Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR60075
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR60075/1
Regeling vervallen per 01-01-2013
Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zaken
Geldend van 01-01-2005 t/m 24-12-2009
Intitulé
Verordening cliëntenparticipatie Sociale ZakenDe raad van de gemeente Westland;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 26-10-2004, nr. 5.7.2;
gelet op het bepaalde in artikel 47 van de Wet werk en bijstand (Wwb) en artikel 150 van de Gemeentewet
overwegende dat het noodzakelijk is bij verordening te regelen op welke wijze de personen, bedoeld in artikel 7 Wwb of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet;
besluit:
vast te stellen de hierna volgende verordening
"Cliëntenparticipatie"
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder
- a.
afdeling: Sociale Zaken van de afdeling Publiekszaken;
- b.
college: het college van burgemeester en wethouders;
- c.
cliëntenplatform: het overlegorgaan bestaande uit cliënten van Sociale Zaken en vertegenwoordigers van belangenorganisaties;
- d.
wet: Wet werk en bijstand;
- e.
wethouder: de wethouder sociale zaken.
Artikel 2 Doelstelling
Het doel van cliëntenparticipatie is dat cliënten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties invloed moeten kunnen uitoefenen op het lokaal beleid op het terrein van sociale zaken. Ten behoeve van dit doel wordt een organisatie in het leven geroepen die zal opereren onder de naam Cliëntenplatform.
Artikel 3 Beleidsterreinen
-
1. In het kader van de cliëntenparticipatie adviseert het platform over:
a. het gemeentelijk beleid op het terrein van de Wet werk en bijstand;
b. het overig gemeentelijk beleid op het terrein van sociale zaken, met name het lokale armoedebeleid.
-
2. Het cliëntenplatform houdt zich niet bezig met de behandeling van individuele cliëntzaken.
Artikel 4 Samenstelling
-
1. Het cliëntenplatform bestaat uit cliënten van de afdeling en uit vertegenwoordigers van belangenorganisaties. De verhouding tussen cliënten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties is 50% - 50%.
-
2. Het maximaal aantal leden van het cliëntenplatform is 10 leden.
-
3. Nieuwe leden van het cliëntenplatform worden benoemd door het college op voordracht van de leden van het cliëntenplatform.
-
4. De leden kiezen uit hun midden een bestuur, bestaande uit een voorzitter, een penningmeester en een secretaris.
-
5. Het lidmaatschap van het cliëntenplatform is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad dan wel het college.
Artikel 5 Werkwijze
-
1. In het kader van de cliëntenparticipatie vraagt het college het platform om advies. Het platform is ook gerechtigd uit eigen beweging advies uit te brengen aan het college.
-
2. Het college vraagt het cliëntenplatform in ieder geval advies over het gemeentelijke beleid inzake de uitvoering van de Wet werk en bijstand.
-
3. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd dat het uitgebrachte advies toegevoegd kan worden aan de aan de Gemeenteraad voor te leggen stukken.
-
4. Indien het belang van de zaak daar aanleiding toe geeft, vindt bij de aanbieding van het advies overleg plaats tussen de wethouder en het platform.
-
5. Tussen de wethouder en het platform vindt minimaal vier keer per jaar structureel overleg plaats.
-
6. De leden van het platform overleggen onderling minimaal vier keer per jaar. Namens de gemeente is een ambtelijke vertegenwoordiger van de afdeling aanwezig.
-
7. Op ambtelijk niveau treedt namens de gemeente de teamleider Sociale Zaken op als contactpersoon van het cliëntenplatform.
-
8. Het college zorgt ervoor dat het cliëntenplatform tijdig de nodige informatie wordt verstrekt zodat het naar behoren kan functioneren.
-
9. Het college stelt desgewenst nadere regels vast over procedures en contacten met het cliëntenplatform.
Artikel 6 Faciliteiten
-
1. Voor het cliëntenplatform wordt jaarlijks een budget in de begroting opgenomen.
-
2. Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van het college, onder meer kosten worden gebracht die verband houden met organisatiekosten en deskundigheidsbevordering.
-
3. Het cliëntenplatform verantwoordt zich over activiteiten en kosten door middel van een jaarverslag, dat de gemeente drie maanden na het verstrijken van het verslagjaar wordt aangeboden.
-
4. De leden van het cliëntenplatform ontvangen geen vergoeding. Voor het bijwonen van de vergaderingen wordt geen presentiegeld verstrekt.
-
5. De gemeente stelt het cliëntenplatform vergaderruimte en kopieerfaciliteiten beschikbaar.
Artikel 7 Slotbepaling
-
1. Het college kan met betrekking tot de uitvoering van deze verordening nadere regels stellen.
-
2. Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken".
Artikel 8 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2005.
Ondertekening
Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 23 november 2004,
de griffier a.i. - J. Hagenaars
de voorzitter - J. van der Tak
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl