Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR58963
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR58963/1
Regeling vervallen per 01-06-2010
www.hureninhelmond.nl, Van Woonruimteverdeling naar Woonruimtebemiddeling
Geldend van 01-11-2005 t/m 31-05-2010
Intitulé
www.hureninhelmond.nl, Van Woonruimteverdeling naar WoonruimtebemiddelingInleiding
In oktober 2003 spreken de Gemeente, woningcorporaties en woonconsumenten in Helmond (hierna steeds aangeduid als de participanten) af, samen te komen tot een transparanter woonruimtebemiddeling systematiek. De samenwerkende corporaties, gemeente en woningzoekenden hebben nu al ruime ervaring met het gezamenlijke hanteren van een distributiemodel, maar willen een nog klantvriendelijkere variant uitwerken.
Tijdens de eerste besprekingen hebben de corporaties – gebaseerd op een evaluatieperiode van de huidige methodiek van woonruimteverdeling – gekozen voor een combinatie uit gangbare modellen zoals het optiemodel, winkelmodel en distributiemodel.
Kenmerkend voor een dergelijke aanpak is dat ongeveer 5000 woningzoekenden in dit nieuwe systeem hun voorkeuren (woonwens) gaan uitspreken op een of meer als zodanig goed herkenbare groep woningen in Helmond waarbij de vermoedelijke wachttijd (gebaseerd op wachtrij en mutatiegraad) direct inzichtelijk moet zijn bij het opgeven van de voorkeur(en). Een woonwens kan heel ruim of heel specifiek geformuleerd worden.
Bij de ontwikkeling van een transparante woonruimtebemiddeling realiseren de participanten zich dat verdergaande vormen van automatisering en in het bijzonder Internet enorme mogelijkheden biedt om de keuzevrijheid van en communicatie met woningzoekenden te vergroten. De woningzoekende kan meer zelf, zonder dat dit ten koste gaat van de inzet van de woningcorporaties om de woningzoekende zo optimaal mogelijk te willen bedienen.
Wij stellen u daarom voor aan www.hureninhelmond.nl
Woningzoekenden “surfen” als het ware door de woonmogelijkheden (zgn. clusters) in Helmond en maken keuzen; worden direct geïnformeerd over de wachtrij en de vermoedelijke wachttijd voor een dergelijke woonwens en zetten hun keuze(n) door of gaan op zoek naar andere mogelijkheden.
Woningzoekenden krijgen op die manier een maximale vrijheid om voorkeuren te registreren of in te trekken al naar gelang van de ontwikkeling van hun wooncarrière.
Ook de voorziene nieuwbouwwoningen wordt op die manier vroegtijdig onder de aandacht van de woningzoekenden gebracht.
De woningzoekende krijgt (via Internet) 7 dagen per week inzicht in zijn/haar dossier en de stand van zaken tav vermoedelijke wachttijden op geregistreerde woonwensen. De toewijzing geschiedt aan de eerste in de wachtrij voor een bepaalt cluster.
De beoogde veranderingen geven de woningzoekende een duidelijk inzicht in de mogelijkheden op de woningmarkt in Helmond. DE rol van de woningcorporaties gaat daardoor ook veranderen. In die zin hanteren de participanten dan ook liever de term woonruimtebemiddeling dan het bevoogdende woord “woonruimteverdeling”
G.C.H.M. de Wilde
Namens het Directeuren Overleg Helmondse Woningcorporaties
Aan de totstandkoming van dit rapport werkten mee:
- .
Sjef van den Hoven Gemeente Helmond
- .
Tjakko Middel Gemeente Helmond
- .
Jan Heessels Gemeente Helmond
- .
Hélène Kivits Compaen Wonen
- .
Jos Klomp WoCom
- .
Wendy Tromp WoCom
- .
Ger de Wilde Woonpartners
- .
Paul Geurts Woonpartners
- .
Leo Litjens Platform Helmondse Bewonersorganisaties
- .
Fred vd Eijnden Platform Helmondse Bewonersorganisaties
- .
Monique Waegemakers Medewerker gezamenlijke corporaties
- .
Lonneke van de Ven QplusO; Componisten van het Wonen
- .
Wim Kuijkhoven QplusO; Componisten van het Wonen
Beleidsuitgangspunten
We zetten de belangrijkste beleidsuitgangspunten die naar voren zijn gekomen tijdens het stand komen van dit rapport kort op een rij.
De introductie van een vernieuwd woonruimtebemiddelingssysteem zal weinig kunnen betekenen voor de oplopende wachttijden in zin algemeenheid. Het aanbod aan goede en betaalbare woningen zoals gevraagd door een groot deel van de populatie wordt er niet mee vergroot.
Wel wordt zichtbaar wat nu de echt populaire woningen zijn en daarmee de populaire wijken en buurten.
De grote winst ligt vooral bij de woningzoekenden die keuzevrijheid krijgen op basis van up-to-date informatie over de mogelijkheden op de woningmarkt. Hiermee wordt naadloos aangesloten op de belangrijkste intentie van de MVROM-Nota “Mensen, Wensen, Wonen; “Keuzevrijheid”
Contact met woningzoekende
De participanten in het woonruimtebemiddelingssysteem willen de informatie en communicatie met de woningzoekenden zo optimaal mogelijk inrichten. Vanuit die invalshoek is gekozen voor een multimedia aanpak waarbij baliecontacten, telefonische contacten, voorlichtingsmateriaal en vooral Internet worden ingezet. Inschrijven, woonwensen registeren, wijzigen persoonsgegevens, de aanbieding en de acceptatie / weigering en de verantwoording; het gehele proces moet van begin tot eind transparant kunnen verlopen. Hierbij is van belang dat de woningzoekende inzicht heeft/krijgt in de toegang en werking van het systeem, zijn/haar persoonlijke situatie daarin helder is na te gaan en gecombineerd gaat worden met een optimale keuzevrijheid als het gaat om de vraag; ”Waar zou ik willen wonen”.
Voor de inrichting van het woonruimtebemiddelingssysteem betekent dit dat de woningzoekende via een aantal kanalen het totale woningaanbod in Helmond duidelijk gepresenteerd moet krijgen. Hierbij wordt de totale voorraad huurwoningen in “clusters” getoond. Een cluster is een voor de klant herkenbare, logisch bij elkaar horende groep woningen waarop een optie genomen kan worden.
Vervolgens kan de woningzoekende – vrijblijvend - via diverse zoeksleutels naar het aanbod, (in de vorm van clusterinformatie) kunnen kijken en een keuze kunnen maken.
Moderne informatietechnologie wordt ingezet om dit proces maximaal te ondersteunen.
Uitgaande van recente statistieken beschikt minimaal 50% van de populatie in Helmond over Internet faciliteiten. Ook de oudere woningzoekende maakt meer en meer gebruik van dit kanaal. (bron CBS en Trendbox)
Ter bescherming van de privacy van de woningzoekende is een goed geregelde registratie / autorisatie nodig binnen de kaders van de Wet Persoon Registratie.(WPR).
Er is natuurlijk ook rekening gehouden met de doelgroepen die geen beschikking over Internet hebben. De balies en spreekkamers van de woningcorporaties worden zo ingericht dat woningzoekende daar op Internet kunnen. De mensen die geen ervaring met Internet hebben kunnen altijd terecht bij woonconsulenten voor hulp en ondersteuning.
Als de woningzoekende na verloop van tijd een woning krijgt aangeboden, dan kan de aanbieding (indien gewenst door de woningzoekende) geheel via de website worden afgehandeld.
Op de website laten de woningcorporaties zien hoe de vrijkomende woningen zijn toegewezen.
Dit maakt het systeem transparant voor de overige woningzoekenden.
Al met al zijn de eisen en wensen behoorlijk vooruitstrevend doordat informatietechnologie een belangrijke rol in de het woningzoekenden proces moet gaan spelen.
Voorspelling van de wachttijd
Belangrijk element in de methodiek van wachttijdvoorspelling is de wachtrij voor een specifiek cluster van woningen. Een cluster is een voor de klant herkenbare, logisch bij elkaar horende groep woningen waarop een optie genomen kan worden. Met een “optie” maak je kenbaar dat je als woningzoekende (op termijn) in aanmerking wilt komen voor een leegkomende woning in dat cluster..
De wachtrij wordt bepaald door het aantal woningzoekenden met opties voor een specifiek cluster.
Hij of zij kan bij het nemen van een optie direct zien (of te horen krijgen):
- -
hoe lang de wachtrij is, - er zijn nnn- wachtenden voor u
- -
wat de mutatiesnelheid binnen dat cluster is (per jaar komen er gemiddeld nn-woningen beschikbaar)
- -
wat de gemiddelde wachttijd voor dat cluster is op moment van registratie.
De woningzoekende kan besluiten een andere (kortere) wachtrij op te zoeken dus, zijn of haar woonwens te veranderen. Aan de presentatie van de voorspelling van de gemiddelde wachttijd kunnen geen rechten worden ontleend.
Weigeren woningzoekenden aangeboden woningen dan zal een bepaalde woningzoekende sneller aan de beurt kunnen komen. Ook kan de werkelijke mutatiesnelheid (mutatiegraad) in een cluster door marktwerking worden beïnvloed (meer of minder snel beschikbaar komen van leegkomende woningen).
Keuzevrijheid
Voor de overgrote meerderheid van de woningzoekendenpopulatie in Helmond geldt: keuzevrijheid in gebondenheid.
Iedere woningzoekende creëert bij inschrijving (eventueel samen met een medewerker van de corporatie) een globaal zoekprofiel. Op basis van dit zoekprofiel krijgt de klant “zicht” op voor hen beschikbare clusters. De woningzoekende wordt bij het opgeven van de woonwens gewezen op vooraf - bekende, tot een minimum teruggebrachte, beperkingen op het gebied van leeftijd, de verhouding huur en inkomen en een (verruimde norm voor de) relatie huishoudensamenstelling, de zgn. passendheidscriteria. Daarnaast wordt gewezen op specifieke cluster kenmerken en doelgroep labeling van bepaalde clusters. Als snelheid geboden is; kan de klant zelfs zoeken op de clusters met de hoogste mutatiegraad.
De woningzoekende kan te allen tijde wijzigingen aanbrengen in de gekozen opties (intrekken en nieuwe opties nemen). Daarbij moet wel rekening gehouden worden dat men achteraan aansluit in de wachtrij voor een specifiek cluster. Ook voor specifieke woonwensen is er aandacht.
Bijzondere bemiddeling
In het nieuwe transparante woonruimtebemiddelingsysteem is gezocht naar methoden om sociaal en medisch urgenten en bijzondere doelgroepen op maat te kunnen bemiddelen.
Het gaat te ver om alle bijzondere doelgroepen uitgebreid te behandelen, maar ook daarmee is rekening gehouden door het profiel van de woningzoekende daarvoor te specificeren.
Enkele voorbeelden:
- ·
Ouderen met een indicatie van het Regionaal Indicatie Orgaan (RIO) kunnen (naast gewone clusterselectie) op specifieke senioren-, aanleun- en steunpuntwoningen zoeken en opties nemen. Door de wachttijdvoorspelling wordt ook voor deze groep de kans op een dergelijke woning veel doorzichtiger. In die zin is deze categorie een gewone woningzoekende.
- ·
De gemeente Helmond en de woningcorporaties vinden het belangrijk dat aangebrachte voorzieningen in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG) opnieuw worden benut door deze specifieke doelgroep. Uiteraard mogen gehandicapten ook opties nemen, maar zij moeten zich realiseren dat zij gekoppeld worden aan passende, aangepaste woningen wanneer die leegkomen.
Helmondse woningcorporaties nemen voor de bijzondere bemiddeling ook opties in bepaalde clusters en bemiddelen kandidaten die daarvoor in aanmerking komen
Doorstroom bevordering
Er zal bijzondere aandacht zijn voor het bevorderen van de doorstroming van zittende huurders om zo scheefgroei in woninggrootte of in de verhouding inkomen huurprijs zo veel mogelijk tegen te gaan.
Via een actieve bemiddeling willen de corporaties de doorstroming op gang brengen.
Bemiddeling en verantwoording
Elke corporatie biedt haar eigen woningen aan. De andere corporaties hebben hier geen direct zicht op. Iedere leegkomende woning wordt leeg gemeld met de benodigde specifieke kenmerken van die woning. De computer selecteert de langst wachtende kandidaat voor het overeenkomende cluster en woningzoekende krijgen bericht van de aanbieding.
Het computerprogramma bewaakt dit proces en genereert een verantwoording die gepubliceerd wordt zonder tussenkomst van consulenten.
De woningzoekende kan op basis van een volledig transparante publicatie zelf controleren of de juiste toewijzing heeft plaatsgevonden. Klachten daarover worden behandeld door een onafhankelijke beroepscommissie
Organisatie
De corporaties en gemeente werken samen op het gebied van woonruimte. Dit wordt in een verordening geregeld. Belangrijke punten zijn:
- -
De gemeente in haar rol van toezichthouder toetst de werking van de huisvestingwet.
De corporaties zijn de uitvoerende organisaties van de woonruimtebemiddeling.
Afspraken over bijzondere bemiddeling worden periodiek in overleg tussen gemeente en woningcorporaties gemaakt.
- -
Daarnaast is er een onafhankelijke beroepscommissie die individuele klachten van woningzoekenden beoordeelt en een bindend advies aan partijen afgeeft.
- -
De woningcorporaties beheren en besluiten ten aanzien van het instrumentarium voor de woonruimtebemiddeling en voeren gezamenlijk een “centrale” organisatie die ook zorgt voor periodieke openbare rapportages.
Bouwstenen voor Huren in Helmond
Aan onderstaande uitgangpunten moet de nieuwe systematiek voldoen.
- 1.
De klant kiest, de klant is aan zet: De corporaties laten zich sturen door de klantwensen, binnen de kaders van de afgesproken spelregels en procedures. Keuzevrijheid in combinatie met passendheid. Bijzondere aandacht moet er zijn voor de positie van bijzondere doelgroepen.
- 2.
Transparant: De systematiek en het systeem moet voor interne- en externe klanten doorzichtig, begrijpbaar en navolgbaar zijn.
- 3.
Maatwerk voor klant en corporaties: Maatwerk voor de klant betekent dat hij zijn woonwensen moet kunnen aangeven en ook volgens deze woonwensen geholpen wordt. Maatwerk voor de corporaties betekent dat de corporaties bijzondere woningzoekenden moet kunnen bemiddelen, mits dit voldoet aan het uitgangspunt transparant handelen.
- 4.
Verruimen passendheidsnorm inkomen: Alleen voor specifieke delen van het bezit wordt de passendheidsnorm inkomen gehanteerd met aandacht voor huursubsidie kaders.
- 5.
Verruimen passendheidsnorm huishoudgrootte: Alleen voor specifieke delen van het bezit wordt de passendheidsnorm voor huishoudgrootte gehanteerd.
- 6.
Eén systematiek én systeem voor klant en corporaties: De gezamenlijke corporaties zijn eigenaar van - en hanteren gezamenlijk - één systematiek. Zij maken allen gebruik van één daarvoor speciaal ontworpen (en betaald) systeem.
- 7.
Laagdrempelige dienstverlening: De dienstverlening dient laagdrempelig en gemakkelijk toegankelijk te zijn.
- 8.
Inspelen op technologische ontwikkelingen: De systematiek dient vertaalt te worden in een systeem dat gebruik maakt van actuele ICT- ontwikkelingen.
- 9.
Vertaling naar verordening: De systematiek die beschreven wordt in deze notitie krijgt een één op één vertaling in de huisvestingsverordening. De Gemeente Helmond zit in de werkgroep om het proces te bewaken en knelpunten tijdig te signaleren. De gemeente gaat een verordening opstellen in vorm van een raamwerk. Er is sprake van prestatieafspraken. Er blijft ruimte bestaan voor het maken van aanvullende afspraken.
- 10.
Toetreden door derden: Het systeem moet rekening houden met de mogelijkheid dat er (onder nader te bepalen condities) op termijn derden aanhaken.
- 11.
Doorstroming stimuleren: Doorstroming moet, waar mogelijk, worden gestimuleerd.
- 12.
Efficiënt: Efficiency moet worden nagestreefd. Hiervoor zijn tal van maatregelen te noemen, zoals slimme automatisering.
- 13.
Conversie meenemen opgebouwde rechten: Tijdens de conversie naar een nieuw systeem moeten opgebouwde rechten van geregistreerde woningzoekenden worden meegenomen.
- 14.
Complete informatie: Het aanbod van de corporaties is voorzien van product -, en buurtinformatie, waaronder de ingeschatte wachttijd. De ingeschatte wachttijd moet zo goed mogelijk de werkelijkheid benaderen. Het blijft echter altijd een voorspelling en nooit een garantie.
- 15.
Mogelijkheden voor bezwaar en beroep: De systematiek dient te voorzien in mogelijkheden voor bezwaar en beroep tegen de toewijzing.
Spanningsbogen
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op een drietal spanningsbogen.
1.Wijkontwikkeling en transparantie woonruimtebemiddeling
In hoeverre kun je wijkontwikkeling laten slagen door een ‘goed’ woonruimtebemiddelingssysteem? Hiervoor moeten eerst de succesfactoren voor wijkontwikkeling op een rij worden gezet.
Vervolgens stellen we ons de vraag; “Wat kan woonruimtebemiddeling doen voor wijkontwikkeling?”
Succesfactoren voor wijkontwikkeling
Een helder, wijkontwikkelingsplan (SMART) dat is opgesteld door o.a. de gezamenlijke corporaties, de gemeente Helmond, bewoners, maatschappelijke instellingen, politie en commerciële vastgoedontwikkelaars. Instrumenten zijn dan:
- .
Strategisch voorraadbeleid: variëren in je voorraad.
- .
Goede voorlichting en marketing van je bezit.
- .
Via woonruimtebemiddeling bepaalde complexen reserveren voor bepaalde doelgroepen.
Wat is er te regelen via woonruimtebemiddeling?
- .
Voor bepaalde complexen / clusters in wijken werken met reserveringen voor bepaalde doelgroepen via labeling met harde criteria zoals leeftijd of inkomen.
- .
Specifieke bemiddeling van woningzoekende die valt binnen een specifieke doelgroep (bijvoorbeeld laatste kans beleid, sociaal of medisch urgenten). Dit volgens vooraf afgesproken procedures en met de daarbij horende verantwoording.
- .
Het geven van goede informatie en voorlichting over wijken en buurten, bijvoorbeeld door middel van leefstijlen, sociaaldemografisch overzicht etc. Dit om woningzoekenden goed te adviseren en te laten kiezen waar ze hun woonwens voor willen plaatsen.
- .
Bijsturen van strategisch voorraadbeleid. Welke woningzoekenden interesse hebben voor welke wijken/buurten wordt zichtbaar. Vanuit deze kennis kunnen beleidsvoornemens ten aanzien van nieuwbouw, verbeteren of zelfs slopen worden getoetst.
Wat is er niet te regelen via woonruimtebemiddeling?
- .
Er vanuit gaan dat enkel via woonruimtebemiddeling de wijkontwikkeling slaagt.
Conclusie
Woonruimtebemiddeling vormt een onderdeel van een groter scala van instrumenten die bijdragen aan een goede wijkontwikkeling. Hierdoor kan en mag de woonruimtebemiddeling niet als enig instrument gezien worden voor het slagen van een goede wijkontwikkeling.
Woonruimtebemiddeling levert veel goede beleidsinformatie op die er mede voor zorgt dat de wijkontwikkeling op gang kan komen.
Het belangrijkste instrument is een wijkontwikkelingsplan waarin gezamenlijke afspraken zijn gemaakt tussen relevante partijen.
2.Verantwoording & stigmatisering
Om transparantie te waarborgen is het goed om de woningtoewijzing achteraf te verantwoorden, door een verantwoording te publiceren zónder stigmatisering.
‘Niet stigmatiseren’ betekent dat in de verantwoording geen informatie mag worden vrijgegeven waardoor de persoonlijke situatie van de nieuwe huurder openbaar bekend wordt gemaakt. De verantwoording moet in die zin worden uitgewerkt
3.Stimuleren doorstroming & woonruimteverdeling
De corporaties staan voor de uitdaging doorstroming te stimuleren.
“Kan woonruimteverdeling aan doorstroming bijdragen, of kan doorstroming alleen op gang komen door nieuwbouw?”
Doorstroming kan worden gestimuleerd door een scala aan factoren. Sommige zijn door de corporaties niet te beïnvloeden, denk bijvoorbeeld aan het consumentenvertrouwen, de rentestand of de koopprijzen.
Wel kunnen de corporaties via woonruimtebemiddeling trachten;
- §
Door middel van goede presentatie van het totale woningbezit voor de klant de mogelijkheden op de woningmarkt helder maken, waardoor hij of zij wellicht sneller een verhuisbeweging zal maken.
- .
Middels gerichte voorlichting en communicatie aan klantgroepen, deze klantgroepen bewust te maken van de keuzen in voorraad. Bijvoorbeeld door het doen van speciale op de persoonlijke levenssfeer gebaseerde bemiddeling.
- .
Woningen te reserveren voor senioren.
- .
Goed te kijken naar vraag en aanbod om zodoende wellicht een “match” onder woningzoekenden - die reeds een woning huren - te signaleren en actief te bemiddelen (soort woningruil, maar dan geïnitieerd vanuit de corporaties).
- .
Woningzoekenden die daarvoor in aanmerking komen ook te interesseren voor de overstap naar een koopwoning.
De gezamenlijke corporaties zullen in de nieuwe systematiek zoveel als mogelijk de doorstroming stimuleren.
Huidige klantgroepen & systematiek
Om de overgang naar het nieuwe model goed te begrijpen wordt in dit hoofdstuk de huidige situatie geschetst. Dit wordt gedaan door de klantgroepen en de gehanteerde systematiek uit een te zetten, gevolgd door de ontstane twijfels over deze situatie. Deze twijfels zijn gefilterd uit het stuk ‘Klant weer aan zet’ en uit gesprekken met corporaties, de bewonersorganisaties en de Gemeente Helmond.
Woonwenskandidaat
Woonwenskandidaten zijn woningzoekenden die een verbetering zoeken ten opzichte van de huidige woonsituatie. Om die reden zijn zij bereid langer te wachten op een woning. Er vindt in de operationele systematiek een ordening plaats van woonwenskandidaten in wachttijd.
Twijfels huidige woonwenskandidaat: Het is heel goed dat men de woonwensen kan aangeven, alleen moeten de woonwenskandidaten beter voorzien worden van informatie op basis waarvan zij hun woonwens kunnen formuleren. De woonwenskandidaat moet ook beter op de hoogte worden gehouden van zijn voortgang in de slagingskans.
Urgenten
Onder urgent wordt in het huidige model verstaan; de mensen voor wie de wens om binnen een specifiek tijdsbestek een woning toegewezen te krijgen belangrijker is dan de specifieke woonwens. Zij krijgen de zekerheid relatief snel geholpen te worden, dat wil zeggen binnen een half jaar. Ten aanzien van de woonvoorkeur mag de urgent woningzoekende een beperkte woonwens opgeven. Hij mag slechts twee buurten aanwijzen waar hij niet wilt wonen. Wel dient de urgente een passende aanbieding te krijgen wat betreft woningtype, woninggrootte en huurprijsklasse. Een woningzoekende mag zélf aangeven of hij of zij urgent is. Het criterium is wel dat hij of zij sociale binding moet hebben met Helmond. De lijst met mensen die zichzelf urgent vinden wordt steeds langer, de lijst urgenten is momenteel gelijk aan 1/3 van de vrijkomende woningen in één jaar.
Twijfels huidige urgenten: Er wordt in de notitie ‘Klant weer aan zet’ gesproken over het verschil in urgentie aan te geven en in dit kader wordt gesproken over ‘anders urgenten’. Met de ‘anders urgenten’ wordt gedoeld op mensen die hoognodig moeten verhuizen wegens een onhoudbare situatie, medische problematiek, calamiteiten en of herstructuring). Het maatwerk wat hiervoor wordt toegepast verschilt per corporatie.
Het huidige systeem biedt geen mogelijkheid voor het doen van passende aanbiedingen en registratie van deze “anders urgent” woningzoekenden. Wel wordt als een groot goed ervaren dat je kan aangeven of je ‘snelle, maakt niet uit wat’ woningzoekende bent of een ‘ik weet precies waar ik wil wonen en ik ben bereid daarop te wachten’ woningzoekende bent.
Bijzondere doelgroepen
In het huidige systeem is er geen ruimte om bijzondere doelgroepen met voorrang een woning aan te bieden. Binnen het huidige systeem zouden aanpassingen nodig zijn om bijvoorbeeld de doelgroepen van beleid te kunnen splitsen.
Contouren ‘Huren in Helmond’
In dit hoofdstuk worden de contouren ‘Huren in Helmond’ beschreven. De contouren zijn opgesteld op basis van de uitgangspunten aan het begin van dit document.
‘Huren in Helmond’ bestaat uit een aantal met elkaar samenhangende modulen:
- .
Optiemodule (= hoofdsystematiek)
- .
De doorstroommodule
- .
Winkelmodule
- §
“Speciale aanbiedingen” module
Optiemodule
De optiemodule vormt de hoofdsystematiek. Zoveel mogelijk doelgroepen worden via het optiemodule geholpen
Werkwijze
De klant kan alleen of samen met de woonconsulent de woonwensen onderzoeken en deze registreren via www.hureninhelmond.nl Op deze wijze kan een woningzoekende zichzelf in de wachtrij plaatsen voor een cluster woningen. Dit noemen we “een optie nemen”. De rol van de corporaties is in deze adviserend, de klant kiest. De optie die als eerste in de wachtrij staat krijgt de eerstvolgende vrijkomende woning in dat cluster aangeboden. Van belang is een zuivere wachtrij na te streven. Inbreken op de wachtrij is dan ook uit den boze.
Nb; de corporaties nemen ten behoeve van de winkelmodule ook een (vooraf afgesproken) hoeveelheid opties. Zie verder bij de winkelmodule.
Informatie
De woningzoekende neemt op basis van cluster - informatie een optie. Deze informatie moet juist, relevant en compleet zijn. Denk bijvoorbeeld aan: locatie - informatie, woningtype, foto’s en plattegronden, aantal slaapkamers, huurprijsklasse, advies over mogelijke huursubsidie, verwachte wachttijd, tuin, open keuken, 2e toilet, foto’s en plattegronden, wel of niet gelijkvloers, sociaaldemografische samenstelling buurt etc.
In samenwerking met andere partijen, o.a. Gemeente Helmond, wordt informatie over buurten verzameld en onderhouden.
Leefstijlen
Per cluster wordt de leefstijl gepresenteerd. Via een aantal vragen kan de woningzoekende achterhalen wat de leefstijl is die bij hem of haar zou kunnen horen. (profiel)
Presentatie van leefstijlen heeft als doel het verschaffen van informatie aan de klant en het ondersteunen van een adviesgesprek, het heeft géén voorschrijvend karakter.
Reservering clusters
Op clusterniveau kan worden gewerkt met reserveringen voor bepaalde doelgroepen, door deze clusters te labelen voor woningzoekenden met een specifiek profiel.
Bijvoorbeeld clusters met seniorenwoningen waarop alleen 55-plussers een optie kunnen nemen, een WVG- cluster waar alleen mensen met een indicatie een optie op kunnen nemen of clusters waarvoor een inkomensgrens geldt.
De doorstroommodule
De doorstroommodule wordt alleen ingezet ten behoeve van optienemers.
Werkwijze Doorstroombemiddeling
Het kan zijn dat de woonwens van een optienemer kan worden vervuld door van woning te wisselen met een andere optienemer. Deze mogelijkheid om optienemers snel te helpen door het wisselen van de huidige woning wordt benut via de doorstroommodule.
Een optienemer geeft aan in welk cluster hij of zij woont. De optienemer geeft ook naar welk(e) cluster(s) hij of zij wil doorstromen.
Indien in de wachtrij voor dat (die) cluster(s) een andere woningzoekende de omgekeerde variant voorkomt, wordt er een signaal afgegeven aan de woonconsulent (de woonconsulenten) dat er een doorstroombemiddeling gestart kan worden. De corporatie (de corporaties) bemiddelen verder actief de woningruil en worden de optienemers op de hoogte gebracht. Zij kunnen beslissen of zij van woning willen wisselen. Wanneer zij dit willen kunnen zij via de corporatie het verdere proces afhandelen. Er zijn dan weer twee woningzoekenden geholpen.
Bijvoorbeeld: een oudere vrouw woont, in een volgens haar, te grote eengezinswoning en wil verhuizen naar een gelijkvloerse, kleine woning. Een jonge vrouw met twee kinderen woont in een kleine gelijkvloerse woning, maar wilt eigenlijk naar een eengezinswoning. De woonconsulent zou nu kunnen bemiddelen om deze twee situaties aan elkaar te koppelen en van woning te wisselen.
De systematiek van een doorstroommodule is, voor zover bekend, elders nog niet eerder in combinatie met een optiemodule uitgevoerd. Een risico is dat de systematiek van opties nemen onder druk komt te staan wegens een teruglopende mutatiegraad in bepaalde clusters. Deze stelling is een hypothese en is niet onderzocht. De doorstroommodule kent de vorm van een experiment en zal na een bepaalde periode worden geëvalueerd.
Winkelmodule
De winkelmodule is niet voor optienemers, maar voor een aantal bijzondere doelgroepen (welke doelgroepen? Zie tabel: ‘Klantgroep per module’).
Werkwijze en informatie
De door de corporatie genomen opties staan in de winkel. Een ieder kan het aanbod in de (virtuele) etalage van de winkel bekijken. Echter, enkel klanten die een unieke geconditioneerde sleutel hebben gekregen kunnen reageren op het aanbod in de etalage. De toewijzing vindt plaatst volgens het principe ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’.
Verdeling woningen tussen optie- en winkelmodule
De optiemodule en de winkelmodule zijn met elkaar verbonden, ze voeden elkaar. De gezamenlijke corporaties nemen opties op clusters door het gehele bezit: deze opties noemen we de corporatieopties. Wanneer een corporatieoptie op één staat in de wachtrij gaat de eerstvolgende, leegkomende woning (behorende bij het betreffende cluster) naar de winkel en wordt daar bemiddeld.
De bijzondere doelgroepen verstoren op deze wijze niet de wachttijdberekening van de optienemers.
Aantal corporatie opties
De interval waarmee corporatie-opties in een wachtrij worden geplaatst wordt pér cluster bepaald. Het plaatsen van een corporatie optie op basis van een vooraf vastgestelde interval, instelbaar per cluster, wordt geautomatiseerd en krijgt een concrete uitwerking op clusterniveau. Omdat de doorloopsnelheid van de wachtrij per cluster verschilt (de doorloopsnelheid hangt af van de mutatiegraad) kan niet voor alle clusters exact dezelfde interval worden gehanteerd.
Aantal corporatie opties
Het totale aantal corporatie opties (en daarmee het maximale aanbod in de winkel) wordt vastgelegd in afspraken met de Gemeente Helmond. Deze afspraken hebben bijvoorbeeld betrekking op het maximale aantal ‘bijzondere doelgroepen’ dat per jaar geholpen moet worden.
Veiligheidsmarge
In de uitwerking wordt een veiligheidsmarge ingebouwd, dit betekent dat er een teveel aan corporatie opties wordt genomen. Dit om een continu winkelaanbod te garanderen. Zo wordt tevens voorkomen dat de wachtrij moet worden opengebroken wanneer er opeens een grotere vraag naar bijzondere bemiddeling dan gemiddeld ontstaat.
Aantal dagen aanbod in etalage
Het aantal dagen dat een woning in de etalage mag hangen, wordt beperkt tot maximaal 3 werkdagen.
Geen reactie op aanbod in de winkel: wat nu?
Wanneer er na de 3 werkdagen termijn geen reactie is op een woning die in de etalage hangt, dan gaat deze woning terug naar de optiemodule; deze woning wordt aangeboden aan de eerst volgende optienemer in de wachtrij. Dit betekent dat wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van de corporatie-opties, de wachttijd voor de optienemers korter wordt.
Speciale aanbiedingen module
Het doen van speciale aanbiedingen, staat buiten de optie- en de winkelmodule in een speciale aanbiedingen module.
Middels deze module kunnen woningen worden aangeboden die niet in het optiemodel zijn opgenomen, en waarvoor dus geen optienemers zijn. Denk bijvoorbeeld aan woningen die gesloopt gaan worden, deze worden niet opgenomen in het optiemodel. Je laat woningzoekenden immers niet wachten voor een cluster woningen waarvan nu al bekend is dat deze woningen gesloopt gaan worden. Deze woningen wil je, in het kader van leefbaarheid en financiën, echter niet leeg laten staan, maar juist verhuren voor een korte periode. Dit kan via deze module ‘speciale aanbiedingen’ (voorwaarden voor korte verhuur zijn nader te bepalen).
Ook kun je via deze module moeilijk verhuurbare woningen verhuren. Denk dan aan woningen waarvoor geen optienemer interesse heeft getoond en waarvoor geen gegadigden zich hebben gemeld in de winkel.
Ten slotte kan deze module ingezet worden om een verhuisketen op gang te brengen. Denk aan een bepaalde ‘vastzittende’ woonwijk, waar je mensen wilt verleiden om te verhuizen. Door het doen van een speciale aanbieding voor bewoners van deze woonwijk met selectie op bijvoorbeeld woonduur, kan doorstroming wellicht door verleiding worden bewerkstelligd.
In de speciale aanbiedingen module kan ook gebruikt worden voor het aanbod aan bedrijfspanden en koopwoningen van de woningcorporaties.
(Commerciële) verhuur
Het is wenselijk dat ook commerciële verhuur (onder nader te bepalen condities) aanhaakt aan de systematiek van ‘Hurenn in Helmond’. Dit geldt ook voor instellingen die (wel of niet aangepaste) woningen verhuren. Makelaars zouden dan te verhuren woningen ook via deze site kunnen presenteren in een apart daarvoor gereserveerde ruimte.
Klantgroep per module
De volgende klantgroepen zijn door de werkgroep woonruimtebemiddeling onderkend en geplaatst bij de volgende systematiek:
Reguliere woningzoekenden: mensen die op zoek zijn naar een (andere) woning. Nb Senioren: Woningzoekenden van 55 jaar en ouder. |
Optiemodule, doorstroommodule of speciale aanbieding. Alle reguliere woningzoekenden kunnen zelfstandig, of in een adviesgesprek, opties nemen op clusters die voldoen aan de specifieke woonwens. De een neemt bijvoorbeeld opties op clusters met een korte wachttijd, de ander juist op clusters in die voor hem of haar speciale buurt. Ook kan men keizen voor doorstroom bemiddeling of juist keizen voor een speciale aanbieding. Optiemodule: deze woningzoekenden kunnen over het gehele bezit opties nemen. Maar, er zijn ook speciale clusters enkel voor 55 plussers gereserveerd met daarin seniorenwoningen. |
Woningzoekenden met indicatie: deze woningzoekenden krijgen een indicatie van RIO/WVG en komen daarmee in aanmerking voor een aangepaste woning. |
Optiemodule: deze woningzoekenden kunnen in en adviesgesprek, samen met de consulent, opties nemen op specifieke clusters én bijzondere woonwensen aangeven (voorbeeld bijzondere woonwens: stoeltjeslift). |
Herstructureerders, type 1: Een herstructureerder die bereidheid toont mee te zoeken naar een nieuwe woning. |
Optiemodule: Elke herstructureerder wordt altijd gestimuleerd om opties te nemen. Dit gebeurt tijdens een adviesgesprek met de corporatie waarin de mogelijkheden worden aangegeven. |
Herstructureerders, type 2: Een herstructureerder die niet de bereidheid toont mee te zoeken naar een nieuwe woning, of nog niet heeft kunnen slagen door (zeer) specifieke woonwensen. |
Winkelmodule: Deze herstructureerders moeten nog worden uitgeplaatst, terwijl de sloop al in beeld komt. Aan deze herstructureerders biedt de corporatie een woning uit de winkel. |
Problematische huurders / sociaal beheer / zeer specifiek maatwerk Mensen die bijvoorbeeld vanwege het zelf veroorzaken van, of juist slachtoffer zijn van extreme overlast, moeten bemiddeld kunnen worden door de corporatie. |
Winkelmodule: Problematische huurders of slachtoffers van extre. De corporatie winkelt voor deze mensen. Dit omdat maatwerk een vereiste is. Je kunt bijvoorbeeld een overlastveroorzaker niet in dezelfde straat weer een woning laten uitkiezen. Sociaal beheer / specifiek maatwerk: deze mensen mogen geen opties nemen én niet zelf winkelen. De corporatie verzorgt maatwerk. Voor sociaal en of zeer specifiek maatwerk worden enkele corporaties opties per jaar gereserveerd. |
Statushouders via COA: Asielzoeker die door COA worden voorgedragen met als doel huisvesting. |
Winkelmodule: de statushouders die worden aangedragen via de COA krijgen een sleutel voor de winkel. Aan deze kandidaten biedt de corporatie een woning uit de winkel. |
Dakloos buiten schuld: Mensen die door een calamiteit zoals brand plotseling dakloos zijn geworden. |
Winkelmodule: Aan deze kandidaten biedt de corporatie een woning uit de winkel. |
Instellingen die woningzoekenden aandragen: Instellingen op zoek zijn naar reguliere woningen voor woningzoekenden (GGZ, SMOH, ORO = zie begrippenlijst) |
Winkelmodule. Deze instellingen krijgen toegang (via unieke sleutel) tot de virtuele winkel. Zij kunnen op de woningen in de etalage reageren. Hiervoor geldt: Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Er worden afspraken gemaakt over het maximaal aantal toe te wijzen woningen per instelling, per jaar. |
Uitspraak Beroepscommissie Woningzoekende met een gegronde verklaarde klacht tegen de toewijzing |
Winkelmodule. De corporatie winkelt voor de woningzoekenden omdat maatwerk en tempo een vereiste is. |
Transparantie & verantwoording
Door het periodiek (halfjaarlijks of jaarlijks) met de gemeente af te spreken contingent woningen wat via het Winkelmodule moet worden bemiddeld worden vooraf prestatieafspraken gemaakt over de hoeveelheid te helpen bijzondere doelgroepen. De gemeente toetst of de corporaties zich aan die afspraken houden (verantwoording achteraf)
De gehele woonruimtebemiddeling systematiek zal periodiek door de participanten worden geëvalueerd. De conclusies uit deze evaluatie worden door de participanten gezamenlijk verwerkt in de werking en de spelregels van de respectlieflijke modulen.
Spelregels
In deze paragraaf wordt de werking van Wonen in Helmond gedetailleerd beschreven.
De gemeente toetst of de corporaties zich aan die afspraken houden (verantwoording achteraf).
Algemeen
Bekendmaking spelregels |
Op de website In folders |
|
Leeftijdseis inschrijven |
Inschrijven vanaf 18 jaar Inschrijven kan vanaf het moment dat een woningzoekende meerderjarig is. Dit betekent over het algemeen vanaf 18 jaar. In enkele uitzonderingsgevallen ziet de wet iemand al eerder als meerderjarig. -Jongeren onder de 18 die getrouwd zijn -Jongeren onder de 18 die gescheiden zijn -Minderjarige moeder die via de rechter meerderjarige status heeft verkregen. In deze gevallen moeten de corporaties een speciale inschrijving kunnen aanmaken. (ontheffing leeftijdseis) |
|
Inkomenseis (of toets recht op huursubsidie? |
Inkomenstoets Inkomenstoets vindt enkel plaats bij aangewezen clusters. Deze (waarschuwende) inkomenstoets vindt plaats op het moment van optie nemen (vergelijking met inkomen uit inschrijfformulier) en wordt gecontroleerd bij intakegesprek gesprek bij woningaanbieding De woningzoekende is verantwoordelijk voor het correct invullen van inkomensgegevens. Dit zal in de voorlichting zwaar worden aangezet. Verkeerde gegevens kan lijden tot intrekken van de aanbieding |
|
Woonduur |
Woonduur is géén criterium |
|
Huishoudgrootte |
Er is een verruimde passendheidsnorm voor huishoudgrootte. Toets op passendheid vindt enkel plaats bij aangewezen clusters |
|
Bindingseisen |
Er zijn geen bindingseisen. NB: Binnen de doorstroommodule wordt alleen tussen kandidaten bemiddeld die een huurwoning achterlaten in Helmond. |
Clusters
Cluster |
Een cluster is een, geografisch georiënteerde, voor de klant herkenbare groep woningen. Voor de klant moet het logisch zijn dat een groep woningen bij elkaar hoort. Dit betekent dat er binnen de clusters maar een kleine spreiding mag zitten in kenmerken van dit cluster. |
|
Indeling bezit in clusters |
De clusters worden samengesteld op basis van vrijwel statische gegevens (locatie, type aanduiding en aantal slaapkamers). Door de combinatie Locatie, woningtype en aantal slaapkamers vallen de objecten van de corporaties in principe niet samen in één cluster, zodat bij strategische voorraadplannen de corporatie niet afhankelijk is van bezit van andere corporaties in het betreffende clusters. Per cluster wordt aangegeven wie de eigenaar is van de woningen, dit bijvoorbeeld door een icoontje van het huis-logo te tonen bij het cluster. NB. De aanleunwoningen ook als cluster meegenomen |
|
Garages |
Binnen het nieuwe systeem zal informatie over te huur zijnde garages in de clusterinformatie worden opgevoerd. Corporaties kunnen ook gebruik maken van “speciale aanbieding” om garages aan te bieden. |
|
Bedrijfspanden |
De bedrijfspanden worden via de “speciale aanbieding” module aangeboden |
Strategisch voorraadbeleid en clusterbepaling
Sloop |
Woningen die gepland staan gesloopt te worden bij het opstellen van de clusterlijst niet opgenomen in het optiemodel. Wanneer woningen uit een bestaand cluster gesloopt en daardoor uit een cluster onttrokken worden, dan worden de woningzoekenden in de wachtrij tijdig geïnformeerd. Wanneer een heel cluster wordt gesloopt waarop nog opties zijn genomen, dan moet de mogelijkheid om optie te nemen op dit cluster in een vroeg stadium onmogelijk worden gemaakt. (strategisch voorraadbeleid) |
|
Verkoop |
Woningen die gepland staan verkocht te worden bij het opstellen van de clusterlijst niet opgenomen in het optiemodel. |
|
Aankoop |
Woningen die zijn aangekocht worden - indien dat kan - aan een bestaand cluster toegevoegd, indien deze woningen niet passen binnen een bestaand cluster dan wordt er een nieuw cluster gemaakt. Bij deze laatste clusters kunnen woningzoekenden gedurende een bepaalde periode opties nemen op het nieuwe cluster. Daarna wordt via loting de volgorde van de wachtrij vastgesteld. |
|
Nieuwbouw Vervangende nieuwbouw herstructureringsplan |
Woningen die in aanbouw worden genomen worden als 1 of meer clusters gepubliceerd. Woningzoekenden kunnen gedurende een bepaalde periode opties nemen op het nieuwe cluster. Daarna wordt via loting de volgorde van de wachtrij vastgesteld. Indien er sprake is van vervangende nieuwbouw vanuit een herstructureringsplan worden woningzoekenden met het kenmerk Herstructureerders type 1 (aan te geven door de woonconsulent) op volgorde van optie nemen in de wachtrij geplaatst en worden deze inschrijvingen niet meegenomen in de loting. |
|
Tijdelijke verhuur |
Woningen voor tijdelijke verhuur worden via de module ‘speciale aanbiedingen’ aangeboden. |
Interval per cluster
Interval bepalen per cluster |
Nadat de woningen geclusterd zijn moet per cluster op basis van mutatiegraad en de grootte van de cluster, het interval worden bepaald waarmee corporatie - opties geautomatiseerd in de wachtrij worden geplaatst (interval kan per cluster en verschillen en moet aanpasbaar zijn) |
Locaties voor het inschrijven
Locaties voor het inschrijven door woningzoekenden |
Reguliere woningzoekenden kunnen zelf opties nemen & inschrijven via www.hureninhelmond.nl , overal waar Internet beschikbaar is. Daarnaast zijn er de balies van de woningcorporaties. Zij kunnen voor advies en ondersteuning altijd terecht bij een van de corporaties. |
Inschrijven
Inschrijvinggegevens |
Iedereen vanaf 18 jaar kan inschrijven. Het inschrijfformulier bevat alleen die gegevens die noodzakelijk zijn voor het goed kunnen uitvoeren van de woningaanbieding. |
|
Inschrijving is persoonlijk |
Een inschrijving is persoonlijk. Daarnaast kunnen inschrijvingen gekoppeld worden. Bijv. inschrijver + partner. Het inschrijfformulier zal de mogelijkheid hiervoor gaan bieden. Daarnaast zal gevraagd worden naar het aantal mee verhuizers. |
|
Juistheid gegevens |
Nadat de woningzoekende de inschrijving heeft bevestigd, krijgt de woningzoekende de gegevens gepresenteerd en moet hij/zij de gegevens nog één keer checken én vervolgens voor de 2e keer bevestigen. |
|
Betaling voor inschrijving |
Voor inschrijving moet eenmalig € 25, - worden betaald. Dit kan door het afgeven van een eenmalige incassomachtiging die binnen 30 dagen moet zijn bijgeschreven op de rekening van Huren in Helmond. De inschrijving en eventueel genomen opties zijn pas definitief wanneer het bedrag is ontvangen en is ingeboekt in het systeem. |
|
Herinnering tot betaling |
Is er binnen 30 dagen niet betaald dan volgt er een herinnering tot betaling met een vriendelijke tekst. Zie verder blokkade inschrijving en opties |
|
Bevestiging Inschrijving |
De woningzoekende ontvangt een schriftelijk bewijs van inschrijving zodra er is betaald. Ook wordt dan de inlognaam en persoonlijke toegangcode afgegeven. |
|
Datum inschrijving |
Datum inschrijving van de nieuwe woningzoekenden is de datum van de eerst genomen optie. (nb let op betaalde incassomachtiging) De inschrijving is een jaar geldig. Zie verder verlenging |
|
Wijzigingen bijhouden en gegevens bevestigen |
Dit proces moet zo min mogelijk tijd kosten. Streven is dat woningzoekenden zelf hun gegevens actueel houden via ww.hureninhelmond.nl Wij vragen de woningzoekenden via alle mogelijke uitingen zelf zijn of haar gegevens bij te gaan houden. |
|
Wijzig bevoegdheid woningzoekende |
De woningzoekenden mogen (geautoriseerd via inlognaam en persoonlijke toegangscode) alle gegevens van zichzelf wijzigen via dwww.hureninhelmond.nl behalve: Geboortedatum, Naam, Geslacht. De woningzoekende kan de baliemedewerkers van de corporatie machtigen namens hem/haar gegevens te wijzigen. |
Woningzoekende dossier
Opbouw en inzage |
Van iedere woningzoekende wordt tijdens de inschrijving cq verlengingsperiode een dossier bijgehouden waarin alle handelingen die de woningzoekende zelf of namens hem zijn uitgevoerd binnen het kader van de woonruimtebemiddeling worden bijgehouden. Dit dossier is wordt bijgehouden volgens de richtlijnen van de WPR. |
|
Inzage in dossier |
De woningzoekende heeft via een geautoriseerde inlog procedure directe toegang tot zijn/haar dossier en kan daar ook gegevens aan toevoegen. Het dossier geeft chronologisch inzicht in alle handelingen die door de woningzoekende, het computersysteem of de woonconsulent zijn uitgevoerd. |
Uitschrijven Woningzoekenden
Uitschrijven woningzoekende Vernietigen dossier |
Het staat de woningzoekende vrij om zijn inschrijving op elk moment te niet te doen. Alle persoonsgebonden gegevens worden dan verwijderd. (niet actief dossier) Gaat een woningzoekende niet in op verlenging van de inschrijving/opties dan zal na 6 maanden alle persoongebonden gegevens worden verwijderd. (niet actief dossier) Na een jaar en een statistische bewerking worden de gegevens van alle “niet actieve dossiers” verwijderd. Hiervan wordt een protocol gemaakt. |
Clusters zoeken
Zoeken op basis van informatie |
Wanneer een woningzoekende opties wilt nemen op clusters dan zal hij of zij die clusters zoeken die voldoen aan zijn of haar woonwens. Om dit zoeken zo gemakkelijk mogelijk te maken zijn goede zoekingangen een vereiste. Welke zoekcriteria je allemaal kunt inbouwen hangt af van de gegevens die aan een cluster ‘gehangen’ worden. |
|
Zoekstructuur |
We onderscheiden grof zoeken en verfijnd zoeken |
|
Zoekcriteria ‘grof zoeken’ |
Zoeken op Locatie (minimaal 1 locatieaanduiding verplicht) De corporaties beschikken ook over geografische gegevens per cluster (Plaatsnaam, wijknaam / buurtnaam , straatnaam). Zoeken op woningtype (minimaal 1 woningtype verplicht) De corporaties beschikken over een gezamenlijke type-aanduiding voor woningen (de zgn. labels) - Beschikbaarheid De woningzoekende kan opzoek gaan naar clusters met de kortste wachttijdvoorspelling (geen garantie !!!) Deze zoekingang zal vrijwel altijd een of meer clusters tonen die aan de zoekcriteria voldoen |
|
Verfijnd zoeken |
Naast de “grove” zoekmethoden worden een aantal verfijndere methoden aangereikt - Speciale aanbiedingen en datum zoeken De woningzoekende kan op zoek gaan naar alle woningen die vallen onder de categorie “speciale aanbiedingen” Het resultaat is een overzicht van woninginformatie in plaats van clusterinformatie. Belangrijk is de datum waarop de woning beschikbaar is. - Beschikbaarheid Per cluster wordt een wachttijd voorspelling afgegeven op basis van een formule met de variabelen mutatiegraad en het aantal wachtenden voor u. De woningzoekende kan ook opzoek gaan naar clusters met de kortste wachttijdvoorspelling (geen garantie !!!) - Levensstijl in een cluster De woningzoekenden kan op zoek gaan naar clusters met een bepaalde levensstijl - Aantal slaapkamers De woningzoekende kan op zoek gaan naar clusters met woningen van een bepaalde grootte Nb: Hoe meer verfijning hoe groter de kans is dat er geen enkel cluster voldoet aan de selectiecriteria |
|
Combinaties |
Grof en fijn zoeken De woningzoekende kan naar believen grof en fijn zoeken mixen |
|
Maximale informatie |
Van de gevonden clusters wordt alle relevante informatie getoond De woningzoekende moet maximaal geïnformeerd worden om tot een heldere optiekeuze te kunnen komen. We noemen alvast: - Doelgroepinformatie De corporaties geven aan of dit cluster bestemd is voor een /meer bepaalde doelgroepen - Bijzondere doelgroep Corporaties gaan aangeven of voor dit cluster bijzondere doelgroepen uitgenodigd worden om opties te nemen, zonder te stigmatiseren.(bijv. WVG of Woningzoekenden met een RIO indicatie) - Inkomenstoets Bij specifieke clusters staat aangegeven of hiervoor een bruto inkomen toets geldt en zo ja welke. - Passendheidstoets Bij specifieke clusters wordt aangegeven of er getoetst wordt op gezinssamenstelling en woninggrootte en zo ja hoe dan. - Huurprijs(klasse) De corporatie beschikt over huurprijzen en huurprijsbeleid. Dit moet worden getoond (inclusief tijdvak(ken)) - Beschikbare foto’s en plattegronden per cluster De corporaties gaan deze publiceren - Woningwaardering gegevens De corporaties beschikken in ieder geval over gegevens die noodzakelijk zijn voor de woningwaardering (M2, CV, aantal kamers, buitenruimte etc.) - Strategisch voorraadbeleid Als er strategische plannen zijn met dit cluster dan wordt dit ook weergegeven - Eigenaarinformatie Per cluster wordt aangegeven welke corporaties woningen in dit cluster hebben. - Contractvorm De corporaties gaan aangeven of er sprake is van bijzondere contractvormen die voor dit cluster gelden zoals bijvoorbeeld MGE, “Klant kiest”, “Verzilverd Wonen”, Huurkoop, “Wonen naar je zin” of andere denkbare contractvormen. - Nieuwbouw Voor nieuwbouw clusters wordt aangegeven wanneer deze op de markt komen en vanaf wanneer kandidaten dan opties kunnen gaan nemen. - Wijk/buurt informatie De door de corporaties en wijk/buurtbewoners opgestelde korte informatieve beschrijvingen van de bijbehorende buurt en wijk kan worden ingezien. - Mogelijkheden voor Individuele huursubsidie Er komt een “link” waarmee de woningzoekende snel kan nagaan met zijn/haar inkomen of er sprake is van een mogelijke aanvraag van huursubsidie - Wachttijd voorspelling per cluster Per cluster wordt een wachttijd voorspelling afgegeven op basis van een formule met de variabelen: mutatiegraad en aantal wachtenden in de wachtrij. Op deze wachttijdvoorspelling moet - in categorieën - gezocht kunnen worden. -Informatie over garages Daar waar van toepassing wordt per cluster informatie gegeven over bijbehorende garages. Voor de mogelijkheden om deze te huren wordt verwezen naar den websites van de corporaties. (link) |
Opties nemen
Opties nemen |
Wanneer een woningzoekende clusters heeft gevonden die voldoen aan de woonwens zal de woningzoekende hier opties op willen nemen zodat hij voor dit cluster in de wachtrij komt. Voordat de woningzoekende opties kan gaan nemen moet hij inloggen, of wanneer hij of zij nog geen inloggegevens heeft moet hij zich inschrijven. |
|
Maximaal aantal opties |
Het maximaal aantal opties per inschrijving is 5, verspreid over verschillende clusters. |
|
Uitzonderingen bij opties nemen |
De systematiek voorziet in het kunnen blokkeren van “opties nemen” in bijzondere situaties (zie blokkade bij inloggen/opties nemen) |
|
In de wachtrij! |
Als de optie(s) is/zijn geaccepteerd dan staat de woningzoekende in de wachtrij voor de betreffende clusters. |
|
Opties nemen |
Opties nemen op woningen voor senioren; vanaf 54 jaar Op woningen voor senioren mag een woningzoekende een optie nemen vanaf het 54e levensjaar. Opties nemen op WVG- clusters Dit kan alleen wanneer iemand een indicatie kan overleggen. De woningzoekende kan hier bijzondere woonwensen aangeven. Woningen voor jongeren: geen leeftijdsgrens Wel in de informatie van een cluster duidelijk maken dat de woningen ideaal zijn voor jongeren. Ook informeren over de voorwaarden bij subsidie. MVROM-“link” |
|
Corporaties opties |
Corporaties nemen ook opties op clusters. Aantallen en interval worden in een afspraak met de gemeente afgesproken. De participerende corporaties staan dus ook in de wachtrij om op haar beurt specifieke doelgroepen te kunnen helpen. Deze corporatie opties worden geautomatiseerd genomen middels een, per cluster, vooraf ingestelde interval met een maximum aantal opties per periode. |
Inzicht in de wachtrij voor een cluster
Optielijst |
Woningzoekenden kunnen via de website altijd nagaan (na inloggen) voor welke clusters zij opties hebben genomen en hoeveel wachtenden er nog voor hen staan per cluster en wat met hun eigen plaats in de wachtrij de vermoedelijke wachttijd is. |
Bijzondere Woonwens
Bijzondere woonwensen |
Woningzoekenden kunnen (beperkt) specifieke woonwensen opgeven (tabel). Dit verminderd wel de kans op een snelle afhandeling. De woonconsulent zal zich tijdens de toewijzing steeds moet afvragen of de vrijkomende woning past in het specifieke woonwens plaatsje van de woningzoekenden en dan een aanbieding achterwege moeten laten. |
|
Invoeren van specifieke woonwens(en) |
Specifieke woonwensen worden uitsluitend na een intakegesprek genoteerd door de woonconsulenten van de woningcorporaties. Hierbij wordt glashelder gemaakt dat het benoemen van bijzonder woonwensen tot gevolg kan hebben dat de optienemer (meerdere keren) overgeslagen kan worden ondanks dat hij/zij vooraan in de wachtrij staat. |
Opties intrekken / overdragen aan derden
Intrekken opties |
Een optie wijzigen bestaat eigenlijk niet, je laat deze vervallen (intrekken) en kan vervolgens een nieuwe optie nemen en zal dan achteraan in de wachtrij moeten aansluiten. |
|
Scheiding |
In overleg kunnen opties aan een partner worden overgedragen. Ze worden dan op een andere naam gezet. |
|
Overlijden |
Bij overlijden van een optienemer moeten de optie overgedragen kunnen worden aan partner |
|
Ambtshalve intrekken opties |
Indien na 60 dagen er nog geen betaling is verwerkt worden de genomen optie “ambtshalve” ingetrokken Als een woningzoekende een huurcontract heeft getekend worden alle overige opties ambtshalve ingetrokken (zie acceptatie) |
Doorstroming
Actieve bemiddeling |
Woningzoekenden kunnen bij inschrijving aangeven of zij voor deze variant in aanmerking willen komen. Zij geven dan op in welk cluster zij nu wonen. Bij het opgeven van een optie wordt (na validatie van de gewenste optie; zie clusterinformatie) de gehele wachtrij van dat cluster doorzocht op zoek naar inschrijving met een “actieve” bemiddelingindicatie. Indien er een “match” wordt geconstateerd worden de woningcorporaties (woonconsulenten) van de desbetreffende clusters geïnformeerd die dan beide inschrijvers uitnodigen voor een doorstroom gesprek. Indien woonconsulenten en de beide inschrijvers schriftelijk akkoord gaan met de woningruil wordt het normale proces van woningruil in gang gezet en worden in overleg met de woningzoekenden de opties ingetrokken door de woonconsulent(en) |
Inloggen
Inloggen |
Door in te loggen herkent het systeem de persoon. De persoon kan door in te loggen toegang verkrijgen tot persoonlijke informatie zoals die binnen de woonruimtebemiddeling wordt gehanteerd. |
|
Inloggegevens na Inschrijving |
Na inschrijving (let op betaalde incassomachtiging) krijgt de klant inloggegevens. Bestaande uit een naamdeel en wachtwoord. Het naamdeel en 1e wachtwoord worden (uniek) gegenereerd door het systeem, het wachtwoord kan daarna worden gekozen en veranderd door de klant zelf. De winkelkandidaten die zelf mogen winkelen krijgen van de corporatie een extra sleutel waaraan een geconditioneerde autorisatie voor de winkel hangt. |
|
Wijzigen inloggegevens |
Er komt een procedure waarmee woningzoekenden die de inloggegevens kwijt zijn, weer geautoriseerd worden. |
Blokkade bij inloggen of opties nemen
Blokkade bij inloggen/opties nemen |
Op aangeven van de consulenten kan het inloggen woningzoekenden of huurders (tijdelijk) geblokkeerd worden (met redenen) voor een bepaalde periode. De klant wordt vriendelijk gemeld tijdens het inloggen of opties nemen contact op te nemen met een van de corporaties. Tijdens het gesprek worden afspraken gemaakt om de blokkade zo snel mogelijk op te heffen. Tevens wordt de klant schriftelijk op de hoogte gesteld van de blokkade en de reden van blokkade alsmede de mogelijkheid om gebruik te maken van de beroepscommissie als hij/zij het er niet mee eens is. |
|
Situaties van blokkade bij inloggen/opties nemen |
1.Forse (Huur)schuld zonder regeling 2.Lopende gerechtelijke procedure overlast 3.Zeer slechte bewoning 4.Woningzoekende is “in behandeling bij SMO” 5.Woningzoekende heeft eerder bewust geknoeid met inschrijfgegevens (inkomen) of overname van opties bij scheiding of optieruil 6.Het inschrijfgeld of verlengingsbijdrage is (nog) niet betaald of gestorneerd. (maximale betalingstermijn van 30 dagen) Nb: de automatische blokkade van opties nemen wordt door het systeem aangebracht en weer opgeheven door verwerking van betalingen |
|
Blokkades opheffen |
Woonconsulenten kunnen de periode van blokkade van de inschrijving of opties wijzigen (langer, korter maken) of de gehele blokkade (met redenen omkleed) opheffen. |
Winkelen
Reageren op aanbod |
Kandidaten die mogen reageren op aanbod in de winkel (en hiertoe een sleutel krijgen) dienen altijd ingeschreven te worden door de corporatie. De corporatie verstrekt dan via een geconditioneerde unieke inlogcode, de toegang tot de winkel. Kandidaten die via de winkel een woning krijgen aangeboden, maar die geen sleutel krijgen, worden ook door de corporatie ingeschreven. |
Speciale aanbieding
Speciale aanbieding |
Een woningzoekende kan zich aanmelden voor een speciale aanbieding (woningniveau) Hij/zijn moet zich wel inschrijven (zie voor condities bij inschrijven). Ook hier wordt de optie pas geldig als er betaald is. Verder geldt wie het eerst komt, die het eerst maalt. |
Verlenging
Jaarlijkse controle op gegevens |
Een verlenging heeft tot doel het opschonen van het woningzoekendenbestand en nagaan of genomen opties nog steeds valide zijn. Iedere woningzoekende die een jaar staat ingeschreven (heeft inschrijving betaald en minimaal 1 optie) krijgt een jaar na inschrijving een brief (en e-mail of sms naar keuze) met een verlengingsaanbod. |
|
Verlenging via de website |
De woningzoekende moet via www.hurninhelmond.nl aan kunnen geven dat hij/zij wil verlengen. Daarnaast kan men zich tot de balies van de corporaties wenden Wil de woningzoekende ingeschreven blijven en zijn/haar opties aanhouden dan zal er - via een incassomachtiging - € 15,00 betaald moeten worden. |
|
Herinneringsbrief |
Als de woningzoekende na 30 dagen niet heeft gereageerd wordt een herinneringsbrief verstuurd. |
|
Geen reactie op verlenging |
Bij geen reactie na 30 dagen maand wordt de toegang op de website geblokkeerd, daarvan wordt de woningzoekende schriftelijk op de hoogte gesteld. Is na een half jaar (in verband met vakanties) nog geen reactie dan worden de opties ambtshalve ingetrokken. Ook dit wordt schriftelijk gemeld. |
Vooraankondiging
Vooraankondiging |
Alle kandidaten die binnen 3 maanden op de eerste plaats in een wachtrij voor een cluster dreigen te komen (Wachtijd voorspelling van 3 maanden) krijgen een brief (en een e-mail of SMS naar keuze) met het verzoek na te gaan of de genomen optie nog steeds “valide” is. Dit om onnodige weigeringen te voorkomen |
|
Actueel krijgen / maken gegevens |
De woningzoekende wordt gewezen op het feit dat inschrijfgegevens actueel en naar waarheid opgegeven moeten zijn. |
|
Overslaan service |
Gekoppeld aan de vooraankondiging kan een woningzoekende aangeven dat hij of zij overgeslagen wil worden bij de komende aanbiedingen. Dit kan via de website of aan de balie of per brief aangegeven worden onder opgave van een begin en einddatum (maximale duur van 1 jaar) voor het overslaan. Het dossier wordt voor de aangegeven periode geblokkeerd. Een dossier blokkade door de woningzoekende kan slechts een keer geactiveerd worden. Na de einddatum van de “overslaan service” wordt de blokkade van het dossier automatisch opgeheven. |
Melden leegkomende woningen
Melden leegkomende woning Optiemodule Speciale aanbieding |
1.Na 1e inspectie bij huuropzegging: gegevens in backoffice systeem bijwerken en deze vervolgens overnemen in het woonruimtebemiddeling systeem 2.Woningen die aangekocht zijn voor verhuur; na op levering 3.Oplevering nieuwbouw zodra de geplande 1e opleveringdata bekend zijn. Iedere corporatie meldt de “eigen” leegkomende woningen aan. Als de gegevens zijn ingevoerd in het systeem (gekopieerd uit de administratieve systemen) kunnen nog aanvullingen/wijzigingen doorgevoerd worden (vangnet constructie) Alle leegkomende woningen gaan in principe direct door naar het optiemodel. Uitzonderingen zijn de woningen die herhaalde malen zijn aangeboden en waarvoor geen kandidaten zijn te vinden of woningen die in de tijdelijke verhuur gaan. Zij krijgen de aanduiding “Speciale aanbieding en worden gepubliceerd op de website of via een A4 afdruk voor gebruik in de ontvangstruimte. |
Aanbieden woning
Voorstel kandidaat Aanbieding en reactietermijn |
Bij aanbieding via het optiemodel wordt de eerste optienemer in de wachtrij voor het cluster waartoe de vrij gemelde woning behoord, gecontroleerd. Dit is in principe de woningzoekende die de woning krijgt aangeboden. Er worden de volgende controles uitgevoerd: *) **) -is dit een corporatieoptie dan wordt de leegkomende woning door de computer overgeheveld naar het winkelmodel -is de “overslaan service” van toepassing zo ja dan wordt deze kandidaat automatisch overgeslagen (reden aangeven door computer) en een volgende kandidaat uit de wachtrij wordt geselecteerd door de computer -Is de inschrijving/optie geblokkeerd dan zal de woonconsulent nagaan of er aanleiding is om de blokkade op te heffen; zo niet dan wordt deze kandidaat overgeslagen (reden aangeven) en een volgende kandidaat uit de wachtrij wordt geselecteerd door de computer -Is dit een woningzoekende met een ingevulde bijzondere woonwens voor dit cluster dan gaat de woonconsulent na of de leegkomende woning voldoet aan de speciale woonwens, zo niet dan wordt deze kandidaat overgeslagen (reden aangeven) en een volgende kandidaat uit de wachtrij wordt geselecteerd door de computer De eerste woningzoekende die niet afvalt wegens de hiervoor genoemde uitzonderingen krijgt een brief (en een e-mail of SMS naar keuze) met de aanbieding en een reactie termijn van 3 werkdagen. *) Nb Deze controles herhalen zich totdat er geen woningzoekenden meer zijn in de wachtrij. Op het laatst gaat de woning dan door naar het winkel model als de corporatieopties voor dat cluster nog niet zijn opgebruikt of naar “speciale aanbieding” **) Nb Theoretisch zou een woningzoekende meerder aanbiedingen kunnen krijgen indien er meerdere leegkomende woningen zijn in een of meerdere clusters waar deze kandidaat steeds bovenaan staat |
Acceptatie woning
Acceptatie |
Woningzoekenden moeten via de website of via de woonconsulent de woning accepteren. Een woning is definitief toegewezen als na een intake het huurcontract is getekend. |
|
Intrekken overige opties |
Alle overige opties worden ingetrokken (geholpen) nadat het huurcontract is getekend. Dit omdat ‘Huren in Helmond’ de klant heeft geholpen. De dienst die is gevraagd is geleverd. De klant kan weer nieuwe opties nemen wanneer deze een verdere wooncarrière verder wil plannen. |
|
Niet doorgaan tekenen contract |
Is er sprake van valsheid in geschrifteof anderszins waardoor er een onterechte aanbieding is gedaan dan wordt de aanbieding (met redenen omkleed) ingetrokken, de inschrijving/opties van de woningzoekenden worden geblokkeerd en wordt de woning opnieuw als leegkomend aangemeld. |
Weigeren woningaanbieding
Weigering? Adviseren! |
Stel: een woningzoekende krijgt een woning aangeboden en hij of zij weigert de woning. Er zal dan altijd gevraagd moeten worden aan de woningzoekende wat hij of zij wil met de uitstaande opties. Een weigering is een kans om in gesprek te komen met je klant. Samen met de klant rekening houdend met regels, bepaal je wat te doen met de uitstaande opties. Je houdt het systeem zo gevuld met daadwerkelijke klantwensen. |
|
1e weigering |
Een kandidaat mag per cluster 1x weigeren zonder sancties. Wel is het zaak om de redenen te achterhalen en eventueel te wijzen op de “overslaan service” of samen met de woonconsulent wordt een speciale woonwens alsnog achterhaald en ingevoerd. |
|
Geen reactie op aanbieding |
Is er na 3 werkdagen nog geen reactie op de aanbieding dan wordt dit als een impliciete weigering gezien. |
|
2e weigering |
Wordt een leegkomende woning in dit cluster voor de 2e keer expliciet (of impliciet door geen reactie) geweigerd door de woningzoekenden dan verspeelt hij/zij zijn/haar rechten. De optie voor dit cluster wordt ingetrokken en de optie wordt als laatste in de wachtrij voor dit cluster geplaatst. De woningzoekende krijgt hiervan schriftelijk een melding. |
|
Bezwaar tegen sanctie op 2e weigering |
Woningzoekenden die op een of andere manier niet accepteren dat ze achteraan in de wachtrij worden geplaatst kunnen zich wenden tot een onafhankelijke beroepscommissie die een bindende uitspraak doet. Als de corporatie verplicht wordt alsnog een passende aanbieding te doen dan wordt deze woningzoekenden via de corporatie opties en het winkelmodel geholpen. |
Woningaanbieding bij Winkelmodel
Presentatie aanbod |
De leegkomende woning wordt door het systeem direct in de winkel gehangen (gepubliceerd op website en afgedrukt op de printers van de woningcorporaties voor gebruik in de ontvangstruimte) |
|
Wie het eerst komt, die het eerst maalt |
De woning wordt aangeboden aan de eerste die reageert. Sommige woningzoekenden zijn hiervoor uitgerust met een speciale “sleutel” tot de winkel. Ze worden geacht iedere dag een kijkje te nemen in de Winkel (of bellen of baliebezoek) om te zien of er een passende leegkomende woning staat. Er kunnen wel meer kandidaten reageren, zodat wanneer de eerste reactie alsnog weigert er al een tweede en derde kandidaat in de rij staat |
|
Intrekken overige opties bij tekenen huurcontract |
Alle overige opties worden ingetrokken (geholpen) nadat het huurcontract is getekend. Dit omdat ‘Huren in Helmond’ de klant heeft geholpen. De dienst die is gevraagd is geleverd. De klant kan weer nieuwe opties nemen wanneer deze een verdere wooncarrière verder wil plannen. Ook de speciale toegangssleutel wordt ingetrokken. |
|
Weigeringen in de winkel |
Men reageert specifiek op die ene woning, de verwachting is dat de weigeringsgraad op de daadwerkelijke aanbieding laag is. Alleen wanneer in de praktijk blijkt dat er vaak wordt geweigerd kunnen hier alsnog maatregelen voor worden bedacht. |
|
Geen reactie op Winkelaanbod |
De woning blijft gedurende 3 werkdagen hangen in de winkel. Vervolgens wordt de woning weer teruggeleverd aan het optiemodel waarna de daarvoor beschreven methode van aanbieding wordt gehanteerd. |
Woningaanbieding bij ‘Speciale aanbiedingen’
Presentatie aanbod |
Het nieuwe aanbod aan speciale woningen, koopwoningen, garages en bedrijfspanden (objecten), wordt op initiatief van de corporatie direct onder speciale aanbiedingen gepubliceerd. |
|
Wie het eerst komt, die het eerst maalt |
Het object wordt aangeboden aan de eerste die reageert. Er kunnen wel meer kandidaten reageren (via diverse kanalen), zodat wanneer de eerste reactie alsnog weigert er al een tweede en derde kandidaat in de rij staat (zelfs bij het aanbodmodel, waar men reageert op één specifiek object blijken in de praktijk toch met enige regelmaat weigeringen voor te komen) |
|
Intrekken overige opties bij tekenen huurcontract |
Alle overige opties worden ingetrokken (geholpen) nadat het huurcontract is getekend. Dit omdat ‘Huren in Helmond’ de klant heeft geholpen. De dienst die is gevraagd is geleverd. De klant kan weer nieuwe opties nemen wanneer deze een verdere wooncarrière verder wil plannen. |
|
Geen reactie |
Het object blijft onder “speciale aanbiedingen” gepubliceerd worden totdat er een kandidaat is gevonden. Eventueel wordt geprobeerd het object nog aan te passen aan de vraag uit de markt en opnieuw gepubliceerd of wordt via andere kanalen het object onder de aandacht van kandidaten gebracht. |
Verantwoording
Verantwoording verhuurde woningen |
Verhuurde woningen worden openbaar en op Internet verantwoord, zonder te stigmatiseren. Op publicatie van verantwoordingsgegevens wordt de WPR toegepast. |
|
Verantwoording corporatieopties |
Op jaarbasis wordt met de gemeente afgesproken welk percentage van de leegkomende woningen via het winkelmodel kan worden bemiddeld. Dit wordt vertaald in “na iedere n-de optienemer in een cluster wordt een corporatieoptie geregistreerd Alle clusters moeten corporatieopties gaan bevatten. Bij de bepaling van “na iedere n-de optienemer mag de mutatiegraad in dat cluster een rol spelen |
|
Wat wordt verantwoord aan de gemeente? |
De gezamenlijke corporaties verstrekken per kwartaal informatie over -omvang van de doelgroep -woonwensen naar locatie, type en grootte van woningen -toewijzingen (via de vier genoemde modulen) -werking van de systematiek |
Overgangsperiode
Overgangsperiode Verval van rechten Afsluiten overgangsperiode; Wachtrij per cluster definitief |
Met ingang van de ingangsdatum van de nieuwe verordening (gepland 1 april 2005) wordt er gestopt met het fenomeen “urgentie”. Woningzoekenden die binnen de lopende verordening tot die datum zichzelf urgent achten worden nog op de “oude” manier door de woningcorporaties geholpen. Zij weten door een duidelijke voorlichting dat zij na 1 juli 2005 geen aanspraak meer kunnen maken op de urgentieregeling “oude stijl”. Alle woningzoekenden moeten op een gegeven moment opties gaan nemen. Alle bekende woningzoekenden krijgen hiertoe (meerdere malen) een brief/folder met login gegevens en uitleg. Deze al bekende woningzoekenden kunnen inloggen en opties nemen. Het systeem herkent deze woningzoekenden. Voor de overgangsperiode moet een apart pr - traject opgezet worden. Immers, wanneer na de overgangsperiode opties worden genomen door woningzoekenden die al rechten hebben opgebouwd hebben zij niets meer aan die rechten. Na 2 maanden sluit de overgangsperiode en worden de wachtrijen per cluster bepaald. Dit op basis van al opgebouwde rechten in de huidige “oude” systematiek (diegene met de oudste inschrijfdatum/wachttijd(punten) komt vooraan in de wachtrij). In de overgang van oud naar nieuw is er speciale aandacht voor het behoud van opgebouwde rechten van woningzoekenden. Hiervoor worden (na onderzoek van te converteren bestanden) eventueel flankerende maatregelen genomen Na deze twee maanden worden alle woningzoekenden (met of zonder opties) geïnformeerd per brief over de plaats in de wachtrij per cluster en over de vermoedelijke wachttijd per cluster. Ook staat vanaf dat moment op de website de plaats in de wachtrij en de vermoedelijke wachttijd per optie en tevens wordt per cluster de lengte van de wachtrij en de vermoedelijke wachttijd gepresenteerd. |
|
Organisatie tijdens overgangsperiode |
Er dienen genoeg punten te zijn waar woningzoekenden door bijvoorbeeld (op afspraak) door consulenten geholpen kunnen worden met het nemen van opties. Denk hierbij ook aan buurthuizen, instellingen, bibliotheken en andere openbare gelegenheden waar Internet voor handen is. |
|
Vaardigheden consulenten |
Het is van het grootste belang dat woonconsulenten de nieuwe systematiek en de overgangsperiode tot in hun vingertoppen beheersen. Met hun vaardigheden valt of staat de acceptatie van de nieuwe systematiek. |
Bezwaarprocedure
Klacht indienen |
Woningzoekenden kunnen per brief of via de website een klacht indienen tegen de toewijzing. Hiervoor is een speciaal postadres en een e-mail adres dat door de Beroepscommissie wordt beheerd. De Beroepscommissie neemt contact op met de indiener ter afhandeling. |
|
Gegronde Klacht |
Indien de Beroepscommissie (na behandeling) tot de conclusie komt dat de klacht gegrond is wordt de woningzoekende zo spoedig mogelijk geholpen via de winkelmodule. Is de woningzoekende het niet eens met de uitspraak van de Beroepscommissie dan kan gebruik worden gemaakt de Beroepsprocedure van de Gemeente Helmond |
Organisatie Wonen in Helmond in hoofdlijnen
In onderstaand schema worden de belangrijkste componenten van het nieuwe transparante woonruimtebemiddeling in haar systematiek en systeem samengevat
Afhandelen klachten |
Beroepsprocedure |
Klanten kunnen bellen of schrijven naar één centraal punt met hun klacht voor het starten van een beroepsprocedure . |
Vragen over model |
Meestgestelde vragen (FAQ) |
Vragen over het model kunnen telefonisch, mondeling en via de website aan de corporaties worden gesteld. Of via een info@... E-mail adres. |
Storingen / fouten in het systeem |
Storing Fout |
Deze kunnen worden gemeld bij de Beheerorganisatie Wanneer deze geen oplossing kan bieden dan wordt er geëscaleerd naar een Support contract (hosting en applicaties |
Wensen ten aanzien van het systeem |
Wens |
Stuurgroep woonruimteverdeling (informatie aangedragen door corporaties) voor periodieke besluitvorming |
Management informatie |
Coördinator woonruimtebemiddeling |
|
Up-to-date houden website |
Nieuws |
Woonconsulenten dragen informatie aan; Coördinator publiceert corporaties) |
Actueel houden beleidsinformatie |
Coördinator woonruimtebemiddeling op aangeven Stuurgroep |
|
Standaard brieven mbt opties nemen |
Coördinator woonruimtebemiddeling (informatie mede aangedragen door corporaties) |
|
Actueel houden help-functie / FAQ’s / Instructies |
Coördinator woonruimtebemiddeling |
|
Meest gestelde vragen |
Coördinator woonruimtebemiddeling (informatie aangedragen door corporaties) |
|
Wijk/Buurt informatie |
Coördinator woonruimtebemiddeling of een communicatiemedewerker in samenspraak met de gemeente. |
|
Clusterinformatie |
Per corporatie clusterinformatie van ‘eigen clusters’ up-to-date houden. Per corporatie bepalen wie wat doet. |
|
Aankondiging nieuwe clusters |
Per corporatie clusterinformatie van ‘eigen clusters’ up-to-date houden. Per corporatie bepalen wie wat doet. |
|
Informatie en foto per aangeboden woning |
Elke woning die wordt aangeboden moet worden voorzien van een specifieke foto van het betreffende pand. De mutatie-inspecteur zal deze foto bij de eerste inspectie moeten maken ( er vanuit gaande dat niet van elke VHE foto’s bestaan). De consulent zet deze woning in het systeem. |
|
Verlengingsbrieven |
Coördinator woonruimtebemiddeling |
|
Rolmenu’s of andere instellingen aanpassen. |
Coördinator woonruimtebemiddeling |
|
Autorisaties aanpassen WaAlgemene politieverordening Helmond 1978chtwoord kwijt |
Coördinator woonruimtebemiddeling in overleg met woonconsulent |
|
Database “inhoudelijk” gecheckt worden op consistent gebruik van velden (creatief gebruik) |
Coördinator woonruimtebemiddeling |
|
Beheren processen en up-to date houden spelregels |
Coördinator woonruimtebemiddeling |
|
Afspraken en verantwoording |
Periodiek wordt de dagelijkse gang van zaken geëvalueerd, ook wordt verantwoording gaan elkaar afgelegd. |
|
Besturing Huren in Helmond |
Het directeurenoverleg Helmond blijft periodiek , met participanten, de voortgang bespreken (financiën, managementinformatie, verantwoording, promotie & communicatie, evaluaties opstarten) |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl