Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR59603
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR59603/1
Regeling vervallen per 01-01-2018
Verordening inzake de behandeling van klachten gemeente Menterwolde
Geldend van 30-03-2000 t/m 31-12-2017
No.: 8/3.
De raad van de gemeente Menterwolde;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders;
gelet op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;overwegende dat het wenselijk is om een regeling te treffen voor de interneklachtenbehandeling;
BESLUIT:
vast te stellen:
DE VERORDENING INZAKE DE BEHANDELING VAN KLACHTEN GEMEENTE MENTERWOLDE
Artikel 1 Begripsbepalingen.
In deze verordening wordt verstaan onder:a. Klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop de gemeente zich ineen bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijke of rechtspersoon heeftgedragen.b. Klager: degene die een klacht heeft ingediend.c. Commissie: de vaste commissie voor bezwaar- en beroepschriften Menterwolde.
Artikel 2 Indiening van een klacht.
-
1 Een klacht kan door een ieder schriftelijk of mondeling worden ingediend bij dedaartoe door burgemeester en wethouders aan te wijzen klachtencoördinator.
-
2 De klacht dient zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen een jaar nadat degewraakte gedraging zich heeft voorgedaan, dan wel binnen een jaar nadatklager kennis heeft genomen of heeft kunnen nemen van de gewraaktehandeling, te worden ingediend bij de klachtencoördinator.
-
3 De klager dient een zo duidelijk mogelijke omschrijving te geven van degedraging waarop de klacht betrekking heeft en te vermelden wie zich aldusheeft gedragen.
Artikel 3 Registratie.
-
1 Elke ingediende klacht wordt door de klachtencoördinator geregistreerd envoorgelegd aan de commissie.
-
2 Een mondeling ingediende klacht wordt door de klachtencoördinator op schriftgesteld en ter ondertekening voorgelegd aan de klager ter bevestiging van dejuiste notering van de klacht.
-
3 Burgemeester en wethouders stellen een formulier vast waarop schriftelijkeklachten door klagers kunnen worden ingediend.
Artikel 4 Ontvangstbevestiging.
-
1 De ontvangst van een klacht wordt door de klachtencoördinator aan de klagerschriftelijk bevestigd.
-
2 In de bevestiging wordt meegedeeld door wie de klacht behandeld wordt en hoede verdere gang van zaken is.
-
3 De klachtencoördinator draagt zorg voor de voortgangsbewaking van deklachtenbehandeling en het onderhouden van contact met de klager.
Artikel 5 Commissie klachtenbehandeling.
De vaste commissie bezwaar- en beroepschriften Menterwolde als bedoeld in artikel 2lid 1 van de verordening inzake de behandeling van bezwaar- en beroepschriften wordtbelast met de behandeling als bedoeld in artikel 9:l4 lid 1 Awb.
Artikel 6 Niet behandelen.
Een klacht wordt, onverminderd het bepaalde in artikel 9:8 Awb, niet in behandelinggenomen indien niet is voldaan aan de vereisten van artikel 2, derde lid, en klager dezevoor behandeling vereiste gegevens niet binnen twee weken verstrekt nadat hij door deklachtencoördinator op deze tekortkoming is gewezen.
Artikel 7 Onderzoek en horen.
-
1 De klager wordt door de commissie in de gelegenheid gesteld zich in persoon ofbij gemachtigde te doen horen.
-
2 Het horen kan in ieder geval achterwege blijven indien de klacht kennelijkgegrond of ongegrond is dan wel ingevolge artikel 6 niet in behandeling kanworden genomen.
-
3 De klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft worden inelkaars aanwezigheid gehoord, tenzij de commissie op verzoek van de klageren/of van degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, anders bepaalt.
-
4 Onverminderd artikel 9:9 Awb worden alle van belang zijnde stukken voor deklager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft voorafgaandeaan de hoorzitting ter inzage gelegd voor een periode van tien werkdagen.
Artikel 8 Afdoening.
-
1 De commissie rapporteert binnen acht weken na de datum van ontvangst van deklacht aan burgemeester en wethouders.
-
2 Binnen twee weken nadat de rapportage is uitgebracht beslissen burgemeestersen wethouders over de afdoening van de klacht.
-
3 Burgemeester en wethouders stellen de klager en degene op wiens gedragingde klacht betrekking heeft schriftelijk en gemotiveerd in kennis van debevindingen van het onderzoek naar de klacht alsmede van de eventueleconclusies die zij daaraan verbinden.
Artikel 9 Jaaroverzicht.
-
1 De klachtencoördinator doet jaarlijks verslag van het aantal klachten in hetafgelopen kalenderjaar, de aard van die klachten, de wijze van afdoening en demaatregelen die eventueel naar aanleiding van de behandeling zijn getroffen.
-
2 Burgemeester en wethouders stellen het jaarverslag vast en leggen dit, zo nodigvoorzien van beleidsmatige aanbevelingen, voor behandeling voor aan deraadscommissie ABFRZ c.a.
Artikel 10 Evaluatie.
De uitvoering van deze regeling wordt binnen vijf jaar na de inwerkingtreding doorburgemeester en wethouders geëvalueerd.
Artikel 11 Onvoorzien.
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.
Artikel 12 Citeertitel.
Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening inzake de behandeling vanklachten gemeente Menterwolde".
Artikel 13 Inwerkingtreding.
Deze verordening treedt in werking op de dag na haar bekendmaking.
Ondertekening
Muntendam, 16 maart 2000
De raad voornoemd:
De voorzitter, De secretaris(M. Lantinga) (K. Nieland)Typ.:N
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl