Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR5977
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR5977/1
Regeling vervallen per 01-01-2012
Regeling budgethouders gemeente Waalwijk
Geldend van 11-05-2007 t/m 31-12-2011
Intitulé
Regeling budgethouders gemeente WaalwijkHet college van de gemeente Waalwijk;
gelet op artikel 26, sub c , van de “Financiële verordening gemeente Waalwijk”
besluiten vast te stellen de volgende
REGELING BUDGETHOUDERS GEMEENTE WAALWIJK
Wie
Artikel 1
Het budgethouderschap voor de begrotingsbudgetten en de investeringsbudgetten, met uitzondering van de investeringsbudgetten die betrekking hebben op strategische projecten, wordt uitgeoefend door de directeuren.
Artikel 2
Voor investeringsbudgetten die betrekking hebben op grondexploitaties geldt als regel dat de budgetbevoegdheid die betrekking heeft op de aanleg van civieltechnische werken, indien de directeur die bevoegdheid mandateert, niet komt te berusten bij het hoofd van de vakafdeling of projectleider maar bij het hoofd van de afdeling dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van de civieltechnische werken.
Verantwoordelijkheden
Artikel 3
De budgethouder is ambtelijk verantwoordelijkvoor de voorbereiding en uitvoering van beleid.
Artikel 4
Een budgethouder voldoet aan zijn verplichtingen en oefent zijn bevoegdheden uit onder de ambtelijke eindverantwoordelijkheidvan de algemeen directeur.
Artikel 5
De budgethouder adviseerthet college door middel van beleidsnotities en bereidt voor de onderdelen waarvoor hij verantwoordelijk is de begroting en meerjarenraming voor.
Artikel 6
De budgethouder is voor de onderdelen waarvoor hij verantwoordelijk is verplicht tussentijds te rapporterenaan het college omtrent de voortgang van de beleidsuitvoering en de inzet van de tot de budgetten behorende middelen. De rapportages over de investeringsbudgetten die als MT-project worden gerealiseerd geschiedt drie keer per jaar via de projectkaarten of zoveel eerder als daar aanleiding toe bestaat.
Artikel 7
De budgethouder legt voor de begrotingsbudgetten jaarlijks verantwoording af aan het college bij het opstellen van de jaarrekening. Voor de kredietonderdelen waarvoor hij financieel verantwoordelijk is legt hij verantwoording afaan het college met inachtneming van het bepaalde in de “regeling afsluiten kredieten”.
Artikel 8
De budgethouder laat financiële verplichtingen vastleggenin de financiële administratie teneinde een optimaal inzicht in de (onder)uitputting van budgetten te leveren volgens de richtlijnen zoals die zijn neergelegd in de “handleiding verplichtingenadministratie”.
Artikel 9
-
1. De budgethouder laat vorderingen vastleggenin de financiële administratie, teneinde een optimaal inzicht te leveren in het volume van de middelen en geeft blijk van deze verantwoordelijkheid d.m.v. handtekening/paraaf op de vorderingsopdracht of het aanleveren van een electronische opdracht met vermelding van afzender.
-
2. In alle gevallen waarin de vordering reeds blijkt uit een bestuursbesluit geldt het bepaalde in het eerste lid m.b.t. het plaatsen van een handtekening/paraaf op de vorderingsopdracht niet.
Artikel 10
De budgethouder dient er voor zorg te dragen dat de geldende wet- en regelgeving, daaronder begrepen de gemeentelijke verordeningen en regelingen die betrekking hebben op de beheersing en bedrijfsvoering, zorgvuldig worden toegepast.
Artikel 11
1 De door de directeur aangewezen financieel deskundige voorziet 1 maal per maand en op verzoek de budgethouders van financiële informatiemet betrekking tot de uitputting van budgetten en kredieten.
2 De budgethouder is verantwoordelijk voor het signaleren van dreigende onder- en overschrijdingen van het budget per product of in geval van MT-projecten van overschrijding per kredietonderdeel en rapporteert tijdig aan het college.
Artikel 12
1 De budgethouder is verplicht alles te doen wat voor een goede uitoefening van de functie nodig is. De budgethouder kan zich hierbij niet op onvolledigheid van deze regeling of ander voorschrift beroepen bij het nalaten van datgene wat naar redelijkheid tot de taak wordt geacht te behoren.
2 In die situaties dat de budgethouder verwacht of kan verwachten dat aan toepassing van de aan hem bij deze regeling toegekende bevoegdheden bestuurlijk gevoelige consequenties verbonden zijn dient hij terug te koppelen naar het college.
Artikel 13
1 Randvoorwaarde voor de in de artikelen 14 en 18 opgenomen bevoegdheden is dat de begrotingsbudgetten, reserves en voorzieningen in de begroting dan wel onderliggende plannen naar activiteiten gespecificeerd en onderbouwd zijn en dat de daaruit voortvloeiende taakstelling gerealiseerd wordt.
2 Voor budgetten die in de begroting slechts globaal gespecificeerd zijn gelden de in de artikelen 14 en 18 opgesomde bevoegdheden niet of slechts in beperkte mate.
3 Investeringsbudgetten dienen op basis van voorcalculatie in kredietonderdelen
gespecificeerd te worden. Uitsluitend gespecificeerde kredietonderdelen kunnen aan de
budgethouder gemandateerd worden.
Bevoegdheden
Artikel 14
De budgethouder is, namens het college, bevoegd tot het doen van uitgaven:
1 tot maximaal de in de exploitatiebegroting en kostenplaatsen opgenomen budgetten;
2 tot maximaal de gespecificeerde bedragen die de hoogte van de kredietonderdelen bepalen
van de door de gemeenteraad vastgestelde investeringsbudgetten, een en ander met in
achtneming van het bepaalde in artikel 18, 3e lid;
3 tot maximaal het bedrag van de door de gemeenteraad ten laste van reserves en voorzieningen beschikbaar gestelde budgetten.
De budgethouder geeft blijk van deze bevoegdheid d.m.v. handtekening/paraaf op de betalingsopdracht conform de in artikel 21 bedoelde lijst.
Artikel 15
In die situaties dat begrotingsbudgetten of kredietonderdelen van investeringsbudgetten slechts globaal gespecificeerd zijn, is de budgethouder bevoegd uitgaven te doen tot maximaal € 9.000 mits de uitgave past binnen het budget en de daaraan ten grondslag liggende taakstelling.
Artikel 16
Uitsluitend de budgethouder kan voorstellen tot wijziging van beleid en van de begroting en van de gespecificeerde kredietonderdelen van investeringsbudgettenvoorleggen aan het college.
Artikel 17
Indien geen budgetten aanwezig zijn of de bestaande budgetten niet toereikend (meer) zijn, kunnen geen verplichtingen worden aangegaan of betalingen worden verricht, zonder dat het college daar toestemmingvoor heeft verleend.
Artikel 18
De budgethouder is bevoegd tot het (budgettair neutraal) overhevelen:
1 van budgetten binnen een product en/of kostenplaats, mits de economische categorie niet wijzigt en met uitzondering van subsidies en kapitaallasten (schuiven tussen investeringsbudgetten en exploitatiebudgetten is niet mogelijk);
2 van budgetten tussen kostenplaatsen, mits de economische categorie en functie niet wijzigt.
3 van gespecificeerde bedragen binnen kredietonderdelen van investeringsbudgetten
mits het totaalbedrag van het kredietonderdeel niet overschreden wordt en het
kredietonderdeel volgens de vastgelegde specificaties wordt opgeleverd. Het is niet
toegestaan meevallers in aanbestedingen aan te wenden om de vooraf vastgelegde
specificaties te verhogen of om over te hevelen naar andere kredietonderdelen.
Bij posten waarvan de besteding onderworpen is aan instemmingsrecht van medezeggen-schapsorganen wordt eerst, zoals gebruikelijk, overleg gevoerd.
Artikel 19
1 De budgethouder kan zijn in deze regeling genoemde bevoegdheden - uitgezonderd het bepaalde in de artikelen 5, 16 en 18 - overdragenaan een afdelingschef of projectleider die dan als subbudgethouder fungeert. De budgethouder blijft echter te allen tijde hiervoor verantwoordelijk en is daarop door het bestuur aanspreekbaar.
2 De in deze regeling genoemde richtlijnen gelden na overdracht onverkort voor de betreffende subbudgethouders.
3 De subbudgethouders kunnen het dagelijks beheer van een budget overdragen aan een medewerker van de afdeling, of een projectmedewerker ingeval sprake is van een MT-project, die dan als budgetbeheerder gaat fungeren. De budgetbeheerders zijn bevoegd besluiten die door de subbudgethouders zijn genomen te effectueren door het plaatsen van de bestellingen en door de facturen af te paraferen.
Artikel 20
De afdeling Financiën is bevoegd tot het verrichten van aanpassingenaan de budgetten en daaraan gekoppeld aan het grootboekschema, waar deze aanpassingen voortvloeien uit het artikel 18, onder 1 en 2.
Bekrachtiging
Artikel 21
-
1. De lijst van (sub)budgethouders en budgetbeheerders van de begrotingsbudgetten en grondexploitaties wordt door het college geratificeerd. Wijzigingen daarop worden door de budgethouders bijgehouden die daartoe door het college gemandateerd zijn. De mandatering van budgethouder naar subbudgethouder geschiedt op door beiden voor akkoord getekendedocumenten. De budgethouders zorgen ervoor dat er een lijst met budgetbeheerders wordt bijgehouden. De afdeling financiën voert administratie van de lijst van budgethouders, subbudgethouders en budgetbeheerders,van de vastgelegde mandaten en de bijbehorende parafenlijst.
-
2. De regeling van het budgethouderschap m.b.t. MT-projecten dient door het college per project bekrachtigd te worden d.m.v. de vaststelling van de budgetbevoegdhedenkaarten. De budgethouder dient deze kaarten actueel te houden zodat per kredietonderdeel afhankelijk van de specificatie daarvan het college kan besluiten de budgetbevoegdheid over te dragen.
-
3. De kaarten dienen te worden aangeleverd bij het projectmanagementbureau dat er voor zorgt dat deze regeling consequent en zorgvuldig wordt toegepast.
Artikel 22
In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college.
Artikel 23
De regeling gaat in op de datumwaarop deze door het college is vastgesteld.
Aldus vastgesteld door het college van Waalwijk d.d.
HET COLLEGE VAN WAALWIJK,
de secretaris, de burgemeester,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl