Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR59688
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR59688/2
Regeling vervallen per 01-02-2012
SOLLICITATIECODE MENTERWOLDE 2008
Geldend van 26-03-2009 t/m 31-01-2012
Burgemeester en wethouders van de gemeente Menterwolde;
gelezen het voorstel van de afdeling Middelen en Ondersteuning;
BESLUITEN:
vast te stellen de navolgende regeling:
SOLLICITATIECODE MENTERWOLDE 2008
Artikel 1 Wijze van vacaturevervulling
-
1 De vervulling van een vacature geschiedt bij voorkeur uit het personeel van de gemeente,
tenzij naar het oordeel van het tot aanstelling bevoegde bestuursorgaan het dienstbelang zich
daartegen verzet.
-
2 Het bepaalde in het vorige lid van dit artikel is van overeenkomstige toepassing op degenen
die een wachtgeld genieten ten laste van de gemeente; voorts geldt dat onder het in lid 1
bedoelde personeel tevens dienen te worden begrepen medewerkers met een tijdelijke
aanstelling of met een arbeidsovereenkomst en uitzendkrachten, gedetacheerden en stagiaires,
voor zover zij zes maanden of langer bij de gemeente werken.
-
3 Voor personen als bedoeld in de leden 1 en 2 van dit artikel wordt bij de invulling van de
vacature gebruik gemaakt van een interne procedure.
-
4 Indien de procedure als bedoeld in het vorige lid niet leidt tot invulling van de vacature wordt
de vacature extern bekend gemaakt. Dit kan door bijvoorbeeld publicatie in landelijke of
regionale dagbladen, vaktijdschriften, plaatsing op de eigen dan wel door externen beheerde
websites of vacaturebanken. Ook werving via externe bureaus of aan derden in opdracht
gegeven wervingsopdrachten worden gerekend onder het begrip externe werving. Het
bevoegde bestuursorgaan beslist welke externe methode zal worden gebruikt.
-
5 Eist het dienstbelang een zeer spoedeisende invulling van de vacature dan kan het bevoegde
bestuursorgaan - na overleg met de ondernemingsraad - besluiten de interne en externe
sollicitatieprocedure gelijktijdig op te starten.
Artikel 2 Bekendmaking van de vacature
-
1 De vacature waarvoor wordt geworven wordt in beginsel door een advertentie bekend
gemaakt.
-
2 De advertentie omvat naast de taakomschrijving ten minste gegevens over de volgende
aspecten, dan wel verwijst naar het medium waar deze informatie is te vinden:
o de organisatie (naam, adres, woonplaats);
o het functieniveau;
o de functiebenaming;
o de omvang van de betrekking;
o de functie-eisen;
o de sollicitatietermijn;
o de wijze van inzending van de sollicitatie (onder nummer, adressant etc.);
o wie inlichtingen verstrekt;
o dat benoeming afhankelijk zal zijn van de uitslag van een voorafgaand justitieel
onderzoek;
o op welke wijze de sollicitatiecode verkrijgbaar is;
o indien van toepassing:
? de mogelijkheid van een psychologisch onderzoek of een onderzoek
middels een assessment center;
? indien noodzakelijk geacht voor de functie: een medisch onderzoek
? de duur van de betrekking;
? een eventuele voorkeursbehandeling.
Artikel 3 Bericht naar aanleiding van een sollicitatie
-
1 Sollicitanten ontvangen uiterlijk binnen drie weken na sluiting van de sollicitatieperiode
bericht (afgewezen, uitgenodigd, eventueel aangehouden).
-
2 Uitgenodigde sollicitanten wordt meegedeeld met wie (naam en functie) zij gesprekken
zullen hebben.
Artikel 4 Selectiecriteria
-
1 Uitgangspunt bij de selectie zijn de gestelde functie-eisen.
-
2 In aanvulling op het vorige lid geldt ten aanzien van interne kandidaten dat, wanneer het
dienstbelang zich daartegen niet verzet, een kandidaat die nog niet geheel maar wel
grotendeels aan de eisen voldoet, en die naar het oordeel van de selectiecommissie met een
redelijke mate van zekerheid kan worden geacht in staat te zijn binnen een tennijn van
maximaal een jaar aan alle gestelde functie-eisen te voldoen, in aanmerking kan komen voor
benoeming.
-
3 Indien een voorkeursbehandeling voor een bepaalde categorie sollicitanten van toepassing is,
dient dit te blijken uit de tekst van de advertentie. Geen eisen worden gesteld ten aanzien van
seksuele geaardheid, leeftijd, burgerlijke staat, nationaliteit, lidmaatschap van een vakbond,
kerkgenootschap of een andere organisatie. Een en ander mag niet in strijd zijn met de Wet
gelijke behandeling van mannen en vrouwen in de burgerlijke dienst.
Artikel 5 Selectiecommissie / personeelsvertegenwoordiging /
-
1 Een selectiecommissie is belast met het voeren van de sollicitatiegesprekken. Afhankelijk
van de zwaarte van de functie of van een ander belang kan een tweede commissie worden
ingesteld, die de rol van adviescommissie vervult. Bij de samenstelling van de commissie(s)
worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
a. De samenstelling van de selectie- en adviescommissie wordt op advies van P&O,
in overleg met het betreffende afdelingshoofd door het MT bepaald;
b. Een commissie bestaat, afhankelijk van het niveau van de functie, in principe uit
niet meer dan drie tot zes personen;
c. Ongeacht het niveau van de functie, wordt in selectieprocedures altijd een
personeelsvertegenwoordiging opgenomen;
d. Als richtlijn voor de samenstelling van commissies geldt daarnaast:
- Het college en een OR-vertegenwoordiging nemen zitting in de
selectiecommissie bij een vacature voor de functie van diensthoofd;
- Het college of een vertegenwoordiging daaruit en het diensthoofd
nemen zitting in de selectiecommissie bij een vacature voor de
functie van afdelingshoofd;
- Eén portefeuillehouder en het diensthoofd nemen zitting in de
selectiecommissie bij de vacature voor de functie van bureauhoofd
en van andere medewerkers die worden geacht een functionele
relatie met collegeleden te hebben;
- Een afdelingshoofd heeft zitting in de selectiecommissie bij
vacatures voor functies van schaalniveau 7 en hoger;
selectieprocedures voor de overige functies zijn in principe
voorbehouden aan het bureauhoofd.
-
2 De selectiecommissie is verantwoordelijk voor de inhoud van het advies omtrent een
eventuele benoeming aan het bevoegde bestuursorgaan. Indien een adviescommissie is
ingesteld geeft deze zijn oordeel over de kandidaten als advies aan de selectiecommissie.
-
3 Tijdens een sollicitatiegesprek is er voor beide partijen voldoende tijd relevante informatie uit
te wisselen.
-
4 In het eerste gesprek wordt de sollicitant geïnformeerd over het vervolg van de
selectieprocedure.
-
5 Er worden geen sollicitatiegesprekken met verschillende kandidaten tezamen gevoerd en
contact tussen sollicitanten wordt zoveel mogelijk vermeden.
-
6 Er vinden niet meer sollicitatiegesprekken plaats dan strikt noodzakelijk is.
-
7 Tijdens het sollicitatiegesprek worden geen vragen aan de sollicitant gesteld die niet
relevant zijn voor de functie dan wel het functioneren.
Artikel 6 Psychologisch onderzoek en assessment center
-
1 Indien wenselijk kan/kunnen onderzoeken in opdracht worden gegeven aan derden, die
gericht zijn op de vaardigheden en de eigenschappen van de sollicitant. Voor leidinggevende
functies behoort ook een assessment-centre tot de mogelijkheden. Als gebruik van een
dergelijk onderzoek wenselijk is, dan wordt dit -zo mogelijk al in de personeelsadvertentiezo
spoedig mogelijk aan de sollicitant meegedeeld. Aan psychologische onderzoeken stelt
het bevoegd gezag de hierna volgende eisen.
-
2 De onderzoeken worden uitsluitend opgedragen aan professionele onderzoeksbureaus
die zijn aangesloten bij het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) te Amsterdam
en die de gedragscode van dat instituut onderschrijven.
-
3 Voor één vacature wordt in eerste aanleg over ten hoogste drie kandidaten een
psychologisch advies gevraagd.
-
4 Bij de uitnodiging voor het psychologisch onderzoek ontvangt de sollicitant schriftelijk
informatie over doel en aard van het onderzoek, de indeling van de testdag en de
procedure met betrekking tot de rapportage (onder meer recht op nabespreking).
-
5 Na afloop van de testdag worden de voorlopige resultaten aan de sollicitant meegedeeld.
Indien hij dat wenst wordt pas rapport uitgebracht aan de opdrachtgever nadat hij ervan
kennis heeft genomen. De sollicitant heeft het recht -naar aanleiding van deze rapportage- te
besluiten dat er niet gerapporteerd wordt aan de opdrachtgever.
-
6 Het rapport wordt door de opdrachtgever vertrouwelijk behandeld. Dit houdt in dat alleen
conclusies van het rapport aan bij de selectieprocedure betrokken derden worden
voorgelegd.
-
8 Het rapport wordt na afloop van de procedure teruggezonden aan de onderzoeker.+
Artikel 7 Medische keuring
-
1 Er kan een medische keuring plaatsvinden als bedoeld in artikel 2:3 van de Collectieve
Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR). Een medische keuring vindt alleen dan plaats wanneer
het bevoegde bestuursorgaan dat noodzakelijk acht. Eén en ander met inachtneming van het
bepaalde in de Wet op de Medische Keuringen.
-
2 Vóórdat een sollicitatieprocedure begint moeten in dat geval de medische eisen aan de functie
te stellen, schriftelijk vastliggen.
-
3 In de advertentietekst staat vermeld dat een aanstellingskeuring deel kan uitmaken van de
sollicitatieprocedure.
-
4 Aanstellingskeuringen vinden plaats aan het einde van de sollicitatieprocedure, dus wanneer
een kandidaat is gekozen die bij medische geschiktheid de functie zal vervullen.
-
5 Leden van een selectiecommissie als bedoeld in artikel 5 van deze regeling mogen, zonder
instemming van de sollicitant, bij derden (huisarts, vroegere werkgever) geen informatie
inwinnen over diens gezondheid.
-
6 Medische keuringen worden uitgevoerd conform de richtlijnen als neergelegd in het Besluit
Aanstellingskeuringen en in overeenstemming met het Protocol Aanstellingskeuringen.
Artikel 8 Antecedentenonderzoek
1. Verklaring Omtrent het Gedrag.
Voor de aanstelling overlegt de kandidaat een Verklaring Omtrent het Gedrag als
bedoeld in de Wet op de justitiële documentatie. De kosten hiervan komen voor
rekening van de gemeente Menterwolde.
2. Sociaal milieu.
Geen inlichtingen worden ingewonnen over familieleden, noch over andere aspecten
van het milieu van de sollicitant.
4. Arbeidsverleden.
Inlichtingen bij huidige of voormalige werkgevers zoals aangegeven in de
sollicitatiebrief of in het sollicitatieformulier worden alleen na mededeling aan en met
instemming van de sollicitant gevraagd. Zijn in de sollicitatiebrief geen referentieadressen
opgegeven, dan kunnen die alsnog bij betrokkene worden opgevraagd.
Artikel 9 Overige gedragsregels
-
1 Vóór indiensttreding ontvangt belanghebbende een akte van aanstelling die voldoet aan het
bepaalde in de artikelen 2:4 of 2:5 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling.
-
2 Kort na indiensttreding legt de medewerker een ambtseed / belofte af in het kader van het
gemeentelijk integriteitbeleid.
-
3 Afgewezen kandidaten met wie gesprekken zijn gevoerd ontvangen, binnen een tijdsbestek
van 10 werkdagen gerekend vanaf de datum van het gesprek, een mondelinge toelichting
waarin de reden van afwijzing wordt meegedeeld.
-
4 Aan de sollicitanten kunnen de in verband met de selectieprocedure - binnen redelijke
grenzen - gemaakte kosten worden vergoed.
-
5 De totale tijdsduur van de gehele selectieprocedure bedraagt in beginsel ten hoogste drie
maanden.
-
6 De sollicitatiebrieven en eventueel andere stukken van de afgewezen sollicitanten worden
vernietigd dan wel op verzoek geretourneerd.
Artikel 10 Wijziging van de sollicitatiecode
Burgemeester en wethouders leggen elk wijzigingsvoorstel van deze code ter instemming
voor aan de Ondernemingsraad.
Artikel 11 Slotbepaling
Deze code kan worden aangehaald als Sollicitatiecode Menterwolde 2008 en treedt in werking
op de dag na bekendmaking.
Gelijktijdig met deze inwerkingtreding vervalt de Sollicitatiecode Menterwolde, vastgesteld op
16 mei 2006 te vervallen.
Ondertekening
Muntendam, 10 februari 2009
Burgemeester en wethouders voornoemd,
De burgemeester, De secretaris,
E.A. van Zuijlen K. Nieland
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl