Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR602216
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR602216/1
Verordening fractieondersteuning Meierijstad 2017
Geldend van 08-06-2017 t/m 10-07-2024 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2017
Intitulé
Verordening fractieondersteuning Meierijstad 2017De raad van de gemeente Meierijstad,
Gezien het voorstel van de griffier van 13 maart 2017;
Gelet op artikel 33 lid 3 van de Gemeentewet;
Besluit gemeenteraad:
vast te stellen de verordening fractieondersteuning Meierijstad 2017.
Artikel 1 Recht op financiële vergoeding
- 1.
De raadsfracties ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.
- 2.
Deze bijdrage bestaat uit een vast deel van € 2250,- voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van € 100 per raadszetel.
Artikel 2 Besteding financiële vergoeding
- 1.
Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken..
- 2.
Bestedingscategorieën voor de doelstelling uit lid 1 zijn:
- a.
Inhoudelijke en secretariële fractieondersteuning door fractiemedewerker(s) en/of inhuur van externen en/of kosten verbonden aan het inwinnen van extern advies
- b.
reis-, verblijf- en andere kosten, gemaakt door de fractie of door fractieleden in verband met bijeenkomsten van raadsfracties of politieke partijen, in opdracht van de fractie bijgewoond;
- c.
bureaukosten van de fractie, waaronder begrepen die van abonnementen op bestuurlijke tijdschriften en losbladige uitgaven en van aankoop van bestuurlijke boeken op naam van de fractie;
- d.
scholingskosten, door de fractie of door fractieleden in opdracht van de fractie gemaakt;
- e.
contributies van de fractie;
- f.
overige kosten, uitsluitend voor zover deze verband houden met het optreden van raadsfractie in of buiten de gemeenteraad en deze door de fractie of door fractieleden in opdracht van de fractie zijn gemaakt. Bij twijfel over de juistheid van deze overige te maken kosten kan vooraf overleg worden gevoerd met de griffier, bij bedragen die hoger zijn dan €150,- .
- 3.
De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:
- a.
Betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (zoals diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;
- b.
Giften en leningen
- c.
Uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen of in andere regelgeving die op basis van de artikelen 95, 96 en 97 Gemeentewet is vastgelegd.
- d.
Uitgaven aan raadsleden en/of hun familieleden voor werkzaamheden die zij in opdracht of op verzoek van een fractie verrichten.
- e.
Campagne gerelateerde activiteiten, promotieartikelen.
- f.
ICT apparatuur en aanverwante zaken (zoals printers, inktpatronen, wifirouters, tablets, kabels, telefoons, papier en kantoorbenodigdheden).
- a.
- 3.
- a.
Artikel 3 Voorschot bijdrage fractieondersteuning
- 1.
De bijdrage voor fractieondersteuning wordt voor 1 maart van een kalenderjaar, als voorschot op dat kalenderjaar verstrekt.
- 2.
In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Artikel 4 Gevolgen verkiezingen/ splitsen fractie
- 1.
Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen verandert, wijzigt de bijdrage
- a.
bij vermindering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.
- b.
bij vermeerdering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.
- a.
- 2.
Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 1, tweede lid, vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.
- 3.
Bij splitsing van een fractie wordt het aan de oorspronkelijke fractie verstrekte voorschot verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit artikel 1, tweede lid.
Artikel 5 Verantwoording en controle
Elke fractie legt, binnen een maand na het einde van een kalenderjaar, aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van een verslag aan de griffier met onderliggende betalingsbewijzen.
Artikel 6 Reserve
- 1.
Wanneer blijkens de verantwoording van de fractie een gedeelte van de fractieondersteuning niet is gebruikt, mag dit niet bestede gedeelte (de reserve) niet groter zijn dan 30% van de bijdrage die de fractie in het voorgaande kalenderjaar toekwam.
- 2.
Heeft een fractie aan het begin van enig kalenderjaar een grotere reserve dan toegestaan, wordt het meerdere ingehouden op de bevoorschotting van dat kalenderjaar.
- 3.
De reserve blijft na verkiezingen beschikbaar als een fractie die onder dezelfde naam terugkeert, dan wel die fractie naar het oordeel van de raad als rechtsopvolger kan worden beschouwd.
- 4.
Bij splitsing van een fractie, wordt de reserve verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden, voor zover deze reserve niet meer bedraagt dan 30% van de bijdrage die de oorspronkelijke fractie in het voorgaande kalenderjaar ontving.
Artikel 7 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking de dag na die van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2017.
Artikel 8 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als 'Verordening fractieondersteuning Meierijstad 2017'
Ondertekening
Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 18 mei 2017.
De griffier,
A.F.J. Franken,
De burgemeester,
M.A. Fränzel MSc
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl