Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR602988
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR602988/1
Regeling vervallen per 01-01-2019
Regeling gegevensverstrekkingen BRP
Geldend van 26-09-2017 t/m 31-12-2018
Intitulé
Regeling gegevensverstrekkingen BRPArtikel 1: Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
- 1.
Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet Basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Meierijstad worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.
- 2.
De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.
- 3.
De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
- 1.
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Meierijstad en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Meierijstad was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
- 2.
Over een ingezetene van de gemeente Meierijstad kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.
- 3.
De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
- 4.
De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
- 1.
Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze regeling.
- 2.
Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.
Artikel 4: Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2017.
- 2.
Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen 2017 gemeente Meierijstad.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 5 september 2017
De secretaris,
Drs. M.G.C. Wilms-Wils RA,
De burgemeester,
M.A. Fränzel Msc
Bijlage 1
Lijst van organen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid in de Basisregistratie personen. De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Meierijstad hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie en de GBA-V voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit.
Organisatieonderdeel |
Wettelijk kader |
Gegevensset |
Werkatelier P&O advies en beleid |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier personeels- en salarisadministratie |
Pensioenen raad en commissie, wachtgeld gemeentepersoneel. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats- en kind gegevens. |
Werkatelier communicatie/online |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier juridische zaken |
Vergunningen/ontheffingen/meldingen/kennisgevingen op grond van de algemene plaatselijke verordening (APV), WOZ, AWB, Wbp, belastingen, drank- en horeca, winkeltijden en kansspelen. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier financieel beleid en advisering |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier control en interne auditing |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier financiële administratie |
Het voeren van de gemeentelijke financiële administratie, verwerken lokale belastingen en verzekeringen. |
Persoons-, huwelijks-, ouder-, kind-, overlijdens-, verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier WOZ |
WOZ en belastingen. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier heffen en invorderen |
WOZ, gemeentelijke belastingen en heffingen. |
Persoons-, huwelijks-, ouder-, kind-, overlijdens-, verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier bestuurs- en kabinetszaken |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier Secretarieel Administratief |
Leerlingenvervoer, gehandicaptenparkeerkaart en ondersteuning overige werkateliers. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier inkoop |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier informatiestrategie |
Beveiligings- en privacy beleid en wet datalekken. |
NAW gegevens. |
Werkatelier ICT |
Beveiliging en beheer van gegevens waaronder persoonsgegevens. |
Alle (persoons)gegevens. |
Werkatelier functioneel beheer |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier informatiebeheer |
Uitvoering Wet open overheid, Wet hergebruik overheidsinformatie en niet-openbare archiefstukken. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier gegevensbeheer |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier facilitaire diensten |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier KCC |
Wet BRP, gevonden voorwerpen, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier IV, OOV en crisisbeheersing |
BIBOB, rampenbestrijding, gemeentelijke crisisbeheersing en sociale veiligheid. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijving- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier burgerzaken |
Wet BRP, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, BOPZ, gemeentelijke legesverordening, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen. |
Alle gegevens op PL en verwijsgegevens. |
Werkatelier Toegang |
Sociale wetten, participatiewet, inkomensregelingen, inburgering, nieuwkomers, Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). |
Persoons-, ouder-, huwelijks-, nationaliteits-, kind-, overlijdens-, verblijfplaats-, gezags- en verblijfstitelgegevens. |
Werkatelier uitkeringsadministratie |
Leerlingenvervoer, gehandicaptenparkeerkaart, sociale wetten en Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier beleid jeugd, leefbaarheid, burgerkracht en sociaal domein |
Jeugdwet, ondersteuning burgerparticipatie, participatiewet, leegstandswet, passend onderwijs en WMO. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier beleidsuitvoering jeugd, leefbaarheid, burgerkracht en sociaal domein |
Jeugdwet, leerplichtwet, ondersteuning burgerparticipatie, participatiewet, passend onderwijs en WMO. |
Persoons-, ouder-, nationaliteits-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, verblijfstitel en gezagsgegevens. |
Werkatelier sport en kunst-cultuur |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier exploitatie accommodaties |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier ondernemend |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier bedrijven |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier gebiedsontwikkeling en planologie |
Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV) en huisvesting. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier grondzaken |
Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV) en huisvesting. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier vrijetijdseconomie |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier milieustraat |
Gemeentelijke legesverordening, Wet milieubeheer en Besluit stortplaatsen en stortverboden afvalstoffen. |
NAW gegevens. |
Werkatelier projectbureau |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
Werkatelier openbaar gebied |
Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV) en huisvesting. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier uitvoering groen |
Wet op de lijkbezorging, flora en fauna wetgeving. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier water en riolering |
Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV) en huisvesting. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier uitvoering wegen |
Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van de omgevingsvergunning (op basis van Woningwet, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en APV). |
NAW gegevens. |
Werkatelier VTH bedrijven |
Opsporingsambtenaren openbare ruimte, omgevingsvergunning (op basis van de Woningwet, Wet BRP, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en Algemene Plaatselijke Verordening (APV), gemeentelijke legesverordening, drank- en horecabedrijf, winkeltijden en kansspelen. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier VTH landelijk gebied |
Opsporingsambtenaren openbare ruimte, omgevingsvergunning (op basis van de Woningwet, Wet BRP, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en Algemene Plaatselijke Verordening (APV), gemeentelijke legesverordening, drank- en horecabedrijf, winkeltijden en kansspelen. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier VTH wonen |
Opsporingsambtenaren openbare ruimte, omgevingsvergunning (op basis van de Woningwet, Wet BRP, Wet Ruimtelijke Ordening, Wet Milieubeheer, Monumentenwet en Algemene Plaatselijke Verordening (APV), gemeentelijke legesverordening, drank- en horecabedrijf, winkeltijden en kansspelen. |
Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens. |
Werkatelier vastgoedbeheer |
Verplicht gebruik gegevens basisregistratie. |
NAW gegevens. |
De verantwoordelijke, het college van B&W, kan, indien noodzakelijk, nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte inzage die gestoeld is op het autorisatiebesluit van de gemeente Meierijstad.
Bijlage 2
Lijst van organen van de gemeente waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen.
Organisatieonderdeel |
Waarvoor |
Gegevensset |
WMO |
Wet Maatschappelijke Ondersteuning |
Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden en immigratie. |
Toegang |
Sociale wetten, participatiewet, inkomensregelingen, inburgering, nieuwkomers, Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) |
Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden en immigratie. |
Bestuurs- en kabinetsondersteuning |
Jubilea, gedecoreerden (Regeling op de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau), pensioengerechtigden (politieke ambtsdragers) en wachtgelders |
Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden en immigratie. |
RBL BNO (Regionaal Bureau Leerplicht Brabant Noord-Oost) |
Uitvoering leerplichtwet |
Alle BRP gegevens in de leeftijdscategorie 0-23 jaar |
RBL BNO (Regionaal Bureau Leerplicht Brabant Noord-Oost) |
Uitvoering leerplichtwet |
Alle BRP gegevens in de leeftijdscategorie 0-23 jaar |
BSOB (Belasting Samenwerking Oost-Brabant) |
Belastingen, WOZ en invordering (gemeentelijke belastingen en heffingen) |
Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden en immigratie. |
Burgerzaken |
Politie (ad hoc) |
Volgens artikel 3.8 Wet BRP |
Openbaar gebied |
Begraafplaatsadministratie. In Key2Datadistributie is een indicatie geplaatst bij personen voor deze administratie, waarbij de medewerker een e-mail met gewijzigde gegevens ontvangt. Het gaat hierbij om ingezetenen van Meierijstad |
Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden en immigratie. |
Khon Raad |
Gedwongen opname psychiatrisch ziekenhuis |
Mutatiegegevens: persoon, ouders, huwelijk, overlijden, inschrijving, verblijfplaats, kind, gezag en gerelateerden. |
Jeugdzorg |
Uitvoering Jeugdzorgwet |
Mutatiegegevens: vervolguitschrijving, adreswijziging, emigratie, overlijden en immigratie. |
Bijlage 3
Lijst van organen van de gemeente waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.
Registratie |
Waarvoor |
Gegevensset |
Key2Datadistributie |
Opslag van persoonsgegevens t.b.v. geautomatiseerde uitwisseling van persoonsgegevens. In Key2Datadistributie zijn indicaties voor het automatisch afnemen van persoonsgegevens geplaatst bij onderstaande applicaties |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens (actueel en historisch) en kind gegevens |
Key2Financien |
Diverse administratieve taken m.n. het voeren van de gemeentelijke financiële administratie |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en overlijdensgegevens |
Key2Klantcontact |
Klantvraagregistratie |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en overlijdensgegevens |
Key2zaken |
Documentmanagementsysteem |
Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens en verblijfplaatsgegevens. |
Gouw belastingen |
Uitvoering gemeentewet, vergunningen, kadastrale informatie, invorderingswet, gemeentelijke WOZ verordening, belastingverordening en vastgoedadministratie |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens (actueel en historisch) en kind gegevens. |
Gegevensmagazijn |
Midofficepakket t.b.v. digitale dienstverlening |
Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens en verblijfplaatsgegevens. |
GWS4all |
Uitvoering sociale wetgevingen |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens (actueel en historisch) en kind gegevens. |
SquitXO |
Uitvoering gemeentelijke beheertaken |
Persoonsgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens |
Melddesk |
Uitvoering gemeentelijke beheertaken |
Persoonsgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens |
YouPP |
Wachtgeldregeling en uitkering ambtenaren en wethouders |
Persoonsgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens |
Bijlage 4
Lijst van organen van de gemeente die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens (aangehaakte gegevens) die aan hen verstrekt zijn.
Organisatieonderdeel |
Gegevens |
Burgerzaken |
Binnengemeentelijke afnemersindicatie, adreshistorie, gezagsgegevens, onderzoeksgegevens, gegevens betreffende systeembeheer en autorisaties, burgerlijke staat, rijbewijsgegevens, reisdocumentgegevens, stemdistricten, verwijsgegevens van vertrokken personen, interne aantekeningen (zoals stembureauleden, erkenning ongeboren vrucht, onderzoek, etc.), gezinsrelatie/-verhouding en briefadres. |
Leerplichtambtenaar |
Binnengemeentelijke afnemersindicatie, adreshistorie, gezagsgegevens, onderzoeksgegevens, burgerlijke staat, rijbewijsgegevens, reisdocumentgegevens, verwijsgegevens van vertrokken personen, interne aantekeningen (zoals onderzoek, etc.), gezinsrelatie/-verhouding en briefadres. |
Bijlage 5 behorend bij artikel 3 Reglement BRP
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.
Categorie derde BRP |
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van |
maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
ouderenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
gehandicaptenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
sociale werkvoorziening |
Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van |
maatschappelijke of filantropische doelen |
Woningcorporaties |
ten behoeve van eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Ziekenhuizen |
ten behoeve van patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl