Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2016

Geldend van 27-07-2018 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2018

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2016

HOOFDSTUK 1 - AMBTELIJKE BIJSTAND

Artikel 1

1. Een raadslid wendt zich tot de raadsgriffier met een verzoek om:

a feitelijke informatie van geringe omvang;

b inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

c bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

2. De informatie, als bedoeld in het lid 1 sub a of b, wordt door de raadsgriffier, een medewerker van de griffie of op verzoek van de raadsgriffier door een ambtenaar gegeven.

3. Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie als bedoeld in lid 1 sub a of b, stelt hij de gemeentesecretaris daarvan in kennis. De gemeentesecretaris beslist.

4. De bijstand, als bedoeld in het lid 1 sub c, wordt verleend door de raadsgriffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de raadsgriffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de raadsgriffier de gemeentesecretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2

1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de raadsgriffier of de gemeentesecretaris ambtelijke bijstand tenzij:

a het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

b dit het belang van de gemeente kan schaden;

2. De gemeentesecretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van lid 1 geweigerd wordt.

3. Indien de bijstand op grond van lid 1 wordt geweigerd deelt de gemeentesecretaris dit met redenen omkleed mee aan de raadsgriffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de gemeentesecretaris wordt geweigerd, kan de raadsgriffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 4

1. Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand doet hij of de raadsgriffier hiervan mededeling aan de gemeentesecretaris.

2. Indien overleg met de gemeentesecretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

HOOFDSTUK 2 - FRACTIEONDERSTEUNING

Artikel 5

1. De fracties, als omschreven in het Reglement van orde, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

2. Deze bijdrage bestaat voor elke fractie uit een vast deel van € 700 per jaar. Daarnaast ontvangt elke fractie jaarlijks een bedrag van € 50 per raadszetel.

3. De bijdrage uit lid 2 wordt, uitsluitend in het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen, verhoogd met € 500 per raadszetel + € 2.500.

Artikel 6

1. Fracties besteden de bijdrage als bedoeld in artikel 5 om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

2. De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

a uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

b betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

c giften (met een gift wordt hier bedoeld een geldbedrag voor een goeddoel);

d uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

Artikel 7

  • 1.

    De hoogte van de vergoeding voor fractieondersteuning voor het komende kalenderjaar wordt bepaald op 1 januari van dat kalenderjaar. Uitbetaling van de vergoeding vindt plaats vóór 15 januari.

  • 2.

    In het jaar dat er gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden wordt de hoogte van de vergoeding voor fractieondersteuning voor het lopende kalenderjaar bepaald op 1 april van dat kalenderjaar. Uitbetaling van de vergoeding vindt plaats vóór 15 april.

 

Artikel 8

 

  • 1.

    Bij (af)splitsing van een fractie heeft het afgesplitste deel of afgesplitste persoon in het kalenderjaar van afsplitsing recht op fractievergoeding (als bedoeld in artikel 5 lid 2). De hoogte van de vergoeding is naar rato van de resterende periode in het betreffende kalenderjaar. De verrekening is de verantwoordelijkheid van de betrokken partijen die voor de splitsing tot dezelfde fractie behoorden. Er is geen ambtelijke bemoeienis bij deze verrekening.

  

HOOFDSTUK 3 - FRACTIEASSISTENTIE

 

Artikel  9

 

1. Iedere fractie heeft de mogelijkheid om fractieassistenten conform het reglement van orde voor te dragen aan de raad.

2. De raad benoemt in haar vergadering de fractieassistenten.

3. Na benoeming wordt de door de raad benoemde fractieassistent door de burgemeester beëdigd.

 

Artikel  10

 

1. Fractieassistenten krijgen dezelfde informatie tot hun beschikking als raadsleden, dus ook vertrouwelijke en geheime informatie, maar niet voordat beëdiging uit art. 11 lid 3 heeft plaatsgevonden. Fractieassistenten zijn ook gehouden aan vertrouwelijkheid en geheimhouding.

2. De gedragscode voor raadsleden is voor ook voor fractieassistenten van toepassing.

 

Artikel  11

 

1. Fractieassistenten ontvangen een vergoeding per deelname aan openbare bijeenkomsten conform het reglement van orde

 

Artikel  12

 

1. Voor de hoogte van de vergoeding worden de richtlijnen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor onkostenvergoeding commissieleden overgenomen.

2. Administratie en uitbetaling vinden plaats op basis van de getekende presentielijsten.

 

HOOFDSTUK 4 - SLOTBEPALINGEN

 

Artikel  13

 

Deze verordening treedt in werking met ingang van 16 september 2016 en wordt aangehaald als de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning  2016

  

Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 15 september 2016  nummer 2016-095.

de griffier, de voorzitter,

   

E.R. van Holthe F. Buijserd