan die in een zelfde (sub)branches opereren. Nieuwe marktondernemers dienen dus in een (sub)branche vertegenwoordigd te zijn die nog niet aanwezig is op de markt.

Antwoord

Om de kwaliteit van de markt te waarborgen, zal een branchelijst worden opgenomen in het inrichtingsplan. Alleen worden branches toegestaan die een meerwaarde bieden voor de markt en per branche worden niet meer marktondernemers toegelaten dan noodzakelijk is om in de behoefte van de consument te voorzien.

III Bruna (Grote Krocht 18 te Zandvoort)

Reactie op vraag 1

Gewenste markttijden tussen 08.00 uur en 16.00 uur.

Antwoord

Deze suggestie zal worden opgenomen in het inrichtingsplan.

Reactie op vraag 2

Niet gewenst, dit dient niet gereguleerd te worden. De marktondernemer dient daar zelf over te besluiten.

Antwoord

Indien de kraam alleen bij één kramenverhuurder kan worden gehuurd, is de uniformiteit (kleur en samenstelling) en (brand)veiligheid van de materialen verzekerd.

Bovendien is het bekend dat kramenverhuurders niet bereid zijn om slechts één of enkele marktkramen te verhuren, aangezien dat niet rendabel is. Marktondernemers kunnen dan mogelijk geen marktkraam meer huren of tegen (veel) hogere tarieven dan nu het geval is.

Reactie op vraag 4Niet teveel van hetzelfde, maar zoveel mogelijk verscheidenheid.

Antwoord

Om de kwaliteit van de markt te waarborgen, zal een branchelijst worden opgenomen in het inrichtingsplan. Alleen worden branches toegestaan die een meerwaarde bieden voor de markt en per branche worden niet meer marktondernemers toegelaten dan noodzakelijk is om in de behoefte van de consument te voorzien.

IV N. Blaauboer (Grote Krocht 6a te Zandvoort)

Reactie op vraag 2

Aan de Grote Krocht is soms erg harde wind en dan is het wel handig om te kunnen verkopen vanuit een verkoopwagen.

Antwoord

Vanuit praktische overwegingen zal in het inrichtingsplan worden toegestaan dat één voertuig per vergunninghouder bij de marktkraam gestald mag worden, ongeacht of deze bestemd is voor (directe) verkoopactiviteiten. Meerdere voertuigen zijn niet toegestaan, omdat het risico op het dichtslibben van het marktterrein dan vrij groot is.

Reactie op vraag 4

Een grote verscheidenheid aan artikelen is zeer gewenst. Dus bij de komst van een nieuwe marktondernemer een branche toestaan die nog niet vertegenwoordigd is op de markt.

Antwoord

Om de kwaliteit van de markt te waarborgen, zal een branchelijst worden opgenomen in het inrichtingsplan. Alleen worden branches toegestaan die een meerwaarde bieden voor de markt en per branche worden niet meer marktondernemers toegelaten dan noodzakelijk is om in de behoefte van de consument te voorzien.

Reactie op vraag 5 Gewenst is een (kleine) doorgang in het midden van de marktlengte, omdat betrokkene (en ook veel andere mensen) moeilijk kan lopen. Door het ontbreken van een dergelijke doorgang dient betrokkene helemaal “om te lopen” om aan de andere kant van de markt te komen. Verder is het een goed idee als de personen- en vrachtwagens achter de marktkramen zijn opgesteld. Marktondernemers kunnen dan snel uitstallen en inpakken waardoor een ieder op tijd weer weg kan.

Antwoord

De gewenste doorgang kan helaas niet gerealiseerd worden, omdat de ruimte op de markt niet toereikend is. Zoals de marktkramen en dergelijke nu gesitueerd zijn, is een vast gegeven en bij het realiseren van een doorgang dient alles opnieuw te worden ingedeeld. Er is geen ruimte op het marktterrein om uit te breiden. Hetzelfde is van toepassing op het stallen van voertuigen achter de marktkramen. Deze zijn al op deze wijze gesitueerd en alles is zorgvuldig afgestemd op elkaar. Vanuit praktische overwegingen zal in het inrichtingsplan worden toegestaan dat één voertuig per vergunninghouder bij de marktkraam gestald mag worden, ongeacht of deze bestemd is voor (directe) verkoopactiviteiten. Meerdere voertuigen zijn niet toegestaan, omdat het risico op het dichtslibben van het marktterrein dan vrij groot is.

V Anoniem

Reactie op vraag 3

Grotere uitstallingen op de markt dan nu aanwezig, zijn niet gewenst.

Antwoord

Om te voorkomen dat bepaalde marktplaatsen te dominant aanwezig zijn op het marktterrein, wordt de maximale lengte daarvan bepaald op 12 meter.

Reactie op vraag 4

Meer branchering en de branches die nog niet vertegenwoordigd zijn op de markt, zijn meer dan welkom.

Antwoord

Om de kwaliteit van de markt te waarborgen, zal een branchelijst worden opgenomen in het inrichtingsplan. Alleen worden branches toegestaan die een meerwaarde bieden voor de markt en per branche worden niet meer marktondernemers toegelaten dan noodzakelijk is om in de behoefte van de consument te voorzien.

VI Anoniem

Algemeen

Gaarne de markt houden aan het “Louis Davids Carre Plein”.

Antwoord

Voorheen vond de markt plaats op het “Zwarte Veld” en daar was niemand echt tevreden over. De marktondernemers vonden de ligging van deze plaats niet centraal genoeg en winkeliers aan de Grote Krocht misten “omzet” op de dag dat de markt plaatsvond. De keuze voor de huidige locatie is de uitkomst van een zorgvuldige afweging van alle betrokken belangen en het is een goede impuls voor het centrum van Zandvoort. Een verplaatsing van de markt naar een andere locatie, is niet aan de orde op dit moment.

BIJLAGE IV BESLUIT BRANDVEILIG GEBRUIK EN BASISHULPVERLENING OVERIGE PLAATSEN

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2017-373.html