Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR59054
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR59054/1
Regeling vervallen per 16-11-2017
Verordening Clientenparticipatie Wet sociale werkvoorziening
Geldend van 01-07-2008 t/m 15-11-2017
Intitulé
Verordening Clientenparticipatie Wet sociale werkvoorzieningDe raad van de gemeente Bunschoten;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 27 mei 2008;
Gelet op artikel 147 van de Gemeentewet en artikel 2, derde lid, van de Wet sociale werkvoorziening;
besluit
vast te stellen: ,
Verordening Cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening
HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsbepalingen
- 1.
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a
college: college van burgemeester en wethouders;
- b
regiogemeenten: de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg;
- c
Wsw-geïndiceerden: ingezetenen van de regiogemeenten die voor de Wet sociale werkvoorziening geïndiceerd zijn of hun wettelijk vertegenwoordigers.
- d
cliëntenparticipatie Wsw: de gestructureerde wijze waarop de gemeente Wsw-geïndiceerden betrekt bij de beleidsvoorbereiding, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk Wsw-beleid;
- e
cliëntenraad Wsw: de door de colleges van de regiogemeenten ingestelde cliëntenraad van Wswgeïndiceerden.
- a
- 2.
Voor zover niet anders bepaald worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfde betekenis als in de Wet sociale werkvoorziening.
Artikel 2 Doelstellingen
Het beleid cliëntenparticipatie Wsw heeft de volgende doelstellingen:
- 1.
Het bewerkstelligen dat belanghebbenden bij het gemeentelijk beleid inzake de uitvoering van de Wsw vanuit een onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het voor hen gevoerde gemeentelijk beleid.
- 2.
Het bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het gemeentelijk Wsw-beleid, gericht op het bieden van gelijke arbeidsmogelijkheden aan burgers met een functiebeperking of chronische aandoening, zodat dit bijdraagt aan het realiseren van volwaardig burgerschap.
Artikel 3 Bevoegdheden en reikwijdte
In het kader van de cliëntenparticipatie Wsw wordt een-cliëntenraad Wsw opgericht, die:
- 1.
De colleges adviseert over onderwerpen die de totstandkoming, uitvoering en de evaluatie van Wswbeleid betreffen, voor zover het niet gaat om individuele situaties en bedrijfsvoering.
- 2.
Op het terrein van gemeentelijk Wsw-beleid* wordt betrokken bij de volgende onderwerpen:
- a
beleid van de regiogemeenten ten aanzien van de invulling van de doelstelling 'behoud van de Wsw-voorziening voor mensen met beperking en waar mogelijk werk bij een reguliere werkgever';
- b
beleid van de regiogemeenten ten aanzien van persoonsgebonden budget, cliëntenparticipatie en wachtlijstbeheer;
- c
beleid van de regiogemeenten voor activering van Wsw-geïndiceerden op de Wsw-wachtlijst (sluitende aanpak).
- a
Artikel 4 Werkwijze
- 1.
Het college vraagt de cliëntenraad Wsw in ieder geval om advies bij de onderwerpen als bedoeld in artikel 3.
- 2.
Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd dat het uitgebrachte advies meegenomen kan worden in het besluitvormingsproces.
- 3.
Wanneer het college afwijkt van het advies van de cliëntenraad Wsw, worden de redenen daarvan meegedeeld aan de cliëntenraad Wsw.
- 4.
Het college verstrekt aan de cliëntenraad Wsw tijdig, en desgevraagd schriftelijk, alle inlichtingen en gegevens die zij voor de vervulling van haar taak redelijkerwijs nodig heeft. Bij het ontvangen van de informatie kan geheimhouding worden opgelegd.
- 5.
De aan de cliëntenraad Wsw gevraagde adviezen worden binnen drie weken uitgebracht.
Artikel 5 Overleg
- 1.
De cliëntenraad Wsw vergadert ten minste één keer per jaar en voorts zo dikwijls als de voorzitter of ten minste een derde van de leden dat nodig vindt.
- 2.
Besluiten worden bij gewone meerderheid van stemmen genomen.
- 3.
De vergaderingen zijn als regel openbaar.
- 4.
Wanneer door één van de colleges van de regiogemeenten ten aanzien van bepaalde informatie als bedoeld in artikel 4, lid 4 geheimhouding wordt opgelegd, worden de betreffende zaken in een besloten deel van de vergadering behandeld.
- 5.
Indien gewenst zal de directeur van de Hoofdafdeling Sociale Zekerheid van de gemeente Amersfoort of zijn vervanger de vergadering bijwonen voor het geven van toelichting of advies.
- 6.
Minimaal één maal per jaar wordt bestuurlijk overleg gevoerd waarbij de portefeuillehouder Sociale Zaken en Werkgelegenheid van de gemeente Amersfoort aanwezig is.
Artikel 6 Benoeming en s a m e n s t e l l i n g
- 1.
De cliëntenraad Wsw bestaat uit minimaal 6 en maximaal 12 personen, waarvan:
- a
minimaal tweederde Wsw-geïndiceerde is als bedoeld in artikel 1 Wsw,
- b
maximaal een derde werkzaam is of vrijwilliger is bij een relevante maatschappelijke organisatie.
- a
- 2.
De leden hebben zitting in de cliëntenraad Wsw op persoonlijke titel. Als zij lid zijn van een maatschappelijke organisatie zullen zij in de cliëntenraad Wsw opereren zonder last of ruggespraak.
- 3.
De leden worden, op voordracht van de cliëntenraad Wsw, door het college van de regiogemeente waar het betreffende lid woonachtig is, benoemd.
- 4.
Installatie van de leden van de cliëntenraad Wsw geschiedt de eerste keer op voordracht van de colleges van de regiogemeenten.
Artikel 7 Onafhankelijk voorzitter
- 1.
De vergaderingen van de cliëntenraad Wsw worden voorgezeten door een onafhankelijk voorzitter, die geen Wsw-geïndiceerde is en niet werkzaam is in dienst van (één van) de regiogemeenten of de Wsw-uitvoeringsorganisatie.
- 2.
De voorzitter wordt voor een termijn van vier jaar op persoonlijke titel benoemd door het college van de gemeente Amersfoort, op voordracht van de cliëntenraad Wsw en de directeur van de Hoofdafdeling Sociale Zekerheid van de gemeente Amersfoort. De voorzitter kan twee maal worden herbenoemd.
- 3.
Bij afwezigheid van de onafhankelijke voorzitter treedt de cliëntenraad Wsw in overleg met de directeur van de Hoofdafdeling Sociale Zekerheid van de gemeente Amersfoort over de aanwijzing van een vervanger.
- 4.
Tot de taak van de voorzitter behoort:
- a
Vaststellen van de agenda in overleg met de secretaris;
- b
Bepalen van de dag en uur van de vergadering;
- c
Leiden van de vergadering;
- d
Vertegenwoordigen van de cliëntenraad Wsw naar buiten.
- a
Artikel 8 Faciliteiten
- 1.
Het college van de gemeente Amersfoort stelt aan de cliëntenraad Wsw jaarlijks een subsidie beschikbaar waarmee de cliëntenraad Wsw redelijkerwijs de belangen kan behartigen van de in de regiogemeenten wonende Wsw-geïndiceerden.
- 2.
De subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt jaarlijks toegekend op aanvraag van de cliëntenraad Wsw middels een begroting.
- 3.
Het college van de gemeente Amersfoort wijst een medewerker van de Hoofdafdeling Sociale Zekerheid aan als vast aanspreekpunt voor de cliëntenraad Wsw.
- 4.
De gemeente stelt vergaderruimte en kopieerfaciliteiten beschikbaar ten behoeve van de cliëntenraad Wsw.
- 5.
Voor het bijwonen van de vergadering wordt aan de in Amersfoort wonende leden van de cliëntenraad Wsw presentiegeld toegekend. Dit bedrag is conform de vergoeding zoals geregeld in de Verordening geldelijke voorzieningen voor raadsleden, commissieleden en fracties in de gemeente Amersfoort 2006. Aan in Bunschoten wonende leden van de cliëntenraad Wsw wordt een dienovereenkomstig presentiegeld toegekend alsmede een vergoeding voor reiskosten, zoals gebruikelijk voor dienstreizen, te maken door werknemers van de Gemeente Bunschoten.
- 6.
Voor niet reguliere activiteiten kan de cliëntenraad Wsw bij het college van de gemeente Amersfoort een projectsubsidie aanvragen.
HOOFDSTUK II SLOTBEPALINGEN
Artikel 9 Citeertitel
Deze verordening heet Verordening Cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening.
Artikel 10 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2008.
Artikel 11 Hardheidsclausule
Het college kan in bijzondere gevallen van de bepalingen in deze verordening afwijken, indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Ondertekening
Toelichting Artikelsgewijs
Artikelen of onderdelen die geen vragen oproepen worden niet nader toegelicht.
Artikel 1
Ad 1 b: deze gemeenten vormen gezamenlijk de gemeenschappelijke regeling RWA, de uitvoeringsorganisatie Wet sociale werkvoorziening in onze regio.
Ad 1c: Een Wsw-indicatie wordt, volgens een aantal criteria, onafhankelijk afgegeven door het CWI. Een persoon met een arbeidshandicap kan vrijwillig bepalen of hij/zij een Wsw-indicatie aanvraagt. Vanwege de aard van de handicap kan het voorkomen dat een persoon zich laat vertegenwoordigen door een niet- Wsw-geïndiceerde.
Artikel 4
Dit artikel geeft aan op welke wijze de cliëntenparticipatie in de praktijk wordt vormgegeven, met uitzondering van het ter beschikking stellen van middelen. Dit laatste is geregeld in artikel 8.
Artikel 6
Is een cliëntenraad Wsw niet binnen de gemeente actief dan rust op burgemeester en wethouders de inspanningsverplichting om de totstandkoming en minimale bezetting daarvan te bevorderen.
Artikel 7
Gekozen is voor een onafhankelijke voorzitter om te bewerkstelligen dat adviezen zo neutraal mogelijk (zonder herkomst van gemeente, doelgroep enz.) worden gegeven.
Artikel 8
Het college stelt de cliëntenraad Wsw middelen ter beschikking voor een adequate uitoefening van haar taken in het kader van deze verordening. Kosten worden alleen vergoed voor zover deze zijn opgenomen in de begroting en ook daadwerkelijk zijn gemaakt. Dit laatste zal de cliëntenraad Wsw aannemelijk moeten maken door middel van het voeren van een boekhouding.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl