Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR58860
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR58860/1
Regeling vervallen per 01-04-2018
Organisatieverordening van de gemeenteraad
Geldend van 19-12-2008 t/m 31-03-2018
Intitulé
Organisatieverordening van de gemeenteraadOrganisatieverordening van de gemeenteraad
Artikel 1 Begripsbepaling
In deze verordening wordt verstaan onder:
a) college: het college van burgemeester en wethouders.
b) vormvrije bijeenkomst: bijeenkomst van de raad, die gebruikt kan worden voor opiniërende raadsbijeenkomst, technisch overleg, informatief overleg, extra commissievergaderingen, training van raads- en commissieleden en andersoortige bijeenkomsten.
c) rekenkamercommissie: de door de raad ingestelde commissie die de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur onderzoekt.
d) seniorenconvent: het door de raad ingestelde overlegplatform ter bespreking van spoedeisende zaken en afstemmingsvraagstukken.
e) presidium: het door de raad ingestelde orgaan dat de commissie- en raadsvergaderingen en andere raadsbijeenkomsten, zoals de vormvrije avonden, procesmatig voorbereidt.
f) werkgroepen: door de raad ingestelde gremia over specifieke onderwerpen.
g) griffie: de ambtelijke ondersteuning van de raad en van de bestuursorganisatie van de
raad.
Artikel 2 De vormvrije bijeenkomst
De raad houdt periodiek vormvrije bijeenkomsten. Deze bijeenkomsten worden voorbereid door het presidium.
Artikel 3 De raadscommissies
De instelling, samenstelling, werkterrein en werkwijze van raadscommissies worden geregeld in de verordening op de raadscommissies.
Artikel 4 De rekenkamercommissie
De instelling, samenstelling en werkwijze van de rekenkamercommissie worden geregeld in de verordening op de rekenkamercommissie.
Artikel 5 Het seniorenconvent
Het seniorenconvent kent een commissie die het seniorenconvent klein wordt genoemd. De instelling, werkterrein en werkwijze van het seniorenconvent en het seniorenconvent klein worden geregeld in de verordening op het seniorenconvent.
Artikel 6 Het presidium
De instelling, werkterrein en werkwijze van het presidium worden geregeld in de verordening op het presidium.
Artikel 7 De werkgroepen
De raad kan permanente en ad-hoc werkgroepen uit zijn midden instellen die een bepaald onderwerp van de raad behandelen ter voorbereiding van een nadien in te nemen raadsstandpunt. Van deze werkgroepen kunnen ook anderen dan raads- en commissieleden deel uitmaken. De werkgroepen worden voor maximaal één raadsperiode ingesteld. De vaststelling van de taak, functie en werkwijze van een werkgroep wordt bij raadsbesluit geregeld.
Artikel 8 De griffier
De taak en bevoegdheden van de griffier worden geregeld in de instructie voor de griffier.
Artikel 9 De griffie
De griffie ondersteunt de griffier, de raad, de voorzitter van de raad en de bestuurlijke organisatie van de raad in de uitvoering van hun werkzaamheden.
Artikel 10 Slotbepalingen
-
1. Deze verordening kan worden aangehaald als: Organisatieverordening van de raad van Zoetermeer.
-
2. Deze verordening treedt in werking de dag na vaststelling.
-
3. De Organisatieverordening van de raad van Zoetermeer, vastgesteld op 26 juni 2006 komt hierbij te vervallen.
-
4. Over deze verordening kan geen referendum worden begonnen aangezien het een organisatorische aangelegenheid van de raad betreft.
Toelichting op de organisatieverordening raad Zoetermeer
De organisatieverordening geeft een overzicht en een korte omschrijving van de organen en werkgroepen die door de raad zijn en kunnen worden ingesteld. De uitgebreide instelling en werkwijze van deze organen worden in aparte verordeningen geregeld.
Toegevoegd ten opzichte van de vorige verordening:
- o
de vormvrije avond. Deze is in de plaats gekomen van de opiniërende raadsbijeenkomst.
- o
Het seniorenconvent klein, een commissie van het seniorenconvent.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl