Regeling vervallen per 01-07-2019

Mandaatregeling gemeente Smallingerland 2010

Geldend van 01-02-2011 t/m 22-12-2011

Intitulé

MANDAATREGELING GEMEENTE SMALLINGERLAND 2010

Inhoudsopgave

  • -

    Algemene instructie en ondertekening 03

  • -

    Bestuur 05

-Algemeen, van toepassing op alle afdelingen 06

-Afdeling Belastingen en Financiële Administratie en heffingsambtenaar 07

-Afdeling Bestuursondersteuning 10

-Afdeling Brandweer 12

-Afdeling Interne zaken 13

-Afdeling Ontwikkeling 14

-Afdeling Openbare werken 16

-Afdeling Personeelsmanagement 19

-Afdeling Publiek

-- burgerzaken 20

-vergunning en handhaving 23

-geo-informatie 32

-publiekscontacten 33

-Afdeling Regon 35

-Afdeling Samenlevingszaken 36

-Afdeling Sociale Zaken 37

-Ondertekening 51

Algemene instructie en ondertekening

Begripsomschrijving

-mandaat: de bevoegdheid om in naam van bestuursorgaan besluiten te nemen in de zin van artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht;

-volmacht: de bevoegdheid tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen;

-machtiging: de bevoegdheid tot het verrichten van handelingen, die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.*

Algemene instructie

  • 1.

    De beslissing op de in mandaat verleende bevoegdheid wordt voorbehouden aan het gehele college indien:

    • -

      het om onderwerpen c.q. beslissingen gaat, waarover geen bestaande beleid of bestendige bestuurspraktijk bestaat of nog geen wettelijke beleidsregel is geformuleerd of welke het vaststellen van nieuwe beleidsregels noodzakelijk maken;

    • -

      het om onderwerpen c.q. beslissingen gaat, waarvoor weliswaar beleid of anderszins beleidsregels zijn vastgesteld, doch welke vanwege omstandigheden van bijzondere aard, afwijken van normale gevallen en als zodanig niet als routinebeslissing kunnen worden aangemerkt;

    • -

      het redelijk vermoeden bestaat dat inwilliging of weigering belangrijke politieke of maatschappelijke gevolgen kan hebben;

    • -

      het zaken betreffen, waarbij standpunten van de portefeuillehouder, de (aangewezen) ambtenaar en/of adviserende instanties uiteenlopen;

    • -

      de mandataris, het afdelingshoofd of de gemeentesecretaris daartoe de wens te kennen geeft;

    • -

      de mandataris zelf belanghebbende is bij de uitoefening van de bevoegdheid;

    • -

      sprake is van een bezwaarschrift in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (m.u.v. bezwaarschriften n.a.v. besluiten op grond van de WMO en WWB waarbij de bevoegdheid is gemandateerd aan een lid van het college).

  • 2.

    Tenzij anders is aangegeven omvat de bevoegdheid om vergunningen c.a. te verlenen ook de bevoegdheid om deze te weigeren.

  • 3.

    De bij mandaat door de portefeuillehouders genomen besluiten worden opgenomen in besluitenlijsten, die wekelijks in de eerstvolgende vergadering van het college van burgemeester en wethouders ter kennisname wordt aangeboden.

  • 4.

    In geval van afwezigheid van het afdelingshoofd is de gemeentesecretaris of diens vervanger bevoegd.

  • 5.

    In geval van ondermandaat is bij afwezigheid of persoonlijk belang van de mandataris zijn/haar afdelingshoofd bevoegd.

  • 6.

    Mandaat wordt verleend aan het afdelingshoofd of een andere genoemde functionaris. In de lijst is eveneens opgenomen of het afdelingshoofd ondermandaat mag verlenen. Vervolgens is aangegeven aan wie ondermandaat is verleend.

Ondertekening van stukken

  • 1.

    Daar waar het college c.q. de burgemeester een bevoegdheid is verleend tot het nemen van een besluit of het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandelingen, wordt ook de bevoegdheid tot ondertekening verleend, voor zover dit hieronder niet is uitgesloten.

  • 2.

    Tenzij anders is aangegeven is het afdelingshoofd of de aangewezen medewerker, die bevoegd is tot afdoening tevens bevoegd tot ondertekening.

  • 3.

    De bij de beslissingsmandaten behorende bijzonderheden zijn eveneens van toepassing op de ondertekeningsmandaten.

  • 4.

    Behoudens in zaken met een routinematig karakter geldt het ondertekeningsmandaat niet ten aanzien van correspondentie gericht aan Kroon, Minister, Commissaris van de Koningin, Gedeputeerde Staten, de gemeenteraad en besturen van andere gemeenten.

  • 5.

    Voor de ondertekening van brieven namens het college geldt (ook in geval van ondermandaat) standaard de volgende tekst: Namens burgemeester en wethouders, ………………………………………….. naam functie

  • 6.

    Voor ondertekening van brieven namens de heffingsambtenaar (betaling leges e.d.) geldt standaard de volgende tekst: Namens het hoofd van de afdeling belastingen en financiële administratie, ………………………………………….. naam functie

BESTUUR

mandaat van college aan wethouder

bevoegdheid

bijzondere instructies

Aan

1

Beslissen op bezwaar inzake besluiten o.g.v. de Wwb

Beslissingen tk naar college.

Ph Sozawe

2

Beslissen op bezwaar inzake besluiten o.g.v. Wmo

Beslissingen tk naar college

Ph WMO

3

Het nemen van besluiten gedurende de zomervakantie

Alleen voor zover:

a.het zaken betreft waarvan objectief bepaalbaar is dat ze niet kunnen worden aangehouden tot na de vakantieperiode (spoedeisendheid);

b.de regeling waarop de voorgelegde zaak steunt of de aard en inhoud zich niet tegen afdoening in mandaat verzet;

c.de aanwezige leden van het college allen voor akkoord paraferen.

Besluiten na de vakantieperiode tk naar het college.

Het/de in die periode aanwezige collegelid/leden.

Algemeen van toepassing op alle afdelingen

mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd

ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers

bevoegdheid

bijzondere instructies

toegestaan?

verleend aan

bijzondere instructies

1

het schriftelijk (ook per e-mail) beantwoorden van verzoeken om informatie over zaken die tot het takenpakket van de afdeling behoren.

mits op louter informatieve en mede-delende wijze, niet gericht op enig rechtsgevolg en niet blijk gevend van persoonlijke beleidsopvattingen

ja

alle medewerkers voor zover het het eigen takenpakket betreft

mits op louter informatieve en mede-delende wijze, niet gericht op enig rechtsgevolg en niet blijk gevend van persoonlijke beleidsopvattingen

2

het afwikkelen van administratieve procedures ter behandeling van aan-vragen om vergunning, ontheffing e.d. op grond van die administratieve regelingen, waarvan de beslissings-voorbereiding en de administratieve uitvoering tot het takenpakket van de afdelingen behoort

ja

Behandelend medewerkers

3

het geven van toestemming voor deelname aan studiebijeenkomsten, congressen e.d.

nee

4

Het doen van uitgaven, aangaan van verplichtingen, verlenen van opdrachten, aangaan van overeenkomsten, accorderen van rekeningen.

Voor zover dit valt binnen de financiële ruimte van de producten en projecten die in de begroting aan het afdelingshoofd zijn toegewezen en in het financiële pakket (Decade) zijn vastgelegd op de economische kostencategorie goederen en diensten (4.3 ). Andere categorieën niet, tenzij dat expliciet anders is geregeld.

Ja

Medewerkers opgenomen op de lijst met tekenbevoegden.

Ondermandaat kan betrekking hebben op gehele producten/projecten, maar ook op (expliciet gemaakte) delen daarvan. Het verleende ondermandaat blijkt uit de door afd. BFA periodiek geverifieerde lijst tekenbevoegdheden.

5

het beslissen op verzoeken om informatie als bedoeld in de Wet Openbaarheid van Bestuur

Voorbehouden aan hoofd afdeling Communicatie in overleg met afdeling Bestuursondersteuning

Nee

7

Invullen van enquêtes, die geen beleidsvisie inhouden.

ja

Medewerker tot wie zijn takenpakket het onderwerp behoort

Mits na overleg met leidinggevende

AFDELING BELASTINGEN & FINANCIËLE ADMINISTRATIE

mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd

ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers

bevoegdheid

bijzondere instructies

toegestaan?

verleend aan

bijzondere instructies

1

het uitvoeren van verzekerings-aangelegenheden

ja

medewerker verzekeringen

Bevoegd tot toekenning van schade tot maximaal het eigen risico.

2

-het opnemen van kasgeldmiddelen, hetzij in rekening-courant, hetzij in de vorm van call- en/of kasgeldleningen

-het uitzetten van kasgeldleningen

-het afsluiten van vaste geldleningen

Mits in overeenstemming met art. 13 van de Financiële verordening.

ja

coördinator BRI

Alleen indien afdelingshoofd afwezig is.

3

het beslissen over aanvragen om vergunning of ontheffing als bedoeld in de Parkeerverordening

mits passend binnen vastgesteld beleid

ja

Medewerkers belastingen

mits passend binnen vastgesteld beleid

AFDELING BELASTINGEN EN FINANCIËLE ADMINISTRATIE

mandaat van heffingsambtenaar

ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers

Bevoegdheid

mandataris

toegestaan?

verleend aan

bijzondere instructies

1

Alle handelingen ter uitvoering van de heffing en invordering van leges en begraafrechten

Afdeling Publiek, Hoofd eenheid burgerzaken

ja

Alle medewerkers

m.u.v. de bevoegdheden als bedoeld in art. 25 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en Invorderingswet:

art. 12 (dwangbevel)

art. 19 (loonbeslag)

art. 25 (uitstel of kwijtschelding)

art. 49 (aansprakelijkheid) en

art. 51 (conservatoir beslag)

2

Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, leges, marktgelden

Hoofd afdeling Ontwikkeling

ja

Alle medewerkers

Idem

3

Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, leges en straat-, kade- en havengeld

Hoofd afdeling Openbare werken

ja

Alle medewerkers

Idem

4

Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, leges

Afdeling Publiek, hoofd eenheid vergunningen en handhaving

ja

Alle medewerkers

Idem

5

Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, leges

Hoofd afdeling Brandweer

ja

Alle medewerkers

Idem

6

Alle handelingen ter zake van de heffing en invordering van, voor de afdeling relevante, leges en straat-, kade- en havengeld.

Hoofd afdeling Bestuursondersteuning

Ja

Alle medewerkers

Idem

7

Alle handelingen als bedoeld in art. 25 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen terzake onroerende zaakbelasting, hondenbelasting, forensenbelasting, parkeerbelasting, recognities, reinigingsrechten en de afvalstoffenheffing

Ja

Coördinator heffingen van de Afdeling BFA.

Ondertekening namens heffingsa,btenaar.

9

Alle handelingen terzake van de uitvoering van de Wet Waardering Onroerende Zaken

Ja

Coördinator waardering onroerende zaken

Idem

NB De mandaten voor handelingen voor de heffing en invordering van leges, begraafrechten, straat-, haven- en kadegelden vergen bij ondertekening de volgende vermelding: Namens het hoofd van de afdeling Belastingen en financiële administratie ……………………………. naam functie

AFDELING BESTUURSONDERSTEUNING

mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd

ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers

bevoegdheid

bijzondere instructies

toegestaan?

verleend aan

bijzondere instructies

1

Algemene Plaatselijke Verordening Smallingerland voor zover het betreft het verlenen van vergunningen o.g.v. de volgende artikelen:

hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

art. 1.6 sub e. intrekking vergunning op verzoek.

Ja

best. jur. medew.

hoofdstuk 2 Openbare orde

2.1.2.1 optochten

2.1.4.1 feest, muziek en wedstrijd e.d.

2.1.4.2 dienstverlening

2.1.4.3 straatartiest

2.1.5.1 voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg

2.2.2 evenementenvergunning

2.3.1.2 exploitatievergunning horeca

2.3.1.4 ontheffing sluitingstijden

2.6.2 consumentenvuurwerk tijdens verkoopdagen

2.6.4 bezigen van carbid

ja

idem.

Hfst. 5 Andere onderwerpen betreffende de huishouden van de gemeente

5.2.2 venten e.d.

5.2.3 standplaatsen

5.5B.2 ligplaatsvergunning woonschepen

ja

ja

nee

idem

idem

2

Uitvoering Drank- en horecawet

Beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing e.d.

Ja

idem

Weigering door afdelingshoofd

3

Uitvoering Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen:

Oplaten luchtballonnen en overig vliegverkeer op niet als luchtvaartterrein aangewezen terreinen

Ja

Idem

4

Uitvoering Winkeltijdenwet:

Beslissen op aanvragen om ontheffingen

Ja

Idem

Weigering door afdelingshoofd

5

Algemene wet bestuursrecht:

Afdoening Awb-procedures. Beslissingsbevoegdheid berust bij het college m.u.v. bezwaren op het gebied van de WMO, waarvoor de portefeuillehouder bevoegd is om op bezwaren te beslissen.

Ja

Juridisch beleids-medewerkers en bestuurlijk juridisch medewerkers.

Best. jur. medew. behandelen de bezwaren op het gebied van WWB en Wmo. Overige bezwaren worden behandeld door de juridisch beleidsmedewerkers

6*

Vertegenwoordiging van het bestuursorgaan bij (hoger)beroepsprocedures.

Ja

idem

7

Wegenverkeerswet:

Het verlenen van ontheffing voor een wedstrijd met voertuigen (art. 10 juncto art. 148).

Ja

best. jur. med.

Alleen indien de wedstrijd binnen de gemeentegrens wordt gehouden anders provincie.

8

Wet op de kansspelen:

Vergunningen voor het houden van kansspelen en het plaatsen van kansspelautomaten

Ja

Idem

AFDELING BRANDWEER

mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd

ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers

bevoegdheid

bijzondere instructies

toegestaan?

verleend aan

bijzondere instructies

1

het beslissen over een aanvraag om ontheffing voor het stoken van vuur als bedoeld in artikel 5.5.1 van de APV

ja

Geen ondermandaat verleend.

NB Verlening van ondermandaat moet schriftelijke worden vastgelegd en moet worden gepubliceerd.

AFDELING INTERNE ZAKEN

mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd

ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers

bevoegdheid

bijzondere instructies

toegestaan?

verleend aan

bijzondere instructies

Uitvoering Archiefverordening

Ja

Medewerkers archivering

AFDELING ONTWIKKELING

mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd

ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers

bevoegdheid

bijzondere instructies

toegestaan?

verleend aan

bijzondere instructies

Cluster ruimte

Uitvoering Verordening VROM startersleningen Smallingerland 2008

Ja

Beleidsmedewerker vhv

Uitvoering Leegstandwet:

Verlenen vergunning voor tijdelijke verhuur

Ja

Idem

De bevoegdheid tot het elektronisch waarmerken en publiceren van Wro-instrumenten conform artikel 1.2.1. lid 1 en artikel 1.2.2. lid 2 van het Bro en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008.

Ja

beleidsmedewerker ruimtelijke ordening

Cluster grondzaken

Reserveren, optie en verkoop woningbouwkavels

-vastgestelde exploitatieopzet

-standaard verkoopvoorwaarden

Ja

Medewerkers grondzaken

Verkoop overhoekjes

-vastgestelde prijzen

(50% van de m2 kavelprijs)

-standaard verkoopvoorwaarden

-tot 100 m2

Ja

Idem

Ingebruikgeving stukjes grond, tuin e.d.

-vastgestelde prijzen

-standaard voorwaarden

Ja

Idem

Het (preventief) aanschrijven bij woningontruiming ter voorkoming van plaatsing inboedel op de openbare weg (grondslag: APV)

Op basis van aangezegde ontruiming door deurwaarder.

Ja

Op basis van aangezegde ontruiming door deurwaarder.

Verhuur gemeentelijke gebouwen (excl. gebouwen onderwijs)

Ja

Idem

Verhuur ligplaatsen gemeentelijke havens

-vastgestelde prijzen

-standaard voorwaarden

Ja

Idem

Grondbedrijf

Grasverpachtingen

Ja

Medewerkers grondzaken

Economische zaken

Uitvoering marktverordening

M.u.v. opleggen sancties

Ja

Bedrijfscontactfunc-tionaris en marktmeester

M.u.v. opleggen sancties

Reserveren, optie en verkoop bedrijventerrein

-vastgestelde exploitatieopzet

-prijzen binnen vastgestelde

bandbreedte

-standaard verkoopvoorwaarden

Ja

Bedrijfscontact-funtionaris

-vastgestelde exploitatieopzet

-prijzen binnen vastgestelde

bandbreedte

-standaard verkoopvoorwaarden

AFDELING OPENBARE WERKEN

mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd

ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers

bevoegdheid

bijzondere instructies

toegestaan?

verleend aan*

bijzondere instructies

1

het beslissen over aanvragen om vergunning/ontheffing voor het leggen van kabels en leidingen in gemeente-grond

ja

1, 3

2

het beslissen over aanvragen om vergunning van nutsbedrijven voor het aanbrengen of hebben van kabels, buizen, putten, installaties en andere voorwerpen in of onder een weg

ja

1, 3

3

het beslissen over aanvragen voor het leggen van dammen, duikers e.d. in sloten in eigendom van c.q. beheer bij de gemeente

ja

1, 2

4

het beslissen over aanvragen om toestemming voor het dempen van een bermsloot

Na overleg met afd. Ontwikkeling voor vereiste van aanlegvergunning (bestemmingsplan).

ja

1, 4

Na overleg met afd. Ontwikkeling voor vereiste van aanlegvergunning (bestemmingsplan).

5

het beslissen over aanvragen om vergunning voor het hebben, maken of wijzigen van een uitrit naar de weg

Conform beleid.

ja

1, 2

Conform beleid.

6

het beslissen over aanvragen om een rioolaansluiting

Conform gemeentelijk rioleringsplan

ja

1, 14

Conform gemeentelijk rioleringsplan

7

het doen van verzoeken aan particu-lieren om aan te sluiten op het gemeenteriool

Idem

ja

1, 4

Idem

8

het beslissen over het doen van een vooraanschrijving tot aansluiting op het gemeenteriool

Idem

ja

1, 4

Idem

9

het doen van een verzoek aan een nutsbedrijf om een verlichtingsplan in een bestemmingsplan op te stellen met kostenopgave

ja

1, 4

10

het doen van een verzoek aan een nutsbedrijf om een advies, kostprijs-berekening en offerte uit te brengen voor de uitvoering van incidentele verlichtingsplannen

ja

1, 4

11

het beslissen en geven van informatie over kleine wijzigingen van de lokale openbare straatverlichting

mits in overeenstemming met vastgesteld beleid en passend binnen budget

ja

1, 4

mits in overeenstemming met vastgesteld beleid en passend binnen budget

12

het beslissen over het vervangen van lichtmasten

mits krediet beschikbaar is

ja

1, 4

mits krediet beschikbaar is

13

het beslissen over verzoeken tot het plaatsen van verwijsborden

mits in overeenstemming met door college vastgesteld plan en mits niet betrekking hebbend op nieuwe verwijssystemen

ja

1, 5

mits in overeenstemming met door college vastgesteld plan en mits niet betrekking hebbend op nieuwe verwijssystemen

14

het (tijdelijk) plaatsen van verkeerstekens op borden en het aanbrengen van verkeerstekens op het wegdek, op grond van het Besluit Administratieve Bepalingen voor het Wegverkeer

Afd. Ontwikkeling bevoegd voor het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen. Verder geen mandaat.

ja

1, 2

Afd. Ontwikkeling bevoegd voor het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen. Verder geen mandaat.

15

het beslissen over het verlenen van ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens

m.u.v. ontheffing voor bijzondere transporten (is gemandateerd aan de RDW)

ja

1, 5

m.u.v. ontheffing voor bijzondere transporten (is gemandateerd aan de RDW)

16

het vragen van vrijblijvende adviezen, kostprijsberekeningen en offertes van vaste adviseurs, w.o. nutsbedrijven, cultuurmaatschappijen, architecten-bureaus e.d.

mits deze kosteloos kunnen worden verstrekt en niet leiden tot enige verplichting

ja

1, 7, 9

mits deze kosteloos kunnen worden verstrekt

17

het beslissen op verzoeken om ontheffing o.g.v. hoofdstuk 5, afdeling 3 APV Openbaar water

5.3.3 innemen ligplaats

5.3.4. aanleggen

5.3.11 verblijf in industriehaven

5.3.12 ligplaats aan laad- of losplaats

ja

1, 2, 6

18

het beslissen over verzoeken om privaatrechtelijke toestemming voor het kappen van bomen op gemeente-grond

Op basis van vastgesteld beleid, zoals groenstructuurplannen en notitie "bomen kennen geen grenzen".

ja

7, 8

Op basis van vastgesteld beleid, zoals groenstructuurplannen en notitie "bomen kennen geen grenzen".

19

het beslissen over aanvragen om kapvergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening

Idem

ja

7, 8

idem

20

het beslissen over het doen van een vooraanschrijving wegens overtre-ding van de kapvoorschriften van de Algemene Plaatselijke Verordening

Idem

ja

7, 8

idem

21

het beslissen over het doen van een vooraanschrijving en zo nodig over-gaan tot handhaving ter bestrijding van de iepziekte als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening

ja

7, 8

22

het beslissen over de keuze van de (bouw)architect en adviseurs t.b.v. door het gemeentebestuur opge-dragen werken

nee

n.v.t.

23

Het beslissen over het verpachten van grasbermen

ja

1, 2

24

het aansluiten van gemeentelijke gebouwen, elektriciteits-, gas-, water- en rioolnet

mits krediet beschikbaar is

ja

9, 10, 11

mits krediet beschikbaar is

25

het inrichten van stemlokalen en het aanwijzen van daarmee belaste personen als bedoeld in artikel I 4 van de Kieswet

mits in overleg met het hoofd van de eenheid Burgerzaken

ja

9, 10

mits in overleg met het hoofd van de eenheid Burgerzaken

26

het beslissen over verzoeken tot ver-vanging en aanvulling van materialen in gemeentelijke gymnastiekzalen

mits binnen normering/onderhouds-fonds

ja

9, 11

mits binnen normering/onderhouds-fonds

*) de in deze afdelingstabel genoemde nummers verwijzen naar de volgende medewerkers:

1 = coördinator wegen en verkeer 9 = coördinator gebouwen

2 = opzichter wegen en verkeer 10 = opzichter bouwkundige werken

3 = werkvoorbereider/toezichthouder riolering 11 = bouwkundig medewerker

4 = beleidsmedewerker civieltechnische werken 12 = opzichter wijkbeheer

5 = werkvoorbereider/toezichthouder wegen en verkeer 13 = werkvoorbereider openbaar groen

6 = havenmeester 14 = beheerder gemeentelijke riolering

7 = coördinator groenvoorzieningen 15 = administratief medewerker

8 = opzichter groenvoorzieningen 16 = secretaresse

AFDELING PERSONEELSMANAGEMENT

mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofden/directieteam

ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers

bevoegdheid

bijzondere instructies

toegestaan?

verleend aan

bijzondere instructies

1

Uitvoering geven aan Ambtenaren Reglement Smallingerland (ARS)

Na overleg/advies PM.

T.a.v. afdelingshoofd door lid directieteam.

T.a.v. directieleden door algemeen directeur.

M.u.v. onderstaande uitzonderingen:

Nee

2

Het aanstellen van medewerkers (ARS, hfst. 2) m.u.v. afdelingshoofden en directieleden.

Soza: binnen vastgestelde formatie.

Overige afdelingen: navrijgeven vacature door DT.

Nee

3

Verlenen van (gedeeltelijk) ontslag (ARS hfst. 8) mu.v. afdelingshoofden en directieleden.

M.u.v. 8.3, 8.6, 8.7, 8.13 en 8.15.

Nee

4

Toekennen schadevergoeding (ARS 15:1:23)

Tot € 500,-- en mits met instemming hoofd PM.

Nee

5

Toekennen gratificaties

Na toetsing DT.

Nee

6

Toekennen (tijdelijke) toelage

Tot max 12% door algemeen directeur

7

Niet of extra toekennen van periodiek

Op basis van beoordeling en na toetsing DT.

8

Verlenen/weigeren toestemming voor nevenwerkzaamheden

Door DT.

9

Uitvoering ARS hfst. 10a en 11a (bovenwettelijk WW en suppletie)

BAN PD

10

Akkoordverklaring declaraties

Ja

Hoofden van eenheden, opzichters en logistiek

11

Akkoordverklaring uitvoering

cafetariamodel

Ja

Hoofden van eenheden

AFDELING PUBLIEK

mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd

ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers

bevoegdheid

bijzondere instructies

toegestaan?

verleend aan

bijzondere instructies

 

EENHEID BURGERZAKEN

1

het verstrekken van inlichtingen, gewaarmerkte uittreksels en verklaringen uit de Gemeentelijke Basisadministratie GBA

 

ja

1, 2, 3

 

2

het afnemen van een verklaring op grond van artikel 36, tweede lid, sub e, van de Wet gemeentelijke basisadministratie Wgba

 

ja

1, 3

 

3

het aanwijzen van instellingen als bedoeld in artikel 67, vierde lid van de Wet gemeentelijke basisadministratie Wgba

 

ja

1

 

4

het afhandelen van eerste inschrijvingen in de GBA

 

ja

1, 3

 

5

het behandelen van verzoeken als bedoeld in artikel 79 (inzage) van de Wet gemeentelijke basisadministratie Wgba

 

ja

1, 3

 

6

het schriftelijk vooraankondigen van en het beslissen tot ambtshalve aanpassen van persoonsgegevens in de GBA

 

ja

1, 3

 

7

het behandelen van en het beslissen op verzoeken als bedoeld in de artikelen 80 t/m 82 van de Wet gemeentelijke basisadministratie Wgba

 

ja

1, 3

 

8

het behandelen van en het beslissen op verzoeken om gegevens waarop artikel 102 van de Wet gemeentelijke basisadministratie van toepassing is

 

ja

1, 2, 3

 

9

het in behandeling nemen van aanvragen voor reisdocumenten en het uitreiken van reisdocumenten

 

ja

1, 2, 3

 

10

het in behandeling nemen van rijbewijsaanvragen en het uitreiken van rijbewijzen

 

ja

1, 2, 3

 

11

het in ontvangst nemen en doorsturen van een aanvraag  "verklaring omtrent het gedrag"

 

ja

1, 2, 3

 

12

het legaliseren van handtekeningen en het waarmerken van documenten

 

ja

1, 2, 3

 

13

het uitoefenen van de (zowel besluit-vormende als uitvoerende) taken van de burgemeester op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap, met inbegrip van de op grond van artikel 8 van de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap aan de burgemeester gemandateerde bevoegdheden

 

ja

1, 3

bij politiek- of beleidsgevoelige aan-gelegenheden: mits na overleg met het hoofd van de eenheid en de burgemeester

14

het afgeven van een bewijs van in leven zijn

 

ja

1, 2, 3

 

15

het in ontvangst nemen en verwerken van een aangifte van overlijden

 

ja

1, 2, 3

Mits beëdigd als ambtenaar van de burgerlijke stand

16

het afwikkelen van administratieve procedures in het kader van de Begraafplaatsenadministratie (BPA)

 

ja

1, 2, 3

 

17

het verlenen van verlof tot uitstel van een begraving c.q. crematie

 

ja

1, 2, 3

Mits beëdigd als ambtenaar van de burgerlijke stand

18

het verlenen van verlof tot ontleding van lijken

 

ja

1, 2, 3

Mits beëdigd als ambtenaar van de burgerlijke stand

19

het afgeven van een laissez-passer voor lijken

 

ja

1, 2, 3

Mits beëdigd als ambtenaar van de burgerlijke stand

20

het benoemen van leden en plv. leden van stembureaus op grond van artikel E4 van de Kieswet

 

ja

1

 

21

het voeren van correspondentie over het kiezersregister als bedoeld in hoofdstuk D van de Kieswet

 

ja

1

 

22

het verstrekken van inlichtingen uit het kiezersregister als bedoeld in hoofdstuk D van de Kieswet

 

ja

1

 

23

het afgeven van kiezerspassen en volmachtbewijzen als bedoeld in de artikelen K4 en L6 van de Kieswet

 

ja

1, 2, 3

 

24

het in ontvangst nemen van processen-verbaal, verzegelde pakken en enveloppen als bedoeld in artikel N11 van de Kieswet

 

ja

1, 2, 3

 

25

het overbrengen van processen-verbaal verzegelde pakken en enveloppen naar de voorzitter van het hoofdstembureau als bedoeld in artikel N12 van de Kieswet

 

ja

1, 2, 3

 

26

het in ontvangst nemen van verklaringen van ondersteuning van kandidatenlijsten als bedoeld in artikel H4, derde lid, van de Kieswet

 

ja

1

 

27

het aanvragen van inlichtingen uit de justitiële documentatieregisters en  de politie-administratie t.b.v. naturalisatie- en optieverzoeken

 

ja

1, 2, 3

 

28

het opnemen van een verklaring als bedoeld in de Rijkswet op het Nederlanderschap

 

ja

1, 3

 

29

het uitbrengen van advies aan het ministerie van Justitie omtrent een verzoek tot geslachtsnaamwijziging of tot naturalisatie

 

ja

1, 3

 

30

het doen plaatsvinden van een periodieke naturalisatieceremonie

 

ja

1, 3

 

31

het aanwijzen van een locatie als huis der gemeente als bedoeld in artikel 5, zesde lid,. Van het Reglement Burgerlijke Stand

 

ja

1, 2, 3

Mits beëdigd als ambtenaar van de burgerlijke stand

 

 

 

EENHEID VERGUNNING EN HANDHAVING

Wabo (procedures ingediend vanaf 1 oktober 2010)

31

het uitvoering geven aan een voorbereidingsprocedure op grond van hoofdstuk 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb), inclusief het houden van openbare zittingen

 

ja

4, 5, 6, 7, 11

voor zover belast met die specifieke taak

32

het buiten behandeling laten van een aanvraag om omgevingsvergunning met toepassing van artikel 4.5 Awb

 

ja

4

 

33

Het verlenen van omgevings-vergunningen en geïntegreerde besluiten op grond van hoofdstuk 2 en 3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

m.u.v. beschikkingen waartegen in de procedure zienswijzen zijn ingediend en procedures als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 onder a punt  3 van Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

ja

4

m.u.v. beschikkingen waartegen in de procedure zienswijzen zijn ingediend en procedures als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 onder a punt 3 van Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

34

het weigeren van een omgevings-vergunning en geïntegreerde besluiten wegens strijd met de administratieve bepalingen van het Bouwbesluit

 

ja

4

 

35

het verlenen van een omgevings-vergunningen en geïntegreerde besluiten in afwijking van een welstandsadvies met voorbehoud

 

nee

 

 

36

het verlenen van een omgevings-vergunning en geïntegreerde besluiten waarvoor een reguliere voorbereidingsprocedure op grond van paragraaf 3.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) benodigd is in afwijking van een negatief welstandsadvies

 

nee

 

 

37

het ondertekenen van een omgevingsvergunning en geïntegreerde besluiten waarvoor een uitgebreide voorbereidingsprocedure op grond van paragraaf 3.10 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) benodigd is in afwijking van een negatief welstandsadvies

mandaat betreft alleen de ondertekeningbevoegdheid (beslissingbevoegdheid is niet gemandateerd)

ja

4

ondermandaat betreft alleen de ondertekeningbevoegdheid

38

Het weigeren van omgevings-vergunningen en geïntegreerde besluiten waarvoor een reguliere voorbereidingsprocedure op grond van paragraaf 3.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) benodigd is

 

nee

 

 

39

het ondertekenen van een besluit tot weigering van een omgevings-vergunning waarvoor een uitgebreide voorbereidingsprocedure op grond van artikel 3.10 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) benodigd is.

mandaat betreft alleen de ondertekeningbevoegdheid

nee

 

 

40

het intrekken van vergunningen waarvan langer dan de genoemde termijn geen gebruik is gemaakt op grond van artikel 2.33 lid 2 sub a van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

 

ja

4

 

41

het intrekken van vergunningen op verzoek van de vergunninghouder op grond van artikel 2.33 lid 2 sub b van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

 

ja

4

 

42

het, op verzoek van de aanvrager, terstond in werking laten treden van een beschikking na bekendmaking daarvan op grond van artikel 6.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht voor zover er uitsluitend sprake is van het slopen of verwijderend van asbesthoudend materiaal

 

ja

4

 

43

het verlenen van ontheffing van de bodemonderzoekplicht op grond van artikel 2.1.5, vierde lid 4 van de bouwverordening

mits uit de gemeentelijke bodem-kwaliteitskaart blijkt dat de locatie geschikt is voor het beoogde gebruik

ja

4

mits uit de gemeentelijke bodem-kwaliteitskaart blijkt dat de locatie geschikt is voor het beoogde gebruik

44

het verlenen of weigeren van toe-stemming bij een sloopmelding

 

ja

4

 

 

 

 

 

 

 

Milieu (procedures ingediend tot 1 oktober 2010)

45

het uitvoering geven aan een voorbereidingsprocedure op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), inclusief het houden van openbare zittingen

 

ja

4, 5, 6, 7

voor zover belast met die specifieke taak

46

het buiten behandeling laten van een aanvraag om milieuvergunning met toepassing van artikel 4.5 Awb

 

ja

4, 5, 6, 7

voor zover belast met die specifieke taak

47

Het verlenen van milieuvergunningen op grond van artikel 8.1 en 8.4 van de Wet milieubeheer en het afgeven van beschikkingen op grond van de artikelen 8.22, 8.23 en 8.24 van de Wet milieubeheer

m.u.v. beschikkingen waartegen in de Awb-procedure zienswijzen zijn ingediend

ja

4

m.u.v. beschikkingen waartegen in de Awb-procedure zienswijzen zijn ingediend

48

het intrekken van milieuvergunningen op verzoek van de vergunninghouder op grond van artikel 8.26 van de Wet milieubeheer

 

ja

4

 

49

het intrekken van vergunningen waarvan langer dan drie jaar geen gebruik is gemaakt op grond van artikel 8.25 van de Wet milieubeheer

 

ja

4

 

 

 

 

 

 

 

Bouwen (procedures ingediend tot 1 oktober 2010)

50

het verlenen van een reguliere bouwvergunning overeenkomstig de voorschriften

 

ja

4

 

51

het verlenen van een lichte bouw-vergunning

 

ja

4

 

52

het verlenen van ontheffing voor het plaatsen van een erf- of terrein-afscheiding op grond van artikel 2.5.18 van de bouwverordening

 

ja

4

 

53

het weigeren van een lichte bouw-vergunning

 

nee

 

 

54

het weigeren van een reguliere bouwvergunning wegens strijd met de administratieve bepalingen van het Bouwbesluit

 

ja

4

 

55

het ondertekenen van een besluit tot weigering van een reguliere bouw-vergunning anders dan wegens strijd met de administratieve bepalingen van het Bouwbesluit

mandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid

ja

4

ondermandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid

56

het verlenen van ontheffing op grond van artikel 1.11, eerste en tweede lid, van het Bouwbesluit

 

ja

4

 

57

het beoordelen van gelijkwaardigheid als bedoeld in artikel 1.5 van het Bouwbesluit

 

ja

4

 

58

het behandelen van zienswijzen m.b.t. een licht-vergunningplichtig bouwwerk (voor zover niet in strijd met bestemmingsplan)

 

ja

4, 11

 

59

het intrekken van een bouwvergunning op verzoek van vergunninghouder

 

ja

4

 

60

het intrekken van een  bouwvergunning na 26 weken

 

ja

4

ondermandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid

61

het buiten behandeling laten van een aanvraag om bouwvergunning op grond van artikel 4:5 Awb

 

ja

4, 11

 

62

het aanhouden van een aanvraag om bouwvergunning i.v.m. coördinatie

 

ja

4, 11

 

63

het met ten hoogste zes weken ver-dagen van de beslissing over een aanvraag om bouwvergunning

 

ja

4

 

64

het verlenen van ontheffing van het bestemmingsplan op grond van artikel 3.6 Wet ruimtelijke ordening

 

ja

4

 

65

het ondertekenen van een besluit tot verlening van ontheffing van het bestemmingsplan op grond van artikel 3.22 Wet ruimtelijke ordening

mandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid (beslissings-bevoegdheid is niet gemandateerd)

ja

4

ondermandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid

66

het verlenen van ontheffing van het bestemmingsplan op grond van artikel  3.23  Wet ruimtelijke ordening

 

ja

4

 

67

het ondertekenen van een besluit tot weigering van ontheffing van het bestemmingsplan op grond van artikel 3.23 Wet ruimtelijke ordening

mandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid (beslissings-bevoegdheid is niet gemandateerd)

ja

4

ondermandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid

68

het verlenen van een reguliere bouwvergunning in afwijking van een welstandsadvies met voorbehoud

 

nee

 

 

69

het verlenen van een reguliere bouwvergunning in afwijking van een negatief welstandsadvies

mandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid (beslissings-bevoegdheid is niet gemandateerd)

ja

4

ondermandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid

70

het verlenen of weigeren van toe-stemming bij een sloopmelding

 

ja

4

 

71

het verlenen van een sloopvergunning

m.u.v. (rijks)monumenten en zgn. MIP-panden

ja

4

m.u.v. (rijks)monumenten en zgn. MIP-panden

72

Het weigeren van een sloopvergunning

mandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid (beslissings-bevoegdheid is niet gemandateerd)

ja

4

ondermandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid

73

het verlenen van een vergunning op grond van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (Gebruiksbesluit)

 

ja

4

 

 

 

 

 

 

 

Diversen

74

het afhandelen van meldingen op grond van artikel 8.19 van de Wet milieubeheer

 

ja

4

 

75

het afhandelen van meldingen op grond van artikel 8.41 van de Wet milieubeheer

 

ja

4, 5, 6, 7, 8

 

76

het vragen van (aanvullende) onderzoeken op grond van artikel 1.11 van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Activiteitenbesluit) en de artikelen 7.4 en 7.7 van het Besluit landbouw milieubeheer

 

ja

4

 

77

Het opleggen van maatwerkvoorschriften bij Algemene Maatregelen van Bestuur (AMvB's) op grond van artikel 8.40 Wet milieubeheer

 

Ja

4

 

78

het beoordelen van bodem- en akoestische onderzoeken i.o.v. derden (i.v.m. aanvraag om omgevingsvergunning, bouw-vergunning, milieuvergunning e.d.)

 

ja

4, 5, 7, 11

voor zover belast met die specifieke taak

79

het accepteren van een melding op grond van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (Gebruiksbesluit)

 

ja

4

 

80

Het opleggen van maatwerkvoorschriften bij een melding op grond van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (Gebruiksbesluit)

 

Ja

4

 

81

Het o.g.v. art. 4.4.1 APV aanwijzen van buiten de weg gelegen plaatsen waar het verboden is opslag te plegen.

 

Ja

4

 

82

het doen uitgaan van een schriftelijke bevestiging van een controle op grond van de in hoofdstuk 5 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten en besluiten en de Algemene Plaatselijke Verordening voor zover géén overtredingen zijn geconstateerd

 

ja

4, 6, 8, 10, 12

 

83

het doen uitgaan van eerste en tweede aanschrijvingen n.a.v. geconstateerde overtredingen tijdens een controle op grond van de in hoofdstuk 5 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten en besluiten en de Algemene Plaatselijke Verordening

 

ja

4

 

84

het overgaan tot vooraanschrijving ter ongedaanmaking van een overtreding van de in hoofdstuk 5 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten en besluiten en de Algemene Plaatselijke Verordening

 

 

nee

 

 

 

85

Het verlengen van een begunstigingstermijn

 

nee

 

 

86

Het doen uitgaan van een invorderingsbeschikking nadat een dwangsom verbeurd is

 

nee

 

 

87

het stilleggen van werkzaamheden die vallen onder de reikwijdte van we Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

 

ja

4

 

88

het opheffen van de stillegging van werkzaamheden die vallen onder de reikwijdte van we Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

 

ja

4

 

89

het overgaan tot aanschrijving tot het (geheel of gedeeltelijk) staken van het gebruik

 

ja

4

 

90

het opheffen van een (geheel of gedeeltelijk) gebruiksverbod

 

ja

4

 

91

Het afhandelen van verzoeken om handhaving

 

ja

4

 

92

het vragen van vrijblijvende adviezen, kostprijsberekeningen en offertes van adviesbureaus

Mits deze kosteloos worden verstrekt en niet leidt tot enige verplichting

ja

4, 5, 7, 9

voor zover belast met die specifieke taak, kosteloos worden verstrekt en niet leidt tot enige verplichting

93

het geven van opdrachten voor bodemonderzoeken, akoestische onderzoeken e.d.

mits budget aanwezig is

ja

4

mits budget aanwezig is

94

het uitvoering geven aan een pro-cedure tot vaststelling van hogere waarde als bedoeld in de Wet geluidhinder

 

ja

4, 5, 6, 7

voor zover belast met die specifieke taak

95

het verlenen van een hogere grens- waarde als bedoeld in de Wet geluidhinder (inclusief het ontwerp-besluit daarvoor)

m.u.v. beschikkingen waarover in de Awb-procedure zienswijzen zijn ingediend

nee

 

 

96

het verlenen van ontheffing o.g.v. het Lozingenbesluit bodembescherming

 

nee

 

 

97

het nemen van een gedoogbesluit  voor het tijdelijk plaatsen van een stacaravan bij de bouw

 

ja

4

 

98

het verstrekken van NME-subsidies

mits budget aanwezig is en tot ten hoogste € 500,--

ja

4

mits budget aanwezig is en tot ten hoogste € 500,--

99

Het behandelen van aanvragen om subsidie in het kader van de Subsidieregeling stimulering-smaatregel duurzaamheid

mits budget aanwezig

ja

4

mits budget aanwezig

100

het verlenen van subsidie op grond van de Stimuleringsregeling Duurzaam Bouwen en Stimuleringsregeling Duurzaam Bouwen Drachtstervaart

mits budget aanwezig

ja

4

mits budget aanwezig

101

het weigeren van subsidie op grond van de stimuleringsregeling Duurzaam Bouwen

mandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid (beslissings-bevoegdheid is niet gemandateerd)

ja

4

ondermandaat betreft alleen de onder-tekeningsbevoegdheid

102

Het verlengen van de uitvoeringstermijn van maatregelen in het kader van de Subsidieregeling voor gevels in het centrum van Drachten

 

ja

4

 

103

het vaststellen van adressen

inclusief het hernummeren en het omdraaien van hoofd- en nevenadres van een adresseerbaar object in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)

nee

 

 

104

Het samenvoegen van verblijfsobjecten in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)

 

nee

 

 

105

Het als gevolg van verbouw splitsen van een reeds in de BAG opgenomen gebouw in 1 of meer verblijfsobjecten

 

nee

 

 

106

Het melden van start bouw in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)

 

ja

4, 12

 

107

Het melden van gebruiksgereed in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)

 

ja

4, 12

 

108

Het melden van bouwgereed in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)

 

ja

4, 12

 

109

Het melden van sloop afgerond in het kader van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)

 

ja

4, 12

 

110

Het melden van het geheel of gedeeltelijk verdwijnen van objecten door een calamiteit

 

ja

4, 11, 12

 

 

 

 

 

 

 

CLUSTER GEO-INFORMATIE

108

Het vertegenwoordigen van de burgemeester bij de aanwijs van perceelgrenzen bij aan- en verkoop van grond

 

ja

13, 17

 

109

Het beheer van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)

 

ja

13, 14, 15, 16

 

110

Het archiveren van een geconstateerd object

 

ja

13, 14, 15, 16

 

111

Het constateren van een nieuw object

inclusief vergunningvrije bouwwerken

ja

13, 14, 15, 16

 

112

Het archiveren van een bestaand object na constatering

 

ja

13, 14, 15, 16

 

113

De heropname van een legitiem gegeven

 

ja

13, 14, 15, 16

 

114

Het inmeten van geometrie

 

ja

17

 

115

Het verwerken van ingemeten geometrie

 

ja

14, 15, 16

 

116

Het verwerken van vastgestelde postcodes

 

ja

13, 14, 15, 16

 

117

Het toetsen van brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wbag)

 

ja

13, 14, 15, 16

 

118

Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers ingevolge de Wbag

 

ja

13, 14, 15, 16

 

119

Het inschrijven van aangewezen brondocumenten in het adressenregister en het gebouwenregister ingevolge artikel 10 eerste en tweede lid van de Wbag

 

ja

13, 14, 15, 16

 

120

Het opnemen van gegevens in de adressenregistratie en gebouwenregistratie op basis van brondocumenten op grond van artikel 14A en 15 ingevolge artikel 11 van de Wbag

 

ja

13, 14, 15, 16

 

121

Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen als bedoeld in artikel 37 van de Wbag

 

ja

13, 14, 15, 16

 

122

Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van verzoeken als bedoeld in artikel 38 van de Wbag

 

ja

13, 14, 15, 16

 

123

Het verwerken van meldingen en verzoeken als bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wbag

 

ja

13, 14, 15, 16

 

124

Het inzage verlenen in de adressenregistratie en gebouwenregistratie en het vestrekken van de daarin opgenomen gegevens als bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wbag

 

ja

13, 14, 15

 

125

Het inschrijven van beperkingenbesluiten in een beperkingenregister op grond van artikel 2 van de Wet kenbaarheid

publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb)

 

ja

13. 14, 15, 16

 

 

 

 

 

 

 

CLUSTER PUBLIEKSCONTACTEN

126

Het inzage verlenen in de adressenregistratie en gebouwenregistratie en het verstrekken van de daarin opgenomen gegevens als bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wbag

 

ja

18, 19

 

 

 

 

 

 

 

 

*) de in deze afdelingstabel genoemde nummers verwijzen naar de volgende medewerkers van de eenheid Vergunning en Handhaving:

1 = hoofd eenheid Burgerzaken 11 = technisch medewerker bwt

2 = medewerker frontoffice Burgerzaken 12 = technisch opzichter bwt / toezichthouder bouwfase

3 = medewerker backoffice Burgerzaken 13 = coördinator cluster Geo-informatie

4 = hoofd eenheid Vergunningen en handhaving 14 = applicatiebeheerder GIS

5 = beleidsmedewerker (milieu) 15 = medewerker geo-informatie

6 = juridisch beleidsmedewerker milieu 16 = informatiebeheerder datadistributie en GIS

7 = milieutechnisch medewerker vergunningverlening 17 = landmeetkundige of diens vervangers

8 = milieutechnisch medewerker handhaving / toezichthouder gebruiksfase 18 = coördinator Publiekscontacten

9 = beleidsmedewerker (bouwen) 19 = medewerker Publieksbalie

10 = juridisch medewerker bouwen

AFDELING REGON

mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd

ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers

bevoegdheid

bijzondere instructies

toegestaan?

verleend aan*

bijzondere instructies

1

het uitbrengen van vrijblijvende offertes aan derde-partijen.

M.u.v. andere gemeenten.

Nee

2

het aangaan van overeenkomsten ter uitvoering van dienstverlening die tot het functiepakket van de afdeling behoort

M.u.v. andere gemeenten.

Nee

3

het besluiten tot toepassen van spoedeisende bestuursdwang bij overtreding van § 3 Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen en § 4 Inzameling van bedrijfsafvalstoffen van de Afvalstoffenverordening en de daarop vastgestelde voorschriften.

Alleen voor zover spoedshalve, als bedoeld in artikel 5:24, zesde lid, van de Awb.

ja

beleidsmedewerker

4

Op schrift stellen en bekendmaken van de toepassing van bestuursdwang als bedoeld onder punt 3.

Eveneens op grond van artikel 5:24, zesde lid, van de Awb (zo spoedig mogelijk na feitelijke toepassing bestuursdwang).

Nee

AFDELING SAMENLEVINGSZAKEN

mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd

ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers

bevoegdheid

bijzondere instructies

toegestaan?

verleend aan

bijzondere instructies

Onderwijs

1

Besluiten op aanvragen om vergoeding leerlingenvervoer

Met inachtneming van de verordening leerlingenvervoer.

Ja

Adm. medewerker leerlingzaken

2.

Bepalen wijze, tijdstip en duur van de vergoeding leerlingenvervoer.

Idem.

Ja

Idem

Subsidies

3.

Besluiten op een verzoek om toekenning en vaststelling van structurele subsidies

Mits voorkomend op subsidiestaat en met uitzondering van subsidies boven

€ 50.000,--. Weigering voorbehouden aan het college.

Nee

4.

Besluiten op een verzoek om toekenning, vaststelling en verstrekking van incidentele subsidies

Op basis van subsidieverordening en vastgesteld beleid, tot een bedrag van € 5.000,--. Weigering na overleg met de portefeuillehouder.

Nee

AFDELING SOCIALE ZAKEN*

mandaat van college/burgemeester aan afdelingshoofd

ondermandaat van afdelingshoofd aan medewerk(st)ers

bevoegdheid

bijzondere instructies/

wettelijke grondslag

toegestaan?

verleend aan

bijzondere instructies

A 1) Machtiging

Het vertegenwoordigen van de gemeente of het gemeentebestuur bij administratieve-, beroeps- en gerechtelijke procedures (incl. zaken die met een verzoekschrift worden ingeleid), bij (hoger) beroep, bij de behandeling van (aanvragen voor) voorlopige voorzieningen en bij schorsingsverzoeken

Art.160 en 171 Gemeentewet.

ja

02 /03 /06 /07 /14

A 2) Mandaat

Het opstellen en ondertekenen van verweerschriften

Artikel 10:11 Awb

ja

02 / 09

A 3) Volmacht

Het sluiten van overeenkomsten ter uitvoering van de onder rubriek B vermelde bevoegdheden alsmede het uitvoeren van de daarvoor wettelijk verplichte voorbereidingshandelingen zoals de uitvoering van de van toepassing zijnde (Europese) aanbestedingsregels

Artikel 160 Gemeentewet;

De onder B genoemde bijzondere wetten

Besluit Bao

ja

02 / 06 / 14 / 16

A 4) Machtiging

Het vertegenwoordigen van de gemeente ter uitvoering van de in dit overzicht vermelde besluiten waaronder het tekenen van de overeenkomsten genoemd onder A3.

Art.171 Gemeentewet

ja

02 / 02 / 14 / 16

A 5) Mandaat/volmacht

Het ( besluiten tot het ) voeren van rechtsgedingen ter vaststelling van betalingsverplichtingen van derden, dan wel ter ten uitvoerlegging van besluiten en rechtelijke uitspraken terzake, voor zover deze betalingsverplichtingen:

a)rechtens verband houden met de uitoefening van de onder rubriek B vermelde bevoegdheden, of

b)deze hun grond vinden in besluiten tot terugvordering die bekend zijn gemaakt voor 1 juli 1997 en de uitvoering van de ABW ( tot 1996 ) , Abw , Ioaw ,Ioaz betreffen,

een en ander met uitzondering van het instellen van beroep.

Artikel 160 lid 1 onder f Gemeentewet; de onder B genoemde wetten en regelingen

ja

02

A 6) Mandaat/Machtiging

Het besluiten tot het treffen van conservatoire en executoriale maatregelen ter verkrijging van betaling van de onder A5) bedoelde vorderingenovereenkomsten ter uitvoering van de onder rubriek B vermelde bevoegdheden

Het wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering

Ja

02

A 7) Mandaat / Machtiging

Het besluiten tot het voeren van een rechtsgeding ter bepaling van het bevoegde gemeentebestuur.

Artikel 12 Ioaw/Ioaz

Art. 42 WWB

Ja

02

A 8) Mandaat

Het doorzenden van geschriften of bezwaar- en beroepsschriften naar een tot behandeling bevoegd bestuursorgaan, onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de afzender

Art: 2.3 lid 1; art 6.15 lid 1 en lid 2 Awb

Ja

02 / 03

A 9 ) Mandaat

Het aan de afzender terugzenden van geschriften die voor de afdeling Sociale Zaken bestemd zijn en ook niet kunnen worden doorgezonden

Artikel 2.3 lid 2 Awb

Ja

02 / 03

A 10) Mandaat

Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie op grond van artikel 3 Wob betreffende de bestuurlijke aangelegenheid waarvan de uitvoering aan afdeling Sociale Zaken is op opgedragen met uitzondering het beslissen op bezwaarschriften

Art 3 Wob

ja

02 / 06 / 14

B 1 Wet werk en bijstand (WWB)

Wettelijke grondslag

Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan

B 1.1 Mandaat

Het nemen van besluiten, waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan, tot vaststelling en herziening van aanspraken en ( betalings-) verplichtingen, in een individueel geval, die voortvloeien uit de WWB, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften

Verordeningen o.g.v art. 8 en 8a WWB Art. 43 e.v ; 58 e.v ; 61 e.v WWB Art.160 Gemeentewet

Ja

02 / 04 / 06 / 08 / 09 / 10 / 11 / 12

B 1.2 Mandaat

Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en de tenuitvoerlegging daarvan , tot vaststelling en herziening van verhaal in rechte , in een individueel geval die voortvloeien uit de bijstandsverlening.

Art. 13 Invoeringswet WWB juncto Art. 92 2e en 3e lid tot en met art. 105 en art. 141 van de Abw

Ja

02/ 04

B 1.3 Mandaat / Machtiging

Het verrichten van overige werkzaamheden waaronder het nemen van besluiten , betrekking hebbend op een individueel geval , voor wat betreft de betaling van bijstand en de uitvoering van de inlichtingenplicht door derden en gegevensuitwisseling met derden.

Art. 45; 63 e.v ; 66 ; 67 WWB

Ja

02 / 06 / 07/ 12 / 13

B 1.4 Mandaat / machtiging

Het indienen van een verslag over de uitvoering , inclusief een opgave van de door het college gemaakte kosten voorzien van een verklaring van de accountant en voorzien van een oordeel van de gemeente-raad over de uitvoering.

Art. 77 WWB

Art. 213 Gemeentewet

ja

02

B 2 Besluit bijstandsverlening

zelfstandigen (Bbz)

Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan

B 2.1 Mandaat

Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling en herziening van aanspraken en ( betalings-) verplichtingen , in een individueel geval , die voortvloeien uit de Bbz 2004, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften

Art. 35 e.v ; 44 e.v ;

Bbz 2004; Art.160 Gemeentewet

Ja

06 / 07/ 08 / 09 / 10 / 11 / 12

B 2.3 Mandaat / Machtiging

Het verrichten van overige werkzaamheden waaronder het nemen van besluiten , betrekking hebbend op een individueel geval , voor wat betreft de betaling van bijstand en de uitvoering van de inlichtingenlicht door derden en gegevensuitwisseling met derden

Art. 45; 63 e.v ; 66 ; 67 WWB

Art.18 t/m 34 Bbz

Ja

02 / 06 / 07 / 12 / 13

B 2.3 Mandaat / machtiging

Het indienen van de verantwoordingsinformatie bedoeld in artikel 58a van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten

Art. 58 Bbz

Art. 58a Bbvpg

Ja

02

B 3 Wet Inkomensvoorziening

oudere en gedeeltelijk

arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw)

Wet Inkomensvoorziening

oudere en gedeeltelijk

arbeidsongeschikte werkloze gewezen zelfstandigen (Ioaz)

Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan

B 3.1 Mandaat

Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling en herziening van aanspraken en ( betalings-) verplichtingen , in een individueel geval , die voortvloeien uit de Ioaz en Ioaz, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften

Art.15, 20a en 25 Ioaw / Ioaz ;

Ja

02/ 04 / 06 / 07 / 08 / 09 / 10 / 11 / 12

B 3.2 Mandaat / Machtiging

Het verrichten van overige werkzaamheden waaronder het nemen van besluiten , betrekking hebbend op een individueel geval , voor wat betreft de betaling van de uitkering en de uitvoering van de inlichtingenplicht door derden en gegevensuitwisseling met derden

Art. 21 e.v , 44 e.v. Ioaw / Ioaz ;

Ja

02 / 06 / 07 / 12 / 13

B 3.3 Mandaat / Machtiging

Het indienen van een ( voorlopig) verslag over de uitvoering, inclusief een opgave van de door het college gemaakte kosten voorzien van een verklaring van de accountant en voorzien van een oordeel van de gemeenteraad over de uitvoering.

Art 54 Ioaw,

Art. 213 gemeentewet

Art. 54 Ioaz

Ja

02

B 4 Wet Kinderopvang ( Wk)

Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan.

B 4.1 Mandaat

Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling , tot herziening en intrekking van aanspraken op tegemoetkomingen in de kosten van kinderopvang in een individueel geval en van (betalings-) verplichtingen die voortvloeien uit de toepassing van de Wk en de plaatselijke verordening met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften.

Art 160 Gemeentewet, Art 3 t/m 8 verordening Wet Kinderopvang gemeente Smallingerland ,

Art. 72 Wk

Art 58 t/m 60 WWB ( terug-vorderingsbepalingen

Ja

02/ 06 / 07 / 11

B 4.2 Mandaat

Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling, herziening en intrekking van aanspraken op tegemoetkomingen in de kosten van kinderopvang in een individueel geval en van (betalings-) verplichtingen die voortvloeien uit het besluit van burgemeester en wethouders van 27 maart 2008 betreffende sociaal medisch geïndiceerde kinderopvang met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften.

Art. 160 Gemeentewet; Besluit BenW d..d 27-3-08

Beleid sociaal en medisch geïndiceerden en Kinderopvang 2005

ja

02 / 06 / 07 / 11

B 5 Wet investeren in jongeren

( WIJ )

Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan.

B 5.1 Mandaat

Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan , tot vaststelling en herziening van aanspraken en ( betalings-) verplichtingen , in een individueel geval, die voortvloeien uit de WIJ, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften

Verordeningen o.g.v art 12 WIJ

Art. 14 e.v ; 25 e.v ; 54 e.v WIJ Art.160 Gemeentewet

Ja

02 / 04 / 06 / 08 / 09 / 10 / 11 / 12

B 5.2 Mandaat

Het nemen van besluiten , waaronder ook die ter voorbereiding en de tenuitvoerlegging daarvan , tot vaststelling en herziening van verhaal in rechte , in een individueel geval die voortvloeien uit de bijstandsverlening.

Art. 13 Invoeringswet WWB juncto Art. 92 2e en 3e lid tot en met art. 105 en art. 141 van de Abw

Ja

02/ 04

B 5.3 Mandaat / Machtiging

Het verrichten van overige werkzaamheden waaronder het nemen van besluiten , betrekking hebbend op een individueel geval, voor wat betreft de betaling van bijstand en de uitvoering van de inlichtingenplicht door derden en gegevensuitwisseling met derden.

Art. 38; 44 e.v ;50 ; 52 WIJ

Ja

02 / 06 / 07/ 12 / 13

B 5.4 Mandaat / machtiging

Het indienen van een verslag over de uitvoering, inclusief een opgave van de door het college gemaakte kosten voorzien van een verklaring van de accountant en voorzien van een oordeel van de gemeenteraad over de uitvoering.

Art.89 WIJ

Art. 213 Gemeentewet

ja

02

B 6 Wet Inburgering ( Wi)

Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan

B 6.1 Mandaat

Het nemen van besluiten tot ontheffing van de inburgeringsplicht in een individueel geval met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften

Art. 6 en 31 lid 2 onder b Wi

Ja

06 /07 / 11

B 6.2 Mandaat

Het nemen van besluiten tot vaststelling en vervallenverklaring van de inburgeringvoorziening inclusief de vaststelling van de verplichtingen verbonden aan de voorziening in een individueel geval, waaronder besluiten tot tenuitvoerlegging daarvan, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften

Art. 22 lid 1 , 23 lid 4 , 24 lid 1 en 4 WI

Ja

06 / 07 / 11

B 6.3 Mandaat

Het nemen van besluiten tot het bepalen van de aanvang van de termijn voor het bepalen van het inburgeringsexamen en tot het verlengen van de termijn in een individueel geval met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften

Art. 22 lid 2 , 26 , 31 lid 2 onder a, 32 en 33 Wi

Art.5.4 Besluit inburgering

Ja

06 / 07 / 11

B 6.4 Mandaat

Het nemen van een besluit tot ontheffing van de inburgeringsplicht binnen zes maanden voor het verstrijken van de termijn waarbinnen het inburgeringsexamen moet zijn behaald

Art. 5.5 Besluit inburgering

Ja

06/07/11

B 6.5 Mandaat

Het nemen van besluiten tot het opleggen en ten uitvoer leggen van een bestuurlijke boete n een individueel geval met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften

Art. 29 t/m 31 , 33 , 39 en 45 Wi

Ja

06 / 07 / 11

B 6.6 Volmacht

Het sluiten van een overeenkomst over de inburgeringsvoorziening in een individueel geval.

Art. 13c Regeling BDU SIV

Ja

06 / 07 / 11

B 6.7 Machtiging

Het doen uitgaan van een schriftelijke kennisgeving inzake de termijn voor het behalen van het inburgeringexamen in een individueel geval.

Art. 5.3 Besluit Inburgering Regeling BDU SIV

Ja

06 / 07 / 11

B 6.8 Machtiging

Het doen van een aanbod voor een inburgeringsvoorziening in een individueel geval, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften.

Art, 19 lid 1 en 2 , 20 lid 2

Wi ; Art. 13b Regeling BDU SIV

Ja

06 / 07 / 11

B 6.9 Machtiging

Het ondertekenen van de overeenkomst over de inburgeringvoorziening in een individueel geval.

Art. 171 Gemeentewet;

Ja

06 / 07 / /11

B.6.10 Mandaat

Het uitnodigen voor een intakegesprek

Art. 5.1 Besluit Inburgering

Ja

06/08/09/11

B.6.11 Mandaat

Het sturen van een kennisgeving naar aanleiding van de intake

Art. 5.3 Besluit Inburgering

Ja

06/08/09/11

B.6.12 Mandaat

Het aanvragen van vaste – en prestatieafhankelijke deel van de rijksbijdrage

Art. 7.3 Besluit Inburgering

Ja

02

B 6.13 Mandaat

Het aanvragen vaste en variabele deel van de rijksbijdrage

Art. 7.4 Besluit Inburgering

Ja

02

B.6.14 Machtiging

Het verstrekken van gegevens t.b.v. de vaststelling van de rijksbijdrage tezamen met de jaarrekening en accountants-verklaring

Art. 7.5 Besluit Inburgering

Ja

02

B.6.15 Machtiging

Het verstrekken van gegevens over de prijs van de in het betreffende jaar ingekochte inburgeringscursussen

Art. 1`5.2.5 Besluit Inburgering

Ja

02/06

B.6.16 Mandaat

Het vastleggen van termijnen voor betaling van de eigen bijdrage van de inburgeringsplichtige

Art. 23 Wi

Ja

06

B.6.17 Volmacht

Het afsluiten van contracten met vrijwillige inburgeraars

Art. 5 Regeling vrijwillige inburgering

ja

06/07/08

B 7 Wet maatschappelijke

ondersteuning ( Wmo )

Wmo

Gem. verordening Wmo

Met in achtneming van de bepalingen van het controleplan

B 7.1 Mandaat/machtiging

Het nemen van besluiten, waaronder ook die ter voorbereiding en ten uitvoerlegging daarvan, tot vaststelling en herziening van aanspraken en (betalings-) verplichtingen en zonodig terugvordering van financiële bijdragen, in een individueel geval, die voortvloeien uit de Wmo, met uitzondering van het beslissen op bezwaarschriften.

Mbt :

Woonvoorzieningen

Vervoervoorzieningen

Rolstoelen

Hulp bij het huishouden

Toekennen van

gehandicaptenparkeerkaarten

Aanwijzen van

gehandicaptenparkeerplaatsen

Verlenen ontheffing parkeerverbod en voor het (in)rijden in het voetgangersgebied

Art. 6 Wmo

Art 49 ,55 BABW

Ja

06 / 07 / 10 / 11

B 7.2 Mandaat /machtiging

Het verrichten van overige werkzaamheden waaronder het nemen van besluiten, betrekking hebbend op een individueel geval , voor wat betreft de betalingen en de uitvoering van de inlichtingenlicht door derden en gegevensuitwisseling met derden

Art 22 Wmo

Ja

06 / 07 / 10 / 11

B 8 Wet bescherming

persoonsgegevens (Wbp)

B 8.1 Mandaat/machtiging

Verstrekken inlichtingen omtrent de van melding vrijgestelde gegevensverwerkingen (art. 30 lid 3 )

Art. 30 lid 3 Wbp;

Ja

02/ 06 / 14

B 8.2 Mandaat /machtiging

Het besluiten tot inzage in het dossier, het besluiten van verbetering, aanvulling en afscherming van gegevens opgenomen in het dossier.

Het doen van opgave van derden aan wie mededeling van correctie is gedaan.

Art 35 ;

Art 36 ; art 38 lid 2 Wbp.

Ja

02 / 06 / 14

B 9 Wet sociale werkvoorziening (Wsw)

30

B 9.1 Mandaat /machtiging

Het indienen van een (voorlopig) verslag over de uitvoering, inclusief een opgave van de door het college gemaakte kosten voorzien van een verklaring van de accountant en voorzien van een oordeel van de gemeenteraad over de uitvoering.

Art. 13 lid 4 en 14 lid 1 Wsw

02/ 05

*) de in deze afdelingstabel genoemde nummers verwijzen naar de volgende medewerkers van de afdeling:

1 = hoofd afdeling Sociale Zaken 10 = senior WMO

2 = hoofd bedrijfseenheid 11 = consulent

3 = medewerker bezwaar en beroep 12 = senior bestandsbeheerder

4 = medewerker verhaal 13 = bestandsbeheerder

5 = financieel medewerker 14 = senior beleidsmedewerker

6 = hoofd uitkeringseenheid 15 = beleidsmedewerker inkomen

7 = kwaliteitsmedewerker 16 = beleidsmedewerker reïntegratie

8 = senior backoffice 17 = financieel beleidsmedewerker

9 = senior frontoffice

  • ·

    pag. 3, 11 en 35 – 48 = gewijzigd/toegevoegd bij eerste herziening

  • ·

    pag. 19, pnt. 10 en 11 gewijzigd bij tweede herziening.

Ondertekening

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders, het hoofd van de afdeling BFA als heffingsambtenaar en voor wat betreft het verlenen van ondermandaat door de afdelingshoofden op 17 december 2009,

Burgemeester en wethouders,

secretaris, burgemeester,

Leendert Maarleveld Bert Middel

Hoofd afdeling BFA, heffingsambtenaar, Hoofd afdeling Openbare werken, Hoofd afdeling Samenlevingszaken,

Wobbe de Haan Obbo Been Elisabeth Pietersma

Hoofd afdeling Bestuursondersteuning, Hoofd afdeling Personeelsmanagement, Hoofd afdeling Sociale zaken,

Bert Nijsingh Martin Schomper Marijke de Vries

Hoofd afdeling Interne Zaken, Hoofd afdeling Publiek, Hoofd afdeling Regon

Ger Vries Jitze Postema Foky van der Veen

Hoofd afdeling Ontwikkeling,

Pieter Mulder