Verordening Adviesraad Sociaal Domein 2018

Geldend van 01-01-2018 t/m heden

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein 2018

De gemeenteraad van de Gemeente Best

- gelet op artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2.1.3. van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015

- met inachtname van de algemene Inspraakverordening gemeente Best 2015

- overwegende dat het wenselijk is verbinding tot stand te brengen tussen de verschillende beleidsterreinen in het sociale domein

 

besluit:  

 

vast te stellen de Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Best 2018 

 

Artikel 1 Begrippen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Best.

  • b.

    Inwoner: persoon die ingeschreven staat in de basisregistratie van de gemeente Best.

  • c.

    Adviesraad : Adviesraad Sociaal Domein: adviesorgaan, zoals bedoeld in deze verordening.

  • d.

    Achterban: cliënten en/of hun vertegenwoordigers, belangengroeperingen en overige belanghebbenden in het sociaal domein.

  • e.

    Sociaal domein: het sociaal domein gaat over alles wat mensen in hun directe bestaan raakt en de wijze waarop zij in staat zijn deel te nemen aan de samenleving. Het heeft primair betrekking op zorg, welzijn, arbeid, inkomen, onderwijs, gezondheidszorg, vrije tijdsbesteding, maar ook andere (sub)domeinen als huisvesting en infrastructuur zover dit het sociaal domein raakt. Als zodanig zijn ook anderen dan cliënten, zoals bijvoorbeeld ouders, verzorgers en mantelzorgers, onderdeel van het sociaal domein.

  • f.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

  • g.

    Cliënt: een jeugdige of zijn ouders of pleegouders als bedoeld in artikel 1 van de Jeugdwet, voor zover de jeugdige (conform de Jeugdwet) woonplaats heeft in de gemeente Best; een persoon als bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning; een persoon als bedoeld in artikel 7 van de Participatiewet.

  • h.

    Behandelend ambtenaar: de ambtenaar die deskundig is op het (sub)domein waarop de adviesraad adviseert.

  • i.

    Contactambtenaar: Een ambtenaar die fungeert als contactpersoon tussen de adviesraad en de gemeente.

 

Artikel 2. Doel

Doel van deze verordening is het regelen van de wijze waarop cliënten en belanghebbenden vanuit het sociale domein (of hun vertegenwoordigers) worden betrokken bij de voorbereiding en besluitvorming, alsook de evaluatie, van het gemeentelijk beleid en de uitvoering inzake het sociaal domein.

 

Artikel 3. Structuur

Het adviesorgaan voor het sociaal domein wordt gevormd door de adviesraad; de adviesraad consulteert waar nodig de achterban (art.1 lid d).

 

Artikel 4. Taken en bevoegdheden van de Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    De adviesraad is een adviesorgaan van het college en brengt gevraagd en ongevraagd advies uit over relevante aangelegenheden binnen het sociaal domein, waaronder de Jeugdwet, de Wmo en de Participatiewet.

  • 2.

    De adviesraad geeft invulling aan de wettelijk voorgeschreven cliëntenparticipatie, zoals vastgelegd in de Jeugdwet, Wmo en Participatiewet.

  • 3.

    De adviesraad stelt zich tot taak zoveel mogelijk haar achterban te informeren en actief te betrekken door hen te informeren en te raadplegen en geeft in het advies aan hoe de achterban is betrokken.

  • 4.

    De adviesraad kan de achterban raadplegen door de organisatie van onder andere thema- of werkgroepen, themabijeenkomsten, social media en/of het uitzetten van enquêtes.

  • 5.

    De adviesraad heeft geen bevoegdheden in zaken met betrekking tot een individuele casus.

  • 6.

    De leden van de adviesraad, en eventueel geconsulteerde achterban, zijn verplicht informatie, welke aan hen uit hoofde van hun lidmaatschap van de adviesraad vertrouwelijk of onder embargo is verstrekt, vertrouwelijk te behandelen.  

    Artikel 5. Samenstelling Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    De adviesraad bestaat uit 11 leden, inclusief de voorzitter.

  • 2.

    De leden van de adviesraad zijn inwoners van de gemeente Best.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de adviesraad is niet verenigbaar met:

  • a.

    het lidmaatschap van de gemeenteraad;

  • b.

    het lidmaatschap van een commissie als bedoeld in de artikelen 82, 83 of 84 van de Gemeentewet, ingesteld door de gemeenteraad, het college of de burgemeester, tenzij het gaat om het lidmaatschap van een commissie als bedoeld in artikel 84 Gemeentewet en deze commissie uitsluitend een adviserende functie heeft.

  • c.

    een functie als werknemer in dienst van de gemeente Best;

  • d.

    functies waarmee een mogelijke belangenverstrengeling kan plaatsvinden tussen taken van de adviesraad en taken van die functie.

  • 4.

    Leden van de adviesraad vormen een brede afspiegeling van de lokale samenleving en zijn inwoners met visie en/of deskundigheid en/of

  • 5.

    Bij de samenstelling van de adviesraad wordt gestreefd naar evenredigheid over de diverse terreinen. 

    Artikel 6. Benoeming en zittingsduur

  • 1.

    De leden van de adviesraad en de voorzitter worden benoemd door het college op voordracht van de adviesraad of een door het college hiervoor benoemde sollicitatiecommissie.

  • 2.

    De leden van de adviesraad en de voorzitter worden benoemd voor een periode van drie jaar en kunnen voor maximaal één periode van drie jaar worden herbenoemd.

  • 3.

    Na de maximale zittingsduur van zes jaar mag een aftredend lid zich gedurende drie jaar niet opnieuw kandidaat stellen.

  • 4.

    Het lidmaatschap eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      door het verstrijken van de periode waarvoor men is benoemd, behoudens eenmalige herbenoeming;

    • c.

      doordat niet meer wordt voldaan aan de voorwaarden genoemd in artikel 5;

    • d.

      door ontslag op voordracht van minimaal tweederde van het totaal aantal leden en de voorzitter van de adviesraad op grond van handelen of nalaten van betrokkene, waardoor voortzetting als lid van de adviesraad ongewenst wordt geacht.

  • 5.

    Indien een lid gedurende zes maanden of langer niet in de gelegenheid is om de vergaderingen van de adviesraad bij te wonen, benoemt het college op verzoek en voordracht van de adviesraad een tijdelijke vervanger.

     

    Artikel 7. Vergaderingen Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    De adviesraad plant voorafgaand aan een nieuw kalenderjaar tien vergaderingen en twee reserve vergaderingen in. De adviesraad vergadert zoveel meer of minder als de voorzitter of tenminste een meerderheid van de leden het nodig acht.

  • 2.

    Bij de start van een kalenderjaar stelt de adviesraad met inachtname van de agenda van de Gemeenteraad en raadpleging van de achterban samen met de contactambtenaar en de bij het sociaal domein betrokken wethouders een jaaragenda op.

  • 3.

    De voorzitter organiseert de vergaderingen van de adviesraad en stelt met inbreng van de achterban en de contactambtenaar de agenda op.

  • 4.

    De voorzitter draagt zorg dat de uitnodiging, de agenda en de bijbehorende stukken, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste zeven werkdagen voor het houden van de vergadering worden verstrekt.

  • 5.

    Alle leden van de adviesraad zijn stemgerechtigd. Alle besluiten worden met meerderheid van stemmen genomen. Bij gelijke stemverdeling heeft de voorzitter de doorslaggevende stem. Besluiten kunnen alleen worden genomen indien tenminste tweederde van de leden aanwezig is.

  • 6.

    De vergaderingen van de adviesraad zijn in principe openbaar. De adviesraad kan er incidenteel voor kiezen een (gedeeltelijk) besloten vergadering te organiseren, mits hiervoor reden aanwezig wordt geacht.

  • 7.

    De adviesraad kan een behandelend

  • 8.

    De adviesraad vergadert regelmatig met de wethouder(s) die verantwoordelijk is/zijn voor het sociaal domein; de data voor deze vergaderingen worden in de jaaragenda opgenomen.  

    Artikel 8. Procedure en verplichtingen gemeente

  • 1.

    Het college vraagt over relevante beleidsontwikkeling en beleidsvoornemens advies aan de adviesraad

  • 2.

    Indien spoed vereist is, kan in overleg met de adviesraad en de behandelend ambtenaar en contactambtenaar worden afgeweken van de onder lid 1 genoemde termijn.

  • 3.

    Een advies van de adviesraad wordt schriftelijk bij het college ingediend.

  • 4.

    Op een door het college gevraagd advies wordt binnen een periode van 6 werkweken advies uitgebracht.

  • 5.

    Het college informeert bij raadsvoorstellen de raad over het advies van de adviesraad en de reactie daarop van het college.

 

Artikel 9. Ondersteuning Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    Het college zorgt ervoor dat aan de adviesraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de adviesraad.

  • 2.

    Het college wijst een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de adviesraad.

    De contactambtenaar zorgt voor ondersteuning van de adviesraad. Tot de taken van deze ambtenaar behoort onder andere het verstrekken van relevante informatie aan de adviesraad, zoals

  • a.

    (beleids)stukken die ter advisering worden voorgelegd;

  • b.

    (jaar)agenda van de gemeenteraad.

  • c.

    overige stukken zoals via de gemeente ingekomen stukken voor de adviesraad

  • 3.

    De voorzitter en/of leden van de adviesraad overleggen met de contactambtenaar en/of de bij het sociaal domein betrokken wethouders over lopend en nieuw beleid, ideeën en plannen binnen het sociaal domein.

  • 4.

    Het college draagt zorg voor passende, onafhankelijke, secretariële ondersteuning van de adviesraad.

  • 5.

    Voor de vergaderingen van de adviesraad, stelt het college desgevraagd een toegankelijke vergaderlocatie met een kopieer- en printmogelijkheid ter beschikking.

  • 6.

    De samenwerking tussen de gemeente en de adviesraad wordt jaarlijks geëvalueerd door de adviesraad, de contactambtenaar en de betrokken wethouder(s). Een verslag van deze evaluatie wordt aangeboden aan het college en ter kennis gebracht van de gemeenteraad en de inwoners.

     

    Artikel 10. Budget Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    Ten behoeve van de adviesraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld van € 4500,-; ten laste hiervan kunnen kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, raadpleging achterban, voorlichting en public relations, bijwonen studiedagen of symposia, groepsbindende activiteiten en organisatiekosten en dergelijke.

  • 2.

    De adviesraad besteedt dit budget naar eigen inzicht binnen de taken.

  • 3.

    Verantwoording van de uitgaven uit het ter beschikking gestelde bedrag wordt eenmaal per jaar, uiterlijk 1 april in het daaropvolgende kalenderjaar, afgelegd door middel van een inhoudelijk jaarverslag met een financiële paragraaf.

  • 4.

    Niet bestede middelen uit dit budget vloeien terug naar de algemene middelen.

  • 5.

    De leden van de adviesraad krijgen naast het budget genoemd in artikel 10 lid 1, een vaste individuele onkostenvergoeding per bijgewoonde vergadering van € 75,- De voorzitter van de adviesraad krijgt een vaste vergoeding van € 125,- per vergadering.

  • 6.

    Het college indexeert de vergoedingen jaarlijks conform de standaardindex in de gemeentebegroting. 

    Artikel 11. Gevallen waarin de verordening niet voorziet

    In gevallen, de uitvoering van de verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college, na de voorzitter te hebben gehoord.

     

    Artikel 12. Intrekken oude verordeningen

  • 1.

    De verordening WMO-adviesraad wordt per 1 januari 2018 ingetrokken.

  • 2.

    De verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid gemeente Best 2010 wordt per 1 januari 2018 ingetrokken.

 

Artikel 13. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2018.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Best 2018.  

    Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 11 september 2017

Ondertekening

De raad voornoemd,

Marcel Baijens Paul Gondrie

griffier wnd voorziter